Jumaat, 15 Mac 2013

13 di pulau bidong - Google Blog Search

13 di pulau bidong - Google Blog Search


Menyelusuri sejarah dan khazanah laut <b>di Pulau Bidong</b>, Terengganu

Posted: 09 Oct 2012 08:09 PM PDT

Alhamdulillah dah masuk bulan baru, dah agak lama takde blog update, was not in the line with internet last few days since pergi bertapa for a few days in Pulau Bidong, Terengganu. So, i will bring u together to know about what is "Bidong Island"..okey??!!
 painted for hypermarket :)
Secara ringkas, Pulau Bidong pernah menjadi kem pelarian vietnam dan digelar Mini Saigon ini mempunyai sejarah yang tersendiri. Dan pulau yang sememangnya terkenal dengan keindahan alam semulajadi serta keunikan terumbu karang yang masih terpelihara ini sering menjadi tumpuan pelancong terutama bagi mereka yang menggemari aktiviti selaman skuba.
Pulau Bidong ni sebenarnya hanya merupakan sebuah pulau kecil yang terletak 45km di luar pantai Terengganu dan berada di Laut China Selatan.  Pada 8ogos 1978, pulau terbabit telah dijadikan tapak peralihan pelarian perang dari Vietnam. Dan pada tahun 1991, kesemua pelarian Vietnam telah dipindahkan ke negara-negara Eropah, seperti di Amerika Syarikat, Kanada dan lain-lain.
Dan kini, pulau bidong telah dijadikan pulan warisan negeri dan diwartakan kepada Universiti Malaysia Terengganu UMT bagi dijadikan pusat penyelidikan, khususnya membabitkan hidupan marin.
Status pulau yang tidak berpenghuni ini, menjadikan pulau ini agak terpencil dan tersorok, malah kalau nak datang untuk scuba diving pun, kena minta kebenaran dari pihak UMT, ini kerana Pulau Bidong bukan lah pulau yang dibuka secara "open" kepada pelancong, dan terhad, bagi memastikan kawasan di pulau Bidong ini dijaga, banyak program konservasi dan pemeliharan dijalankan di pulau ini. Salah satunya, dengan tidak membina sebarang resorts di kawasan ini... Banyak juga kesan tinggalan pelarian Vietnam yang masih ada di Pulau Bidong. Ada divers yang saya tanya memberitahu, kalau mereka dive di dasar laut, ada lagi mereka temui pelbagai barangan milik pelarian vietnam.
Walaubagaimanapun, pembinaan Galeri Dasar Laut yang terletak pada kedalaman 16 meter di dasar laut ini lah menjadi tarikan penyelam untuk datang ke pulau bidong, disamping dengan corals nya yang amsih terpelihara. Galeri Dasar Laut ini dibina hasil kerjasama Yayasan Coral Malaysia dengan kerjasama Kerajaan Negeri Terengganu.
Banyak sebenarnya keunikan yang ada di Pulau Bidong ni, selain nilai sejarahnya, keunikan serta keindahan terumbu karang yang ada di Pulau Bidong, memang tak dapat dinafikan. memang cantik. sebab itu pulau ini menjadi salah satu lokasi wajib bagi penggemar selam skuba. More to explore in Bidong Island.
 bersama rakan-rakan media.
 dengar elok-elok, jangan silap langkah lak! 
 tu dia, semangat saya mendengar taklimat sebelum menyelam :) 
wooww! i am so amazing..do i? eh..eh..dia ni... 
Program Save our Sea, Say No to plastic by yayasan coral Malaysia dengan kerjasama state government KPDNKK dan a few lagi agensi memberi peluang kepada saya untuk mencuba aktiviti selam skuba ni, it was very wonderful.
And bukan senang you all nak dive ni, berkali-kali timbul ke permukaan, gara-gara tak reti nak equalize, seksa sangat at my first try.... tapi bila dah tahu baru lah slowly boleh turun ke bawah.. Anyway it was really fun, and insyaAllah next trip akan join depa lagi. Best!
p/s: will come again to Bidong, insyaAllah :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads