ads

Ahad, 1 September 2013

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


Kemenangan UMNO/BN <b>di</b> Kuala <b>Besut</b>, tidak setimpal pemberian <b>...</b>

Posted: 25 Jul 2013 09:02 PM PDT

lksKUALA LUMPUR, 26 JULAI: Majoriti undi yang diperoleh UMNO/Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut, 24 Julai lalu dianggap satu kegagalan kerana tidak setimpal dengan mencurahkan pemberian kerajaan Pusat dan negeri bernilai kira-kira RM500 juta kepada pengundi di kawasan itu.

Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang berkata, walaupun UMNO/BN  berjaya mengekalkan kerusi itu, PRK Kuala Besut boleh dianggap sebagai satu daripada pilihan raya kecil termahal dalam sejarah negara ini.

Pada PRK Kuala Besut, 24 Julai lalu itu, calon UMNO/BN, Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman mendapat 8,288 undi, manakala calon PAS, Endot@Azlan Yusuf mendapat 5,696 undi iaitu dengan majoriti 2,592 undi, 158 undi lebih tinggi daripada 2,434 majoriti yang dicapai UMNO/BN pada PRU-13 lalu.

Beliau berkata, UMNO/BN dianggap pihak yang kalah paling besar kerana gagal mencapai sasaran majoriti 4,000 undi pada pilihan raya kecil itu.

Menurutnya, PAS pula dianggap mencatat pencapaian yang baik di Kuala Besut kerana tiada siapa yang menjangka UMNO/BN akan kalah di kubu kuat mereka.

Bagaimanapun, menurut Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah, UMNO/BN sepatutnya berterima kasih kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang menetapkan hari mengundi PRK Kuala Besut, pada Rabu menyebabkan majoriti undinya meningkat dan peratusan keluar mengundi merosot sebanyak 1,193 orang atau 79.78% berbanding 87% pada Pilihan Raya Umum ke-13, 5 Mei lalu.

"Jika peratusan keluar mengundi tinggi dan sebahagian besar pengundi pulang ke Kuala Besut untuk mengundi calon PAS, majoriti undi UMNO/BN mungkin lebih rendah daripada 2,434 yang dicapai pada pilihan raya umum lalu.

"Bagi saya faktor sebenar peratusan keluar mengundi merosot ialah kerana hari mengundi ditetapkan pada hari bekerja, menyebabkan ramai pengundi yang tinggal di luar Kuala Besut tidak dapat pulang untuk mengundi," katanya dalam kenyataan media, semalam.

Menurutnya, Timbalan Presiden UMNO yang juga Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pula mendakwa kegagalan BN mencapai sasaran majoriti 4,000 undi di Kuala Besut kerana penyokong BN merasa terlalu yakin akan menang menyebabkan mereka tidak keluar mengundi.

Katanya, Muhyiddin juga mensabitkan kemerosotan peratusan keluar mengundi sebanyak tujuh peratus itu disebabkan rentak hidup yang lebih perlahan pada bulan Ramadan.-Roketkini.com

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


Photoshoot Hari Raya <b>di</b> Muzium Losong, <b>Kuala Terengganu</b> <b>...</b>

Posted: 27 Aug 2013 08:44 AM PDT

 

Salam.

 

Raya tahun ini aku berkesempatan beraya di Muzium Losong. Photoshoot di sana. Bukan beraya dengan kakitangan Muzium Losong yer. Kebetulan masa aku pergi sana agak sesak Muzium Losong sebab ada majlis perkahwinan.

 

kapal muzium losong

Kitorang bergambar outdoor je. Tak masuk pun dalam Muzium Losong. Muzium Losong dah tak best macam dulu. Dulu memang best gila. Banyak pameran dan artifak. Sekarang macam hambar sikit. Ruang pameran dah makin sempit dan banyak artifak tiada dekat tempat pameran. Bayar tiket pun mahal dah.

 

Dulu tiket pakej student RM1. Sekarang ni dah tergolong dalam orang remaja. Mahu bayar RM10 semata-mata nak masuk dalam Muzium Losong tengok artifak. Kalau awak yang 1stime datang sana ok la. Aku yang berkali-kali masuk sana memang tak la nak masuk lagi kan !

 


Bergambar dalam pondok tepi sungai.
Bergambar atas kapal.
Atas rumput hijau.
Then pulang.=p

 

gambar atas kapal muzium losong   Ada 2 biji kapal besar kat sana. Ini gambar atas kapal SABAR T.82. Kapal 1 lagi tak lawa sangat pasal dia letak jaring hitam yang halang cahaya matahari masuk tu atas kapal. Nak bergambar pun jadi tak lawa.

 

gambar muzium losong

Ini pondok cantik tepi sungai. Tak ingat apa nama pondok ini. Ada banyak juga pameran mengenai perkapalan. Masuk percuma je tak payah bayar pun. Nampak tak aku tengak syok menikmati keindahan Sungai Kuala Nerus yang cantik. Boleh nampak Pulau Sekati dengan jelas dari anjung pondok ini. Hajat nak pergi merentas jambatan panjang ke Pulau Sekati tapi jambatan macam belum siap renovate lagi. Campur panas lagi.

 

gambar muzium losong

Ini padang rumput sebelah rumah lama. Kalau dia mesin rumput kasi rata lagi lawa aku rasa padang rumput ini sebab macam dah lama sangat padang rumput ini tak di mesin. Ada rumput panjang dan pokok kemuncup melekat dekat seluar aku. =p

 

Korang yang belum pernah datang Muzium Losong tu apa kata pergi sana bawak kawan-kawan. Seronok tahu photoshoot kat sana. Ini belum lagi aku masuk dalam Muzium Losong. Banyak jugak shoot cantik sekitar indoor Muzium Losong macam gambar-gambar di bawah. Tak rugi tau korang galas DSLR sekali dengan tripod datang sini.

gambar muzium losong

gambar muzium losong

gambar muzium losong

Okbai.

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


SK FELDA <b>JERANGAU</b> BARAT: SAHSIAH GURU MUSLIM

Posted: 13 Aug 2013 11:58 PM PDT

Said Bin Jubair meriwayatkan daripada Ibnu Abbas bahawa beliau berkata:
"Orang yang mengajar orang lain akan kebaikan, seluruh makhluk Allah termasuk ikan di laut memohon keampunan Allah untuknya."

Pendahuluan
Peristiwa keganasan remaja yang membakar kelas dan rumah guru, bilik makmal sekolah, memukul guru serta melakukan vandalisme sering dikaitkan dengan keupayaan guru mendidik para pelajar. Lebih jauh kemelut sosial, politik dan ekonomi yang dihadapi oleh negara sekarang ini juga dikaitkan dengan kelemahan sistem pendidikan sekular serta pencapaian guru.

Guru sentiasa menjadi sasaran perhatian segenap kelompok masyarakat kerana peranan mereka yang vital dan indespensible dalam masyarakat. Meskipun pembelajaran jarak jauh dan pembelajaran secara on-line dan multimedia telah diperkenalkan dan mempunyai pengaruhnya yang besar namun ia tidak dapat menafikan status dan peranan utama guru dalam membentuk warganegara.

Ketidakupayaan guru menunjuk model dan teladan yang baik akan menjadi batu penghalang ke arah pembentukan pelajar yang baik. Bahkan ia merupakan titik cemar dalam keperibadian guru berkenaan. Pepatah Arab ada menyebutkan:

Jangan lakukan perbuatan yang anda tegah,
Perbuatan demikian aibnya amatlah parah.

Apakah yang dimaksudkan dengan sahsiah, ciri-ciri utamanya, apakah traits nilai di rangkumi olehnya, apakah ciri seorang guru muslim dan bagaimana membangun ciri-ciri tersebut, inilah antara persoalan yang akan kita huraikan dalam kesempatan ini

Maksud Sahsiah
Sahsiah bermakna peribadi atau personaliti. Ia merujuk kepada traits yang mencirikan peribadi orang berkenaan. Peribadi menggambarkan sifat personaliti individu yang membezakannya daripada orang lain. Sifat sahsiah merangkum gaya hidup, kepercayaan, harapan, nilai, motif, pemikiran, perasaan, budi pekerti, persepsi, tabiat, sikap dan watak seseorang.

Mengikut G.W Allport dalam dalam bukunya "Pattern and Growth in Personality", sahsiah ditakrifkan sebagai organisasi dinamik sesuatu sistem psikofizikal di dalam seseorang individu yang menentukan tingkah laku dan fikirannya yang khusus. Sistem psikofizikal merangkumi segala segala unsur-unsur psikologi seperti tabiat, sikap, nilai, kepercayaan dan emosi, bersama dengan unsur-unsur fizikal seperti bentuk tubuh badan, urat saraf, kelenjar, wajah dan gerak geri seseorang (Mok Soon Sang, 1994:1).

Sahsiah mempunyai tiga ciri utama. Pertama, ialah keunikan dengan maksud tersendiri. Kedua, kebolehsuaian atau keupayaannya untuk berubah dan diubah; hasil pembelajaran atau pengalaman. Ketiga, ialah organisasi. Dengan perkataan lain ia bukan sekadar himpunan tingkahlaku sebaliknya ia melibatkan corak tindakan dan operasi yang bersifat konsisten. Tegasnya sahsiah mencerminkan sifat, fizikal, kognitif, emosi, sosial dan rohani seseorang.

Tidak diragukan lagi bahawa guru yang mempunyai keperibadian yang baik akan meninggalkan kesan yang positif dalam diri anak didik mereka. Alat teknologi moden walau bagaimana canggih sekalipun tidak dapat mengambil peranan guru. Faktor manusia tetap diperlukan dalam proses pembentukan dan pematangan sahsiah murid. Sebab itu banyak kajian dibuat tentang sifat-sifat yang perlu ada pada seorang guru yang baik dan berkesan dalam pengajaran mereka.

Menurut Prof Omar al-Toumi al-Syibani sifat dan ciri seorang guru muslim hendaklah merangkumi:

(a) Sifat Rohaniah

1. Keimanan yang kental kepada Allah yang maha sempurna
2. Keimanan kepada hari akhirat, hari pembalasan dan seluruh para Rasul
3. Sifat-sifat keimanan asas yang lain

(b) Sifat-Sifat Akhlak

1. Benar dan jujur
2. Menepati janji
3. Amanah
4. Ikhlas dalam perkataan dan perbuatan
5. Merendah diri
6. Sabar, tabah dan cekal
7. Hilm, pemaaf dan toleransi
8. Menyayangi murid, mementingkan orang lain, pemurah, zuhud dan qanaah
(c) Sifat Mental, Kejiwaan dan Jasmani

i. Sifat Mental

1. Cerdas (Kepintaran teori, amali dan sosial)
2. Menguasai mata pelajaran takhassus
3. Luas pengetahuan am
4. Cenderung kepada pelbagai bidang akliah, dan ilmiah yang sihat
5. Mengenal ciri, watak, kecenderungan dan keperluan murid
6. Fasih, bijak dan petah dalam penyampaian

ii. Sifat Kejiwaan

1. Sifat tenang dan emosi yang mantap
2. Optimistik dalam hidup, penuh harap kepada Allah dan tenang jiwa bila mengingatiNya.
3. Kepercayaan kepada diri dan mempunyai kemahuan yang kuat
4. Bersifat lemah lembut dan baik dalam pergaulan
5. Berfikiran selesa dan boleh menyesuaikan diri dengan masyarakat

iii. Sifat Fizikal

1. Sihat tubuh badan dan terhindar dari penyakit berjangkit atau tidak berjangkit
2. Berperawakan tampan, kemas dan bersih

Menurut kajian soal selidik di kalangan para pelajar di sekolah menengah di negara –negara maju terdapat senarai yang menerangkan sifat-sifat yang diingini oleh pelajar. Antara sifat guru yang dikehendaki ialah guru tersebut :

1. Berkelakuan baik (penyayang dan penyabar)
2. Tidak berat sebelah
3. Berkeupayaan menghuraikan pelajaran dengan jelas
4. Berdisiplin
5. Menguasai mata pelajaran dengan baik
6. Adil dalam pemarkahan
7. Sifat kelakar
8. Suka menolong pelajar di luar kelas
9. Memahami masalah pelajar
10. Mampu menarik perhatian pelajar
11. Amanah dan menunaikan janji
12. Berupaya membuat penghukuman yang betul
13. Mempunyai sahsiah yang dihormati
14. Mempunyai semangat persekolahan yang tinggi
15. Mempunyai arahan yang jelas dan spesifik
16. Boleh membezakan 'intan dari kaca'
17. Mempunyai kemahuan yang kuat
18. Mempunyai bakat kepimpinan yang tinggi
19. Tidak suka menghina murid atas kesalahan mereka
20. Tidak menyalahgunakan peraturan membenarkan murid dirotan
21. Luas pengetahuan am
22. Tidak lari atau terkeluar dari tajuk bila mengajar
23. Suara yang baik-serak-serak basah
24. Mengenal titik kekuatan murid
25. Pandai memberi nasihat
26. Simpati terhadap kelemahan murid
27. Pandai memilih kata-kata
28. Memberi ruang para pelajar menelaah dan mengulangkaji
29. Mengambil kira suasana murid di rumah
30. Boleh membuat ujian secara berkala
31. Mengamalkan kaedah pengajaran yang berkesan
32. Mengambil kira pengudaraan bilik darjah
33. Suka memberikan kerjasama
34. Bersemangat riadah atau kesukanan

Guru Muslim yang mempunyai sahsiah yang baik juga ialah guru yang mengamalkan etika keguruan Islam yang standard. Kod etika berkenaan memperincikan secara khusus sifat dan ciri tertentu yang menjadi garis panduan guru-guru yang baik personaliti mereka.

Etika Guru Muslim

Etika perguruan Islam belum dibuat secara khusus oleh kumpulan yang dianggotai oleh berbagai kalangan yang profesional. Namun sebagai percubaan awal hal ini boleh diusahakan secara perseorangan dan kemudiannya dapat ditokok tambah oleh khalayak pendidik serta dihayati oleh mereka sebagai suatu etika profesion keguruan . Antara yang boleh dirumuskan ialah:

Tanggungjawab Terhadap Allah

Etika guru muslim terhadap Allah ialah seperti berikut:

1. Seorang guru Muslim hendaklah sentiasa memantapkan keyakinan/keimanan kepada Allah di samping mengukuhkan hubungannya yang berterusan denganNya.
2. Sifat istiqamah, iltizam semangat berbakti dan beramal soleh hendaklah menjadi amalan harian.
3. Guru Muslim mustahak menghayati rasa khusyuk, takut dan harap kepada Allah.
4. Guru Muslim hendaklah prihatin untuk sentiasa mengagungkan syiar agama Islam dan berusaha ke arah mendaulatkan syariat Islam.
5. Guru Muslim mesti melaksanakan kewajiban agama, menghindari laranganNya dan menyempurnakan segala hak dan tanggungjawab yang berkaitan dengannya.
6. Guru Muslim hendaklah bersyukur kepada Allah di samping selalu berdoa kepadaNya dengan membaca ayat-ayat Allah dan merendahkan diri ke hadratNya.

Tanggungjawab Terhadap Diri

1. Guru muslim hendaklah memastikan keselamatan diri sendiri, sama ada dari aspek fizikal, emosional, mental mahupun moral.
2. Prihatin terhadap kebersihan diri, pakaian, perawakan dan tempat tinggal.
3. Memahami kekuatan dan kelemahan diri untuk boleh dimanfaatkan serta ditingkatkan dari segenap aspek.
4. Meningkatkan kesejahteraan diri agar dapat berkhidmat selama dan sebanyak mungkin kepada Allah, masyarakat dan negara.
5. Melibatkan diri dengan program dan agenda yang boleh meningkatkan kualiti profesion sebagai seorang guru.

Tanggungjawab Terhadap Ilmu

Guru muslim hendaklah :
1. Memastikan penguasaan ilmu takhassus secara mantap dan mendalam.
2. Beriltizam dengan amanah ilmiah.
3. Prihatin untuk mengamalkan dan mengembangkan ilmu yang dipelajari.
4. Sentiasa mengikuti perkembangan teknologi terbaru dalam pengajaran ilmu yang berkaitan.
5. Dari semasa ke semasa guru Muslim hendaklah menelusuri sudut atau dimensi spirituality Islam dalam pelbagai lapangan ilmu pengetahuan.
6. Sentiasa memanfaatkan ilmu untuk tujuan kemanusiaan, kesejahteraan dan keamanan umat manusia sejagat.

Tanggungjawab terhadap Profesion

1. Seorang guru tidaklah harus bertingkah laku begitu rupa sehingga boleh mencemarkan sifat profesionnya dan yang mana menyebabkan kurang kepercayaan orang ramai terhadap profesion perguruan.
2. Dia tidaklah harus bertingkah laku begitu rupa yang boleh membawa kepada jatuhnya maruah diri dan kehilangan amanah berhubung dengan kewangan.
3. Dalam semua hubungan dan tugas seseorang guru hendaklah menjalankannya dengan jujur.
4. Tanggungjawab utama seseorang guru ialah terhadap pelajarnya. Kepentingan para pelajarnya haruslah mengatasi semua kepentingan lain seperti kepentingan masyarakat, persatuan atau persendirian.
5. Dia haruslah menumpukan perhatian dan pengajaran untuk semua pelajar tidak kira bangsa, agama atau kepercayaan.
6. Dia haruslah bertugas sebagai pengganti ibu bapa dalam usaha membentuk tingkah laku para pelajar ke arah matlamat-matlamat yang diterima oleh masyarakat.
7. Dia haruslah menumpukan perhatian terhadap keperluan setiap pelajarnya.
8. Dia haruslah mendidik dan mengambil tindakan secara adil terhadap semua pelajar tidak kira bangsa, warna, jantina, bahasa, agama, kepercayaan politik, tempat asal keluarga, intelek, akademik dan status-status lain.
9. Dia harus mengesan dan menerima perbezaan individu di kalangan pelajar dan memandu mereka memperkembangkan potensi mereka dari segi jasmani, intelek, daya cipta dan rohani.
10. Dia harus menghormati hak setiap pelajar supaya maklumat-maklumat sulit mengenai diri para pelajar tidak diberitahu kepada orang atau agensi lain yang tidak berkenaan.
11. Dia tidaklah harus bertingkah laku terhadap para pelajarnya begitu rupa yang boleh membawa jatuhnya darjat profesion perguruan.
12. Dia tidaklah harus mengajar sesuatu yang boleh merosakkan kepentingan pelajar, masyarakat awam atau negara.
13. Dia haruslah menanamkan sikap yang baik terhadap para pelajarnya supaya mereka dapat berkembang menjadi warga negara yang taat setia dan beragama.
14. Dia tidaklah harus menyatakan atau membuat sesuatu yang boleh mengurangkan keyakinan diri para pelajarnya dan ibubapanya.
15. Dia haruslah bertingkah laku begitu rupa supaya menjadi contoh yang baik terhadap pelajar.
16. Dia tidaklah harus menerima apa-apa bayaran daripada para pelajarnya untuk pelajaran atau pengajaran tambahan yang dijalankan semasa waktu sekolah atau cuti sekolah melainkan bayaran-bayaran yang disahkan.
17. Dia tidaklah harus mengiklankan dirinya untuk kerja-kerja tuisyen atau pengajaran persendirian.
18. Dia tidaklah harus memaksa kepercayaan keagamaan, politik persendirian terhadap para pelajarnya.
19. Dia tidaklah harus meminta atau menerima hadiah daripada ibu bapa para pelajar atau ahli-ahli masyarakat dalam menjalankan tugas-tugas profesionnya.
20. Dia tidaklah harus menjatuhkan nama baik guru-guru lain.
21. Untuk mendapatkan pekerjaan atau kenaikan pangkat dia haruslah menggunakan cara-cara yang sah sahaja (iaitu berdasarkan kecekapan).
22. Dia tidaklah harus mengiklankan dirinya dengan cara membesar-membesarkan namanya untuk mendapatkan sesuatu pangkat dalam profesion perguruan.

Tanggungjawab Terhadap Pelajar

1. Guru muslim hendaklah lebih mengutamakan kebajikan dan keselamatan pelajar dari hal-hal lain.
2. Bersikap adil terhadap setiap seorang tanpa mengira faktor-faktor jasmani, mental, emosi, politik, ekonomi, sosial, keturunan dan agama.
3. Menampilkan suatu cara pakaian, pertuturan dan tingkah laku yang dapat memberikan contoh yang baik kepada pelajar.
4. Membimbing atau mengajar seseorang pelajar dalam kelas sendiri atau dalam mata-mata pelajaran yang diajar dalam kelas tanpa sebarang bayaran.
5. Memelihara dan memperbaiki kecekapan ikhtisas melalui pengkajian, lawatan dan menghadiri kursus ikhtisas, persidangan, mesyuarat atau seminar supaya pengajaran mencapai mutu yang setinggi-tingginya.

Tanggungjawab Terhadap Rakan Sejawat

1. Guru muslim hendaklah mengelakkan diri daripada membuat sebarang kenyataan atau ulasan yang boleh mencemarkan nama baik seseorang guru di hadapan pelajar atau ibu bapa, atau berbuat sesuatu yang boleh menjatuhkan maruah seseorang guru.
2. Tidak melibatkan diri dalam kegiatan yang boleh menjejaskan kecekapan sebagai guru.
3. Berusaha dengan sepenuhnya menunaikan tanggungjawab dengan rajin dan bersungguh-sungguh dan mengekalkan kemajuan ikhtisas dan sosial.
4. Sentiasa bersedia membantu rakan sejawat terutamanya mereka yang baru dalam profesion perguruan.
5. Sentiasa mengawasi diri supaya tidak mencemarkan nama baik profesion perguruan.

Tanggungjawab Terhadap Masyarakat dan Negara

1. Mengelakkan diri daripada meyebarkan sesuatu ajaran yang boleh merosakkan kepentingan pelajar, masyarakat atau negara, ataupun yang boleh bertentangan dengan Rukunegara.
2. Memupuk dalam diri setiap pelajar sikap dan nilai yang boleh membantu dan membimbing mereka untuk menjadi warga negara yang taat setia, bertanggungjawab dan berguna, menghormati orang-orang yang lebih tua dan menghormati adanya perbezaan kebudayaan, keturunan dan agama.
3. Menghormati masyarakat tempat mereka berkhidmat dan memenuhi segala tanggungjawab sebagai seorang warganegara dan sentiasa sanggup mengambil bahagian dalam sebarang kegiatan masyarakat.
4. Menggalakkan kerjasama dan persefahaman di antara guru dengan ibu bapa, institusi pendidikan dengan masyarakat.
5. Memberi sumbangan cergas untuk meninggikan tahap kehidupan morality, kebudayaan dan kecendikiawanan masyarakat.
6. Berpegang kepada tingkah laku yang sopan yang diterima oleh masyarakat dan menjalani kehidupan harian dengan baik.

Tanggungjawab Terhadap Ibu Bapa

1. Menghormati tanggungjawab utama ibu bapa terhadap anak-anak mereka.
2. Berusaha mewujudkan hubungan mesra dan kerjasama yang erat di antara institusi pendidikan dengan rumahtangga.
3. Menganggap semua maklumat yang diberikan oleh ibu bapa mengenai keadaan rumahtangga atau anak mereka sebagai sulit dan tidak akan membocorkannya kepada sesiapa kecuali kepada mereka yang berhak mengetahuinya.
4. Memberikan maklumat kepada ibu bapa demi kepentingan anak-anak mereka, dan menggunakan maklumat yang diterima daripada ibu bapa secara teliti dan bijaksana.
5. Mengelakkan diri daripada penggunaan atau dipengaruhi oleh kedudukan sosial dan ekonomi ibu bapa pelajar.
6. Mengelakkan diri daripada mengeluarkan kata-kata atau melakukan sesuatu yang boleh menjejaskan kepercayaan pelajar terhadap ibu bapa atau penjaga mereka.

Kod etika keguruan Islam ini kalau benar-benar dipatuhi dan diamalkan akan membantu keberkesanan pangajaran guru. Perkataan keberkesanan pengajaran guru ini mungkin kabur pagi setengah pihak. Oleh itu ada baiknya kita menjelaskan maksud perkataan tersebut. Keberkesanan bermaksud pengajaran guru berkenaan mencapai puncak matlamat yang digariskan.

Maksud Keberkesanan Pendidikan Islam

Meskipun ciri dan sahsiah guru yang baik telah dicapai namun itu tidak pula bermakna pengajaran mereka dengan sendirinya berkesan. Pengajaran guru samada berkesan atau tidak bergantung kepada beberapa faktor yang berkaitan degan proses pengajaran guru dan pembelajaran murid.

Keberkesanan Pendidikan Islam tidak hanya bergantung kepada teknologi pendidikan atau pendekatan sistem tetapi lebih jauh dari itu, ia memerlukan asas falsafah pendidikan yang Islamik dari yang sedia ada sekarang - baik di peringkat tadika, rendah, menengah mahupun di peringkat tinggi. Kita memerlukan falsafah pendidikan yang menyeluruh dalam segenap bidang, baik dalam bidang pendidikan guru, vokasional, ketenteraan, kesihatan, keusahawanan mahupun dalam pendidikan politik, kesenian, kesukanan dan sebagainya. Di samping itu ia perlu dibingkai oleh dasar-dasar negara yang Islamik juga; samada dasar pembangunan ekonomi, dasar pendidikan, dasar belia, dasar penerangan, dasar pembangunan wanita dan dasar-dasar lain.

Suatu bentuk reformasi yang meyeluruh hendaklah dilaksanakan demi memastikan keberkesanan pendidikan Islam dalam membentuk sahsiah generasi baru. Reformasi tersebut harus mencakup bidang-bidang berikut:

1. Falsafah dan Konsep Pendidikan Islam
2. Kurikulum
3. Sistem Pendidikan
4. Pengajaran dan Pembelajaran
5. Sumber Pendidikan
6. Perkembangan Kakitangan
7. Pengurusan Pendidikan Islam
8. Pembinaan Potensi Pelajar dan Guru
9. Membangun Imej Pendidikan Islam

Guru-guru pendidikan Islam haruslah terdiri dari orang-orang yang benar-benar memahami, menghayati dan memperjuangkan cita-cita Islam yang syumul dan merangkum. Dengan keikhlasan dan semangat Islam yang membara guru dapat mengatasi kekurangan alat teknologi untuk menghasilkan keberkesanan pengajaran mereka.

Antara ciri-ciri seorang guru yang baik dan berkesan adalah seperti rajah berikut:

Guru yang Berkesan Guru yang Tidak Berkesan
Adil Pilih kasih
Demokratik Autokratik
Bertimbang rasa Terbatas
Responsif Menjauhkan diri
Baik hati Kasar
Tidak membosankan Membosankan
Original Stereotype
Tangkas Tidak peduli
Menarik Tidak memberi kesan
Bertanggungjawab Bersikap dalih
Stabil Tidak seimbang
Tenang Mudah naik perasan
Yakin Tidak tentu

Penutup

Cabaran yang dihadapi oleh para guru dalam mengajar murid-murid zaman ini bukanlah suatu yang mudah. Guru berhadapan dengan kenakalan remaja yang semakin serius. Ibu bapa harus ikut serta dalam memudahkan kerja guru-guru di sekolah. Kerajaan wajar peka dengan keperluan persekolahan dan pembelajaran generasi baru yang semakin canggih dan pelbagai. Masyarakat juga mustahak memainkan peranan sebagai pemangkin kejayaan guru dan murid dalam pembelajaran mereka. Tanpa kerjasama semua pihak proses pendidikan tidak akan berjaya menghasilkan generasi yang baik.
Musuh Utama Umat Islam Di DuniaSaturday, 14 May, 2011 4:25 AMBismillahirrahmanirrahim.
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad  S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Kalian sentiasa dikelilingi musuh-musuh yang tidak kelihatan, mereka tidak pernah leka atau alpa untuk memantau perjalanan hidup kalian.Tunggu apabila sedetik kalian leka atau lupa maka jaruam beracun akan dicucuk dihati kalian, hingga hati kalian menjadi kebas dan keras dan tidak berupaya untuk mengingati Allah, tidak merasai takut akan azab Allah SWT. dan tidak takut untuk membuat maksiat. Hati yang sakit ini akan bertambah sakit dan ditambah dengan kuman-kuman yang datang kemudian yang dibawa oleh musuh-musuh kalian itu.

Ingatlah! Iblis dan syaitanlah musuh kalian  yang utama, bala tenteranya ramai datang silih berganti, mereka ada shif bertukar-tukar staf waktu siang dan malam. Kalaulah ditakdirkan kalian boleh melihat wajah mereka dan boleh hitung bilangan mereka, kalian akan terkejut melihat wajah mereka yang hodoh dan bilangan mereka memenuhi kamar tidur, ada yang tergantung  disiling, dibumbung, ditandas, didapur dan dihalaman rumah.

Sahabat yang dimuliakan,
Jangan kalian bimbangi tipu daya  mereka. Mereka telah mendedahkan pekerjaan jahat mereka kepada Junjungan Besar Rasulullah SAW. Kalian telah kenal rahsia mereka, tektik dan teknik mereka menjalankan perang saraf, godaan dan hasutan ! Dari itu jangan terpedaya dengan pujukan dan tipu helah mereka ini.

Walaupun mereka berpengalaman beribu tahun, memahami saikologi manusia tetapi mereka juga ada kelemahan dan kebodohan. Mereka kalah pada hati-hati yang beriman dan bertakwa kepada Allah SWT. Mereka akan lemah berhadapan dengan hati yang luhur dan ikhlas pada Allah SWT. Mereka akan kepanasan apabila lidah sentiasa berzikir kepada Allah SWT., sentiasa membaca al-Quran dan sentiasa istighfar kepada Allah SWT.

Ingatlah! Dihati kalian itu ada kamar, akan diisi dengan salah satu daripadanya samaada fujur atau takwa, apabila kamar di hati kalian  itu diisi dengan zikir dan mengingati Allah, ia akan terisi dengan sifat takwa, maka malaikatlah yang akan menetap dikamar itu dan larilah syaitan kerana kepanasan, tetapi bila kalian leka dan tidak berzikir, sentiasa buat dosa, maka akan terbinalah fujur dan syaitan akan meletakkan belalainya. Oleh itu janganlah kalian leka untuk berzikir dan mengingati Allah, kerana hati yang sentiasa mengingati Allah akan membuatkan hati menjadi bersih dan sejahtera, dan segala racun-racun yang dicucuk oleh syaitan itu boleh menjadi penawarnya.

Sahabat!
Sentiasalah untuk memohon ampun kepada Allah SWT, memohon agar Allah membebaskan diri kalian daripada seksaan api neraka, memohon semoga doa dan hajat-hajat kalian diperkenaankan Allah SWT, memohon agar  kalian tetap istiqamah dengan Islam, dengan ibadah, dengan zikirullah, dengan amal soleh, dengan dakwah, dengan jihad dan mohon semoga Allah melindungi kalian daripada dorongan nafsu amarah dan godaan syaitan laknatullah.

Ingat sahabat!
Musuh-musuh kalian tak pernah leka dan alpa dengan perancangan jahat mereka .Mereka akan bermasyuarat dan menyusun perancangan rapi bagaimana hendak memesungkan dan memalingkan hati anak Adam dari mengingati Allah dan dari melaksanakan amal soleh.

Oleh itu ada tujuh cara dan  strategi yang perlu kalian lakukan  untuk tetap kekal menjadi mukmin beriman dan bertakwa . Langkah-langkah tersebut adalah seperti berikut :

1.Betulkan niat: Masuklah kalian dalam Islam keseluruhannya dalam akidah, ibadah dan amal perbuatan. Pastikan buat semua yang wajib dan fardu dan tinggal semua yang haram, syubhah, makruh dan maksiat. Isikan dihati kalian dengan sifat-sifat mahmudah iaitu sifat warak, zuhud, baik sangka, sabar, tawaduk, izzah,tawakkal, lemah lembut, rendah diri dan salim pada masa yang sama buangkan sifat-sifat mazmumah iaitu sifat sombong, bongkak, takbur, ujub, iri hati dan hasad dengki.

2.Pertingkatkan keimanan dan kefahaman Islam: Dengan mengikuti majlis-majlis  ilmu di masjid atau di surau, usrah dan halaqah, kursus motivasi, rehlah dan muqayam. Jadikan media dalam internet yang mengandungi pengajaran dan ilmu Islam sebagai teman setia kalian.

3.Pastikan solah fardu lima waktu: Di laksanakan dimasjid secara berjemaah dan akifkan diri kalian mengikuti program-program yang dianjurkan pihak masjid , NGO Islam, Jemaah Islam  dan badan amal.

4.Pilih sahabat-sahabat yang baik dan soleh : Sahabat yang boleh menasihatkan kalian bila kalian lupa dan tersilap. Nasihat menasihat ini amat berguna untuk kalian terhindar dari melakukan kesalahan dan dosa.

5. Dekatilah alim ulama, ustaz atau ustazah dan guru-guru motivasi : Jadikan mereka sebagai murabbi (pendidik) yang sentiasa menjadi penasihat. Biah yang soleh (suasana yang baik)  ini amat penting untuk meneruskan kerja-kerja dakwah dan tarbiah.

6.Teruskan amalan sunat : Kerjakan amalan-amalan sunat umpama solat tahajjud, solat witir, solat duha, bacaan Al-Quran dan zikrullah .

7.Sentiasa menyedari kehadiran Iblis dan syaitan :Iblis dan syaitan yang menggoda dan mendatangkan was-was dalam hati kalian. Apa sahaja rasa hati yang tak baik, tindakan gopoh-gapah dan menangguhkan urusan kebajikan, tidak menyegerakan taubat, solah, sedekah, bayar hutang, bermalas-malas adalah datangnya dari hasutan iblis dan syaitan. Jika sudah mengenali mereka ayuh jangan tunggu-tunggu lagi, terus kalian bekerja dan melaksanakan amal soleh tanpa berlengah-lengah lagi semoga kalian mendapat rahmat dan pertolongan dari Allah SWT.

SUMBER : http://fiqhultaalim.blogspot.com/feeds/posts/default

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


40 individu ditahan dalam Ops Cantas Khas <b>di Kemaman</b> – Perak <b>...</b>

Posted: 27 Aug 2013 01:18 AM PDT

jenayah

DUNGUN: Polis Terengganu menahan seramai 40 individu dalam Ops Cantas Khas yang dilakukan seharian di sekitar Kemaman pada Ahad.

Timbalan Ketua Polis Terengganu, Datuk Hamzah Mohd Jamil berkata, daripada jumlah itu, tiga ditahan atas pelbagai kesalahan manakala selebihnya bersabit penyalahgunaan dadah.

Beliau berkata, dalam Ops khas berkenaan, seramai 420 individu diperiksa dan operasi akan diperluaskan ke daerah lain dengan sasaran terhadap bekas banduan, penagih dadah serta individu berisiko tinggi melakukan jenayah.

"Polis juga turut mengadakan sekatan jalan raya, rondaan di kawasan-kawasan panas yang sudah dikenal pasti," katanya selepas majlis serah tugas Ketua Polis Daerah Dungun, Superintendan Dahlan Mohd Noor yang ditukarkan ke cawangan lain.

Hamzah berkata, pihaknya juga mengenal pasti seramai 45 orang bekas tahanan Ordinan Darurat di negeri ini yang telah dibebaskan sejak 10 tahun lalu.

Menurutnya, kesemua individu berkenaan kini dipantau pihak berkuasa bagi memastikan mereka tidak terlibat dalam jenayah berat di negeri ini.

"Kita sudah mengenal pasti kesemua tahanan yang dibebaskan ini dan sebahagian daripada mereka masih menetap di Terengganu dan ada juga sudah meninggalkan negeri ini.
"Kami masih memantau pergerakan mereka dan mendekati golongan ini dengan memberi nasihat supaya tidak terjebak dengan salah laku jenayah," katanya. – BERNAMA

13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


Program Survival Laut & Penghayatan Warisan Edisi Media 2013 <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 28 May 2013 02:18 AM PDT

 

Salam.

Dah lama tak update pasal life aku. Konon kalau aku update ada la ni orang yang nak baca haha. Ah lantaklah nak update jugak sebab apa yang aku nak update nie BEST GILA.

 

Jumaat dengan Sabtu baru ini (24 dan 25 Mei) aku join Program Survival Laut & Penghayatan Warisan Edisi Media 2013 di Pulau Bidong. Aku join pun secara kebetulan bukan dirancang sangat.

 

Amir la yang nak sangat ajak aku pegi. Oleh sebab tidak mahu mengecewakan hati bff, aku ikot la jugak. Ternyata berbaloi jugak la aku join program tu sebab banyak aktiviti menarik kat sana. lagipun aku memang tak pernah sampai lagi di Pulau Bidong. harhar *gelak ramai-ramai*.

 

Sebelum bergerak ke Pulau Bidong, kami singgah dulu di Chagar Hutang, Pulau Redang. Nak tengok penyu. Ini merupakan kali pertama aku pergi sana. Nampak tak semua kali pertama kan haha. Berpeluang juga aku main dengan baby turtle, pun kali pertama jugak. Ambik baby turtle letak atas tapak tangan. Then dia merayap-rayap atas tapak tangan kau. Geli ah jugak skit. Tapi nak kabo la yang baby turtle itu memang sangat comel.

anak penyu

Bila dah habis belajar mengenai hidupan penyu di Chagar Hutang, Pulau Redang kitorang terus bergerak ke Pulau Bidong. Terjumpa pulak bapak penyu sedang asyik berenang tengah-tengah laut. Memang besar dan kacak. lol.

 

Sampai je Pulau Bidong terus bergambar atas buai. haha. Rehat kejap atas buai, main buai laju-laju dengan Aslina, makan-makan, then bersiap untuk aktiviti-aktivit kami di sana. Aktiviti pada petang ini ialah water confident, kayak dan snorkeling.

buai laju laju

pulau bidong       RTM – BERITA HARIAN – BERNAMA

 

Sebelum water confident, kita bergambar dulu dengan banner dan t-shirt spons Program Survival Laut & Penghayatan Warisan Edisi Media 2013.

919370_505666336155609_2096803307_o

Water confident dia gila sangat. Dari pantai kena berenang sampai ke tengah laut (takdelah tengah sangat), naik atas bot, pastu dari atas bot terjun dalam laut balik, then berenang balik ke pantai. Aku dahlah tak tahu berenang. Mujur ada awek mana ntah kasi tali dekat aku. So aku tarik tarik tu jela nak sampai ke bot. Malu gila aku antara peserta yang paling lambat sampai atas bot lol.

water confident  

Lepas dah confident dengan air, kitorang pun main kayak pulak. Tapi tak seronok sangat main kayak sebab boleh kayak sekitar tu je. Aku nak kayak jauh-jauh sikit baru mencabar. heh. Masa tak cukup katanya. Kayak dalam setengah jam, kehulu-kehilir, habis langgar kayak orang then kitorang nak snorkeling pulak. hiks.

aktiviti kayak

Aktiviti snorkeling di Pulau Bidong takdelah ohsem sangat pun. Ala-ala kadar je bagi aku. Masa aku snorkeling aku ada nampak tayar buruk, rumpai laut, batu karang, dengan beberapa ekor ikan yang comel gak ah seploh sen. Takde pun ikan nemo dengan ikan yang ekor menggerbang tu. Sakit mata dan terbelahak masuk air laut tak berbaloi dengan apa yang aku nampak kat dasar laut. dasar betul haha.

Sepatutnya lepas snorkeling ada aktiviti mencandat sotong. Disebabkan aku tak yakin aku boleh keluar mencandat tanpa tak mabuk laut, aku cancel nak pergi mencandat sotong. kakaka. Sudahnya aku lepak je tepi pantai pastu mandi then tidur dalam bilik. Bangun tidur pergi cari makanan dekat kantin. Ada ayam bakar, sotong bakar, udang bakar dengan nasi goreng. Best. Gambar makanan aku tak sempat nak capture pulak.

971252_4747861336985_1485297670_n

Lepas makan sambung tepi pantai sambil gosip. Abang tukang masak cerita pasal kisah seram di Pulau Bidong. Memang seram gilaaaa.. !

Bersambung… aku malas dah taip lol

13 di dungun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di dungun - Google Blog Search


Terkini kes buang bayi <b>di</b> UITM <b>Dungun</b> | Terengganu Today

Posted: 29 Aug 2013 03:45 AM PDT

image

Laporan terkini kes buang bayi di Dungun, pihak Polis melaporkan bahawa lokasi kejadian adalah di Loji Kumbahan Kolej Redang, UITM Dungun.

Mayat bayi yang ditemui dalam  keadaan tertiarap disahkan perempuan itu ditemui oleh seorang juruteknik yang menjalankan penyelenggaraan di loji berkenaan.

Siasatan awal memaklumkan bahawa mayat bayi berkenaan cedera dan tengkoraknya pecah.

Menurut Dr Klinik UITM, bayi berkenaan telah meninggal lebih kirang 48 jam yang lalu.

Mayat bayi berkenaan dipercayai masuk ke dalam kumbahan melalui saluran najis berukuran 8 inci dari tandas asrama.

Tapisan pelajar akan dibuat dgn dibantu oleh pihak UITM.

Mayat bayi di bawa ke Hospital Dungun umtuk pemeriksaan lanjut.

Gambar Mayat Kes Buang Bayi <b>Di</b> UITM <b>Dungun</b> Terengganu <b>...</b>

Posted: 29 Aug 2013 07:22 AM PDT

Gambar penemuan mayat kes buang bayi di UITM Dungun Terengganu. Hangat diperkatakan apabila seorang pelajar wanita telah membuang bayi kandungannya yang baru lahir dari lubang tandas. Mayat bayi itu ditemui oleh pekerja kontrak ketika menjalankan kerja membersih loji kumbahan di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Dungun, Mayat bayi yang ditemui dalam keadaan tertiarap disahkan perempuan dan ditemui dengan keadaan tengkoraknya pecah.

Gambar Mayat Kes Buang Bayi Di UITM Dungun

mayat bayi1
mayat bayi

13 di kerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kerteh - Google Blog Search


Loji Petronas Penapisan <b>Di Kerteh</b> Terbakar - Jom Berkongsi Sakan!

Posted: 21 Aug 2013 03:46 PM PDT

"Menggeletar tubuh melihat tangan kiri dan kaki kanan melecur teruk selepas disambar api, muka pula berasa sangat panas tidak ubah seperti dibakar," kata Mohd Ayob Abdullah, 22, dari Taman Hadhari, Paka, Dungun, antara mangsa disambar api ketika melakukan kerja baik pulih loji milik Petronas Penapisan Terengganu Sdn Bhd di Kerteh, Kemaman, kelmarin.

Turut cedera dalam kejadian itu ialah rakannya Mohd Zakaria Abd Ghani, 28, dari Kampung Limbong, Paka, Dungun yang melecur muka dan tangan kanan manakala dua lagi rakan sekerjanya cedera ringan.

Semua mangsa dikejarkan ke Klinik Rantau Petronas sebelum Mohd Ayob dan Mohd Zakaria dirujuk ke HSNZ manakala dua rakannya yang

Source: WowBerita

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved