ads

Jumaat, 15 November 2013

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


PAS optimis dapat tambah undi <b>di Pulau Perhentian</b> - Harakah Daily

Posted: 22 Jul 2013 08:08 AM PDT

KUALA BESUT: PAS optimis akan mendapat lebih undi dalam PRK Kuala Besut di unit peti undi (UPU) Pulau Perhentian berbanding PRU13 baru-baru ini.

Penyelaras UPU Pulau Perhentian Mohd Zaki Ibrahim berkata, pegangan politik penduduk di Pulau Perhentian sangat unik dan tidak sama di tempat lain dari segi emosinya.

Katanya, rata-rata pengundi di sini tidak terlalu menonjol dari segi kecenderungan mereka menyokong mana-mana parti.

"Kalau kita pergi ziarah dari rumah ke rumah mereka masing-masing boleh terima sama ada kita ini daripada PAS. Tuan rumah Umno boleh terima ziarah PAS.

"Kalau rumah mereka ada sticker 'keluarga kami pengundi BN' tidak semestinya mereka benar-benar undi BN. Mereka pengundi PAS," katanya ketika ditemui berkempen di Pulau Perhentian.


Malah katanya, ketidakhadiran para pengundi dalam satu-satu program yang dianjurkan sama ada oleh PAS atau BN, bukan perkara yang menghairankan.

Bahkan beliau percaya calon PAS Azlan@Endut atau lebih mesra dengan Che Long mempunyai lonjakan dan sentuhan peribadi dengan penduduk di sini yang akan memberi kredit kepada PAS kali ini.

Sikap unik penduduk di sini katanya mereka tidak terlalu bergantung kepada bantuan kerajaan kerana mereka cukup mudah untuk mendapatkan sumber kewangan.

"Mereka di pulau ini cukup senang hendak dapatkan duit dengan pelancongan dan ternyata hasil mereka sangat lumayan.

"Banyak bot persendirian dan mereka boleh dapat RM300 dalam masa dua jam dengan bawa pelancong pusing pulau," katanya.

PAS optimis dapat tambah undi <b>di Pulau Perhentian</b> — HarakahDaily

Posted: 22 Jul 2013 04:30 PM PDT

KUALA BESUT: PAS optimis akan mendapat lebih undi dalam PRK Kuala Besut di unit peti undi (UPU) Pulau Perhentian berbanding PRU13 baru-baru ini.

Penyelaras UPU Pulau Perhentian Mohd Zaki Ibrahim berkata, pegangan politik penduduk di Pulau Perhentian sangat unik dan tidak sama di tempat lain dari segi emosinya.

Katanya, rata-rata pengundi di sini tidak terlalu menonjol dari segi kecenderungan mereka menyokong mana-mana parti.

"Kalau kita pergi ziarah dari rumah ke rumah mereka masing-masing boleh terima sama ada kita ini daripada PAS. Tuan rumah Umno boleh terima ziarah PAS.
"Kalau rumah mereka ada sticker 'keluarga kami pengundi BN' tidak semestinya mereka benar-benar undi BN. Mereka pengundi PAS," katanya ketika ditemui berkempen di Pulau Perhentian.

Malah katanya, ketidakhadiran para pengundi dalam satu-satu program yang dianjurkan sama ada oleh PAS atau BN, bukan perkara yang menghairankan.
Bahkan beliau percaya calon PAS Azlan@Endut atau lebih mesra dengan Che Long mempunyai lonjakan dan sentuhan peribadi dengan penduduk di sini yang akan memberi kredit kepada PAS kali ini.

Sikap unik penduduk di sini katanya mereka tidak terlalu bergantung kepada bantuan kerajaan kerana mereka cukup mudah untuk mendapatkan sumber kewangan.
"Mereka di pulau ini cukup senang hendak dapatkan duit dengan pelancongan dan ternyata hasil mereka sangat lumayan.

"Banyak bot persendirian dan mereka boleh dapat RM300 dalam masa dua jam dengan bawa pelancong pusing pulau," katanya.

HDO


13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


Langkah Permulaan Perjalanan Di Terengganu - <b>Pulau Kapas</b> <b>...</b>

Posted: 10 Oct 2013 10:09 PM PDT

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia buat semua..Setelah sekian lama aku menyepi kini aku kembali lagi.. Hehe.. Untuk pengetahuan korang, habis ja aku stdy kat Kota Kinabalu,Sabah aku kini memulakan permulaan kerjaya aku di Kuala Terengganu,Terengganu.. Hehe.. Apa bole buat rezeki aku kat sini.. Kebetulan tahun 2013 nie merupakan tahun melawat Terengganu..Wahh.!!! Peluang nie.. Korang pon tahukan aku nie memang kaki jalan.. Post aku yang sebelum-sebelum nie pon semuanya pasal berjaaaaaaalan ja.. Hahaha :D
So bagi memulakan langkah yang pertama aku di sini, destinasi pertama pilihan aku ialah Pulau Kapas,Marang,Terengganu.. Hehe.. Actually aku pi Pulau Kapas nie bulan lepas iaitu pada 21 September yang lepas.. Tapi apakan daya baru sekarang berkesempatan untuk update blog aku yang dah bersawang nie..huhu..Maafkan hamba penunggu gua.. Wahahaha :p

Pada hari aku pi Pulau Kapas nie sebenarnya aku keja malam tapi disebabkan adrenaline dalam badan memaksa aku untuk pergi jugak ke pulau tu so aku tegar juga untuk pergi bersama kawan-kawan aku yang baru sahaja habis shift malam pada hari tersebut.. HAhaha..

Seawal jam 7am kami memulakan perjalanan dengan menaiki motorsikal ke Marang sebab Jeti untuk ke Pulau Kapas hanya terdapat di Marang iaitu kira-kira 15km dari Kuala Terengganu.. Sampai ja di Jeti Marang kami memulakan urusan pembelian tiket bot untuk ke pulau.. Puas dibodek-bodek dan dipujuk-pujuk akak yang jual tiket tu akhirnya dapat jugak package yang murah sikit..hehe Siap sekali dengan snorkeling n life jaket..

Sekitar pukul 9.30am kami memulakan perjalanan dari jeti Marang ke Pulau Kapas dengan menaiki bot syarikat Makcik Gemok.. Lawak kan dengar nama syarikat nie tapi korang perlu tahu yang syarikat Makcik Gemok nie sangat famous kat Terengganu nie okay~ Hahaha.. Dekat Pulau Kapas siap ada chalet lagi milik syarikat nie.. Hehe..

Lupa pulak nk kabor,kami pergi berempat taw..Hahaha.. Semuanya Jantan okay~euww :3
HAHAHAHa



Perjalanan dari jeti nak ke Pulau Kapas memakan masa selama 15 minit..Si selama lebih kurang 15 minit itu korang terpaksa la bertarung dengan ombak laut yang membadai bot yang korang naiki.. Haha.. Kalau sesapa yang ada mabuk laut tu,sila sediakan plastik serta-merta.. Hoho..
Setibanya di pulau,kami berempat bergerak untuk dapatkan set snorkeling dekat macam 1 kaunter kat tepi pantai dekat dengan tempat kami landing td.. Lepas dh dapatkan set snorkeling kami menggunakan masa yang ada untuk menyalin pakaian sementara tunggu bot kecil sampai.. Bot kecil nie yang akan bawa kami ke snorkeling spot di sebelah kanan pulau.. Actually bole pi jalan kaki dengan trekking melalui jalan bertangga yang disediakan tapi kami choose untuk naik bot jew..ngehehehe

Setibanya di snorkeling spot..Pilih tempat nak letak barang-barang yang dibawa and then TERJUN.!!!!
SPLASHH..!!!! HAHA



Kawasan snorkeling spot yang terdapat kat sini (yang kami pi nie la) adalah sepanjang 1.5km panjangnya dan ada satu spot di bahagian hujung sekali dikenali dengan nama 'shark point'.. Menurut apa yang abang bot yang hantar kami ke sini tadi cakap kalau nk tengok jerung kat situ la tempatnya.. Jerung akan muncul selalunya pada sebelah awal pagi.. Jerung.???? Errr =.=

Haha.. Okay..Setelah dah puas menyelam dan berenang bersama ikan-ikan sehingga badan pon dh naik hitam legam dek akibat sunburn, kami berempat pon mengambil keputusan untuk pulang semula ke tmpat yang masa mula-mula kami landing td tu tapi bukan by bot okay.. Kali nie kami nak pulang dengan berjalan kaki atau trekking melalui laluan bertangga yang disediakan..



 Sampai ja di tempat permulaan tadi.. Langit kelihatan mendung tanda nak hujan.. So kami ambil keputusan untuk bertolak balik.. Call syarikat Makcik Gemok tadi untuk maklumkan yang kami nk balik dah, bersiap dan kami pon bertolak pulang sekitar pukul 4pm.. Memang best la aku cakap kt korang.. Kalau sampai Terengganu jangan lupa korang datang sini.. Pulau Kapas merupakan satu-satunya pulau yang korang boleh pergi balik hari..

Ehh..Terlupa pulak.. Kos yang aku habiskan disini hanyalah RM55 untuk tambang bot pergi dan balik serta sewa snorkeling set + life jaket..hehe.. So apa korang tunggu lagi..hehe ;)

Nantikan update untuk destinasi seterusnya dari aku yang bakal menyusul..hehe..
Adios~~ ^_^

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2013 03:28 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2013 03:28 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jun 2013 03:08 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Khasiat Pokok <b>Jerangau</b> dan Cara menggunakannya

Posted: 05 Mar 2013 07:02 AM PST


Jerangau  Dalam Perubatan Tradisional
PENGENALAN
Nama Melayu: Deringu, Jerangau, Jeringau
Nama Lain: Sweet Flag, Sweet Sedge, Myrtle Flag, Calamus, Flagroot, Jerangang, Alwah, Dlingo (Indonesia).
Terdapat 2 jenis 'Jerangau'
a)   Jerangau Merah' dan
Kegunaan biasaAmenorea * Aphrodisiac * Asma *Selsema * Kesesakan * Batuk * Sakit kepala * Kesakitan *Sakit tekak *

Nilai Ubatan : Pengguguran (Abortifacient) * Melegakan Kesakitan (Analgesik) * anti-bakteria * Antioksidan *Aromatik * Artritis * Kanser * mengeluarkan gas usus *diuretik * menggalak haid (Emmenagogue) * Penenangan *Psychedelic * sedatif * Tonik rahim *



Bahagian Digunakanrizom
 
Jerangau ialah tumbuhan yang berdaun wangi dan mempunyai ubi yang lebih wangi. Sehingga ia berkembang sepenuhnya dan menunjukkan bunganya yang hijautersendiri, jerangau (acorus Calamus) menyerupai beratus-ratus tumbuhan hutan yang lain, yang mempunyai daun panjang seperti pedang yang tumbuh dari rizom bercabang.Tumbuhan liar ini menyerupai rumput rampai dan biasanya dijumpai di kawasan berpaya atau berair. Ia boleh tumbuh pada ketinggian melebihi 3 kaki.
Ubi jerangau yang ditandai dengan parut daun di sebelah atas memiliki banyak anak akar yang menuju ke bawah. Jerangau tidak berbatang dan daun-daunnya tumbuh terus dari ubi. Daunnya berwarna hijau kuning dan berbentuk pedang, dengan tepi yang sedikit berombak-ombak berukuran 0.75 inci lebar. Ia juga mempunyai urat daun yang jelas.
Sebagai tumbuhan yang lasak, jerangau mudah ditanam di kebanyakan jenis tanah, asalkan terdapat air dan cahaya matahari yang mencukupi. Hidup dengan baik di kawasan lembab yang menakung air seperti paya, tepi sungai atau kawasan parit. Bunganya berwarna kuning dan hijau, sementara rizomnya berwarna merah muda. Ia boleh ditanam dengan mudah daripada keratan ubi sepanjang 5 sentimeter (2 inci), dengan 3 sentimeter (1 inci lebih) dicucuk ke dalam tanah pada jarak 15-20 sentimeter (6-8 inci) antara satu tumbuhan dengan yang lain.
Jika mendapat peluang untuk berada dekat pada tumbuhan tersebutanda mungkin dapat menghidu akarnya yangdikatakan mempunyai bau seperti lemon yang manis yangmungkin diandaikan bahawa gula-gula di buat dari tumbuhan ini. Ubinya boleh dituai sewaktu jerangau berusia setahun atau sewaktu mencapai 30-40 (12-16 inci) sentimeter tingginya.
Di Malaysia, jerangau ditanam di kedua-dua kawasan rumah orang Melayu dan India untuk digunakan, khususnya secara luaran, sebagai ubat sapuan atau losen. Minyak pati ubinya digunakan secara meluas dalam pengeluaran minyak wangi dan perasa makanan. Mengunyah akar dikatakan dapat menghilangkan bau tembakau.
Seperti kebanyakan tumbuh-tumbuhan lain yang mempunyai senarai panjang sifat penyembuhan terapeutiknya, Jerangau (Calamus) dikatakan telah dibawa keluar dari pergunungan Asia Tengah dan India di mana ia telah ditanam dan digunakan untuk pelbagai tujuan perubatan  Ayurveda dan rawatan Tradisional China. Penyebaran dan kegunaan Calamus keseluruh dunia semenjak dari kurun ke-40an lagi. Hippocrates dari Yunani purba menulis Calamus telah digunakan sebagai kemenyan suci untuk upacara keagamaan bagi kedua-dua Sumeria dan Mesir kuno.
Ia telah sampai ke Eropah, dan digunakan sebagai bahan penyegar di gereja dan sebagai ubat penghalau pepijat. Menjelang abad ke-17, penanaman Calamus telah merebak sampai ke Eropah Tengah dan tidak lama selepas itu, dengan usaha dari peneroka Eropah, ia menempuhi jalan ke pantai Dunia Baru.

Suku-suku asli Amerika Utara mendapati banyak kegunaan perubatan dari akar ini yang dibahawa oleh peneroka Eropah. Mereka memanggil akar tikus kasturi (muskrat root), kerana terdapat bulu-bulu kecil seperti mamalia kesukaan mereka untuk kulit-bulunya. Adalah dipercayai juga bahawa suku kaum berpindah randa ini akan menyemai tumbuh-tumbuhan ini di sepanjang perjalananmereka untuk dituai apabila ia diperlukan, dan sebagai satu cara untuk menarik keluar tikus kasturi, untuk kulit-bulunya yang berharga.

Sejarah penggunaan Calamus sebagai ubat amat panjang dan melampaui 2,000 tahun sejak digunakan oleh bangsa Cina dan bangsa India. Ubi jerangau digunakan sebagaitonik herba untuk memudakan otak dan sistem saraf. Jerangau juga ubat yang terbaik untuk mengatasi kesan buruk alkohol, khususnya pada otak dan hati.
Di Asia Tengah, Acorus Calamus telah digunakan sebagai ubat melebihii dua ribu tahun, menjadi penawar tradisional untuk apa sahaja dari artritis hingga ke masalah saraf. 'Dioscorides', pengamal perubatan klasik Yunani menggunakan asap tumbuhan melalui corong sebagai ubat rawatan batuk. Kaum Cina telah menggunakan akar untuk membantu mengubati pening kepala, pekak dan epilepsi, dan juga telah dikhabarkan menggabungkan jerangau (sweet flag) dengan daun manis (ganja) dan ramuan lain untuk membuat halusinasi (hallucinogenic).

Selain sebagai ubat untuk sakit kepala dan cirit-birit, beberapa suku asli Amerika mengguna pakai sifat  ringan halusinogen tumbuhan ini ke dalam upacara berpuak.  Puak suku asli Amerika utara (Cree) percaya bahawa tumbuhan ini membantu mereka berjalan lebih jauh tanpa menyentuh tanah semasa upacara adat. Puak-puak lain, termasuk Ojibwas dari kawasan Great Lakes, dilaporkan telah menguna tumbuhan ini untuk tujuan rekreasi dan upacara adat.

Sehingga 1916, rizom dari Acorus Calamus yang dikupas kering telah disenaraikan dalam Pharmacopoea Amerika Syarikat sebagai rawatan untuk masalah perut (pedih ulu hati, kembung, dan cirit-birit) dan sehingga ke hari ini ia digunakan di beberapa bahagian di  Eropah sebagai membantu merangsangkan kelenjar air liur dan menghasilkan lebih banyak jus perut. Ia juga masih digunakan dalam Perubatan Ayruveda sebagai cara untuk membantu memulihkan dan meremajakan minda dan badan.

Kini ia tidak lagi disenaraikan sebagai ubat rawatan perubatan oleh pertubuhan perubatan moden, tetapi masih wujud penyelidikan yang mengesahkan ia digunakan sebagai ubat rawatan tradisional. Pengambilan dalam jumlah kecil tumbuhan ini menunjukkan ia membantu mengurangkan keasidandalam perut dan bila diambil dalam jumlah yang besar, ia meningkatkan  keasidan dalam perut, ini menunjukkan keberkesanannya pada ke pelbagaian besar gangguan perut.
Terdapat juga bukti menunjukkan bahawa tumbuhan ini menekan sistem saraf pusat, dan dikaji sebagai satu cara untuk merawat epilepsi. Terdapat juga beberapa bukti saintifik bahawa wap dari tumbuhan ini bertindak sebagai penghalau serangga yang berkesan.
  • Demam / Selsema
  • Kembung Perut
  • Asma
  • Menghentikan Pendarahan Selepas Bersalin
  • Membantu Untuk Pencernaan
  • Mandian Aromaterapi
  • Melegakan Sakit Gigi
  • Membuang Angin Dalam Badan
  • Campuran Untuk Membuat Minyak Wangi
  • Menambah Selera Makan
Dalam perubatan tradisional, ubi yang berusia 2-3 tahun digunakan kerana akar yang lebih tua cenderung menjadi keras dan geronggang. Walaupun ubi yang kering hilang 70% daripada beratnya, ia mempunyai bau dan rasa yang lebih baik. Bagaimanapun, ia merosot jika disimpan terlalu lama.
Jerangau mempunyai sejarah penggunaan yang panjangdalam perubatan tradisi herba Cina dan IndiaIa digunakan secara meluas dalam perubatan herba moden sebagai julap sedatifdiuretik, dan sifat mengeluarkan udara (carminative)Ia digunakan dalam perubatan Ayurveda dan Unani  untuk menangani kesan sampingansemua hallusinasi.  Jerangau adalah salah satu daripadaubat-ubatan yang paling banyak dan kerap digunakan dikalangan masyarakat Chipewyan (Masayarakat  Athapaskanyang tinggal di barat Kanada diantara tasik Great Slave Lake dan Teluk Hudson).
Di kedua-dua akar dan daun jerangau menunjukkan aktivitiantioksidan, aktiviti antimikrobial dan aktiviti insektisid. Jerangau membuktikan ia langkah yang amat berkesan dalam mengawal kutu lembu (cattle tick), Rhipicephalus,(Boophilus) microplus.

Berikut adalah beberapa ciri-ciri nilai Perubatan jerangau :
Ø  Ia memberi kelegaan perut berat dengan melegakankembung perut, Kesakitan perut dan meningkatkanselera makan. Akar jerangau yang dibakar, abu nya dicampur dengan  minyak hambar seperti minyak kelapa tapis atau dibungkus dalam kain dijadikan tuam ke atas perut sebagai rawatan.

Jerangau adalah ubat bernilai untuk cirit-birit kronik.Ia juga berkesan dalam disentri (dysentery) kronik, kerana kehadiran tannin. Diberi secara mencampurkan (Infusi) boleh diberikan kepada kanak-kanak yang menderita dari penyakit ini.

Ø  Dalam rawatan asma, ia mengeluarkan bahan catarrhal dan kahak dari tiub bronkial. Diambil kira-kira 65 centigrams herba ini setiap 2 atau 3 jam.
Ø  Jerangau juga berguna untuk merawat selsema.Sepotong kecil rizom dipanggang dan diserbukkan.Secubit serbuk ini diambil bersama madu memberi kelegaan yang besarUntuk bayi, pes jerangaudicampur kan dengan susu ibu dan disentuhkan pada lidah bayiSatu lagi kaedah yang mudah memberiubat kepada bayi adalah dengan  meratakan sedikit pes pada puting ibu semasa menyusukan anak.
Ø  Ia juga berguna pada merawat ulser mulutSepotong kecil herba disapukan pada lidah dan bahagiankeradangan kulit  untuk mendapat kelegaan.
Ø  Serbuk jerangau  yang dipanggang merupakan ubatrumah yang bernilai bagi kanak-kanak yangmengalami batuk kokol (whooping cough)  (Penyakitmembran mukus pernafasan)Secubit dari serbuk iniboleh diberikan bersama maduSebagaiantispasmodicia menghalang serangan batukmenjadi-jadi. Untuk kanak-kanak  kecil, sukatan pengambilannya juga mesti berkadar kecil.
Ø  Serbuk dari akar pokok jerangau amat berkesan dalam menyingkirkan cacing usus.
Ubi jerangau juga mempunyai keupayaan yang berikut:
  1. Jerangau dapat melegakan demam.
  2. Jerangau dapat melegakan rasa sakit dengan mengurangkan kepekaan otak dan sistem saraf. Mengunyah ubi jerangau juga dapat melegakan sakit gigi. Selain itu, jerangau juga digunakan sebagai ubat sapu untuk merawat penyakit sendi dan sakit saraf.
  3. Jerangau mencegah pembentukan gas di dalam saluran pencernaan dan dengan itu, dapat mengatasi masalah angin (kentut).
  4. Jerangau membaiki selera dan fungsi perut. Dalam dos kecil, ia mengurangkan kemasaman perut, manakala dos yang lebih besar dapat menambahkan perembesan perut dan justeru, digunakan untuk merawat gangguan makan, ketakcernaan, gangguan pundi hempedu serta gangguan pencernaan yang lain, termasuk berak darahkanak-kanak. Bagaimanapun, jika dos terlalu besar, ia boleh mengakibatkan rasa loya atau muntah.
  5. Dalam perubatan tradisional, jerangau juga digunakan untuk merawat cirit-birit.
  6. Jerangau dapat mengatasi perpeluhan berketerlaluan.
  7. Jerangau bertindak sebagai sedatif bagi mengurangkan kerengsaan dan kegegaran.
  8. Jerangau bersifat antiseptik dan justeru, dapat mengurangkan kemungkinan kejangkitan, keracunan darah, dan pembusukan, selain digunakan sebagai ubat sapu untuk merawat letusan kulit.
  1. Jerangau dapat mengurangkan tekanan darah;
  2. Jerangau melarutkan lendir yang pekat serta melegakan kesukaran pernafasan dan justeru, digunakan untuk melegakan bronkitis, sinusitis dan penyakit lelah.
  3. Dalam perubatan tradisional, jerangau juga digunakan untuk merawat barah, konvulsi (menggigil-gigil dan terkejang-kejang), dan sawan babi. Selain itu, perubatan tradisional juga menggunakan akar jerangau untuk merawat kencing manis dan sebagai teh untuk merawat sakit usus.
  1. Jerangau dapat merangsang aliran darah di bahagian pelvis dan justeru, digunakan sebagai afrodisiak. Ia juga digunakan sebagai herba pengguguran.
  2. Jerangau dapat menghapuskan cacing parasit dari tubuh badan, baik dengan menyebabkannya terasa terhuyung-hayang mahupun dengan membunuhnya.

Penggunaan jerangau di Malaysia
Penggunaan jerangau di Malaysia hanya terhad kepada perubatan tradisional dan biasanya disediakan untuk rawatan yang berikut:
  • Jerangau yang direbus bersama-sama halia dan bonglai digunakan untuk merawat demam dan selesema.
  • Jus jerangau digunakan untuk merawat cirit-birit.
  • Tuam yang disediakan daripada jerangau dan cukadigunakan untuk menyapu tubuh badan selepas bersalin.
  • Rebusan ubi jerangau diminum sebagai tonik selepasbersalin.
  • Rebusan akar jerangau diminum untuk menghentikanperdarahan selepas bersalin atau aliran haid yang berlebih-lebihan.
  • Jerangau juga digunakan untuk merawat flatulens(kentut), ketakcernaan, penyakit sendi, dan malaria.
  • Losen yang diperbuat daripada campuran jerangau, halia dan Kaempferia pulchra digunakan untuk merawatpenyakit sendi dan sakit mata merah.
  • Dilaporkan pernah digunakan untuk merawat sakit gigi, sakit kepala, sakit perut dan kencing manis.
UBATAN DAN kEPERCAYAAN Jerangau Merah (Tunggal)
Adalah dipercayai bahawa 'Jerangau Merah' mempunyainilai perubatan yang lebih tinggi  berbanding  'Jerangau Putih'.  Dikatakan Jerangau merah ialah tumbuhan yang cerewet sedikit untuk tumbuh di atas tanah rendah, ia tidak boleh didedahkan dengan terlalu banyak panas matahariIa tumbuh liar di dataran yang menyediakankeadaan cuaca yang sempurna untuk pertumbuhan.
Diantara beberapa perubatan dan kepercayaan masyarakat setempat,  khususnya pada jerangau merah ialah, ia memiliki kuasa penyinkiran dan penyembuhan seperti berikut :
i.   Bagi para peminum arak'Jerangau' amat terkenal sebagai penawar anti-mabuk. Akarnya samadadikunyah  atau hanya sekadar diletakkan diantara gigisemasa sesi minum arak, di jamin si peminum tidak akan merasa mabuk selagi akar jerangau  itu masih di dalam mulut.
ii.  Anti Rasa – dikatakan apabila jerangau merah diletakkan didalam mulut kemudian cili sepedas manapun  dimakan tidak akan merasa pedasnya,
iii.Garam dimakan tidak masin.
iv.    Penawar Racun : Ikan dimasukkan ke dalam air yang dicampurkan dengan racun rumpai dan dibiarkan beberapa minit, ikan tidak mati dan kekal hidup.
v. Anti Buatan Orang : Apa2 buatan orang seperti menyimpan racun dalam cawan, cawan akan pecah. Ini merupakan pelindung diri.
Petua Mengatasi Penyakit Darah Tinggi Dengan Jerangau Merah
Orang dulu-dulu hanya mengunyah dan menghisap air daun jerangau merah bagi mengatasi penyakit darah tinggi. Bagi mereka yang tak sanggup mengunyah daun jerangau merah, mereka boleh menggunakan cara  yang  sama seperti penggunaan daun hempedu ular iaitu:
Daun jerangau  merah diambil sepanjang 3 inci kemudian direndam kedalam air panas yang dimasukkan didalam gelas atau mug. Tutup gelas tersebut kira-kira 3 hingga 5 minit. Kemudian keluarkan daun tersebut dan airnya boleh diminum. Cara meminumnya ialah 3 kali seminggu. Jika penyakit darah tinggi sudah turun berhentilah dari meminumnya, kalau tidak ia akan meyebabkan penyakit darah rendah pulak. Maka perlulah berhati-hati.
Tumbuhan ini boleh menyebabkan keradangan pada kulit atau dermatitis. Beta-Asarone di dalam tumbuhan ini mempunyai kesan karsinogenik.
Buangkan saki baki tumbuhan dari anggota yang terdedah dan basuh dengan sabun dan air. Jika masih terasa gatal, kemerahan atau sakit dapatkan rawatan lanjut dari pegawai perubatan.
Jika terkena mata, lalukan dengan air bersih selama 10 minit
Konstituen: cineole, alfa-pinena, alfa-terpineol, azulene, beta-asarone, camphene, kapur barus, choline, delta-cadinene, elemicin, etanol, eugenol, galangin, limonene, magnesium, menthol, terpines, tanin, zink

Bahan Aktif: Eugenoldan Asarone (2,4,5-trimethoxy-1-propenylbenzene)
Bahan Lain: Monoterpene hydrocarbons, Sequestrine ketones,
Kedua-dua triploid dan tetraploid jerangau mengandungialpha-asarone  fitokimia lain termasuk:
• Beta-asarone
• eugenol
Diploids tidak mengandungi beta-asarone (β-asarone).Satu kajian terbaru menunjukkan bahawa beta-asaroneyang diasingkan daripada minyak jerangau menghalangadipogenesis dalam sel-sel 3T3-L1 dan sekaligusmengurangkan pengumpulan lemak lipid dalam sel.
A. Calamus dan hasil pengeluarannya seperti minyak telah diharamkan pada tahun 1968 sebagai penambahan makanan (food additives)  dan ubat-ubatan oleh Pentadbiran Pemakanan dan Ubatan Amerika Syarikat. pengharaman ini adalah hasil dari kajian makmal yang melibatkan penambahan diet keatas haiwan makmal dalam tempoh masa yang lama dengan pemberian dos tinggi dari bahan kimia terpencil (β-asarone) dari terikan Calamus jammu India.
Haiwan mengalami ketumbuhan tumor, dan tumbuhan itu dilabelkan 
(penyebab kanser) pro-carcinogenic.  Wichtl berkata, "Ia tidak jelas sama ada kesan karsinogenik  yang diperhatikan dalam tikus itu mempunyai  kaitan dengan organisma manusia."
Empat jenis strain Acorus Calamus terdapat secara semula jadi. Diploid, triploid, tetraploid dan hexaploid. Diploids tidak menghasilkan procarcinogenic β-asarone. Diplois diketahui tumbuh semulajadi di Timur Asia (Mongolia dan Tanah-datar siberia Tengah) dan Amerika Utara. Triploid Cytotype mungkin berasal dari rantau Himalaya, sebagai kacukan diantara diploid dan tetraploid cytotypes. Calamus Amerika Utara dikenali sebagai Acorus Calamus var.

Americanus atau hanya sebagai  Acorus Americanus. Seperti diploid strain dari Calamus di bahagian Himalaya, Mongolia, dan Siberia tengah. Diploid strain Amerika Utara tidak mengandungi β-asarone punca bara kanser (pro-carcinogenic).  Kajian menunjukkan bahawa "β-asarone tidak dikesan dalam diploid acorus Amerika Utara [Calamus var. Americanus] ".

Pada hakikatnya  β-asarone bukanlah karsinogen tetapi ia adalah procarcinogen tidak sama sekali hepatotoxic mahupun secara langsung hepatocarcinogenic. Ia mestilah terlebih dahulu menjalani proses  metabolik l'-hydroxylation di dalam hati sebelum mencapai ketoksikan. Cyrochrome P450 dalam  hepatosit (hepatocytes) bertanggungjawab untuk merembeskan enzim hydrolyzing yang menukarkan β-asarone ke dalam struktur epoksida genotoksik.  Walaupun dengan pengaktifan metabolit ini, potensi karsinogen adalah tersangat rendah  disebabkan kerana kerosakan yang pesat pada sisa-sisa epoksida bersama hydrolase yang meninggalkan sebatian ini kaku / lengai (Luo, 1992).  Di samping itu, metabolit utama β- asarone adalah asid 2,4,5-trimethoxyninnamic, punca dari yang bukan karsinogen (Hasheminejad & Caldwell, 1999).


Sumber:herbadantumbuhan.blogspot.com


felda <b>jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 01 Jun 2013 01:18 AM PDT

<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 06 Apr 2013 12:00 AM PDT


<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 22 Mar 2013 12:00 AM PDT


<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 06 Apr 2013 02:05 AM PDT


<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 22 Mar 2013 01:21 AM PDT


<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 10 Sep 2012 12:00 AM PDT


FRIENDLY MATCH : SERI BERANG (1) , <b>FELDA</b> <b>...</b> - SK Seri Berang

Posted: 10 Sep 2012 06:39 PM PDT

DUNGUN (10 September 2012) : Pasukan Tunas Kluster Bola Sepak SK Seri Berang mencatat kemenangan 2-1 ke atas SK Felda Jerangau, di sini semalam dalam siri Perlawanan Persahabatan Bola Sepak Sekolah Rendah. Manakala Pasukan Pelapis tewas 1-5 kepada pasukan tuan rumah.Kedua-dua perlawanan dilangsungkan di Padang Bola Sepak SK Felda Jerangau.

Mengulas keputusan perlawanan berkenaan, Cg. Shahidan Kasim yang bertindak sebagai pengurus pasukan berkata, benteng pertahanan Pasukan Tunas SK Seri Berang  dilihat tidak berfungsi dengan sebaik mungkin  ketika di separuh masa yang pertama. Namun mereka bangkit pada separuh masa kedua dengan meledakkan dua gol selain menggandakan pertahanan daripada diasak oleh jentera lawan. Di perlawanan yang membabitkan Pasukan Pelapis pula, Shahidan tidak menolak faktor kekuatan pasukan tuan rumah khususnya para pemain pertahanan mereka yang dilihat berjaya mematahkan serangan dan percubaan menarik Pasukan Pelapis Bola Sepak SK Seri Berang. 

Pada minggu lepas, kedua-dua pasukan bola sepak Tunas dan Pelapis SK Seri Berang mencatatkan kemenangan bergaya ke atas SK Felda Jerangau Barat dengan keputusan 6-1 (Tunas) dan 3-0 (Pelapis).

Pasukan Bola Sepak Kluster SK Seri Berang sedang melengkapkan takwim program kluster bola sepak sekolah rendah dalam beberapa siri perlawanan persahabatan dengan pasukan terpilih dalam dan luar daerah ini.

Semoga pasukan SK Seri Berang meningkat dalam pencapaian dari masa ke semasa.

13 di ajil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ajil - Google Blog Search


Pengalaman Ngeri 3 beranak berdepan penjenayah rampas kereta <b>...</b>

Posted: 05 Nov 2013 07:29 PM PST

Kereta yang dilarikan suspek remuk teruk selepas bertembung sebuah kereta dan lori di Ladang Gajah Mati dekat Dungun, kelmarin, menyebabkan tiga beranak parah.

Kereta yang dilarikan suspek remuk teruk selepas bertembung sebuah kereta dan lori di Ladang Gajah Mati dekat Dungun, kelmarin, menyebabkan tiga beranak parah.

3 mangsa parah, pencuri gagal kawal kenderaan

Dungun: "Pengalaman menakutkan ini adalah mimpi ngeri buat kami tiga beranak, apabila terpaksa berdepan dengan penjenayah.

"Saya tidak sangka dia berani masuk ketika kami ada dalam kereta dan kemudian memecut sehingga terbabit kemalangan," kata Abdul Pirhat Karim, 35, mengimbas kejadian kenderaan pelbagai guna (MPV) Grand Livina, miliknya dilarikan seorang remaja, petang kelmarin.

Abdul Pirhat berkata, kejadian berlaku jam 5.30 petang ketika dia bersama isteri, Che Mastura Che Awang, 31, dan bayi mereka, Muhammad Asyrat Ikhwan, sembilan bulan, bersama dua ipar singgah di kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Ajil, Hulu Terengganu.

"Ketika dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur selepas pengebumian nenek yang meninggal dunia di Tumpat, Kelantan, kereta saya dipandu adik ipar dengan isterinya duduk di depan.

"Ketika singgah di R&R Ajil, adik ipar dan isterinya ke tandas sebelum secara tiba-tiba remaja itu menceroboh masuk dan memecut kereta kami menghala ke arah Kuantan," katanya.

Cuba pujuk suspek

Katanya, sepanjang perjalanan beliau berusaha memujuk remaja terbabit supaya tidak melakukan sesuatu yang membahayakan isteri dan bayinya.

"Remaja itu tidak peduli, menyebabkan saya bergelut dengannya sebelum hilang kawalan dan terbabit kemalangan dengan sebuah kereta dan lori ketika tiba berhampiran Ladang Gajah Mati," katanya.

Akibat kemalangan jam 6 petang itu, Abdul Pirhat retak bahu kiri, manakala isterinya, patah tulang rusuk, sementara bayi mereka yang tercampak masih koma dan dirawat di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu.

Selepas kemalangan itu, remaja terbabit yang terselamat turun menahan sebuah PERODUA Myvi dan berpura-pura mahu mendapatkan bantuan akibat kemalangan.

Ketika pemandu PERODUA Myvi itu, Nur Maizura Mustafa Kamal, 18, bersama bapanya, Mustafa Kamal Bakar, 55, turun membantu tiga beranak terbabit, suspek mengambil kesempatan melarikan kereta mereka ke arah Kuala Terengganu bersama empat penumpang yang duduk di belakang.

Mustafa Kamal bersama seorang pengguna jalan raya mengejar suspek sambil menghubungi bantuan polis.

Dua kereta peronda dari Balai Polis Kuala Terengganu dan Batu Rakit berhasil memintas Myvi dilarikan suspek sebelum menahannya di hadapan Masjid Al Salam, Batu Rakit, Kuala Terengganu jam 6.45 petang.

Ketua Polis Terengganu, Datuk Jamshah Mustapa, berkata suspek berusia 17 tahun itu dipercayai mempunyai masalah mental dan siasatan awal menunjukkan dia mahu mencuri kereta.

"Polis sedang menyiasat latar belakang suspek selepas ujian kencing mendapati dia negatif dadah. Suspek kini direman di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dungun dan menunggu laporan kesihatan mengenai status mentalnya," katanya.

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jabor</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Sep 2013 11:06 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jabor</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Aug 2013 11:08 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jabor</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 11:10 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jabor</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Mar 2013 11:57 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

teganuku: Polis - Tiada Mangsa Korban Tanah Runtuh <b>Di Jabor</b>

Posted: 26 Dec 2012 06:50 AM PST

Jalan masuk utama Jabor-Jerangau ke Air Puteh di Kilometer 139 kini sudah boleh digunakan selepas kerja membaik pulih jalan terbabit yang terjejas akibat runtuhan tanah awal pagi ini selesai dijalankan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR).

Lapan buah kereta tertimbus apabila tebing jalan masuk utama Jabor-Jerangau ke Jalan Air Puteh di kilometer 139 di Kemaman  runtuh, berikutan hujan lebat berterusan di kawasan itu, awal hari ini.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Supt Che Suza Che Hitam berkata, jalan tersebut dibuka kira-kira 5 petang ini dan turut terbabit dalam runtuhan tanah itu ialah sebuah lori dan lima kenderaan jenis sedan.


"Tiada kemalangan jiwa dilaporkan dalam kejadian itu dan kini jalan sudah boleh dilalui semua jenis kenderaan," katanya.

Dalam kejadian kira-kira 3.30 pagi ini tebing jalan setinggi 12 meter runtuh dan menimbusi jalan sepanjang 50 meter.

Tebing jalan runtuh kira-kira 3.30 pagi ini lalu menghempap kenderaan-kenderaan terbabit yang diletakkan di kawasan berkenaan.

"Kita khuatir kemungkinan ada orang yang tidur di dalam kereta yang tertimbus itu," katanya sebelum ini.

Che Suza berkata  pihaknya menghubungi Jabatan Kerja Raya (JKR) bagi membantu kerja-kerja membersihkan kawasan yang tertimbus menggunakan jentolak.

Katanya kejadian itu berikutan hujan lebat berterusan menyebabkan pergerakan tanah di kawasan itu.

Menurutnya runtuhan itu dipercayai berpunca daripada hujan lebat sehingga menyebabkan berlaku pergerakan tanah.

RAKYAT MARHAEN: Tiada Mangsa Korban Tanah Runtuh <b>Di Jabor</b>

Posted: 26 Dec 2012 04:07 AM PST

teganuku: Polis - Tiada Mangsa Korban Tanah Runtuh <b>Di Jabor</b>

Posted: 26 Dec 2012 06:50 AM PST

Jalan masuk utama Jabor-Jerangau ke Air Puteh di Kilometer 139 kini sudah boleh digunakan selepas kerja membaik pulih jalan terbabit yang terjejas akibat runtuhan tanah awal pagi ini selesai dijalankan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR).

Lapan buah kereta tertimbus apabila tebing jalan masuk utama Jabor-Jerangau ke Jalan Air Puteh di kilometer 139 di Kemaman  runtuh, berikutan hujan lebat berterusan di kawasan itu, awal hari ini.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Supt Che Suza Che Hitam berkata, jalan tersebut dibuka kira-kira 5 petang ini dan turut terbabit dalam runtuhan tanah itu ialah sebuah lori dan lima kenderaan jenis sedan.


"Tiada kemalangan jiwa dilaporkan dalam kejadian itu dan kini jalan sudah boleh dilalui semua jenis kenderaan," katanya.

Dalam kejadian kira-kira 3.30 pagi ini tebing jalan setinggi 12 meter runtuh dan menimbusi jalan sepanjang 50 meter.

Tebing jalan runtuh kira-kira 3.30 pagi ini lalu menghempap kenderaan-kenderaan terbabit yang diletakkan di kawasan berkenaan.

"Kita khuatir kemungkinan ada orang yang tidur di dalam kereta yang tertimbus itu," katanya sebelum ini.

Che Suza berkata  pihaknya menghubungi Jabatan Kerja Raya (JKR) bagi membantu kerja-kerja membersihkan kawasan yang tertimbus menggunakan jentolak.

Katanya kejadian itu berikutan hujan lebat berterusan menyebabkan pergerakan tanah di kawasan itu.

Menurutnya runtuhan itu dipercayai berpunca daripada hujan lebat sehingga menyebabkan berlaku pergerakan tanah.

Independently Produced.: kemalangan <b>di</b> jalan <b>jabor</b> (air putih)

Posted: 19 Feb 2013 08:06 PM PST

jumaat 15/02/2013.....ak kemalangan di jalan jabor dekat air putih ,kawasan tu bnyak binatang berkeliaran terutama lembuuuuuu (celaka tuan lembu).dalam perjalanan dari sungai tong setiu menuju ke pekan pahang ak xcdt di air putih dekat jabor sana.ak dgn 2 lg member ak.nasib baik kami bertiga x de cedera yang teruk,alhamdullillah bersyukur sangat.pada awalnya ak dah x nak lalu kot jabor tu tp x tau kenapa ak g lalu jagak ingat nak lalu kot pantai jer,dah nak ecdt nak wat camana klu nak berlaku lalu kot mane2 pon tetap akan berlaku.

kejadian berlaku dalam pukul 7.30mlm ,time tu ak dengar radio thr permata pantai timur,lepas je azan berkumandang aku terus melanggar lembbuuuu tu,serius ak mmg x nampak,break pun tidak,kete dah jadi macam motor scross.lepas laggr tu kerete berundur ke belakang,time tu tgh mendaki jalan samar2 nampak x nampak.time kete berundur tu kawan ak nie suruh  angkat handbreak!!!!!!!! angkat hand break!!!!!...cepat2 ak angkat hand break...huhu lembu tu mampos kat tgh2 jalan,kiranya lembu tu dah ader yang laggar la sebelum nie.tetapi x de org pon nak alihkan ketepi,lembu tu besar sangat,klu tarik 4 org pon x lepas lagi.

dalam keadaan hujan time maghrib ak kuar tgk kereta.ak x bagi kawan 2 org lagi tu kuar sebab kawan aku tu pompuan,ramai yang benti tanya cmane,ok ke,ak takut ad yang nak ambil kesempatan je,mana la tahu org tu baik ke jahat..
alhamdullillah tiada perkara yang yang tidak diingini berlaku....nasib baik la ad org kg kat situ datang menolong,dia call tow truck..ak tunggu tow truck dalam pukul 9malam baru sampai, dan kete ak dibawa ke shell muflis sebelah kiri kalau ke kuantan,kat sebelah shell mapos tu ad kedai makan..ak suh kwn 2 org nie pergi kat kedai tu.

check punya check enjin tiada masalah,radiator x bocor cuma CAP DISTRIBUTION yang pecah,sebab tu la enjin x leh nak start, salah satu cable dari plug ke cap distribution pecah.dia dah cuba cari ngan membe2 dia tp x jumpa,dia pon x de idea nk wat cmane,kami x tau nk tdo mane kalau dia x baiki,dia suggest aku suh pakai electronic CDI tapi barang tu mahal,dia nak cash RM270 aiyooo  pening ak dgr,duit bawa sratus lebih jah,ckp baiki dulu t sy bank in,dia x percaya,dia ckp bnyak kali dah kene..ak g jumpa mmbe 2 org lgi tanya sal duit cmne weh ad duit x,membe ak pon x de..klu gabung 3 pon x cukup lagi...huhhhhhhhhhh  ponin den..da la sorg ja laki,nk mntak tlg sape kat air putih nie,sorang pon x kenal,,,cmane nie ,dah la ak bawa anak pompuan org,klu laki ak tdor je lam kete..esok je repair ..pastu membe ak ni cal spupu dia yang duk kat paka suh datang bawa duit ak sembang punya sembang ngan sepupu dia ckp rosak cap tu,pastu sepupu dia suh mnta murah lg, ak g jumpa pomen tu balik ckp nk murah lg dia ckp x boleh dah pomen tu ckp x yah la pasang mnde tu (cdi), pomen tu ckp dia nak gam, call balik sepupu membe ak tu x yah dtg la..pomen tu ad solution lain pastu ak g jumpa pomen tu (abe lie air putih)

suh anak buahnya pergi beli gam gajah,cuba lekat kan dgn gam gajah tp x lekat,x tau la knapa.pastu dia call membe2 tanya pasal cap tu semua x de,yang ade pon yang 850,yang guna skru..yang aknya nie 660 guna clip.lam pukul 10 mlm pomen tu ckp dia nk balik nak repair kat umah,dia nak gam dengan gam 2 tan..gam yang kaler putih satu hitam satu tu...pastu cmpur la 2 tu...gam tu lagi kuat..

semasa dia balik ak pon ke kedai kat membe2 ak ,time tu game selangor vs kelantan x de mood langsung nak tgk kelantan ktgalan time tu 2-0..dalam pukul 12 mlm dia datang balik,dia pasang cap tu..alhamdullillah..enjin dapat dihidupkan...leganya dalam hati,bersyukur sangat2.sebelum xcdt ak sorg je kat depan ak suh membe 2org lagi duk kat belakang,sebab seat depan basah..time nk balik  kwn ak request nak duk depan ok la dia boleh tgk jalan klu ad ape2.ak bawa dalam 60km/jam huhuhu...slow giler..time nie ak n membe ak x solat ag,nak cari masjid kat mane area kuantan nie yang bukak g petronas x de surau,g airport da tutup,shell pon x de surau.sampai kat kuantan dalam pukul 2 pagi ekpon..last ak singgah kat masjid taman inderapura alhamdullillah masjid tu bukak.lepas solat masing lapar x makan lagi..g makan..lepas makan terus balik nak highway jalan kosong ak pecut sket ,membe ak runsing suh perlahankan sket...yela trauma la tu..ak pon drive mcm org baru naik kete jer...tgk lembu trus tringat kejadian tu..alhamdullillah dalam pukul 3pagi ak sampai kat ump pekan....

jom layan pic kete ...

yang kaler hitam tu gam 2 tan yang digam..tu la cap distribution klu nak kenal..

bumper proses nak pasang no plate

bengkel angah 

bengkel angah

alhamdullillah..kereta siap dibaikpulih
2.signal kiri and kanan RM30
4.plate kete RM30
5.upah RM50
6.coolent RM22

kos di air putih
1.tow truck RM50
2.upah RM20

kesemuanya RM292....

#mujurla barang kancil low cost

RAKYAT MARHAEN: Tiada Mangsa Korban Tanah Runtuh <b>Di Jabor</b>

Posted: 26 Dec 2012 04:07 AM PST

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved