ads

Selasa, 28 Jun 2011

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


Bomoh wanita merawat lelaki sampai mati <b>di Marang</b> ~ Unikversiti

Posted: 16 Jun 2011 09:32 PM PDT

Tidak pernah ku dengar orang melakukan rawatan untuk menghalau gangguan makhluk halus dalam tubuh dengan menyuruh pesakit minum air hingga berbalang-balang kemudian menyumbat mulutnya dengan getah paip / hos. Tetapi itulah yang dilaporkan oleh Bernama dan beberapa akhbar lagi.

Bomoh, 43, yang dikenali sebagai Kak Yah itu dikatakan seorang wanita yang berasal dari Thailand cuba berubat seorang lelaki, 26, yang mengalami sakit mental, kesan dari gangguan jin di kampung Pulau Rusa, Merchang, Marang.

Lelaki yang bernama Faizal Harun itu dihantar oleh ayahnya pada pukul 7:45 malam. Setelah menyuruh lelaki itu minum air banyak dari sebuah tong yang boleh mengisi 10 liter cecair, bomoh tersebut mengatakan bahawa dia telah berjaya mengeluarkan penyakit mangsa dan menyuruh ayahnya menghantar anaknya itu ke hospital.

Sebaik saja sampai ke Hospital Sultanah Nur Zahirah pukul 12:30 malam, lelaki itu disahkan meninggal dunia.

Ekoran laporan yang dibuat oleh bapa mangsa pada 2.15 pagi, polis menyerbu rumah bomoh itu tetapi dia bersama suaminya, yang berusia 33 tahun dan berasal dari Rantau Panjang, Kelantan, telah melarikan diri.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, ACP K. Manoharan berkata dalam serbuan itu polis merampas beberapa barang yang digunakan untuk merawat mangsa.

Beliau meminta orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai wanita itu supaya menghubungi mana-mana balai polis.

Kemungkinan rawatan itu menyebabkan kematian kerana sebenarnya lelaki itu sudah mati, dan masih hidup kerana ada makhluk yang menumpangnya. Itu tidak mustahil, kerana pernah berlaku begitu. Tapi yang menjadi persoalannya, kenapa bomoh itu melarikan diri terus? Itu menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena.

Diharap pihak polis dapat menyelesaikan kes itu sebaik mungkin. Dan semoga yang meninggal dunia aman dan tenteram di sana dan diampuni segala dosa, serta keluarganya yang masih hidup diharap dapat sabar dan tabah menerima ujian.......

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

mencari rumah <b>di</b> kawasan <b>seberang takir</b>,kuala terengganu bwh rm100k

Posted: 21 Jun 2011 07:02 AM PDT

Posts: 1
Joined: Jun 2011
Reputation: 0
mencari rumah di kawasan seberang takir,kuala terengganu bwh rm100k


sesiapa yg ade nk jual rmh tuh blh email pd sy eizaful@yahoo.com.my..rmh bwh harga rm100k la..berhmpiran dan di daerah kuala terengganu.(seberang takir@batu rakit)

06-21-2011 06:11 PM

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


PAS BINJAI: Program ziarah Pemuda Dun <b>Rantau Abang</b>...!

Posted: 24 Jun 2011 08:20 AM PDT

   Jumaat 24 Jun 2011,Pemuda Dun Rantau Abang telah mengadakan program turun padang dan ziarah di cawangan Binjai/ Che Lijah.Program ini disertai oleh Timbalan Pemuda Pas Pusat,Ust.Azman Shapawi dan diiringi oleh Pengerusi Dun Rantau Abang,Tuan Hj.Alias Harun serta Ketua Pemuda Dun dan cawangan barisan ajk. Program pagi ini dimulai dengan menziarahi rumah mangsa kebakaran, saudara Shuaib Hussain di jalan rel lama di Kg.Che Lijah.Sumbangan juga dihulurkan bagi membantu meringankan beban beliau.

Sebelah petang selepas solat Asar program diterus dengan menziarahi beberapa buah rumah penduduk kampung.Petang ini hanya Tuan Hj. Alias Harun dan beberapa orang ajk sahaja yang terlibat.Hanya 3 buah rumah sahaja yang dikunjungi.


Selesai program ini ajk diperlawa untuk menikmati sedikit jamuan ringan di rumah Ketua Pemuda Cawangan Pas Binjai sebelum pulang.


Adiosss...!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

<b>Rantau</b> Pincono: Pedagang Muslim <b>Di</b> Tanah <b>Abang</b> Mulai Disingkirkan <b>...</b>

Posted: 08 Jun 2011 10:46 PM PDT

Pedagang Muslim Di Tanah Abang Mulai Disingkirkan Oleh "Si Mata Sipit" – Para pembeli kios atau pedagang yang tergabung dalam Persatuan Pedagang Thamrin City (JACC) harus gigit jari. Wajah mereka tampak lesu, dikarenakan kios yang mereka beli dari PT. Mitra Khatulistiwa (MK) dengan sistem pembayaran angsuran, tiba-tiba disegel secara paksa dan sepihak oleh PT. MK, dengan dalih jatuh tempo karena terlambat menyelesaikan cicilan pembelian kios. Kecurangan inilah yang kini digugat para pedagang melalui kuasa hukumnya.

Lebih terpukul lagi, uang pedagang yang selama ini diperoleh dengan jerih payah dinyatakan hangus dan lenyap dalam sekejab oleh Liedianto Darwinto Tjhin selaku Direktur Utama PT. MK. Tak sedikit pedagang yang sebagian besar muslim ini stress berat, bahkan diantara mereka sampai ada yang bunuh diri. Lambat laun, pedagang muslim di Tanah Abang kian tersingkir oleh mereka yang "bermata sipit".

Ada sekitar 700 unit kios di lantai dasar 1 tersebut. Sebagian besar pedagang, sebetulnya telah beritikad baik untuk mencicil pembayaran sebanyak 48-60 kali angsuran setiap bulannya. Bahkan sebagian pedagang telah melakukan pembayaran angsuran rata-rata 50% dari total angsuran yang dibayar kepada pihak PT. MK. Namun, sampai saat ini, PT. MK belum menyiapkan dan menanda tangani Perjanjian Pengikatan Jual Beli (PPJB) dengan pihak pedagang di hadapan Notaris.

http://www.voa-islam.com/timthumb.php?src=/photos2/edit-thamrin-city-1.jpg&h=235&w=355&zc=1

Sebuah surat pesanan yang berisikan ancaman "Pembatalan Sepihak" yang dibuat PT. MK tanpa ditandatangani Direksi PT. MK jelas bertentangan dengan Undang-undang Perlindungan Konsumen dan UU tentang Perseroan Terbatas dan . Direksi PT. MK tidak punya hak eksekusi dengan melakukan pembatalan sepihak, kecuali jika ada keputusan Pengadilan yang telah berkekuatan hukum tetap.

"Surat pembatalan sepihak tersebut jelas perbuatan melawan hukum yang dapat dikategorikan tindak pidana penipuan dan tindak pidana penggelapan sebagaimana diatur dalam pasal 378 KUH Pidana, 372 KUH Pidana dan 374 KUH Pidana dengan masing-masing ancaman pidana penjara 4-5 tahun," kata kuasa hukum Persatuan Pedagang Thamrin City (JACC), Eddie Moeras SH, MM kepada sejumlah wartawan ibukota.

Tanda-tangani PPJB

H. Fikri Bareno SE, MA selaku penggugat menegaskan, kami adalah pembeli yang beritikad baik, yang telah melakukan pembayaran lebih kurang 50% dari total keseluruhan angsuran hingga lunas,bahkan ada yang sudah lunas angsurannya, tapi tidak diberi akta PPJB. Untuk kepastian hukum, kami menunda dan menangguhkan seluruh pembayaran sisa angsuran sampai telah ditandatanganinya Perjanjian Pengikatan Jual Beli (PPJB) antara pedagang dengan PT. MK. "Para pedagang memintas kepastian hukum agar Direksi PT. MK segera merealisasikan penandatangan PPJB dihadapan Notaris," kata Fikri Bareno yang didampingi kuasa hukumnya.

Dikatakan kuasa hukum, Eddie Moras, jika direksi PT. Mitra Khatulistiwa (MK) melakukan tindakan kekerasan, pemaksaan melakukan penyegelan, pengosongan, bahkan bertindak main hakim sendiri terhadap kios-kios yang telah dibeli oleh para pedagang, maka tindakan itu patut diduga merupakan perbuatan melawan hukum, sebagaimana diatur dalam pasal 170 KUH Pidana dengan ancaman pidana penjara 5 tahun 6 bulan sampai dengan 12 tahun. Untuk itu, kami mengingatkan Direksi PT. MK untuk tidak berbuat semena-mena.

Eddie Moeras menyesalkan pihak PT MK. Betapa tidak, kliennya telah membeli kios-kios dan tanah bersama dengan PT MK di areal holl A, B, C, D, F. Ternyata, sejak beberapa bulan lalu, sampai saat ini telah diisi oleh para pedagang lain dengan cara menyewa, bahkan ada yang sudah memperjualbelikan kepada pihak ketiga lainnya. Bahkan secara terang-terangan PT Jakarta Realty melalui suratnya tanggal 3 Mei 2011 telah bekerjasama dengan HANAMI Property menawarkan kepada para pemilik /penyewa kios di sekitar areal koridor Blok D kepada pihak ketiga lainnya.

Selain mendesak PT. MK untuk menandatangani PPJB, para pedagang juga meminta Direksi PT. Jakarta Realty untuk meninjau ulang pembuatan lapak-lapak atau kios-kios tambahan di areal fasilitas lingkungan (holl) dan area causal leasing & exhibition koridor Blok D di lantai dasar 1, untuk dikembalikan fungsinya seperti semula sebagai fasilitas lingkungan. Dengan demikian, tidak membuat lingkungan suasana perbelanjaan menjadi sumpek dan padat. Akibatnya menimbulkan ketidaknyamanan kostumer dan pemilik toko, saat melakukan aktivitas jual beli di lantai dasar 1 Thamrin City.

Perlu diketahui, PT. Jakarta Raelty adalah pihak yang telah membangun satuan rumah susun bukan hunian (SRS) berupa kios-kios Jakarta City. Sedangkan PT. Mitra Khatulistiwa adalah pihak pembeli SRS di lantai dasar 1 dari pihak PT. Jakarta Realty berdasarkan akta Perjanjian Pengikatan Jual Beli (PPJB).

Hingga saat ini kuasa hukum Pedagang Thamrin City telah menyampaikan protesnya dengan surat tembusan ke beberapa instansi terkait, diantaranya: Menteri Perumahan Rakyat RI, Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia, Kapolri, Kabareskrim, MUI Pusat, Gubernur DKI Jakarta, Kapolda Metro Jaya, Kapolres Jakarta Pusat, Wakil Walikota Kota Madya Jakarta Pusat, dan Pengelola Thamrin City. Desastian ( voa-islam.com )

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


Pencinta makanan dan trip melancong: Hari kedua <b>di Pulau Redang</b>

Posted: 22 Jun 2011 11:18 PM PDT

Hari kedua di Pulau Redang
selepas Subuh aku tertidur semula
ngantuk, semalam tidur lewat baca novel tapi tak habis juga lagi
Lean dan Fizah dah keluar bersiar-siar di tepi pantai
sarapan pagi untuk memastikan badan ada tenaga untuk menjalankan aktiviti pada hari ini

8.30 pagi bot sudah sampai mengambil aku dan Fizah untuk aktiviti menyelam
Hafis dan Lean tidak mengikut kami kerana mereka ada aktiviti snorkeling di tempat lain
dengan semangat yang berkobar-kobar, kuusung fin kuningku dan mask serta snorkel
wetsuit hitam kuning dan bootie sudah tersarung di badan
kesimpulannya aku sudah bersedia untuk menyelam setelah kali terakhir berbuat demikian pada Disember tahun lepas

kami dibawa ke Redang Reef Resort
Zam, divemaster yang akan membawa kami menyelam memberi barang-barang kelengkapan untuk disiapkan
untuk aku dihulurkan BC dan Regulator serta 'weight'
untuk Fizah, semua barang kecuali mask dan snorkel

setelah siap memasang BC dan regulator pada tank maka kami mengangkut semua barang ke tepi pantai
destinasi pertama, menyelam di tepi pantai
House Reef
selaman pertama sudah membuahkan hasil
nampak sting ray yang duduk melepak di celah batu
melihatkan kami semakin dekat, binatang itu pun melarikan diri

sejuk betul air di Pulau Redang ni
suhu 28 darjah celcius
menggigil aku di dalam air
menyelam hanya sedalam 8.8 meter dan mengambil masa 36 minit

tempat kedua, kami pergi dengan bot
Southern Tip
pelbagai nudibranch dan coral fan yang kelihatan
air tetap sejuk
kali ni lama sikit menyelam daripada tadi iaitu 46 minit dengan kedalaman 20.1 meter

tengahari kami dihantar pulang ke tempat penginapan untuk makan dan berehat
aku sempat melelapkan mata di bilik
konon-kononnya mahu menyimpan tenaga untuk selaman seterusnya

pukul 1.45 petang, bot sampai untuk mengambil kami semula
kali ini Hafis dan Lean serta seorang lagi rakan baru, Feresa yang berasal dari Uzbezkistan mengikut kami kerana mereka tiada apa-apa aktiviti pada petang ini

mereka mengikut kami ke destinasi ketiga iaitu Paku Kecil
di sini kami nampak penyu dan moray eel
sea cucumber pun banyak
tapi penglihatan tak berapa bagus

seperti biasa, mask aku cepat berkabus walaupun sudah macam-macam aku cuba letak
colgate, sabun dan anti-fog
penat jugalah asyik nak buat prosedur 'mask clearing'

destinasi keempat, Hafis, Lean dan Feresa tak ikut kami
mereka tinggal di Redang Reef Resort kerana mahu melakukan aktiviti snorkeling di situ

Zam bawa aku dan Fizah ke Tanjung Mak Cantik
bersama kami ada sekumpulan budak-budak Cina yang buat 'discovery scuba'
tak silap aku ada 6 orang

oleh kerana ramai sangat yang buat discobery scuba,
walaupun divemaster ada ramai tapi Zam tetap sibuk dengan budak-budak tu
maka aku dan Fizah agak terbiar
maka kami ikut sahaja kumpulan beramai-ramai tu kerana Zam sekejap ada di sini, sekejap di sana
nampak penyu lagi di sini

apabila budak-budak discovery scuba itu telah naik, Zam membawa kami meneruskan selaman
hingga akhirnya kami muncul betul-betul di hadapan pantai Redang Reef Resort
pelik juga aku sebab pada awalnya kami pergi dengan menaiki bot
rupa-rupanya kami menyelam mengelilingi tempat itu
kali ini menyelam 53 minit, kedalaman hanya 10.3 meter

yang lebih mengkagumkan aku sendiri, selepas habis selaman meter di tank aku menunjukkan ada baki 125 bar untuk 3 selaman pertama manakala selaman terakhir berbaki 100 bar
maksudnya aku hanya guna 75 bar untuk 3 selaman pertama dan 100 bar untuk selaman keempat

tak sangka berjaya menyelam sebanyak 4 kali pada hari ini
sungguh gembira dengan diri sendiri

satu selaman harganya RM90
kelengkapan penuh dicaj RM50
manakala BC dan regulator dicaj RM30

selesai aktiviti selaman, pulang ke tempat penginapan
Hafis, Lean dan Fizah sambung main bola tampar
aku pula aktiviti kegemaran iaitu bergolek-golek tepi pantai

ketika aku mandi di bilik, mereka sudah menukar kepada aktiviti lain pula
iaitu menimbus orang dengan pasir
mangsa yang kena timbus ialah Fizah
siap bergambar lagi
Feresa pun ikut serta

malam ada barbeque
tapi inilah pertama kali aku pergi pulau, kena masak sendiri untuk BBQ
disediakan ayam, sosej, fishball, ikan
sudah la perut lapar, menunggu di hadapan tempat panggang yang panas ni memang menguji kesabaran
aku kelaparan sebab penat menyelam
alangkah bagusnya kalau datang-datang, terus boleh ambil dan makan

lama juga nak tunggu ayam dan ikan masak
ada orang siap masak semula kerana ayamnya masih berdarah
awal sangat dia angkat agaknya

apalah salahnya sediakan seorang pekerja untuk masakkan BBQ untuk pengunjung
kasihan pengunjung kena buat sendiri
lainlah kalau kami berkhemah sendiri dalam hutan
itu sudah cerita lain
tapi ini pakej berbayar yang kami ambil
selalunya mana-mana pulau yang aku pergi, memang ada pekerja yang akan buatkan BBQ tu

aku makan dua ketul kepak, sepotong ikan, dua batang sosej dan dua biji fishball
yang kelakarnya fishball tu dah selamat masuk mulut masa tunggu makanan yang lain masak

sambil makan kami dihidangkan dengan filem Solomon Kane
aku tak pernah tengok filem ni
ok la filemnya

hujan lebat malam ni
terasa sejuk sangat

selepas habis makan dan menonton Solomon Kane, semua orang dah letih
masuk ke bilik dan tidur
aku masih gigih bertahan untuk menghabiskan pembacaan novel 7 Hari Mencintaiku
akhirnya pukul 1 pagi, selesai juga novel setebal 1048 halaman ini
puas hati dengan jalan cerita dan penamatnya
kalau tak puas hati, mahu aku campakkan ke laut novel ni

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


The Power: Pusat Simulasi Sukhoi 30 MKM Dibina <b>Di</b> TUDM <b>Gong Kedak</b>

Posted: 25 Apr 2011 09:09 PM PDT

Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) kini memiliki sebuah pusat simulasi bagi kegunaan latihan operasi jet pejuang Su-30MKM (Sukhoi) berpusat di Pangkalan Udara TUDM Gong Kedak yang juga satu-satunya simulasi latihan seumpamanya di rantau Asia.

Pusat simulasi itu menempatkan dua set sistem yang berupaya menjalankan misi latihan secara online seperti mana dalam persekitaran penerbangan sebenar.

Sistem yang dibangunkan oleh syarikat tempatan, HeiTech Padu Berhad (HeiTech), dengan kos perbelanjaan RM258 juta itu mula digunakan sejak awal November lalu.

"Kelebihan sistem ini ialah ia mampu melatih juruterbang dan pegawai sensor persenjataan termasuk krew teknikal dengan menggunakan tahap keupayaan tinggi dalam mensimulasi model penerbangan pesawat, khususnya Sukhoi," katanya pada sidang media selepas merasmikan pusat itu dekat sini hari ini.

Sistem itu dapat menjimatkan kos perbelanjaan apabila kerajaan tidak perlu lagi menghantar juruterbang berlatih di luar negara seperti yang diamalkan sebelum ini.

TUDM mendahului negara lain yang mempunyai pesawat Sukhoi di rantau ini dalam melatih juruterbang kerana negara berkenaan sehingga kini masih terpaksa mengeluarkan belanja yang tinggi untuk menghantar juruterbang mereka berlatih di Russia.

Pusat simulasi itu juga dapat melonjak kemahiran juruterbang dan pegawai TUDM sesuai dengan kehendak negara untuk melahirkan pasukan yang berkemahiran tinggi dan mempunyai tahap profesionalisme yang tulen serta sentiasa ingin maju.

Pusat simulasi itu dibangunkan menerusi inisiatif pembiayaan swasta (PFI) dengan HeiTech Padu Berhad dipertanggungjawab mengurus operasi serta penyelengaraan bagi tempoh 10 tahun sehingga 2020.

Malaysia juga mampu melakukan pemindahan teknologi ke negara yang memerlukan dan sistem simulasi itu bukan hanya khusus untuk pesawat tempur tetapi boleh digunakan untuk simulasi pesawat komersial.

"Sejak dibangunkan pusat simulasi itu sudah melatih 28 juruterbang dan pegawai TUDM.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Banjir Lagi! 255 telah dipindahkan <b>di Hulu Terengganu</b>

Posted: 10 Apr 2011 09:04 AM PDT

http://www.buletinonline.net/images/stories/berita46/IMG_6364.JPGKUALA TERENGGANU -  Hujan lebat terus menerus sejak pagi menyebabkan beberapa kawasan di daerah Hulu Terengganu dinaiki air.

Menurut jurucakap polis daerah tersebu, sehingga jam 6 petang, seramai 255 mangsa banjir tekah dipindahkan ke empat pusat bantuan banjir di daerah.

(Gambar fail)

Di Kampung Pelandang, 40 orang terjejas akibat banjir telah dipindahkan ke balai raya, sementara 140 pelajar pondok disitu telah dipindahkan ke masjid berdekatan 

Di Kampung Cheting, 34 mangsa dari lapan buah rumah dipindahkan ke balai raya dan 41 yang lain, ke Dewan Orang Ramai di Kampung Beris.

Beberapa batang jalan di daerah tersebut ditutup untuk semua lalu lintas selepas air banjir meningkat menjadi antara 0,5 dan 1,3 meter.

Jalan-jalan tersebut adalah Jalan Kuala Berang ke Felda Mengkawang di Kampung Perih, Jalan Kuala Berang ke Felda Mengkawang berhampiran Kampung Lubuk Periuk dan Jalan Kuala Berang ke Sungai Tong berhampiran Kampung Kuala Ping.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


CAM MINUS FILM: <b>DI KUALA TERENGGANU</b> 5/6/2011

Posted: 15 Jun 2011 09:05 AM PDT


Waktu syuruk di Laut China Selatan
Mentari hampir melabuhkan tirai senja
Suasana di Water front waktu hampir senja

Jalan Kampung China

China Town persis Junk Walk Melaka

Destinasi wajib kunjung

Kedai-kedai emas menguasai bahagian luar sekitar pasar

Pasar yang bisa menjadi orang mabuk kepayang

Deretan kedai pakaian

Mencari baju batwoman

Nilai sepasang songket Terengganu

Masjid Abidin yang indah ditengah kesibukan kota

Jambatan Sultan Mahmud semasa nak pergi ke Gong Badak

Melewati Sungai Terengganu

Melintasi beberapa buah pulau dan Masjid Kristal

Rumah dan kereta oren di depan hotel

Lobi

Jalan Sultan Zainal Abidin masa beli Panadol Di 7 E

Kelihatan sebuah pulau di atas kanan (Pulau Kapas?)

Laluan tambak

Sebahagian hotel di Jalan Sultan Zainal Abidin

Perahu-perahu nelayan pulang dari laut

Laut China Selatan yang luas terbentang

Perahu nelayan menghiasi kawasan pantai di waktu pagi

Hotel Tanjung Vista dari Pantai

Patah balik masuk ke Persimpangan Uitm dungun selepas terlajak

Pantai Sura di hadapan kampus

Permandangan luas menghadap Laut Cina Selatan

Makang tengahari dengan Naim di gerai berhampirang

Bersolat Jamak Taqdim Masjid Uitm

Singgah Di Keropok Lekor 008 Kelulut , Marang,

terbaik di Tranung diorang kate

Sempat mengambil gambar jalan sepanjang pantai

sementara menanti keropok.

Permandangan biasa di kebanyakan jalan di tranung kite

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di jerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerteh - Google Blog Search


Keluargaku Syurgaku: alhamdulillah..spi jugak kami <b>di jerteh</b>..

Posted: 27 Jun 2011 06:11 PM PDT

Assalamulaikum sumer

pepagi ari yg ceria nih

nak bg tau sat

yang aku dan fami dah sampai di jerteh ngn selamat

sbnrnya da 2 ari da aku sampai

baru arini ada kesempatan nak menaip entri

mana taknya

rumah yang ditinggalkan ngn cantik aritu

akhirnya jadi tongkang pecah

wat the....

ni sumer gara2 cik ti dan kengkawan

sawang lagi tak hengat2

bau jgn cakap r, macam berpahap

maklumlah dah sebulan lebey ditingglkan

cu bayang klu aku tinggalkan setahun

walawehhhh...nak jejak umah pon aku rasa takot

apapon sumer dah settle

dah kemas

dah membasuh

tinggal nak mop lantai ja lagi

hummm..penat sehhh~~

pasni nak tekun pada keje plak

rasanya dah agak lama bertangguh nih

mana taknya, sakit kpala otak..bosan lagi..

bilalah aku nak dapat keje yg betoi2 nih..humm~~

ps: nak ajak suami dan anak gi karnival permainan lah...huhuhu

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


E-ONE Entertainment: SEJARAH <b>PULAU BIDONG</b>

Posted: 06 Jan 2006 12:00 AM PST

aku dapat info ni bila tengok rancangan dokumentari di TV1 semalam....

Pulau Bidong ialah sebuah pulau kecil di Terengganu, Malaysia. Ia terletak di luar pantai Terengganu di Laut China Selatan.
Pada 1978, sebuah kem pelarian untuk pendatang tanpa izin Vietnam telah dibina di pulau ini oleh Kerajaan Malaysia dan UNHCR. Ketika ia ditutup pada 1991, kira-kira 250,000 pelarian berada di kem sebelun diterima kebanyakannya oleh Amerika Syarikat, Kanada, Australia dan Perancis. Selepas kem ditutup, banyak pelarian telah dihantar pulang ke Vietnam

Pulau Bidong sememangnya kekal dalam ingatan rakyat Malaysia dan dunia sebagai tempat penempatan pelarian Vietnam sementara antara 1975 - 1990.
Zaman pelarian Vietnam bermula dengan kejatuhan kerajaan demokratik Vietnam Selatan yang disokong Amerika Syarikat ke tangan kerajaan komunis Vietnam Utara pada April 1975. Susulan dengan itu, rakyat Vietnam yang merasa terancam nyawa mereka mula melarikan diri kenegara luar, termasuk melalui jalan laut untuk sampai kenegara lain termasuk Malaysia.
Pendaratan di Malaysia yang pertama adalah pada bulai Mei 1975 apabila sekumpulan pelarian Vietnam yang pertama mendarat di Malaysia di Pulau Perhentian, Besut. Ia kemudiannya diikuti oleh beberapa siri pendaratan lain sehingga meningkat kepada 1,400 pelarian pada 1977. Pada Ogos 1978, melalui pewartaan PU(A) 227, kerajaan negeri Terengganu bersetuju mengistiharkan Pulau Bidung sebagai pusat penempatan pelarian Vietnam. Kesannya, nelayan tidak dibenarkan menggunakan perairan pulau ini pada jarak 182 dari pulau dan pulau Bidung diistihar sebagai pulau larangan.
Pelarian Vietnam mendarat saban hari, walaupun pada musim tengkujuh, dan jumlah mereka yang terkorban kerana tenggelam dipukul ribut tidak dapat dipastikan dengan tepat, bagaimanapun dianggarkan jumlah kematian pastinya tinggi, disebabkan faktor penggunaan kapal yang tidak sesuai bagi pelayaran jauh disebabkan terlalu lapuk, usang/ jenis kegunaan sungai sahaja, faktor serangan lanun, jumlah penumpang yang selalunya melebihi had selamat, pelayaran dilakukan pada musim ombak besar, kekurangan bekalan makanan, kerosakan enjin, dll.
Jumlah pelarian paling tinggi pada sesuatu pelayaran adalah pendaratan kapal Hai Hong di Pelabuhan Klang pada November 1978 dengan sejumlah 2,400 pelarian di atasnya.
Kemuncak penempatan di pulau Bidung berlaku pada 1978 dengan 60,000 orang tinggal di pulau Bidung pada satu-satu masa, dan 20,000 berjaya dipindahkan kenegara ketiga pada akhir tahun yang sama.
Di antara 1978-1990 jumlah pendaratan pelarian Vietnam ke Malaysia adalah 252,390 dan seramai 4,535 bayi direkodkan kelahirannya. Pulau Bidong dikosongkan sepenuhnya pada 1991.
Bekas pelarian pulau Bidong telah mendirikan 2 tugu peringatan di pulau tersebut, bagi memperingati rakan-rakan mereka yang terkorban.
Pulau Bidong kembali bergolak apabila kerajaan Vietnam menggesa kerajaan Terengganu bagi merombakkan tugu peringatan kedua, yang didirikan diperkuburan pulau tersebut kerana mengandungi kenyataan yang dianggap memalukan kerajaan Vietnam.



Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di kerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kerteh - Google Blog Search


seminggu <b>di</b> *OPTIMAL, <b>Kerteh</b> Terengganu

Posted: 27 Jun 2011 11:36 PM PDT

Assalammualaikumwarahmatullahiwabarakatuh....

Salam kembali rakan2 ku & all the bloggers including also all the readers... dah sebulan lebih jugak aku tak updates blog ni... macam2 jugak berlaku sejak kebelakangan bulan jun ni.. but its ok... aku akan kupas sebijik demi sebijik untuk dijadikan diari... hek hek... sorry la guys aku takde internet... so, ianya menjadi aku sukar untuk menaip dan memerah otak aku ni.. alhamdulillah sekarang dah ada so, aku gunalah peluang ni untuk update... ^^

fuh~ genap seminggu aku bekerja di sebuah pelan loji pemprosesan bahan kimia yang dikuasai oleh syarikat besar Optimal di Kerteh Terengganu... Aku bersama team production ADD AUDIO disana membuat pengambaran berkenaan dengan Safety Video.. macam-macam jugak lah yang kitaorg shoot kat sana antaranya langkah-langkah keselamatan yang harus di patuhi sesama didalam pelan loji pemprosesan, suasana or keadaan dari atas pelan, matahari terbit, matahari terbenam & macam-macam lagi ler.. mula-mula memang lah rasa teruja sebab pakai overall semua, lepas 2-3 hari dah rasa panas sebab kerja pon kat tengah panas kan.. rasa macam dah kene BBQ pulak.. ades, tapi kerja punya pasal sabor jelah...

Ada jugak cerita kelakar yang agak mencemaskan berlaku kat sana, mmg tak bleh blah... Pada suatu petang masa nak shoot keadaan seluruh pelan, Mr.Director (Jay) & Director Of Photography (Kip) terlibat untuk menaiki Sky lif semasa pengambaran... buleh pulak engine Sky lif tu tetiba rosak... dan semasa kerosakan tu derang ada kat atas... dah jadi masalah takleh nak turun... nasib baik lah selepas beberapa minit (lama jugak tu) engine Sky lif tu elok balik.. fuh macam2 daaa...

Huhu.. 1st time cube-cube buat komik ni... sorry la kalau tak lawa... hek hek..

Seriusly yang aku tak tahan sangat kat sana sudah semestinyer keropok lekor target & sasaran aku bila sampai kat Terengganu... hek hek... puas aku makan... 

brggg!! alhamdulilah (sorry terbelahak plak dah)


seminggu di *OPTIMAL, Kerteh Terengganu

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


Dua Guru Mati Lemas <b>Di</b> Pantai <b>Kijal</b>

Posted: 17 May 2011 02:41 AM PDT

509 Bandwidth Limit Exceeded The server is temporarily unable to service your request due to the site owner reaching his/her bandwidth limit. Please try again later. Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved