ads

Selasa, 24 September 2013

13 di batu rakit - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di batu rakit - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Sep 2013 03:13 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jul 2013 03:25 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

T E G A N U K I TA: TATiUC rai anak yatim DUN <b>Batu Rakit</b>

Posted: 28 Jul 2013 10:26 PM PDT

Oleh: Aida Abd Rahman dan Noraini Jusoh

Seramai 60 anak yatim yang tinggal di Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Rakit tersenyum gembira apabila berpeluang berbuka puasa di pusat peranginan terkenal serta menerima duit raya yang pertama sempena Aidilfitri tidak lama lagi.

Golongan itu diraikan sempena Majlis Berbuka Puasa TATiUC dengan Masyarakat dan Anak-Anak Yatim DUN Batu Rakit Bersama YB Haji Bazlan Abd Rahman, di Sutra Beach Resort, Setiu, petang semalam. Sebelum berbuka puasa, YB Haji Bazlan yang juga Pengerusi Lembaga Pengarah Pengurusan TATiUC menyampaikan sumbangan duit raya dan cenderahati kepada semua anak yatim serta Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung yang menyertai acara itu.


Seorang anak yatim, Mohamad Muzamil Zulkifli, 9, dari Sekolah Kebangsaan (SK) Bukit Besi, berkata dia gembira apabila dimaklumkan akan berbuka puasa di resort berkenaan memandangkan sebelum ini hanya mampu berbuka puasa ala kadar bersama keluarga di rumah, di Kampung Pengkalan Atap.

 "Seronok sebab dapat makan di hotel macam ini. Lagipun, hari ini dapat duit raya dan boleh digunakan untuk menampung perbelanjaan membeli keperluan saya serba-sedikit," katanya.


Rakannya, Mohd Firdaus Mansor, 11, juga dari SK Pagar Besi, berkata dia dan kakaknya, Nursyafiqa, 16, dari Sekolah Menengah Batu Rakit amat gembira apabila terpilih bersama anak yatim yang lain berbuka puasa di luar.

 "Terima kasih kepada semua yang prihatin. Kami sangat gembira dan duit raya yang diterima tadi akan dibelanjakan untuk membeli pakaian baru sempena hari raya nanti," katanya.

Nursyafiqa turut teruja dan seronok kerana ada pihak yang prihatin dan sudi menghulurkan bantuan kepada golongan anak yatim seperti mereka yang serba kekurangan.

 "Alhamdulillah, kami semua amat bersyukur dan berterima kasih dengan sumbangan YB DUN Batu Rakit ini. Kami akan memanfaatkan bantuan ini sebaik mungkin dan berharap hari raya tahun ini lebih bermakna walaupun tanpa orang tua di sisi," katanya.


KHIDMAT SOSIAL PELAJAR KUIN <b>DI BATU RAKIT</b> <b>...</b> - batu rakit kini

Posted: 10 Jun 2013 10:48 AM PDT

KHIDMAT SOSIAL PELAJAR KUIN DI BATU RAKIT
 Para pelajar KUIN bergambar kenangan bersama Adun Batu Rakit
PANTAI- 10/6/2013 Seramai 70 orang pelajar dari Pusat Pengajian Asasi Kolej Universiti Insaniah (KUIN) Kedah telah hadir di Kampung Pantai Batu Rakit untuk menjayakan program khidmat sosial. Program yang dinamakan Gotong Royong JKKK Pantai dan Tanjung Batu Rakit bersama Kolej Universiti Insaniah Kedah telah dirasmikan oleh Adun Batu Rakit YB Haji Bazlan Abd Rahman.
 Menadah doa memohon diberkati Allah program yang dijalankan
 Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah KUIN Nur Fadlina Mat Dali menyampaikan cenderahati kepada Adun Batu Rakit Haji Bazlan Abd Rahman.
Program gotong royong ini meliputi kawasan Masjid As-Salam,sekitar persisiran pantai dan juga di Tanah Perkuburan Kampung Kubur. Selain dari penduduk kampung yang hadir bersama,anggota-anggota APMT turut juga menjayakan program ini.
 Penduduk kampung Pantai dan Tanjung turut bersama gotong royong di Tanah Perkuburan Kampung Kubur
Siswazah Kuin sedang mengecat nisan
 Semasa menyampaikan ucapan alu-aluan,Adun Batu Rakit YB Haji Bazlan Abd Rahman mengucapkan terima kasih kepada pihak KUIN keran sudi mengadakan program khidmat sosial di Dun Batu Rakit.Beliau berharap agar program seumpama ini akan terus dijalankan selepas program yang pertama ini.Beliau turut memaklumkan akan sentiasa memberikan kerjasama demi melihat program seumpama ini berjalan lancar.
Membersihkan persisiran pantai dan sekitar taman rekreasi



 Membersihkan kawasan Masjid As-Salam.
Anggota APMT turut bersama menjayakan program gotong royong
Program yang bermula jam 10.00 pagi ini selepas kelewatan hampir dua jam,dimulakan dengan sesi ramah mesra para siswazah bersama Adun Batu Rakit sebelum dibawa ke tempat-tempat yang telah ditentukan untuk gotong royong.
Cerita dan Gambar oleh: Mazlan Mustafa

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


Percutian <b>di Pulau Kapas</b>, Terengganu | Luqman Zakaria

Posted: 21 Sep 2013 05:37 AM PDT

Assalamualaikum.
Untuk Edisi Travelog pada kali ini, aku ingin membawa korang semua menjelajah Pulau Kapas yang terletak kira kira 6 kilometer dari persisiran pantai Marang, Terengganu. Mengambil jurusan pengurusan pelancongan ketika belajar dahulu memberi peluang kepada aku dan kawan kawan menjejakkan kaki di Pulau Kapas untuk merasai sendiri pengalaman menyelam dan meneroka hidupan laut yang sangat awesome.
AIr yang jernih dan bersih menjadikan pulau kapas salah satu destinasi yang sesuai untuk aktiviti snorkelling. walaupon aku tidak tahu berenang, Peluang keemasan ini tidak boleh dilepaskan begitu sahaja. 
Rasanya tak perlu describe kegembiraan dorang.tengok muka semua pon dah tahu.
Semua orang menikmati aktiviti snorkelling termasuk aku tapi kesian juga pada diri sendiri sebab terpaksa berpaut pada tali bila nak snorkelling dengan reaksi muka yang tidak boleh digambarkan. Aku pernah buat buat pandai berenang tapi ibu jari kaki terkena duri landak laut pulak. Alhamdulillah tak ada apa apa. 
Masih mampu feeling feeling titanic seorang diri walaupon kaki mengalami sedikit kecederaan. Sebenarnya tengah kecewa masa nih, jeles tengok kawan kawan berenang bebas di lautan biru. Aku pulak terpaksa duduk atas bot sambil tengok mereka mereka semua kuak kupu kupu dalam laut mencari ikan duyung yang cantik macam Neelofa. eh! dan akhirnya kitorang jumpa ikan duyung itu. tapi tak sama pun macam Neelofa.
Aktiviti snokerlling dilakukan sebanyak dua sesi, pagi dan petang. Tanning session pulak sepanjang hari. hehs. Apa yang boleh aku conclude, aktiviti ini sangat memenatkan tapi pada masa yang sama ianya menyeronokkan. Sebelum meninggalkan Pulau kapas, Kitorang bergambar secara berirama (Ramai ramai) untuk kenang kenangan.

kitorang stay di pulau kapas selama satu hari sahaja dan selepas itu meneruskan jelajah ke Masjid Kristal, pekena nasik kukus dan shopping keropok losong di terengganu. Aku harap entry ini cukup untuk meyakinkan korang bahasawanya Pulau kapas juga merupakan salah satu destinasi menarik yang boleh dikunjungi.

Beraya <b>Di Pulau Kapas</b> - Blog Cikgu Hairul

Posted: 19 Aug 2013 08:24 PM PDT

Catatan sepanjang cuti raya yang paling panjang, dua minggu tu. Sampai tak tau nak buat apa. Ini kali kedua saya berkunjung ke Pulau Kapas. Kali ini bukan misi kurus, tapi santai raya di pulau tanpa penduduk itu.

Setelah beraya di kampung, kami meneruskan santai raya ke Kuantan, Pekan, Pulau Kapas dan Gong Badak. Kali ini cuti panjang, maka saya ambik saranan melancong di hari raya.

Jeti Pulau KapasJeti Pulau Kapas kosong. Cuma ada beberapa orang je yang ada di pulau ni. Raya ke7 yang sunyi sepi. Dikhabarkan hari Jumaat, Sabtu dan Ahad barulah meriah.

Round IslandIni aktiviti yang sempat dilakukan. Round Island. Trip yang lepas bot tak ada, kali ni saya cuma melengkapkan semua aktiviti yang ditawarkan di Pulau Kapas. Laut pun tak de la bergelora sangat, kalau nak snokerling atau berkayak memang best. Tapi percutian sekejap ni macam tak sempat je nak buat semua tu. Puaskan hati dengan mandi manda je.

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


"Orang Minyak" <b>di Kuala Terengganu</b> Mengganas Cari Anak Dara <b>...</b>

Posted: 14 Sep 2013 05:00 PM PDT

"Orang Minyak" di Kuala Terengganu Mengganas Cari Anak Dara | "Sebaik sahaja tersedar daripada tidur, saya lihat ada lelaki separuh b0gel memakai topeng 'Zorro' berada atas badan. Saya cuba menjerit namun mulut saya penuh dengan cecair seperti minyak dan ditutup," kata mangsa, seorang pelajar berumur 17 tahun.
Dalam kejadian kira-kira jam 3.30 pagi itu, pelajar terbabit mendakwa lelaki separuh b0gel itu telah memasukkan cecair seperti minyak dipercayai telah dicampur bahan lain ke dalam mulutnya agar dia tidak sedarkan diri.

Bagaimanapun lelaki yang tidak memakai seluar itu tidak sempat berbuat apa-apa apabila bapa pelajar terbabit juga tersedar daripada tidur lalu memeriksa bilik anak perempuannya sebelum menyergah lelaki itu yang kemudiannya melarikan diri.

Menurut mangsa, lelaki terbabit hanya sempat mengambil telefon bimbit miliknya dan bersyukur kerana tidak diapa-apakan.

Namun mangsa yang tinggal di Kampung Tok Renek itu masih trauma dan tidak dapat melupakan kejadian menimpanya.

"Nasib baik lelaki itu tidak sempat bertindak ganas dan saya bersyukur kerana kejadian disedari bapa, namun saya tidak akan dapat melupakan kejadian itu sampai bila-bila, malah masih berasa takut seolah-olah dia akan datang semula.

"Keluarga juga risau kejadian berulang dan mereka sudah membuat laporan polis di Balai Polis Bukit Payung di Marang dan kami berharap lelaki itu akan dapat diberkas dengan segera" katanya ketika menghubungi Sinar Harian di sini, semalam.

Ketua Polis Daerah Marang, Deputi Superintendan Ahmad Mazlan Yahaya ketika dihubungi semalam, mengesahkan menerima laporan dan menurutnya, kes berkenaan masih dalam siasatan serta disiasat mengikut Seksyen 448 Kanun Keseksaan.

Dalam pada itu, difahamkan lelaki separuh b0gel dipercayai mengalami masalah mental itu juga digelar sebagai 'orang minyak' oleh penduduk kampung kerana sering berkeliaran di sekitar Bukit Payung dan Padang Midin, Kuala Terengganu.

Malah, kelibat lelaki tanpa seluar itu berjaya dirakam penduduk di kawasan berkenaan dan diedarkan kepada umum melalui laman facebook, whatsApp dan media baru lain termasuk gambarnya ditampal di tiang lampu isyarat di kawasan Bukit Payung, di sini.

Kejadian itu juga menyebabkan JKKK Padang Midin dan Belia Bestari (BBest) Kampung Padang Midin, Kuala Terengganu menubuhkan satu pasukan rondaan di kawasan kampung berkenaan.

Menurut Pengerusi JKKK Padang Midin, Razali Shahul Hamid, rondaan di kawasan kampung bermula pada jam 12 malam hingga 6 pagi setiap hari dan disertai ahli jawatankuasa belia BBest serta penduduk kampung tersebut.

"Rondaan ini telah dijalankan sejak dua tahun lalu dan kita adakan dengan lebih giat selepas beberapa siri kejadian membabitkan lelaki dipercayai kurang siuman yang digelar sebagai orang minyak itu dikatakan mula berkeliaran termasuk di Tok Renek.

"Tok Renek masih di bawah pentadbiran JKKK Padang Midin. Kampung ini terletak di sempadan kawasan polis Kuala Terengganu dan Marang, jadi kami akan memberikan kerjasama penuh dalam membantu dua pihak berkuasa itu memberkas lelaki terbabit," katanya. -SINARHARIAN

Quote:

_____________

Sila "Share" info ini bersama rakan anda di Facebook :

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Sep 2013 03:09 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jul 2013 03:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Jul 2013 03:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jun 2013 03:28 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2013 03:28 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jun 2013 03:08 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Khasiat Pokok <b>Jerangau</b> dan Cara menggunakannya

Posted: 05 Mar 2013 07:02 AM PST


Jerangau  Dalam Perubatan Tradisional
PENGENALAN
Nama Melayu: Deringu, Jerangau, Jeringau
Nama Lain: Sweet Flag, Sweet Sedge, Myrtle Flag, Calamus, Flagroot, Jerangang, Alwah, Dlingo (Indonesia).
Terdapat 2 jenis 'Jerangau'
a)   Jerangau Merah' dan
Kegunaan biasaAmenorea * Aphrodisiac * Asma *Selsema * Kesesakan * Batuk * Sakit kepala * Kesakitan *Sakit tekak *

Nilai Ubatan : Pengguguran (Abortifacient) * Melegakan Kesakitan (Analgesik) * anti-bakteria * Antioksidan *Aromatik * Artritis * Kanser * mengeluarkan gas usus *diuretik * menggalak haid (Emmenagogue) * Penenangan *Psychedelic * sedatif * Tonik rahim *



Bahagian Digunakanrizom
 
Jerangau ialah tumbuhan yang berdaun wangi dan mempunyai ubi yang lebih wangi. Sehingga ia berkembang sepenuhnya dan menunjukkan bunganya yang hijautersendiri, jerangau (acorus Calamus) menyerupai beratus-ratus tumbuhan hutan yang lain, yang mempunyai daun panjang seperti pedang yang tumbuh dari rizom bercabang.Tumbuhan liar ini menyerupai rumput rampai dan biasanya dijumpai di kawasan berpaya atau berair. Ia boleh tumbuh pada ketinggian melebihi 3 kaki.
Ubi jerangau yang ditandai dengan parut daun di sebelah atas memiliki banyak anak akar yang menuju ke bawah. Jerangau tidak berbatang dan daun-daunnya tumbuh terus dari ubi. Daunnya berwarna hijau kuning dan berbentuk pedang, dengan tepi yang sedikit berombak-ombak berukuran 0.75 inci lebar. Ia juga mempunyai urat daun yang jelas.
Sebagai tumbuhan yang lasak, jerangau mudah ditanam di kebanyakan jenis tanah, asalkan terdapat air dan cahaya matahari yang mencukupi. Hidup dengan baik di kawasan lembab yang menakung air seperti paya, tepi sungai atau kawasan parit. Bunganya berwarna kuning dan hijau, sementara rizomnya berwarna merah muda. Ia boleh ditanam dengan mudah daripada keratan ubi sepanjang 5 sentimeter (2 inci), dengan 3 sentimeter (1 inci lebih) dicucuk ke dalam tanah pada jarak 15-20 sentimeter (6-8 inci) antara satu tumbuhan dengan yang lain.
Jika mendapat peluang untuk berada dekat pada tumbuhan tersebutanda mungkin dapat menghidu akarnya yangdikatakan mempunyai bau seperti lemon yang manis yangmungkin diandaikan bahawa gula-gula di buat dari tumbuhan ini. Ubinya boleh dituai sewaktu jerangau berusia setahun atau sewaktu mencapai 30-40 (12-16 inci) sentimeter tingginya.
Di Malaysia, jerangau ditanam di kedua-dua kawasan rumah orang Melayu dan India untuk digunakan, khususnya secara luaran, sebagai ubat sapuan atau losen. Minyak pati ubinya digunakan secara meluas dalam pengeluaran minyak wangi dan perasa makanan. Mengunyah akar dikatakan dapat menghilangkan bau tembakau.
Seperti kebanyakan tumbuh-tumbuhan lain yang mempunyai senarai panjang sifat penyembuhan terapeutiknya, Jerangau (Calamus) dikatakan telah dibawa keluar dari pergunungan Asia Tengah dan India di mana ia telah ditanam dan digunakan untuk pelbagai tujuan perubatan  Ayurveda dan rawatan Tradisional China. Penyebaran dan kegunaan Calamus keseluruh dunia semenjak dari kurun ke-40an lagi. Hippocrates dari Yunani purba menulis Calamus telah digunakan sebagai kemenyan suci untuk upacara keagamaan bagi kedua-dua Sumeria dan Mesir kuno.
Ia telah sampai ke Eropah, dan digunakan sebagai bahan penyegar di gereja dan sebagai ubat penghalau pepijat. Menjelang abad ke-17, penanaman Calamus telah merebak sampai ke Eropah Tengah dan tidak lama selepas itu, dengan usaha dari peneroka Eropah, ia menempuhi jalan ke pantai Dunia Baru.

Suku-suku asli Amerika Utara mendapati banyak kegunaan perubatan dari akar ini yang dibahawa oleh peneroka Eropah. Mereka memanggil akar tikus kasturi (muskrat root), kerana terdapat bulu-bulu kecil seperti mamalia kesukaan mereka untuk kulit-bulunya. Adalah dipercayai juga bahawa suku kaum berpindah randa ini akan menyemai tumbuh-tumbuhan ini di sepanjang perjalananmereka untuk dituai apabila ia diperlukan, dan sebagai satu cara untuk menarik keluar tikus kasturi, untuk kulit-bulunya yang berharga.

Sejarah penggunaan Calamus sebagai ubat amat panjang dan melampaui 2,000 tahun sejak digunakan oleh bangsa Cina dan bangsa India. Ubi jerangau digunakan sebagaitonik herba untuk memudakan otak dan sistem saraf. Jerangau juga ubat yang terbaik untuk mengatasi kesan buruk alkohol, khususnya pada otak dan hati.
Di Asia Tengah, Acorus Calamus telah digunakan sebagai ubat melebihii dua ribu tahun, menjadi penawar tradisional untuk apa sahaja dari artritis hingga ke masalah saraf. 'Dioscorides', pengamal perubatan klasik Yunani menggunakan asap tumbuhan melalui corong sebagai ubat rawatan batuk. Kaum Cina telah menggunakan akar untuk membantu mengubati pening kepala, pekak dan epilepsi, dan juga telah dikhabarkan menggabungkan jerangau (sweet flag) dengan daun manis (ganja) dan ramuan lain untuk membuat halusinasi (hallucinogenic).

Selain sebagai ubat untuk sakit kepala dan cirit-birit, beberapa suku asli Amerika mengguna pakai sifat  ringan halusinogen tumbuhan ini ke dalam upacara berpuak.  Puak suku asli Amerika utara (Cree) percaya bahawa tumbuhan ini membantu mereka berjalan lebih jauh tanpa menyentuh tanah semasa upacara adat. Puak-puak lain, termasuk Ojibwas dari kawasan Great Lakes, dilaporkan telah menguna tumbuhan ini untuk tujuan rekreasi dan upacara adat.

Sehingga 1916, rizom dari Acorus Calamus yang dikupas kering telah disenaraikan dalam Pharmacopoea Amerika Syarikat sebagai rawatan untuk masalah perut (pedih ulu hati, kembung, dan cirit-birit) dan sehingga ke hari ini ia digunakan di beberapa bahagian di  Eropah sebagai membantu merangsangkan kelenjar air liur dan menghasilkan lebih banyak jus perut. Ia juga masih digunakan dalam Perubatan Ayruveda sebagai cara untuk membantu memulihkan dan meremajakan minda dan badan.

Kini ia tidak lagi disenaraikan sebagai ubat rawatan perubatan oleh pertubuhan perubatan moden, tetapi masih wujud penyelidikan yang mengesahkan ia digunakan sebagai ubat rawatan tradisional. Pengambilan dalam jumlah kecil tumbuhan ini menunjukkan ia membantu mengurangkan keasidandalam perut dan bila diambil dalam jumlah yang besar, ia meningkatkan  keasidan dalam perut, ini menunjukkan keberkesanannya pada ke pelbagaian besar gangguan perut.
Terdapat juga bukti menunjukkan bahawa tumbuhan ini menekan sistem saraf pusat, dan dikaji sebagai satu cara untuk merawat epilepsi. Terdapat juga beberapa bukti saintifik bahawa wap dari tumbuhan ini bertindak sebagai penghalau serangga yang berkesan.
  • Demam / Selsema
  • Kembung Perut
  • Asma
  • Menghentikan Pendarahan Selepas Bersalin
  • Membantu Untuk Pencernaan
  • Mandian Aromaterapi
  • Melegakan Sakit Gigi
  • Membuang Angin Dalam Badan
  • Campuran Untuk Membuat Minyak Wangi
  • Menambah Selera Makan
Dalam perubatan tradisional, ubi yang berusia 2-3 tahun digunakan kerana akar yang lebih tua cenderung menjadi keras dan geronggang. Walaupun ubi yang kering hilang 70% daripada beratnya, ia mempunyai bau dan rasa yang lebih baik. Bagaimanapun, ia merosot jika disimpan terlalu lama.
Jerangau mempunyai sejarah penggunaan yang panjangdalam perubatan tradisi herba Cina dan IndiaIa digunakan secara meluas dalam perubatan herba moden sebagai julap sedatifdiuretik, dan sifat mengeluarkan udara (carminative)Ia digunakan dalam perubatan Ayurveda dan Unani  untuk menangani kesan sampingansemua hallusinasi.  Jerangau adalah salah satu daripadaubat-ubatan yang paling banyak dan kerap digunakan dikalangan masyarakat Chipewyan (Masayarakat  Athapaskanyang tinggal di barat Kanada diantara tasik Great Slave Lake dan Teluk Hudson).
Di kedua-dua akar dan daun jerangau menunjukkan aktivitiantioksidan, aktiviti antimikrobial dan aktiviti insektisid. Jerangau membuktikan ia langkah yang amat berkesan dalam mengawal kutu lembu (cattle tick), Rhipicephalus,(Boophilus) microplus.

Berikut adalah beberapa ciri-ciri nilai Perubatan jerangau :
Ø  Ia memberi kelegaan perut berat dengan melegakankembung perut, Kesakitan perut dan meningkatkanselera makan. Akar jerangau yang dibakar, abu nya dicampur dengan  minyak hambar seperti minyak kelapa tapis atau dibungkus dalam kain dijadikan tuam ke atas perut sebagai rawatan.

Jerangau adalah ubat bernilai untuk cirit-birit kronik.Ia juga berkesan dalam disentri (dysentery) kronik, kerana kehadiran tannin. Diberi secara mencampurkan (Infusi) boleh diberikan kepada kanak-kanak yang menderita dari penyakit ini.

Ø  Dalam rawatan asma, ia mengeluarkan bahan catarrhal dan kahak dari tiub bronkial. Diambil kira-kira 65 centigrams herba ini setiap 2 atau 3 jam.
Ø  Jerangau juga berguna untuk merawat selsema.Sepotong kecil rizom dipanggang dan diserbukkan.Secubit serbuk ini diambil bersama madu memberi kelegaan yang besarUntuk bayi, pes jerangaudicampur kan dengan susu ibu dan disentuhkan pada lidah bayiSatu lagi kaedah yang mudah memberiubat kepada bayi adalah dengan  meratakan sedikit pes pada puting ibu semasa menyusukan anak.
Ø  Ia juga berguna pada merawat ulser mulutSepotong kecil herba disapukan pada lidah dan bahagiankeradangan kulit  untuk mendapat kelegaan.
Ø  Serbuk jerangau  yang dipanggang merupakan ubatrumah yang bernilai bagi kanak-kanak yangmengalami batuk kokol (whooping cough)  (Penyakitmembran mukus pernafasan)Secubit dari serbuk iniboleh diberikan bersama maduSebagaiantispasmodicia menghalang serangan batukmenjadi-jadi. Untuk kanak-kanak  kecil, sukatan pengambilannya juga mesti berkadar kecil.
Ø  Serbuk dari akar pokok jerangau amat berkesan dalam menyingkirkan cacing usus.
Ubi jerangau juga mempunyai keupayaan yang berikut:
  1. Jerangau dapat melegakan demam.
  2. Jerangau dapat melegakan rasa sakit dengan mengurangkan kepekaan otak dan sistem saraf. Mengunyah ubi jerangau juga dapat melegakan sakit gigi. Selain itu, jerangau juga digunakan sebagai ubat sapu untuk merawat penyakit sendi dan sakit saraf.
  3. Jerangau mencegah pembentukan gas di dalam saluran pencernaan dan dengan itu, dapat mengatasi masalah angin (kentut).
  4. Jerangau membaiki selera dan fungsi perut. Dalam dos kecil, ia mengurangkan kemasaman perut, manakala dos yang lebih besar dapat menambahkan perembesan perut dan justeru, digunakan untuk merawat gangguan makan, ketakcernaan, gangguan pundi hempedu serta gangguan pencernaan yang lain, termasuk berak darahkanak-kanak. Bagaimanapun, jika dos terlalu besar, ia boleh mengakibatkan rasa loya atau muntah.
  5. Dalam perubatan tradisional, jerangau juga digunakan untuk merawat cirit-birit.
  6. Jerangau dapat mengatasi perpeluhan berketerlaluan.
  7. Jerangau bertindak sebagai sedatif bagi mengurangkan kerengsaan dan kegegaran.
  8. Jerangau bersifat antiseptik dan justeru, dapat mengurangkan kemungkinan kejangkitan, keracunan darah, dan pembusukan, selain digunakan sebagai ubat sapu untuk merawat letusan kulit.
  1. Jerangau dapat mengurangkan tekanan darah;
  2. Jerangau melarutkan lendir yang pekat serta melegakan kesukaran pernafasan dan justeru, digunakan untuk melegakan bronkitis, sinusitis dan penyakit lelah.
  3. Dalam perubatan tradisional, jerangau juga digunakan untuk merawat barah, konvulsi (menggigil-gigil dan terkejang-kejang), dan sawan babi. Selain itu, perubatan tradisional juga menggunakan akar jerangau untuk merawat kencing manis dan sebagai teh untuk merawat sakit usus.
  1. Jerangau dapat merangsang aliran darah di bahagian pelvis dan justeru, digunakan sebagai afrodisiak. Ia juga digunakan sebagai herba pengguguran.
  2. Jerangau dapat menghapuskan cacing parasit dari tubuh badan, baik dengan menyebabkannya terasa terhuyung-hayang mahupun dengan membunuhnya.

Penggunaan jerangau di Malaysia
Penggunaan jerangau di Malaysia hanya terhad kepada perubatan tradisional dan biasanya disediakan untuk rawatan yang berikut:
  • Jerangau yang direbus bersama-sama halia dan bonglai digunakan untuk merawat demam dan selesema.
  • Jus jerangau digunakan untuk merawat cirit-birit.
  • Tuam yang disediakan daripada jerangau dan cukadigunakan untuk menyapu tubuh badan selepas bersalin.
  • Rebusan ubi jerangau diminum sebagai tonik selepasbersalin.
  • Rebusan akar jerangau diminum untuk menghentikanperdarahan selepas bersalin atau aliran haid yang berlebih-lebihan.
  • Jerangau juga digunakan untuk merawat flatulens(kentut), ketakcernaan, penyakit sendi, dan malaria.
  • Losen yang diperbuat daripada campuran jerangau, halia dan Kaempferia pulchra digunakan untuk merawatpenyakit sendi dan sakit mata merah.
  • Dilaporkan pernah digunakan untuk merawat sakit gigi, sakit kepala, sakit perut dan kencing manis.
UBATAN DAN kEPERCAYAAN Jerangau Merah (Tunggal)
Adalah dipercayai bahawa 'Jerangau Merah' mempunyainilai perubatan yang lebih tinggi  berbanding  'Jerangau Putih'.  Dikatakan Jerangau merah ialah tumbuhan yang cerewet sedikit untuk tumbuh di atas tanah rendah, ia tidak boleh didedahkan dengan terlalu banyak panas matahariIa tumbuh liar di dataran yang menyediakankeadaan cuaca yang sempurna untuk pertumbuhan.
Diantara beberapa perubatan dan kepercayaan masyarakat setempat,  khususnya pada jerangau merah ialah, ia memiliki kuasa penyinkiran dan penyembuhan seperti berikut :
i.   Bagi para peminum arak'Jerangau' amat terkenal sebagai penawar anti-mabuk. Akarnya samadadikunyah  atau hanya sekadar diletakkan diantara gigisemasa sesi minum arak, di jamin si peminum tidak akan merasa mabuk selagi akar jerangau  itu masih di dalam mulut.
ii.  Anti Rasa – dikatakan apabila jerangau merah diletakkan didalam mulut kemudian cili sepedas manapun  dimakan tidak akan merasa pedasnya,
iii.Garam dimakan tidak masin.
iv.    Penawar Racun : Ikan dimasukkan ke dalam air yang dicampurkan dengan racun rumpai dan dibiarkan beberapa minit, ikan tidak mati dan kekal hidup.
v. Anti Buatan Orang : Apa2 buatan orang seperti menyimpan racun dalam cawan, cawan akan pecah. Ini merupakan pelindung diri.
Petua Mengatasi Penyakit Darah Tinggi Dengan Jerangau Merah
Orang dulu-dulu hanya mengunyah dan menghisap air daun jerangau merah bagi mengatasi penyakit darah tinggi. Bagi mereka yang tak sanggup mengunyah daun jerangau merah, mereka boleh menggunakan cara  yang  sama seperti penggunaan daun hempedu ular iaitu:
Daun jerangau  merah diambil sepanjang 3 inci kemudian direndam kedalam air panas yang dimasukkan didalam gelas atau mug. Tutup gelas tersebut kira-kira 3 hingga 5 minit. Kemudian keluarkan daun tersebut dan airnya boleh diminum. Cara meminumnya ialah 3 kali seminggu. Jika penyakit darah tinggi sudah turun berhentilah dari meminumnya, kalau tidak ia akan meyebabkan penyakit darah rendah pulak. Maka perlulah berhati-hati.
Tumbuhan ini boleh menyebabkan keradangan pada kulit atau dermatitis. Beta-Asarone di dalam tumbuhan ini mempunyai kesan karsinogenik.
Buangkan saki baki tumbuhan dari anggota yang terdedah dan basuh dengan sabun dan air. Jika masih terasa gatal, kemerahan atau sakit dapatkan rawatan lanjut dari pegawai perubatan.
Jika terkena mata, lalukan dengan air bersih selama 10 minit
Konstituen: cineole, alfa-pinena, alfa-terpineol, azulene, beta-asarone, camphene, kapur barus, choline, delta-cadinene, elemicin, etanol, eugenol, galangin, limonene, magnesium, menthol, terpines, tanin, zink

Bahan Aktif: Eugenoldan Asarone (2,4,5-trimethoxy-1-propenylbenzene)
Bahan Lain: Monoterpene hydrocarbons, Sequestrine ketones,
Kedua-dua triploid dan tetraploid jerangau mengandungialpha-asarone  fitokimia lain termasuk:
• Beta-asarone
• eugenol
Diploids tidak mengandungi beta-asarone (β-asarone).Satu kajian terbaru menunjukkan bahawa beta-asaroneyang diasingkan daripada minyak jerangau menghalangadipogenesis dalam sel-sel 3T3-L1 dan sekaligusmengurangkan pengumpulan lemak lipid dalam sel.
A. Calamus dan hasil pengeluarannya seperti minyak telah diharamkan pada tahun 1968 sebagai penambahan makanan (food additives)  dan ubat-ubatan oleh Pentadbiran Pemakanan dan Ubatan Amerika Syarikat. pengharaman ini adalah hasil dari kajian makmal yang melibatkan penambahan diet keatas haiwan makmal dalam tempoh masa yang lama dengan pemberian dos tinggi dari bahan kimia terpencil (β-asarone) dari terikan Calamus jammu India.
Haiwan mengalami ketumbuhan tumor, dan tumbuhan itu dilabelkan 
(penyebab kanser) pro-carcinogenic.  Wichtl berkata, "Ia tidak jelas sama ada kesan karsinogenik  yang diperhatikan dalam tikus itu mempunyai  kaitan dengan organisma manusia."
Empat jenis strain Acorus Calamus terdapat secara semula jadi. Diploid, triploid, tetraploid dan hexaploid. Diploids tidak menghasilkan procarcinogenic β-asarone. Diplois diketahui tumbuh semulajadi di Timur Asia (Mongolia dan Tanah-datar siberia Tengah) dan Amerika Utara. Triploid Cytotype mungkin berasal dari rantau Himalaya, sebagai kacukan diantara diploid dan tetraploid cytotypes. Calamus Amerika Utara dikenali sebagai Acorus Calamus var.

Americanus atau hanya sebagai  Acorus Americanus. Seperti diploid strain dari Calamus di bahagian Himalaya, Mongolia, dan Siberia tengah. Diploid strain Amerika Utara tidak mengandungi β-asarone punca bara kanser (pro-carcinogenic).  Kajian menunjukkan bahawa "β-asarone tidak dikesan dalam diploid acorus Amerika Utara [Calamus var. Americanus] ".

Pada hakikatnya  β-asarone bukanlah karsinogen tetapi ia adalah procarcinogen tidak sama sekali hepatotoxic mahupun secara langsung hepatocarcinogenic. Ia mestilah terlebih dahulu menjalani proses  metabolik l'-hydroxylation di dalam hati sebelum mencapai ketoksikan. Cyrochrome P450 dalam  hepatosit (hepatocytes) bertanggungjawab untuk merembeskan enzim hydrolyzing yang menukarkan β-asarone ke dalam struktur epoksida genotoksik.  Walaupun dengan pengaktifan metabolit ini, potensi karsinogen adalah tersangat rendah  disebabkan kerana kerosakan yang pesat pada sisa-sisa epoksida bersama hydrolase yang meninggalkan sebatian ini kaku / lengai (Luo, 1992).  Di samping itu, metabolit utama β- asarone adalah asid 2,4,5-trimethoxyninnamic, punca dari yang bukan karsinogen (Hasheminejad & Caldwell, 1999).


Sumber:herbadantumbuhan.blogspot.com


felda <b>jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 01 Jun 2013 01:18 AM PDT

<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 06 Apr 2013 12:00 AM PDT


<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 22 Mar 2013 12:00 AM PDT


<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 06 Apr 2013 02:05 AM PDT


<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 22 Mar 2013 01:21 AM PDT


<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 10 Sep 2012 12:00 AM PDT


FRIENDLY MATCH : SERI BERANG (1) , <b>FELDA</b> <b>...</b> - SK Seri Berang

Posted: 10 Sep 2012 06:39 PM PDT

DUNGUN (10 September 2012) : Pasukan Tunas Kluster Bola Sepak SK Seri Berang mencatat kemenangan 2-1 ke atas SK Felda Jerangau, di sini semalam dalam siri Perlawanan Persahabatan Bola Sepak Sekolah Rendah. Manakala Pasukan Pelapis tewas 1-5 kepada pasukan tuan rumah.Kedua-dua perlawanan dilangsungkan di Padang Bola Sepak SK Felda Jerangau.

Mengulas keputusan perlawanan berkenaan, Cg. Shahidan Kasim yang bertindak sebagai pengurus pasukan berkata, benteng pertahanan Pasukan Tunas SK Seri Berang  dilihat tidak berfungsi dengan sebaik mungkin  ketika di separuh masa yang pertama. Namun mereka bangkit pada separuh masa kedua dengan meledakkan dua gol selain menggandakan pertahanan daripada diasak oleh jentera lawan. Di perlawanan yang membabitkan Pasukan Pelapis pula, Shahidan tidak menolak faktor kekuatan pasukan tuan rumah khususnya para pemain pertahanan mereka yang dilihat berjaya mematahkan serangan dan percubaan menarik Pasukan Pelapis Bola Sepak SK Seri Berang. 

Pada minggu lepas, kedua-dua pasukan bola sepak Tunas dan Pelapis SK Seri Berang mencatatkan kemenangan bergaya ke atas SK Felda Jerangau Barat dengan keputusan 6-1 (Tunas) dan 3-0 (Pelapis).

Pasukan Bola Sepak Kluster SK Seri Berang sedang melengkapkan takwim program kluster bola sepak sekolah rendah dalam beberapa siri perlawanan persahabatan dengan pasukan terpilih dalam dan luar daerah ini.

Semoga pasukan SK Seri Berang meningkat dalam pencapaian dari masa ke semasa.

majlis perkahwinan myra dan afif <b>di jerangau</b> - honey soft ice cream

Posted: 13 Feb 2013 05:33 AM PST

 ketibaan Honey Soft Ice Cream di majlis perkahwinan Myra dan Afif di Jerangau
adik dan kakak makan ice cream.

chocolate fountain untuk tetamu. 
pengantin ketika makan beradab
masa mendera pengantin. kita suruh pengantin pam ice cream.
pandai pengantin lelaki pam ice cream. cayalah
lain dari yang lain. pangantin ni pose dalam lori kami. tempat lain tak dapat dik oiiiii.
untung tetamu ni dapat ice cream yang di pam khas oleh pengantin.
kesian pengantin tak pasal-pasal kena pam ice cream.
memang best pengantin ni. tengah panas pun sanggup kena dera. kalau kamilah. memang tak sanggup. thank you pengantin.
memang best anda berdua ni.
ha...ni pulak x-staff kami. rindu juga dengan dia. papepun tq sbb sudi datang kerja dengan kami untuk majlis ini.( lepas gian lama tak pam ice cream ke?)
hehehe.... tersalah cerita pulak. oklah terima kasih kepada pengantin kerana sudi menempah ice cream kami untuk meraikan tetamu anda berdua. diharap servis kami memuaskan. 

buat xstaff,  doa kami semoga kamu dimurahkan rezeki, bahagia bersama family n jangan lupa kami disini. rasa-rasa rindu nak pam ice cream. carilah kami. huhhuhuhu.... miss u mr cool.
www.tips-fb.com
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved