ads

Selasa, 31 Julai 2012

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>Di</b> Majlis Daerah <b>Hulu Terengganu</b> (MDHT) - info <b>...</b>

Posted: 14 Jul 2012 09:52 PM PDT


Permohonan daripada warganegara Malaysia yang berkelayakan adalah dipelawa bagi memohon jawatan di Majlis Daerah Hulu Terengganu.

JAWATAN :-

1. Penolong Pegawai Tadbir(1 Kekosongan)
2. Penolong Akauntan (1 Kekosongan)
3. Pelukis Pelan (1 Kekosongan)
4. Tukang K3 (3 Kekosongan)
5. Pemandu Kenderaan (3 Kekosongan)
6. Pembantu Am Pejabat (2 Kekosongan)

Maklumat lanjut sila klik sini
Borang Permohonan Jawatan

Sabtu, 28 Julai 2012

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


CT: Pantai Penunjuk, <b>Kijal</b>, Terengganu - Menikmati Keindahan Alam

Posted: 02 Jul 2012 10:35 PM PDT

Selepas kenyang makan2 di Kuala Kemaman atas cadangan adik terus ke Pantai Penunjuk, Kijal, Kemaman, Terengganu. Wow! Hanya mampu berkata dalam hati subhanallah cantiknya ciptaan Allah.
Pantai Penunjuk terletak di Kijal, Terengganu. Pantai yang sungguh cantik dengan air laut yang cetek amat sesuat untuk aktiviti perkelahan. Terletak di Kijal juga antara pantai yang sangat indah untuk anda kunjungi.
Keunikan susunan batu-batunya menjadikan pantai ini mempunyai keunikan pada kelasnya yang tersendiri.
Rasanya pengunjung  boleh berjemur di atas batu di Pantai Penunjuk ini sambil di sinari cahaya matahari pagi dan kita semua akan menikmati suasana yang berbeza ketika air pasang & air surut. Kepuasannya pasti tidak dapat anda tukar dengan wang ringgit.
Kita di pahamkan pantai ini  juga kerap kali menjadi pilihan sesi pergambaraan diadakan. Samada pegambaran filem, drama, iklan komersil dan tidak terlepas juga sesi fotografi perkahwinan. 
Pasti ianya menjadi memori terindah bagi anda yang bergelar pengantin baru. Bagi anda yang tak sempat bergambar kat sini, anda bolehlah tempah baju pengantin kat mana-mana, dan anda ambik la gambar anda berdua banyak-banyak kat sini.
Di pantai ini juga anda boleh mandi-manda bersama keluarga. Namun seperti biasa, anda perlu berhati-hati sewaktu ombak dan angin kuat ketika mandi di sini. Ini kerana kadang-kadang berlaku arus yang menarik pasir ke laut.
Bagi yang sampai ke Kemaman Terengganu datanglah ke Pantai Penunjuk yang unik dan cantik. Anugerah Allah kepada kita seluas mata memandang alunan ombak sepanjang persisir pantai. Riuh rendah tawa anak-anak kecil bermain ombak. Desiran angin membelah dedaun rhu.

Suasana pantai yang menarik, dihiasi pula bot-bot kecil nelayan menggambarkan suasana perkampungan nelayan. Baringlah dipepasir, renunglah dilangit, nikmatilah keindahan alam bersama nyanyian merdu deruman ombak diselangi suara camar di awangan.

Pantai Penunjuk Kijal sentiasa melambai-lambai kehadiran anda semu

a.

Jumaat, 27 Julai 2012

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


Lagi Umno Rampas Tanah; Generasi Kedua Felda Jadi Mangsa

Posted: 31 Mar 2012 04:12 PM PDT

Tanah Generasi ke-2 Felda yang bertempat di Felda Ketengah Jaya, Mukim Paka kini dirampas oleh agensi KETENGAH sebagai sebuah institusi kerajaan yang ditubuhkan di wilayah Terengganu tengah. Hasrat sebenar penubuhan Ketengah adalah untuk membantu dan memajukan negeri Terengganu.


Sudah berjuta peruntukan dilaburkan di Ketengah tetapi sehingga kini ianya tidak dapat dibanggakan. Bahkan kerugian, kegagalan mau pun salah urus serta penyelewengan dan pecah amanah diketahui umum oleh rakyat. Ianya menjadi institusi yang diambil kesempatan oleh para pemimpin Umno-BN sendiri.
Ia menjadi tempat bersemayam Datuk Idris Jusoh apabila BN kalah pada tahun 1999 di Terengganu. Pernah Ketengah menjadi masyhur apabila pecahnya penyelewengan yang dilakukan oleh bekas Menteri luar Bandar sendiri iaitu Anuar Musa dalam agensi Ketengah melibatkan berjuta ringgit.

Kereta beliau ditangkap tetapi tuannya bebas. Pegawai Ketengah pula akhirnya menjadi kambing hitam. Ketengah terus dilaburkan dengan duit rakyat manakala sejauhmana rakyat dikawasan Ketengah ini maju, dibangunkan serta bebas dari kemiskinan amat jauh dari angan-angan dan cita-cita. Bandar Ketengah Jaya, Bukit Besi bahkan Bandar Muktafibillah Shah sendiri masih lagi jauh ketinggalan.

Terbaru kini mereka bersekongkol bersama pimpinan Umno-BN untuk menzalimi rakyat mereka sendiri yang sepatutnya mereka dibantu. Kepercayaan yang diberi dengan undi daripada masyarakat Felda sepatutnya dibalas dengan membantu serta menaikkan taraf hidup mereka tetapi malangnya mereka pula dikhianati. Adakah pihak kerajaan menganggap bahawa mereka ini golongan bodoh yang boleh diambil kesempatan keatas mereka?

Tanah Generasi ke-2 Felda, iaitu tanah yang telah dikeluarkan dari akta GSA untuk dibahagi-bahagikan kepada generesai anak-anak peneroka gugusan Felda Kerteh 1,2,3,4 dalam Daerah Dungun serta Felda 5&6 untuk Daerah Kemaman. Setelah mendapat kelulusan diperingkat Pejabat Tanah daerah dengan sokongan oleh jabatan-jabatan serta mendapat kelulusan PTG negeri dan Exco MMKN Terengganu.

Ia dipecahkan seluah 1,090 lot. Bayangkan ianya akan menjadi perkampungan baru yang boleh menjadi pemangkin pembangunan daerah. Seramai 560 orang dikalangan anak-anak peneroka ini telah dipilih namanya untuk sessi pertama dan 500 orang lagi bakal menjadi penghuninya untuk sessi ke-2. Memandangkan kekangan kewangan pihak kerajaan ketika itu, atas kesepakatan dikalangan peserta serta Jawatan Kuasa Tanah Gen-2 Felda yang ditubuhkan, mereka sepakat untuk menyegerakan seliaan tanah tersebut dengan mengupah kontraktor membersih dan stacking tanah yang berbukit dan berhutan itu. Mereka mengeluarkan RM1,300.00 seorang dan mereka juga mengupah juru-ukur swasta sehingga ke peringkat selesai menanam tanda batu sempadan. Semua urusan kewangan diurus dan dipegang oleh pihak lawyer Zabidi & Co.

Satu majlis penyerahan dan undi lot juga telah diseliakan oleh Pejabat Tanah Daerah Dungun dan ianya disempurnakan oleh Menteri Besar Terengganu sendiri pada tahun 2003.

Tetapi harapan generasi anak-anak peneroka Felda untuk memiliki tanah mereka sendiri akhirnya terhenti akibat daripada nafsu buas pemimpin Umno-BN sendiri. Keangkuhan dan kesombongan serta dendam kepada kepimpinan terdahulu menyebabkan mereka sanggup mengarahkan kerja-kerja tunjuk lot dan semua pengurusan dibatalkan serta merta.

Inilah pengkhianatan yang akan terus terpahat diminda rakyat meskipun sejuta alasan yang mereka suarakan. Sepatutnya mereka meneruskan hak anak-anak peneroka ini dengan member hak milik, bahkan sepatutnya memberi pinjaman mudah untuk mereka memiliki rumah sendiri. Kesemua mereka adalah penganut agama Islam dan 100% adalah orang melayu. Dimana sebenarnya slogan membela melayu yang dilaungkan?

Kini tanah tersebut dirampas dan diserahkan kepada pihak Ketengah yang dikatakan untuk membangun kawasan Bandar dengan pembinaan perumahan. Bahkan sekali lagi ia mengecewakan anak-anak peneroka. Bukannya hendak dibahagikan kepada anak-anak generasi kedua Felda tetapi akan dikormesialkan dengan membina rumah untuk dijual dengan nilai RM200K sebuah. Secara langsung telah menafikan hak anak-anak peneroka ini. Sedangkan pihak Ketengah memguasai hampir 650,000 hektar tanah yang mereka boleh bangunkan Bandar atau projek dimana sahaja tetapi malangnya kenapa dipilih tanah yang sudah dibersihkan, yang diseliakan untuk rakyat ini?

Inilah sikap dan hati perut sebenar pemimpin Umno-BN. Yang menghairankan kita, tindakan zalim dan rakus sebegitu yang dilakukan oleh pemimpin Umno-BN, masih ada lagi orang yang menyokong dan bersekongkol dengan mereka. Kalau ini berlaku dikalangan masyarakat Cina maupun India atau bangsa lain, nescaya mereka tidak berani melakukan tindakan jahat ini. Mereka tahu bahawa orang cina atau bangsa lain akan menentang kezaliman seperti itu.

Apabila ianya berlaku sesama bangsa mereka maupun seagama mereka, mereka dengan rakusnya meneruskan agenda jahat ini. Sampai bila mereka harus mebiarkan kezaliman ini berlaku?

Ustaz Satiful Bahri Mamat
Timbalan Pesuruhjaya 1 PAS Terengganu

Komen:

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


PaRiPaRiSaKirAStory: <b>pulau wan man</b> pun jadi :)

Posted: 04 May 2012 03:04 AM PDT

Assalamualaikum.

Berdirinya saya di sini adalah untuk,,,,, eh eh eh silap. ini bukan sesi berpidato lah. kihkihkih. terasa lama betol tak update ini belog. biasalah. kemalasan melanda diri. heeeeeeeee :). oke. actually ini sebenarnya entry bergambar. gambar dah separa layu dah. dah di taken 30hb April 2012 hari tu dah. actually itu sebenarnya tarikh genap sebulan last aku & dia dating. opppssssss DIA ? heeeeeeeeeeeee :')

Oke. Actually, plan sebenar aku pergi kuala Terengganu sebab nak pergi kenduri kahwin abang angkat aku. Pastu bila kawan aku tahu aku pergi terengganu, dia pulak sibuk ajak aku berjimba jimba dekat sana. lepas je kenduri aku terus mari sini. siap bawak pakaian bagai. oke, maka dengan ini, silalah tatap mata saya. opssss salah lagi. silalah tatap gambar gambar kami ini.. enjoy the show. heeeeeeeeeeeeeeeeeeeee :)

Nahhhhhh. ini posing posing dari aku sendiri. dekat MASJID KRISTAL. actually ni baru kali ketiga aku datang sini. padahal aku orang terengganu je pun ..... ecececece baju pink tu. nampak semacam gugirl tak. kihkihkih. semua gambar kat bawah ni di taken by note aku. entah camne lah tetibe hari tu nikon aku buat perangai. menci betol aku ! nasib ler ada note tuh. penyelamat keadaan. kalo tak sesia je aku nak bergambar. thanks note ku. ilebiusomuch :D


13 di wakaf tapai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


Jefridin buat laporan palsu kena lima bulan – Perak Today

Posted: 04 Jul 2012 02:50 AM PDT

Jefridin Manan

Kuala Terengganu: Seorang tukang masak dijatuhkan hukuman penjara lima bulan oleh Mahkamah Majistret, di sini selepas mengaku bersalah membuat laporan polis palsu kecurian motosikalnya.

Sebaliknya, motosikal berkenaan digunakannya untuk melakukan rompakan bersenjata di sebuah kedai emas di Wakaf Tapai, Marang, pada November tahun lalu.

Tertuduh, Jefridin Manan , 31, dari Jalan Tok Lam, di sini, yang juga pemilik motosikal berkenaan adalah antara lima suspek termasuk tiga anggota polis yang ditahan bagi membantu siasatan berhubung kes samun Kedai Emas Swee Heng di Taman Bestari, Wakaf Tapai, pada 28 November 2011.

Majistret Abdul Hayyi Salim membuat keputusan itu selepas tertuduh mengaku bersalah terhadap pertuduhan mengikut Seksyen 182 Kanun Keseksaan kerana membuat laporan palsu.

Mengikut pertuduhan, Jefridin didakwa dengan sengaja membuat laporan palsu dengan niat menyebabkan penjawat awam menggunakan kuasanya yang sah di sisi undang-undang yang mendatangkan bencana kepada orang lain di Balai Polis Kuala Terengganu kira-kira jam 1.15 tengahari pada 10 Disember 2011.

Bagi kesalahan itu, Jefridin boleh dihukum penjara sehingga enam bulan atau denda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dilakukan Pegawai Pendakwa, Inspektor Miky Dunstan Muda, manakala Jefridin yang berbaju-T warna merah jambu tidak diwakili peguam.

Mengikut fakta kes, pegawai penyiasat bertugas mendapati tertuduh membuat laporan polis palsu kerana berdasarkan siasatan dijalankan, motosikal jenis Honda Icon tidak dilaporkan hilang, sebaliknya digunakan Jefridin sendiri dalam kejadian rompakan yang menggunakan senjata api.

-Berita Harian Online

13 di kerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kerteh - Google Blog Search


Karnival Kesihatan IKRAM Kemaman <b>di Kerteh</b> |

Posted: 13 May 2012 09:49 PM PDT

Penjagaan kesihatan yang menyeluruh daripada aspek mental dan fizikal
serta emosi dan rohani adalah amat penting untuk melahirkan generasi
yang cemerlang. Pengabaian salah satu daripada aspek kesihatan ini
akan menimbulkan kepincangan dalam struktur sosial masyarakat. Ini
selaras dengan objektif Karnival Kesihatan Pekan Kerteh bertemakan
"Sihat Tubuh, Sihat Minda, Sihat Rohani, Cemerlang Peribadi" anjuran
Pertubuhan IKRAM Kemaman di Dewan Sivik Pekan Kerteh pada 11 Mei 2012
yang lalu.

Timbalan Yang DiPertua IKRAM Terengganu merangkap Penasihat Program,
Hj Zameran Jusoh dalam ucapan aluannya sempena Karnival Kesihatan
Pekan Kerteh menekankan peri pentingnya ibubapa khususnya untuk
memastikan anak-anak dibesarkan dalam persekitaran yang sihat bermula
dari rumah. Ini kerana, pelbagai masalah sosial yang timbul dalam
masyarakat hari ini adalah bermula daripada pengabaian kepada
penjagaan kesihatan yang menyeluruh baik dari segi mental dan fizikal,
emosi dan rohani.

"Pertubuhan IKRAM Kemaman amat sensitif tentang kebajikan dan
pembangunan masyarakat, dan giat menjalankan pelbagai inisiatif
penerangan serta khidmat kepada masyarakat sebagai usaha pencegahan
kepada pelbagai permasalahan sosial yang semakin meruncing. Justeru
Karnival Kesihatan ini dianjurkan untuk menyampaikan mesej kesedaran
ini dan menggalakkan masyarakat untuk membina persekitaran yang sihat
bermula dengan institusi keluarga itu sendiri", katanya.

Beliau yang juga Pengurus Bank Islam Kemaman menekankan peri
pentingnya kerjasama erat semua pihak termasuk agensi kerajaan dan
pertubuhan bukan kerajaan diteruskan bagi memastikan pembangunan
masyarakat yang sihat dan sejahtera di bawah panduan nilai-nilai agama
yang luhur.

Beliau juga menyaran agar semua anggota masyarakat meningkatkan
kepedulian terhadap isu-isu kesihatan ini agar masyarakat dapat hidup
dengan selesa dan produktif. Ini termasuk isu-isu kebersihan kawasan
tempat tinggal dan memastikan ianya sentiasa bersih daripada sampah
sarap dan meningkatkan keceriaan hidup berjiran.

Karnival Kesihatan Pekan Kerteh yang telah diadakan di Dewan Sivik
Pekan Kerteh ini adalah program yang julung-julung kalinya diadakan
oleh Pertubuhan IKRAM Kemaman dengan kerjasama Jawatankuasa
Keselamatan & Keceriaan (JKKK) Kampung Telaga Papan, Kampung Gelugor
dan Kampung Tengah, serta Masjid Jamek Kerteh dan Klinik Kesihatan
Kerteh. Karnival ini menyediakan aktiviti senamrobik, forum kesihatan
dan kekeluargaan, perkhidmatan pemeriksaan kesihatan secara percuma
serta pameran-pameran penerangan kesihatan.

Program senamrobik membuka tirai karnival sebagai pemanas badan dengan
penglibatan bekas atlet kebangsaan Zaki Sadri dan isteri yang
mengendalikan program ini.  Ianya disusuli pula dengan forum kesihatan
dan kekeluargaan dimana seramai tiga tokoh panelis yang berwibawa
telah dijemput. Mereka yang dijemput sebagai panelis ialah Pakar
Psikiatri Hospital Hulu Terenganu, Dr Khairi Che Mat , TYDP IKRAM
Terengganu, Zameran Jusoh yang juga Pengurus Bank Islam Cawangan
Kemaman, Yusnani Abdul Hamid iaitu Pengerusi Raudhatus Sakinah Negeri
Selangor. Forum ini telah dipengerusi oleh AJK Wanita IKRAM Kemaman,
Ustazah Rosmawati Ahmad.

Di dalam forum ini, Dr Khairi menyentuh akan peri pentingnya memiliki
tubuh badan yang sihat kerana ianya mempengaruhi tindak tanduk
seseorang di dalam kegiatan hariannya. Menurut kajian yang dilakukan,
mereka yang memiliki kesihatan mental yang kurang sihat cenderung
melakukan kesalahan jalanraya. Ini juga member kesan kepada
meningkatnya jumlah kemalangan jalanraya di negara ini. Selaku
perunding sebuah pusat bimbingan remaja puteri pula, Yusnani Abdul
Hamid menyentuh tentang peningkatan gejala sosial di kalangan remaja
berpunca daripada pengabaian kesihatan emosi dan rohani remaja. Ianya
juga menular di kalangan remaja di pusat-pusat pengajian tinggi
terkemuka di negara ini. Beliau menasihati agar para ibubapa mengambil
berat tentang pendidikan anak-anak mereka dan tidak menyerahkan
hanyasanya kepada pihak sekolah semata-mata. Sementara itu, Zameran
Jusoh menyarankan agar warga masyarakat kembali kepada penghayatan
agama secara menyeluruh dengan memastikan pembangunan generasi yang
sihat dan cemerlang bukan sahaja di dunia malah sehingga ke hari
akhirat.

Masyarakat setempat juga mendapat maklumat tentang kepentingan menjaga
kesihatan menerusi pameran yang telah diadakan oleh IKRAM Health,
Fight Cancer Group (FCG) Kemaman dan Majlis Kanser Nasional (MAKNA)
Kemaman. Selain daripada itu, gerai-gerai jualan juga diadakan bagi
menambah keceriaan program kali ini.

Program yang berlangsung dari jam 8 pagi sehingga 1 tengahari ini
telah menarik lebih 500 orang warga masyarakat Pekan Kerteh
menyertainya. Disamping perkhidmatan kesihatan yang diberikan, program
ini juga turut diserikan dengan persembahan nasyid oleh para pelajar
Sekolah Menengah Islam Al-Amin Kemaman iaitu salah sebuah rangkaian
institusi pendidikan Islam swasta yang diusahakan oleh IKRAM Kemaman
di daerah ini.

Seorang warga emas, Hussin bin Abdullah dari Kampung Gelugor berkata
program ini sangat bermanfaat kepada masyarakat dan seharusnya
dilakukan dengan lebih kerap lagi agar masyarakat kampung khususnya
mudah untuk mendapat khidmat pemeriksaan kesihatan. Beliau amat
berterima kasih di atas inisiatif IKRAM dan berharap agar program
seumpama ini dapat diteruskan di masa akan datang.

Seorang lagi pengunjung, Noraini Anuar dari Kg Baru Kerteh pula
berharap lebih banyak penyertaan daripada golongan muda seperti beliau
ke program seumpama ini. Ini kerana bagi beliau golongan muda perlu
memastikan penjagaan kesihatan yang seimbang dapat dimulakan sejak
awal lagi menerusi budaya gaya hidup sihat seperti yang ditekankan
menerusi karnival ini.

Program ini telah dirasmikan oleh Penghulu Mukim Kerteh, Abdul Ghafar
Mohamad dan ditutup perasmiannya oleh TYDP IKRAM Kemaman, Muzahar
Hitam.

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


Jengka 19: Kosmo Online - Komuniti Kita

Posted: 18 Jul 2012 03:11 PM PDT


Program Mesra Kasih dekati pelajar dengan masyarakat

Posted:

Program Mesra Kasih dekati pelajar dengan masyarakat

PARA pelajar Ijazah Sarjana Muda Perakaunan (Eksekutif), UKM bergambar bersama penduduk dan pelajar pada program Mesra Kasih Kijal di Kijal, Kemaman, Terengganu baru-baru ini.


MESRA. Seramai 30 pelajar Ijazah Sarjana Muda Perakaunan (Eksekutif), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) menyertai program Mesra Kasih Kijal 2012 di Kijal, Kemaman, Terengganu baru-baru ini.

Program yang berlangsung dua hari itu dianjurkan bersama dengan Pejabat Ahli Dewan Undangan Negeri Kijal dan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kijal, Kemaman.

Antara program yang diadakan, bengkel perakaunan untuk peniaga-peniaga dan pengusaha industri kecil dan sederhana di Kampung Che Wan, Kijal dan majlis Malam bersama Adik serta program BrainXtrainer di SMK Kijal.

Menurut penyelaras program tersebut, Dr. Roslee Rajikan, program tersebut bertujuan mendedahkan pelajar dengan aktiviti kebajikan serta mendekati masyarakat kampung.

McDonald's Tawau raikan 50 anak yatim Ar-Raudhoh

Posted:

McDonald's Tawau raikan 50 anak yatim Ar-Raudhoh

PAULINE LEE (barisan belakang, tengah) bersama sebahagian anak yatim dari Rumah Anak Yatim Ar-Raudhoh, Tawau yang diraikan oleh McDonald's di Tawau baru-baru ini.


KHIDMAT SOSIAL. Seramai 50 anak yatim dari Rumah Anak Yatim Ar-Raudhoh, Tawau diraikan bersempena pembukaan Kaunter Pandu-Lalu McDonald's cawangan Jalan Apas, Tawau baru-baru ini.

Pada majlis itu, pihak McDonald's diwakili pengurus cawangan Tawau, Pauline Lee turut menyerahkan sumbangan sebanyak RM2,000 dan peralatan sekolah kepada Rumah Anak Yatim Ar-Raudhoh.

Ahli Dewan Undangan Negeri Tanjung Batu, Datuk Hamisa Samat yang merasmikan majilis itu memuji pendekatan yang dilakukan McDonald's untuk kemudahan pelanggan.

"Kehadiran anak-anak yatim ini juga sebagai satu sokongan khidmat sosial McDonald's kepada masyarakat," katanya.

Ahli keluarga MPIC bersantai di Taman Air Desa

Posted:

Ahli keluarga MPIC bersantai di Taman Air Desa

SEBAHAGIAN daripada kakitangan MPIC yang menyertai pertandingan sukaneka pada Hari Keluarga MPIC di Taman Air Desa, Kuala Lumpur baru-baru ini.


SANTAI. Hari keluarga Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (MPIC) dengan tema 'MPIC Santai' anjuran Kelab MPIC berlangsung dalam suasana meriah di Taman Air Desa, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Ketua Setiausaha kementerian itu, Datin Paduka Nurmala Abd. Rahim merangkap Yang Dipertua Kelab MPIC turut hadir memeriahkan sambutan hari keluarga tersebut yang diadakan dua tahun sekali.

Menurut Nurmala, program tersebut dianjurkan untuk merapatkan hubungan silaturahim di antara kakitangan dan ahli keluarga masing-masing.

Sebanyak lapan acara dipertandingkan iaitu empat permainan sukaneka kanak-kanak dan empat permainan sukaneka dewasa.

Selain itu, terdapat selingan cabutan nombor bertuah dengan hadiah 'Grand Bonanza' sebuah basikal fixie, kuiz dan 'magic show ' yang sangat menarik.

13 di kuala besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala besut - Google Blog Search


MA PUTERI, KU RAHMAN, HAMID JUSUH DAN YUSOF SELERA.....

Posted: 16 Jul 2012 05:34 PM PDT

Kampung Cherang Ruku, Semerak, bersempadan dengan Terangganu. Kuala Besut ada bersebelahan sahaja dengan Kampung Dalam Rhu, Semerak. Selepas Cherang Ruku kita berjumpa Kampung Dalam Rhu. Selepas Kampung Dalam Rhu baharulah kita berjumpa Kuala Besut. Semasa duduk di Cherang Ruku selalulah saya pergi ke Kuala Besut. Di Kuala Besut ada beberapa orang penulis yang terkenal waktu itu. Antaranya ialah M.A. Puteri (Mohammad Abdullah, M.A. Puteri banyak menulis artikel-artikel dalam akhbar-akhbar dan majalah. Ku Rahman seorang penyair. Hamid Jusuh, penulis berita. Dan Yusof Selera seorang peniaga tetapi berminat menulis sajak. Restoran Yusof Selera di Kuala Besut adalah miliknya. M. A.Puteri telah meninggal dunia 4 atau 5 tahun yang lalu - ada keluar surat khabar. Yang lain-lain tidak dengar khabar berita mereka. Seronok juga bila teringatkan kisah lama ini. Saya dan rakan2 penulis dari Kuala Besut dan Pasir Puteh selalulah berjumpa dan selalu berbincang fasal sastera. Kadang2 kami berjumpa di Kampung Dalam Rhu, di tepi pantai. GAMBAR KENANG-KENANGAN: M.A.PUTERI AKU DAN WAN MOHAMMAD ADAM DARI KIRI. GAMBAR DIRAKAMKAN PADA TAHUN 1970 (LEBIH KURANG).

Khamis, 26 Julai 2012

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


UMNO Online - Kubu Pas <b>Di Marang</b> Mampu Diruntuhkan, 15000 <b>...</b>

Posted: 04 Jan 2012 01:35 AM PST

Kategori Dari Bahagian

Kubu Pas Di Marang Mampu Diruntuhkan, 15,000 Pengundi Baru Jadi Penentu

Oleh: Azlina Rosdy

MARANG, 4 Jan – Menyedari Pilihan Raya Umum (PRU) 13 semakin hampir, gerak kerja jentera pilihan raya mula diperkuatkan di seluruh bahagian UMNO. Agenda setiap bahagian adalah sama iaitu memastikan UMNO khususnya Barisan Nasional (BN) terus kekal menjadi parti pilihan rakyat selain mengembalikan mandat kuasa dua pertiga.

Tidak ketinggalan adalah UMNO Bahagian Marang yang mana merupakan di antara kubu kuat Pas memandangkan ianya adalah kawasan Presidennya, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Namun, menurut Ketua UMNO Bahagian Marang, Datuk Yahaya Khatib, sekiranya dinilai melalui mood di peringkat akar umbi masa kini, masyarakat di parlimen Marang seakan sudah mengubah haluan politik mereka.

Masyarakat kawasan ini kata beliau seakan sudah dapat melihat dengan lebih jelas retorik pembangkang yang hanya gilakan kuasa tanpa mempedulikan nasib rakyat.

Katanya, walaupun tidak mampu untuk mengubah pandangan penyokong 'totok' Pas, namun masih ramai masyarakat di Parlimen Marang yang telah kembali menyokong kerajaan.

Justeru tambah beliau  jentera parti di Marang menumpukan kepada pengundi atas pagar dan juga pengundi baru.

"Bahagian Marang merupakan di antara bahagian tertinggi menambah bilangan pengundi baru. Jumlah keseluruhan pengundi baru kini lebih kurang 15 ribu orang dan ini jelas menunjukkan bahawa masyarakat sudah kembali menyokong kita.

"Sikap terdesak pembangkang yang terus- terusan menyerang dan menfitnah kerajaan telah menjerat diri mereka sendiri. Mungkin mereka masih merasakan masyarakat masih boleh dipergunakan seperti dahulu di kala tsunami politik melanda dunia politik kita. Sebab itu mereka cuba menggunakan taktik yang sama seperti pilihanraya umum lalu.

"Kita telah belajar dari kesilapan dan inilah yang membuka mata rakyat ditambah pula dengan cara kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak yang mesra rakyat. Saya yakin, kita akan kembali bertakhta di hati rakyat," ujarnya.

Dengan mensasarkan merampas kembali dua kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang ditakluki pembangkang dan kerusi Parlimen, Yahaya yakin sepenuhnya gerak kerja yang telah diatur dan direalisasikan dengan baik dapat membantu mencapai impian tersebut.

Keyakinan tersebut di perkukuhkan lagi apabila ceramah pembangkang di Parlimen Marang tidak lagi mendapat sambutan walaupun dengan kehadiran Mat Sabu.

"Saya cuma berharap, rakyat akan terus memberikan sokongan kepada kita dan jangan mudah terpengaruh dengan omongan pembangkang. Lihatlah sekeliling apa yang telah kerajaan lakukan demi masa depan rakyat dan negara. Oleh itu, janganlah berbelah bagi dalam memberikan sokongan padu kepada UMNO dan BN," katanya. -MediaUMNO

Berita Bertarikh Pada 5:35 PM

Rabu, 25 Julai 2012

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


RAKYAT MARHAEN: Dayangku Intan Ceramah <b>di Marang</b>

Posted: 22 Jun 2012 04:37 PM PDT

Berikut hanyalah sebahagian kecil punca segala masalah yang melibatkan kehilangan wang dan harta negara sejak umno/BN berkuasa lebih setengah abad yang lalu. Namun, jika dikumpul, ianya mencecah ratusan billion Ringgit wang milik Rakyat yang telah diselewengkan oleh kerajaan umno/BN.

1. Skandal PKFZ yang melibatkan duit Rakyat sebanyak RM12.7 billion.

Tun Dr Ling Liong Sik mengaku tidak bersalah di atas dua pendakwaan di bawah Seksyen 418 dan 417 Kanun Keseksaan atas tuduhan memperdayakan Jemaah Menteri berhubung projek bernilai RM12.7 bilion itu. Bekas Presiden MCA ini dituduh memperdayakan Jemaah Menteri untuk bersetuju meluluskan pembelian 999.5 ekar tanah milik koperasi nelayan Melayu di Pulau Indah pada harga RM25 satu kaki persegi dengan kadar faedah 7.5 peratus, iaitu nilai yang jauh lebih tinggi dari nilai sebenar di pasaran. Beliau juga mengeluarkan surat sokongan mengarahkan projek PKFZ ini diserahkan kepada syarikat Kuala Dimensi Sdn Bhd, milik Pengerusi Kelab Penyokong BN, Dato Seri Tiong King Sing.

2. Komisen pembelian kapal selam sebanyak RM500 juta.

  • Harga asal pembelian: €1.14 billion (RM4.52 billion)
  • Kos Senggaraan jangka panjang: €999.15 juta (RM3.964 billion) kepada Perimekar Sdn Bhd bagi kerja-kerja penyelenggaraan jangka panjang kapal selam itu pada tahun 2002.

Permohonan tambahan daripada Kementerian pertahanan pada Sidang Belanjawan 2011

  • RM417 juta untuk membiayai kontrak senggaraan (In Service Support) dua buah kapal selam Scorpene
  • RM56 juta untuk bayaran pendahuluan sewaan perkhidmatan Sistem Submarine Escape Rescue Intervention (SMER-1).
  • Sebelum ini, kerajaan sudah membayar €999.15 juta (RM3.964 billion) - Rujuk di atas.

3. Kerugian pembelian aset oleh Sime Darby RM1.6 billion.

  • Kerugian akibat lebihan kos berjumlah kira-kira RM1.6 bilion, membabitkan projek minyak dan gas Bulhanine dan Maydan Mahzam di Qatar serta projekhidroelektrik Bakun.


4. Menanggung kerugian (bailout) Konsortium Perkapalan Berhad milik Mirzan Mahathir sebanyak RM1.7 billion.

  • MISC (anak syarikat Petronas) telah diarahkan oleh Mahathir (PM ketika itu) untuk membeli aset Konsortium Perkapalan Berhad dengan pembiayaan sebanyakRM1.7 billion bertujuan menyelamatkan syarikat perkapalan milik anak beliau, Mirzan.

5. Kos senggaraan Paya Indah Wetland RM88 juta.

6. Kerugian Pos Malaysia (Transmile) RM5460 juta.


7. Perjanjian pembelian Eurocopter sebanyak RM1.67 billion.

  • Harga ditawarkan oleh Eurocopter Malaysia yang dipilih oleh kerajaan: RM1.67 billion
  • Harga Kelowna Flightcraft untuk helikopter alternatif: RM865 juta (Kerajaan dapat menjimatkan RM805 juta)

8. Kos pembaikan bumbung Stadium Terengganu yang runtuh sebanyak RM292 juta.

9. Kos memperbaiki kerosakan MRR2 sebanyak RM70 juta

10. Akaun bil terlebih bayar Maybank sebanyak RM4 billion.

11. Tumbuk-rusuk (kickbacks) kepada Ng Yen Yen di Kementerian Pelancongan RM10 juta.

12. Kos membeli tiga buah lukisan oleh MAS sebanyak RM1.5 juta.

13. Lebihan bayaran oleh Kementerian Belia dan Sukan sebanyak RM8.4 juta.

14. Perbelanjaan Kompleks Sukan gajah putih di London sebanyak RM70 juta.

15. Baikpulih bangunan MATRADE sebanyak RM120 juta.

16. Kos minyak dan senggaraan jet kegunaan PM sebanyak RM200 juta.

17. Hutang tidak dapat dituntut InventQ sebanyak RM228 juta.

18. Membayar gantirugi pembatalan Jambatan Bengkok sebanyak RM257 juta.

19. Kerugian dalam urusniaga penjualan Augusta sebanyak RM510 juta.


20. Nilai kehilangan pendapatan kerajaan daripada Approved Permit (AP) yang dikeluarkan bagi tempoh setahun sebanyakRM1.8 billion.

21. Senggaraan kapal-kapal selam KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Rzak (akan dijadikan artifak Muzium Negara) sebanyak RM4.1 billion.

22. Pembinaan dan senggaraan PSC Naval Dockyard Lumut sebanyak RM6.75 billion.

23. Dua skandal Bank Bumiputra pada wal 1980-an sebanyak US$1 billion dengan anggaran nilai kerugian pada 2008 sebanyak RM3.2 billion.

24. Kegagalan Maminco dalam percubaan menguasai pasaran timah dunia pada tahun 1980-an dipercayai mengakibatkan kerugian bernilai US$500 juta. (RM1.6 billion)

25. Bertaruh dalam niaga kewangan pasaran hadapan luar negara menyebabkan Bank Negara Malaysia kerugian RM30 billion pada tahun 1990-an.

26. Kerugian Perwaja Steel sebanyak US$800 juta (RM2.56 billion).

27. Menggunakan dana awam sebanyak RM10 billion dalam operasi Valuecap Sdn Bhd untuk melonjakkan nilai harga pasaran saham.

28. Skandal kewangan Bank Islam yang melibatkan kerugian RM700 juta.

29. Penjualan MV Augusta dengan harga €1 (1 Euro) mengakibatkan kerugian sebanyak €75.99 juta (RM348 juta) - sama seperti No. 18?

30. Kehilangan royalti Wang Ehsan Terengganu sebanyak RM7.4 billion (antara tahun 2004 – 2007)

31. Sejak penubuhan Petronas Philharmonic Orchestra selama lebih 10 tahun yang lalu, ia telah menelan perbelanjaan sebanyak RM500 juta denga RM1 juta setahun dibayar sebagai gaji dan imbuhan kepada Ketua Pegawai Eksekutif (CEO).

32. Yuran Penasihat: Mahathir telah dibayar RM180,000, Shahrizat Abdul Jalil (Menteri Kemajuan Wanita) RM404,726 dan Abdul Hamid Othman (Agama) RM549,675 pada setiap tahun.

33. Kerajaan telah membelanjakan RM3.2 billion untuk pelaksanaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sepanjang lima tahun pertama pelaksanaannya. Daripada jumlah tersebut, kerajaan telah membayar RM2.21 billion untuk membeli pelbagai kelengkapan teknologi, maklumat dan komunikasi (ICT) namun tiada sebarang perincian perbelanjaan pernah ditunjukkan.

Kerajaan telah membayar RM6k bagi setiap komputer laptop/notebook yang dapat diperolehi di pasaran dengan harga di bawah RM3k. Beberapa konsortium telah ditubuhkan semata-mata untuk 'mengendali secara atas-angin' pengagihan segala peralatan dan perkakasan berkenaan. Kini, kebanyakan peralatan dan perkakasan telah menjadi milik anak guru-guru yang terlibat dengan PPSMI.

34. Komisen yang telah dibayar kepada dua buah syarikat persendirian yang mengendalikan pembelian kapal selam Scorpene iaitu Perimeker Sdn Bhd dan IMT Defence Sdn Bhd berjumlah RM910 juta. Ada kaitan dengan No. 2.

35. Kerajaan membuat bayaran RM300 juta sebagai ganti rugi yang dibayar kepada Gerbang Perdana kerana pembatalan pembinaan Jambatan Bengkok yang bernilai RM1.1 billion.

36. RM1.3 billion telah dibazirkan dengan pembinaan kemudahan kompleks gajah putih 'Customs, Immigration and Quarantine' (CIQ) apabila projek Jambatan Bengkok dibatalkan.

37. Membelanjakan RM100 juta untuk kerja-kerja baik-pulih dan kebocoran Bangunan Parlimen Malaysia.


38. Program Angkasawan Negara yang menelan belanja – RM40 juta

39. Dianggarkan sebanyak RM500 juta setahun dibelanjakan untuk Latihan Khidmat Negara

40. Menanggung kerugian Eye of Malaysia – RM30 juta dan RM5.7 juta dalam bentuk pemberian tiket percuma.

41. Menanggung kerugian sebanyak RM2.4 juta untuk pembelian dakwat kekal

42. Pada September 2006, Samy Velu mengumumkan bahawa kerajaan telah membayar ganti rugi berjumlah RM38.5 billion kepada 20 buah syarikat pengendali lebuhraya. Sembilan syarikat pengendali tol lebihraya menerima durian runtuh berjumlah RM380 juta daripada kenaikan kadar tol pada tahun 2008 sahaja.

43. Tumbuk-rusuk (kickbacks) sebanyak RM32 juta nilai eksport kayu balak oleh syarikat-syarikat yang berkaitan dengan Ketua Menteri Sarawak dan ahli keluarganya.

44. Dua kali menanggung kerugian (bailout) oleh Malaysia Airline System (MAS) yang berjumlah sebanyak RM7.9 billion. Pada ketika MAS berhadapan dengan kerugian pada saban tahun, sebanyak RM1.5 juta telah dibelanjakan untuk membeli TIGA buah lukisan untuk menghiasi pejabat pengerusi MAS, Munir Majid. (Berkaitan dengan No. 11)

45. Menanggung kerugian (bailout) Sistem Pengangkutan Putra sebanyak RM4.486 billion.


46. Menanggung kerugian (bailout) STAR-LRT sebanyak RM3.256 billion.

47. Menanggung kerugian (bailout) Sistem Pembetungan Kebangsaan bernilai RM192.54 juta.

48. Menanggung kerugian (bailout) Lebuhraya Seremban-Port Dickson sebanyak RM142 juta.

49. Menanggung kerugian (bailout) Penjara Kuching bernilai RM135 juta.

50. Menanggung kerugian (bailout) Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam sebanyakRM8.3 juta.

51. Menanggung kerugian (bailout) Le Tour de Langkawi sebanyak RM3.5 juta.

52. Agihan secara borong ratusan juta saham di Bursa Malaysia dengan berselindung di bawah Dasar Ekonomi Baru (DEB) kepada kroni, kaum keluarga, anak-anak para Menteri dan pemimpin BN yang bernilai berbillion-billion ringgit.


53. Pindah-milik puluhan ribu hektar tanah-tanah komersial dan konsesi pembalakan kepada anak-anak serta kaum keluarga para Menteri dan pemimpin BN yang bernilai berbillion-billion ringgit.

54. Kerugian Petronas sejak tahun 1997 apabila menandatangani perjanjian dengan ENAM PENAMA yang tidak didedahkan dalam dagangan hadapan petroleum negara dengan kadar harga murah untuk jangkamasa yang panjang. Apabila harga bahan petroleum meningkat, Petronas kekal menjual kepada ENAM penama ini pada harga murah yang telah dipersetujui.

Dan manusia yang bertanggungjawab mengatur perjanjian dagangan hadapan yang merugikan Petronas dan Rakyat ini adalah merupakan manusia yang paling lantang bersuara sekarang ini - Mahathir Muhamad. Dan beliau ingin kekal menjadi penasihat Petronas hingga mati bagi melindungi identiti ENAM JAHANAM yang menghisap darah Rakyat melalui keuntungan Petronas.

55. RM5700 untuk membeli seunit jek kereta yang berharga RM50. (*)

56. Kenderaan milik kerajaan meneguk setangki petrol bernilai RM113 dalam tempoh beberapa minit. (*)

57. Platform tiang bendera berharga RM990 dibeli dengan harga RM30,000 (*)

58. Thumb drive berharga RM90 dibeli dengan harga RM480 (*)

59. Kabinet simpanan barang berharga RM1,500 telah dibeli dengan harga RM13,500 (*)

60. Pembelian seunit lampu suluh bernilai RM35 telah dibayar dengan harga RM143. (*)

(*) - yang dinyatakan adalah sebutharga untuk SATU UNIT. Kerajaan membeli dalam bentuk pukal antara puluhan hingga ribuan unit item yang sama.

61. Perbelanjaan kempen 1Malaysia yang dibayar kepada APCO sebanyak RM76.8 juta.

62. Membayar subsidi RM17 billion kepada Penjana Tenaga Bebas (IPP)


63. Cincin berlian bernilai USD24 juta untuk Ro$mah --- kononnya pembelian telah dibatalkan – berapa pula jumlah ganti rugi yang terpaksa rakyat bayar?

64. Satu laman web 1pengguna bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan dibina dan diselenggarakan dengan belanja RM1.4 juta.

65. Projek e-mel 1Malaysia yang menelan belanja RM50 juta.

66. Menggunakan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Danaharta dan Khazanah untuk membeli saham-saham Timedotcom yang tidak laku – kerugian sebanyak RM3.3 billion.

67. Skandal Offshore Petrol Vehicle (PSC-NDSB) – rugi RM6.75 bilion


68. Rosmah sewa bilik hotel RM100,000 satu malam di Burj Al-Arab Dubai!!

69. Rosmah dan Najib sewa penthouse di Hotel Darling di Sydney pada kadar RM65,100untuk sehari semalam.

70. "Lawatan Sambil Belajar" ke Arab Saudi, Oman dan Bangladesh Rosmah and the Gang (FLOM @ First Lady of Malaysia) ditanggung kerajaan berjumlah RM134,317.76.

71. Memperuntukkan dana RM100 juta setahun untuk Rosmah berbelanja dalam projek peribadi 'Permata Negara'nya.

72. Perbelanjaan oleh Rosmah untuk mengendalikan Sidang Kemuncak Wanita Pertama yang melibatkan 15 orang wanita isteri Ketua-ketua Negara yang majoritinya daripada negara-negara Afrika yang menelan belanja RM4.5 juta untuk tempoh TIGA hari.

73. Kos ubah suai Seri Perdana sebanyak RM12.5 juta.


74. Bil elektrik kediaman rasmi PM dan TPM di Seri Perdana sebanyak RM160,000sebulan.

75. Insinerator di Broga, Semenyih, kerajaan BN yang di atas kebodohan mereka tidak mendengar keluhan rakyat, terpaksa membazirkan berbilion ringgit membatalkan projek tersebut. Insinerator yang seberat 1,500 tan dan menggunakan teknologi 'fluidized bed gasification' yang dikatakan terbesar di Asia ditaksirkan menelan belanja RM1.5 bilion (lebih kurang USD395 juta) untuk dibina dan RM200 juta (USD53 juta) bagi kos operasinya setiap tahun.

CHECK-LIST INI AKAN TERUS DIKEMASKINI DARI SEMASA KE SEMASA.

13 di setiu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di setiu - Google Blog Search


3 sekeluarga maut, 4 cedera kemalangan <b>di Setiu</b> | Blog Berita Online

Posted: 09 Jun 2012 05:09 PM PDT

Hasrat tujuh sekeluarga dari Permatang Pauh, Pulau Pinang untuk melawat Terengganu sempena cuti sekolah berakhir dengan tragedi, apabila tiga daripada mereka maut manakala empat lagi cedera dalam kemalangan, di Setiu petang semalam.

Mereka yang maut ialah Abdul Razak Othman, 49, anaknya Siti Suraya, 14 dan kakak Abdul Razak, Fathilah Othman, 53, manakala yang cedera isterinya Siti Fauziah Mohamad Amin, 46, dua anak mereka Siti Raihana, 12 dan Mohamad Adam, 16, serta seorang lagi kakak Abdul Razak, Rosidah, 55.

Kesemua yang cedera kini dirawat di Hospital Setiu.

Ketua Polis Daerah Setiu Rohaizat Abd Ani ketika dihubungi mengesahkan kejadian yang berlaku di KM 62 Jalan Kuala Terengganu-Kota Baharu itu.

Kemalangan berlaku jam 5 petang ketika hujan lebat, apabila kenderaan pelbagai guna (MPV) Toyota Avanza yang dipandu Abdul Razak bergesel dengan sebuah Toyota Hilux yang dipandu seorang lelaki berusia 37 tahun.

Toyota Hilux itu dipercayai memasuki laluan bertentangan ketika melalui kawasan selekoh tersebut dan bergesel dengan Toyota Avanza menyebabkan MPV berkenaan hilang kawalan dan berpusing beberapa kali.

Kejadian mengakibatkan Siti Suraya dan ibu saudaranya Fathilah tercampak keluar daripada MPV. Kedua-dua mereka disahkan meninggal dunia di tempat kejadian.

Abdul Razak yang parah di kepala disahkan meninggal dunia di Hospital Setiu ketika menerima rawatan, manakala isterinya dilapor berada dalam keadaan koma.

Rohaizat berkata pemandu Toyota Hilux yang menghilangkan diri dari tempat kejadian telah menyerah diri di Ibu Pejabat Polis Daerah pukul 10 malam tadi.

Kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Incoming search terms:

Sign up free email newsletter

Stay Updates with this Blog. Get Free email newsletter updates, Enter your Email here:

Don't forget to confirm your email subcription

Leave a Reply to this Post

13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


duneoworld: Review Lima Sekawan <b>Di</b> Bukit Jaguh

Posted: 11 Jul 2012 05:44 PM PDT


Lima Sekawan Di Bukit Jaguh adalah buku ke 18 dalam senarai siri Lima Sekawan yang diterbitkan oleh Penerbitan Hasratpelajar, kiranya cam buku terakhirlah dalam siri ini sebelum aku tahu sebenarnya ada 21 buku kesemuanya. Sebenarnya jujukan senarai Hasratpelajar tu tak ikut susunan yang betul, buku ini bukan penamat siri Lima Sekawan. Aku pernah 2 kali memiliki buku ini iaitu edisi Penerbitan Fargoes tahun 70an tapi sayang sungguh kedua-dua buku tu hilang. Alhamdulillah berjaya juga jumpa edisi tahun 1984 ni yang sangat berharga bagi aku kerana mempunyai sentimental value yang tinggi. Versi Inggerisnya bertajuk Five Go To Billycock Hill iaitu buku ke 16 dari 21 buku.

Beberapa perkara unik yang aku dapat recall sebelum baca balik setelah sekian lama tak jumpa, antaranya Lima Sekawan mempunyai 'peti sejuk' sewaktu berkhemah, hehe peti sejuk tu adalah satu ruang tempat menyimpan barang di bawah aliran air sungai kecil di kawasan perkhemahan mereka. Lagi satu pasal medan lapangan terbang rahsia yang bersebelahan dengan tempat berkhemah mereka dan juga ladang rama-rama.

Apa yang membuatkan aku tergerak nak review cerita ni sebenarnya sebab aku terjumpa satu tempat di Terengganu yang hampir menyamai gambaran tempat di Bukit Jaguh. Mungkin anda pernah dengar atau melalui kawasan ke Lapangan Terbang Tentera Gong Kedak, entahlah tapi bagi aku keadaan lapangan terbang yang tersorok tu dan dengan adanya bukit kecil di sebelah belakangnya membuatkan aku terbayangkan pengembaraan Lima Sekawan Di Bukit Jaguh. Mungkin kalau aku membesar di kawasan Gong Kedak ni dan membaca Lima Sekawan Di Bukit Jaguh sewaktu berumur 9 atau 10 tahun, rasanya mungkin aku akan cuba berkhemah di atas bukit dan memerhatikan lapangan terbang ni, manalah tahu kot-kot ada insiden yang sama, huh taksub tul tuh.



Watak-watak sampingan kali ini adalah Ah Keong, Ah Lek, Kontot, Leftenan Udara Jeffry Kam, Leftenan Udara Adnan, Nyonya Kam, Encik Kandasamy, Encik Harban Singh, Babu, Orang Tua Meena dan beberapa orang lagi.

Kali ini kisahnya Lima Sekawan bercuti di kawasan berbukit bersebelahan ladang kawan Eddie dan Dean yang bernama Ah Keong, Bukit Jaguh nama tempatnya dan di kawasan tersebut ada banyak gua-gua yang menarik untuk dijelajahi selain terdapat juga satu ladang rama-rama. Kewujudan kawasan medan terbang tu pula Lima Sekawan hanya tahu setelah berkhemah di Bukit Jaguh, maklumlah tempat tu kan ke rahsia.

Lima Sekawan bergerak ke Bukit Jaguh dengan berbasikal dari Teratak Kenari, perjalanan tersebut memang digambarkan menyeronokan, merentas desa, bukit, lembah dan pantai dengan basikal bersama-sama melalui jalan kampung, berehat-rehat di beberapa tempat dan berkelah. Memang teruja membacanya terutama sewaktu kanak-kanak. Boleh tak benda sebegini berlaku agaknya, entahlah tapi imaginasi time budak dulu kata boleh, sekarang kalau nak buat rasa tak berapa selamat kot.

Setibanya di Bukit Jaguh, mereka singgah di Ladang Ah Keong untuk mengambil bekalan, khemah dan berkenalan dengan keluarga Ah Keong. Adik Ah Keong iaitu Ah Lek mempunyai seekor anak kambing dipanggil Kontot iaitu antara watak penting jugak dalam kisah ini. Dalam versi asal Inggeris, haiwan ni seekor anak khinzir/babi, diubah kepada anak kambing bagi tujuan kesesuaian kot. Tapi kalau tak salah aku, dalam versi Penerbitan Fargoes tahun 70an, Kontot seekor anak biri-biri, entahlah yang mana betul. Kemudiannya Lima Sekawan mengambil keputusan untuk berkhemah di satu tempat yang menarik atas Bukit Jaguh, ia berdekatan dengan anak sungai serta boleh nampak medan terbang dan ladang Ah Keong, dan kat sinilah Mona jumpa 'peti sejuk' tu. Oleh kerana cuaca baik, Lima Sekawan tak pasang khemah tapi tidur berbumbungkan langit. Yang ni memang aku pernah buat masa camping kat Taman Negara tahun 1992 selepas exam SRP tapi bila masuk jam 3 pagi kami berempat bangun kena pasang khemah jugak sebab sejuk beb, embun turun, kat Malaysia tak sesuai kot heh.

Ok, ringkas ceritanya kat tepi Bukit Jaguh ada satu medan terbang rahsia yang dimiliki kerajaan. Kebetulan sepupu Ah Keong iaitu Leftenan Udara Jefrey Kam salah seorang juruterbang di situ dan sangat disegani. Walaupun ia medan terbang rahsia, tapi orang jahat jumpa jugak dan pada satu malam yang gelap dan beribut kencang, musuh membuat cubaan melarikan 2 kapal terbang kerajaan beserta menculik 2 juruterbang termasuklah sepupu Ah Keong. Situasi menjadi rumit bila pihak polis yang menyiasat mendapat petunjuk yang Leftenan Udara Jefrey Kam antara dalang dalam cubaan melarikan kapal terbang tersebut. Lima Sekawan yang kebetulan berkhemah di kawasan tersebut juga cuba membantu dengan membuat sedikit penyiasatan. Kebetulan pula mereka mendengar sesuatu yang pelik pada malam kejadian yang gelap dan beribut itu. Rupanya ia ada kaitan dengan peristiwa tersebut dan didapati penyangak/musuh-musuh itu bersembunyi di Ladang Rama-Rama.
Dan selepas melalui beberapa peristiwa, masalah terakhir yang cuba diselesaikan Lima Sekawan adalah mengesan di mana kedua-dua juruterbang kerajaan yang diculik itu disembunyikan dan usaha mengesan mereka ini yang menjadi kemuncak cerita ini. Seperti biasa Lima Sekawan berjaya dengan bantuan Kontot. Hadiah kejayaan Lima Sekawan kali ini adalah dibawa terbang dengan kapal terbang oleh Leftenan Udara Jefrey Kam. Kiranya ini adalah kisah Lima Sekawan berdepan perisikan/pengintipan pihak negara luar yang cuba mensabotaj harta negara lagaknya. Bukan cerita terbaik Lima Sekawan tapi masih lagi sangat teruja membacanya.

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved