ads

Sabtu, 10 September 2011

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


MarangDaily – Berita Online Terkini » PAS <b>Seberang Takir</b> sudah <b>...</b>

Posted: 10 Sep 2011 03:16 AM PDT


Kehadiran ribuan penduduk pelbagai lapisan ke Majlis tersebut menjadi kayu ukur bahawa PAS Seberang Takir mempunyai kekuatan yang seimbang dengan Umno.

Kedudukan Umno dalam DUN terbabit sebenarnya tidak kuat, namun Umno tidak pernah kalah dalam pilihanraya sebelum ini disebabkan ketidaktelusan undi pos, polis dan tentera.

Pengarah Majlis Tindakan DUN (MTD) Seberang Takir, Ustaz Zakaria Dagang yakin, sekiranya usaha yang diambil oleh BERSIH diteruskan dan pihak Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) melaksanakan pilihanraya secara telus dan adil, DUN Seberang Takir akan bertukar ke tangan PAS.

"Kita yakin, rakyat menyokong kita, kita kalah kerana undi pos polis dan tentera, sekiranya SPR telus dan adil, Seberang Takir InsyaAllah, PAS akan menang di Seberang Takir,"ujarnya ketika ditemui.

Menurutnya, undi pos dalam DUN tersebut berjumlah sekitar 1,500 yang menjadi 'simpanan tetap' Umno, sebenarnya bukan undi sebenar anggota polis dan tentera.

Katanya, berdasarkan pengakuan bekas anggota tentera sendiri, sebagaimana didedahkan, pihak lain yang mengundi bagi diri anggota tentera.

Sehubungan itu, beliau mendesak pihak-pihak berkaitan, termasuk SPR dan Kementerian Pertahanan supaya memberikan hak mengundi sebenarnya kepada anggota tentera, tanpa sebarang tekanan.

"Kita (PAS) mendesak pihak Kementerian Pertahanan supaya berikan hak kepada anggota tentera, mengundi sebenar dalam sistem demokrasi, tanpa sebarang tekanan,

"atau SPR mansuhkan sahaja undi POS sebagaimana tuntutan BERSIH,"ujarnya.

Sebelum itu, ketika berucap meraikan hadirin, beliau yang juga Penolong Setiausaha PAS Terengganu berharap segala ibadah dalam bulan Ramadhan lalu, diterima sebagai amalan baik.

Bahkan, katanya, ia wajar diteruskan dalam bulan-bulan seterusnya, sehingga bertemu dengan Ramadhan yang akan datang.

"Segala ibadat yang kitakukan dlam sebulan (Ramdhan) itu akan diteruskan, pada sebelas bulan (akan datang), dan kita berusaha meningkatkan dari semasa ke semasa, sampailah kita berjumpa dengan Rmdhan akan datang,"katanya.

Menurutnya, pertemuan seluruh rakyat DUN Seberang Takir yang hadir dalam Majlis tersebut, menunjukkan ikatan dan kekuatan persediaan menghadapi kerja-kerja besar yang mendatang, termasuk pilihanraya umum (PRU) yang akan datang.

"Mudah-mudahan InsyaAllah, pertemuan kita hari ini, akan mengikat kita dengan ukhuwah Islamiah yang membawa kekuatan kepada jamaah dan saf (PAS),

"untuk kita berdepan dengan kerja yang diamanahkan, khususnya mengjadapi kerja-kerja besar selepas ini (pilihanraya umum),"tegasnya.

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


Jalan-Jalan Cari Kerja <b>di Pulau Perhentian</b> - Hazwan Hakim

Posted: 23 Jun 2011 01:04 AM PDT

June 23rd, 2011

Orang kata jauh perjalanan luas pemandangan, sempenan dengan cuti
panjang semester selama 4 bulan ini, aku dan kawan aku, Pokjat bercadang
hendak mencari kerja sementara, dapatlah kumpul duit bila masuk semester
nanti. Antara perancangan aku ialah pergi cari kerja dekat Pulau Perhentian.

NF

Pulau Perhentian merupakan antara pulau yang tercantik di Malaysia yang
terletak berdekatan dengan Kuala Besut. Kerja yang ingin aku cari disini
hanyalah sebagai housekeeping sahaja, gaji pun tidak la sebesar mana.
Perjalan pergi ke Pulau Perhentian bermula di jeti Kuala Besut di mana kita
perlulah menaiki bot laju terlebih dahulu. Harga pergi-balik bot laju ini bernilai
RM70, tapi aku dan kawanku dapat harga staf RM40 dari Resort Pulau
Perhentian. Perjalanan menaiki bot memakan masa sekitar 15-30 minit bergantung
kepada keadaan ombak.

Sampai sahaja aku di jeti Pulau Perhentian Resort ni, terus aku usaha2 tempat-tempat
sekitar. Pemandangan disini memang terbaik. Air laut sedalam pokok kelapa pun kita
dapat tengok lagi!. Jauh berbeza dengan pantai-pantai lain. Sampai di kaunter resort
jam 12tengahari, keadaan resort sedikit suram dan aku mula di temuduga pada pkul 12.30.
Temuduga aku berjalan lancar, soalan yang ditanya pun tidak banyak, maklumla mohon
kerja-kerja biasa sahaja. Selesai temuduga, jam 1.30petang, bot ada pukul 4petang untuk pulang
ke jeti. Tiba-tiba aku terfikir, kat resort maha-mahal ini aku mahu makan dekat mana? Pergi
tengok dekat kaunter, 1 buffet paling murah RM46! Aku dan kawanku terpaksa mengikat perut
sementara menunggu sampai pukul 4. Plan yang dirancang? pergi jalan-jalan disekitar pulau sambil
mengambil gambar.

Sedang aku jalan-jalan tepi pantai sambil tengok pemandangan yang begitu cantik, hati aq terdetik
mahu mandi! Tersangatlah rugi kerana aku tidak membawa pakaian tambahan, terasa ingin sahaja mandi
cara mat saleh tapi tidak boleh! haha. Tepat jam 3 petang, pergi solat Zohor di surau resort, agak
usang sedikit resortnya tapi selesa untuk solat. Selesai solat terasa dahaga pula, kawan aku kata air
tin paling murah kat resort ini RM6! Aku bersabar lagi, tahan semua nafsu ini sehingga sampai ke jeti
Kuala Besut. Tepat jam 4petang, bot laju bertolak dari jeti resort. Sampai sahaja di jeti Kuala Besut
terus aku dan kawanku terkam air jambu!

Gambar-gambar di Pulau Perhentian Resort

Pualau Perhentian

Pualau Perhentian

pulau

Sekitar resort

sekitar pantai

13 di jerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerteh - Google Blog Search


15000 Sertai Program Semarak Merdeka Peringkat Daerah <b>Besut</b> <b>...</b>

Posted: 06 Sep 2011 09:30 AM PDT

BESUT, 6 Sept (Bernama) – Seramai 15,000 peserta yang mewakili jabatan kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), penduduk kampung, pelajar sekolah serta empat ekor gajah akan menyertai perarakan Program Semarak Merdeka peringkat daerah Besut pada 24 September.

Pengerusi program, Dr A Rahman Mokhtar berkata penyertaan perarakan itu akan disertai pelbagai bangsa dan peringkat umur dari lima kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Besut termasuk Jabi bermula 7.30 pagi.

Katanya 100 pemilik kereta sewa, 100 penunggang motosikal berkuasa tinggi, 100 kereta pacuan empat roda, 100 kereta berhias dan 100 pasukan akan berarak dari destinasi berbeza ke tempat perhimpunan di Dataran Jerteh Souq dengan didahului empat ekor gajah pada hari berkenaan.

"Kami akan memastikan program sambutan kemerdekaan kali ini penuh bererti dengan penyertaan pelbagai pihak yang terdiri daripada penduduk berumur tujuh tahun hinggalah 70 tahun," katanya kepada media di sini hari ini.

Dr A Rahman berkata kesemua perarakan akan menuju ke Dataran Jerteh Souq di pusat bandar sebelum majlis perasmian dan penyampaian anugerah diadakan.

Semua tokoh dari Besut yang telah berjasa pada negeri dan negara akan dijemput menyertainya antaranya bekas Ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas, Penasihat kepada Menteri yang bertanggungjawab ke atas FELDA Tan Sri Dr Mohd Yusof Noor, Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia Jen Tan Sri Rodzali Daud, Ketua Pengarah Rela Datuk Mustafa Ibrahim.

– BERNAMA

Advertisement

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


Saiazuan Blog: > Masjid Yang Diperbuat dari kaca dan keluli <b>...</b>

Posted: 18 Aug 2011 09:00 PM PDT

HOlla Peeps,

Masjid Kristal merupakan sebuah masjid yang terletak dalam kawasan pelancongan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Terengganu. Tempoh pembinaan kira-kira 2 tahun, 2006-2008 dan ia dibuka secara rasmi pada 2 Feb 2008, berkeluasan 2,146.12 m² dan boleh menampung kapasiti jemaah 700.. Masjid ini dibina daripada kaca dan keluli, masjid pintar pertama di Malaysia kerana mempunyai perkhidmatan wi-fi didalamnya bagi membolehkan pengguna mengaccess internet dan menggunakan al-Quran elektronik. (wiki)


"Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegah-megahan dalam mendirikan masjid" - Riwayat Nasai.

p.s : tak pernah pergi pun lagi.. korang dah? 

13 di wakaf tapai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


Malaysia Zoom » YPU cuba selamatkan T-Shoppe

Posted: 09 Sep 2011 04:01 PM PDT

KUALA TERENGGANU 9 Sept. – Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) Terengganu akan cuba sedaya upaya 'menyelamatkan' rangkaian kedai serbaneka, T-Shoppe sedia ada daripada berdepan kemungkinan 'gulung tikar' akibat kerugian.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Azmi Razik berkata, walaupun dua buah T-Shoppe iaitu di Gong Kapas dan Marang telah ditutup, ia tidak memberi kesan kepada premis lain jenis itu yang terus menampakkan daya maju dan merangsang lagi usaha meningkatkan jumlahnya.

Beliau menekan aspek lokasi yang sesuai dan strategik di samping kos sewaan yang tidak membebankan perlu menjadi pertimbangan usahawan.

Menurutnya, beberapa buah lagi kedai serbaneka itu akan dibuka di negeri ini termasuk di Wakaf Tapai, Marang selain di Pengadang Baru dan di Kampus Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dekat sini.

"Dengan beroperasinya tiga T-Shoppe ini akan melengkapkan kesemua 18 buah kedai seumpama itu di negeri ini selain tiga buah yang sedang beroperasi di Kedah dan sebuah lagi di Melaka," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Azmi berkata, YPU sedang melakukan proses pemantapan serta pengukuhan kualiti T-Shoppe termasuk perancangan membuka sebuah premis seumpama itu di setiap negeri pada masa akan datang.

Mengenai penutupan dua premis T-Shoppe iaitu di Gong Kapas dan Marang, beliau menjelaskan, masalah itu berlaku di sebabkan kekangan kadar sewa terlampau tinggi yang dikenakan pemilik premis tersebut khususnya di Gong Kapas.

"Umpamanya di Gong Kapas, kita terpaksa tutup (T-Shoppe) kerana pemilik premis naikkan sewa sehingga RM8,300 sebulan.

"Biarpun terpaksa ditutup, kita akan tempatkan barangan, kelengkapan serta operatornya ke T-Shoppe lain iaitu di Pengadang Baru, Wakaf Tapai dan juga Paka, Dungun," ujarnya.

Penutupan dua rangkaian premis T-Shope dinyatakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Mohamed Awang Tera dalam sidang Dewan Undangan Negeri baru-baru ini.

Menurutnya, setiap kedai T-Shoppe perlu memperoleh keuntungan sekurang-kurangnya RM1,500 untuk bulan pertama dan jumlah itu meningkat kepada RM2,000 pada bulan kedua selepas beroperasi.

Dipetik dari Utusan Malaysia

di negeri terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri terengganu - Google Blog Search


Pengayuh beca <b>di Kuala Terengganu</b> dapat sumbangan Hari Raya <b>...</b>

Posted: 27 Aug 2011 06:59 PM PDT

Posted on August 28, 2011, Sunday

KUALA TERENGGANU: Seramai 68 pengayuh beca di daerah ini, semalam menerima duit raya sebanyak RM300 setiap seorang sumbangan daripada kerajaan negeri Terengganu.

Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said berkata, program itu merupakan kali ketiga diadakan dalam usaha membantu pengayuh beca.

"Saya sedar bahawa pengayuh beca di sekitar sini rata-ratanya merupakan golongan warga emas dan mereka ini sudah berpuluh-puluh tahun bekerja mengayuh beca.

"Dengan pemberian sumbangan ini saya harap mereka dapat membuat persiapan Hari Raya dan menyambutnya dengan lebih ceria," katanya kepada pemberita di sini.

Sementara itu, seorang penerima, Ngah Ismail, 63, dari Pasir Panjang, di sini, berkata, beliau akan menggunakan sumbangan itu untuk membeli barangan sebagai persediaan menyambut Syawal. Rakannya, Ngah Abdullah, 66, berkata, wang yang diterimanya akan digunakan sebaik mungkin untuk kegunaan beliau sekeluarga.

"Sebagai penarik beca, pendapatan pun tak menentu lebih-lebih lagi keadaan sekarang yang sudah banyak berubah dan tubuh badan pun sudah tidak sekuat dahulu.

"Wang sumbangan daripada kerajaan negeri ini, bolehlah pak cik gunakan untuk beli barangan dapur," katanya. — Bernama

Rangkaian kedai perkakasan pembinaan <b>di</b> <b>...</b> - Utusan Online

Posted: 31 Aug 2011 12:35 PM PDT

Rangkaian kedai perkakasan pembinaan di Terengganu

Rangkaian kedai perkakasan pembinaan di Terengganu

31/08/2011 1:31pm

KUALA TERENGGANU 31 Ogos – Selepas mewujudkan rangkaian T'Cafe dan T'Shop, kerajaan Terengganu merancang mewujudkan rangkaian kedai peruncitan bahan perkakasan binaan (T'Hardware) di semua daerah di negeri ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Mohamed Awang Tera berkata, ia bertujuan supaya lebih ramai orang Melayu di negeri ini menceburi sektor berkenaan.

"Cadangan kita kalau boleh satu kedai yang akan dikenali dengan nama T'Hardware itu dibuka di setiap daerah dan yang pertama dibuka di Kuala

Terengganu akhir tahun ini," katanya di sini.

Mohamed berkata, biasanya perniagaan bahan-bahan binaan itu dikuasai oleh syarikat-syarikat besar dan kerajaan yakin bumiputera mampu menerokai sektor itu

jika dibantu.

Beliau berkata, kerajaan negeri sekarang ini sedang berusaha mencari tapak yang sesuai untuk membina kedai T'Hardware di setiap daerah bagi merealisasikan impian itu. – Bernama

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved