ads

Ahad, 28 Ogos 2011

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


Mengapa Beraya <b>Di Rantau</b> Orang

Posted: 25 Aug 2011 10:28 AM PDT

Sejuk. Itu je yang sesuai dikatakan sekarang ini. Hujan yang turun dengan agak lebat petang tadi memenuhkan bendang di belakang rumah. Kalau ada tayar buruk atau tin kosong yang terbiar, pasti sekali nanti akan menjadi tempat yang sangat sesuai bagi nyamuk bertelur.

katak sawah bersahut-sahutan
cengkerik berbunyi riang sekali
jalan meriah dengan deruman
mengapa sunyi di taman hati

hujan turun membawa rahmat
menetaslah nanti anak berudu
itik berembun ikan melompat
mengapakah hati disapa rindu

burung tukang membawa cerita
pungguk bersedih di pohon gelam
tangan bersilang maaf dipinta
mengapa masih disimpan dendam

sunyi malam dipecah keriuhan
ayam pak tua dikejar musang
meriah alam penuh kesyukuran
mengapa beraya di rantau orang

Malam ini tiada juga kedengaran bunyi dentuman mercun seperti kebiasaannya menjelang raya. Apakah mereka sudah kehabisan mercun atau sememangnya sudah kehabisan wang membeli mercun. Atau ada yang telah putus jari kerana mercun, tidaklah diketahui. Moga-moga tidak berlaku demikian.

Post Berkaitan:

  1. Tanpa Iklan TV3 Kita Masih Boleh Beraya
  2. Memandu Kereta Balik Beraya
  3. Beraya Rumah Mertua
  4. Banjir Di Tumpat Dan Rantau Panjang
  5. Mengapa Mr. Tehr Buat Blog

13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


TUDM <b>Gong Kedak</b> Guna Khidmat Pusat Simulasi Pertama <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 25 Apr 2011 02:24 PM PDT

BESUT, 25 April (Bernama) — Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) kini memiliki sebuah pusat simulasi bagi kegunaan latihan operasi jet pejuang Su-30MKM (Sukhoi) berpusat di Pangkalan Udara TUDM Gong Kedak yang merupakan satu-satunya simulasi latihan seumpamanya di rantau Asia.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata pusat simulasi itu menempatkan dua set sistem yang berupaya menjalankan misi latihan secara online sepertimana dalam persekitaran penerbangan sebenar.

Katanya sistem yang dibangunkan oleh syarikat tempatan HeiTech Padu Berhad (HeiTech) dengan kos perbelanjaan RM258 juta itu mula digunakan sejak awal November lepas.

"Kelebihan sistem ini ialah ia mampu melatih juruterbang dan pegawai sensor persenjataan termasuk krew teknikal dengan menggunakan tahap keupayaan tinggi dalam mensimulasi model penerbangan pesawat, khususnya Sukhoi," katanya pada satu persidangan akhbar selepas merasmikan pusat itu dekat sini Isnin.

Turut hadir, Panglima Tentera Udara, Jen Tan Sri Datuk Seri Rodzali Daud, Pengerusi Eksekutif HeiTech Padu Berhad, Datuk Mohd Hilmey Mohd Taib, Panglima Divisyen 1 TUDM, Mejar Jeneral Ansa dan pegawai-pegawai kanan TUDM.

Dr Ahmad Zahid berkata sistem itu dapat menjimatkan kos perbelanjaan apabila kerajaan tidak perlu lagi menghantar juruterbang berlatih di luar negara seperti yang diamalkan sebelum ini.

Katanya TUDM mendahului negara-negara lain yang mempunyai pesawat Sukhoi di rantau ini dalam melatih juruterbang mereka, di mana negara-negara berkenaan sehingga kini masih terpaksa mengeluarkan belanja yang tinggi untuk menghantar juruterbang mereka berlatih di Russia.

Beliau berkata pusat simulasi itu juga dapat melonjak kemahiran juruterbang dan para pegawai TUDM sesuai dengan kehendak negara untuk melahirkan pasukan yang berkemahiran tinggi dan mempunyai tahap profesionalisme yang tulen serta sentiasa ingin maju.

Menurutnya pusat simulasi itu dibangunkan menerusi inisiatif pembiayaan swasta (PFI) di mana HeiTech Padu Berhad dipertanggungjawabkan untuk mengurus operasi serta penyelengaraan bagi tempoh 10 tahun sehingga tahun 2020.

Beliau berkata sistem simulasi yang dibangunkan itu juga mampu melakukan pemindahan teknologi ke negara-negara yang memerlukan dan ia bukan hanya khusus untuk pesawat tempur semata-mata malah boleh digunakan bagi simulasi pesawat komersial, dan menurutnya sejak dibangunkan pusat simulasi itu sudah melatih 28 juruterbang dan pegawai TUDM.

Selepas perasmian Dr Ahmad Zahidi mencuba alat simulasi itu selama kira-kira 40 minit, dengan diselia oleh para jurulatih penerbangan.

– BERNAMA

Advertisement

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


<b>Pulau Kapas</b> - Island Perfection - <b>Pulau Kapas</b>, Malaysia Travel Blog

Posted: 17 Apr 2011 12:00 AM PDT

Flag of Malaysia  , Terengganu,
Sunday, April 17, 2011

I would like to say by this point I was getting sick of white sand beaches and clear, warm tropical water...but I wasn't. And Kapas was absolutely delightful, unspoilt by any major tourism and so quiet and peaceful. Kapas also boasted some beautiful, isolated beaches and the island had a connection of stone steps and walkways to all the beaches which was a lovely characteristic of the island. We managed to get a brand new beach bungalow beside the jetty for RM60 (£12) to rest our heads after a hard day of swimming, snorkelling, reading and eating. Which is basically all we did here - it was perfect!

We headed to the northern part of the island to do a spot of snorkelling, amazing coral reefs, lots of fish and even spotted a black tip reef shark which circled us then left. After spending the day on what felt like a desert island we ventured back to our bungalow to eat some delicious Malay food. The next day we went to the southern part of the island via the lighthouse (a rickety metal ladder with a platform and light at the top), we got some amazing views of the isolated bays from the top

. We got chatting to a Canadian couple about Perhentians which is our next destination and got some info. A guy called Zar who worked at the guesthouse taught us some card tricks and before we called it a night he gave me a present. It was a beautiful hand filed shell necklace which he had fished out of the sea and made for me earlier on. It is beautiful - and it's these little touches where going off the beaten track makes memorable and lasting memories and shows the kindness of the locals when they are not driven by making money and business with foreign tourists.

Next stop - Perhentian Kecil.

Best Wishes,

Heather and James

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


T E G A N U K I TA: <b>Pulau Perhentian</b> antara yang tercantik <b>di</b> Malaysia

Posted: 27 Aug 2011 05:24 PM PDT

Oleh: Suriati Ali

Pulau Perhentian yang terletak kira-kira 25 kilometer (km) dari Pekan Besut, berkemungkinan wujud hasil daripada gabungan Pulau Perhentian Besar dan Pulau Perhentian Kecil yang terdapat di pulau tercantik di Malaysia itu.

Kedua-dua pulau atau dikenali sebagai pulau berkembar itu dilitupi rimbunan hutan simpan, di celah-celahnya pula terdapat beberapa laluan pintas untuk menuju ke beberapa kawasan perairan pantai berdekatan.


Destinasi yang sememangnya tersohor dengan kecantikan terumbu karang; keaslian dan keindahan alam semula jadi di lautan dan daratan itu kerap kali menjadi pilihan pelancong tempatan dan luar negara untuk berbulan madu dan bercuti bersama keluarga atau sahabat handai.

Tidak rugi, sekiranya menghabiskan masa di Pulau Perhentian kerana di destinasi itu pasti menjanjikan kedamaian dan kepuasan dengan pelbagai aktiviti seperti snorkeling, menyelam, menjelajah hutan dan bebeku.

Sekiranya pelancong berminat untuk bermalam, terdapat lebih kurang 1,000 bilik penginapan yang ditawarkan 42 pengusaha rumah panjang, chalet dan resort. Harga yang ditawarkan sangat berpatutan iaitu serendah RM10 hingga RM200 semalam.

Sekiranya berkemampuan dan inginkan keselesaan, mereka boleh menginap di resort bertaraf empat bintang yang dilengkapi penghawa dingin.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Datuk Haji Rahin Mohd Said, berkata Pulau Perhentian merupakan salah satu destinasi pelancongan yang paling popular di Malaysia.

Katanya, kejernihan air laut serta kepelbagaian hidupan marin yang masih cantik dan terpelihara, menjadikan ia antara destinasi pelancongan terbaik di antara pulau di Malaysia.

"Seiring dengan keindahan pulau itu sendiri, ia juga turut popular dengan aktiviti-aktiviti seperti bersnorkel, menaiki bot, perkhemahan dan melihat penyu bertelur.
"Selain itu, ia juga turut menjadi tumpuan pelancong yang ingin melakukan aktiviti menyelam skuba melalui sijil bertauliah yang diiktiraf di peringkat dunia sahaja," katanya.

Datuk Mohd Rahin, berkata aktiviti seperti menjelajah hutan dan juga penyelidikan tumbuhan semula jadi juga boleh dilakukan di Pulau Perhentian.

"Kerajaan negeri berusaha memajukan dan memperkenalkan lagi Pulau Perhentian ini sebagai destinasi pelacongan dengan mengawal pembangunan supaya mengekalkan ciri-ciri alam semulajadi.

"Dalam usaha untuk memperkenalkan lagi Pulau Perhentian sebagai destinasi perlancongan yang menarik, Kerajaan Negeri melalui Pejabat Daerah Besut telah mengadakan Pesta Kebudayaan di Pulau pada setiap tahun," katanya.

Pesta ini dikenali sebagai Perhentian Discovery dan dimasukkan dalam ke dalam kalender aktiviti tahunan


13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


Pengayuh beca <b>di Kuala Terengganu</b> dapat sumbangan Hari Raya <b>...</b>

Posted: 27 Aug 2011 06:59 PM PDT

Posted on August 28, 2011, Sunday

KUALA TERENGGANU: Seramai 68 pengayuh beca di daerah ini, semalam menerima duit raya sebanyak RM300 setiap seorang sumbangan daripada kerajaan negeri Terengganu.

Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said berkata, program itu merupakan kali ketiga diadakan dalam usaha membantu pengayuh beca.

"Saya sedar bahawa pengayuh beca di sekitar sini rata-ratanya merupakan golongan warga emas dan mereka ini sudah berpuluh-puluh tahun bekerja mengayuh beca.

"Dengan pemberian sumbangan ini saya harap mereka dapat membuat persiapan Hari Raya dan menyambutnya dengan lebih ceria," katanya kepada pemberita di sini.

Sementara itu, seorang penerima, Ngah Ismail, 63, dari Pasir Panjang, di sini, berkata, beliau akan menggunakan sumbangan itu untuk membeli barangan sebagai persediaan menyambut Syawal. Rakannya, Ngah Abdullah, 66, berkata, wang yang diterimanya akan digunakan sebaik mungkin untuk kegunaan beliau sekeluarga.

"Sebagai penarik beca, pendapatan pun tak menentu lebih-lebih lagi keadaan sekarang yang sudah banyak berubah dan tubuh badan pun sudah tidak sekuat dahulu.

"Wang sumbangan daripada kerajaan negeri ini, bolehlah pak cik gunakan untuk beli barangan dapur," katanya. — Bernama

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Glamorous MrJocko: Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 Sudah <b>Di</b> Buka?

Posted: 24 Aug 2011 10:30 PM PDT

Time nak raya ni ramai yang berkira-kira duk pilih jalan mana nak pilih untuk balik kampung.
Korang tau tak Lebuhraya Pantai Timur di jajaran Pakej 11 dan 12 sudah dibuka oleh pihak lebuhraya. Korang bleh dapatkan info di sini Lebuhraya Pantai Timur. Kalau tak silap, Pakej 11 dan Pakej 12 ni sebahagian daripada pembukaan lebuhraya pantai timur fasa 2. Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1 bermula dari Karak sehingga Jabor.
"Sukacitanya dimaklumkan jajaran Pakej 11 dan Pakej 12 akan dibuka secara rasmi kepada orang awam pada 22hb Ogos 2011. Untuk makluman, pakej 11 dan Pakej 12 telah diwartakan sebagai Jalan Persekutuan pada 15hb Mac 2011. Sehubungan itu, orang awam dibolehkan menggunakan jajaran lebuhraya dengan melalui Persimpangan Bukit Besi sehingga Persimpangan Ajill bagi Pakej 10. Seterusnya melalui Persimpangan Telemong ke Persimpangan KualaTerengganu bagi Pakej 11 dan Pakej 12"
Pun gitu, kalau korang dari Kuala Lumpur nak balik ke Kuala Terengganu atau ke Kelantan, korang cuma boleh drive Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1 dan kluar di Jabor. Seperti biasa, tetapi buleh masuk kembali di persimpangan Bukit Besi dan menyambung semula guna lebuhraya sehingga ke Temelung.


Nampaknya kalau macam ni, setakat hari ni, hanya orang sekitar Cherating, Kemaman dan sekitarnya akan dapat benefit dengan pembukaan lebuhraya pantai timur fasa 2 ni. Kami yang duk Kelantan, terpaksa ikut jalan lama :(.
So, balik raya tahun ni, rasanya kena balik ikut Bentong, Raub, Gua Musang, Kuala Krai dan Machang. Cam biasa. Nak ikut lebuhraya pantai timur belum siap sepenuhnya. Harap-harap tahun depan sempat la siap. Ramai yang boleh guna kemudahan lebuhraya pantai timur ni.

MrJocko.com

Duniaku <b>Di</b> Sini: Lebuhraya Pantai Timur (LPT) Fasa 2 Dah Boleh <b>...</b>

Posted: 18 Aug 2011 08:11 PM PDT

Antara perkara yang perlu ditittik beratkan waktu nak balik raya nanti semestinya perjalanan yang selamat dan kalau boleh masa perjalanan yg singkat. This year (next week dah pun) kami sekeluarga akan beraya di Terengganu. Sejak kebelakangan ni kami sering menggunakan laluan Jabor - Bukit Besi - Jerangau. Alhamdulillah perjalanan lebih singkat berbanding daripada laluan Kuantan - Kemaman - Dungun - Marang - K.Trg. Tapi, sekiranya LPT Fasa Ke-2 siap sepenuhnya, Insyaallah masa perjalanan kami akan lebih singkat. Mama ada terbaca kat blog  Teganuku, katanya MB Trg, Datuk Seri Ahmad Said dah pun umumkan bahawa sebahagian daripada LPT Fasa Ke-2 ni dah boleh digunakan seminggu sebelum menjelang  Aidilfitri iaitu minggu depan la kan..Alhamdulillah!!!

13 di kuala berang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala berang - Google Blog Search


Rumah burung walit Projek Aeroswift # 9 & #10 <b>di Kuala Berang</b>

Posted: 19 Aug 2011 09:10 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Perkembangan projek rumah burung walit AEROSWIFT # 9 & #10 di Kuala Berang, Terengganu. RBW # 9 & # 10, kuala Berang. RBW # 9 & # 10, kuala Berang. RBW # 9 & # 10, kuala Berang. terima kasih. Share and Enjoy: ...

13 di chukai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di chukai - Google Blog Search


I AM A GIRL: Kemalangan <b>di Chukai</b>

Posted: 16 Jun 2011 12:40 AM PDT

Semalam (15/6/2011) ada accident kat depan esso 
Lori terbalik langor lampu isyarat  
Ni ada gambar sempat ambik
rasa x dok orng cedera kot 

 Diambil oleh : Nur afiqah & Nur adilah

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


LEMANG, SATA DAN JERUK <b>KIJAL</b> - <b>Kijal</b>, Malaysia Travel Blog

Posted: 18 May 2011 08:44 PM PDT

Flag of Malaysia  , Terengganu,
Tuesday, May 17, 2011

Dalam perjalanan balik nampak gerai panjang tepi jalan dok jual lemang. Singgah mai sat tgk apa lagi ada..Jeruk dan sata pun ada..beli secukup rasa..selepas itu meneruskan perjalanan ke Kemaman..

Pantai Penunjuk
Pantai Penunjuk di Kijal ini sering menjadi tumpuan pengunjung terutama pada hujung minggu dan hari cuti. Kijal merupakan sebuah pekan kecil yang terletak 32km dari Bandar Chukai, Kemaman. 


Selain dari perkampungan nelayan, Pantai Penunjuk di Kijal juga merupakan salah satu destinasi pelancongan utama di Daerah Kemaman. Suasana yang tenang dan pemandangan indah menjadikan Pantai Penunjuk destinasi percutian dan persinggahan popular di Kijal. Pelbagai kemudahan disediakan di Pantai Penunjuk seperti Wakaf dan juga Taman Permainan Kanak-kanak.


Sekiranya anda berkunjung ke sini, nikmatilah makanan tradisi Lemang yang amat terkenal di Terengganu. Lemang dihasilkan dari beras pulut dan santan yang dimasukkan dalam ruas buluh. Kemudian dilapik dengan daun pisang sebelum dimasak. Selain Lemang, anda juga berpeluang merasai keenakan durian jika datang berkunjung pada musim durian. 

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved