ads

Isnin, 4 Julai 2011

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


Sejarah <b>Seberang Takir</b>

Posted: 17 May 2011 08:07 PM PDT

Salam

Kali ni aku bercerita tentang asal-usul nama Seberang Takir iaitu kampung arwah To'ki dan nenek sebelah mak aku. Pada zaman dahulu, Seberang Takir hanya dikenali dengan panggilan 'Seberang' sahaja dan tiada penduduk pun yang menetap di situ. Pada waktu itu, negeri Terengganu diperintah oleh Sultan Zainal Abidin. Semasa pemerintahan baginda, negeri Terengganu mengamalkan system perundangan Islam.

Di antara undang-undang kanun ketika itu ada menyebut apabila seseorang rakyat Terengganu atau orang-orang yang bermastautin di Terengganu, jika ditangkap kerana mencuri atau sabit kesalahannya, maka dia akan dikenakan hukuman takir tangan ataupun takir kaki. Perkataan 'takir' di sini bermaksud kerat ataupun potong.

Jadi, pada suatu hari, dua orang lelaki telah ditangkap kerana mencuri barang kemas di sebuah rumah penduduk di daerah Kuala Terengganu. Lelaki itu adalah Pak Said dari Manir dan Pak Abdullah dari Kampung Chabang Tiga. Selepas dibicarakan, Pak Said dijatuhi hukuman takir tangan kanan sehingga putus kerana mengambil barang kemas tersebut.

Pak Abdullah sebaliknya telah dijatuhi hukuman takir kaki kanan kerana bertangungjawab dalam merancang dan mengajak Pak Said untuk mencuri.

Selepas itu, kedua-duanya dibawa dari Kuala Terengganu ke tempat penjatuhan hukuman  oleh beberapa budak suruhan raja dan juga seorang 'petunda' yang bertanggungjawab untuk melaksanakan hukuman. Mereka dibawa menaiki perahu. Akhirnya perahu itu singgah di Seberang Takir dan Pak Said dan Pak Abdullah dibawa ke satu tempat di hujung tanjung. Akhirnya, hukuman pun dijalankan.

Selepas itu, rakyat di Terengganu mula memanggil tempat itu sebagai Seberang Takir. Aku jumpa cerita ini dalam folio sejarah kawan abang aku. Betul atau tidak, aku kurang pasti. Wallahualam. Yang pasti, aku pernah dengar cerita mistik tentang tangan yang melambai-lambai tanpa badan di Seberang Takir! 

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


ujang kutik: semalam <b>di kuala terengganu</b>

Posted: 02 Jul 2011 01:44 PM PDT

"Semalam di Kuala Terengganu
hati ku tak jemu
pandangannya di tepi pantai
pandangan indah permai."

Ketika di Kuala Terengganu, di pertengahan bulan Jun 2011 yang lalu, seperti selalunya, saya teringat kepada sebahagian daripada bait-bait lagu 'Semalam Di Kuala Terengganu' yang pernah dipopularkan oleh penyanyi Wan Salman Ahmad suatu ketika dahulu.

Lagu tersebut mengimbau semula kepada kenangan dan pemahaman saya di zaman anak-anak mengenai Kuala Terengganu; sebuah bandar yang dikelilingi oleh perkampungan nelayan, orang lelaki memakai 'semutar' dan berkain batik, rumah nelayan yang berseni di tepi pantai, sampan, pohon nyiur yang melambai, pantai yang cantik dan gadisnya yang cantik dan menawan.

Ketika itu saya masih belum lagi tahu nasi berlauk, nasi dagang, nasi kerabu atau keropok lekor losong kerana saya tidak pernah melihat atau merasa makanan tradisional orang Negeri Terangganu yang enak tersebut.

Persekitaran ruang lingkup kehidupan saya di sebuah perkampungan pedalaman di Negeri Sembilan membataskan pengetahuan saya mengenai bandar yang menjadi Ibu Negeri Terengganu tersebut.

Seingat saya, pertama kali saya sampai ke bandar ini ialah pada tahun 1979. Selepas itu acap kali juga saya sampai ke sini. Kebanyakkannya ialah di atas urusan rasmi pekerjaan.

Bezanya, pada kedatangan kali ini saya lebih tertarik kepada dua perkara yang berkait dengan bandar ini. Namun, salah satu di antara perkara tersebut bukanlah sesuatu yang baru, cuma tidak diberi perhatian sahaja semasa kedatangan yang lalu.

Saya baru menyedari bahawa terdapat sekurang-kurangnya tiga kawasan perkuburan yang luas di bandar ini. Kawasan pertama terletak di sekitar bulatan replika batu bersurat menghala ke Hotel Primula. Kawasan kedua terletak di sebelah kiri jalan menghala ke pusat bandar dan berhadapan dengan pejabat-pejabat kerajaan. Dan, kawasan perkuburan ketiga ialah di sebelah kiri jalan besar menghala ke Kota Bharu, Kelantan, berhadapan dengan Ibu Pejabat Polis Negeri Terengganu.

Saya tidak pasti samada kawasan-kawasan tanah perkuburan tersebut masih digunakan atau pun sebaliknya.

Orang Terengganu tidak akan menyenanginya dan sememangnya tidak sesuai diutarakan, jika saya menyebut bahawa Bandar Kuala Terengganu ialah 'Bandar Beberapa Pusara'.

Kawasan tanah perkuburan yang luas di dalam bandar ini menunjukkan bahawa orang Melayu telah lama mendiami dan bertapak di sini.

Bahkan, hingga ke hari ini masih kelihatan rumah orang-orang Melayu yang kebanyakkannya di dalam keadaan usang dan merimaskan di tengah-tengah Bandar Kuala Terengganu. Ada bidalan yang disampaikan oleh sahabat saya orang Kelantan,berbunyi, "Kalau hendak mencari rumah besar di Kelantan, kalau hendak mencari rumah buruk di Terengganu." Saya memohon maaf kepada orang Terengganu jika bidalan yang tidak diketahui punca kesahihannya tersebut menyinggung perasaan anda.

Senario inilah sebenarnya yang mungkin menjadi dilema kepada kerajaan negeri ini – membangun dan menghadapi risiko kehilangan satu lagi warisan bangsa atau membiarkan keadaan 'statuo quo', tidak kemana-mana.

Akhirnya, kerajaan negeri ini telah memilih - 'membangunkan' perkampungan orang Melayu di Kampung Ladang Primula dan kawasan sekitarnya.

Kesannya ialah, perkampungan orang Melayu di Kampung Ladang Primula dan sekitarnya telah tiada lagi! Telah lupus.

Untuk berlaku adil kepada pihak yang terlibat dan dengan kekuatan sumber royalti, saya percaya mereka telah membuat perancangan yang teliti agar projek yang akan dijalankan kelak memberi manfaat kepada penduduk kampung yang terlibat dan juga bangsa Melayu keseluruhannya.

Hendaknya kita janganlah terlalu skeptikal, mereka juga orang Melayu seperti kita. Semuga perkara 'harapkan pagar, pagar makan padi' tidak berlaku.

Walaupun di atas nama pembangunan atau lain-lain istilah, Orang Melayu tidak rela satu lagi kawasan milik mereka dengan mudahnya diserahkan kepada orang lain.

Andainya, kali ini kita 'terkena' lagi, ada satu lagi 'kawasan perkuburan' yang lebih luas di tengah-tengah Bandar Kuala Terengganu. 'Kubur' tersebut akan mengebumikan harapan orang Melayu. Kita berdoa, perkara tersebut tidak terjadi.

ujang kutik
ampang, selangor
03 Julai 2011

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di ajil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ajil - Google Blog Search


<b>Di</b> atas katil: Terlepas Temankan Isteri

Posted: 19 Jun 2011 01:46 AM PDT


Hari Jumaat, 14 Mei 2010 tidak akan ku lupakan dalam lipatan hidup kami sekeluarga. Perjalanan kami sekeluarga dari Skudai ke Felda Bukit Dading, Ajil, Terengganu memang penuh debaran. Hari sebelumnya, kami membuat pemeriksaan mingguan ibu mengandung di Pusat Kesihatan UTM. Doktor cuma berkata agar kami berhati-hati semasa dalam perjalanan. Jika ada apa-apa, kami perlu terus ke hospital berdekatan.
Keesokan hari, awal pagi Jumaat kami sekali lagi membuat pemeriksaan kesihatan ke atas kandungan di Klinik Fatimah, Taman Universiti. Doktor memberi reaksi bahawa serviks isteriku sudah terbuka 1.5 sm. Beliau menjangkakan paling awal isteriku akan bersalin di sebelah petang atau malam hari Jumaat. Jadi, kami bersepakat meneruskan hasrat pulang ke Terengganu.

Jam 11.30 pagi kami memulakan perjalanan. Pada awal perjalanan, isteriku tidak menunjukkan apa-apa tanda. Selepas dua jam perjalanan, isteriku mula sakit. Risau dan bimbang mula membelenggu. Syukur, tepat jam 7 malam kami sampai di Ajil. Setelah siap berkemas, aku, isteri, ibu mertua dan tok nik tiba di Hospital Hulu Terengganu, Kuala Berang pada jam 10 malam. Setelah membuat pendaftaran dan pemeriksaan, kami kecuali isteri menunggu di luar wad bersalin. Jururawat memberitahu serviks isteriku baru terbuka 2 sm. Dalam fikiran, tempoh isteriku lambat lagi. Oleh itu, aku bertemu bapa mertuaku di Kuala Berang sambil menikmati teh tarik dan roti tempayan dengan kuah kari kambing. Setelah selesai, aku bergegas semula ke hospital.

Di luar wad bersalin, isteriku menghantar SMS bahawa beliau mula mengalami kontraksi 5 minit sekali. Jelas kedengaran, suara perempuan berteriak memanggil jururawat. Itu suara isteriku yang benar-benar mahu bersalin. Pihak hospital memohon maaf kepada kerana tidak sempat memanggilku untuk menemani isteri yang bersalin pada 2.15 pagi. Aku redha dengan ketentuan-Nya.

Aku terus bertemu isteri untuk mengucapkan tahniah dan terima kasih kerana melahirkan bayi pertama lelaki yang selama ini kami nantikan, Ku kucup dahi isteri kemudian mengucup dahi anak lelakiku yang bernama Muhammad Azfar. Ku laungkan azan di sebelah kanan dan ku iqamat di sebelah kiri telinga anakku. Syukur ke hadrat Ilahi, isteriku selamat bersalin walaupun sudah tiga kali aku terlepas menemaninya saat melahirkan anak kami.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


My Life: ~~ hari minggu bersama my hasben~~

Posted: 03 Jul 2011 12:30 PM PDT

aSsalamualikum...

nk share psl hjung mnggu baru ni..

lps je blk kje..

( ari ahad pun kje ke dilla?? )..

sbrnye aku part time je dkt cmpny hasben aku..

cari duit lbh skit..he3..

trus ke rmh mak mertua aku..

sb hasben aku nk tampal tangki bocor..

smbl2 tnggu..

aku terlelap lah kjp...

pnt kje lah kate nye..he3

hasben aku kejutkan aku..

ckp..

ma.. jum g casting..

aku ngn mamai nye..

casting kt mne???

die ckp.. jum lah..

kte g casting ikn haruan..

lokasi di highway jabor..

sblm kwen aku slalu gak ikt die g casting..

ingt lps kwin nk pencen da ikt casting ni..

nk xnk ikt gak cz boring duk umah..

ni share skit pic mse my hasben n abg ipar p casting haruan..

tau x ape ank abg ipar aku pegang ni..

katak tu...

eeee..geli geleman..

berani die pegang..

siap wt main lg..

nk ambk pic katak p xbrp nmpk..

cz duk dlm botol..

ni lah umpan casting ikn haruan..


nk gak msuk pic aku ni..he3..

sbrnye aku xbape shat..

selsema..

lynnn je..hahaha


ni lah aktiviti 2 beradik ni...

die 2 org ni leh kate kuat mncing gak lah..

tp dieorg xlah taksub sngt..

smpai lupe ank bini ngn krja..

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


.....iT&#39;s mY LifE.....: catatan perjalanan : makan-makan <b>di kemaman</b>

Posted: 22 Jun 2011 05:12 PM PDT

alkesah... suatu pagi ternampak twit ATS...sapa nak ikut dia gi kemaman... terus angkat tangan.... bajet ATS nampak lah kan... reply twit daaa... skali ..rupanya.. yanok pon sama... terus cukup seat.... yang lambat tuh.... kesian kan... len kali ATS ajak ye... heheheh...

selepas movie day out ngan RM... terus sleepover kat umah ATS.... nyenyak jer... bangun pagi ..siap2... teruskan perjalanan.... singgah isi minyak beli lah apa yang patut untuk melapik perut kan.... TARGET nak bfast kat HAI PENG....

perjalanan sangat lah smooth... bukan cuti sekolah... bukan cuti ujung minggu yang panjang ... memang menarik perjalanan.... sampai Kemaman .. terus zass gi Hai Peng... owh ya... mak ATS pon ada sama...

sampai HAI PENG... orang cm biasa lah penuh... tapi seb aik terus jer bleh duduk... kopi dan roti bakar dah memang wajib... aku tambah lagik ngan karipap... nasi dagang.. nasi lemak... fuhhh... puas hati....

owhh... jangan lah terperanjat... nasi dagang yang bungkus daun pisang nih jer lah... bleh lah sogok2 dalam perut lagik kan...

misi seterusnya... kenduri... lauk kenduri biasa lah.. ayam daging... ada ikan kering keropok tuh... layan lah jugak tau... acar ngan sambal belacan aku tak usik... tapi... yang best... dessertnya... ada 'asam gupa' ... aku tatau lah ejaannya betul ker tak... tapi orang ganu sebut camtuh lah... huhhh aku memang suka menda alah nih.... walaupon... bukan yang terbaik... tapi baik ada dari takde kan.... hahahah...puas hati....

lepas kenduri... zasss.... meneruskan pemburuan carik keropok.. sata .. otak2 ... bahulu bagai lah kan.... bukan sekadar beli.. malas... siap singgah makan minum lagik kat situ.... sendat dah perut nih tau....mata ngantuk... kalau dapat tido tepi pantai nih memang terbaik lah....

selesai pemborongan... singgah CHEARATING.... *ini adalah kawasan pantai ye kengkawan... bukan tasik ..hahaha* ... melepak sekejap... bleh aku tertido.... hahahahah....

dalam 5.30 ptg tuh... meneruskan perjalanan pulang ke KL..... dah jalan seperti pergi tadik jugak lah... smooth jer.... alhamdulillah... sampai KL dalam 8.30 malam.....

hah.. nih lah yang menjayakan penceritaan hari sabtu tuh... yanok.... ai... ATS...... seronok... bebila ajak lah lagik yer... hehehehe

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di kuala berang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala berang - Google Blog Search


~up to the limits~: Sebongkah Batu <b>Di Kuala Berang</b>

Posted: 01 Jul 2011 12:01 PM PDT

InsyaAllah, i shall make this post short and simple. Kalau nak review buku panjang2, baik beli buku ni teghuih... ye dak? haha. Sbenaqnya aku pon dah lama khatam novel nih...tp sbb time-constraint punye pasai...ter-tangguh2 la jadinye..

In short, aku langsung tak rasa novel ni seratus peratus fiksyen, sebaliknya lebih kpd kompilasi pelbagai bahan rujukan tentang asal-usul kedatangan Islam ke nusantara. Pengenalan watak2 pun boleh dikatakan hanya sbg perencah jalan cerita. Untuk menyedapkan para pembaca semestinya. Unsur2 sarkastik mmg tak boleh lari la...sama je mcm novel2 Faisal yg terdahulu...

Terus ke titik, menurut kaca mata saya yg berjenama Brown, novel ni bertemakan kepincangan industri hiburan dan kepelbagaian pendapat tentang kemasukan Islam ke nusantara. Ada 2 tema la senang crite... 

Well, aku takkan hampakan korang dengan kupasan Faisal pasal industri hiburan Malaysia... berikut merupakan sedikit extract yg bisa direnungkan...

"Seperti kata Prof. Budriz, orang Islam sudah perlu berhenti membina masjid. Yang perlu kita bina sekarang, meski menggunakan wang zakat sekalipun adalah membikin filem bagi membalas serangan kebudayaan Barat dan juak-juaknya. Demi merenung semula jati diri kita." m/s 6.


"Dengar sini, filem dan karya sastera bermain dengan naratif. Kekuatan naratif yang ditawarkan oleh Alquran bukan sekadar bermain dengan cerita dan bahasa semata-mata. Sekiranya filem alat penceritaannya adalah gambar; tetapi seperti yang ditekankan Allah dalam surah Yusuf, ayat 3, firmanNya; Sesungguhnya kami menceritakan kepadamu kisah yang paling baik dengan mewahyukan Alquran ini kepadamu. Dan sesungguhnya kamu sebelum ini termasuk dalam orang2 yang belum mengetahui."

Kisah harus mempunyai misi iman (refer surah Hud, ayat 120). Misi untuk mendorong renungan, bukan hiburan (ala'raf ayat 176)

"Seni budaya Islam mesti mempunyai estetika makna yang tinggi. Estetika bentuk ialah pengagungan kepada karya seni semata-mata. Filem dilihat sekadar gambar yang cantik, sinematografi yang menawan, suntingan yang elok ataupun lakonan yang berkesan. Sedangkan hal2 yang disebut sebentar tadi amat subjektif sifatnya dan berubah-ubah mengikut selera penikmatnya malah berubah-ubah mengikut zaman dan kemajuan teknologi." <<<--- ouch!

Berkaitan kupasan tema kemasukan Islam ke nusantara, Faisal mengambil pendekatan utk menceritakan terlebih dahulu akan kepercayaan syirik masyarakat dahulu kala. Alaa... sama mcm pendekatan KBSM menyogok kita dgn fakta Sejarah time SPM dulu la... And aku pun tak tahu mcm mana nk kongsi ibrah yg ada dlm novel ni kat korang, so aku buat dlm bentuk sesi soal jawab je la...haha, beruanglah dengan saya (baca: bear with me)

Sebelum kemunculan Buddha dan Hindu, rantau nusantara lebih mempercayai kekuasaan alam seperti hujan, matahari dan roh nenek moyang serta konsep Hyang (paling berkuasa). Kedatangan Hindu telah mengecilkan skop kepercayaan kepada tiga sahaja, iaitu Krishna, Vishnu dan Siva. Manakala kedatangan Buddha pula memperbaiki buddhi (rohani) dan prakharti (jasmani). m/s 17.

"Mengapa Islam diterima kemudiannya sebagai ganti kepada kepercayaan Hindu-Buddha?" 

"Kerana Islam merupakan agama yang dapat bertahan daripada apa sahaja cabaran. Buddha tenggelam dek serangan penganut Zoroastrianisme dan saingan daripada agama Nestorian Christianity dan Manichaeisme. Hindu pula diberontak kerana sistem kasta dan penguasaan politik atas kepentingan sendiri." m/s 19.

"Jadi, Islam diterima dengan mudah di nusantara?" 

"Tak juga. Pengislaman berlaku dengan perlahan. Kerajaan Hindu-Buddha sangat sukar untuk diruntuhkan. Rakyat nusantara disogok dengan ajaran dan kebudayaan Hindu-Buddha dari abad kedua hingga ke abad empat belas. Adat dan budaya tersemat kukuh dalam pegangan nusantara. Tapi perlu ditegaskan, kecemerlangan ekonomi dan sistem politik islam yang ditunjukkan oleh kerajaan  Parsi berjaya menambat hati masyarakat nusantara."

"Rakyat nusantara terkenal dengan pegangan teguh terhadap ajaran nenek moyang. Adakah kedatangan Islam telah menyebabkan berlakunya campur baur dalam pegangan budaya?" 

"Ya. Berlaku campur baur. Tetapi masyarakat nusantara tidak melihat Islam sebagai agama yang bertentangan dengan kepercayaan sedia ada. Mereka tidak melihat Islam sebagai suatu revolusi." <<<--- part ni aku terus teringat kat pandangan Imran Rasid... woah, sama pemikiran.

"Adakah ini bermakna adat dan budaya yang penuh syirik tidak dibanteras?" 

"Ya. Pada dasarnya, kedatangan Islam tidak mengubah bentuk asal kebudayaan nusantara. Walau bagaimanapun, penyembahan berhala berjaya dihapuskan. Dan kebudayaan rakyat didorong ke arah bentuk tamadun yang lebih maju (mcm dlm Sejarah dulu, kita belajar pasal pengaruh Islam dlm senibina, penulisan, politik etcetera2... ingat x?)."

"Bermakna, kedatangan Islam tidak mengubah cara hidup masyarakat kepada cara hidup Islam yang murni?"  <<<--- which is way too far cry with Islam projection in Arabs countries...

"Benar. Mubaligh islam terlibat secara langsung dengan masyarakat untuk memantapkan kebudayaan dan falsafah Melayu di nusantara."

Penyebaran islam di timur tengah berbeza dengan penyebaran di nusantara. Golongan arab di timur tengah dahagakan hujah. Pemikiran mereka drastic dan tegas. Tidak seperti kita yang majoritinya lemah lembut. Di nusantara, penyebaran islam adalah menerusi seni dan budaya. Inilah islam tsaqafi.
Buktinya? Salah seorang wali songo, Sunan kudus memanfaatkan ilmu kejuruteraannya dengan mengadaptasi ukiran hindu dan Buddha dalam pembinaan masjid. Bentuk pancuran wuduknya melambangkan lapan jalan Buddha. Tapi suka sekali diingatkan, ini bukan pluralisme agama (at least at that time lahh).

Errr.. rasenye cukup sekadar ni. Mcm terpanjang pulak dah aku menaip... adeh~ So sebelum korang blah/chow dari blog aku yg serba bosan nih, ingin daku berkongsi quote drpd Melville J Herskovitz dlm bukunya yg bertajuk 'The Reality Of Culture'...

1) Budaya itu universal, tapi manifestasinya lokal. 

2) budaya menentukan sebahagian besar sisi kehidupan tanpa mencampuri fikiran sedar.





* lately agak high dlm cinematography and engineering economics... arghh!!



Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved