ads

Khamis, 3 April 2014

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di paka</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Mar 2014 09:13 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Lelaki 10 hari bertunang maut kemalangan <b>di Paka</b> | Terengganu <b>...</b>

Posted: 25 Jan 2014 07:45 PM PST

Keadaan kereta yang dipandu Mohammad Alias remuk selepas terbabit dalam kemalangan di Jalan Kuala Terengganu-Kuantan dekat Paka, Dungun.

"Arwah baru 10 hari bertunang dan saya tidak menyangka hasratnya untuk berkahwin berkecai di tengah jalan," kata Hamdan Taib, 37, selepas adiknya terbunuh dalam kemalangan di Paka, malam kelmarin.

Dalam kemalangan kira-kira jam 8.15 malam di Kilometer 100.4, Jalan Kuala Terengganu-Kuantan dekat Persimpangan Lampu Isyarat ke Taman Uda Murni Paka, dekat sini, Mohammad Alias Taib, 29, maut selepas hancur kedua belah kaki dan patah kedua belah paha.

Kemalangan dipercayai berlaku apabila kereta jenis Toyota Vios dipandu Haazim Ahmad Ibrahim, 26, bersama adiknya Hasbullah, 16, dari arah Paka ke Dungun dipercayai hilang kawalan lalu terbabas ke laluan bertentangan.

Mohammad Alias yang memandu kereta PROTON Iswara dari arah bertentangan gagal mengelak, lalu merempuh Toyota Vios terbabit. Sebuah lagi kereta jenis Toyota Harrier yang dipandu dari arah belakang turut gagal mengelak dan merempuh Toyota Vios.

Hamdan berkata, ketika kejadian arwah adiknya itu yang tinggal bersama kakaknya di Kampung Telaga Papan Kerteh, Kemaman pulang ke Marang menemui keluarga selepas bercuti tiga hari.

"Ketika kejadian, arwah dalam perjalanan pulang ke rumah kakaknya di Kerteh dan sebaik tiba di tempat kejadian dia kemalangan," katanya.
Beliau berkata, anak kelapan dari 10 beradik itu bertunang dengan seorang pensyarah berusia 20-an yang bertugas di Kolej Teknologi dan Pengurusan Lanjutan (PTPL) cawangan Kuala Terengganu.

Hamdan berkata, arwah bertunang dengan gadis pilihannya dari Kampung Gong Kiat, Kuala Terengganu pada 14 Januari lalu dan dia sama sekali tidak menyangka adiknya itu tidak sempat mendirikan rumah tangga selepas meninggal dunia dalam kemalangan itu.

Sementara itu, Ketua Polis Dungun, Pemangku Superintendan Ahmad Zailani Yaacub ketika dihubungi mengesahkan pihaknya menerima laporan berhubung kejadian.

"Semua pemandu dan penumpang dua lagi kenderaan yang terbabit dalam kemalangan itu hanya cedera ringan dan menerima rawatan di Hospital Dungun," katanya.-bh

13 di setiu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di setiu - Google Blog Search


T E G A N U K I TA: Warden lemas <b>di</b> Lata Payong, <b>Setiu</b>.

Posted: 01 Apr 2014 03:57 PM PDT

Oleh: Aminudin Ismail. 

SEORANG pemancing yang dihanyutkan air deras sungai (kepala air) ketika memancing di Lata Papan, Payong, Sungai Tong, Setiu petang semalam dijumpai meninggal dunia kurang satu setengah kilometer dari tempat kejadian kira-kira jam 1.30 pagi tadi. (2hb April 2014).

Kejadian berlaku kira-kira jam 4.30 petang semalam di mana mangsa seorang Pegawai Penjara Pusat Koreksional Dungun dan berasal dari Johor itu bersama lima rakanya ke tempat kejadian untuk memancing.


Ketua Polis Daerah Setiu, DSP Abdul Rahman Raja Mohamed berkata, ketika mangsa yang berusia 34 tahun itu sedang memancing tiba-tiba hujan lebat berlaku di bahagian hulu tempat itu.

"Ini menyebabkan berlakunya kepala air, mangsa terus terjatuh ke dalam sungai dan dihanyutkan oleh air yang deras itu," katanya.

Abdul Rahman berkata, selepas itu usaha mencari dilakukan oleh kawan-kawan mangsa tetapi tidak menjumpai mangsa sehinggalah gerakan mencari dilakukan dengan bantuan Polis.

"Pada jam kira-kira 1.30 pagi, akhirnya mangsa yang ditemui lemas dan meninggal dunia kira-kira jarak kurang satu setengah kilometer dari tempat kejadian," katanya.

Mayat mangsa kini berada di Hospital Setiu, kata seorang anggota Polis yang bertugas di IPD Setiu ketika dihubungi pagi ini.

 

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


Kilang Ais Kiub <b>di Pulau Perhentian</b> Bertambah Maju - teganukita.my

Posted: 25 Mar 2014 10:38 PM PDT

p.1

Kilang Ais Kuib milik Koperasi Bersatu Jaya (KPJ), di Pulau Perhentian, Besut kini bertambah maju apabila mampu meraih pendapatan bulanan sehingga RM40,000 berbanding hanya RM15,000 sebulan sebelum ini.

Pertambahan pendapatan itu didorong hasil permintaan menggalakkan daripada pelanggan, terutama pengusaha restoran, pemilik chalet, resort, kedai runcit dan warung kopi di pulau itu dan Pulau Redang.

Perkembangan positif itu mendorong Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) meluluskan geran bantuan kira-kira RM200,000 kepada koperasi itu awal tahun lalu, bagi membina kilang baru dan membeli mesin.

Sebelum ini, kilang lama milik koperasi itu hanya mampu menghasikan ais kiub sehingga 3,000 kilo sebulan atau anggaran pendapatan kira-kira RM15,000..

Pengarah, SKM Terengganu, Mahmud Kadar berkata, pihaknya bangga dengan kemajuan koperasi itu di mana ahlinya tidak berputus asa memajukan perniagaan walaupun menyedari pelanggan yang ada agak terhad.

"Pihak kami berharap ahli koperasi termasuk penduduk di pulau itu mengambil peluang dengan peniagaaan itu dengan mengusahakan beberapa cabang bidang perniagaan lain.

"Mereka boleh mengusaha perniagaan makanan sejuk beku, menjual cenderahati, pakaian, dan membuka pasar mini sebagai langkah menarik minat pelancong mengunjungi kawasan kampung di pulau itu.

"Peluang seumpama ini sewajarnya direbut penduduk sebelum ada pihak luar berminat untuk meluaskan pasaran perniagaan masing-masing di pulau ini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada Teganukita selepas mengadakan lawatan kerja ke kilang itu, semalam.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Luar Bandar, Usahawan, Koperasi dan Kepengunaan Negeri, Roslee Daud.

Sementara itu, Pengerusi KBJ, Seman Muda, berkata pihaknya berasa cukup bertuah kerana kerajaan melalui SKM tidak pernah jemu membantu KPJ, sama ada berbentuk pinjaman, bantuan modal dan sokongan moral.

"Tanpa bantuan itu, , tidak mungkin kilang ais kiub dapat dibina baru. Hasil bantuan sama, pendapatan seramai 285 ahli bertambah selain mampu menawarkan peluang pekerjaan kepada penduduk setempat.

"Perancangan KBJ cukup banyak, termasuk menceburi bidang makanan sejuk beku dan membuka perniagaan kedai runcit semata-mata mahu meningkat jumlah pendapat ahli selain meningkat jumpah pelancong di perkampungan pulau," katanya

teganuku: Kilang Ais Kiub <b>di Pulau Perhentian</b> Bertambah Maju

Posted: 26 Mar 2014 09:58 AM PDT


Kilang Ais Kuib milik Koperasi Bersatu Jaya (KPJ), di Pulau Perhentian, Besut kini bertambah maju apabila mampu meraih pendapatan bulanan sehingga RM40,000 berbanding hanya RM15,000 sebulan sebelum ini.

Pertambahan pendapatan itu didorong hasil permintaan menggalakkan daripada pelanggan, terutama pengusaha restoran, pemilik chalet, resort, kedai runcit dan warung kopi di pulau itu dan Pulau Redang.

Perkembangan positif itu mendorong Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) meluluskan geran bantuan kira-kira RM200,000 kepada koperasi itu awal tahun lalu, bagi membina kilang baru dan membeli mesin.

Sebelum ini, kilang lama milik koperasi itu hanya mampu menghasikan ais kiub sehingga 3,000 kilo sebulan atau anggaran pendapatan kira-kira RM15,000.

Pengarah, SKM Terengganu, Mahmud Kadar berkata, pihaknya bangga dengan kemajuan koperasi itu di mana ahlinya tidak berputus asa memajukan perniagaan walaupun menyedari pelanggan yang ada agak terhad.


"Pihak kami berharap ahli koperasi termasuk penduduk di pulau itu mengambil peluang dengan peniagaaan itu dengan mengusahakan beberapa cabang bidang perniagaan lain.

"Mereka boleh mengusaha perniagaan makanan sejuk beku, menjual cenderahati, pakaian, dan membuka pasar mini sebagai langkah menarik minat pelancong mengunjungi kawasan kampung di pulau itu. "Peluang seumpama ini sewajarnya direbut penduduk sebelum ada pihak luar berminat untuk meluaskan pasaran perniagaan masing-masing di pulau ini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada Teganukita selepas mengadakan lawatan kerja ke kilang itu, semalam.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Luar Bandar, Usahawan, Koperasi dan Kepengunaan Negeri, Roslee Daud.

Sementara itu, Pengerusi KBJ, Seman Muda, berkata pihaknya berasa cukup bertuah kerana kerajaan melalui SKM tidak pernah jemu membantu KPJ, sama ada berbentuk pinjaman, bantuan modal dan sokongan moral.

"Tanpa bantuan itu, , tidak mungkin kilang ais kiub dapat dibina baru. Hasil bantuan sama, pendapatan seramai 285 ahli bertambah selain mampu menawarkan peluang pekerjaan kepada penduduk setempat.

"Perancangan KBJ cukup banyak, termasuk menceburi bidang makanan sejuk beku dan membuka perniagaan kedai runcit semata-mata mahu meningkat jumlah pendapat ahli selain meningkat jumpah pelancong di perkampungan pulau," katanya .

Teganukita

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>di</b> Projek Hidroelektrik <b>Hulu Terengganu</b> | kujie2.com

Posted: 26 Apr 2013 06:36 AM PDT

Pemilik tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerosakkan atau kehilangan yang dialami disebabkan oleh penggunaan maklumat di dalam laman ini. Jika anda memerlukan perkhidmatan nasihat yang khusus, sila dapatkan pakar bertauliah dan berpengetahuan di dalam bidang berkenaan.

Untuk biodata penuh boleh lihat di Biodata Kujie

13 di jerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerteh - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jerteh</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Mar 2014 11:38 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

[TERGEMPAR] Langsuir Ganggu Penduduk Beberapa Kampung <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 21 Jan 2014 07:00 AM PST

[TERGEMPAR] Langsuir Ganggu Penduduk Beberapa Kampung Di Jerteh, Terengganu | KISAH SERAM DI TERENGGANU | PASIR PUTEH – Cerita langsuir mengganggu penduduk yang sebelum ini hanya diketahui penduduk di beberapa kampung di sini dan Jerteh, Terengganu akhir-akhir ini menjadi perbualan hangat apabila isu itu tersebar melalui laman sosial.
Cerita itu menarik perhatian penduduk dari luar kawasan yang memasuki kampung terlibat seperti Kampung Gong Tinggi, Gong Pasir, Kampung Tasek, Gong Lapang (Pasir Puteh) dan Kampung Penaga Putar (Jerteh) secara berkumpulan.
baca lagi klik TAJUK ENTRI ni

Tinjauan wartawan mendapati ada penduduk mengakui terserempak dengan lembaga berambut panjang yang berterbangan sambil mengilai dengan suara mengerikan tapi ada sesetengah penduduk menafikannya. 
Rujuk mereka yang layak 
Pegawai Agama Jajahan, Ahmad Talhah Ab Rahman berkata, beliau tidak jelas mengenai perkara itu kerana hanya mengetahui cerita mengenai langsuir itu melalui Facebook.
"Susah nak cakap sebenarnya. Tak nak percaya tak boleh juga kerana kita kena ingat Islam juga mengajar umatnya mempercayai perkara ghaib seperti wujudnya jin dan syaitan.
"Cuma jangan kita panik dan terlalu takut kerana ia boleh menjejaskan iman. Kena sama-sama jaga akidah dengan sentiasa merujuk kepada pakar atau orang yang layak membicarakannya," katanya.
Beliau tidak menafikan ada mendengar cerita mengenai bomoh yang berjaya 'menangkap hantu' namun katanya, perlu berhati-hati kerana jin juga mungkin menipu dengan berpura- pura terperangkap.
Ahmad Talhah berkata, sekali pun langsuir didakwa penduduk itu betul, makhluk itu tidak memudaratkan kerana ia mungkin jin yang mahu mengganggu manusia. 
Penduduk Kampung Penaga Putar, Tuan Muda Tuan Mat, 48, berkata, dia melihat kelibat lembaga yang berterbangan sambil mengilai panjang ketika pulang ke rumah dengan menunggang motosikal jam 12 tengah malam, minggu lalu.
Katanya, walaupun tidak nampak dengan jelas ketika dia memberhentikan motosikal, suara lembaga itu menyebabkan bulu romanya meremang dan memaksanya bergegas pulang.
Perasaan takut datang lagi ketika saya tersedar dari tidur pada malam itu. Sebelum ini saya ada dengar orang kampung cerita pasal langsuir tetapi saya tidak percaya sehinggalah saya berdepan dengannya.
"Saya pernah beberapa kali terserempak dengan hantu. Suara langsuir menyeramkan tapi saya tak endahkan,' katanya. 
Seorang bomoh dari Kampung Gong Manak, Ramli Yusof, 41, ketika ditemui mendakwa telah menangkap kesemua empat langsuir yang mengganggu penduduk iaitu dua di Gong Pasir, satu di Gong Tinggi dan satu di Gong Lapang.
Katanya, lembaga dengan ketinggian paras pinggangnya itu ditangkap dengan bantuan seorang rakan tidak sampai 10 minit dengan menggunakan ayat al-Quran.
"Saya 'memasungkannya' di satu tempat khusus dan akan 'menghantarnya balik ke tempat asal' selepas 40 hari ditangkap. Saya tidak tahu dari mana ia datang kerana inilah kali pertama saya menangkap langsuir.
"Sebelum menangkap, saya membaca jampi di rumah dan ketika itu, penduduk memberitahu terdengar langsuir berteriak seperti kesakitan, bukan lagi mengilai," katanya yang terlibat dengan aktiviti seperti itu sejak empat tahun lalu.

13 di dungun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di dungun - Google Blog Search


Jom serang Memancing bersama Jejak Suci <b>di Dungun</b>. RM40,000 <b>...</b>

Posted: 30 Mar 2014 06:35 AM PDT

Sila klik flyer diatas untuk melihat paparan info pertandingan berskala besar.

Ketengah Properties Bangunkan 500 Unit Rumah <b>Di Dungun</b>

Posted: 23 Mar 2014 09:20 PM PDT

rumah

Ketengah Properties Bhd, unit di bawah Ketengah Holding Sdn. Bhd., yakin dapat menyiapkan 500 unit projek perumahannya di dua lokasi di Dungun iaitu Bandar Al-Muktafi Billah Shah (AMBS) dan Bukit Besi pada suku kedua 2016.

Ketengah Holding merupakan anak syarikat Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah).

Pengurus Besar Ketengah, Wan Mat Amin Wan Daud, berkata projek perumahan dengan nilai pembangunan kasar (GDV) sebanyak RM50 juta itu menawarkan dua jenis rumah iaitu rumah mampu milik dan sederhana.

"Di Wilayah Ketengah ada beberapa institusi pendidikan seperti Universiti Teknologi Mara Kampus Bukit Besi, Kolej Ketengah dan Pusat Giat Mara Ketengah di mana kita melihat pembangunan sudah ada di sana.

"Dengan wujudnya institusi pendidikan ini akan ada satu permintaan yang tinggi terhadap projek perumahan di mana terdapat golongan professional dan pelajar untuk mendiami di kawasan sekitar," katanya semalam.

Menurutnya, penduduk sekitar di Wilayah Ketengah akan diberi keutamaan terlebih dahulu untuk membeli unit rumah tersebut apabila projek tersebut disiapkan selari dengan fungsi Ketengah untuk memaju, menggalak, merancang dan mengusahakan pembangunan tempat tinggal, pertanian, perindustrian dan perdagangan dalam kawasan Terengganu Tengah.

Beliau turut menjelaskan bahawa Ketengah Properties akan mempelawa syarikat pembinaan dari luar untuk membantunya dalam membangunkan projek perumahan tersebut sekiranya mereka ada mempunyai masalah.

"Jika kami tidak mampu, mereka (syarikat kontraktor) akan dipelawa untuk membantu kami bagi memastikan projek perumahan tersebut siap dalam tempoh yang telah kami sasarkan," katanya.

13 di kerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kerteh - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di kerteh</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Mar 2014 07:15 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di kerteh</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Mar 2014 07:20 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Kemalangan maut kereta jatuh jambatan <b>di Kerteh</b> ( 8 Gambar <b>...</b>

Posted: 26 Nov 2013 11:22 PM PST

Satu kemalangan berlaku melibatkan kereta jatuh di jambatan Sungai Kerteh. Operasi mengangkat sedang berjalan. KIA FORTE WVM 7119 pemandu seorang lelaki bernama Mohd Yazid 27 tahun dari Kepala Batas telah meninggal dunia. Al-fatihah.

Kemalangan kereta terbabas dan terhumbang dlm sungai kerteh.

Waktu kemalangan sekitar jam 0600 petang

Status mangsa : meninggal

Status terkini sehingga jam 0835 malam...kereta telah berjaya dikeluarkan dari Sungai Kerteh

Sumber : 2ndchan.blogspot.com

13 di bukit besi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


What I say?: <b>Bukit Besi</b>, I&#39;m BACK!!

Posted: 25 Feb 2014 12:00 AM PST

Good Day new semester! My new and last semester just started... And it started well :) Alhamdulillah, masih diberi peluang pulang ke Bukit Besi! :D Happy sangat sbb Bukit Besi banyak memori dan kenangan yang indah-indah belaka... Jadi, pulang buat kali ke-dua merupakan satu peluang keemasan yang mesti ikutlah!!! Hehehe... It all started when, Abg Jamil, my ex-President of my kelab, In-Smartive, mula mengajak untuk join.. Hhehehe, orang dah ajak... Kita ikut je, dan nasib kelas hari jumaat tak ada sem ni, jadi.. All aboard!

Day 1
Hehehee...
The day started kami naik kereta bersama Abg Haikal, ada Norma, Hajar dan Noni skali..
Selfie sket sebelum sampai Bukit Besi~


Jam 6 petang kami selamat sampai ke Bukit Besi..
 It just feels great to be back!
SK Bukit Besi pun banyak tak berubah begitu juga adik-adik, semuanya bersemangat tinggi..
Huh, rindu semangat dan tenaga adik2...
Group Photo! It feels great to meet everyone!
PKM Bukit Besi 2.0
That night, masing-masing balik rumah angkat masing-masing.. 
Kali ni tido rumah Abg Jamil, Thanks sebab tumpangkan :)
Kami sempat hantar Kak Fit pulang ke rumah Ma dye...
Simple but still wonderful~

Day 2
Hari terakhir program... Group Photo!!
Ada YM, Shamiera, Syud, Me, Norma, Aini, Dila,
Afza, Hajar, Azeemah, Maryam, Kak Diera, Eddy,
Arif Razak, Abg Bad, Abg Jamil, and Abg Wan Irwan
Ha.. yang ni kami buat project sket for Team Kewartawanan..
So much fun with the kids with the shooting...
Ok, di akhir program... 
Alhamdulillah everything berjalan lancar, tahniah Kak Feera :D
 Let it be there forever!
Lepas makan sempat bermanja-manja bersama kucing di Bukit Besi...
Selepas habis program, pulang ke rumah, tolong Mak masak, malam ada buat makan-makan kt rumah... Huh, potong bawang, sayur, ahhh, semualah! Then, petang sempat mandi kt Tasik Bukit Besi~
Huh, setelah apa yang terjadi tahun lepas, masih dalam trauma, tapi still brave nk kembali dan masuk dalam air dan menikmati suasana meriah di Bukit Besi :) Seronok dapat berenang kembali ke tasik walaupun dengan tragedi yang tak mampu dilupakan.. Jangan risau, banyak ubah suai dan sesuai untuk pelancong enjoy their moments there :) Berenag puas-puas!!!
Dan sempat menikmati pemandangan indah di Tasik KG BB :)
with my dear, Noni, Kak Fana, Kak Fit dan Kak Feera
with Hajar dan Abg Haikal :)
Pada sebelah malamnya pula, sibuk siapkan hidang makanan buat tetamu datang.... Hhehe.... Alhamdulillah sedap sangat masakkan Mak Abg Jamil, serious! Tambah banyak kali!!!! Semua happy..

Selfie lah pulak!!!
with Abg Fareed, Abg Acap, Abg Bayu,
Abg Jamil, Azeemah, Hajar,
Me and Aini :)

Last day, JOM bermasyarakat!
Gotong Royong di Masjid :)
 Nampak tak semangat.. Abg Zack sampai masuk dalam semak!
 Superman kita Abg Acap~
 Ini tolong jugak....
 Kak Fana turut beraksi!
 Huh, satu masjid kita cuci!
Sebelum Majlis Penutup, Fiqah ajak Abg Fareed dan Kak Fana teman fiqah gi rumah mak angkat Fiqah masa tahun lepas, Alhamdulillah, masih ingat jalan balik rumah... Sempat singgah skejap je... Singgah dua kali sebelum balik... Jumpa adik-adik semua... Hihi...
Huh, dan macam biasa, sebelum pulang... Bergambar dulu bersama keluarga angkat tahun ni.. Terima Kasih Mak, tumpangkan kami 3 hari 2 malam, Minta maaf kalau ada apa-apa yang kurang dari kami.. InsyaAllah, teringin nak datang lagi melawat  Bukit Besi!

Group Photo with keluarga angkat 2014,
Abg Jamil, Abg Fareed , Kak Fana, Mi Jazmi, Mak, Fiqah, Hajar dan Abg Acap...
Ada sorang terlepas, Abg Haikal, lambat sikit bersiap~

Kenangan di Bukit Besi memang RARE sangat! Tak boleh nak cerita semua, kena pergi dan rasai sendiri warga Bukit Besi bersama keluarga In-Smartive!
Thanks for the adventure! 
Wonderful adventure, great memories, and unforgettable moments :)
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved