ads

Rabu, 14 November 2012

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


97. rafeah buang - kenangan <b>di</b>-<b>rantau abang</b> - classicmalaya <b>...</b>

Posted: 24 Jun 2012 05:29 AM PDT

  • TIADA CHINTA SEJATI
  • BUNGA MADU KU
  • KENANGAN DI-RANTAU ABANG
  • MANUSIA SAMA SAJA

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Sumbang Mahram Yang Aneh <b>Di</b> Zaman Moden Hanya <b>Di Hulu</b> <b>...</b>

Posted: 13 Sep 2012 11:10 PM PDT

September 14, 2012   ·   137 Comments

PAS Fitnah Sumbang Mahram SUK UMNO Hulu Terengganu

Sehari dua lepas media dan blog picisan pro pakatan pembangkang yang sebahagian besarnya terdiri daripada pengikut tegar dan totok kepada Parti Islam SeMalaysia (PAS) telah menyebarkan berita angin kononnya Setiausaha Kerja UMNO Bahagian Hulu Terengganu telah membuntingkan anak tiri sendiri sehingga melahirkan anak.

Sumber yang mereka guna pakai untuk menyebarkan berita tersebut datangnya dari seorang pemimpin PAS, Kamaruzaman Abdullah yang dipanggil oleh totok PAS sebagai USTAZ dan kini adalah Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Terengganu.

Kamaruzaman mendedahkan perkhabaran tersebut dalam ceramahnya di satu program politik anjuran PAS yang diadakan di Kampung Banggol Binjai, Tepoh. Menurutnya berita aib tersebut diperolehinya hasil bisikkan seorang anggota polis semasa dia sedang berhari raya di Balai Polis Kuala Berang.

 "Pagi tadi saya pergi beraya di balai polis Kuala Berang, dia berbisik kepada saya…. Ustaz tahu tak…. ..SUK Bahagian Umno Hulu Terengganu kena tangkap, (sekarang) ada di lokap, beristeri dua orang dah, tapi dia lakukan sumbang mahram dengan anak tirinya. Lepas siasat, betul sungguh beranak doh anak tiri tu."

Penulis percaya ketika pemimpin Dewan Pemuda PAS itu menceritakan kisah bisikan tersebut kepada hadirin berkembang rasa bangga di hatinya kerana menjadi orang pertama dapat menyebarkan berita sedemikian. Itu normallah, berita sensasi dan hot tentulah ada nilainya tersendiri yang seronok untuk dibanggakan lebih-lebih lagi bila melibatkan parti lawan.

Sebelum ini, kisah sumbang mahram dikaitkan dengan seorang pemimpin kanan pembangkang dari Pahang dan penulis percaya kisah sumbang mahram yang di bawa oleh pemimpin PAS ini tentulah ada matlamat disebaliknya sama ada untuk meneutralkan impak negatif sebelumnya atau sekadar untuk mencemar imej lawannya.

Untuk info semua, pemimpin kanan pembangkang itu telahpun dibebaskan selepas ujian DNA diperolehi, manakala darah daging sendiri iaitu anak kandung lelakinya yang baru berusia 14 tahun pula telah didakwa secara rasmi melakukan aktiviti seks sumbang mahram yang menyebabkan kakaknya yang berusia 15 tahun mengandung dan melahirkan anak.

Berbalik pada isu sumbang mahram yang dituduh oleh pemimpin Dewan Pemuda PAS Terengganu itu, sebenarnya bagi penulis ianya agak aneh, pelik  bin ajaib dan cukup unik kerana dengan hanya sumber bisikan pun sudah cukup untuk 'USTAZ' PAS itu mempercayainya sehingga turut mempengaruhi para bloggers PAS PKR yang sudah sedia bebal dan akal sejengkal.

Patutlah banyak sangat fitnah dan adu domba bergentayangan sejak wujud PAS atas muka bumi ini, rupanya sumber bisikan sosek sosek yang tidak tahu hujung pangkal betul atau salah pun sudah jadi rujukan utama pemimpin dan penyokong PAS. Bangang 7 tingkat, tolol berlapi-lapis betul.

Benda luar tabie sedemikian jika betul berlaku membabitkan mana-mana pemimpin UMNO, kami penyokong UMNO takkan sesekali menyokong pemimpin bernafsu binatang sedemikian, yang salah tetap salah dan memang patut disiasat serta dihukum jika sabit kesalahan yang terbukti. Itu jika betul seperti dituduh oleh PAS.

Hakikatnya, Setiausaha Kerja UMNO Hulu Terengganu bukanlah seorang lelaki sebaliknya jawatan tersebut sudah lama disandang oleh seorang wanita. Diulangi, SUK UMNO Hulu Terengganu adalah wanita merangkap seorang perempuan juga dikenali sebagai kaum hawa. 

Persoalan sekarang yang menuntut pemimpin PAS dan para bloggers bebalan PAS serta Keldai PKR jawab ialah, bagaimana mungkin untuk seorang Setiausaha Kerja yang berjantina sama macam mak hangpa semua mampu menyebabkan anak tiri perempuannya mengandung dan melahirkan anak?

Cukup unik, pelik dan maha ajaib bila seorang wanita mampu mengakibatkan anak tiri berjantina sama dengannya mengandung. Amatlah aneh bukan begitu? Dan keanehan paling unik di zaman moden ini hanya berlaku di Hulu Terengganu gara-gara bengap seorang pemimpin PAS.

Kalau ini bukan fitnah, apa agaknya kita nak panggil? Tazkirah agama alagaPAS atau apa?

Bloggers PAS dan PKR pun sama-sama bebal setaraf keldai, disebabkan bebal mereka tak pasal-pasal UMNO Bahagian Hulu Terengganu busuk sekejap namanya dan pembaca pula dapat dosa percuma. Dan tak pasal-pasal juga kakak K***** yang jadi SUK UMNO Hulu Terengganu dapat pahala besar sehari dua ini.

By


13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


TERENGGANU : TAMAN TAMADUN ISLAM : MUZIUM NEGERI <b>...</b>

Posted: 14 Nov 2012 08:01 AM PST

.

.

.

.

Hari berikutnya..

Kami ke Taman Tamadun Islam, di Pulau Wan Man

Ada 23 buah monument Islam yang hebat , memaparkan zaman kebangkitan Islam sebagai agama global lagi sofiskated [ memetik kata-kata dalam paspot  Taman tamadun Islam]

Kami ambik pakej Keluarga + Buggy

Kenapa …

Kerana ada BudakLast yang pastinya tak larat berjalan jauh

Dan kaum keluarga yang lain yang agak tak mahu berjalan ditengah panas

Tak lah jauh sangat.. dalam 800 meter keliling monumen

Tapi kalau dikira berenti sana-sini .. ketik gambar sana-sini .. jauh lah jugak …

Kalau ambil pakej ni … driver tram tu akan berhenti pada tiap monument dan bercerita

Sesiapa yang nak turun bergambar pun boleh…

.

.

Kalau tak mo…

Boleh ambik yang ni…

.

.

.

Kami sewa buggy yang RM 55 sejam tu..

.

.

.

.

.

.

Sekarang ni .. BudakLast ni pesen kalau bergambar mesti nak buat gaya gini

Konon-kononnya Otromen Mebius Bies

.

.

.

Been there

Done that

Masjid Besar Xian

.

.

.

Masjid Al-Manar, di Kudus, Jawa Tengah

Menaranya ada ciri-ciri candi Hindu

.

.

.

Masjid Pattani

Ada macam-macam Taj Mahal.. katanya…

.

.

.

Itu adalah tramnya

Ada dua gerabak

RM 5 seorang

.

.

.

Been here

Done that

Taj Mahal, Agra

Kat sini, boleh masuk dalam kat bawah tu.. ada tayangan video

Dan boleh naik atas..

.

.

.

TTI Water Wheel

Dibina berdasarkan teori A–Jazari, seorang pakar mekanikal pada zaman keagungan Islam

.

.

.

.

.

.

Kubbah Al-Sakhrah, di Baitul Muqqaddis

Menyemadikan batu tergantung yang diceritakan ingin mengikut Nabi Muhammad s.a.w semasa peristiwa Isra' Mi'raj

Ada tayangan video dan replika batunya kat dalam kubah itu

.

.

.

.

.

.

Menara bBerpusing di Masjid Samarra, Iraq, bandar tertua di dunia

.

.

.

Masjid terbesar di dunia

.

.

.

Di sini ada tayangan video pasal pembinaan Masjidil Haram ini

.

.

.

Masjid Suleyman, Turkey

Macam Masjid Biru di Turki

Damam masjid ada sekolah perubatan, infimari, kedai, penjara, tempat simpan senjata

.

.

.

.

.

.

Masjid Nabawi

.

.

.

Gambar dari atas jambatan kayu peninjau

.

.

.

Peninjau dijaga oleh…

.

.

.

Menara setinggi 42 meter

Mengikut katanya…

Kalau ada pesalah .. akan dihumban ke bawah dari atas

Gerenti tamat

Menara Kalyan, Uzbekistan

.

.

.

Masjid Agadez, di Niger

Diperbuat daripada tanah

Muazzin akan panjat menara tu guna palang-palang kayu tu..

Sampai atas , untuk azan .. kata driver buggy kami tu lah…

Masih ada lagi masjid ni…

.

.

.

Masjid Kul Sharifdi Kazan, Russia

Pernah musnah, tapi telah dibina semula

.

.

.

.

.

.

Hujung Pulau Wan Man ni..

Terletaknya Masjid Kristal…

Saya tak masuk tapi.

.

.

.

Esoknya..

Kami ke Muzium Negeri Terengganu

Muzium terbesar di Malaysia

Tempat tersimpannya Batu Bersurat Terengganu

Oleh kerana dalam Muziun tak boleh ambik gambar …

Ini aje lah gambar yang saya nak letak

.

Setiap kembara AnakAbdul.. pasti kami akan pergi ke Muzuim negeri tersebut

Pada saya..

Muzium yang ter'best' setakat ini ialah Muzium Perak, Muzium Pulau Pinanag dan Muzium Long Jaafar

Yang ni..

Secara jujurnya..

Tak best

Bak kata EncikAbdul.. ' tak ada bau muzium'

Bak kata AbangLong.. ' muzium yang paling boring'

Bak kata BudakRock.. ' muzium paling panas.. tak de aircond'

Bak kata saya.. 'Batu Bersurat tu je yang best '

.

.

.

Muara sungai dari Tingkat7 Pasar Payang

Kawan Instagram saya .. CikAwe [ baca: 'our' ] tanya..

Beli apa kat sana..

Saya kata kat dia .. Baju I *heart* Terengganu

hehehehe… dah agak dahhhhh… CikAwe kata!

.

.

.

Masjid Terapung Kuala Ibai

Nama rasminya…Masjid Tengku Tengah Zaharah

.

.

.

.

.

This entry was posted on November 15, 2012. It was filed under TERENGGANU .

ANJUNG ILMU: KEISTIMEWAAN MASJID KRISTAL.

Posted: 14 Nov 2012 03:49 AM PST



Masjid ni i singgah kalu xsilap bln Jun  2009 utk menunaikan solat asar slpas menghadiri mjlis kwin spupu kt Felda Kerteh 2, Trganu.. Namanya ialah Masjid Kristal yg terletak di kawasan pelancongan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man di tepi tebing Sg Trgnu. Ketika dulu kwsan ni, adalah sebuah kwsan hutan nipah sblm dibina Masjid Kristal menjadi mercu kebanggan org trganu n tarikan kpd pelancong utk melancong di ngri itu.Taman Tamadun Islam (TTI) adalah  taman tema berkonsepkan infomasi dan hiburan yg memaparkan  keunggulan seni bina tamadun Islam dari seluruh pelosok negara. Keluasaan TTI ialah  23 hektar & terbahagi kpd dua zon iaitu  Kompleks Taman Tamadun Islam dan Zon Awam. Masjid ini mula dibina pd tahun 2006 dan dirasmikan pd 8/2/2008 pd jam 6.ooptg oleh Perdana Menteri ketika itu Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi  dan Yang Di -Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin bersama-sama Raja Permaisuri Agong ketika itu Tuanku Nur Zahirah telah berkenan berangkat ke Majlis Perasmian Masjid Kristal ini. Masjid ini dibina daripada kaca dan keluli, masjid pintar pertama di Malaysia serta  keluasannya 2,146m persegi, tempoh pembinaan lebih kurang + 3thun yg menelan belanja RM 249.3 juta ( sekitar AS$ 77.2 juta) serta dibuka kepada org rmai mulai 3 Februari 2008. Projek pembinaan ini  melibatkan 34 kontraktor tempatan yg dipantau oleh  Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Trgnu. Bahan asas adalah bahan tempatan serta kira-kira 65% adalah pakar tempatan dan selebihnya adalah pakar pertukangan luar negara. Masjid ini boleh memuatkan 700 jemaah pada satu-satu masa dan dilengkapi dengan prasarana teknologi maklumat dan liputan WiFi yang membolehkan pengunjung menggunakan kemudahan akses internet  bagi membaca al-Quran elektronik. Tdpt plbagai kemudahan spt tempat amik wuduk, tandas, dewan solat, kerusi istirehat dsbnya.. Masjid ni ada 2 ruang iaitu ruang solat n ruang pelawat utk melawat dlm kwsn itu. Pd waktu malam,  kristal di masjid ni akan btukar bbrpa wrna spt merah, kuning n hijau yg menggunakan lampu berlainan wrna. Lampu hiasan menggunakan solar panel dan juga diod (L.E.D).Orang ramai boleh melihat masjid ini  apabila melalui Jambatan Sultan Mahmud yg menghubungkan bandar Kuala Trgnu ke Kota Bharu. Masjid ini berhampiran dgn Muzium Negeri Terengganu, Pasar Chabang 3 dan di tengah-tengah Bandaraya Kuala Trgnu iaitu kira-kira 10 minit perjalanan dari bandaraya itu n jaraknya lebih kurang 4km . Selain  itu, mempunyai  21 replika monumen Islam di Taman Tamadun Islam ini termasuk Masjid Nabawi, Masjidil Haram dan Taj Mahal. Kalu nk msuk tgok monumen replika ni perlu bayar RM 15. So apabila smpai kt masjid kristal ni pengunjung boleh berjalan kaki menikmati persekitaran yg nyaman n cantik serta bgmbar dgn menyusuri laluan pejln kaki n nk isi perut yg lpar boleh menjamu selera di khemah yg berkonsepkan buffet serta hrga berpatutan antara RM 3- RM9 shja.Tp kalu smpai wktu siang nk mkn krpok losong yg pnas22 pengunjung bleh lah menyusuri sg Trgnu menaiki motobot dgn bayaran RM10 di perkampungan keropok lekor losong.
 Info utk ke Taman Tamadun Islam :- 
- Sekiranya anda melancong tanpa  kenderaan sendiri so perkhidmatan bas bandar ke lokasi menarik di sekitar kuala Terengganu termasuk Masjid Kristal disediakan dengan kadar harga RM 2.00 (kalu xsilap saya) n pengunjung msti memilih laluan ke Taman Tamadun Islam (TTI). Waktu beroperasi bas bandar  dari jam 6.00pagi hingga 10 malam bermula dari Dataran Shahbandar. 
- Harga tambang sebuah teksi Kuala Trganu ke TTI  ialah RM 20

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Diana&#39;s : 6 Maut Kemalangan Ngeri

Posted: 10 Oct 2012 10:43 PM PDT

CHUKAI: "Ibu memang tak pernah beritahu apabila nak datang rumah saya sebab dia suka buat kejutan. Sungguh saya tak sangka kejutannya kali ini berakhir tragedi." Demikian kata Nursyamira Abdullah, 21, yang kehilangan ibu dan tiga adik tiri akibat kemalangan yang keseluruhannya meragut enam nyawa di Kilometer 129.5, Jalan Kuala Terengganu-Kuantan, Kampung Meraga Beris, Kijal, dekat sini, awal pagi semalam.
Kemalangan jam 4.30 pagi itu berlaku ketika ibu Nursyamira bersama lima adik tirinya serta dua kenalan dalam perjalanan dari rumah mereka di Kampung Gong Pauh, di sini, ke rumah Nursyamira di Kampung Bukit Tunggal, Kuala Terengganu. Bagaimanapun, Perodua Viva yang dinaiki lapan penumpang itu terbabas dan memasuki laluan bertentangan sebelum bertembung sebuah bas ekspres membawa 23 penumpang dari Kota Bharu dalam perjalanan ke Kuantan. Enam yang terbunuh ialah ibu Nursyamira, Noran Ali, 39, tiga adik tirinya, Nurkhairatul Najiha Narizan, 4, Nur Syardieena Afzan, 9, dan Nursyazleen, 12, rakan Noran, Wan Alpisar Wan Abd Kadir, 43, serta Khairudi Omar, 31, yang memandu kereta.

Nota FD: kesian family ni. baru nak pi jumpa anak, dah kemalangan dan kemudian meninggal dunia. teruk juga kereta tu lepas accident. moga roh mereka dicucuri rahmat. amin :)


13 di kerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kerteh - Google Blog Search


PERKASA demo bantah Anwar Solat Jumaat <b>di Kerteh</b>.. (Video Inside)

Posted: 09 Nov 2012 02:24 AM PST

Pelik tapi benar, itulah kejadian yang disaksikan oleh pemimpin-pemimpin KeAdilan yang berada di dalam bas Jelajah Merdeka Rakyat yang dalam perjalanan ke Terengganu hari ini.

Sekumpulan manusia yang dipercayai Ahli-ahli PERKASA dan juga UMNO Kemaman, Terengganu yang sudah semestinya berugama Islam telah dilihat mengadakan bantahan ditepi jalan kerana membantah kehadiran DS Anwar Ibrahim untuk kesitu bagi menunaikan solat Jumaat.

Kumpulan yang melebihi 20 orang itu mengadakan bantahan sejurus ketika bas Jelajah Merdeka Rakyat menghampiri kawasan Masjid Tengku Mizan.

Dengan aksi seumpama kera kena belacan mereka melompat-lompat di tepi jalan sebagai membantah kehadiran rombongan ke Masjid tersebut untuk menunaikan solat Jumaat..

Yang peliknya ialan mereka dari pertubuhan yang mendakwa memperjuangkan Islam tetapi dalam masa yang sama membantah seorang Islam yang lain menunaikan kewajipannya..

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


TV3 Stesyen TV Portal Pertama - 6 Maut Kemalangan <b>Di Kijal</b>

Posted: 09 Oct 2012 08:18 PM PDT

10/10/2012 11:18:00

Enam maut selepas sebuah kereta bertembung dengan bas ekspress di Kijal dekat Kemaman.

Dalam kejadian jam 3:50 pagi tadi, dua orang lagi parah.

Kereta Perodua Viva yang dinaiki lapan individu itu dipercayai menghala ke Kuantan.

Ketika tiba di di hadapan Sekolah Meraga, Beris, kereta berkenaan bertembung dengan bas ekspress yang tidak berpenumpang.

Enam mangsa maut di tempat kejadian

Pemandu bas terbabit tak mengalami kecederaan.

Setakat ini, identiti mangsa belum dikenalpasti.

Sebarang maklumat terkini akan dimaklumkan dari semasa ke semasa.

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


Anugerah Kecemerlangan Pelajar SK <b>Seberang Takir</b>

Posted: 10 Nov 2012 11:01 PM PST





Pada 8 November 2012 yang lalu telah merasmikan Anugerah Kecemerlangan dan Majlis Graduasi Prasekolah SK Seberang Takir di SK Seberang Takir.
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved