ads

Selasa, 13 Mac 2012

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


teganuku: Masjid Kampung <b>Rantau Abang</b> Kini Masjid Al-Huda

Posted: 13 Mar 2012 08:51 PM PDT

Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin bertitah agar masyarakat Islam sentiasa menjaga adab kebersihan dan kesucian ketika berada di masjid mahupun surau.

Baginda bertitah pihak berwajib termasuk jawatankuasa masjid dan pengunjung perlu bersama-sama menjaga kebersihan agar dapat memberi keselesaan kepada pengunjung lain memandangkan masjid-masjid menjadi tempat persinggahan para musafir terutama masjid yang berada di tepi laluan jalan raya utama.

Sultan Mizan bertitah demikian ketika merasmikan Masjid Kampung Rantau Abang di Dungun dan menamakannya Masjid Al-Huda.

Baginda sebelum itu menunaikan solat Maghrib dan Isyak bersama lebih kurang 500 penduduk tempatan dan turut berkenan menyampaikan tauliah sijil kepada pendaftar, jurunikah serta imam masjid mukim bagi daerah Dungun.

Turut hadir Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said dan Pesuruhjaya Hal Ehwal Agama Terengganu Mohd Rozali Salleh. Masjid Al-Huda Kampung Rantau Abang bernilai RM3.2 juta mampu menampung 1,000 jemaah.

13 di setiu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di setiu - Google Blog Search


Tangguh Projek Kolam Udang i-SHARP <b>di Setiu</b>

Posted: 21 Jan 2012 06:00 PM PST

KUALA TERENGGANU – Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat mendesak kerajaan menangguhkan projek Taman Akuakultur Udang Bersepadu (i-SHARP), Setiu bagi memberi tumpuan kepada keselamatan alam sekitar yang dikatakan menjejaskan kawasan berhampiran akibat pelaksanaan projek tersebut.


Pengerusinya, Zulkefly Mohamad Omar mendakwa, projek yang dianggarkan bernilai kira-kira RM300 juta itu dibuat secara tergesa-gesa tanpa kajian menyeluruh sehingga memberi kesan terhadap kawasan setempat termasuk banjir yang dikatakan lebih buruk berbanding tahun sebelumnya pada tengkujuh lalu.


[Gambar - Pengerusi Lujnah Pengguna dan Alam Sekitar PAS Pusat, Zulkefly (kiri) dan Pengerusi Lujnah Pengguna dan Alam Sekitar PAS Terengganu Dr Azman, dalam sidang media]

Beliau berkata, sebelum pelaksanaan tersebut berjalan sepenuhnya, syarikat bertanggungjawab yang memajukan kawasan terbabit perlu menumpukan kepada kemudahan yang lebih berkesan untuk memastikan kawasan tersebut selamat dengan menambah baik sistem pembuangan sisa dari kolam serta sistem perairan.

"Apabila menternak udang di kawasan tersebut, sisa daripada ternakan udang akan disalurkan kepada sungai dan akibatnya, sungai akan tercemar dengan bahan toksik," katanya kepada pemberita ketika sidang media di Pejabat Perhubungan PAS Terengganu, di sini, kelmarin.

Selain air sungai menjadi toksik dan tercemar serta banjir, pihaknya mendakwa, projek tersebut memberi kesan kepada kemusnahan kawasan pembiakan hidupan laut, sangkar penternakan ikan penduduk tempatan terjejas, hakisan tanah dan mendapan tanah serta masalah sosial akibat pengambilan buruh yang mungkin menggunakan khidmat buruh asing.

Projek tersebut dimajukan Syarikat Blue Archipelago Berhad iaitu anak syarikat Khazanah Nasional yang diperbadankan di bawah Kementerian Kewangan.

Projek terbabit melibatkan keluasan 1,000 hektar meliputi kawasan Kampung Nyatoh dan Kampung Banggol di Dewan Undangan Negeri (Dun) Permaisuri membabitkan kos sekitar RM300 juta dengan pelaksanaan tersebut berlangsung sekitar dua tahun lalu.

Selain melibatkan kawasan hutan paya gelam, Zulkefly berkata, kawasan tersebut melibatkan pengambilan tanah rakyat dalam bentuk Rancangan Tanah Berkelompok (RTB).

Walaupun projek tersebut mendapat sokongan Laporan Kesan Terperinci Alam Sekitar (DEIA), namun katanya, ia tidak mengambil kira kajian menyeluruh oleh DEIA serta tidak mengambil pandangan semua pihak termasuk rakyat.

Menurutnya, rakyat turut kehilangan tanah RTB apabila kerajaan mengambil tanah di kawasan itu kepada pemaju dengan taraf pajakan selama 30 tahun mengakibatkan penduduk di kawasan sekitar hilang mata pencarian.

"Orang kampung bukan meneroka tanah kerajaan secara haram tetapi diusahakan dengan lesen menduduki sementara (TOL) yang diberikan kerajaan Pas Terengganu dahulu. Apabila bertukar kerajaan, lesen tidak disambung semula tetapi orang kampung terus mengusahakan tanah dari tahun 2000 hingga 2009," katanya.

Beliau berkata, pihaknya bukan mengetepikan pembangunan tetapi menegaskan sebarang bentuk kemajuan yang ingin dilaksanakan perlu mengambil berat kesan terhadap alam sekitar termasuk segala perkara berkaitan kelangsungan hidup rakyat.

"Kita mengharapkan suatu kajian terperinci, satu tindakan bersepadu, tindakan komprehensif daripada Kerajaan Negeri dengan menangguhkan projek ini sehingga soal berkaitan alam sekitar dapat diatasi terlebih dahulu, " katanya.

Komen:

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


Kak Nah Homestay <b>di Paka</b> : Semua Homestay

Posted: 29 Feb 2012 04:40 AM PST

Homestay,Kg Pintu Ge

Salam 1Malaysia,(Welcome)kami ada menyediakn sebuah rumah yangselesa utk seisi keluarga ...

May Homestay, Kg. Me

Welcome To May Homestay Mesilou.harga berpatutan.Direct Mountain view.Owner: Fazlina May. ...

Homestay Taman Melaw

Homestay Taman Melawati-berdekatan dengan Zoo Negara-untuk muslim sahaja-boleh memasakhubungi Nafisah ...

Rumah Teres Langkawi

Salam,Rumah 'Lengkap Perabut' di Taman Sentosa,Langkawi. Antaranya;Aircon / hot shower ...

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


Rumah Banglo,Homestay,Pool, <b>di Besut</b>,Terengganu : Semua <b>...</b>

Posted: 28 Feb 2012 07:40 PM PST

*Alamat:Kg. Alor Lintang, Besut, Terengganu.Hanya3km ke Kg. Raja dan 9km ke Pekan Jerteh.

*Luas Tanah: 1/2ekar(2046.4m.p/22,027k.p)
*6 Bilik tidur + 3 bilik air
*Homestay 1 bilik + 1 bilik air
*Kolam Mandi + Tanah Lapang Yang Luas

*Lain-lain:Berdekatan dengan SekolahRendah/Menengah,Kedai/Supermarket,Masjid.Dikelilingi kawasan tarikan pelancong-10 minit ke jetiPulau Perhentian/Pekan Kuala Besut.LataTembakah,Lata Belatan,Gunung Tebu,Kolam Air PanasKg.La,Bukit Keluang, Pantai Air Tawar.

*Sekiranya berminat, boleh hubungi Abd.Kayum ditalian 019-7705047 / 019-7755048

Contact Abdul Kayum

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


PErcutian Budget <b>Di PuLau perhentian</b> RM200 Sahaja!! - CariGold <b>...</b>

Posted: 19 Jun 2010 01:03 AM PDT

Forum Jump

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Stadium mini akan dibina <b>di Hulu Terengganu</b> | Informasi Dot My

Posted: 12 Feb 2012 12:59 PM PST

HULU TERENGGNU – Sebuah stadium mini akan dibina di daerah Hulu Terengganu dalam usaha mengembangkan bakat sukan di kalangan belia dan mengelak mereka daripada melakukan gejala yang kurang sihat, kata Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said.

Beliau berkata kerajaan negeri telah meluluskan peruntukan sebanyak RM1.5 juta untuk kerja-kerja menambak tanah bagi tapak stadium berkenaan.

"Kita minta tender dikeluarkan segera kerana untuk mementapkan tanah memakan masa juga," katanya di sini.

Ahmad berkata kerajaan negeri telah mengenal pasti kawasan seluas lebih 10 hektar di Kampung Paya Besar di sini untuk pembinaan stadium itu.

Beliau berkata kos pebinaan mini stadium itu setakat ini belum dapat dipastikan dan ia masih dalam proses mereka bentuk.

"Kita perlu mengambil masa sebelum membina stadium kerana bimbang berlaku sesuatu yang tidak diingin sekiranya tanah tidak mantap," katanya.

Ahamd berkata setakat ini Kemaman dan Besut sudah memiliki stadium mini masing-masing tetapi kedua-dua stadium itu sudah lama dan tidak sesuai lagi dengan keadaan sekarang.

Beliau berkata sukan adalah satu cabang yang diberikan perhatian oleh kerajaan negeri bagi melahirkan generasi cergas dan sihat.

"Kita harap ramai lagi atlet-atlet sukan yang berwibawa akan dilahirkan di daerah Hulu Terengganu dengan adanya mini stadium ini," katanya.- Bernama

Number of View :84

STPM: <b>Hulu Terengganu di</b> tangga kedua terbaik - Utusan Malaysia <b>...</b>

Posted: 10 Mar 2012 03:47 PM PST

STPM: Hulu Terengganu di tangga kedua terbaik

STPM: Hulu Terengganu di tangga kedua terbaik

HULU TERENGGANU 8 Mac - Daerah ini mencatat pencapaian membanggakan dalam peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dengan gred purata daerah 2.37.

Ia meletakkannya di tangga kedua terbaik di negeri ini dan satu-satunya daerah yang menunjukkan peningkatan dalam gred purata serta lulus penuh.

Pegawai Pelajaran Daerah, Sharuddin Ali Hussin berkata, ia merangsang ke arah pencapaian yang lebih baik pada masa depan dalam setiap peringkat peperiksaan awam.

"Pencapaian gred purata 2.37 bagi 2011 meningkat daripada 2.30 pada tahun 2010 manakala lulus penuh meningkat daripada 95.79 peratus kepada 97.11 peratus.

"Pencapaian ini mengatasi pencapaian negeri gred purata 2.33 dan lulus penuh 93.96 peratus," ujarnya kepada Utusan Malaysia di sini semalam.

Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seri Berang berada di tangga kelapan di peringkat negeri dengan pencapaian gred purata 2.61.

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


dah jadi mommy punn....: kenangan honeymoon <b>di pulau kapas</b>..

Posted: 02 Mar 2012 10:43 PM PST

 hari pertama sampai.... terpegun siot....apalagi terus snorkling la... beli roti banyak2... bg ikan makan... bukan tu jer... habislah jajan2 bagi ikan makan... ikutkan hati plastik jajan pun nak bagi ikan makan.  en.suami tangkap gambar dengan penyu... hehe... bukan dengan aku...aku seksi masa ni...so xde la gambar aku... lgpun aku serius takut dgn penyu, geli nak pegang... kat belakang tu aku panggil pakcik pendekar penyu... hehe.... dia la yg bawak kami jalan2 dgn bot dia... berenti lak tengah pulau bagi ikan makan,, asyik ikan jer makan... aku pun lapar masa ni.... so bg ikan sekerat jer roti, sekerat lg aku okeh...
 naik bot sambil bermanje-manjer gitew...rindu suasana ni maklumlah mood bulan madu... masa ni duk lepak tepi pantai di malam hari.. so gambar pun tangkap sendiri la... muka aku lak macam udang kena bakar ngan api slow... owh harap2 boleh pegi pulau jeju pulak tp tunggu adik alisha boley berlari la.... boley kan sayang??? walau dalam mimpi. pon jadilah...  bencilah tgk tudung aku masa ni... ni kes x sempat tgk cermin la ni...

<b>Pulau Kapas</b> | A travel journal

Posted: 24 Feb 2012 10:05 AM PST

by kaiconfusion

 Pulau Kapas is a small tropical Island just 6Km offshore the small town of Marang at the east coast of Malaysia. It is an protected Marine park with a few rather small and quiet resorts.
After two weeks of jungle environment we didn't have enough of the outdoors but we wanted to change location.
We were missing the sea so we decided to travel to another tropical island. Since it was still Monsoon season we knew it was going to be very quiet on the island. We had read that there are beaches without any human constructions which was perfect for us because we wanted to keep staying outdoors and make camp rather than getting a room. We decided to give it a try and hoped to find a Robinson island.
What we found was indeed quite a paradise. It wasn't as remote as the Island of Alexander Selkirk the real Robinson but we found a beach just for us!
We camped under a  nice shady beautiful tree on the beach.
All along the shallow water there were corals and colorful fish. The jungle was full of coconut palms. We had all the time we wanted and all comforts one could hope for in the nature. Us the sea, the burning hot sun, corals and a nice place to be…
Apart from the food we brought to the island we also fed on coconuts and seafood. Drinking water also wasn't a problem. We found a small cave were water came dripping out through the rocks which we collected drop by drop. Beautiful mineral water!
We quite enjoyed our time as voluntary island castaway's!

Images

This slideshow requires JavaScript.

Shelter

I build a raised platform bed. I always wanted to do that.
It is build with old branches, old palm leaves and  jungle vine. I used a tree that was growing in our favor parallel to the ground so I could lay thick branches from the tree to a bamboo pole that I put between to forks. Another layer of thinner branches  laid crosswise and then covert with a big layer of palm leaves.
This shelter is not only very comfortable and easy to build it most importantly provides protection from all the creepy crawlies like snakes and spiders and crabs that seem to have a lot of business especially at night .

Food/ Water

We turned into part time hunt and gatherers. Apart from our food and water that we brought with us on the island, we had to find more if we wanted to stay any length of time. We brought about 6Kg's of rice,  1 Kg of nuts, about 2Kg of fresh veggies some oil and spices. We had to ration our food a lot in Kuala Koh National Park, this time we wanted lots of food and delicious too.
So we had to go gathering. Well, to be fair we also could have gone dining out in the resorts restaurants on the other side of the island… Hunting wasn't so successful. We tried to fish a little bit but only caught a few small ones and lost interest in trying.
Gathering edibles was much more successful. Food that can't run or hide is for sure the better choice.
In the course of the two weeks that we have stayed on the island, we ate a bout 30 amazing coconuts, a couple of Pandanus and could supplement soups with Morinda leaves. A long the rocks and beaches we collected snails, limpet's, hermit crabs, crabs and even found and oyster while snorkeling.

Coconuts that look like on the pictures, the ones with a new sprout already growing out of the shell are by far the best and most delicious ones. There are filled with about half a liter of sweet coconut water, lots of coconut flesh, easily enough food for one person for one day and on top of all a sort of watery coconut "cake" like treat. Absolutely fantastic!
The red fruit in the middle is called Pandanus. It grows wild near the shores and is delicious when ripe. Each of the segments contains a sort of fruit juice which can be sucked out of the otherwise very fibrous fruit. The picture on the bottom right shows pictures from hermit crabs we collected.

 

Raft

We build another raft. Entirely build with driftwood that we found lying around along the beaches, almost all of which is bamboo. Jungle vine and rope we found among all the other garbage washed ashore holding everything together and palm leaves make it more comfortable.
We paddled to the spot on the far left of the photos about 1Km across.
Once on the other side we didn't managed to swim back with the tide coming in and the current pulling us out.
We were luck that a friendly boatman towed our raft and gave us a ride back to our island retreat.

13 di chukai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di chukai - Google Blog Search


Malaysia Zoom » Harrif &#39;mengamuk&#39; <b>di Chukai</b>

Posted: 02 Mar 2012 03:08 PM PST

KEMAMAN – Pelumba Terengganu Cycling Team (TSG), Mohd. Harrif Salleh menceriakan penyokong tempatan apabila muncul tempat kedua peringkat kelapan Le Tour de Langkawi (LTdL) 2012 dari Pekan ke Chukai, semalam.

Lebih manis hampir 10,000 rakyat negeri Terengganu menanti untuk menyambutnya di garisan penamat dengan mengharapkan pelumba kesayangan mereka itu berjaya muncul juara pada perlumbaan sejauh 100.8 kilometer itu.

Bagaimanapun, mereka tetap gembira apabila melihat pelumba berusia 24 tahun itu berjaya meloloskan diri daripada 119 pelumba untuk meraih tempat kedua di belakang pelumba Farnese Vini-Selle Italia, Andrea Guardini yang lebih dahulu mencecah garisan penamat.

Dipetik dari Utusan Malaysia

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved