ads

Selasa, 25 Mac 2014

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


(Video) Rakaman CCTV Kes Khianat <b>Di</b> Masjid Limbongan, <b>Besut</b> <b>...</b>

Posted: 04 Mar 2014 01:10 AM PST

Besut – Penemuan berpuluh kitab suci al-Quran yang berselerak di tangga dan tandas oleh jemaah Masjid Kampung Limbongan, dekat sini, awal pagi tadi mengejutkan umat Islam daerah ini.

Kejadian itu disedari berlaku oleh sepasukan ahli Skim Rondaan Sukarela yang melakukan rondaan kali kedua di situ jam 2.30 pagi apabila ternampak al-Quran berselerak di tangga masjid sebelum rondaan pertama jam 1 pagi di kawasan itu tidak menemui sebarang perlakuan mencurigakan.

Lebih mengejutkan, jemaah yang datang untuk menunaikan solat Subuh pagi tadi turut menemui kitab suci itu bersepah di lantai masjid dan dalam tandas.

Ahli Dewan Undangan Negeri Kota Putera Mohd Mahdi Musa berkata, beliau dimaklumkan oleh penduduk mengenai kejadian itu Subuh tadi.

Katanya, kejadian itu amat dikesali dan tidak patut berlaku di tempat berkenaan.

Beliau berharap pihak berkuasa dapat mengambil tindakan segera dan menyiasat perkara itu sebelum merebak di tempat lain.

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


KEMALANGAN NGERI <b>DI JERANGAU</b> JABOR | Sabah & Sarawak <b>...</b>

Posted: 11 Dec 2013 05:18 PM PST

Gambar gambar ini dihantar oleh seorang rakan yang mengatakan kejadian ini berlaku di jalan Jerangau Jabor dimana sebuah kenderaan merempuh gerai kerana mengelak sebuah kenderaan lain membuatpusinngan U. Kemalangan ini berlaku pada hari jumaat lepas dan dari apa yang kita lihat, ada ramai pemandu yang terlalu cuai hingga mengakibatkan kemalangan yang meragut nyawa orang yang tidak berdosa.


From: SaSa General FEED

13 di jerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerteh - Google Blog Search


[TERGEMPAR] Langsuir Ganggu Penduduk Beberapa Kampung <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 21 Jan 2014 07:00 AM PST

[TERGEMPAR] Langsuir Ganggu Penduduk Beberapa Kampung Di Jerteh, Terengganu | KISAH SERAM DI TERENGGANU | PASIR PUTEH – Cerita langsuir mengganggu penduduk yang sebelum ini hanya diketahui penduduk di beberapa kampung di sini dan Jerteh, Terengganu akhir-akhir ini menjadi perbualan hangat apabila isu itu tersebar melalui laman sosial.
Cerita itu menarik perhatian penduduk dari luar kawasan yang memasuki kampung terlibat seperti Kampung Gong Tinggi, Gong Pasir, Kampung Tasek, Gong Lapang (Pasir Puteh) dan Kampung Penaga Putar (Jerteh) secara berkumpulan.
baca lagi klik TAJUK ENTRI ni

Tinjauan wartawan mendapati ada penduduk mengakui terserempak dengan lembaga berambut panjang yang berterbangan sambil mengilai dengan suara mengerikan tapi ada sesetengah penduduk menafikannya. 
Rujuk mereka yang layak 
Pegawai Agama Jajahan, Ahmad Talhah Ab Rahman berkata, beliau tidak jelas mengenai perkara itu kerana hanya mengetahui cerita mengenai langsuir itu melalui Facebook.
"Susah nak cakap sebenarnya. Tak nak percaya tak boleh juga kerana kita kena ingat Islam juga mengajar umatnya mempercayai perkara ghaib seperti wujudnya jin dan syaitan.
"Cuma jangan kita panik dan terlalu takut kerana ia boleh menjejaskan iman. Kena sama-sama jaga akidah dengan sentiasa merujuk kepada pakar atau orang yang layak membicarakannya," katanya.
Beliau tidak menafikan ada mendengar cerita mengenai bomoh yang berjaya 'menangkap hantu' namun katanya, perlu berhati-hati kerana jin juga mungkin menipu dengan berpura- pura terperangkap.
Ahmad Talhah berkata, sekali pun langsuir didakwa penduduk itu betul, makhluk itu tidak memudaratkan kerana ia mungkin jin yang mahu mengganggu manusia. 
Penduduk Kampung Penaga Putar, Tuan Muda Tuan Mat, 48, berkata, dia melihat kelibat lembaga yang berterbangan sambil mengilai panjang ketika pulang ke rumah dengan menunggang motosikal jam 12 tengah malam, minggu lalu.
Katanya, walaupun tidak nampak dengan jelas ketika dia memberhentikan motosikal, suara lembaga itu menyebabkan bulu romanya meremang dan memaksanya bergegas pulang.
Perasaan takut datang lagi ketika saya tersedar dari tidur pada malam itu. Sebelum ini saya ada dengar orang kampung cerita pasal langsuir tetapi saya tidak percaya sehinggalah saya berdepan dengannya.
"Saya pernah beberapa kali terserempak dengan hantu. Suara langsuir menyeramkan tapi saya tak endahkan,' katanya. 
Seorang bomoh dari Kampung Gong Manak, Ramli Yusof, 41, ketika ditemui mendakwa telah menangkap kesemua empat langsuir yang mengganggu penduduk iaitu dua di Gong Pasir, satu di Gong Tinggi dan satu di Gong Lapang.
Katanya, lembaga dengan ketinggian paras pinggangnya itu ditangkap dengan bantuan seorang rakan tidak sampai 10 minit dengan menggunakan ayat al-Quran.
"Saya 'memasungkannya' di satu tempat khusus dan akan 'menghantarnya balik ke tempat asal' selepas 40 hari ditangkap. Saya tidak tahu dari mana ia datang kerana inilah kali pertama saya menangkap langsuir.
"Sebelum menangkap, saya membaca jampi di rumah dan ketika itu, penduduk memberitahu terdengar langsuir berteriak seperti kesakitan, bukan lagi mengilai," katanya yang terlibat dengan aktiviti seperti itu sejak empat tahun lalu.

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jabor</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2014 11:08 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :- di jabor - Google Blog Search

LPT Beri Diskaun 20% Sempena Tahun Baru Cina - MyNewsHub <b>...</b>

Posted: 28 Jan 2014 04:55 AM PST


KUALA LUMPUR – Pengguna Touch 'n Go dan SmartTag di Lebuhraya Pantai Timur (LPT) bakal menikmati diskaun tol sebanyak 20 peratus sempena cuti perayaan Tahun Baharu Cina.

Pengarah pemegang konsesi LPT, ANIH Berhad Ir Wan Razali Wan Muda berkata pemberian diskaun itu akan berkuat kuasa dari 12 tengah malam Jumaat ini (31 Jan) hingga 11.59 malam pada keesokannya (1 Feb).

"Diskaun tol itu adalah sebagai tanda penghargaan kepada pengguna LPT bersempena musim perayaan," menurutnya dalam kenyataan di sini hari ini.

LPT bermula dari Gombak di Lembah Klang dan berakhir di Jabor, Terengganu.

Sementara itu, Pengurus Besar (Operasi) Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (DUKE), Ong Chee Keong berkata diskaun tol sebanyak 10 peratus akan diberi kepada pengguna semua kelas kenderaan sama ada secara bayaran tunai mahupun elektronik (ETC) di Lebuhraya DUKE.

Katanya diskaun itu akan dilaksana mulai 12.01 pagi pada hari Jumaat hingga 12 malam pada hari yang sama.

"Diskaun kadar tol yang diberikan ini adalah sebagai satu tanggungjawab khidmat korporat syarikat konsesi kepada semua pengguna Lebuhraya DUKE, di samping diskaun yang telah diberikan kepada semua pengguna pada musim perayaan yang terdahulu," katanya.

Dalam pada itu, Ong berkata pihak Lebuhraya DUKE juga kini turut giat mempertingkat kemudahan lorong di Plaza Tol Sentul Pasar dan antara kerja
naik taraf dalam proses akhir adalah kemudahan lorong tambah nilai dan juga lorong mod campuran berlapis di plaza tol berkenaan.

Di samping itu, Ong berkata pengguna kerap lebuh raya itu juga berpeluang memiliki kad Touch 'n Go edisi terhad Doraemon pada kadar RM10 dengan tambah nilai RM4 untuk setiap kad selagi stok masih ada. – BERNAMA

LPT Beri Diskaun 20% Sempena Tahun Baru Cinahttp://mynewshub.my/wp-content/uploads/Lebuhraya-Pantai-Timur.jpghttp://mynewshub.my/wp-content/uploads/Lebuhraya-Pantai-Timur-150x150.jpgMyNewsHub Terkini

KUALA LUMPUR - Pengguna Touch 'n Go dan SmartTag di Lebuhraya Pantai Timur (LPT) bakal menikmati diskaun tol sebanyak 20 peratus sempena cuti perayaan Tahun Baharu Cina. Pengarah pemegang konsesi LPT, ANIH Berhad Ir Wan Razali Wan Muda berkata pemberian diskaun itu akan berkuat kuasa dari 12 tengah malam Jumaat...

KUALA LUMPUR - Pengguna Touch 'n Go dan SmartTag di Lebuhraya Pantai Timur (LPT) bakal menikmati diskaun tol sebanyak 20 peratus sempena cuti perayaan Tahun Baharu Cina. Pengarah pemegang konsesi LPT, ANIH Berhad Ir Wan Razali Wan Muda berkata pemberian diskaun itu akan berkuat kuasa dari 12 tengah malam Jumaat ini (31 Jan) hingga 11.59 malam pada keesokannya (1 Feb). "Diskaun tol itu adalah sebagai tanda penghargaan kepada pengguna LPT bersempena musim perayaan," menurutnya dalam kenyataan di sini hari ini. LPT bermula dari Gombak di Lembah Klang dan berakhir di Jabor, Terengganu. Sementara itu, Pengurus Besar (Operasi) Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (DUKE), Ong Chee Keong berkata diskaun tol sebanyak 10 peratus akan diberi kepada pengguna semua kelas kenderaan sama ada secara bayaran tunai mahupun elektronik (ETC) di Lebuhraya DUKE. Katanya diskaun itu akan dilaksana mulai 12.01 pagi pada hari Jumaat hingga 12 malam pada hari yang sama. "Diskaun kadar tol yang diberikan ini adalah sebagai satu tanggungjawab khidmat korporat syarikat konsesi kepada semua pengguna Lebuhraya DUKE, di samping diskaun yang telah diberikan kepada semua pengguna pada musim perayaan yang terdahulu," katanya. Dalam pada itu, Ong berkata pihak Lebuhraya DUKE juga kini turut giat mempertingkat kemudahan lorong di Plaza Tol Sentul Pasar dan antara kerja naik taraf dalam proses akhir adalah kemudahan lorong tambah nilai dan juga lorong mod campuran berlapis di plaza tol berkenaan. Di samping itu, Ong berkata pengguna kerap lebuh raya itu juga berpeluang memiliki kad Touch 'n Go edisi terhad Doraemon pada kadar RM10 dengan tambah nilai RM4 untuk setiap kad selagi stok masih ada. - BERNAMA

13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau bidong</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jan 2014 09:24 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau bidong</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jan 2014 09:04 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau bidong</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Dec 2013 09:11 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau bidong</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2013 09:06 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau bidong</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Sep 2013 09:08 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

T E G A N U K I TA: TMT Merdekaraya Dive 2013 <b>di Pulau Bidong</b>

Posted: 26 Aug 2013 09:06 PM PDT

Oleh: Aida Abd Rahman
Gambar oleh Zulkipli Putra

Kerajaan negeri menerusi Sekretariat Tahun Melawat Terengganu (TMT) 2013 akan menganjurkan
program `TMT Merdekaraya Dive 2013' di Pulau Bidong, pada 30 Ogos hingga 1 September ini.

 Program julung kali dengan kerjasama Yayasan Coral Malaysia dilaksanakan sempena ulang tahun Kemerdekaan Malaysia ke-56 pada 31 Ogos ini dan sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Ketua Sekretariat TMT 2013, Encik Ahmad Fathil Abd Ghani, berkata peserta program bakal menaik dan mengibarkan Jalur Gemilang serta merakam sambutan hari raya di daratan dan dasar laut Pulau Bidong.


"Program bertujuan meraikan sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia ke-56 dengan menghargai dan memulihara khazanah laut dan darat negara.

"Pada masa yang sama acara itu akan mempromosikan TMT menerusi program konservasi, sekali gus dapat membersih kawasan pantai dan jeti Pulau Bidong yang tidak berpenghuni sejak sekian lama," katanya.

Encik Ahmad Fathil berkata, program ini juga dapat memerkukuh dan mempromosi nilai serta semangat konservasi di kalangan rakyat terutama golongan muda. Menurutnya, kesinambungan dari acara itu pihaknya juga mahu menyediakan forum untuk membincang dan mencambah minda bagi tujuan pembangunan pelancongan di pulau bersejarah itu.

Katanya, peserta dan media dari luar Terengganu dijangka akan bertolak dari Kuala Lumpur sejak 30 Ogos dan sebaik tiba keesokannya, mereka akan berkumpul di Jeti Merang, Setiu sebelum berlepas ke Pulau Bidong, kira-kira jam 11 pagi.

"Kesemua media dan peserta akan mengikuti aktiviti yang disediakan urusetia sebaik sampai di pulau itu seperti dialog, kerja membersih darat dan dasar laut, program mengibar Jalur Gemilang dan bendera TMT serta jamuan merdekaraya.

"Sementera majlis perasmian penutup dijangka akan disempurnakan Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Rakit, Haji Bazlan Abd Rahman yang mewaikili Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan Kebudayaan, Komunikasi dan Multimedia negeri, sebelum program tamat kira-kira lima jam kemudian dan semua peserta kembali ke jeti Merang," katanya


AWAS !!! Kencing Tikus <b>di Pulau Bidong</b> Terengganu

Posted: 14 Jun 2013 02:45 AM PDT

KUALA TERENGGANU: Kematian seorang kakitangan Universiti Malaysia Terengganu (UMT) 8 Jun lalu setelah menyertai aktiviti di Pulau Bidong di sini, disahkan akibat jangkitan virus kencing tikus (Leptospirosis). 

Perkara itu disahkan Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu hari ini setelah hasil ujian lanjut yang dijalankan di Institut Penyelidikan Perubatan Malaysia mendapati keputusan darah Ahmadi Abdul Ghawi, 47, positif virus itu. 

Pengarah Kesihatan Terengganu, Datuk Dr Anwa Sulaiman, berkata sehubungan itu jabatan telah menjalankan ujian terhadap anggota keluarga lelaki itu dan mereka yang berhubungan dengannya. 

"Ujian dibuat ke atas 63 orang termasuk mereka yang telah bersama menyertai aktiviti di Pulau Bidong dan hasilnya mendapati mereka tidak dijangkiti penyakit itu dan berada dalam keadaan sihat," katanya dalam kenyataan di sini hari ini. 

Beliau berkata berikutan pengesahan itu, jabatan mengambil langkah menutup sementara Pusat Penyelidikan UMT di Pulau Bidong untuk pembersihan dan semua aktiviti hendaklah diberhentikan sehingga keputusan sampel persekitaraan yang diambil diketahui. 

Dr Anwa berkata jabatan turut menasihatkan nelayan yang singgah di Pulau Bidong agar tidak menggunakan kemudahan yang ada di pulau itu. 

Jabatan juga telah mengambil langkah-langkah pencegahan dan kawalan awal virus itu di Pulau Bidong termasuk melakukan penilaian risiko persekitaran yang meliputi tempat penyediaan makanan, stor makanan, pengurusan sisa makanan dan sampah yang boleh mengundang kehadiran tikus. 
"Di samping itu, penilaian juga dibuat atas kemudahan sanitasi yang disediakan seperti tandas dan bilik mandi serta pengurusan air di permukaan dan sisa air limbah. 

"Sebanyak 16 sampel persekitaran iaitu 11 sampel sumber air dan lima sampel tanah telah diambil dan keputusan persampelan dijangka diperoleh selepas dua minggu lagi," katanya. 

Beliau turut menasihatkan orang ramai yang pekerjaan mereka terdedah kepada air atau tanah yang tercemar agar memakai pakaian perlindungan kalis air seperti but getah dan sarung tangan, menutup luka-luka kulit dengan balutan kalis air, mencuci dengan air bersih selepas pendedahan dan mendapatkan rawatan perubatan dengan segera jika mengalami gejala. 

Orang ramai juga dinasihat menjaga rumah dan premis mereka agar bebas daripada tikus dan pembawa-pembawa kuman yang lain, manakala bagi mereka yang mempunyai haiwan peliharaan, vaksin leptospirosis boleh diberikan, katanya. - BERNAMA

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau bidong</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Sep 2013 09:01 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Program Survival Laut dan Penghayatan Warisan Edisi Media <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 30 May 2013 07:36 PM PDT

 

Salam.

 

Kepada anda diluar sana yang belum baca lagi part satu entri ini sila baca dulu ok. Hari ke-2 kami di Pulau Bidong sangat ohsem. Ada aktiviti memancing di laut dalam dan aktiviti jungle trekking dan lawatan ke tapak penempatan warga Vietnam yang pernah menetap di situ beberapa tahun lalu. Seriously aku baru tahu Pulau Bidong mempunyai sejarahnya yang tersendiri. Pulau Bidong pernah menjadi penempatan warga Vietnam.Sampai sekarang ada lagi peninggalan mereka macam kubur, tapak bangunan dan patung.

 

kaki pancing

Aku nak tahu tak masa aktiviti memancing tu aku mabuk laut. haha gelakkan diri sendiri. Sah-sah la ikan pun tak dapat. Firstime aku join aktiviti macamnie beb. Mula-mula memang ilek-ilek lagi memancing dengan seronok sekali. Then mula la aku rasa pening dan loya. Nak muntah pun ada. Aku bagi pancing aku dekat orang lain. Aku baring terus atas kapal. kahkah. =p

 

Tengok gambar kat atas seronok Amir dapat ikan. Sekali dapat bukan seekor tapi dua ekor kau. Aku paling kagum dengan Aslina la sebab dia dapat ikan kemain banyak. Ada la dalam 5 ekor kalau tak salah kan Aslina ? Aku tak tahu la Aslina tu pakai umpan apa. Papepun, aktiviti memancing akan jadi lagi seronok kalau aku tak mabuk laut then dapat ikan 10 ekor. heh.

 

Lepas dapat ikan 15 ekor, masa memancing pun dah tamat. Kitorang dibawa ke melawat tapak peninggalan warga Vietnam yang pernah menetap di Pulau Bidong berpuluh-puluh tahun yang lepas. Masa tu aku belum lagi dilahirkan. Kau nak tahu cerita disebalik penempatan warga Vietnam nie kau tanya Amir. Story yang dia buat pasal Penempatan Vietnam masuk paper haritu. Kemain eksaited lagi dia.

 

Pulau Bidong

Hutan belakang kitorang itulah tapak penempatan warga Vietnam. Korang nampak tak mercu tanda tinggi belakang kitorang tu yang sebelah kanan ? Haa, itulah antara binaan diorang yang masih teguh sehingga sekarang. Aku ada bergambar dekat situ tapi Amir tak kasi pun gambar tu dekat aku. Biasalah aku pakai kamera ehsan orang je. Takde kamera sendiri. Kakak paling kanan dalam gambar diatas merupakan kakak angkat Aslina dan Amir. Cantik angat kakak angkat korang. aherher.

Pulau Bidong

 

Kalau korang nak tahu, pasir dekat gambar bawah nie halus gila. Semangat aku turun bawah semata-mata nak pergi sentuh pasir halus itu. Pantai dia pun sangat CANTIK. Air jernih bukan main lagi. ALLAHUAKHBAR !  Dapat snorkeling sini memang best nie. aha.

Pulau Bidong

Jungle trekking kat Pulau Bidong nie boleh tahan letih dia. Tempat kitorang berhenti masa jungle trekking yang ada pokok menjalar besar macam buai tu sangat unik. Aslina dengan Amir siap bergambar lagi situ. Tapi gambar tu takde. Sedeh kan. Semua gambar takde nak tunjuk dekat korang. Pasnie kalau nak pergi program wajib bawak kamera sendiri. =p

 

Pulau Bidong

Bersama geng media prima Kuala Lumpur dan Bernama Kuala Lumpur sebelum berangkat pulang ke jeti Marang. Korang sangat sporting. Kenal 2 hari pun dah boleh bergurau macam kenal 2 tahun tau. Siap janji nak belanja aku lagi tu kalau aku pergi Kuala Lumpur kan Raffi. Harap Raffi baca blog aku lol. Biasalah sporting. Nama pun orang media kan. =p

 

Harap tahun depan boleh join lagi program nie. Dengar kata setiap tahun diadakan program camnie dekat Pulau Bidong sana. Terima kasih urusetia program yang cantik kacak bergaya tu sebab incharge kitorang sepanjang program.

 

Aslina suka sangat dengan abang urusetia yang pakai t-shirt 7 dalam gambar bawah ini. Kan Aslina ? Haha. Tahniah buat Nik yang dah habis praktikal di Bernama. Semoga cepat-cepat dapat kerja. Panjang umur kita jumpa lagi.

Pulau Bidong

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau bidong</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jan 2014 09:43 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Diari Trip ke <b>Pulau Bidong</b> dan Pulau Redang, Teren... - Dunia Kecil

Posted: 24 Mar 2013 10:29 PM PDT

Dari Jeti Merang, kami bertolak ke Pulau Bidong dengan menaiki kapal milik Kolej Universiti Sains dan Teknologi Malaysia (KUSTEM). Alhamdulillah aku tak mabuk laut. Beberapa orang rakanku muntah-muntah akibat mabuk laut. 
Apabila sampai aku terus makan sebab lapar. Kemudian kami mendirikan khemah. Kami bermalam di Pulau Bidong.

27 Februari 2004
7.00 pagi
Dari Pulau Bidong, kami bertolak ke Pulau Redang dengan menaiki bot KUSTEM.
Dari kejauhan kelihatan Pulau Redang..
 Sampai je terus aku dan kawan-kawan baikku snap gambar di papan tanda ni..
 Kami snorkeling di sekitar Taman Laut Pulau Redang. Subhanallah, begitu cantik batu karang dan ikan kecil yang ada di sini..
 Kami semua memang bergambar sakan..
 Waktu tengahari kami bertolak pulang ke Pulau Bidong.
Kami bertolak balik. Rasa rindu nak datang sini lagi.. 
*********************************************************************************
Sedikit info tentang Pulau Bidong dan Pulau Redang:
1) Pulau Bidong
  • Terletak 45 kilometer di luar pantai bandar Terengganu dan Merang di Laut China Selatan.
  • Pada 8 Ogos 1978, pulau ini dijadikan tapak peralihan pelarian perang oleh kerajaan Malaysia dan Komisioner Tinggi Bangsa-bangsa Bersatu dengan penempatan 121 pelarian Vietnam pertama.
  • Ketika ia ditutup pada 1991, kira-kira 250,000 pelarian berada di sini sebelum diterima kebanyakannya oleh Amerika Syarikat, Kanada, Australia dan Perancis. 
2) Pulau Redang
  • Terletak di perairan Laut China Selatan dan merupakan salah satu daripada sembilan buah pulau yang membentuk Taman Laut Kepulauan Redang serta tapak pemuliharaan penyu yang penting. 
  • Ia merupakan salah satu pulau yang terbesar dan yang tercantik di pantai timur Semenanjung Malaysia. 
  • Ianya boleh dikunjungi melalui Merang dengan bot-bot yang dikendalikan oleh syarikat-syarikat peranginan. Jaraknya dari jeti Kampung Penarik ialah 30 kilometer nautika atau Kuala Terengganu melalui Jeti Shahbandar dengan menggunakan feri. 
Sumber Info: http://ms.wikipedia.org

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau bidong</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Oct 2013 09:22 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Program Survival Laut dan Penghayatan Warisan Edisi Media <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 30 May 2013 07:36 PM PDT

 

Salam.

 

Kepada anda diluar sana yang belum baca lagi part satu entri ini sila baca dulu ok. Hari ke-2 kami di Pulau Bidong sangat ohsem. Ada aktiviti memancing di laut dalam dan aktiviti jungle trekking dan lawatan ke tapak penempatan warga Vietnam yang pernah menetap di situ beberapa tahun lalu. Seriously aku baru tahu Pulau Bidong mempunyai sejarahnya yang tersendiri. Pulau Bidong pernah menjadi penempatan warga Vietnam.Sampai sekarang ada lagi peninggalan mereka macam kubur, tapak bangunan dan patung.

 

kaki pancing

Aku nak tahu tak masa aktiviti memancing tu aku mabuk laut. haha gelakkan diri sendiri. Sah-sah la ikan pun tak dapat. Firstime aku join aktiviti macamnie beb. Mula-mula memang ilek-ilek lagi memancing dengan seronok sekali. Then mula la aku rasa pening dan loya. Nak muntah pun ada. Aku bagi pancing aku dekat orang lain. Aku baring terus atas kapal. kahkah. =p

 

Tengok gambar kat atas seronok Amir dapat ikan. Sekali dapat bukan seekor tapi dua ekor kau. Aku paling kagum dengan Aslina la sebab dia dapat ikan kemain banyak. Ada la dalam 5 ekor kalau tak salah kan Aslina ? Aku tak tahu la Aslina tu pakai umpan apa. Papepun, aktiviti memancing akan jadi lagi seronok kalau aku tak mabuk laut then dapat ikan 10 ekor. heh.

 

Lepas dapat ikan 15 ekor, masa memancing pun dah tamat. Kitorang dibawa ke melawat tapak peninggalan warga Vietnam yang pernah menetap di Pulau Bidong berpuluh-puluh tahun yang lepas. Masa tu aku belum lagi dilahirkan. Kau nak tahu cerita disebalik penempatan warga Vietnam nie kau tanya Amir. Story yang dia buat pasal Penempatan Vietnam masuk paper haritu. Kemain eksaited lagi dia.

 

Pulau Bidong

Hutan belakang kitorang itulah tapak penempatan warga Vietnam. Korang nampak tak mercu tanda tinggi belakang kitorang tu yang sebelah kanan ? Haa, itulah antara binaan diorang yang masih teguh sehingga sekarang. Aku ada bergambar dekat situ tapi Amir tak kasi pun gambar tu dekat aku. Biasalah aku pakai kamera ehsan orang je. Takde kamera sendiri. Kakak paling kanan dalam gambar diatas merupakan kakak angkat Aslina dan Amir. Cantik angat kakak angkat korang. aherher.

Pulau Bidong

 

Kalau korang nak tahu, pasir dekat gambar bawah nie halus gila. Semangat aku turun bawah semata-mata nak pergi sentuh pasir halus itu. Pantai dia pun sangat CANTIK. Air jernih bukan main lagi. ALLAHUAKHBAR !  Dapat snorkeling sini memang best nie. aha.

Pulau Bidong

Jungle trekking kat Pulau Bidong nie boleh tahan letih dia. Tempat kitorang berhenti masa jungle trekking yang ada pokok menjalar besar macam buai tu sangat unik. Aslina dengan Amir siap bergambar lagi situ. Tapi gambar tu takde. Sedeh kan. Semua gambar takde nak tunjuk dekat korang. Pasnie kalau nak pergi program wajib bawak kamera sendiri. =p

 

Pulau Bidong

Bersama geng media prima Kuala Lumpur dan Bernama Kuala Lumpur sebelum berangkat pulang ke jeti Marang. Korang sangat sporting. Kenal 2 hari pun dah boleh bergurau macam kenal 2 tahun tau. Siap janji nak belanja aku lagi tu kalau aku pergi Kuala Lumpur kan Raffi. Harap Raffi baca blog aku lol. Biasalah sporting. Nama pun orang media kan. =p

 

Harap tahun depan boleh join lagi program nie. Dengar kata setiap tahun diadakan program camnie dekat Pulau Bidong sana. Terima kasih urusetia program yang cantik kacak bergaya tu sebab incharge kitorang sepanjang program.

 

Aslina suka sangat dengan abang urusetia yang pakai t-shirt 7 dalam gambar bawah ini. Kan Aslina ? Haha. Tahniah buat Nik yang dah habis praktikal di Bernama. Semoga cepat-cepat dapat kerja. Panjang umur kita jumpa lagi.

Pulau Bidong

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di kijal</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Feb 2014 03:22 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di kijal</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Feb 2014 03:04 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di kijal</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jan 2014 03:17 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di kijal</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Dec 2013 03:34 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di kijal</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Dec 2013 03:23 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Design Bilik - Deluxe Suite <b>di</b> Awana <b>Kijal</b>, Terengganu - Embracing <b>...</b>

Posted: 11 Sep 2013 08:18 PM PDT

Akhir bulan Julai lepas saya kena ke offshore sbb tiba2 ada kerja, dan terpaksa menginap di Awana Kijal sebelum bertolak esok pagi. Sebab last minute, hanya ada bilik Deluxe Suite, harga corporate rate ialah RM 550 including sahur (bln puasa time tu). Selalunya bilik yg kami dapat harga dalam RM 250 je.

Besarnya bilik dia, ada dua adjoining rooms.. Bosan duduk sorang2! Teringat masa kami dapat free bilik kat Palace of Golden Horses, konsep bilik nya macam ni jugak.

Jom tengok konsep bilik dia..



Nampsk macam furnishing lama, terutamanya langsir dia.. Tak suka langsir style berat camni tapi hotel takpe la..

Headboard katil style tak minat jugak .. :P



Ni adalah bilik yang lagi satu. Ada sofa, tv (ada dua tv, satu lg dalam bilik tidur), ada meja makan dan bilik air. Memang boleh jadi tempat tidur jugak sini kann..
Saya suka mirror belakang sofa tu.. Perasan tak ada full length mirror belakang sofa tu.. :)

Bahagian tv.



Ni toilet dalam bilik ruang tamu tu. Kecik dan susah sket nak ambil gmbr.


Yang ni pulak bilik air dalam bedroom. Macam biasa kemasan dia mmg style Awana Kijal. Sink besar granite style camni menjadi idaman utk bilik air nanti...hmmmm...

Ada cermin kaca to separate toilet dgn bilik air lain. Mungkin taknak basah kot. Cakap pasal basah, byk kali dah cakap dgn Hubby, I want a dry toilet.. Kena usahakan dan mungkin idea partition di toilet bowl dan bina shower box will help to create a dry toilet. Berangan je la dulu kan.

Sink. Haritu di expo Perfect Livin kami tengok banyak design tap, contohnya design tap dari brand Grohe and kebanyakannya ada valve yang let us choose air panas atau sejuk. To me that's overkill, i.e. tak perlu pun beli design camtu, kita bukan guna air panas. Tap2 dia cantik2 tapi mostly macam tu.

Tu sahaja laporan hotel yang pernah dan selalu dilawati iaitu Awana Kijal.



If you like this post or think it is useful, consider hitting the +1 button below, or Share :) Terima kasihhh

TOO GOOD TO BE TRUE: WW : Basah <b>Di</b> Resorts World <b>Kijal</b>

Posted: 24 Sep 2013 06:31 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]WW : Basah Di Resorts World Kijal. Posted by Ruziawati Yusof at 9/25/2013 09:31:00 AM · Email ThisBlogThis!Share to TwitterShare to Facebook. Labels: JALAN-JALAN, MANDI KOLAM, MY FAMILY, RESORTS WORLD KIJAL...
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved