ads

Jumaat, 18 Mei 2012

13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


Anak Merdeka: Bangunan Tinggi <b>di Gong Kedak</b>

Posted: 06 Nov 2011 11:48 PM PST

Assalamualaikum....


Cuba korang tengok bangunan kat atas tu...Bangunan tu still dalam pembinaan lagi... Ketinggiannya dalam 3 tingkat n kalo dilihat maybe akan lagi tinggi lepas siap nanti... Ape yang jadi persoalannya ialah ianya berhampiran dengan Pangkalan Udara Gong Kedak betul2 bersebelahan dengan pagar Pangkalan...
Ianya juga berhampiran dengan runway Pangkalan... Ape tujuan Bangunan ini dibina?? Sebagai Menara Pemerhati bagi sebarang aktiviti dalam pangkalan ke? Pangkalan Udara Gong Kedak merupakan salah satu Pangkalan STRATEGIK negara yang menempatkan 18 buah pesawat tercanggih milik TUDM... So dari bangunan yang akan dibina nie tak mustahil setiap aktiviti pergerakan udara Pangkalan akan dapat diperhatikan dari bangunan ini.....So TUDM rasanya perlu menyiasat pemilik bangunan ini agar ianya tidak dijadikan bangunan yang merekodkan semua aktiviti pergerakan udara dari pangkalan....

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Seramai 1466 Peneroka <b>Di</b> Empat Felda <b>Hulu Terengganu</b> Terima <b>...</b>

Posted: 15 May 2012 02:08 PM PDT

HULU TERENGGANU, 15 Mei (Bernama) — Seramai 1,466 peneroka di empat tanah rancangan Felda di sini menerima 'durian runtuh' berjumlah RM7.33 juta, sempena penyenaraian Felda Global Ventures Holding Bhd (FGVHB) di Bursa Malaysia.

Daripada jumlah itu, sebanyak RM2.925 juta diserahkan kepada 585 peneroka Felda Bukit Bading, RM1.835 juta (367 peneroka Felda Jerangau Barat), RM1.645 juta (329 peneroka Felda Mengkawang) dan RM925,000 (185 peneroka Felda Tersat).

Majlis penyerahan replika cek disempurnakan Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said di Felda Jerangau Barat di sini semalam.

Bagi 101 peneroka di Felda Jerangau Barat, majlis itu memberi keriangan berganda kepada mereka kerana turut menerima geran hak milik tanah tapak kediaman dan tanah ladang seluas lebih empat hektar.

Peneroka yang ditemui, Chik Mamat, 64, dan isterinya Ramlah Mohamad, 58, berkata penantian mereka selama 30 tahun ternyata berbaloi apabila menerima geran hak milik tanah itu daripada Menteri Besar sendiri.

– BERNAMA

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


Apo2 Yolah: Tempat-tempat menarik <b>di Kuala Terengganu</b> Part 1

Posted: 08 Apr 2012 04:50 PM PDT

Assalammualaikum dan peace yo!

Tu dia. Segmen melencong telah kembali. Sila muntah hijo. Kali ni atok joint trip opis sempena boss atok bakal bersara tak lamo laie. Nak amik feel kenangan terindah bersama staf katanya. To our beloved boss, Mr Azman Bin Aiyub, moga kehidupan akan bermakna bersama keluarga tercinta lopeh ni. Beliau seorang yang hebat dan sporting  =)
Okeh bebeh, kito teruskan perlencongan di Kuala Terengganu pado 30hb 3 2012 - 1hb 4 2012 tempoh hari.

Tempat pertama yang kami poie ialah masjid terapung Kuala Terengganu.  Masji ini dikenali jugak sebagai Masjid Tengku Zaharah sempena nama ibunda Al Marhum Sultan Mahmud Al-Mukhtafi Billah Shah Ibni Al-Marhum Sultan Ismail Nasiruddin Shah. Masjid ni jelas keunikannyo maso suasana air pasang di mana ianya kelihatan terapung-apung dengan dikelilingi oleh sebuah tasik yang mana airnya terus mengalir ke laut berhampiran. Jadi fenomena pasang surut air laut akan mempengaruhi persekitaran mesjid ni amnya.
Terdapat kemudahan gerai jualan dan makanan berhampiran masjid bagi kemudahan para pelawat. Mesjid ni jugak selalu menjadi tumpuan bagi upacara perkahwinan dan sesi fotografi. Paling santek masa matahari nak terbenam dari arah belakang mesjid. Nak nak ado refleksi air. Ngamsoi bak kato orang.
Menariknya kat dopan mesjid tu ado macam taman. Taman tu santek sangat. Kalau Ecah nak tipo uwan kat kampung yang Ecah bercuti di Korea, nescahaya uwan Ecah musti percayo. Tak cayo? moh skodeng....Sedikit info pasal masjid ni. Masjid ni dibino pada September 1991 dan telah siap dibino pada Januari 1994 bernilai RM6.997 juta dan direkabentuk oleh Dato'Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad, dari Seni Bahri dengan menampilkan ciri-ciri tamadun islam dan gabungan senibina tempatan. Keluasan 1,372 meter persegi dan menara setinggi 30 meter, sebuah kubah besar dan lima wakaf serta dikelilingi air sedalam 1.5 meter ini mampu menampung jemaah sehingga 1,000 orang yang menempatkan dewan solat lelaki di bahagian bawah dan manakala wanita di bahagian atas.

Macam mano nak ke sini? perjalanan ke sini mengambil maso 10 minit dari Bandaraya Kuala Terengganu, lobih kurang 5km jaraknya. Kedudukan masjid ni terlotak di pinggir di Kuala Terengganu iaitu Teluk Ibai. Okey, kalau nak singgah memang berbaloi. Selamat datang ke Ganu! =)

p/s : Sambung lagi part 2 esok. Timo kasih pada Zazaw kerana bagi alamat kat atok untuk poskan poskad yang dimenangi tempohari. Yang lagi 3 orang pemenang tu atok masih x terima alamat lagi.

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


nyekit sket: Lebuh raya jerangau/<b>jabor</b>

Posted: 14 May 2012 04:07 AM PDT

(Gambar ini aku ambil dekat persimpangan ke Paka, kerteh dan durian mentangau,Jalan kat sini telah diturap baru hampir setahun yang lalu,kerosakan tidak kelihatan)

 Lebuh raya jerangau jabor bermula dari pekan Ajil di hulu Terengganu dan berakhir dijabor kemaman.Panjang lebuh raya ini lebih kurang 140km.lebuh raya ini dibina disekitar tahun 1970.Seluruh perjalanan dari pekan Ajil hingga ke Jabor dipenuhi olih ladang kelapa sawit dan  sebahagian kecilnya ialah pekan2 kecil dan kampung.Pekan2 yang dilalui ialah pekan felda jerangau,Bukit Besi,Almuktafi billah shah,pekan air putih,cheneh dan pekan neram.

Bila melalui lebuh raya ini,yang paling diingati ialah jalan nya yang sangat teruk,lubang disana dan disini,Tempat yang paling teruk dan banyak lubang ialah dikawasan bukit besi ia-itu di gajah mati,Lebuh raya ini tidak sesuai untuk memandu pada waktu malam..Kawasan ini banyak terjadi kemalangan sejak dari dulu.Melalui jalan ini solah2 kita telah undur kebelakang untuk beberapa tahun....
(Pekan ceneh sebuah pekan yang sangat kecil,mempunyai sebuah pam minyak shell dan beberapa buah kedai runcit serta beberapa kemudahan lain.Pekan cheneh terletak dipendalaman kemaman terengganu,merupakan hentian kapada yang memandu jauh,Pekan ini akan sunyi bila lebuh raya pantai timur akan siap sepenuhnya pada 2013 nanti.)..
(Penyelegaraan memang langsung tak ada,telah dibiarkan sebegitu lama)
(Berhampiran dengan pekan bukit besi)
(Kalau didalam gambar kerosakan nya tak nampak,dalam keadaan yang sebenar nak melaluinya pun kena sangat berhati2)
(Kemalangan ni berlaku pada 16hb march 2012 yang lalu dikawasan gajah mati dilebuh raya jerangau jabor akibat dari ingin mengelak lubang besar)
 (Langsung tak bertaraf jalan dalam negara yang diwar2kan sebagai negara maju) Pada kesimpulan nya melalui lebuh raya jerangau jabor seolah2 memperjudikan harta benda kita kapada kemusnahan didalam sebuah kerajaan yang dikatakan kaya raya.Sekian............

Catatan Perjalanan Hidup Networker: Kami <b>Di</b> KT; Melebar.

Posted: 17 May 2012 11:36 PM PDT

Perjalanan hari ini(jumaat). Dari Kuala Lumpur menuju Kuala Terengganu. Keluar dari Bukit Kinrara jam 6.45 pagi. Hantar Baby ke rumah CDM Roshila. CDM Zefry akan hantar Baby bersama dengan anak-anaknya ke sekolah. Nak hantar terus ke sekolah pun. Awal sangat lagi. Tak ada orang. Paling awal orang ada pun jam 7.25 am.
Dari Puchong Hartamas, terus bergerak menuju KT, melalui Serdang Lama, Sungai Besi dan MRR2 menuju ke Tol Gombak. Pagi-pagi, kereta agak banyak, orang nak masuk opis. Bergerak slow je. Tak boleh laju sangat. Singgah isi petrol kat Shell Gombak. Kasi penuh. Biar sampai KT terus. Tak payah nak isi-isi lagi. Selain isi petrol, belilah juga jajan. Biskut. Mengunyah ketika drive. Boleh tahan mengantuk.hi!hi!hi!
Masuk Tol Gombak, Tol Karak. Keluar di Tol Kuantan, lalu Jabor sampai ke Bukit Besi. Dari Bukit Besi masuk semula LPT. Dah buka dari Bukit Besi ke Kuala Terengganu. Hari ini baru buka. Aku lalu tadi hanya 20 minit dah boleh sampai KT. Syoknya. Wow! jimat masa.


Kami singgah breakfast di R & R Temerloh. Kena nasi dengan gulai ikan pating tempoyak. Gulai ikan keli salai. Boleh tahan sedapnya. Harganya amat berpatutan.
Buat apa datang KT? Anak buah kahwin. Esok pagi akad nikah. Tengahari kenduri. Anak sulung aku punya abang. Abang aku juga pagi tadi bertolak dari KL. Sekarang aku sedang berehat kat bilik. Tunggu masa yang sesuai nak keluar, cari makan. Lepas tu, hasrat hati nak jumpa dengan kawan-kawan. Harap ada yang sudi bertemu mata. Jangan takut, kami datang bukan nak ajak berniaga bersama kami. Jumpa sekadar minum-minum dan kukuhkan persahabatan yang sekian lama terjalin.
Kadang-kadang, ada penyakit. Tak nak jumpa kawan. Takut diperangkap. Ajak buat MLM @ pelaburan. Bila kawan muncul tiba-tiba. Insyaalah kami tak buat gitu. Kalau jumpa sekali pun, memang kami cite pasal meniaga. Kawan pun cite pasal kerja mereka. Bertukar pengalaman. Apa salahnya. Sebab itulah kerja yang kami dah lama buat. Bukan nak ajak pun. Tapi kalau terpikat, terpulang pada diri sendiri.
KT dah berubah. Terutamanya sekitar Ladang. Dah tak ada lagi rumah-rumah kayu. Apa yang ada ialah bangunan-bangunan. Banyak juga hotel-hotel baru. Dulu KT susah nak dapat bilik kosong. Terutamanya musim cuti sekolah. Sekarang ni tak lagi kot. Tempat-tempat lain kami belum jelajah lagi.

Dulu-dulu kami selalu datang. Ada juga group yang aktif. Besar juga volume setiap bulan. Zaman tu, zaman jual satu-satu. Bila hujung-hujung, jual satu-satu tak berapa boleh jalan. Mereka tarik diri. Kami jual cash masa tu. Bila masuk mereka yang jual hutang, mereka sedikit bermasalah. Lagi parah, bila leadernya sambung belajar. Tinggal mereka terkapai-kapai. Kami pun semakin sibuk masa tu. Datang pun tak boleh bertumah lama dengan mereka. Lagi cepat mereka tidur. Itu dulu. Tak mustahil mereka bangkit semula. Dah ramai yang bisa bangkit kembali. Malah mereka bisa bangkit dengan boom lagi.

Boom KT. Satu bonus buat akademi. Mana tahu jumpa permata. Mana tahu jumpa yang gile-gile nak buat. Mana tahu nak jadi taiko kat sini. Boleh ubah pemikiran orang KT. Hidup sekarang belum selesa. Pendapatan selesa hari ini, belum tentu selesa juga untuk masa-masa akan datang. Mungkin hari ini RM5K sebulan dah amat selesa. Lima tahun akan datang RM5K dah sama macam RM2K sahaja.

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


Kempen Selamatkan Ummah <b>di Kemaman</b> tampilkan Naib Presiden <b>...</b>

Posted: 17 May 2012 08:10 AM PDT

KEMAMAN, 17 Mei - Naib Presiden II ISMA, Ustaz Muhammad Fauzi Asmuni akan tampil dalam Siri Kempen Selamatkan Ummah anjuran ISMA Cawangan Kemaman di masjid-masjid terpilih sekitar sini. Beliau akan menyampaikan ceramah bertajuk 'Kesepakatan Ummat Tunjang Kehebatan' di Masjid Geliga pada 18 Mei dan Masjid Jamek Chukai pada 19 Mei. Seluruh muslimin dan muslimat khususnya yang berada di kawasan berhampiran dijemput untuk hadir beramai-ramai ke program ini.

13 di jerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerteh - Google Blog Search


UOP Resources (M) Sdn. Bhd: Pesta Komputer Recon <b>di Jerteh</b> <b>...</b>

Posted: 23 Feb 2012 01:00 PM PST


Kali kedua Pesta Komputer Recon akan diadakan pada 23 Feb - 1 March 2012 di Dewan Sivik Gong Kemuntong, Jerteh, Besut, Terengganu. Dibuka dari jam 10.00 pagi - 10.00 malam, datanglah beramai-ramai... set komputer bermula dari hanya RM 299 termasuk 3 bulan warranty 1 to 1 exchange.

di negeri terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri terengganu - Google Blog Search


DEMO ANTI ISRAEL! KALI INI <b>DI NEGERI TERENGGANU</b> PULAK <b>...</b>

Posted: 25 Mar 2012 05:02 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]KALI INI DI NEGERI TERENGGANU PULAK! PERAK PUN TAK KETINGGALAN WEI! Berita panas dari Terengganu mengenai demo bantah Anwar Ibrahim sokong Israel. Dikhabarkan tengahari tadi, seramai 120 orang terdiri ...

13 di bukit besi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


(LPT) Fasa 2 dari Kuala Terengganu - Ajil - <b>Bukit Besi</b> dibuka

Posted: 17 May 2012 12:37 PM PDT


Sebahagian Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT 2) dari persimpangan bertingkat Ajil ke persimpangan bertingkat Telemung di Terengganu dibuka kepada semua lalu lintas mulai pukul 10 pagi, 18 Mei 2012 (Jumaat).

Ketua Pengarah Lembaga Lebuhraya Malaysia, Datuk Ismail Md Salleh berkata pembukaan jajaran sepanjang 21 kilometer itu membolehkan pengguna menikmati perjalanan terus ke Kuala Terengganu dengan had laju 110 kilometer sejam, tanpa henti ke Persimpangan Bukit Besi di Dungun.

"Ini secara tidak langsung memendekkan tempoh perjalanan dari 1 jam 30 minit kepada 40 minit," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata pembukaan sebahagian lebuhraya LPT 2 itu juga dapat mengurangkan kadar kesesakan di Jalan Persekutuan 14 pada waktu puncak dan musim perayaan serta cuti persekolahan.

Ismail berkata ia juga memberi alternatif kepada pengguna untuk perjalanan lebih cepat dan selesa selain menjana ekonomi di Pantai Timur.

- BERNAMA

Mengantuk petanda ajal ~ Kemalangan Jalan Raya

Posted: 29 Apr 2012 01:19 PM PDT

Inalillahi wainailaihi rojiun 

BUKIT LAT - "Petang itu, makcik rasa tak sedap hati, jantung berdebar-debar, mata pula asyik mengantuk, tak sangka ia petanda anak mak cik terbabit dalam kemalangan sehingga menemui ajal."

Demikian kata Ramlah Hamzah, 60, ibu kepada Halimaton Saa'diah Mohamad@Ariffin, 29, kerani syarikat swasta yang menemui ajal selepas terbabit dalam satu kemalangan jalan raya, dekat sini, petang kelmarin.

Kejadian kira-kira jam 5.40 petang di Kilometer 8 Jalan Dungun-Bukit Besi dekat Bukit Lat itu dipercayai berlaku ketika Halimaton Saa'diah yang bekerja di sebuah syarikat di Dungun dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Bukit Besi.

Mangsa maut di tempat kejadian akibat kecederaan parah pada bahagian kepala selepas motosikal yang dinaikinya dipercayai merempuh sebuah kenderaan pacuan empat roda yang dikatakan berhenti di bahu jalan.

Menurut Ramlah, sebelum kejadian, anak gadisnya yang masih bujang itu keluar dari rumahnya di Bukit Besi kira-kira jam 8 pagi lalu menuju ke tempat kerjanya di bandar Dungun.

Ramlah berkata, sebelum pergi kerja, anak ketujuh daripada lapan beradik itu keliha-tan gembira kerana dapat memakai baju kurung baru yang siap ditempah sebelumnya.

"Ketika hendak keluar rumah, dia sempat beritahu makcik, sebaik pulang dari kerja, dia akan ambil dua pasang lagi baju kurung yang sudah siap ditempah di kedai jahit, manakala sepasang sudah dipakainya.

"Tak sangka dia tidak sempat memakai dua lagi baju baru, rupanya dia lebih dahulu menemui ajal," kata Ramlah yang masih hiba dengan pemergian anak perempuannya itu.

Ramlah berkata, pemergian anaknya itu amat dirasainya kerana arwah sebelum ini banyak membantu meringankan beban hariannya.

Katanya, setiap kali mendapat gaji, arwah yang berulang-alik ke tempat kerja dengan motosikal sejauh lebih 60 kilometer setiap hari akan menghulurkannya wang untuk belanja harian selain turut membeli keperluan lain.

"Mak cik tak sangka dia pergi terlalu cepat. Kini, dia sudah tiada, makcik hilang tempat bergantung," katanya.

Mayat mangsa dihantar ke Unit Forensik Hospital Dungun untuk dibedah siasat bagi mengetahui punca kematian.

Jenazah mangsa kemudiannya dituntut ahli keluarga untuk dibawa pulang ke rumahnya di Bukit Besi.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Dahlan Mohd Noor mengesahkan kejadian dan kes berkenaan masih dalam siasatan.

Al-Fatihah

Sumber:
sinarharian.com.my/edisi/terengganu/mengantuk-petanda-ajal-anak-1.43982

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved