ads

Isnin, 1 Oktober 2012

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


Black Mentor Komen Bawa Kekasih Bercuti <b>di Pulau Redang</b>

Posted: 01 Oct 2012 06:00 PM PDT

Sisipan BpoP minggu lalu ada memaparkan satu berita yang mengejutkan juga, mengenai Black Mentor yang dikatakan khalwat atau bersekedudukan dengan seorang wanita di sebuah resort dan cerita itu disampaikan oleh staff yang bekerja di sana kepada penulis paling pedas, Zubir.

Namun Black mempertahankan dakwaan itu dengan mengatakan dia mengakui pergi bercuti di Pulau Redang namun bukan bulan lalu, ianya pada awal tahun ini dan ditemani oleh tiga orang rakan yang lain. Dan ini komentar sekali lagi Black melalui portal GUA terhadap dakwaan sisipan BpoP berkenaan.

"Saya mengaku pergi bercuti bersama teman wanita ke Pulau Redang pada Januari lalu. Tetapi, saya nafikan duduk sebilik dengan teman wanita seperti yang didakwa dalam ruangan gosip sebuah akhbar. Bahkan, kami juga tidak pergi secara berdua-duaan. Sebaliknya percutian itu disertai oleh tiga orang rakan lain. Jadi, kami pergi berlima iaitu tiga orang perempuan, dan dua orang lelaki.

Ketika percutian selama tiga hari dua malam itu, memang ada masa-masanya saya luangkan masa dengan teman wanita sahaja tanpa kehadiran rakan-rakan lain. Tetapi bukan seperti yang digembar-gemburkan. Sebagai manusia biasa, saya juga ada keinginan untuk menghabiskan masa dengan teman wanita. Oleh itu, tidak hairanlah kalau ada pihak yang mendakwa nampak saya berdua sahaja, tidak ada kawan-kawan lain.

Saya sangat terkilan apabila penulis ruangan gosip itu mempersoalkan tentang agama saya. Tolonglah! saya ada emak dan ayah yang mendidik saya dengan baik. Untuk pengetahuan penulis itu, saya dulu bersekolah di sekolah agama dan sudah pasti saya tahu hukum-hakam agama. Saya tahu batas-batas sebagai seorang Islam. Saya tidak akan buat perkara yang tidak senonoh. Sebagai manusia biasa, memang saya tidak sempurna dan tidak lepas daripada melakukan kesilapan, tetapi tolong jangan melebihi batas. Saya sanggup bergaduh kalau soal agama,"

-Komen anda itu adalah TANGGUNGJAWAB ANDA. tq.

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


PaPa MiFz: Ikan Jerung <b>Di Pulau Perhentian</b>

Posted: 01 Oct 2012 04:43 AM PDT

As salam semuo...

Entry berkenaan percutian ke Pulau Perhentian PM terpaksa tunda lagi yer...kamera asyik jer tertinggal di rumah...huhu entry nih PM just nak share gambar ikan jerung yang di beri oleh salah seorang penduduk Pulau Perhentian yang PM jumpa ketika bercuti hari tuh...


Setakat baby shark pernah lah PM jumpo ketika bersnorkeling di Pulau Redang...tapi ini mother shark wor...nasib baik jugak maso pergi ke shark point tempoh hari tak terserempak dengan mother shark nih...kalau jumpo mesti kecut jugak lah perut di buat nyer...huhu wife PM kalau nampak pasti panik bangat di buek nyer...hehe

Di khabarkan ikan jerung di Pulau Perhentian nih mesra rakyat...tak kacau orang....dia tak makan daging manusia...hmm...ye ke?? boleh percayo ke?? tapi tuh la takdo lak dengar lagi pelancong kene gigit jerung kat Malaysia nih...musykil di buat nyer...

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


Mrs Red: <b>KETENGAH JAYA</b>- Penjenayah pecah masuk rumah <b>...</b>

Posted: 25 Sep 2012 09:55 PM PDT


KETENGAH JAYA – Seorang pemuda yang cuba berjinak-jinak dengan aktiviti pecah rumah bukan sahaja tidak sempat menikmati hasil curi, malah terpaksa meringkuk di lokap selepas aktivitinya berjaya dihidu polis.

Perbuatan jenayah pemuda berusia 25 tahun itu mula dikesan polis selepas suspek dikatakan menawarkan barangan elektrik termasuk komputer riba dengan harga murah kepada penduduk sekitar yang tinggal di kawasan rancangan Felda.

Berikutan itu, satu serbuan dilakukan kira-kira jam 3.45 pagi semalam dan polis berjaya menahan suspek selain turut menemui sejumlah barangan elektrik seperti televisyen, kamera, komputer riba serta alat pembesar suara.

Siasatan awal mendapati barangan tersebut dipercayai milik kakitangan syarikat petrokimia yang dilaporkan hilang di Kerteh, Kemaman 15 September lalu.

Ketua Polis Daerah, Dahlan Mohd Noor mengesahkan, pihaknya menahan suspek untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan.

"Kita sedang menyiapkan kertas siasatan dan akan mendakwa suspek di mahkamah sebaik mendapat arahan daripada timbalan pendakwaraya," katanya.

BADUT RAKYAT: HOT NEWS !!! HIMPUNAN HIJAU !!! @AZALINA <b>...</b>

Posted: 27 Sep 2012 05:00 AM PDT


walaupun isu ini kelmarin,tetapi saya rasa isu ini harus di pandang oleh pembaca Badut Rakyat kerana pakatan haram tengah menipu rakyat berkenaan dengan isu pengerang ini.menurut sumber,hari ahad ini satu perhimpunan akan di adakan kononnya nak bela rakyat pengerang dan mengatakan projek itu bahaya.ingat lynas ker ??? pasal minyak tu,kenapa tak pertikaikan loji minyak petronas di terengganu ??? saya ceritakan sedikit tentang kerteh.Terdapat beberapa buah kampung didalam Mukim Kerteh iaitu Kg Labohan,Kg Tengah,Kg Telaga Papan,Kg Gelugor,Kg Kuala Opis(Bandar Baru sekarang),Kg Baru(mula didiami dalam tahun awal 1970'an melalui pemberian tanah kepada penduduk dizaman Dato' Sulong bin Mahmood menjadi wakil rakyat),Kg Chabang,Kg Pengkalan Ranggon,Kg Bukit Pahang,Kg Batu Puteh,Kg Darat Kolam,Kg Mat Ikal,Kg Lama,Rasau Kerteh dan Ketengah Jaya.Kerteh membangun hasil daripada adanya 'emas hitam' iaitu petroleum yang terdapat di dasar Laut China Selatan yang menghadap ke pantai Kerteh.Kerteh menjadi salah satu kawasan tumpuan penting di daerah Kemaman kerana kepadatan penduduk dan juga kemudahan yang lengkap. Kerteh juga sering dipanggil sebagai "City of Light" di kalangan pelancong kerana limpahan cahaya dari Kawasan Perindustian Petroleum Petronas yang menerangi kawasan Kerteh pada waktu malam.Pelbagai bentuk pembangunan telah dibangunkan di Kerteh.Antaranya ialah Kawasan Perindustrian Petronas,Pelabuhan Kerteh,Loji Penapis Minyak Terengganu,Rantau Petronas,Sekolah Rantau Petronas dan lain-lain.Rantau Petronas turut dibangunkan oleh PMINT.Terdapat banyak pembangunan muncul di Kerteh seiring dengan pembangunan ECER di seluruh negeri Terengganu. 

gambar di atas kononnya nak bela rakyat.kalau nak bela,kenapa isu tumpahan minyak di sungai rengit tak bela ??? kata himpunan hijua ni terdiri dari NGO ???
Ahli Parlimen Pengerang,Datuk Seri Azalina Othman menjelaskan bahawa tanah bagi menempatkan rancangan projek Kompleks Bersepadu Pengerang (PIPC) telah dikenalpasti sebagai lokasi strategik bagi kapal dagang untuk berlabuh.Justeru katanya tidak timbul isu tentang bantahan oleh penduduk seperti yang dibangkitkan oleh pemimpin PAS.Sambil menyifatkan tuduhan Naib Presiden PAS,Salahudin Ayub tidak berasas,jom kita saksikan video,sumber dari Kl Pos di bawah


RENUNG-RENUNGKAN

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


PAKEJ PERCUTIAN <b>DI</b> TERENGGANU / MAS /AIR ASIA / FIREFLY

Posted: 26 Aug 2012 05:07 PM PDT


Hari Pertama
- Jemput di Lapangan Terbang
- Melawat  Terengganu
          - Air Panas LA Hot Spring Besut
          - Lata Tembakah
          - Pantai Bukit Keluang Besut
          - Air Terjun Sekayu
          - Pantai Penarik / Pantai Merang
          - Kerepok Lekor

Hari Ke Dua
- Melawat Sekitar Kuala Terengganu
          - Menaiki Bot dari Seberang Takir ke Kuala Terengganu
          - Pasar Payang
          - Muzium Negeri
          - Batik di Chendering
          - Pantai Batu Buruk
          -Taman Tamaddun Islam
          - Pulau Wan Man/ Taman Warisan
          - Sekitar Kuala Terengganu
- Hantar Ke Lapangan Terbang

Pakej Keluarga sahaja 2 Hingga 4 Orang
Penginapan RM 150.00/ Malam
Pengangkutan RM 150.00 /Sehari (kereta bersama pemandu)
Tidak termasuk harga makanan

2 Hari 1 Malam = RM 450.00 (Kapasiti Maksima 4 Orang)
3 Hari 2 Malam = RM 600.00 (Kapasiti Maksima 4 Orang)

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Lokasi Speed Trap - v12gether blog

Posted: 01 Oct 2012 07:02 AM PDT


Di bawah adalah senarai kawasan dipasang kamera speed trap :

PLUS North Bound (ke Utara)
* Di bawah jambatan di kira-kira 456km, Sg Buloh simpang.
* Di bawah jambatan di kira-kira 459km, Bukit Lanjan interchange.
* Di bawah restoran jejantas di Sg Buloh.
* Di bawah jambatan terakhir sebelum tol Sg Besi pada 309.2km.
* Di bawah jambatan di 296.5km, persimpangan Bangi.
* Di bawah jambatan baru dibina di 289.0km, selepas simpang Utara Penilaian.
* Di bawah jambatan di 286.5km, Penilaian Utara simpang.

PLUS South Bound (ke Selatan)
* Di bawah papan tanda pada kira-kira 454.6km dan 455.2km, Sg Buloh layby.
* Di bawah jambatan selepas simpang Subang pada 11.3km.
* Di bawah jambatan di 22km, simpang Bukit Lanjan
* Di bawah jambatan sebelum Mint hotel, Sg Besi Tol. 80km / h sahaja!
* Di bawah jambatan di 302.8km, persimpangan Kajang.
* Kira-kira 1km selatan persimpangan Bangi
* Di 296.5km and 297km, persimpangan Bangi
* Di bawah jambatan yang baru dibina di 289.0km, sebelum simpang Nilai Utara .
* At 285.5km dan 285.8km, persimpangan Nilai Utara.
* Pada pembahagi pusat 251.8km dan 253km selepas simpang Senawang .
* Selepas simpang Alor Gajah at 213.9km, sebelah taman tema air.
* Di halangan kanan pada 198.4km.

Elite Central Link East / North Bound
* Pada sebelah kiri di 4.8km selepas Batu Tiga / Shah Alam keluar
* Di bawah restoran jejantas di persimpangan USJ / Hicom kira-kira 8.5km. 90km / h zone!
* Di bawah jambatan sebelum simpang USJ / Hicom di 10.5km.

Elite Central Link West / South Bound
* Di bawah restoran jejantas di persimpangan USJ / Hicom kira-kira 8.5km. 90km / h zone!
* Di bawah jambatan sebelum simpang USJ / Hicom di 10.5km.
* Selepas keluar dari tol KLIA ke lapangan terbang, di bawah Jalan Pekeliling
flyover.90km / h

NKVE East / North Bound
* 300m sebelum tol Jalan Duta, 60km / h!
* Di sebalik halangan kemalangan di sebelah kiri apabila pergi ke arah tol Jalan Duta,di 24.9km 80km/h
* Di bawah jambatan di Damansara Junction, 17.5km NKVE West / South Bound
* Di sebalik halangan di sebelah kiri apabila keluar tol Jalan Duta dari KL, pada 25.3km dan 25.7km, 80km / h sahaja!
* Dari Jln Duta, di bawah jambatan, 23km, 80km / h sahaja!
* Dari Jln Duta, di terowong Sg Buloh persimpangan-Y, 22km.
* Di sebalik halangan n di Damansara Junction, 17.7km dan 16.8km
* Di bawah jambatan keretapi di 11.2km
* Di bawah jambatan di persimpangan Shah Alam.

Kesas East Bound
* Di bawah jambatan di 44.8km, turun bukit yang selepas simpang Puchong.

Kesas West Bound
* Di tepi Sg Besi Tol Bound Timur. Kuala LumpurCity
* Jalan Duta; di bawah jejambat di persimpangan Damansara, 70km / h zone.

Klang
* Jalan antara Klang dan Pelabuhan Klang. Ke Arah Klang arahan, pada kira-kira 13 km kilometer batu. 70km / h sahaja!

Pantai Timur
* Tanda Jalan di Karak lebuh raya adalah tidak mencukupi terutamanya di simpang Y; jika anda unfamilar, pergi perlahan.
* East terikat, turun bukit dijalankan selepas Raub persimpangan.
* Maran, 60km / h zone.
* Paya Bungor, 70km / h zone.

Perangkap Hadlaju DI JOHOR South Bound
* Persimpangan Tangkak.
* Di bawah jambatan selepas Yong Peng Utara persimpangan
* Pada 97.3km.
* Persimpangan Ayer Hitam
* Persimpangan Sedenak

Perangkap hadlaju DI PERLIS, KEDAH DAN PULAU PINANG

North Bound
* Around Ayer Hitam in 60km / h zone.
* Sebelum Perwaja Steel.
* Sg Petani persimpangan.
* Antara persimpangan Seberang Jaya dan Tol Sg Dua.

South Bound
* PenangBridgeisland akhir. Had laju 80km / j.
* Kira-kira 2 km sebelum Juru Toll Speed ??had 90km / j.

Perangkap HADLAJU DI PERAK North Bound
* Di bawah jambatan di 197.1km dan 198.8km, Simpang selepas Kamunting.
* Di bawah jambatan di 204.3km, selepas simpang Kamunting.
* Di bawah jambatan di 208km, sebelum simpang Junction.
* Di bawah jambatan di 214.8km, sebelum simpang Kamunting.
* Ipoh Vista Point pada kira-kira 263km. Had laju 80km / j.
* Di bawah jambatan di 271km,simpang utara Ipoh .
* Di bawah jambatan di 274.4km, simpang utara Ipoh South .
* Di bawah jambatan di 286.9km, Simpang Pulai .
* Di bawah jambatan di 296km, Gopeng.
* Di bawah jambatan di 352.6km, selepas Sungkai.
* Di bawah jambatan di 353km, Sungkai .
* Di bawah jambatan di 373km, Slim River.

South Bound
* Di bawah jambatan di 199km, sebelum simpang Kamunting simpang.
* Di bawah jambatan di 241.9km, at Kalau Kangsar.
* Di bawah post tanda di 296.1km, sebelum Gopeng.
* Di bawah jambatan di 297km, Gopeng .
* Di bawah jambatan di 300km, selepas simpang Gopeng.
* Di bawah jambatan di 308.6km, selepas Gopeng .
* Di bawah jambatan di 372.6km, di SlimRiver.

Sabak Bernam
KM. 64 T / INTAN – KLANG,
KM. 62 T / INTAN – KLANG,
KM. 60 T / INTAN – KLANG, (KM.60 Sg.Nibong)
KM. 54 T / INTAN – KLANG
Kilometer 29.3th Jalan Klang-Teluk Intan;
SUBANG JAYA KM 8,5 L / RAYA ELITE,
Bentong KM40 L / RAYA KL-Karak,
Spt (B / Mertajam) KM 142,6 LRUS,
Hulu SELANGOR (KKB), KM 400 LRUS,
S / RIVER (B / SANDAKAN) KM 122 JLN IPOH-K/LUMPUR

JALAN PERSEKUTUAN
1- Bersebelahan Hotel Mint
2- Berdekatan Esso kat exit Salak Selatan
3- Berhadapan dengan Istana Negara
4- Berhadapan dengan Muzium Negara
5- Kawasan turun bukit selepas pekan Raub (Menghala Kuala Lipis)
6- 2 km sebelum pekan Maran (Arah Kuantan)
7- Area Paya Bungor (Arah Kuantan)
8- Selepas exit ke Bentong (Menghala ke LPT)
9- Jalan Gambang – Kuantan (Turun bukit selepas Matrikulasi Pahang)
10- Berhadapan dengan Mini Malaysia Melaka (70km/j)
11- Berhadapan dengan Zoo Melaka (70 km/j)
12- Bawah jambatan dari Banting ke KLIA (80 km/j)
13- Berhadapan dengan Kolej Inti, Nilai
14- Persimpangan Sg Manggis menghala ke Klang (60 km/j)
15- Berhadapan Tesco Klang (70 km/j)
16- Jambatan berdekatan rumah MB Selangor kat Pasir Panjang (70km/j)
17- 2 km selepas sempadan Perak-Selangor di Jalan Sabak Bernam (berdekatan kilang kelapa sawit)
18- Laluan bertingkat antara USM ke Bayan Lepas
19- Jelutong expressway berdekatan Tesco Pulau Pinang
20- MRR2 antara simpang Taman Melati & Wangsa Maju
21- MRR2 berhadapan Mikro Cheras

Lain-lain
1. Kilometer 1.13.5th Lebuhraya Ayer Keroh
2. Kilometer 33 Jalan Kuala Terengganu-Kuantan;
3. Kilometer 81 jalan Jerangau-Jabor;
4. Kilometer 51 Jalan Alor Star-Butterworth;
5. Kilometer 85.5th Jalan Kuala Lumpur-Ipoh;
6. Kilometer 29.3th Jalan Klang-Teluk Intan;
7. Kilometer 15 Jalan Tampin-Segamat;
8. Kilometer 36 Jalan Kuantan-Kemaman;
9. Seksyen 57, Jalan Kota Tinggi-Sg Rengit;Kilometer 10.184th Jalan Johor Bahru-Kuala Lumpur;
11. 83 Street dan kilometer 62 Gua Musang-Kuala Krai;
12. Jelutong Expressway di Pulau Pinang

Atlet Sukma terlibat nahas | :: cina islam | 2012 ::

Posted: 01 Jul 2012 07:03 PM PDT

12 Syaaban 1433H. [MOD] -

KEMAMAN – Seramai 20 pemain hoki Terengganu yang dalam perjalanan ke Kuantan untuk mengadakan latihan sebagai persediaan menghadapi Sukan Malaysia (Sukma) ke-15 di Pahang, berdepan detik cemas apabila bas Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu (SUK) yang dinaiki mereka terlibat dalam kemalangan.

Kejadian berlaku di Kilometer 166 Jalan Jerangau–Jabor, berhadapan Pejabat Felcra Sungai Pergam, Air Putih, petang semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 1.30 petang itu, bas yang dinaiki kesemua atlet lelaki itu berlanggar dengan sebuah kereta Proton Perdana, mengakibatkan pemandu kereta berumur 34 tahun yang dalam perjalanan dari arah Kuantan ke Kuala Terengganu mengalami kecederaan dan patah kaki kanan.

Bagaimanapun, kesemua atlet dan pemandu bas berkenaan tidak mengalami sebarang kecederaan dan selamat keluar dari bas. Isteri pemandu kereta terbabit yang berusia 25 tahun dan duduk di kerusi penumpang hadapan juga tidak mengalami sebarang kecederaan walaupun kereta yang dinaiki mereka remuk teruk di bahagian hadapan.

Sinar Harian difahamkan, kejadian dipercayai berlaku apabila kereta terbabit cuba mengelak dua kenderaan dari arah bertentangan yang memotong dua bas di hadapan. Ia menyebabkan bas itu terbabas masuk ke dalam parit hingga cermin hadapannya tercabut.

Dalam kejadian itu, bas yang membawa atlet hoki lelaki itu sedang berkonvoi bersama sebuah lagi bas SUK yang membawa atlet hoki wanita yang berada di belakang.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintendan Che Suza Che Hitam yang mengesahkan kejadian itu berkata, pemandu kereta yang cedera dikejarkan ke Hospital Tuanku Ampuan Afzan (HTAA), Kuantan untuk rawatan lanjut.

Sinar Harian


di negeri terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri terengganu - Google Blog Search


Juadah tradisional <b>Terengganu</b> disajikan <b>di Kuala</b> <b>...</b> - TEGANUKI TA

Posted: 10 Sep 2012 12:09 AM PDT

Bermula tahun depan, sesiapa sahaja yang berada di Kuala Lumpur dan mahu menikmati pelbagai juadah tradisional Terengganu boleh mendapatkan sajian itu tanpa perlu menempuh perjalanan yang jauh berikutan Hotel Seri Pacific, Kuala Lumpur akan menyajikannya secara berterusan sempena Tahun Melawat Terengganu (TMT) 2013.

Bukan sahaja makanan yang sudah dikenali, seperti keropok lekor, laksam, ketupat sotong, otak-otak, lepat pisang, belebab pisang, rojak betik, satar dan laksa Terengganu, malahan nama makanan yang segelintir di kalangan kita sukar mengingatinya seperti akok, puli ubi kayu, tok aji serban, lompat tikam, mas jemput dan che abas demam juga akan tersedia.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Dato' Abdul Rahin Mohd Said, berkata usaha memperkenalkan dan menyediakan makanan Terengganu di ibu kota itu sebagai kesinambungan pesta makanan yang bermula 4 Shingga 10 September yang juga permulaan kepada acara promosi TMT 2013.


Katanya, inisiatif Hotel Seri Pasific bekerjasama dengan Hotel Primula, Terengganu menganjurkan Pesta Makanan dan Kebudayaan Terengganu di ibu kota itu merupakan langkah terbaik dalam merancakkan industri pelancongan kedua-dua negeri sekali gus memperkenalkan keunikan dan keistimewaan makanan Terengganu.

"Apa yang menarik adalah kita menggabungkan kepakaran tukang masak dari Hotel Seri Pacific dan Primula, sementara kerajaan negeri bekalkan bahan mentah bagi mengekalkan keaslian dan kualiti makanan itu.

"Kerjasama restoran Seri Pacific menyediakan bufet makanan Terengganu secara sepenuhnya untuk (jangkaan) tempoh seminggu di mana orang ramai boleh mendapatkan makanan Terengganu di Kuala Lumpur," katanya di Majlis Karnival Raya Homestay 2012 dan Program Titian Kasih PPPNT, di Dataran Batu Buruk, Kuala Terengganu, semalam (9 September).

Turut hadir, Pengarah Pejabat Kementerian Pelancongan Malaysia Terengganu, Encik Mohd Sabri Zakaria.

Dato' Abdul Rahin berkata, sambutan yang amat baik terhadap makanan Terengganu itu mendorong kerajaan negeri untuk meneruskan program ini pada tahun depan, selain faktor kos yang rendah berikutan dibayar oleh pelanggan hotel, kecuali kos bahan mentah ditanggung kerajaan negeri.

Beliau turut mengalu-alukan penyertaan pelbagai pihak untuk mempromosikan produk makanan tradisional dan kebudayaan sebagai usaha merancakkan lagi industri pelancongan di Terengganu.

13 di bukit besi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


UMNO Online - Revival Of Iron Ore Mining In <b>Bukit Besi</b> Expected To <b>...</b>

Posted: 17 Sep 2012 08:59 PM PDT

Kategori English Articles

Revival Of Iron Ore Mining In Bukit Besi Expected To Boost Terengganu's Economy

DUNGUN, Sept 18 – Bukit Besi in Terengganu, which used to be the largest producer of iron ore in Southeast Asia, has since become a dead town when mining activities ceased in 1971.

However, the Terengganu state government has plans to revive mining activities in the area, with the cooperation of Perwaja Holding Berhad (Perwaja).

On Sept 10, the media reported that Perwaja had a good chance of being awarded an iron ore mining concession in the area with Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said saying that the state government was prepared to consider the company's request to mine iron ore for use at its new factory in Kemaman.

"We are prepared to work with Perwaja to produce and process iron ore with the condition that Perwaja meet the condition of employing 60 per cent locals.

"Based on studies, there are still about 50 million metric tonnes of high quality iron ore in the area," Ahmad was reported as saying on July 30 last year.

Bukit Besi State Assemblyman Datuk Din Adam when met by Bernama recently, expressed confidence that Bukit Besi can develop into a new growth centre in the state of Terengganu.

"What is needed is proper planning and cooperation from all quarters," he added.

He said with mining activities revived, it would help stimulate economic growth through the availability of jobs, including business opportunities, for the locals.

"It will also attract outsiders to the area and this will lead to provision of better housing for residents," he added.

Iron ore mining will not be the only activity that would wake up this town from its slumber, but also the East Coast Rail project that may be extended to Bukit Besi from its initial plan to connect Kuantan to Kertih.

Din said the rail project would help to overcome transportation problems in the area.

Other projects include Phase 2 of the east Coast Expressway project, which when completed, will link Bukit Besi to Kuala Terengganu, Kuantan and Kuala Lumpur, and the construction of a Universiti Teknologi Mara (UiTM) campus.

"I'm made to understand that the federal government has given its approval for UiTM to build phase two and three of the project, involving an allocation of about RM300 million to build a campus that can accommodate up to 5,000 students.

"There'll be spillover effects from this project which will boost development in the area," he added.

He said the Central Terengganu Development Authority (Ketengah), the regional development authority responsible, should not look at the development potentials of Bukit Besi, but also nearby Simpang Seri Bangun.

Berita Bertarikh Pada 11:59 AM

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved