ads

Jumaat, 5 Ogos 2011

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


T E G A N U K I TA: POGRAM JELAJAH KEMBARA BERMULA <b>DI BESUT</b>

Posted: 03 Aug 2011 10:09 PM PDT

Oleh: MOHAMMAD ISHAK


Saidi dan Azizah meletakkan jalur gemilang pada kenderaan yang melalui jalan Jertih-Kota Bharu.

JABATAN Penerangan Terengganu (PMT) mendahului jabatan dan agensi lain di negeri ini membangkitkan semangat patriotik di kalangan rakyat dengan menganjurkan program Kembara Ramadan Jalur Gemilang 2011.

Program tujuh hari membabitkan daerah Setiu, Hulu Terengganu, Kuala Terengganu, Marang, Dungun dan berakhir di Kemamam.

Pengarahnya, Azizah Awang berkata, menerusi program itu selain peserta menjelajah menggunakan kereta mereka juga akan menyertai komuniti setempat dengan majlis berbuka puasa dan sahur di masjd dan lokasi yang dipilih.


Katanya, program itu bertujuan menyemarakkan semangat patriotik dan cintakan tanah air di kalangan masyrakyat menerusi pelbagai aktiviti yang dirancang.

Menurutnya, daerah Besut yang dipilih sebagai lokasi pertama program itu dimulai dengan perarakan kereta proton wira yang membawa jalur gemilang bermula di Dataran Ketara dan berakhir di Masjid Padang Luas, dekat Jertih.


Seorang penduduk menerima hamper sempena Program Kembara Ramadan Jalur Gemilang anjuran Jabatan Penerangan Terengganu

Sebaik tiba di perkarangan masjid berkenaan peserta disambut oleh penduduk setempat dan meneruskan aktiviti dengan menyertai solat asar berjemaah sebelum mendengar ceramah oleh imam masjid terbabit.

Program yang dirasmikan oleh Penolong Kanan Pegawai Daerah Besut (Pembangunan Fizikal), Saidi Salleh @ Sulong, kemudian menyampaikan sumbangan hamper kepada golongan kurang berada di kampong berkenaan.

Sebagai tanda menyemarakkan semangat kebangsaan rombongan berkenaan kemudian mengagihkan 3,500 jalur gemilang kepada pemandu kenderaan yang melalui jalan Jertih ke Kota Bharu,Kelantan.


Orang ramai berbuka puasa bersama peseta konvoi yang diadakan di Masjid Padang Luas, Jertih.

Sebaik selesai pengagihan jalur gemilang peserta dan penduduk setempat menyertai majlis berbuka puasa yang di adakan di perkarangan masjid terbabit.

Seorang penduduk, Razali Che Noh,43, ketika ditemui menyifatkan program itu amat berjaya kerana penganjur mampu mendekati komuniti dengan aktiviti keagamaan dan
riadah dan sesuai dilaksanakan sempena Ramadan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


Persatuan Belia Felda <b>Jerangau</b>: Program Anak Angkat & Khidmat <b>...</b>

Posted: 23 Jun 2011 12:12 AM PDT

Azadi Rosli (kanan) menerima cenderahati daripada PK HEM SM Sains Kuala Terengganu
Hari ini bermulanya Program Anak Angkat Dan Khidmat Masyarakat (PRAGMA 2011) SESTER Bersama APMT di Felda Jerangau. Program ini melibatkan 40 orang pelajar tingkatan empat dari Sekolah Menengah Sains Kuala Terengganu dan 14 keluarga dari kampung ini. Sebagai simbolik bermulanya program ini, satu majlis perasmian telah diadaka pada sebelah pagi yang telah dirasmikan oleh Saudara Azadi bin Rosli, Pegawai Penyelia APMT Parlimen Dungun. Diharap program ini berjalan dengan lancar dan akan mendatangkan hasil yang baik.

Galeri Gambar klik disini

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


WartaShubhi Photostory: Qimi Chalet - <b>Pulau Kapas</b>

Posted: 20 Jul 2011 04:03 AM PDT

Saya berpeluang singgah ke Pulau Kapas ketika mengikuti pelayaran bersama kapal perikanan laut dalam hujung tahun lalu. Pulau Kapas merupakan persinggahan terakhir kami sebelum menamatkan pelayaran dan naik ke darat.
Pulau Kapas memang benar-benar pulau untuk relaks dan melarikan diri dari suasana bandar. Tak ada perkampungan di Pulau Kapas. Hanya terdapat chalet-chalet untuk di sewa yang diusahakan oleh beberapa usahawan.
Ada terdapat beberapa chalet di situ yang kesemuanya mempunyai rupa bentuk yang unik. Tempahan boleh dibuat secara on-line bermula daripada RM80 satu malam. Makanan di chalet itu merupakan salah satu sebab ia menjadi pilihan para pelancong. Untuk maklumat anda boleh menelefon 019-6481714 atau email ke qimichalet@yahoo.com

Pengusaha chalet Qimi membuka perniagaannya pada tahun lewat 90-an. Dia sebelum itu menjalankan perniagaan logistik di KL. Pada tahun gawat 1997 dia menjual semua perniagaannya dan baki-baki aset apa yang ada untuk pulang ke Terengganu dengan membeli sebidang tanah di Pulau Kapas lalu membina pusat chalet Qimi. Dia telah menghabiskan RM1.5 juta untuk memulakan perniagaan tersebut.

Kini nampaknya pelaburannya berbaloi dan dia selesa dengan kehidupannya tersebut. Dia berulang alik ke Kuala Terengganu untuk menghantar anaknya seramai 2 orang ke International school di sana. Kos semester untuk seorang bernilai RM15,000. Bayangkan betapa dia mampu menyara kos tersebut. Ini menunjukkan perniagaannya ok.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di ajil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ajil - Google Blog Search


PERJALANAN PERTAMA KE <b>AJIL</b>...

Posted: 21 Mar 2011 07:08 PM PDT

"Kelopak, Jantung, Kelopak, Jantung, Kelopak, Jantung.. Kelopak, Kelopak, Kelopak, Jantung, Jantung, Jantung... Kelopak! Kelopak! Jantung, Kelopak! Kelopak! Jantung, Kelopak! Kelopak! Jantung.. KELOPAK!"
Haa.. pandai2 lah lagukan supaya bunyi kompang ye..
Sudah lama betul aku menantikan saat2 aku boleh menjejakkan kaki ke Ajil atas sebab2 yang sangat munasabah - Majlis perkahwinan Abe Gmie!
Abe Gmie ni adalah rakan sekerja aku dan sememang nya dah lama aku menantikan saat2 seorang gadis terpikat kepada Abe Gmie. Akhirnya, pada tanggal cuti sekolah yang lalu.. termeterai lah ikatan sah antara Abe Gmie dan Diyana.
Bila aku dengar berita yang Abe Gmie nak menikah, aku automatik jadi teruja! Pernah tahun lepas, aku dan cik puan kpp nak cuba kenen2 kan Abe Gmie dengan seorang kawan cik puan kpp.. namun, langkah Abe Gmie lebih pantas. Abe Gmie menggunakan kaedah FACEBOOK!
Ye.. Abe Gmie "mengorat" isterinya melalui FACEBOOK.. woooohooooo!

***

The day before majlis, aku dan cik puan kpp dah sediakan apa yang patut. Itenari dan Peta perjalanan pun aku dah sediakan berdasarkan panduan jangka masa sampai ke sesuatu tempat.  Sebab peta terlalu besar.. aku copy google maps dan save dalam laptop. Dengan laptop2 sekali aku angkut. Hotel pun aku dah booking. Dan, macam biasa, tugasan cik puan kpp adalah mengemas baju dan segala mak-nenek kelengkapan yang perlu
"OK Yang, plan nya macam gini", aku tulis atas kertas sambil explain sikit2. Lagipun, cik puan kpp bukan nya nak dengar sangat pun.
5:00 pagi : Bertolak daripada rumah
6:30 pagi : Berhenti di BHP selepas tol Gombak
8:30 pagi : Rehat di R&R Temerloh
10:00 pagi : Rehat dan tukar baju di R&R Gambang
10:30 pagi : Masuk jalan Jabor-Al Muktafi Billah (selepas tol Jabor)
1:00 tengahari : Sampai Ajil - Rumah Abe Gmie
2:30 petang : Bertolak ke BGRC (Bukit Gambang Resort City)
5:30 petang : Check-in Hotel dan rehat
Esok paginya selepas sarapan : Water Park
Macam gitu lah lebih kurang..
Amazingly, perjalanan kami was almost an identical one.. to the one yang aku tuliskan atas kertas. Cuma, ada adjustment here and there especially untuk tempat2 persinggahan tersebut. The timing almost perfect! Kagum pula aku. 
Problem aku cuma satu, hari nak bertolak tu lah aku kena cirit-birit! Aduh, memang terseksa jiwa raga den! 
Perjalanan yang sangat panjang tu memang memenatkan. Hendak2 pula kena ikut jalan "lama" dimana kiri kanan nya penuh dengan kepala sawit. Di tambah pula dengan isu jalan yang berlubang2. Sekejap gedegup sana, gedegup sini. Memang tak tenteram. Ditambah lagi, bila nak memotong... tiba2 depan ada lubang. Memang haru!
Skill memandu di jalan lama sangat penting. Skill yang paling diperlukan ialah kebolehan mengagak distance kereta daripada arah bertentangan dan judgment untuk memotong. Kena sentiasa alert sebab ada kala nya orang yang cuba memotong tu tak celus dan mereka akan mula menghimpit kenderaan disebelah untuk masuk semula ke dalam lane. So, kena sentiasa memandang cermin dan gunakan guts feeling dalam sebarang tindakan. Agak2 tak confident untuk memotong, jangan... diulangi JANGAN memotong! Silap2 haribulan.. na'uzubillah..
OK, sepanjang perjalanan alhamdulillah tidak ada saat2 yang mencemaskan dan akhirnya kami berjaya sampai ke Ajil dengan selamat. 
Dah sampai, aku terus parking. Terserempak dengan beberapa orang rakan2 ofis yang on the way balik dah. Aku pun menuju ke khemah orang kahwin. Abe Gmie sedang sibuk melayan tetamu2 yang hadir.. kebanyakkan nya datang daripada jauh - ada rakan sekerja, ada ex-U dan ramai lagi lah. Aku suspek, semua orang sama teruja nya dengan aku atas perkahwinan Abe Gmie ini! Memang telah lama dinantikan.
Makanan ala buffet. Memang simple sahaja. Semuanya berasaskan daging lembu. Sup tulang, Gulai kawah daging, Labu masak lemak air, Ikan masin, Sambal belacan, Air sirap (air wajib orang kahwin) dan Nasi Putih. Memang sangat simple. Tapi, rasanya sangat compliment each other. Provided that, kena ambil semua lauk dan mesti ambil ikan masin serta sambal belacan tu. Memang best!
Cuma, tak boleh la aku nak melantak banyak sangat disebabkan oleh problem perut yang aku sebutkan tadi. Sekejap2 cik puan kpp akan jeling2 manja.. suruh aku stop dan beringat2kan perut yang mengelodak itu.
Lepas berborak2 dengan kawan2 lain yang ada.. aku gi bergambar dengan pengantin dalam rumah. Pengantin perempuan memang dok dalam rumah aje. Aku tak tau lah samada adat di Ajil macam gitu ke, atau pengantin perempuan malu nak mingle2 dengan kawan2 Abe Gmie. Kata cik puan kpp.. "Mungkin adat kat sini macam itu agaknya. Pengantin perempuan dok dalam rumah je". Entahlah.. wallah hu'alam..
Orang nya lawa.. pandai Abe Gmie memilih di Facebook ye!! hehe..

Oleh itu, aku ucapkan..

SELAMAT PENGANTIN BARU ABE GMIE & DIYANA

Jam 2:00 petang, aku pun mengorak langkah untuk ke BGRC...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

SHOWME.COM.MY | Showme <b>di</b> Bengkel Membaiki Komputer & HP @ SMK <b>Ajil</b>

Posted: 22 Mar 2011 06:45 PM PDT

March 23, 2011 By: admin Category: Uncategorized

Semalam, 22/3/2011 (Selasa), kami telah ke SMK Ajil untuk mengadakan satu program iaitu program Sure Showme Siri 1 dan Siri 2. Bengkel Siri 1 merupakan Bengkel Pemasangan dan Membaikpulih Komputer. Manakala, Siri 2 merupakan Bengkel Pemasangan dan Membaikpulih Handphone. Program ini bermula jam 9.00 pagi dan berakhir jam 1.00 tengahari.

Program ini berlangsung serentak di mana 30 orang pelajar untuk program membaiki handphone, manakala 30 orang untuk bengkel membaiki komputer.

Berikut merupakan gambar-gambar sepanjang bengkel berlangsung.

Kami, warga Institut Kemahiran Antarabangsa Showme mengucapkan ribuan terima kasih kepada warga SMK Ajil, terutamanya kepada Cikgu Yassin dan Cikgu Irni Yunita, Kaunselor SMK Ajil kerana telah memberikan kerjasama yang sangat baik kepada pihak kami.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di kemasik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemasik - Google Blog Search


Pemuda PAS DUN <b>Kemasik</b>: Pengarah PAS DUN <b>Kemasik di</b> program &#39;PAS <b>...</b>

Posted: 06 Jul 2011 08:48 PM PDT

Kerteh, 7hb. Julai - Pusat Khidmat Masyarakat PAS DUN Kemasik meneruskan misi 'PAS Bersama Mu' membantu golongan yang ditimpa kesusahan walaupun tiada kuasa pemerintahan dan sumber kewangan tetap.

Menurut Pengarah PAS DUN Kemasik, Ustaz Alias Abdul Hamid, program 'PAS Bersama Mu' ini menjadi aktiviti bulanan dan kebanyakkan golongan sasaran ialah mereka yang dalam kesempitan dan kesusahan hidup tetapi diabaikan dan disisihkan oleh kerajaan UMNO/BN disebabkan perbezaan ideologi politik.

Saudara Zakaria Awang, 50 tahun dari Kampung Baru, Kerteh seorang buruh mempunyai lima orang anak dan dua daripadanya mengalami masalah kesihatan.

Anaknya yang sulung, Mohd Alif Ridzuan, 14 tahun mempunyai penyakit sawan manakala anaknya yang kedua, Mohd Azrul Hakim, 13 tahun dikesan mempunyai masalah jantung.

Justeru itu, melalui tabung 'PAS Bersama Mu', Pusat Khidmat Masyarakat PAS DUN Kemasik telah mengunjungi kedua - duanya dan menyampaikan sumbangan kewangan sebanyak RM1,800.00.

Majlis penyampaian sumbangan disempurnakan oleh Pengarah PAS DUN Kemasik, Ustaz Alias Abdul Hamid.

Turut hadir ialah wakil dari akhbar Sinar Harian Kemaman, Ketua Penerangan PAS DUN Kemasik, Mohd Tishaah Hamzah, Bendahari PAS Cawangan Kg. Baru, Kerteh, Ustaz Haji Mohd Mahadi Nawi dan Ahli Jawatankuasa PAS Cawangan Kg. Baru Kerteh, Wan Mohd Faisal Wan Abdullah.

Ustaz Alias mengharapkan kerajaan UMNO/BN tidak mengabaikan golongan ini kerana mereka semua adalah rakyat dan menjadi tnggungjawap kerajaan untuk membantu golongan seperti ini.

'PAS DUN Kemasik hanya mampu membantu setakat yang ada, jika PAS diberi peluang sekali lagi menerajui kerajaan Terengganu insyaallah masalah keciciran seperti ini akan dipastikan tidak akan berlaku', ulasnya lagi.

Beliau seterusnya berkata, 'walaupun tanpa sumber pendapatan yang tetap, sumbangan orang ramai kepada PAS DUN Kemasik akan digunapakai bagi menolong golongan yang kesusahan', katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Pahang Daily Online (PDO): Cyberita Pahang Daripada Pelbagai <b>...</b>

Posted: 02 Aug 2011 04:36 PM PDT

Mulai sekarang Pahang Daily Online (PDO) akan menyiarkan berbagai informasi dan maklumat tentang Pahang menerusi ruangan Warta Pahang yang kami wujudkan. Berita yang dipaparkan adalah berkaitan isu semasa dan hal ehwal dalam negeri Pahang sahaja. Dengan berita ini ia akan mendekatkan lagi rakyat Pahang seantero dunia dengan kampung halaman masing-masing. Kepada anda yang ingin menghantarkan bahan berita dan maklumat yang tidak bertujuan komersial, sila emailkan ke pahangdaily@yahoo.com (sertakan gambar dan maklumat aktiviti berkaitan) untuk memudahkan urusan yang berkenaan. Harap Maklum

50 Penduduk Minta Segerakan Projek Perumahan

ROMPIN – Lebih 50 penduduk di Kampung Tekek, Pulau Tioman, di sini meminta kerajaan mempercepatkan pembinaan projek perumahan untuk membolehkan mereka mendiami kediaman lebih selesa. Ia berikutan kawasan rumah yang mereka diami sejak berpuluh-puluh tahun dahulu semakin padat dengan penduduk dan keadaan persekitaran kampung itu juga tidak ubah seperti kawasan setinggan. Mereka mendakwa sebahagian tanah milik mereka diambil kerajaan untuk membina sekolah dan dijadikan kawasan pelancongan bagi merancakkan ekonomi penduduk di pulau peranginan itu. Bagaimanapun, penduduk khususnya generasi kedua dan ketiga di kampung itu masih berharap supaya kerajaan menyediakan projek perumahan bersesuaian di kawasan mereka demi masa depan yang lebih terjamin. Seorang penduduk, Basrul Iswan Mat Badal, 24, berkata, dia terpaksa tinggal bersama ibu bapanya memandangkan kawasan itu sempit dan terhad akibat ketiadaan projek perumahan. Basrul Iswan berkata, kebanyakan generasi kedua yang sudah berkahwin juga terpaksa berhijrah ke darat dan meninggalkan kehidupan di pulau peranginan itu akibat ruang tanah terhad. "Kawasan ini tidak ubah seperti kawasan setinggan kerana kami terpaksa hidup dalam keadaan ruang rumah yang sempit dengan dipenuhi rumah penduduk lain walaupun tanah ini adalah kepunyaan kami," katanya. Basrul Iswan berkata, penduduk tidak menghalang sebarang bentuk pembangunan yang dirancang dan akan dilaksanakan di kawasan itu, tetapi berharap isu perumahan penduduk di pulau itu perlu diselesaikan segera. sumber


Tolak Dakyah Cuba Rosakkan Perpaduan Rakyat

JERANTUT - Rakyat digesa menolak segala dakyah dan usaha yang cuba dilakukan pihak tertentu untuk merosakkan perpaduan kaum yang dinikmati selama ini. Ahli Parlimen Jerantut, Tan Sri Tengku Azlan Sultan Abu Bakar (foto) berkata, rakyat perlu menghayati pengorbanan dan jasa pemimpin terdahulu yang merancang pelbagai pembangunan negara sehingga disegani dunia. Beliau berkata, usaha bersungguh-sungguh pemimpin sebelum dan pasca merdeka membolehkan pembangunan dilaksanakan secara menyeluruh sehingga berjaya mengubah kehidupan penduduk termasuk di luar bandar. ''Pemimpin terdahulu menyediakan segala kemudahan serta peluang dalam bidang ekonomi dan pendidikan. Kita perlu sedar dan menghargai usaha pemimpin terbabit sehingga negara ini maju seiring dengan negara lain," katanya.

Suami Isteri Di Antara Yang Di Tahan Edar Dadah

KUANTAN - Empat lelaki dan dua wanita termasuk dua pasang suami isteri ditahan kerana disyaki terlibat dalam pengedaran dadah melalui Ops Tapis Bersepadu sejak 29 Julai lalu hingga semalam. Dalam operasi tersebut polis merampas 753 gram dadah jenis heroin bernilai RM69,150. Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Negeri, Supritendan Yap Toon Khuan (foto) berkata, tangkapan terbaru dibuat pukul 7.45 pagi semalam di tandas awam Plaza Tol Jabor dekat Kemaman di sini, melibatkan sepasang suami isteri berusia 33 dan 27 tahun. Menurutnya, ketika ditahan suspek yang mempunyai rekod jenayah lampau itu bertindak agresif dengan merempuh dua buah kereta polis untuk melarikan diri. "Kita terpaksa pecahkan cermin tingkap sebelah pemandu bagi menghalang suspek merempuh lagi kenderaan pasukan lain yang membuat halangan," katanya kepada pemberita pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontijen (IPK) Pahang di sini, hari ini. Katanya, hasil pemeriksaan polis menemui ketulan bewarna putih seberat 237 gram disyaki heroin di atas tempat duduk bahagian penumpang belakang. Toon Khuan berkata, dalam kes kedua, seorang penunggang motosikal lelaki berusia 36 tahun ditahan pada pukul 4.15 petang ketika dalam perjalanan dari Jalan Krau ke Mempaga 3, dekat Karak. Katanya, ketika ditahan suspek campak beg sandang dipakainya sebelum polis temui dadah jenis heroin seberat 44.30 gram bernilai RM8,100. sumber

Lagi Suami Isteri Di Tahan Kerana Edar Dadah

Sementara itu, sepasang lagi suami isteri ditahan dalam sekatan jalan raya di Kilometer 23 Jalan Jerangau-Jabor di sini pada pukul 6 petang, Jumaat lalu. "Pasangan yang masing-masing berusia 40 dan 37 tahun itu dilihat menggigil ketakutan ketika sekatan jalan raya dibuat. Hasil pemeriksaan menemui beberapa plastik lutsinar dipercayai dadah jenis heroin seberat 453 gram bernilai RM36,000," katanya. Dalam kes keempat, seorang lelaki berusia 26 tahun ditahan selepas bergelut dengan polis untuk melarikan diri menyebabkan suspek cedera di muka, bahu, dada dan jari. "Kejadian itu berlaku di Kampung Ria Semantan, Cheroh dekat Raub pada 29 Julai lalu kira-kira pukul 2 pagi. Hasil siasatan awal, kita menemui tujuh peket plastik berwarna cerah dan lima tiub straw dipercayai dadah jenis heroin seberat 18.7 gram yang bernilai RM4,050," ujarnya. Kata beliau, kesemua yang ditahan kini ditahan reman seminggu dan kes disiasat di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952. sumber

Tohmahan Kerajaan Negeri Bankrap Tidak Benar


KUALA LIPIS - Kerajaan Negeri masih mampu melaksanakan projek kemudahan asas di luar bandar walaupun kerap ditohmah pihak tertentu yang melabelkan kerajaan pimpinan Menteri Besar, Dato' Sri DiRaja Adnan Yaakob hampir bankrap. Ahli Parlimen Lipis, Datuk Dr Mohamad Shahrum Osman (foto) berkata, tohmahan Kerajaan Negeri sudah kekurangan wang untuk projek luar bandar tidak benar sama sekali dan ia hanya semata-mata untuk memancing kepercayaan penduduk supaya membenci kerajaan Barisan Nasional (BN). Menurutnya, ada pihak tertentu yang berceramah di surau, masjid atau singgah di kedai kopi dengan sesuka hati mengatakan Kerajaan Negeri akan bankrap. "Kenyataan itu bertujuan mencari pengaruh demi kepentingan pihak pembangkang yang secara sengaja memperlekehkan Kerajaan Negeri memandangkan pilihan raya sudah dekat. "Jangan mudah percaya tohmahan tidak berasas ini. Kerajaan Negeri kini rancak memajukan kawasan dan penduduk menerusi kemudahan asas yang dirancang dengan teliti," katanya selepas meninjau kemudahan sukan di Kampung Ganding, di sini, baru-baru ini. Hadir sama, Pegawai Penerangan Lipis, Md Zain A Rahman dan Ketua Kampung Ganding, Md Yassin Hassan. Mohamad Shahrom melawat gelanggang sukan yang bakal dinaikkan taraf dengan membina pagar, melebarkan gelanggang sepak takraw, badminton, bola jaring dan bola sepak. sumber

Peniaga Dakwa Bekalan Ikan Tidak Mencukupi

KUANTAN - Peniaga Pasar Besar Kuantan mendakwa bekalan ikan tidak mencukupi pada hari pertama Ramadan dan dijangka berlaku perkara sama sepanjang bulan puasa. Tinjauan mendapati, ada peniaga ikan menghadapi kekurangan bekalan sekali gus berlaku kenaikan harga beberapa jenis ikan yang bukan sahaja membebankan peniaga malah memberi kesan kepada perbelanjaan isi rumah. Peniaga ikan, Zukri Osman (foto), 41, mengakui setiap tahun bekalan ikan pada bulan puasa tidak mencukupi terutama bawal dan tenggiri yang mendapat permintaan paling tinggi. Katanya, permintaan tenggiri dan bawal sangat tinggi dan harga sekarang meningkat sehingga RM5 hingga RM6 sekilogram. "Jika sebelum ini, harga sekilogram bawal ialah RM13 hingga RM15 namun menjelang Ramadan harganya mencecah sehingga RM 17," katanya yang mendapat bekalan bahan mentah dari Pasar Borong Kemunting. Dia yang berniaga lebih 15 tahun dapat melihat fenomena itu setiap kali menjelang Ramadan atau musim perayaan. Rakannya, Mohd Ali berkata, ikan tenggiri paling mendapat permintaan tinggi sepanjang bulan puasa dan ada ketika bekalannya tidak mencukupi. "Biasanya saya hanya menjual 20 kilogram (kg) ikan tenggiri sehari tetapi menjelang Ramadan jualan meningkat sehingga 30 kg. "Sebelum ini, 1 kg ikan tenggiri dijual dengan harga antara RM20 hingga RM22 tetapi harga itu mungkin boleh mencecah sehingga RM28," katanya yang berniaga ikan sejak 18 tahun lalu. Berbeza peniaga ikan, peniaga ayam tidak menghadapi sebarang masalah kerana makanan itu mencukupi untuk keperluan penggemarnya. sumber

Pasaraya Kerugian Stengah Juta Akibat Di Samun

KUANTAN - Sebuah pasar raya kerugian hampir RM500,000 setelah disamun enam lelaki bersenjatakan kapak, pisau dan besi di Kilometer 9.6, Jalan Gambang dekat sini awal, pagi semalam. Dalam kejadian yang berlaku antara pukul 1.30 hingga 2 pagi itu, dua pengawal keselamatan berusia 58 tahun dan 63 tahun yang bertugas turut diikat dengan wayar oleh suspek. Pegawai Turus Urusetia Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Supritendan Noor Asyikin Shamsuri berkata, kesemua penjenayah yang memakai penutup muka itu dipercayai warga asing. "Ketika kejadian, kedua-dua mangsa berada di dalam premis. Suspek dipercayai masuk melalui pintu belakang sebelum naik ke pejabat dan memecahkan peti besi mengandungi wang tunai," katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang. Kata Noor Asyikin, sejurus selepas itu, semua suspek melarikan diri bersama wang tunai dan satu set kamera litar terutup (CCTV). "Kerugian keseluruhan bernilai kira-kira RM500,000 termasuk wang tunai dipercayai hasil kutipan hujung minggu pasar raya itu. "Salah seorang pengawal keselamatan itu berjaya melepaskan diri kira-kira pukul 4 pagi ini sebelum meminta orang awam menghantarnya ke balai polis di Jaya Gading untuk buat laporan," katanya. Susulan laporan itu, ujarnya, polis menahan dua lelaki warga asing bagi membantu siasatan. sumber

[Artikel yang disiarkan di sini adalah dipetik daripada pelbagai sumber media. Kami tidak mengubah isi artikel terbabit untuk memberi peluang kepada pembaca menilai dan membuat perbandingan isu-isu yang dipaparkan. Kepada pembaca terutamanya rakyat Pahang yang mempunyai apa saja berita menarik di kawasan masing-masing, anda bolehlah menghantar berita dan artikel tersebut ke pahangdaily@yahoo.com untuk disiarkan. Seelok-eloknya, serta sekali gambar-gambar yang berkaitan supaya ia lebih menarik. Harap Maklum].

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


Arkib Rakam Dan Dokumentasi <b>Pulau Bidong</b> | Darul Iman

Posted: 02 Aug 2011 05:08 PM PDT

KUALA TERENGGANU, 2 Ogos (Bernama) — Arkib Negara Cawangan Terengganu menyiapkan rakaman dan dokumentasi Pulau Bidong, di Laut China Selatan untuk simpanan dan rujukan generasi akan datang.

Pengarah Arkib Negara Cawangan Terengganu Mohd Nasir Ismail berkata penggambaran yang mengambil masa dua hari mulai 29 Jun lepas sangat mencabar kerana pulau yang penuh dengan sejarah itu berbukit serta dipenuhi semak samun.

"Gugusan Pulau Bidong mengandungi enam pulau dan rakaman dibuat meliputi dari arah laut dan daratan yang curam serta semak dengan tumbuhan meliar.

"Apa yang menarik tentang pulau itu ialah mengenai peninggalan sejarah silam kepada negara khususnya Terengganu apabila ia dijadikan penempatan pelarian Vietnam selama lebih 15 tahun bermula 1975 hingga 1991," katanya ketika ditemui Bernama di sini Selasa.

Mohd Nasir berkata pulau milik kerajaan Terengganu itu pernah dipinjamkan kepada kerajaan persekutuan pada Ogos 1978 dan diwartakan sebagai penempatan kem pelarian di bawah kawalselia serta pengurusan Pesuruhjaya Tinggi Bagi Orang Pelarian Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNHCR) dan Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia (PBSM).

Mohd Nasir berkata apabila kumpulan terakhir pelarian Vietnam keluar dari pulau itu pada 1991, Pulau Bidong diserah kembali kepada kerajaan negeri tetapi terus ditutup kepada orang ramai sehingga tahun 1999.

Beliau berkata sejarah pulau yang tidak berpenghuni itu hampir dua dekad berlalu dan kini hanya kelihatan sisa-sisa runtuhan binaan seperti rumah panjang, sekolah, kedai, klinik dan bengkel.

Bangunan usang lain yang masih kelihatan ialah tokong, gereja, kubur di mana sebahagian binaan konkrit seperti ukuran dan replika patung kelihatan masih utuh, namun kurang jelas kerana diseliputi semak samun yang meliar.

Mohd Nasir berkata pendokumentasian pulau itu melibatkan empat krew dari Arkib sendiri yang diketuai Penolong Pengarah Seksyen Pengurusan dan Pengembangan Wan Hussin Wan Mohd dengan kerjasama jabatan Perikanan Negeri Terengganu.

Beliau berkata Arkib juga bercadang meneruskan kerja mendokumentasikan pulau-pulau lain di sekitar perairan negeri itu seperti Pulau Kapas, Pulau Perhentian, Pulau Tenggol, Pulau Lang Tengah, Pulau Gemia dan tempat-tempat strategik di sepanjang jajaran pantai Terengganu.

Rakaman yang akan dibuat dari semasa ke semasa itu sebagai satu langkah mengumpul koleksi bahan arkib sebelum aktiviti pembangunan menjarah ke kawasan berkenaan, katanya.

– BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di bukit besi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


ctkay&#39;s: KES CURI BIJIH <b>DI BUKIT BESI</b>

Posted: 03 May 2011 08:11 AM PDT

Mana pegawai yg tidak terlepas ? mana? Mat Said Cakap besar dalam kawasan Din Adam boleh lah....last last PTG siasat orang kiri kanan beliau yang buat kerja tu......Si Pencuri bijih kaya raya, pengarah PTG turun pangkat....ini kerja apa? ayuh pegawai pegawai kerajaan negeri jangan biarkan kezaliman Mat Said berleluasa. Ini kes nak tunjuk hebat di kawasan Din Adam, rupa rupa projek sendiri, nak buat gempak . Ini kes politik dalaman lah nak tempelak Din Adam lah kononya tak jaga kawasan....rupanya si kiri dan sikanan yg sapu bijih....ada berani ke? Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved