ads

Jumaat, 29 Mac 2013

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


<b>Seberang Takir</b> ~ Blog Siakappaka

Posted: 22 Mar 2013 11:14 PM PDT

Assalamu'alaikum kepada pembaca-pembaca Blog Siakappaka, kali ini penulis ingin menceritakan tentang lokasi memancing ikan gred A di Terengganu iaitu Kampung Seberang Takir Kuala Terengganu. Seperti di dalam gambar, di kawasan inilah menjadi sasaran buruan kaki-kaki pancing 2 dalam 1 untuk memancing ikan-ikan laut dan ikan-ikan sungai kelas
terbaik seperti Ebek, Gerung, Talang, Pari, Siakapputih, Siakapmerah, Kuku, Kerapu dan lain-lain. Jika anda gemar memancing ikan- ikan laut anda bolehlah memancing di sebelah laut, manakala jika anda pula gemar memancing ikan-ikan sungai anda bolehlah memancing di sebelah sungai ataupun kedua-dua sekali serentak mana tau jika ikan laut tak dapat berkemungkinan ikan sungai yang dapat, betul kan. Seberang Takir terletak bersebelahan pinggir bandar Kuala Terengganu yang dipisahkan oleh sebuah sungai dan muara. Jika anda berada di Pasar Payang dan Bazar Warisan perkampungan jelas kelihatan tidak jauh dari situ. Ada dua cara untuk ke Kampung Seberang Takir samaada melalui jalan darat ataupun melalui jalan sungai dengan menaiki bot penambang. Bot penambang sudah sinonim dengan penduduk-penuduk di perkampungan seberang sungai besar Kuala Terengganu terutamanya penduduk-penduduk kampung Seberang Takir kerana ianya adalah pengangkutan air yang sering digunakan untuk ke bandar Kuala Terengganu kerana jaraknya lebih dekat jika dibandingkan dengan jalan darat, dengan tambang hanya RM1.00 untuk perjalanan sehala, anda bolehlah merasai bagaimana menaiki bot penambang dan melihat kehidupan penduduk kampung di sini seperti aktiviti-aktiviti nelayan, memancing, membuat kerepuk lekor, membuat ikan kering, membuat batik dan permainan layang-layang atau wau. Sejarah Seberang Takir: Pada zaman dahulu, Seberang Takir hanya dikenali dengan panggilan 'Seberang' sahaja dan tiada penduduk pun yang menetap di situ. Pada waktu itu, negeri Terengganu diperintah oleh Sultan Zainal Abidin. Semasa pemerintahan baginda, negeri Terengganu mengamalkan sistem perundangan Islam. Di antara undang-undang kanun ketika itu ada menyebut apabila seseorang rakyat Terengganu atau orang-orang yang bermastautin di Terengganu, jika ditangkap kerana mencuri atau sabit kesalahannya, maka dia akan dikenakan hukuman takir tangan ataupun takir kaki. Perkataan 'takir' di sini bermaksud kerat ataupun potong. Jadi, pada suatu hari, dua orang lelaki telah ditangkap kerana mencuri barang kemas di sebuah rumah penduduk di daerah Kuala Terengganu. Lelaki itu adalah Pak Said dari Manir dan Pak Abdullah dari Kampung Chabang Tiga. Selepas dibicarakan, Pak Said dijatuhi hukuman takir tangan kanan sehingga putus kerana mengambil barang kemas tersebut. Pak Abdullah sebaliknya telah dijatuhi hukuman takir kaki kanan kerana bertangungjawab dalam merancang dan mengajak Pak Said untuk mencuri. Selepas itu, kedua-duanya dibawa dari Kuala Terengganu ke tempat penjatuhan hukuman oleh beberapa budak suruhan raja dan juga seorang 'petunda' yang bertanggungjawab untuk melaksanakan hukuman. Mereka dibawa menaiki perahu. Akhirnya perahu itu singgah di Seberang Takir dan Pak Said dan Pak Abdullah dibawa ke satu tempat di hujung tanjung. Akhirnya, hukuman pun dijalankan. Selepas itu, rakyat di Terengganu mula memanggil tempat itu sebagai Seberang Takir. Sumber dari kalampatah Kesimpulannya: Seberang Takir merupakan sebuah pekan yang terletak di Kuala Terengganu Negeri Terengganu, Malaysia. Seberang Takir merupakan sebuah perkampungan nelayan, yang terletak di muara Sungai Terengganu dan sepanjang pesisir Laut China Selatan. Asalnya Seberang Takir merupakan tanah buangan untuk para pesalah pada zaman kesultanan Terengganu yang terdahulu. Nama "Seberang" diperolehi kerana menyeberangi sungai jika berada di sebelah ShahBandar (Kuala Terengganu), manakala "Takir" wujud adalah dipercayai tempat ini dijadikan tempat untuk memotong (takir) sama ada tangan mahupun kaki mengikut kesalahan yang dilakukan. Sekarang kampung ini berkembang pesat dengan kemajuan yang menyeluruh.

SK Kompleks <b>Seberang Takir</b> terima Bantuan Persekolahan <b>...</b>

Posted: 06 Feb 2013 04:57 PM PST

Sejak kerajaan memberikan wang tunai RM100 melalui Bantuan Khas Awal Persekolahan yang bermula 15 Januari lalu, ramai murid Tahun 1 hingga pelajar Tingkatan 5 di seluruh negara telah menerima sumbangan tersebut.

Seramai 639 murid Sekolah Kebangsaan Kompleks Seberang Takir turut menerima keistimewaan itu dalam satu majlis yang diadakan di sekolah terbabit, hari ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Dato' Haji Ahmad Razif Abdul Rahman berkata, dengan pemberian bantuan tersebut diharap dapat membantu meringankan beban kewangan ibu bapa dalam menyediakan kelengkapan persekolahan anak-anak.

Beliau turut menasihatkan agar ibu bapa melakukan transformasi terhadap kaedah mendidik anak-anak dengan menggunakan cara yang betul dan lebih berkesan.

"Cara mendidik anak pada masa dahulu dengan sekarang sangat berbeza.

"Dulu tidak ada masalah ibu bapa merotan anak-anak untuk tujuan menjadikannya sebagai tauladan dan ingatan tetapi kini jika tersilap cara boleh dikira sebagai kes dera," ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di Majlis Penyampaian Bantuan Khas Awal Persekolahan bagi Sekolah Kebangsaan Kompleks Seberang Takir, hari ini.

Katanya, ibu bapa perlu peka dengan sikap anak masing-masing dan menggunakan pendekatan yang terbaik dalam mendidik mereka supaya menjadi insan yang berguna.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan (Adun) Seberang Takir juga berharap, orang Melayu dan Islam sentiasa bersatu supaya generasi akan datang terus menikmati pelbagai keistimewaan terutamanya dalam bidang pendidikan dan kebajikan di bawah kepimpinan kerajaan Barisan Nasional dan Umno.

Peluru Ajaib: 2000 Bendera BN <b>Seberang Takir di</b> Bakar Setan.

Posted: 02 Mar 2013 10:15 AM PST

Malam ini ANAK di kejutkan dengan satu berita pada jam 11 mlm tadi  2000 bendera BN di bakar oleh dajal. Mereka ini tidak senang dengan persedian jentera Parti UMNO Seberang Takir dal siap siaga dan bersedia untuk menghadapi PRU13.

Inilah sifat yang yidak matang di tunjukkan oleh pihak pembangkang yang bermain politik longkang dan ridak bermaruah. Mereka cuba untuk Sabotaj persedian pemuda UMNO Seberang Takir di dalam gelombang anak muda bersama BN untuk menguasai saluran muda di setiap peti undi.

Kerisauan mereka menyebabkan mereka mengambil sikap jahat dan tidak bertamadun dengan membakar bendera BN yang ei simpan untuk di pasang pada bila2 masa.

Peristiwa ini menunjukkan sikap terdesak pembangkang dalam menghadapi pru13 nanti.

Peristiwa ini akan menaikan semangat kami InsyaAllah dalam perjuangan alif baa dan ta, demi agama, bangsa dan tanah air.

13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di gong kedak</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jan 2013 07:17 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Banjir: Jalan-jalan yang ditutup <b>di</b> Terengganu | Dungun Online <b>...</b>

Posted: 26 Dec 2012 12:28 AM PST

KUALA TERENGGANU 26 Dis. – Laluan di 22 lokasi melibatkan enam jalan Persekutuan dan 16 jalan negeri di tujuh daerah di negeri ini dinaiki air dan sebahagian besar ditutup kepada semua kenderaan hari ini.

Jalan yang ditutup kepada semua kenderaan kerana dinaiki air antara 0.5 meter hingga 2 meter termasuklah Jalan Bukit Diman-Felda Tersat,

Jalan Utama Mengkawang-Tersat, Hulu terengganu.

Dua lagi jalan utama yang ditutup ialah Jalan Gong Kedak di Besut, Jalan Felda Neram 1 dan Jalan Cukai-Air Puteh di Kemaman.

Jalan-jalan negeri terlibat ialah Jalan Permaisuri-Hulu Seladang di Setiu,

Jalan Matang/Nibong/Kuala Telemong, Jalan Kg. Kejil-Kg. Bukit Perah, Jalan Batu 24/Pengkalan Ajal, Jalan Kuala Berang-Ajil di Hulu Terengganu.

Juga Jalan Jerteh/Pasir Akar-Keruak, Jalan Jabi/Oh/Pasir Akar Besut,

Jalan Tepus-Kuala Jengai di Dungun; Jalan Teladas, Jalan Kemasik/Air Jernih/ Ibok/Paman di Kemaman.

Lain-lain ialah Jalan Kerteh-Batu Putih, Jalan Kijal/Chengal Besar/Pondok Limau dan Jalan Pelatoh (Kg. Pelatoh) di Kemaman. – UTUSAN

Update: Jalan Bukit Besi-Dungun

image

. – 1DUNGUN.COM

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


Dunia Kecil: Diari Trip ke Pulau Bidong dan <b>Pulau Redang</b> <b>...</b>

Posted: 24 Mar 2013 10:29 PM PDT

Dari Jeti Merang, kami bertolak ke Pulau Bidong dengan menaiki kapal milik Kolej Universiti Sains dan Teknologi Malaysia (KUSTEM). Alhamdulillah aku tak mabuk laut. Beberapa orang rakanku muntah-muntah akibat mabuk laut. 
Apabila sampai aku terus makan sebab lapar. Kemudian kami mendirikan khemah. Kami bermalam di Pulau Bidong.

27 Februari 2004
7.00 pagi
Dari Pulau Bidong, kami bertolak ke Pulau Redang dengan menaiki bot KUSTEM.
Dari kejauhan kelihatan Pulau Redang..
 Sampai je terus aku dan kawan-kawan baikku snap gambar di papan tanda ni..
 Kami snorkeling di sekitar Taman Laut Pulau Redang. Subhanallah, begitu cantik batu karang dan ikan kecil yang ada di sini..
 Kami semua memang bergambar sakan..
 Waktu tengahari kami bertolak pulang ke Pulau Bidong.
Kami bertolak balik. Rasa rindu nak datang sini lagi.. 
*********************************************************************************
Sedikit info tentang Pulau Bidong dan Pulau Redang:
1) Pulau Bidong
  • Terletak 45 kilometer di luar pantai bandar Terengganu dan Merang di Laut China Selatan.
  • Pada 8 Ogos 1978, pulau ini dijadikan tapak peralihan pelarian perang oleh kerajaan Malaysia dan Komisioner Tinggi Bangsa-bangsa Bersatu dengan penempatan 121 pelarian Vietnam pertama.
  • Ketika ia ditutup pada 1991, kira-kira 250,000 pelarian berada di sini sebelum diterima kebanyakannya oleh Amerika Syarikat, Kanada, Australia dan Perancis. 
2) Pulau Redang
  • Terletak di perairan Laut China Selatan dan merupakan salah satu daripada sembilan buah pulau yang membentuk Taman Laut Kepulauan Redang serta tapak pemuliharaan penyu yang penting. 
  • Ia merupakan salah satu pulau yang terbesar dan yang tercantik di pantai timur Semenanjung Malaysia. 
  • Ianya boleh dikunjungi melalui Merang dengan bot-bot yang dikendalikan oleh syarikat-syarikat peranginan. Jaraknya dari jeti Kampung Penarik ialah 30 kilometer nautika atau Kuala Terengganu melalui Jeti Shahbandar dengan menggunakan feri. 

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Konvokesyen pertama Politeknik <b>Hulu Terengganu</b> | Terengganu <b>...</b>

Posted: 08 Aug 2012 09:23 PM PDT

Politeknik Hulu Terengganu (PHT) bakal melakar rentetan sejarah awalnya dengan majlis konvokesyen pertama yang dijadualkan pada 28 Ogos ini.

PHT dalam satu kenyataan memberitahu, ia melibatkan 80 pelajar kumpulan perintis yang mengikuti pengajian Diploma Perakaunan di samping Diploma Pengurusan Pelancongan dan Hospitaliti.

Majlis akan berlangsung di Dewan Konvensyen Taman Tamadun Islam di Kuala Terengganu dan perasmian bakal disempurnakan oleh Ahli Parlimen Hulu Terengganu, YB. Mohd. Nor Othman.

Menyingkap sejarahnya, PHT memulakan operasi pada 2 Mei 2008 di Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin, Dungun dengan menawarkan dua program utama itu.

Pada Jun 2010, ia memindahkan operasi ke daerah ini dengan menyewa premis Majlis Daerah Hulu Terengganu di Kuala Berang.

Politeknik itu kini mempunyai hampir 370 pelajar dengan 49 kakitangan pelbagai kelulusan diketuai oleh Pengarahnya, Che Ku Amran Che Ku Ali.

Antara jabatan utama yang terdapat di PHT adalah Jabatan Perdagangan, Jabatan Pelancongan dan Hospitaliti, Jabatan Matematik, Sains dan Komputer dan Jabatan Pengajian Am.

Selaras dengan visi dan misi kementerian, PHT menawarkan beberapa kemudahan kepada para pelajar dan kakitangan seperti bilik kuliah, makmal komputer, perpustakaan, surau, kiosk dan sebagainya.

Bagi menambahkan lagi keselesaan, PHT juga mengadakan kerjasama dengan beberapa agensi kerajaan termasuk majlis daerah untuk menyediakan kemudahan seperti dewan, padang, gelanggang sukan dan juga kemudahan akses Perpustakaan Awam Hulu Terengganu.

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


Jari Manis : Travel List: Kenangan <b>di Pulau Perhentian</b>

Posted: 04 Feb 2013 12:24 AM PST

Assalamualaikum dan salam sejahtera pembaca semua!!!!
Terlebih dahulu aku ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua follower dan semua pembaca yang sudi singgah kat blog aku...aku sangat menghargai kalian. Pertambahan bilangan pembaca memberi suntikan semangat untuk aku terus menulis dan berkongsi pengalaman percutian aku ke tempat-tempat menarik yang terdapat di Malaysia dan juga Luar Negara.
Seperti semua sedia maklum, tujuan utama aku buat blog bukan untuk berkongsi pengalaman, memberi panduan, sebagai rujukan destinasi pilihan sekiranya ingin bercuti ke sana dan juga sebagai rujukan aku sendiri jika aku nak repeat lagi tempat yang pernah aku pergi seperti Hong Kong dan Macau. Kepada kawan-kawan yang belum pernah ke sana..aku cadangkan..masukkan dalam list travel korang..memang berbaloi....Boleh rujuk entri aku berkaitan Hong kong dan Macau yer..
Oh ya...hari ini aku ingin berkongsi pengalaman aku bercuti ke Pulau Perhentian Kecil pulak..sebelum ni Pulau Langkawi kan...siapa yang tak tahu Pulau Perhentian kat mana...eheheh..jangan buat-buat tak tahu yer. Perhentian Island terletak di negeri Terengganu..
Pulau Perhentian terdiri daripada Pulau Perhentian Kecil dan Pulau Perhentian Besar yang terletak sekitar 21 km dari Kuala Besut di pantai timur Semenanjung Malaysia dan boleh ke sanan dengan menaiki bot laju atau bot biasa dari jeti Kuala Besut, atau dengan chartered boat dari Pulau Redang dan Pulau Lang Tengah. Setiap pelancong akan dikenakan RM5 sebagai caj pemuliharaan/levi taman laut.
**Untuk makluman bahawa tiada perkhidmatan ATM atau bank-bank di Kuala Besut atau di Pulau Perhentian. Visa dan Mastercard hanya diterima pada beberapa resort. ATMS terdekat adalah di Jerteh**
Kuala Besut terletak 50 km ke arah selatan kota bharu dan 110km di utara Kuala Terengganu. Terdapat pelbagai cara untuk ke Jeti Kuala Besut, Terengganu antara :
Getting there by AirPlane :
1. Terdapat beberapa syarikat penerbangan yang menawarkan perkhidmaan penerbangan dari Kuala Lumpur ke Kuala Terengganu setiap hari seperti Air Asia, MAS dan Fireply (Subang Airport).
2. Bagi pelancong yang menggunakan perkhidmatan kapal terbang dan mendarat di Lapangan Terbang Sultam Mahmud Kuala Terengganu.
3. Dapatkan teksi atau bas ke Jeti Kuala Besut Kuala Terengganu
4. Dapatkan tiket di Kaunter Tiket jeti dengan menaiki bot laju
- Speedboat RM70 return and RM40 for one way
- Estimate time : 30 - 45 minit
- Kekerapan bot : 4 -5 kali setiap hari
- Starting time : 07.00 in the morning
Selain daripada menaiki kapal terbang, pelancong boleh juga menggunakan perkhidmatan bas ekspres dan memandu dengan menaiki kenderaan sendiri.
-Best time to visit adalah antara bulan Julai sehingga Ogos
-Monsoon seaasom between November to March severy year
-Tidak sesuai bagi bulan Oktober - February kerana keadaan cuasa hujan.
Penginapan/chalet /resort:
Perlu buat tempahan awal terutama pada musim cuti sekolah dan tempahan boleh dibuat melalui booking.com atau agoda.com
Apa yang seronok sangat kat Pulau Perhentian ni eh..iyolah kepada yang minat yang berjemur/ berjalan-jalan di tepi pantai dan pasir pantai yang bersih..ini tempatnya. Korang boleh :
- Menikmati kebiruan air laut
- Release tension.memenangkan jiwa
Argghh..malas nak citer panjang..jom ikut aku ke Pulau Perhentian..percutian aku pada tahun 2010 3H2M dengan menaiki kapal terbang dan tiker fligt RM45 all in dan aku bawak budget RM500 sahaja. Percutian aku bukan sahaja ke PP tetapi pada masa yang sama aku juga ke Kota Bharu dan Tasik Kenyir. Agak basi kerana percutian aku pada 2 tahun lepas tetapi aku tetap nak kongsi dengan rakan pembaca..hihihih.

Aku bersama 'my travel partner' bermalam 1 hari disini dan kami melakukan aktiviti snorkeling dan menikmati keindahan pulau ciptaan Allah s.w.t. ini. Aku malas nak story mory panjang and let's picture talk..katanya..eheeh

Kami ke sini sebenarnya untuk aktiviti snorkeling dan hajat kami tercapai..memang best..siapa yang tidak pandai berenang pun boleh janji perlu pandai kawal pernafasan.
Itu sahaja kisah percutian aku di Pulau Perhentian Kecil dan kepada rakan pembaca yang belum pernah ke sana, aku ingin syorkan di sini..ini adalah destinasi pulau yang perlu di kunjungi kerana tempatnya menarik air laut yang biru, boleh snorkeling melibat terumbu karang yang cantik, memberi makan ikan dan pelbagai aktiviti menarik yang lain. MEME berbaloi :-)
C u alls on next entry...babai..

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


Khasiat Pokok <b>Jerangau</b> dan Cara menggunakannya

Posted: 05 Mar 2013 07:02 AM PST


Jerangau  Dalam Perubatan Tradisional
PENGENALAN
Nama Melayu: Deringu, Jerangau, Jeringau
Nama Lain: Sweet Flag, Sweet Sedge, Myrtle Flag, Calamus, Flagroot, Jerangang, Alwah, Dlingo (Indonesia).
Terdapat 2 jenis 'Jerangau'
a)   Jerangau Merah' dan
Kegunaan biasaAmenorea * Aphrodisiac * Asma *Selsema * Kesesakan * Batuk * Sakit kepala * Kesakitan *Sakit tekak *

Nilai Ubatan : Pengguguran (Abortifacient) * Melegakan Kesakitan (Analgesik) * anti-bakteria * Antioksidan *Aromatik * Artritis * Kanser * mengeluarkan gas usus *diuretik * menggalak haid (Emmenagogue) * Penenangan *Psychedelic * sedatif * Tonik rahim *



Bahagian Digunakanrizom
 
Jerangau ialah tumbuhan yang berdaun wangi dan mempunyai ubi yang lebih wangi. Sehingga ia berkembang sepenuhnya dan menunjukkan bunganya yang hijautersendiri, jerangau (acorus Calamus) menyerupai beratus-ratus tumbuhan hutan yang lain, yang mempunyai daun panjang seperti pedang yang tumbuh dari rizom bercabang.Tumbuhan liar ini menyerupai rumput rampai dan biasanya dijumpai di kawasan berpaya atau berair. Ia boleh tumbuh pada ketinggian melebihi 3 kaki.
Ubi jerangau yang ditandai dengan parut daun di sebelah atas memiliki banyak anak akar yang menuju ke bawah. Jerangau tidak berbatang dan daun-daunnya tumbuh terus dari ubi. Daunnya berwarna hijau kuning dan berbentuk pedang, dengan tepi yang sedikit berombak-ombak berukuran 0.75 inci lebar. Ia juga mempunyai urat daun yang jelas.
Sebagai tumbuhan yang lasak, jerangau mudah ditanam di kebanyakan jenis tanah, asalkan terdapat air dan cahaya matahari yang mencukupi. Hidup dengan baik di kawasan lembab yang menakung air seperti paya, tepi sungai atau kawasan parit. Bunganya berwarna kuning dan hijau, sementara rizomnya berwarna merah muda. Ia boleh ditanam dengan mudah daripada keratan ubi sepanjang 5 sentimeter (2 inci), dengan 3 sentimeter (1 inci lebih) dicucuk ke dalam tanah pada jarak 15-20 sentimeter (6-8 inci) antara satu tumbuhan dengan yang lain.
Jika mendapat peluang untuk berada dekat pada tumbuhan tersebutanda mungkin dapat menghidu akarnya yangdikatakan mempunyai bau seperti lemon yang manis yangmungkin diandaikan bahawa gula-gula di buat dari tumbuhan ini. Ubinya boleh dituai sewaktu jerangau berusia setahun atau sewaktu mencapai 30-40 (12-16 inci) sentimeter tingginya.
Di Malaysia, jerangau ditanam di kedua-dua kawasan rumah orang Melayu dan India untuk digunakan, khususnya secara luaran, sebagai ubat sapuan atau losen. Minyak pati ubinya digunakan secara meluas dalam pengeluaran minyak wangi dan perasa makanan. Mengunyah akar dikatakan dapat menghilangkan bau tembakau.
Seperti kebanyakan tumbuh-tumbuhan lain yang mempunyai senarai panjang sifat penyembuhan terapeutiknya, Jerangau (Calamus) dikatakan telah dibawa keluar dari pergunungan Asia Tengah dan India di mana ia telah ditanam dan digunakan untuk pelbagai tujuan perubatan  Ayurveda dan rawatan Tradisional China. Penyebaran dan kegunaan Calamus keseluruh dunia semenjak dari kurun ke-40an lagi. Hippocrates dari Yunani purba menulis Calamus telah digunakan sebagai kemenyan suci untuk upacara keagamaan bagi kedua-dua Sumeria dan Mesir kuno.
Ia telah sampai ke Eropah, dan digunakan sebagai bahan penyegar di gereja dan sebagai ubat penghalau pepijat. Menjelang abad ke-17, penanaman Calamus telah merebak sampai ke Eropah Tengah dan tidak lama selepas itu, dengan usaha dari peneroka Eropah, ia menempuhi jalan ke pantai Dunia Baru.

Suku-suku asli Amerika Utara mendapati banyak kegunaan perubatan dari akar ini yang dibahawa oleh peneroka Eropah. Mereka memanggil akar tikus kasturi (muskrat root), kerana terdapat bulu-bulu kecil seperti mamalia kesukaan mereka untuk kulit-bulunya. Adalah dipercayai juga bahawa suku kaum berpindah randa ini akan menyemai tumbuh-tumbuhan ini di sepanjang perjalananmereka untuk dituai apabila ia diperlukan, dan sebagai satu cara untuk menarik keluar tikus kasturi, untuk kulit-bulunya yang berharga.

Sejarah penggunaan Calamus sebagai ubat amat panjang dan melampaui 2,000 tahun sejak digunakan oleh bangsa Cina dan bangsa India. Ubi jerangau digunakan sebagaitonik herba untuk memudakan otak dan sistem saraf. Jerangau juga ubat yang terbaik untuk mengatasi kesan buruk alkohol, khususnya pada otak dan hati.
Di Asia Tengah, Acorus Calamus telah digunakan sebagai ubat melebihii dua ribu tahun, menjadi penawar tradisional untuk apa sahaja dari artritis hingga ke masalah saraf. 'Dioscorides', pengamal perubatan klasik Yunani menggunakan asap tumbuhan melalui corong sebagai ubat rawatan batuk. Kaum Cina telah menggunakan akar untuk membantu mengubati pening kepala, pekak dan epilepsi, dan juga telah dikhabarkan menggabungkan jerangau (sweet flag) dengan daun manis (ganja) dan ramuan lain untuk membuat halusinasi (hallucinogenic).

Selain sebagai ubat untuk sakit kepala dan cirit-birit, beberapa suku asli Amerika mengguna pakai sifat  ringan halusinogen tumbuhan ini ke dalam upacara berpuak.  Puak suku asli Amerika utara (Cree) percaya bahawa tumbuhan ini membantu mereka berjalan lebih jauh tanpa menyentuh tanah semasa upacara adat. Puak-puak lain, termasuk Ojibwas dari kawasan Great Lakes, dilaporkan telah menguna tumbuhan ini untuk tujuan rekreasi dan upacara adat.

Sehingga 1916, rizom dari Acorus Calamus yang dikupas kering telah disenaraikan dalam Pharmacopoea Amerika Syarikat sebagai rawatan untuk masalah perut (pedih ulu hati, kembung, dan cirit-birit) dan sehingga ke hari ini ia digunakan di beberapa bahagian di  Eropah sebagai membantu merangsangkan kelenjar air liur dan menghasilkan lebih banyak jus perut. Ia juga masih digunakan dalam Perubatan Ayruveda sebagai cara untuk membantu memulihkan dan meremajakan minda dan badan.

Kini ia tidak lagi disenaraikan sebagai ubat rawatan perubatan oleh pertubuhan perubatan moden, tetapi masih wujud penyelidikan yang mengesahkan ia digunakan sebagai ubat rawatan tradisional. Pengambilan dalam jumlah kecil tumbuhan ini menunjukkan ia membantu mengurangkan keasidandalam perut dan bila diambil dalam jumlah yang besar, ia meningkatkan  keasidan dalam perut, ini menunjukkan keberkesanannya pada ke pelbagaian besar gangguan perut.
Terdapat juga bukti menunjukkan bahawa tumbuhan ini menekan sistem saraf pusat, dan dikaji sebagai satu cara untuk merawat epilepsi. Terdapat juga beberapa bukti saintifik bahawa wap dari tumbuhan ini bertindak sebagai penghalau serangga yang berkesan.
  • Demam / Selsema
  • Kembung Perut
  • Asma
  • Menghentikan Pendarahan Selepas Bersalin
  • Membantu Untuk Pencernaan
  • Mandian Aromaterapi
  • Melegakan Sakit Gigi
  • Membuang Angin Dalam Badan
  • Campuran Untuk Membuat Minyak Wangi
  • Menambah Selera Makan
Dalam perubatan tradisional, ubi yang berusia 2-3 tahun digunakan kerana akar yang lebih tua cenderung menjadi keras dan geronggang. Walaupun ubi yang kering hilang 70% daripada beratnya, ia mempunyai bau dan rasa yang lebih baik. Bagaimanapun, ia merosot jika disimpan terlalu lama.
Jerangau mempunyai sejarah penggunaan yang panjangdalam perubatan tradisi herba Cina dan IndiaIa digunakan secara meluas dalam perubatan herba moden sebagai julap sedatifdiuretik, dan sifat mengeluarkan udara (carminative)Ia digunakan dalam perubatan Ayurveda dan Unani  untuk menangani kesan sampingansemua hallusinasi.  Jerangau adalah salah satu daripadaubat-ubatan yang paling banyak dan kerap digunakan dikalangan masyarakat Chipewyan (Masayarakat  Athapaskanyang tinggal di barat Kanada diantara tasik Great Slave Lake dan Teluk Hudson).
Di kedua-dua akar dan daun jerangau menunjukkan aktivitiantioksidan, aktiviti antimikrobial dan aktiviti insektisid. Jerangau membuktikan ia langkah yang amat berkesan dalam mengawal kutu lembu (cattle tick), Rhipicephalus,(Boophilus) microplus.

Berikut adalah beberapa ciri-ciri nilai Perubatan jerangau :
Ø  Ia memberi kelegaan perut berat dengan melegakankembung perut, Kesakitan perut dan meningkatkanselera makan. Akar jerangau yang dibakar, abu nya dicampur dengan  minyak hambar seperti minyak kelapa tapis atau dibungkus dalam kain dijadikan tuam ke atas perut sebagai rawatan.

Jerangau adalah ubat bernilai untuk cirit-birit kronik.Ia juga berkesan dalam disentri (dysentery) kronik, kerana kehadiran tannin. Diberi secara mencampurkan (Infusi) boleh diberikan kepada kanak-kanak yang menderita dari penyakit ini.

Ø  Dalam rawatan asma, ia mengeluarkan bahan catarrhal dan kahak dari tiub bronkial. Diambil kira-kira 65 centigrams herba ini setiap 2 atau 3 jam.
Ø  Jerangau juga berguna untuk merawat selsema.Sepotong kecil rizom dipanggang dan diserbukkan.Secubit serbuk ini diambil bersama madu memberi kelegaan yang besarUntuk bayi, pes jerangaudicampur kan dengan susu ibu dan disentuhkan pada lidah bayiSatu lagi kaedah yang mudah memberiubat kepada bayi adalah dengan  meratakan sedikit pes pada puting ibu semasa menyusukan anak.
Ø  Ia juga berguna pada merawat ulser mulutSepotong kecil herba disapukan pada lidah dan bahagiankeradangan kulit  untuk mendapat kelegaan.
Ø  Serbuk jerangau  yang dipanggang merupakan ubatrumah yang bernilai bagi kanak-kanak yangmengalami batuk kokol (whooping cough)  (Penyakitmembran mukus pernafasan)Secubit dari serbuk iniboleh diberikan bersama maduSebagaiantispasmodicia menghalang serangan batukmenjadi-jadi. Untuk kanak-kanak  kecil, sukatan pengambilannya juga mesti berkadar kecil.
Ø  Serbuk dari akar pokok jerangau amat berkesan dalam menyingkirkan cacing usus.
Ubi jerangau juga mempunyai keupayaan yang berikut:
  1. Jerangau dapat melegakan demam.
  2. Jerangau dapat melegakan rasa sakit dengan mengurangkan kepekaan otak dan sistem saraf. Mengunyah ubi jerangau juga dapat melegakan sakit gigi. Selain itu, jerangau juga digunakan sebagai ubat sapu untuk merawat penyakit sendi dan sakit saraf.
  3. Jerangau mencegah pembentukan gas di dalam saluran pencernaan dan dengan itu, dapat mengatasi masalah angin (kentut).
  4. Jerangau membaiki selera dan fungsi perut. Dalam dos kecil, ia mengurangkan kemasaman perut, manakala dos yang lebih besar dapat menambahkan perembesan perut dan justeru, digunakan untuk merawat gangguan makan, ketakcernaan, gangguan pundi hempedu serta gangguan pencernaan yang lain, termasuk berak darahkanak-kanak. Bagaimanapun, jika dos terlalu besar, ia boleh mengakibatkan rasa loya atau muntah.
  5. Dalam perubatan tradisional, jerangau juga digunakan untuk merawat cirit-birit.
  6. Jerangau dapat mengatasi perpeluhan berketerlaluan.
  7. Jerangau bertindak sebagai sedatif bagi mengurangkan kerengsaan dan kegegaran.
  8. Jerangau bersifat antiseptik dan justeru, dapat mengurangkan kemungkinan kejangkitan, keracunan darah, dan pembusukan, selain digunakan sebagai ubat sapu untuk merawat letusan kulit.
  1. Jerangau dapat mengurangkan tekanan darah;
  2. Jerangau melarutkan lendir yang pekat serta melegakan kesukaran pernafasan dan justeru, digunakan untuk melegakan bronkitis, sinusitis dan penyakit lelah.
  3. Dalam perubatan tradisional, jerangau juga digunakan untuk merawat barah, konvulsi (menggigil-gigil dan terkejang-kejang), dan sawan babi. Selain itu, perubatan tradisional juga menggunakan akar jerangau untuk merawat kencing manis dan sebagai teh untuk merawat sakit usus.
  1. Jerangau dapat merangsang aliran darah di bahagian pelvis dan justeru, digunakan sebagai afrodisiak. Ia juga digunakan sebagai herba pengguguran.
  2. Jerangau dapat menghapuskan cacing parasit dari tubuh badan, baik dengan menyebabkannya terasa terhuyung-hayang mahupun dengan membunuhnya.

Penggunaan jerangau di Malaysia
Penggunaan jerangau di Malaysia hanya terhad kepada perubatan tradisional dan biasanya disediakan untuk rawatan yang berikut:
  • Jerangau yang direbus bersama-sama halia dan bonglai digunakan untuk merawat demam dan selesema.
  • Jus jerangau digunakan untuk merawat cirit-birit.
  • Tuam yang disediakan daripada jerangau dan cukadigunakan untuk menyapu tubuh badan selepas bersalin.
  • Rebusan ubi jerangau diminum sebagai tonik selepasbersalin.
  • Rebusan akar jerangau diminum untuk menghentikanperdarahan selepas bersalin atau aliran haid yang berlebih-lebihan.
  • Jerangau juga digunakan untuk merawat flatulens(kentut), ketakcernaan, penyakit sendi, dan malaria.
  • Losen yang diperbuat daripada campuran jerangau, halia dan Kaempferia pulchra digunakan untuk merawatpenyakit sendi dan sakit mata merah.
  • Dilaporkan pernah digunakan untuk merawat sakit gigi, sakit kepala, sakit perut dan kencing manis.
UBATAN DAN kEPERCAYAAN Jerangau Merah (Tunggal)
Adalah dipercayai bahawa 'Jerangau Merah' mempunyainilai perubatan yang lebih tinggi  berbanding  'Jerangau Putih'.  Dikatakan Jerangau merah ialah tumbuhan yang cerewet sedikit untuk tumbuh di atas tanah rendah, ia tidak boleh didedahkan dengan terlalu banyak panas matahariIa tumbuh liar di dataran yang menyediakankeadaan cuaca yang sempurna untuk pertumbuhan.
Diantara beberapa perubatan dan kepercayaan masyarakat setempat,  khususnya pada jerangau merah ialah, ia memiliki kuasa penyinkiran dan penyembuhan seperti berikut :
i.   Bagi para peminum arak'Jerangau' amat terkenal sebagai penawar anti-mabuk. Akarnya samadadikunyah  atau hanya sekadar diletakkan diantara gigisemasa sesi minum arak, di jamin si peminum tidak akan merasa mabuk selagi akar jerangau  itu masih di dalam mulut.
ii.  Anti Rasa – dikatakan apabila jerangau merah diletakkan didalam mulut kemudian cili sepedas manapun  dimakan tidak akan merasa pedasnya,
iii.Garam dimakan tidak masin.
iv.    Penawar Racun : Ikan dimasukkan ke dalam air yang dicampurkan dengan racun rumpai dan dibiarkan beberapa minit, ikan tidak mati dan kekal hidup.
v. Anti Buatan Orang : Apa2 buatan orang seperti menyimpan racun dalam cawan, cawan akan pecah. Ini merupakan pelindung diri.
Petua Mengatasi Penyakit Darah Tinggi Dengan Jerangau Merah
Orang dulu-dulu hanya mengunyah dan menghisap air daun jerangau merah bagi mengatasi penyakit darah tinggi. Bagi mereka yang tak sanggup mengunyah daun jerangau merah, mereka boleh menggunakan cara  yang  sama seperti penggunaan daun hempedu ular iaitu:
Daun jerangau  merah diambil sepanjang 3 inci kemudian direndam kedalam air panas yang dimasukkan didalam gelas atau mug. Tutup gelas tersebut kira-kira 3 hingga 5 minit. Kemudian keluarkan daun tersebut dan airnya boleh diminum. Cara meminumnya ialah 3 kali seminggu. Jika penyakit darah tinggi sudah turun berhentilah dari meminumnya, kalau tidak ia akan meyebabkan penyakit darah rendah pulak. Maka perlulah berhati-hati.
Tumbuhan ini boleh menyebabkan keradangan pada kulit atau dermatitis. Beta-Asarone di dalam tumbuhan ini mempunyai kesan karsinogenik.
Buangkan saki baki tumbuhan dari anggota yang terdedah dan basuh dengan sabun dan air. Jika masih terasa gatal, kemerahan atau sakit dapatkan rawatan lanjut dari pegawai perubatan.
Jika terkena mata, lalukan dengan air bersih selama 10 minit
Konstituen: cineole, alfa-pinena, alfa-terpineol, azulene, beta-asarone, camphene, kapur barus, choline, delta-cadinene, elemicin, etanol, eugenol, galangin, limonene, magnesium, menthol, terpines, tanin, zink

Bahan Aktif: Eugenoldan Asarone (2,4,5-trimethoxy-1-propenylbenzene)
Bahan Lain: Monoterpene hydrocarbons, Sequestrine ketones,
Kedua-dua triploid dan tetraploid jerangau mengandungialpha-asarone  fitokimia lain termasuk:
• Beta-asarone
• eugenol
Diploids tidak mengandungi beta-asarone (β-asarone).Satu kajian terbaru menunjukkan bahawa beta-asaroneyang diasingkan daripada minyak jerangau menghalangadipogenesis dalam sel-sel 3T3-L1 dan sekaligusmengurangkan pengumpulan lemak lipid dalam sel.
A. Calamus dan hasil pengeluarannya seperti minyak telah diharamkan pada tahun 1968 sebagai penambahan makanan (food additives)  dan ubat-ubatan oleh Pentadbiran Pemakanan dan Ubatan Amerika Syarikat. pengharaman ini adalah hasil dari kajian makmal yang melibatkan penambahan diet keatas haiwan makmal dalam tempoh masa yang lama dengan pemberian dos tinggi dari bahan kimia terpencil (β-asarone) dari terikan Calamus jammu India.
Haiwan mengalami ketumbuhan tumor, dan tumbuhan itu dilabelkan 
(penyebab kanser) pro-carcinogenic.  Wichtl berkata, "Ia tidak jelas sama ada kesan karsinogenik  yang diperhatikan dalam tikus itu mempunyai  kaitan dengan organisma manusia."
Empat jenis strain Acorus Calamus terdapat secara semula jadi. Diploid, triploid, tetraploid dan hexaploid. Diploids tidak menghasilkan procarcinogenic β-asarone. Diplois diketahui tumbuh semulajadi di Timur Asia (Mongolia dan Tanah-datar siberia Tengah) dan Amerika Utara. Triploid Cytotype mungkin berasal dari rantau Himalaya, sebagai kacukan diantara diploid dan tetraploid cytotypes. Calamus Amerika Utara dikenali sebagai Acorus Calamus var.

Americanus atau hanya sebagai  Acorus Americanus. Seperti diploid strain dari Calamus di bahagian Himalaya, Mongolia, dan Siberia tengah. Diploid strain Amerika Utara tidak mengandungi β-asarone punca bara kanser (pro-carcinogenic).  Kajian menunjukkan bahawa "β-asarone tidak dikesan dalam diploid acorus Amerika Utara [Calamus var. Americanus] ".

Pada hakikatnya  β-asarone bukanlah karsinogen tetapi ia adalah procarcinogen tidak sama sekali hepatotoxic mahupun secara langsung hepatocarcinogenic. Ia mestilah terlebih dahulu menjalani proses  metabolik l'-hydroxylation di dalam hati sebelum mencapai ketoksikan. Cyrochrome P450 dalam  hepatosit (hepatocytes) bertanggungjawab untuk merembeskan enzim hydrolyzing yang menukarkan β-asarone ke dalam struktur epoksida genotoksik.  Walaupun dengan pengaktifan metabolit ini, potensi karsinogen adalah tersangat rendah  disebabkan kerana kerosakan yang pesat pada sisa-sisa epoksida bersama hydrolase yang meninggalkan sebatian ini kaku / lengai (Luo, 1992).  Di samping itu, metabolit utama β- asarone adalah asid 2,4,5-trimethoxyninnamic, punca dari yang bukan karsinogen (Hasheminejad & Caldwell, 1999).


Sumber:herbadantumbuhan.blogspot.com


13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


Semalam Sahaja <b>di Kuala Terengganu</b> - Blog Sayangku Zie

Posted: 23 Mar 2013 09:42 AM PDT

Hampir lima tahun tak menjejak kaki disini, kini kembali bersama anak2.....
kami tak bercadang pun nak kesini dan bermalam, pagi Ahad tu lepas sarapan abah ajak pergi pagi tu jugak so berangkatlah kami dalam jam 11 pagi.. memang terik lah jalan siang panas je rasa... nak berenti pun pikir banyak kali...dan elok petang tu kami berhenti kat masjid, elok ja redup waktu.. bagi Rayyan mandi sikit, solat baru gerak semula... sampai Kuala Terengganu ni dalam jam 7  malam terus cari hotel nak menginap... kami tak nampak yang lain cari Hotel Sri Malaysia ja... senang betul2 kat pekan... naik hotel mandi2... rehat kejap keluar pulak jari makan... makan kat depan Masjid Terapung.. macam macam ada kat situ... lepas makan terus gerak nak balik tidur... tapimsebelom balik hotel kami ke ..... next entry


waktu otw balik hotel. jumpa Ustaz Azhar Idrus kat gerai ni... huhu tapi gambar  blurr  plak.. huhu geram nya...



Kedai Makan Pagi <b>Di Kuala Terengganu</b> - Blog Cap Ayam

Posted: 22 Mar 2013 06:55 PM PDT

Salam dan selamat pagi ... dah sarapan ? Kalau dah, bagus lah ... kalau belum .. mai kita p makan k ...

Kedai sarapan pagi antara yang popular di bandar terengganu ini ialah Kedai Makan Sheikh ... kedai ni terletak di hadapan sekolah kebangsaan pusat bukit besar ... sebelah kedai ni ada kedai jual alat tulis dan surat khabar ...

Macam-macam kuih ada kat sini .. memang gerenti puas hati laa ... kalau pesan air tu, x sampai 1 minit pun, air dah ada kat depan anda .. haha ... telur aron a.k.a telur masak separuh juga ada di sini ...

Bereh laa .. mau makan kuih muih n nasi lemak dulu ... salam .. jupe lagi ...

13 di ajil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ajil - Google Blog Search


Ceritera Aque Gadysmu ƸӜƷ: Sedara accident <b>di Ajil</b>.

Posted: 05 Dec 2012 04:47 AM PST

Hari Selasa lepas, 2 November. Lebih kurang pukul 9 malam, pak cik aku accident.
Masa tu diorang on the way nak pergi KL.
Aku pun tak tahu sangat cerita. Apa yang aku ...
Pak cik aku terlanggar belakang lori.
Dalam kereta tu, ada sedara aku yang paling aku rindu sekali. Masa tu dia duduk belakang.
Kat depan isteri pakcik aku dengan anak dia. Baby lagi weyh.
Bila tengok gambar muka isteri pakcik aku tu kan memang teruk gila la.
Nasib baik baby tak de apa-apa.
Dia masuk wad. Adik aku kata dia shock lepas accident tu.
Pak cik aku pulak kaca masuk mata. Dia pun kena tahan wad. Dahi dia kena jahit.
Pasal sedara yang aku rindu tu, aku tak de gambar dia.
Tapi dia sikit je kena. Bibir dia sumbing sikit.
Ini gambar kereta pakcik aku yang kena accident tu.
Innallilah wainnailahirojiun~
P/S: Harap-harap diorang cepat sembuh. Apa yang terjadi mesti ada hikmah disebaliknya.

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved