ads

Selasa, 19 Mac 2013

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


T E G A N U K I TA: MB lawat mangsa kebakaran <b>di Marang</b>

Posted: 20 Feb 2013 12:53 AM PST

Menteri Besar, Dato' Seri Haji Ahmad Said, meluangkan masa melawat mangsa kebakaran di Kampung Titian Baru, Marang tengahari ini.

Kesedihan mangsa kebakaran, Yahya Harun, 61, dan keluarganya sedikit terubat apabila dalam kunjungan tersebut, Dato' Seri Haji Ahmad berjanji akan menyediakan bantuan pembinaan rumah baru dengan peruntukan sebanyak RM40,000.


"Saya nasihatkan mangsa supaya segera menghantar borang permohonan kepada Pegawai Pembangunan Dewan Undangan Negeri (Dun) Bukit Payong, Zaidi Muda bagi membolehkan pembinaan berjalan secepat mungkin.

"Rumah jirannya pula, Zamari Taib yang mengalami kerosakan di bahagian dinding ruang tamu juga akan diganti dengan dinding yang baru," katanya kepada pemberita selepas melawat rumah mangsa kebakaran itu.

Dalam kejadian pukul 3.30 petang Isnin lalu, keseluruhan rumah Yahya musnah dijilat api dengan anggaran kerugian RM200,000 mengakibatkan Yahya bersama isteri dan anaknya tinggal sehelai sepinggang.

Lebih menyedihkan apabila persiapan perkahwinan anaknya Syawal Firdaus, 26 iaitu 21 barang dulang hantaran kahwin termasuk set bilik tidur pengantin hangus terbakar.

Bagaimanapun, Yahya dan isterinya Fazilat Mamat, 49, tetap akan meneruskan kenduri kahwin di rumah pengantin perempuan yang dijadualkan pada 21 Mac depan di Kelantan.

Fazilah berkata mereka ingin mengadakan kenduri sambut menantu pada Jun ini dan berharap rumah baru itu sempat disiapkan sebelum majlis perkahwinan berlangsung.

"Kami sekeluarga mengucapkan terima kasih atas keprihatinan Menteri Besar yang sudi datang bertanyakan khabar walaupun dalam kesibukan jadual hariannya," katanya sebak.

 

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


SK Kompleks <b>Seberang Takir</b> terima Bantuan Persekolahan <b>...</b>

Posted: 06 Feb 2013 04:57 PM PST

Sejak kerajaan memberikan wang tunai RM100 melalui Bantuan Khas Awal Persekolahan yang bermula 15 Januari lalu, ramai murid Tahun 1 hingga pelajar Tingkatan 5 di seluruh negara telah menerima sumbangan tersebut.

Seramai 639 murid Sekolah Kebangsaan Kompleks Seberang Takir turut menerima keistimewaan itu dalam satu majlis yang diadakan di sekolah terbabit, hari ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Dato' Haji Ahmad Razif Abdul Rahman berkata, dengan pemberian bantuan tersebut diharap dapat membantu meringankan beban kewangan ibu bapa dalam menyediakan kelengkapan persekolahan anak-anak.

Beliau turut menasihatkan agar ibu bapa melakukan transformasi terhadap kaedah mendidik anak-anak dengan menggunakan cara yang betul dan lebih berkesan.

"Cara mendidik anak pada masa dahulu dengan sekarang sangat berbeza.

"Dulu tidak ada masalah ibu bapa merotan anak-anak untuk tujuan menjadikannya sebagai tauladan dan ingatan tetapi kini jika tersilap cara boleh dikira sebagai kes dera," ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di Majlis Penyampaian Bantuan Khas Awal Persekolahan bagi Sekolah Kebangsaan Kompleks Seberang Takir, hari ini.

Katanya, ibu bapa perlu peka dengan sikap anak masing-masing dan menggunakan pendekatan yang terbaik dalam mendidik mereka supaya menjadi insan yang berguna.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan (Adun) Seberang Takir juga berharap, orang Melayu dan Islam sentiasa bersatu supaya generasi akan datang terus menikmati pelbagai keistimewaan terutamanya dalam bidang pendidikan dan kebajikan di bawah kepimpinan kerajaan Barisan Nasional dan Umno.

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


Lady Arween @ Food Lover@ Book Lover: beger awok2 <b>di paka</b>

Posted: 25 Jan 2013 04:58 PM PST

Lokasinya sebelah kedai makan sabar menunggu..mewah dengan cheese..layan....

Bekas Adun Pas <b>Paka</b> Menipu Duit Peneroka Felda lagi <b>...</b>

Posted: 11 Mar 2013 01:56 AM PDT

banne yang di pasang di hadapan bus station ketengah jaya

banne yang di pasang di hadapan bus station ketengah jaya

Ketengah Jaya, Dungun :  Daripada laporan polis yang di buat oleh peneroka felda yang menyatakan bahawa mereka telah tertipu dengan bekas adun Pas pada tahun 1999-2004 iaitu Satiful Bahri Mamat. Isu duit yang telah di bayar oleh peneroka felda untuk mendapatkan tanah berkelompok generasi kedua felda itu tertanya sia-sia dan tidak mendapat jawapan yang sewajarnya dari pemimpin Pas itu.

Demi untuk menuntuk hak peneroka felda Ketengah Jaya itu , ramai yang tampil membantu memasang banner dan poster bagi menyedarkan peneroka Felda bahawa mereka telah tertipu dengan bekas adun Pas itu yang hanya berdolak dalih melarikan isu tanah Felda itu kepada debat. Persoalannya kenapa Bekas adun Pas itu tidak bersemuka dengan peneroka Felda? Kenapa orang yang tiada kaitan dengan isu tanah felda itu di ajak berdebat?

Lebih malang lagi ketakutan pemimpin Pas itu lebih mengejutkan, semua banner yang di pasang di setiap lorang felda Ketengah Jaya itu di cabut oleh pengikut-pengikut nya. Kenapa harus mereka cabut banner itu? Atau pun mereka takut dengan penipuan mereka akan terbongkar satu persatu?

Kami nak bertanya adakah bekas adun Pas Paka itu ambil duit peneroka felda ketengah jaya? ya atau tidak ? Kerana berdasarkan laporan polis yang di buat oleh peneroka felda Ketengah jaya itu menyatakan Satiful Bahri Mamat terlibat dalam penipuan itu.

di lampiran laporan polis yang lepas di sini

13 di setiu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di setiu - Google Blog Search


Gambar banjir <b>di Setiu</b> Terengganu 26 Februari 2013 | blogr.my

Posted: 25 Feb 2013 01:48 PM PST

[unable to retrieve full-text content]Gambar banjir di Setiu Terengganu 26 Februari 2013. 3 minggu lepas oleh poruman di plbgaimacam.blogspot.com. Baca Selanjutnya. anda mungkin juga meminati: Nukilan Kenit: Ritual Ganti Pakaian Mayat. Tracking wild ...

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


Snorkeling <b>di</b> Pulau Tioman, <b>Pulau Redang</b> dan Pulau Perhentian

Posted: 02 Jan 2013 08:28 AM PST

As salam semuo...

Antara tarikan utama setiap kali bercuti ke pulau ialah melakukan aktiviti snorkeling...korang semua pernah snorkeling tak..?? Tidak tahu berenang maka tidak boleh snorkeling...?? Oh salah, jika sekalipun tidak tahu berenang korang masih boleh untuk snorkeling...PM sendiri bukanlah hebat ketika berenang manakala wife PM tidak tahu berenang, tapi kami seronok setiap kali snorkeling...


Sebelum pergi snorkeling biasanya kita akan dibekalkan kelengkapan untuk snorkeling iaitu life jacket dan goggles mask...dengan life jacket pasti korang boleh terapung...apa yang yang perlu dibuat ialah hanya gerakan sedikit kaki dan kuakkan tangan, insya-Allah berenang dan maju kehadapanlah korang...hehe

Selain diving, snorkeling ialah peluang kita untuk melihat kehidupan laut yang cantik lagi mengagumkan...peluang untuk melihat betapa besarnya kuasa Allah SWT...


Berpeluang melihat dengan dekat pelbagai jenis ikan yang berwarna-warni...
Berpeluang memegang timun laut, walaupun agak menggelikan...hehe
Dan yang paling menarik dapat berjumpa dengan sang Nemo...!!
Bukan itu sahaja, boleh juga berenang di atas sang penyu...!!

Video Snorkeling di Pulau Redang

Video Snorkeling di Pulau Tioman

Itulah antara video snorkeling yang sempat PM rakam sebagai kenang-kenangan...tempoh hari ketika bercuti ke Pulau Perhentian , PM tak sempat nak rakam video...huhu

Next target nak ambik lesen diving pulak...itupun kalau keberanian tiba-tiba hadir dalam diri PM dan wife...hehe perasaan takut tuh memanglah ada...tapi keinginan nak mencuba pun ada jugak...:)

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


T E G A N U K I TA: Kerajaan tubuh Internasional Imtiaz <b>di Besut</b>

Posted: 14 Mar 2013 12:34 AM PDT

Oleh; Esah Abdullah

Terengganu akan mewujudkan Internasional Imtiaz School (IIS) bertempat di Bukit Keluang, Besut tidak lama lagi dalam usaha menyebarluaskan produk pendidikan negeri di mata dunia.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pendidikan Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Dato' Haji Ahmad Razif Abdul Rahman berkata, sekolah itu juga diwujudkan atas permintaan ibu bapa yang berpendapatan tinggi dari dalam dan luar negeri.


"Kita ada menerima permohonan dari dalam dan luar negara termasuk Brunei Darul Salam yang tertarik dengan sistem pembelajaran di Imtiaz dan menyatakan minat menghantar anak mereka," katanya kepada pemberita di majlis Apresiasi Anjung Ilmu Kecemerlangan UPSR dan PMR 2012 dan Pelancaran Pakej Pentaksiran dan Pecutan Prestasi Pembelajaran Melalui Modular (5P2M) di Dewan Besar Wisma Darul Iman.

Katanya, lima buah sekolah Imtiaz yang ada hanya mampu menampung 400 pelajar setiap tahun sedangkan permohonan yang diterima daripada ibu bapa melebih 2,000.

"Kira-kira 40 peratus daripada permohonan kemasukan ke Imtiaz yang terpaksa ditolak pada setiap tahun melibatkan ibu bapa pelajar yang berpendaptan melebihi RM5,000 sebulan," katanya.

Beliau berkata, berdasarkan fakta tersebut kerajaan negeri berpendapat penubuhan IIS akan memberi peluang kepada ibu bapa berkenaan untuk menempatkan anak mereka di Imtiaz.

Tambahnya, IIS akan menggunakan konsep sekolah swasta di mana ibu bapa akan dikenakan bayaran bagi setiap kemasukan anak-anak mereka di sini namun kadar yang akan dikenakan belum diputuskan.

13 di batu rakit - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di batu rakit - Google Blog Search


Mayat Terdampar <b>Di</b> Pantai <b>Batu Rakit</b> | MyNewsHub

Posted: 15 Jan 2013 04:26 AM PST


KUALA TERENGGANU – Mayat seorang lelaki, dipercayai rakyat asing ditemui terdampar di pantai Kampung Tanjung, Batu Rakit di sini, semalam.

Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, Asisten Komisioner Zamri Shamsuddin berkata, mayat itu dijumpai penduduk kampung pada pukul 6.08 petang.

"Kami percaya mangsa warganegara asing kerana terdapat tatu pada bahagian badan mangsa," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Beliau berkata, berdasarkan keadaan mayat yang membengkak dan hampir reput, polis percaya lelaki itu mati lemas beberapa hari lepas.

Tiada dokumen pengenalan diri ditemui pada mayat itu.

Zamri berkata, mayat lelaki itu dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah untuk bedah siasat. – BERNAMA

Iklan Teks:

Artikel Berkaitan:

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Pelajar <b>di</b> DUN <b>Batu Rakit</b> terima Bantuan Persekolahan <b>...</b>

Posted: 16 Jan 2013 08:26 PM PST

Sebanyak RM2,773 Bantuan Pakaian Sekolah diagihkan kepada 2,773 pelajar sekolah rendah dan menengah terpilih di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Rakit.

Kerajaan negeri menetapkan setiap keluarga mendapat bantuan RM100 bagi setiap pelajar atau maksimum hanya untuk dua orang atau RM200 sekeluarga.

Seramai 1,697 keluarga yang berpendapatan kurang RM1,500 di DUN itu layak menerima sumbangan, membabitkan 1,524 pelajar sekolah menengah dan 1,249 pelajar sekolah rendah.

Pengagihan secara berperingkat-peringkat melibatkan tiga kawasan iaitu zon pantai, dan zon darat diagihkan berakhir minggu lalu, manakala zon pulau dijangka menerima sumbangan dalam tempoh terdekat atau bergantung kepada keadaan cuaca.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Rakit, YB Ustaz Haji Khazan Che Mat, berkata pengagihan sumbangan itu membuktikan kerajaan negeri sentiasa prihatin dan mengambil cakna tentang kebajikan rakyat.

"Walaupun pengagihan bantuan sama bakal diagihkan kerajaan Pusat, Terengganu tetap menghulurkan bantuan semata-mata tidak mahu melihat rakyat susah dan tiada lagi pelajar memakai pakaian lusuh, kasut dan beg koyak.

"Ibu bapa disaran bersama-sama kerajaan negeri mengambil cakna tentang pelajaran anak-anak masing-masing.

"Melalui pelajaran saja, keadaan kehidupan kita boleh berubah daripada miskin kepada lebih selesa dan sempurna," katanya

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


Azie Kitchen: Makan Makan Makan <b>di Kuala Terengganu</b> Part 2

Posted: 12 Feb 2013 01:06 AM PST







Kenapa KT menjadi pilihan percutian? Hmmm pertama kerana saya teringin sangat hendak makan keropok lekor. Berbulan bulan mencari di sana sini orang yang ke KT untuk dikirim keropok lekor, masih belum ditemui. Jadi jalan akhirnya ialah datang sendiri. Kedua, Terengganu adalah  negeri yang paling kurang saya kunjungi kecuali mempunyai urusan dan tugas rasmi. Jadi saya memilih untuk ke sini walaupun anak anak juga menanya soalan yang sama iaitu kenapa KT. Haaa itulah citer nya. 


Hari kedua, saya pagi pagi lagi mengejutkan hubby untuk keluar mencari nasi dagang Bukit Besar yang sedap dan terkenal. Lepas pusing beberapa kali, akhirnya berjaya menemui tempatnya. Hanya tempatnya kerana hari tu gerai seolah ditutup. Akhirnya saya ke gerai nasi dagang di kawasan Cendering. Tempat yang selalu saya kunjungi walaupun setiap kali ke sana saya memberi komen yang ianya tak sedap. Seperti biasa, kali ini pun saya tercari cari jawapan kenapa terlalu ramai sanggup beratur, adakah kerana ianya memang sedap pada selera orang KT atau kerana melihat orang yang ramai. Maaf, saya mungkin silap. Tapi saya tak mahu lagi mengunjungi kedai ini di masa depan. Cukup cukup sudah, cukup di sini sahaja. Nasinya lembik dan tidak seperti nasi dagang yang biasa saya makan. Lauknya juga tak sedap dan tak berasa rempahnya serta terlalu kecil saiznya yang dicubit jer. Apakah orang di sini banyak makan nasi sehingga ikan begitu sedikit? Entahlah. Rasanya ikan tongkol bukan ikan yang dalam kategori ikan mahal tapi kenapa lah begitu sedikitnya. Saya memang jenis makan nasi dengan lauk yang banyak. Ini hanya pendapat peribadi saya yang memang cerewet bab makan sehingga sanggup datang semata mata kerana mencari nasi dagang.


Keluar dari kedai tersebut dengan hati yang sangat tak berpuashati, saya mengajak hubby mencari keropok lekor di Tok Bing. Semasa dalam perjalanan ke sana, sahabat kami  Dato Wan Nazari bertanya lokasi kami. Seperti biasa Dato Wan akan datang menemui kami di mana sahaja kami berada jika kami berada di KT. Begitulah istimewa sekali layanan Dato Wan kepada sahabat sahabat yang mengunjungi Terengganu.






Dato Wan datang menemui kami di kedai keropok lekor. Wah hebat, siap kena mengambil nombor giliran gitu. Baguslah adil namanya, yang dulu didahulukan tanpa mengira pangkat dan kedudukan. Haa selepas bersembang, kami mengambil keropok lekor dan terus balik. Aduhaai rezeki sebab Dato Wan memang pemurah. Dia membayar semua keropok lekor kesukaan saya yang dibeli untuk dibawa balik.


Sebelum balik ke hotel, kami ke Pasar Payang konon untuk mencari satar. Selepas diberitahu kawasan Jalan Marang, kami terus ke sana untuk mencari Satar Ikan untuk Nana. Singgah di dua kedai, saya membeli banyak satar. Terus balik ke hotel, selepas tidur seketika sementara menunggu solat zohor. Selepas itu kami ke  Noor Arfa batik, tetapi saya tidak membeli apa apa kerana merasakan ianya overpriced dek namanya yang memang sinonim dengan batik. Dari situ, kami ke Kompleks Warisan berhadapan Pasar Payang. Selepas meninjau beberapa kedai kami membuat keputusan  untuk beredar, kerana saya memang tak tahan panas. Lagi pulak, saya tidak berkenan dengan design yang ada.
Dari sana, kami sekali lagi ke Warong Norazila kerana banyak kedai lain masih belum berniaga sedangkan anak anak sudah lapar. Tetapi di Warong Norazila pun, masih banyak gerai yang belum memulakan perniagaan. Hajat hati nak makan ikan bakar di situ, terpaksa dilupakan. Jadi orderlah juga nasi dagang dan nasi minyak yang saya rasa tidak sedap itu. Saya tidak makan apa apa, hanya melihat anak anak makan sahaja. Sebelum balik, singgah di gerai yang dikatakan Dato Wan berhampiran Hotel Permai. Hmm memang sedap keropok lekornya yang besar dan memang terasa keropoknya banyak ikan. Keropok yang sudah digoreng juga tidak mengecut seperti kebanyakan keropok lekor zaman sekarang. Zaman saya di sekolah rendah dulu, keropok lekor yang dibeli dari rakan sekelas Muhaini Ibrahim memang banyak ikan dan cantik bulat serta tidak mengecut. Balik ke bilik, masing masing lepak sebelum tidur.
Bangun dari tidur dan selepas bersolat maghrib, kami keluar lagi. Kali ini mencari makan di kawasan pasaraya Giant pula di mana terdapat Restoran Matahari yang terdapat steamboat dan lain lain masakan laut. Pelbagai makanan laut dihidangkan untuk steamboat yang berperisa tomyam dan juga sup biasa. 

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Institut Tahfiz Perkaya dibina <b>di</b> Marang dan <b>Hulu Terengganu</b> <b>...</b>

Posted: 12 Aug 2012 10:23 PM PDT

Sebahagian anak yatim Perkaya bersama warga DiGi Happy pada Majlis Iftar Ramadan Anak Yatim Perkaya bersama media oleh DiGi.

Pertubuhan Kebajikan Anak-Anak Yatim Terengganu (Perkaya) memperuntukkan kira-kira RM2 juta bagi membina dua buah sekolah menengah tahfiz yang dikenali sebagai Institut Tahfiz Perkaya di Marang dan Hulu Terengganu.

Yang Dipertua Perkaya, Dato' Dr. Tengku Mahmud Mansor berkata, sekolah yang mampu menampung kapasiti 500 pelajar itu akan mula dibina awal tahun depan.

Menurut beliau, penubuhan sekolah itu diharap dapat membantu pelajar yang tidak bernasib baik untuk mendapat akses pendidikan dan berusaha menjadi sebuah institusi pendidikan cemerlang.

"Konsep sekolah yang kita bina ini sama seperti sekolah yang lain iaitu pelajar akan menumpukan pada akademik dan kokurikulum di samping menumpukan kepada tahfiz," katanya pada majlis Iftar Ramadan Digi bersama 200 anak-anak yatim asrama Perkaya Marang dan media di Hotel Primula, semalam.

Beliau berkata, sebelum ini anak-anak yatim yang menghuni Asrama Perkaya akan dihantar ke sekolah harian biasa.

Selepas sekolah itu siap kelak kata Dato' Dr. Tengku Mahmud, Perkaya akan menguruskannya sendiri dengan kerjasama Kementerian Pelajaran.

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


<b>Pulau</b> Menarik di Terengganu

Posted: 08 Jan 2013 08:27 AM PST

As salam semuo...

Pulau menarik di Terengganu...

Terengganu sememangnya terkenal dengan keindahan alam semulajadinya...antara tarikan utama pelancong luar negara mahupun dalam negara ialah keindahan pulau-pulau yang terletak di jajahan Terengganu...

Pulau Redang






Pulau Redang terletak 45km diluar pantai Kuala Terengganu...Pulau Redang ialah pulau terbesar antara 9 pulau yang dilindungi sepanjang Laut China Selatan di luar pantai Terengganu...pulau ini menawarkan air jernih kristal dan pelbagai tempat menyelam bagi mereka yang berminat...antara tempat snorkeling utama di Pulau Redang ialah di Taman Laut Pulau Redang, perairan di sana kaya dengan hidupan laut yang pasti mempersonakan...

Bagaimana ke Pulau Redang...?? Dari lapangan terbang Kuala Terengganu, pihak resort tempat dimana korang menginap akan menghantar korang ke Jeti Merang...dari sana, korang akan dibawa ke Pulau Redang dengan menaiki bot yang disediakan oleh pihak resort terbabit...perjalanan dari Jeti Merang ke Pulau Redang mengambil masa lebih kurang 1 jam...

Pulau Perhentian






Pulau Perhentian terletak 21km diluar pantai Terengganu...Pulau Perhentian terbahagi kepada 2 pulau iaitu Pulau Perhentian Besar dan Pulau Perhentian Kecil...selain daripada melakukan aktiviti snorkeling dan scuba-diving, terdapat banyak lagi aktiviti yang boleh dilakukan antaranya berkanu, berlayar, memancing ikan laut dalam dan mencandat sotong...

Bagaimana ke Pulau Perhentian...?? Dari lapangan terbang Kota Bharu, sila dapatkan perkhidmatan teksi untuk pergi ke Jeti Kuala Besut...dari jeti, dapatkan pula perkhidmatan bot untuk membawa korang ke Pulau Perhentian...perjalanan dari Jeti Kuala Besut ke Pulau Perhentian mengambil masa lebih kurang 30 minit...

Waktu yang paling sesuai untuk bercuti ke Pulau Redang dan Pulau Perhentian ialah antara bulan Mac hingga Oktober...kebanyakan resort atau chalet akan tutup pada bulan November hingga Febuari kerana ketika itu ialah musim tengkujuh ataupun North-east Monsoon...

Inilah 2 pulau menarik di Terengganu yang telah PM lawati...terdapat beberapa lagi pulau menarik di Terengganu yang boleh dilawati antaranya Pulau Kapas, Pulau Lang Tengah, Pulau Tenggol, Pulau Duyung dan Pulau Gemia...

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


Bekas Adun Pas Paka Menipu Duit Peneroka Felda lagi <b>...</b>

Posted: 11 Mar 2013 01:56 AM PDT

banne yang di pasang di hadapan bus station ketengah jaya

banne yang di pasang di hadapan bus station ketengah jaya

Ketengah Jaya, Dungun :  Daripada laporan polis yang di buat oleh peneroka felda yang menyatakan bahawa mereka telah tertipu dengan bekas adun Pas pada tahun 1999-2004 iaitu Satiful Bahri Mamat. Isu duit yang telah di bayar oleh peneroka felda untuk mendapatkan tanah berkelompok generasi kedua felda itu tertanya sia-sia dan tidak mendapat jawapan yang sewajarnya dari pemimpin Pas itu.

Demi untuk menuntuk hak peneroka felda Ketengah Jaya itu , ramai yang tampil membantu memasang banner dan poster bagi menyedarkan peneroka Felda bahawa mereka telah tertipu dengan bekas adun Pas itu yang hanya berdolak dalih melarikan isu tanah Felda itu kepada debat. Persoalannya kenapa Bekas adun Pas itu tidak bersemuka dengan peneroka Felda? Kenapa orang yang tiada kaitan dengan isu tanah felda itu di ajak berdebat?

Lebih malang lagi ketakutan pemimpin Pas itu lebih mengejutkan, semua banner yang di pasang di setiap lorang felda Ketengah Jaya itu di cabut oleh pengikut-pengikut nya. Kenapa harus mereka cabut banner itu? Atau pun mereka takut dengan penipuan mereka akan terbongkar satu persatu?

Kami nak bertanya adakah bekas adun Pas Paka itu ambil duit peneroka felda ketengah jaya? ya atau tidak ? Kerana berdasarkan laporan polis yang di buat oleh peneroka felda Ketengah jaya itu menyatakan Satiful Bahri Mamat terlibat dalam penipuan itu.

di lampiran laporan polis yang lepas di sini

DIALOG RAKYAT: Tukang Fitnah Bekas ADUN Paka &#39;Makan Duit <b>...</b>

Posted: 13 Mar 2013 04:28 AM PDT

http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita17/fitnah%20disebar%20merata-rata.jpgDUNGUN - PAS tidak gentar dan takut menghadapi apa sahaja tuduhan dan siapa sahaja yang membuat tuduhan dalam kes pembahagian tanah Rancangan Tabah Berkelompok (RTB) Generasi Kedua Felda Ketengah Jaya.

Mana-mana pihak adalah dialu-alukan untuk menjalankan siasatan pada bila-bila masa, dan PAS sedia memberikan kerjasama sepenuhnya kepada pihak berkuasa.

Setiausaha PAS Kawasan Dungun, Norul Azhar Ali berkata, kebesaran Allah SWT telah memberi petunjukNya kerana walau pun banyak dokumen lain yang disimpan di pejabat bekas ADUN Paka telah musnah dimakan anai-anai, tetapi dokumen RTB Generasi Kedua Felda Ketengah Jaya terpelihara dengan baik.

"malam ini kita hadir dengan pelbagai bukti bersama kita dan kita tak takut untuk menghadapi semua ini, perkara ini ini sudah berlaku sudah 10 tahun banyak timbunan fail yang dah dimakan anai-anai...........kebesaran Allah nak menunjukkan sebenarnya fail-fail tanah RTB ini tidak terjejas,

"kita mempunyai rekod yang kemasa mengenai apa sahaja (berhubungan RTB) nama penerima rekod bayaran dan perbelanjaan yang terlibat dalam (menguruskan) tanah ini memang tersimpan kemas sehingga hari ini,

"dan kita tidak takut untuk siapa pun siasat apa yang berlaku dalam proses pembahagian tanah di RTB Generai Kedua ini,"jelasnya.

[Gambar - poster dan banner fitnah terhadap Ustaz Satiful Bahri didalang Umno-BN di pamerkan dimerta tempat dalam DUN Paka]

http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita17/IMG_4237.jpgBeliau berkata demikian ketika berucap di atas pentas debat Tanah Generasi Ke-2 Ketengah Jaya; Siapa Tipu Anak Peneroka, yang telah bertukar menjadi majlis penerangan apabila ADUN Paka Mohd Ariffin @ Zakaria Abdullah tidak hadir.

Debat tersebut dianjurkan oleh Majlis Tindakan DUN (MTD) PAS Paka di Dataran Ketengah Jaya pada Isnin malam, 11 Mac adalah bertujuan untuk menjelaskan siapakah sebenanya yang menyekat pembahagian tanah-tanah RTB Generasi Kedua Felda Ketengah Jaya.

Sehubungan itu, Norul Azhar yang juga bekas Pengarah Hal Ehwal Tanah bagi DUN paka semasa PAS memerintah menegaskan, pihaknya akan mengambil tindakan mahkamah ke atas mereka-mereka yang terlibat memfitnah, bekas ADUN Paka Ustaz satiful Bahri Mamat dan bekas Meneteri Besr Terengganu Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Katanya, beliau telah berulang alik ke Kuala Lumpur dan berbincang dengan pihak peguam bagi memastikan tuntutan mahkamah semaksima mungkin, akan dibuat kepada mereka yang terlibat, termasuk yang menyebarkan fitnah tersebut.

"sebelum ini pada waktu hampir pilihanraya yanglalu kita ada dengar isu bekas ADUN Paka makan duit ini dimainkan oleh Umno-BN, tapi kita gembira pada kali ini ada report (laporan) polis dibuat dan ada laman blog yang menyiarkan berita fitnah tersebut,

"saya telah beulang alik ke Kuala Lumpur dan berbincang dengan pihak peguam........kita akan pastikan tuntutan mahkama (saman) semaksima mungkin kepada mereka yang terlibat dengan fitnah ini,"tegasnya.

13 di kemasik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemasik - Google Blog Search


Cerita Orang Kita: 4 Maut kemalangan <b>di</b> depan IKBN <b>Kemasik</b>

Posted: 23 Dec 2012 02:05 AM PST


[DIEMAS KINI 1.45 PETANG] KEMAMAN - Empat mangsa dari satu keluarga rentung dalam kemalangan membabitkan sebuah kereta dan bas ekspres di depan IKBN Kemasik di sini kira-kira jam 1 pagi tadi.
Kesemua empat mangsa yang rentung merupakan pemandu kereta dan tiga penumpangnya.
Pemandu yang terbunuh dikenali sebagai Sabiren Sulaiman, 45; dari Batu Pahat, Johor; isterinya, Halina Said, 40; dan dua anak mereka Siti Khalijah, 12 dan Siti Aishah.

Mohd Sabiren merupakan seorang guru.
Dalam pada itu, Ketua Polis Terengganu Datuk Jamshah Mustapa dipetikBernama berkata, dalam kejadian kira-kira pukul 1.30 pagi, keempat-empat beranak itu terperangkap di dalam kereta Kia Sephia yang mereka naiki, mengakibatkan kereta itu terbakar dan seterusnya membakar bas ekspres terbabit yang dinaiki lapan penumpang.
Katanya, kemalangan itu dipercayai berlaku apabila kereta yang dinaiki keluarga terbabit dari arah Kuantan menghala ke Dungun dipercayai hilang kawalan sebelum memasuki laluan bertentangan dan merempuh bas berkenaan.
Beliau berkata, kereta itu bertembung dengan bas ekspres dari Kota Baharu, Kelantan menuju ke Melaka sebelum kereta itu diseret
bas ekspres kira-kira 30 meter sehingga ke kaki lima jalan.
"Pertembungan itu mengakibatkan kereta yang dinaiki keluarga malang itu terbakar sebelum api menyambar dan membakar hampir keseluruhan bas ekspres," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.
Empat beranak itu dalam perjalanan pulang dari Kuala Lumpur ke Dungun selepas menghantar anaknya menyertai pertandingan catur.

13 di dungun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di dungun - Google Blog Search


Eyqa Hasnan: Banjir <b>Di Dungun</b> Teruk

Posted: 26 Dec 2012 04:39 AM PST

Petang tadi aku ikut my parents pergi tengok kawasan banjir yang makin teruk dekat rumah keluarga abang ipar aku . Pagi tadi abang ipar aku call cakap family dia dah kena pindah sebab air dah masuk dalam rumah . Seriously , aku terkejut sebab setahu aku , rumah family dia tu tinggi . Kiranya bawah rumah tu , boleh masukkan lori . So , petang tadi dorang semua dah pindah ke lain . Kesian kakak aku and izzara . Macam mana laa dorang tu :(
Sebelum pergi sana , ayah pergi rumah nenek kejap . Pergi ambil nenek and anak-anak sepupu . Alaa . Adam and nariesya je pun . Then , terus bertolak pergi tengok banjir . Pergh ! Teruk gila kau ! Semua jalan tutup . Aku sempat snap beberapa gambar tapi snap masa dalam kereta . Gambar pun tak laa okay sangat .
Kalau jalan menghala ke Kampung Wau , lagi teruk tau ! Air paras dada . Memang tak boleh masuk terus . So , kakak aku family terperangkap dalam banjir laa . Entah sampai bila pun aku tak tahu . Hopefully , air surut dengan cepat .
EH : Tadi air makin naik . Ya Allah . Betapa besarnya kekuasaanMu ya Allah . Begitu berat ujianMu ya Allah :'(

Thanks for reading this . Like it if you like . Do comment too ♥

13 di kuala berang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala berang - Google Blog Search


Sebongkah Batu <b>Di Kuala Berang</b> DiHaramkan | saljuhumairah

Posted: 07 Feb 2013 08:56 AM PST

Akhirnya berjaya juga memiliki senaskah buku kontroversi minggu lepas melalui tempahan online; "Sebongkah Batu Di Kuala Berang".
Buku yang diterbitkan oleh PTS LITERA UTAMA telah diharamkan oleh JAKIM.  Punca dan sebab pengharamannya saya agak kurang jelas.
Yang pasti penulis buku ini Dr. Haji Faisal Tehrani pernah popular dengan kontroversi yang mengaitkan beliau dengan fahaman syiah di Malaysia.  
(Google - untuk mendapatkan maklumat lanjut)
Sejak dari dulu saya sentiasa mengikuti hasil karya beliau setelah terbaca novel sastera yang diwajibkan bagi pelajar tingkatan 4 dan 5.
Saya memiliki lebih 6 koleksi novel beliau.  Antaranya :

  • Tuhan Manusia
  • Bila Tuhan Berbicara
  • Ketupat Cinta
  • Cinta Sang Po Bo
  • 1511 H Kombat
  • Ditektif Indigo.

Dan yang terkini Sebongkah Batu Di Kuala Berang.
"Buku kecil ini mengisahkan sekumpulan pelajar tahun akhir di sebuah institusi Akademik Seni Islam yang perlu menyiapkan tugasan terakhir dengan cemerlang, iaitu dokumentari drama yang mengkaji kedatangan Islam ke Tanah Melayu. Kisah kedatangan Islam yang dikaji dengan secara terperinci itu dialihkan ke dokumentari drama dengan tuntutan seni yang tinggi. Alur ceritanya mula bergolak dengan sikap pelakon yang bermasalah sehingga dokumentari itu gagal memenuhi tarikh akhir. Dalam tuntutan-tuntutan yang semakin mendesak, Faisal Tehrani memberikan sebuah penyudah yang tidak disangka."
Naqi
"Pahatkan kita batu sungai empat muka.
Terdapat ia perihal Islam masuk ke benua ini.Perihal orang negeri menerima Islam itu Allah Esa, Rasul-Nya Muhammad dan sekian ajaran dan jalan agama suci ini."
Cerita yang ringkas, namun padat dengan fakta dan ilmu.
Puan Ainon Mohd selaku penerbit pernah mempetahankan buku ini dalam kenyataan beliau di Malaysiakini.  
"Pengerusi Kumpulan Syarikat-syarikat PTS, Ainon Mohd berkata, pihaknya dari awal sedia maklum "kemungkinan karya itu dikontroversikan sentiasa ada" ekoran perkara itu sering menimpa Faisal."
"Namun pihak editorial yang membaca manuskrip itu berpandangan karya tersebut tidak mempunyai unsur-unsur negatif, itulah sebabnya karya itu diterbitkan," katanya

p/s: Mungkin disebabkan ia kontroversi- terus jadi popular.
" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

mingzhu-collection.blogspot.com: Sabtu <b>di Kuala</b> Terengganu

Posted: 03 Mar 2013 07:57 PM PST




berhenti di kuala berang cari petai, pasar tani...meriah..dapat dua pasang selipar, petang nanti nak tunjuk...kheee

petang merayap ke Batu buruk, ada perhimpuanan bikers, ada karnival LTD





13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


Hanif Redland: Jalan-Jalan <b>Di</b> Awana <b>Kijal</b>

Posted: 19 Feb 2013 11:29 AM PST

Assalamulaikum & Selamat Malam
Lama juga rasanya ambo tak update blog ambo ni..hehe..malam ni ambo just nak share gamabr-gambar masa jalan-jalan kat Awana Kijal je..hehe..


 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved