ads

Sabtu, 14 September 2013

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


Raya Ketiga <b>di Marang</b> & Manir, Terengganu - Lya Colours

Posted: 19 Aug 2013 06:46 PM PDT

Sambung entry beraya kat kampung hari tu
Masa raya ketiga, yang paginya pergi nikah cousin kat Marang tu, ni petangnya pergi beraya. Beraya rumah cu, adik mama dekat Rhu Rendang, Marang
Ingat lagi last year beraya rumah cu, aku tak dapat makan sebab sakit perut,akibat minum ayaq gas. So masa sampai tu, tahan bau je. wuhuhuhuhu
Tapi balik kali ni, harus makan ! woih tak tahan cu dah la pandai masak
tuan dan puan besar tak kasi can duduk kat meja makan terus
cu masak kari ayam kampung, sayur goreng, ikan kerisi kot goreng, dengan ayam kampung goreng. cu kata ayam kampung tu ayam dara. woih sedap max !
mak lang, nonot, mak andak and adik bongshu
Then malamnya, lepas Maghrib tu, gerak pergi Manir, rumah cik enom, mama punya sepupu

woih tembun kau dah kenapa??

masa on the way nak p Manir, lalu depan Desa Murni ni. Baru bukak ke apa ni. Sebab tak pernah nampak pun. Ekeleh ko balik setahun sekali mana nak nampaknya. kahhhhhhhhhh. Esoknya singgah Desa Murni haha. Nanti aku up entry jugak



adik bujang and handphone cannot be separated

kuih raya sedap-sedap. pastu ada blueberry muffin. licin hoih. naga btol hahaha
baba dan cik ali. ni kalau dah sembang, apa pon tak bleh. tak habis sembang politik letteww

kat rumah sepupu mama, dia jamu nasi kuning, gulai ikan aye sedap sangat, kari ayam, rendang daging, karipap panas-panas
apehal adik aku dah macam aserehe dapat makan tu
mak aih selambak minah ni kat hujung meja

ni adalah ketupat palas yang di goreng. sedap max ! tak berminyak langsung. elok je garing. nyam !!

grup menyembang. baba, mama, cik enom dan cik ali. yang anak2 dan lain2 grup makan hahaha

adik aku ni datangkan la perangai pelik tu kang. behave ok rumah orang ni

yang behave sket dok main henponnnn manjang

amik gambar kenangan. jumpa pun setahun sekali harus la ada kenangan kan

to be cont. dengan lain-lain entry


lets klik !!

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di batu rakit - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di batu rakit - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Aug 2013 03:35 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jul 2013 03:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jul 2013 03:24 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jul 2013 03:32 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

KHIDMAT SOSIAL PELAJAR KUIN <b>DI</b> BATU <b>...</b> - <b>BATU RAKIT</b> KINI

Posted: 10 Jun 2013 10:48 AM PDT

KHIDMAT SOSIAL PELAJAR KUIN DI BATU RAKIT
 Para pelajar KUIN bergambar kenangan bersama Adun Batu Rakit
PANTAI- 10/6/2013 Seramai 70 orang pelajar dari Pusat Pengajian Asasi Kolej Universiti Insaniah (KUIN) Kedah telah hadir di Kampung Pantai Batu Rakit untuk menjayakan program khidmat sosial. Program yang dinamakan Gotong Royong JKKK Pantai dan Tanjung Batu Rakit bersama Kolej Universiti Insaniah Kedah telah dirasmikan oleh Adun Batu Rakit YB Haji Bazlan Abd Rahman.
 Menadah doa memohon diberkati Allah program yang dijalankan
 Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah KUIN Nur Fadlina Mat Dali menyampaikan cenderahati kepada Adun Batu Rakit Haji Bazlan Abd Rahman.
Program gotong royong ini meliputi kawasan Masjid As-Salam,sekitar persisiran pantai dan juga di Tanah Perkuburan Kampung Kubur. Selain dari penduduk kampung yang hadir bersama,anggota-anggota APMT turut juga menjayakan program ini.
 Penduduk kampung Pantai dan Tanjung turut bersama gotong royong di Tanah Perkuburan Kampung Kubur
Siswazah Kuin sedang mengecat nisan
 Semasa menyampaikan ucapan alu-aluan,Adun Batu Rakit YB Haji Bazlan Abd Rahman mengucapkan terima kasih kepada pihak KUIN keran sudi mengadakan program khidmat sosial di Dun Batu Rakit.Beliau berharap agar program seumpama ini akan terus dijalankan selepas program yang pertama ini.Beliau turut memaklumkan akan sentiasa memberikan kerjasama demi melihat program seumpama ini berjalan lancar.
Membersihkan persisiran pantai dan sekitar taman rekreasi
 Membersihkan kawasan Masjid As-Salam.
Anggota APMT turut bersama menjayakan program gotong royong
Program yang bermula jam 10.00 pagi ini selepas kelewatan hampir dua jam,dimulakan dengan sesi ramah mesra para siswazah bersama Adun Batu Rakit sebelum dibawa ke tempat-tempat yang telah ditentukan untuk gotong royong.
Cerita dan Gambar oleh: Mazlan Mustafa

My family memories: 1D1N at <b>Batu Rakit</b> Terengganu

Posted: 09 Jun 2013 08:33 PM PDT

Assalamualaikum semua..

Hari ni ahkak dah kerja & anak2 dah mula bersekolah setelah cuti 2 minggu, cukup la tu kan.. dok rumah pun lagi pening kepala mak abah dibuatnya. Walaupun dah besar2 tapi sebenarnya dah besarlah lagi susah kita nak menjaganya. nak suruh buat kerja-kerja rumah skit, mesti nak kena mentioned nama, klau idak tak bergerak la kerja yang disuruh tu, itu ler perangai anak2 perempuan ku semua. Setiap hari nak disuruh..huhuhuhu....okeylah ahkak nak citer pasal percutian ahkak selama 4 hari, itu pun dah last  minit, minggu terakhir persekolahan. Bukan x nak ambil cuti minggu pertama cuti sekolah, tapi sebenarnya percutian kali ni bak kata orang sambil menyelam minum air. Ahkak ke Kuala Terengganu cuti kali ini. Itu pun ada kenduri kahwain anak sepupu side my hubby. Nak sangat menghadiri kenduri kali ni sebab weols pun dah lama tak ke Terengganu tapi yang sebenarnya weols suka perkampongan kat sana, dulu pernah pergi, itu pun dah 5 tahun dulu, teringat-ingat masa pergi dulu, weols kesejukan tidur malam dengan angin ribut tepi pantai.. best sgt2 weols rasa masa tu. Tu yang cakap ngan En. hubby, jom la kita g sana, boleh kite jalan2 sekali. Kunjungan weols ke sana bukanlah weols sefamily jer, tapi disertai dengan 2 SIL family beserta MIL ahkak sekali.

Kat sana weols duduk di Batu Rakit View, terletak dekat sangat dengan rumah sepupu yang buat kerja kawin tu. Best sangat2 chalet kat sini. Nanti ahkak uplioad gambar yer..Ok jom intai-intai

pemandangan waktu pagi di Batu Rakit View
Pantai yang cantik untuk mandi manda
Chalet yg weols booking, boleh 3 family muat
Check-out sudah, terus g rumah kenduri pulak, tu yang memasing berbaju Muslimah..hehehe

KHIDMAT SOSIAL PELAJAR KUIN <b>DI</b> BATU <b>...</b> - <b>BATU RAKIT</b> KINI

Posted: 10 Jun 2013 10:48 AM PDT

KHIDMAT SOSIAL PELAJAR KUIN DI BATU RAKIT
 Para pelajar KUIN bergambar kenangan bersama Adun Batu Rakit
PANTAI- 10/6/2013 Seramai 70 orang pelajar dari Pusat Pengajian Asasi Kolej Universiti Insaniah (KUIN) Kedah telah hadir di Kampung Pantai Batu Rakit untuk menjayakan program khidmat sosial. Program yang dinamakan Gotong Royong JKKK Pantai dan Tanjung Batu Rakit bersama Kolej Universiti Insaniah Kedah telah dirasmikan oleh Adun Batu Rakit YB Haji Bazlan Abd Rahman.
 Menadah doa memohon diberkati Allah program yang dijalankan
 Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah KUIN Nur Fadlina Mat Dali menyampaikan cenderahati kepada Adun Batu Rakit Haji Bazlan Abd Rahman.
Program gotong royong ini meliputi kawasan Masjid As-Salam,sekitar persisiran pantai dan juga di Tanah Perkuburan Kampung Kubur. Selain dari penduduk kampung yang hadir bersama,anggota-anggota APMT turut juga menjayakan program ini.
 Penduduk kampung Pantai dan Tanjung turut bersama gotong royong di Tanah Perkuburan Kampung Kubur
Siswazah Kuin sedang mengecat nisan
 Semasa menyampaikan ucapan alu-aluan,Adun Batu Rakit YB Haji Bazlan Abd Rahman mengucapkan terima kasih kepada pihak KUIN keran sudi mengadakan program khidmat sosial di Dun Batu Rakit.Beliau berharap agar program seumpama ini akan terus dijalankan selepas program yang pertama ini.Beliau turut memaklumkan akan sentiasa memberikan kerjasama demi melihat program seumpama ini berjalan lancar.
Membersihkan persisiran pantai dan sekitar taman rekreasi
 Membersihkan kawasan Masjid As-Salam.
Anggota APMT turut bersama menjayakan program gotong royong
Program yang bermula jam 10.00 pagi ini selepas kelewatan hampir dua jam,dimulakan dengan sesi ramah mesra para siswazah bersama Adun Batu Rakit sebelum dibawa ke tempat-tempat yang telah ditentukan untuk gotong royong.
Cerita dan Gambar oleh: Mazlan Mustafa

TEGANUKI TA: TATiUC turun padang rai anak yatim DUN <b>Batu Rakit</b>

Posted: 28 Jul 2013 10:26 PM PDT

Oleh: Aida Abd Rahman dan Noraini Jusoh

Seramai 60 anak yatim yang tinggal di Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Rakit tersenyum gembira apabila berpeluang berbuka puasa di pusat peranginan terkenal serta menerima duit raya yang pertama sempena Aidilfitri tidak lama lagi.



Golongan itu diraikan sempena Majlis Berbuka Puasa TATiUC dengan Masyarakat dan Anak-Anak Yatim DUN Batu Rakit Bersama YB Haji Bazlan Abd Rahman, di Sutra Beach Resort, Setiu, petang semalam. Sebelum berbuka puasa, YB Haji Bazlan yang juga Pengerusi Lembaga Pengarah Pengurusan TATiUC menyampaikan sumbangan duit raya dan cenderahati kepada semua anak yatim serta Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung yang menyertai acara itu.

Seorang anak yatim, Mohamad Muzamil Zulkifli, 9, dari Sekolah Kebangsaan (SK) Bukit Besi, berkata dia gembira apabila dimaklumkan akan berbuka puasa di resort berkenaan memandangkan sebelum ini hanya mampu berbuka puasa ala kadar bersama keluarga di rumah, di Kampung Pengkalan Atap.

 "Seronok sebab dapat makan di hotel macam ini. Lagipun, hari ini dapat duit raya dan boleh digunakan untuk menampung perbelanjaan membeli keperluan saya serba-sedikit," katanya.


Rakannya, Mohd Firdaus Mansor, 11, juga dari SK Pagar Besi, berkata dia dan kakaknya, Nursyafiqa, 16, dari Sekolah Menengah Batu Rakit amat gembira apabila terpilih bersama anak yatim yang lain berbuka puasa di luar.

 "Terima kasih kepada semua yang prihatin. Kami sangat gembira dan duit raya yang diterima tadi akan dibelanjakan untuk membeli pakaian baru sempena hari raya nanti," katanya.

Nursyafiqa turut teruja dan seronok kerana ada pihak yang prihatin dan sudi menghulurkan bantuan kepada golongan anak yatim seperti mereka yang serba kekurangan.

 "Alhamdulillah, kami semua amat bersyukur dan berterima kasih dengan sumbangan YB DUN Batu Rakit ini. Kami akan memanfaatkan bantuan ini sebaik mungkin dan berharap hari raya tahun ini lebih bermakna walaupun tanpa orang tua di sisi," katanya.


13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Aug 2013 03:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Blog Felda: felda <b>jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2013 12:00 AM PDT

Pusat Sumber SK Felda Jerangau Barat , Hulu Terengganu telah tercalon ke peringkat kebangsaan Pertandingan Pusat Sumber. Penilaian PSS Peringkat Kebangsaan telah dilakukan pada hari semalam 19 Jun 2013 oleh dua orang Hakim yang begitu berpengalaman dan berwibawa  iaitu En Zakaria Hassan ( Pen Pengarah BTPN Kelantan ) dan Tn Hj Hasrimi b Mohamad ( Peg Perpustakan IPG Kampus Kota Bharu )

Alhamdulilah, semua urusan penghakiman telah berjalan lancar dan dipermudahkan segala olehNya. Terima kasih yang tidak terhingga kepada dua panel hakim En Zakaria bin Hassan ( Pen Pengarah BTPN Kelantan ) dan Tn Hj Hasrimi B Mohamad ( Peg Perpustakaan IPG KKB ) di atas penilaian yang dibuat dengan penuh komitmen dan benar-benar ikhlas dalam menilai dan memberi kata nasihat serta secara tidak langsung mengajar banyak perkara khususnya berkaitan menjadikan PSS sebagai yang terbaik.

Semua pihak memberi kerjasama yang jitu sepanjang penghakiman berjalan samada di pihak panel dan juga guru, pekerja serta murid-murid skfjb. Semuanya memberi sumbangan yang amat bermakna dan membantu dalam memastikan PSS muncul sebagai juara bak kata Tuan Guru Besar " Kita berhasrat dan mempunyai impian yang tinggi untuk membawa balik gelaran JUARA PSS PERINGKAT KEBANGSAAN TAHUN INI DI BUMI FELDA JERANGAU BARAT ".InsyaAllah ia akan menjadi kenyataan.

Usaha telah dibuat dengan penuh semangat dan kesungguhan telah dijelmakan oleh semua pihak termasuk JPN, BTPN, PPD, PKG, GPM, PIBG, NGO,  Warga Masyarakat, Guru-guru, Pekerja, dan tidak ketinggalan murid-murid yang tidak kurang sumbangannya dalam memikat hati para hakim.

Sememangnya para hakim memuji dan mengucapkan syabas kepada pihak pengurusan dan GPM khususnya kerana berjaya menghasilkan PSS yang berjaya dan berkualiti. Segala aspek penilaian yang dikehendaki dapat dibuktikan hampir 100%. Mereka akui sukar mencari kelemahan dan hampir semua mendapat markah penuh dalam aspek-aspek yang di nilai.

Selain dari itu kekuatan yang kita ada adalah konsep warna warni yang ditonjolkan memukau dan memberi aura yang tersendiri kepada panel hakim dengan menyatakan pertama kali masuk ke pintu pagar sekolah aura itu telah dirasai dan apabila menuju jauh kedalam kawasan sekolah aura itu semakin menebal dan telah seolah-olah memahat kuatdiri  mereka sehinggakan terasa amat sukar untuk meninggalkan sekolah ini.

Tahniah, dan terima kasih sekali lagi. Kita tunggu keputusan dengan penuh harapan dan segala keputusan yang bakal diumumkan kita terima dengan redha dan berserah kepadaNya.


Kepada Semua yang terlibat dalam mendorong kejayaan ini daripada JPNT. BTPNT, PPD, PKG Hulu, GPM Daerah Hulu, Pengurus Felda. Pengurus Kilang, PIBG, Masyarakat Setempat, Guru-guru dan semua warga SKFJB  kami mengucapkan jutaan terima kasih atas dorongan anda semua.

felda <b>jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 07 Jul 2013 12:00 AM PDT


SK <b>FELDA JERANGAU</b> BARAT: MAJLIS ANUGERAH <b>...</b>

Posted: 07 Jul 2013 02:08 AM PDT

Khamis 4 Julai 2013 Telah berlangsung majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2012 di Dewan Majlis Daerah Hulu Terengganu. Majlis berjalan dengan lancar namun sedikit keruan kerana Pegawai Pendidikan Daerah Hulu Terengganu tidak dapat hadir bersama walaupun itu adalah tarikh keramat yang beliau sendiri memilihnya untuk majlis ini.Namun manusia hanya mampu merancang Tuhan menentukan segalannya. 

Bagi SK Felda Jerangau Barat, dua guru yang menerima APC tahun lepas ialah Cg Noorazlinda Bt Mohd Tajuddin dan Ustazah Nazimah Bt Muda. Setinggi-tinggi tahniah dan penghargaan kepada beliau di atas penganugerahan tersebut. Sesungguhnya ia sudah pasti memberi dorongan dan semangat kepada mereka untuk terus berbakti kepada sekolah dan murid-murid dengan penuh komited dan dedikasi lagi pada masa-masa akan datang, begitu juga ia akan memberi semangat dan perangsang kepada rakan-rakan guru dan kakitangan sekolah untuk terus menjejak langkah dengan berusaha lebih gigih dan melakukankerja buat dengan penuh keihklasan demi anak didik dan skfjb.

Oleh yang demikian kepada guru-guru yang lain tidak seharusnya merasakan mereka yang tidak terpilih adalah tidak komited, tidak bagus, malas dan tidak memberi apa-apa sumbangan kepada sekolah, malahan jadikan ini semua sebagai dorongan yang kuat dan cuba sedaya upaya untuk melakukan tugasa dengan lebih tekun dan apa yang lebih penting ialah niat kita bukan semata-mata untuk menerima anugerah tetapi jadikan ia sebagai tanggungjawab yang mesti kita laksanakan dengan sebaik mungkin. Kalau pun tidak menerima anugerah manusia di muka dunia ini tetapi sudah pasti anugerah Illahi yang lebih bermakna akan diterima di akhirat nanti.

Blog Felda: felda <b>jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2013 12:00 AM PDT


SK <b>FELDA JERANGAU</b> BARAT: MAJLIS ANUGERAH <b>...</b>

Posted: 07 Jul 2013 02:08 AM PDT

Khamis 4 Julai 2013 Telah berlangsung majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2012 di Dewan Majlis Daerah Hulu Terengganu. Majlis berjalan dengan lancar namun sedikit keruan kerana Pegawai Pendidikan Daerah Hulu Terengganu tidak dapat hadir bersama walaupun itu adalah tarikh keramat yang beliau sendiri memilihnya untuk majlis ini.Namun manusia hanya mampu merancang Tuhan menentukan segalannya. 

Bagi SK Felda Jerangau Barat, dua guru yang menerima APC tahun lepas ialah Cg Noorazlinda Bt Mohd Tajuddin dan Ustazah Nazimah Bt Muda. Setinggi-tinggi tahniah dan penghargaan kepada beliau di atas penganugerahan tersebut. Sesungguhnya ia sudah pasti memberi dorongan dan semangat kepada mereka untuk terus berbakti kepada sekolah dan murid-murid dengan penuh komited dan dedikasi lagi pada masa-masa akan datang, begitu juga ia akan memberi semangat dan perangsang kepada rakan-rakan guru dan kakitangan sekolah untuk terus menjejak langkah dengan berusaha lebih gigih dan melakukankerja buat dengan penuh keihklasan demi anak didik dan skfjb.

Oleh yang demikian kepada guru-guru yang lain tidak seharusnya merasakan mereka yang tidak terpilih adalah tidak komited, tidak bagus, malas dan tidak memberi apa-apa sumbangan kepada sekolah, malahan jadikan ini semua sebagai dorongan yang kuat dan cuba sedaya upaya untuk melakukan tugasa dengan lebih tekun dan apa yang lebih penting ialah niat kita bukan semata-mata untuk menerima anugerah tetapi jadikan ia sebagai tanggungjawab yang mesti kita laksanakan dengan sebaik mungkin. Kalau pun tidak menerima anugerah manusia di muka dunia ini tetapi sudah pasti anugerah Illahi yang lebih bermakna akan diterima di akhirat nanti.

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau wan man</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jul 2013 11:10 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau wan man</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jun 2013 11:23 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau wan man</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Feb 2013 11:38 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Suara Pemikir: Antara MASJID Tercantik <b>Di</b> MALAYSIA (5 Gambar)

Posted: 19 Feb 2013 05:52 AM PST

Masjid Kristal , Kuala Terengganu
Terletak dalam kawasan pelancongan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Terengganu.
Dibuka pada 08 februari 2008 , dibina daripada kaca dan keluli, masjid pintar pertama di Malaysia dan mempunyai keluasan 2,146 meter persegi. Masjid ini boleh memuatkan 700 jemaah pada satu-satu masa dan dilengkapi dengan prasarana teknologi maklumat dan liputan WiFi yang membolehkan pengunjung menggunakan kemudahan akses internet bagi membaca al-Quran elektronik.
Masjid Bandaraya Kota Kinabalu
Terletak di Bandar Kota Kinabalu dan dibuka dengan rasminya pada tanggal 2 Februari 2000 berikutan pengisytiharaan Kota Kinabalu sebagai sebuah bandar raya.
Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
Masjid Wilayah Persekutuan ini dibina di antara tahun 1997 dan tahun 2001. Masjid ini terletak di tanah berukuran 33 ekar bersebelahan dengan Kompleks Pejabat Kerajaan di Jalan Duta dan boleh memuatkan seramai 17,000 jemaah dalam satu masa.
Pembinaan masjid ini bermula pada 1997 dan disiapkan dua tahun kemudian pada 1999. Masjid ini terletak bersebelahan dengan Perdana Putra, pejabat Perdana Menteri Malaysia dan bersebelahan dengan Tasik Putrajaya.
Masjid Ubudiah , Kuala Kangsar , perak.
Masjid Ubudiah ialah sebuah masjid di Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak yang dianggap salah satu masjid terindah di Malaysia . Masjid Ubudiah dirasmikan pembukaannya oleh Sultan Jalil Karamatullah Shah pada tahun1917. Masjid ini telah siap dibina dan dibuka dengan rasminya oleh Sultan Abdul Jalil Karamatullah Shah (1916-1918.), Sultan yang ke-29, pada tahun 1917.
Gambar-gambar ni aku cari kat gugel dan sejarahnya dari wikipedia . Dalam 5 Masjid ni , Masjid Kristal dan Masjid Putra je yang aku dah pegi . Pemandangan di kedua Masjid ni sangat indah kalau waktu senja :) Indah sangat :) kan ..

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau wan man</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jan 2013 11:56 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Kristal Yang Indah <b>di Pulau Wan Man</b> - terengganu yang kukenali

Posted: 29 Sep 2010 06:53 AM PDT

Keunikan 76 – Kenali Masjid Kristal Terengganu (sambungan TTI)
Masjid yang terkenal di negeri Terengganu ini terletak di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu.  Mercu tanda yang menjadi ikon bagi Taman Tamadun Islam (TTI) ini diperbuat daripada kristal kaca dan keluli menjadikannya unit dan istimewa.
Ia dibuka secara rasminya oleh Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 8 Februari 2008.
Bandar Kuala Terengganu yang diisytiharkan sebagai bandaraya pada 1 Januari sebelum itu diserikan lagi dengan perasmian Masjid ini.  Keindahannya telah menarik perhatian pelancong tempatan dan luar negara untuk datang ke negeri Terengganu, Malaysia ini.
Masjid yang mempunyai keluasan 2,146 meter persegi boleh memuatkan 700 jemaah pada satu-satu masa ini merupakan masjid pintar pertama di Malaysia.  Ia dilengkapi dengan kemudahan untuk mengakses internet dengan liputan WIFI bagi membolehkan pembacaan al Quran elektronik.
Masjid yang cantik di bahagian luar dan dalam ini mempunyai kombinasi warna yang harmoni iaitu putih dengan warna kristal keemasan disulami permaidani merah lembut menutupi bahagian lantainya.
Tidak dapat hendak digambarkan dengan jelas hanya dengan kata-kata dan tulisan, melainkan anda datang ke sini dan melihat sendiri apa yang penulis ingin gambarkan. 
Foto-foto yang sempat dirakamkan ini mungkin boleh menterjemahkan sedikit sebanyak apa yang penulis ingin katakan.  Mari kita lihat……………..
Pelajar SMAASZA (anak didik) bergambar di hadapan Masjid Kristal
Info Penting
Cara untuk datang ke sini
- Bas Cas Ligas (Bas Bandar) yang berlepas dari Taman Shahbandar
Kuala Terengganu setiap hari
seawal jam 6 pagi hingga 10 malam.
- Teksi bagi yang datang dari Lapangan Terbang Sultan Mahmud atau
Stesyen Teksi di Kuala Terengganu
- Bot Penambang yang bertolak dari Jeti Shahbandar Kuala Terengganu
 Untuk Pertanyaan boleh hubungi
TTI Management Sdn. Bhd
Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man,
Losong Panglima Perang, 21000 Kuala Terengganu, Malaysia
Tel : 609 6278888    Fax : 609 6309020
Web : www.tti.com.my

CUTI-CUTI KE PULAU WAN MAN
BAWA KELUARGA MELIHAT KEINDAHAN SENIBINA
MASJID KRISTAL 

13 di kemasik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemasik - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di kemasik</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Aug 2013 11:03 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di kemasik</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jun 2013 11:27 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Rakyat Tranung (RAKTRA): [KEMAMAN] Hanya <b>di Kemasik</b> <b>...</b>

Posted: 19 Apr 2013 09:44 PM PDT

Berikut lima keping gambar calon-calon yang bertanding;
Hanya di kerusi DUN Kemasik sahaja menyaksikan 3 calon bertanding iaitu melibatkan calon bebas yang akan menggunakan lambang Ikan. Manakala di empat lagi kawasan iaitu Parlimen Kemaman, Cukai, Kijal dan Kemasik menyaksikan satu lawan satu diantara Barisan Nasional dan PAS/PKR.
Suasana pencalonan berjalan lancar namun mengakibat kesesakan lalu lintas apabila penyokong PAS bertindak berarak beramai-beramai di jalan raya dengan provokasi kepada penyokong BN selepas penamaan calon tamat.

Sotong: Petunjuk Dari <b>Kemasik</b>

Posted: 28 May 2013 02:35 PM PDT

Selamat datang pada semua pengunjung... beberapa hari lepas ambe sempat singgah di sebuah kawasan perkelahan yang terletak di pantai Kemasik. Lama sungguh tak singgah di sini. Pada ketika itu air laut sedang menyongsong surut. Suasana mendamaikan dengan keadaan laut yang agak tenang.
Sotong memang suke tempat camni..

Berapa orang yang peduli amaran ini...

Pulau berbatu yang cantik.
Sambil melihat keadaan sekeliling... terdetik di hati, emm.... masanye telah tiba. Pantai Kemasik boleh dijadikan petunjuk bagi mengetahui kehadiran sotong mabang. Melihat keadaan air dari segi kejernihan, ombak dan kekuatan angin, hati ambe kuat menyatakan sotong telah ada di pesisir pantai Terengganu.
Kampung nelayan yang mendamaikan

Kawasan berbatu dan berair tenang

Hati semakin membuak-buak mencari-cari ruang untuk menduga sotong mabang di lapangan.. bile yer.. sibuk sikit sekarang ni. Terbayang wajah rakan-rakan... bila dan dimana? Hehe... masa dan waktunya akan tiba.

:: cina islam | 2013 ::: Dun <b>Kemasik</b> jadi tumpuan

Posted: 20 Apr 2013 06:48 PM PDT

10 Jamadil Akhir 1434 H. [MOD] -

KEMAMAN – Kerusi Dun Kemasik yang dianggap kubu kuat Barisan Nasional (BN) di Parlimen Kemaman menjadi tumpuan kerana menyaksikan perebutan tiga penjuru pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).
Ia berikutan Bendahari Umno Pekan Kemasik, Zulkiflee Salleh, 58, mencalonkan diri sebagai calon Bebas menggunakan lambang ikan, sekaligus menentang penyandang kerusi Dun Kemasik, Ir Rosli Othman dan calon Pas, Che Alias Hamid.
Zulkiflee berkata, keputusannya bertanding bukan dirancang sebaliknya dilakukan spontan berikutan tidak berpuas hati dengan calon Barisan Nasional (BN) di kerusi itu yang diumumkan pucuk pimpinan BN negeri.
"Tiada niat untuk saya lawan parti atau pun nak kejar pangkat tetapi saya dah lama sabar dan saya anggap ini keputusan terbaik yang saya ambil.
"Saya ibarat lilin yang membakar diri, demi rakyat di Kemasik saya ambil keputusan nekad ini kerana ramai sebenarnya yang tidak setuju (dengan calon) tapi tak berani tampil," katanya selepas mengisi dan menyerahkan borang penamaan calon di Majlis Perbandaran Kemaman (MPK), Chukai, semalam.
Zulkiflee memilih simbol ikan kerana dia seorang penjual ikan dan berniaga ikan sejak berusia 18 tahun.
"Saya yakin mampu menang di Dun Kemasik dengan sokongan rakyat Kemasik yang mahu isi hati mereka didengari," katanya.
Sementara itu, Ir Rosli berkata, walaupun undi berpecah dengan persaingan tiga penjuru tetapi ia tidak akan mengganggu majoriti kemenangan yang akan diperoleh BN.
"Dengan adanya calon Bebas,  kita akan lakukan sedikit perubahan dari segi strategi untuk memancing undi. Kita akan lebarkan lagi strategi," katanya.
Pada penamaan calon itu, Zulkiflee menyerahkan borang pada jam 9.03 pagi, diikuti Ir Rosli pada jam 9.16 pagi.
Penyerahan borang itu disusuli calon Pas, Che Alias pada jam 9.21 pagi yang dicadangkan Mohamad Mahadi Nawi dan disokong Mohd Rusman Rani.
Terdahulu, bagi Parlimen Kemaman, calon BN, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek menyerahkan borang penamaan pada jam 9.02 pagi dan calon PKR, Kamarudin Chik pada jam 9.11 pagi.
Calon BN Dun Kijal yang juga Menteri Besar, Datuk Ahmad Said juga menyerahkan borang penamaan pada jam 9.02 pagi diikuti calon Pas, Hazri Jusoh pada jam 9.10 pagi, sementara bagi Dun Chukai, calon BN, Datuk Wan Ahmad Nizam menyerahkan borang pada jam 9.05 pagi manakala calon Pas, Hanafiah Mat pada 9.14 pagi.
Untuk Dun Air Putih, penyerahan borang penamaan dilakukan calon BN, Wan Abdul Hakim Wan Mokhtar pada 9.02 pagi dan calon Pas yang juga pesara guru, Ab Razak Ibrahim pada jam 9.15 pagi.

13 di wakaf tapai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di wakaf tapai</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Jun 2013 09:32 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di wakaf tapai</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2013 09:37 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Tiga Beranak Maut Dalam Kemalangan <b>Di Wakaf Tapai</b>, Terengganu

Posted: 30 Apr 2013 08:25 AM PDT

Tiga sekeluarga maut dalam kemalangan di kilometer 27 Jalan Kuala Terengganu – Kuala Berang di Wakaf Tapai kira-kira pukul 3.45 pagi tadi.

Kejadian berlaku apabila kenderaan pelbagai guna dipandu Superintendan Ghazali Daud, 49 yang bertugas di unit Agama dan Kaunseling Bukit Aman terbabas.

Akibat insiden itu, isteri Ghazali yang dikenali sebagai Haniza, 40 tahun serta dua anak pasangan itu Ahmad Firdaus Izzudin, 11 dan Nur Aliah Adibah, 10 maut.

Manakala Ghazali serta lima anak iaitu Ahmad Fahmi Izzudin, 12; Nur Aliah Afifah, 7; Nur Aliah Atikah, 6; Aina Yusro,3 dan Akilah Husna, tujuh bulan cedera.

Ketua Polis negeri, Datuk Jamshah Mustapa memberitahu, mangsa yang cedera dihantar ke Hospital Kuala Berang, Hulu Terengganu sebelum dirujuk ke Hospital Sultanah Nur Zahirah di sini untuk rawatan lanjut.

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

Incoming search terms:

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di wakaf tapai</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2013 09:40 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Smk <b>Wakaf Tapai</b>: PROGRAM MAULIDUR RASUL

Posted: 06 Feb 2013 07:15 PM PST

Pada 22 Januari 2013 (Selasa) SMK Wakaf Tapai telah mengadakan ceramah sempena Maulidur Rasul 1434H bertempat di Dewan Saidina Abu Bakar. Tema maulidur rasul tahun ini ialah "Wasatiyyah Tonggok Kesatuan Ummah". Sempena program tersebut, beberapa aktiviti telah dirangka oleh jawatankuasa yang dipertanggungjawabkan iaitu Panitia Pendidikan Islam.  Antara aktiviti yang dijalankan ialah persembahan nasyid, guru-guru dan para pelajar berselawat, penyampaian hadiah kepada pemenang kuiz maulidur rasul, tokoh maulidur rasul dan penyampaian cenderahati kepada penceramah.

Manakala bagi pelajar bukan Islam, mereka telah mengadakan aktiviti di Dewan Terbuka SMK Wakaf Tapai yang diketuai oleh Cikgu Lua Pek Ching.

13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau bidong</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Sep 2013 09:01 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Program Survival Laut dan Penghayatan Warisan Edisi Media <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 30 May 2013 07:36 PM PDT

 

Salam.

 

Kepada anda diluar sana yang belum baca lagi part satu entri ini sila baca dulu ok. Hari ke-2 kami di Pulau Bidong sangat ohsem. Ada aktiviti memancing di laut dalam dan aktiviti jungle trekking dan lawatan ke tapak penempatan warga Vietnam yang pernah menetap di situ beberapa tahun lalu. Seriously aku baru tahu Pulau Bidong mempunyai sejarahnya yang tersendiri. Pulau Bidong pernah menjadi penempatan warga Vietnam.Sampai sekarang ada lagi peninggalan mereka macam kubur, tapak bangunan dan patung.

 

kaki pancing

Aku nak tahu tak masa aktiviti memancing tu aku mabuk laut. haha gelakkan diri sendiri. Sah-sah la ikan pun tak dapat. Firstime aku join aktiviti macamnie beb. Mula-mula memang ilek-ilek lagi memancing dengan seronok sekali. Then mula la aku rasa pening dan loya. Nak muntah pun ada. Aku bagi pancing aku dekat orang lain. Aku baring terus atas kapal. kahkah. =p

 

Tengok gambar kat atas seronok Amir dapat ikan. Sekali dapat bukan seekor tapi dua ekor kau. Aku paling kagum dengan Aslina la sebab dia dapat ikan kemain banyak. Ada la dalam 5 ekor kalau tak salah kan Aslina ? Aku tak tahu la Aslina tu pakai umpan apa. Papepun, aktiviti memancing akan jadi lagi seronok kalau aku tak mabuk laut then dapat ikan 10 ekor. heh.

 

Lepas dapat ikan 15 ekor, masa memancing pun dah tamat. Kitorang dibawa ke melawat tapak peninggalan warga Vietnam yang pernah menetap di Pulau Bidong berpuluh-puluh tahun yang lepas. Masa tu aku belum lagi dilahirkan. Kau nak tahu cerita disebalik penempatan warga Vietnam nie kau tanya Amir. Story yang dia buat pasal Penempatan Vietnam masuk paper haritu. Kemain eksaited lagi dia.

 

Pulau Bidong

Hutan belakang kitorang itulah tapak penempatan warga Vietnam. Korang nampak tak mercu tanda tinggi belakang kitorang tu yang sebelah kanan ? Haa, itulah antara binaan diorang yang masih teguh sehingga sekarang. Aku ada bergambar dekat situ tapi Amir tak kasi pun gambar tu dekat aku. Biasalah aku pakai kamera ehsan orang je. Takde kamera sendiri. Kakak paling kanan dalam gambar diatas merupakan kakak angkat Aslina dan Amir. Cantik angat kakak angkat korang. aherher.

Pulau Bidong

 

Kalau korang nak tahu, pasir dekat gambar bawah nie halus gila. Semangat aku turun bawah semata-mata nak pergi sentuh pasir halus itu. Pantai dia pun sangat CANTIK. Air jernih bukan main lagi. ALLAHUAKHBAR !  Dapat snorkeling sini memang best nie. aha.

Pulau Bidong

Jungle trekking kat Pulau Bidong nie boleh tahan letih dia. Tempat kitorang berhenti masa jungle trekking yang ada pokok menjalar besar macam buai tu sangat unik. Aslina dengan Amir siap bergambar lagi situ. Tapi gambar tu takde. Sedeh kan. Semua gambar takde nak tunjuk dekat korang. Pasnie kalau nak pergi program wajib bawak kamera sendiri. =p

 

Pulau Bidong

Bersama geng media prima Kuala Lumpur dan Bernama Kuala Lumpur sebelum berangkat pulang ke jeti Marang. Korang sangat sporting. Kenal 2 hari pun dah boleh bergurau macam kenal 2 tahun tau. Siap janji nak belanja aku lagi tu kalau aku pergi Kuala Lumpur kan Raffi. Harap Raffi baca blog aku lol. Biasalah sporting. Nama pun orang media kan. =p

 

Harap tahun depan boleh join lagi program nie. Dengar kata setiap tahun diadakan program camnie dekat Pulau Bidong sana. Terima kasih urusetia program yang cantik kacak bergaya tu sebab incharge kitorang sepanjang program.

 

Aslina suka sangat dengan abang urusetia yang pakai t-shirt 7 dalam gambar bawah ini. Kan Aslina ? Haha. Tahniah buat Nik yang dah habis praktikal di Bernama. Semoga cepat-cepat dapat kerja. Panjang umur kita jumpa lagi.

Pulau Bidong

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved