ads

Khamis, 20 September 2012

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


myMetroPeniaga mati ditembak di depan kedai <b>di Marang</b>

Posted: 27 Aug 2012 03:20 AM PDT

thumbnail

SEJAK akhir-akhir ini pembabitan 'luar biasa' dan luar batasan segelintir kecil mahasiswa cukup berani hingga ada melabelkan mereka golongan tidak terpelajar.

»

LAGI . BESTARI
  • Rakan sepejabat menduakan suami

    SAYA seorang remaja yang baru saja menceburi dunia pekerjaan. Masalah ini membabitkan seorang pekerja lain.

  • Pelajar beriman cemerlang

    ANDA ingin menjadi pelajar cemerlang. Perkara ini bukan sesuatu yang mudah, tetapi tidak sukar untuk diperoleh asalkan ada kesungguhan dan kegigihan.

  • IKBN cipta go-kart

    GO-kart rekaan lapan pelajar Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Jitra, Kedah menjalani ujian di litar go-kart di Universiti Utara Malaysia (UUM), baru-baru ini.

thumbnail

PERJALANAN jauh kadang kala memenat dan membosankan terutama kepada kanak-kanak kerana aktiviti ...

»

LAGI . VROOM
  • Golf lebih ringan

    KENDERAAN terkemuka jenama Jerman, Volkswagen memperkenalkan model terbaru Golf melalui generasi ketujuhnya dengan menawarkan beberapa kelebihan dan prestasi yang dipertingkatkan.

  • Imej garang lasak

    LEBIH tujuh dekad bergelumang dalam industri automotif, jenama motosikal bu­atan Austria melalui KTM semakin gah dan matang menyediakan jentera dua roda berkuasa tinggi.

  • Meter kelajuan panduan memandu

    METER kelajuan adalah komponen penting bagi semua kenderaan sebagai panduan utama ketika memandu.

thumbnail

SEBAIK saja jemputan media diedarkan kira-kira seminggu sebelum pelancarannya, ramai sudah ...

»

LAGI . it@METRO
  • Produk Baru: Vivo guna Windows 8

    ASUS tampil pula bersama model tablet terbaru ASUS Vivo Tab, kali ini dengan sokongan sistem operasi Windows 8.

  • Produk Baru: Dok iPhone kompak

    AKSESORI dok iPhone Sonic Space iP7 Porta 2 keluaran syarikat teknologi audio Sonic Gear ini pasti akan melengkapkan operasi telefon pintar itu memandangkan ia hadir dengan fungsi pelbagai.

  • Produk Baru: Stylus dwi fungsi

    IA pen yang biasa digunakan untuk menulis tetapi turut hadir bersama kelebihan berfungsi sebagai pen stylus bagi mengawal operasi pada peranti iPad.

thumbnail

SUKAR untuk menerima golongan yang sanggup membelakangkan agama serta menolak norma kehidupan waras ...

»

LAGI . AD-DIN
  • Kejayaan tak datang bergolek

    MUSIM peperiksaan datang lagi, bermula dengan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), anda kini semakin berdebar, begitu juga dengan ibu bapa.

  • Jihad rakyat Palestin

    HAMPIR setiap hari, rejim Zionis membunuh, memusnahkan tempat tinggal serta melakukan pelbagai kerosakan lain di bumi Palestin.

  • Ulasan Buku: Panduan atasi kenakalan remaja

    "HAI orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu daripada api neraka yang bahan bakarnya ialah manusia dan batu". (surahal-Tahrim: 6)

thumbnail

DALAM melewati penghujung Syawal tentunya kemeriahan sambutan rumah terbuka Aidilfitri masih ...

»

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri DUN <b>Seberang Takir</b> 2012

Posted: 27 Aug 2012 08:49 PM PDT














Pada 25 Ogos 2012 yang lalu telah mengadakan Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri 1433 H DUN Seberang Takir Bersama Terengganu FM di Dataran Permata, Kg. Baru, Seberang Takir. Ribuan terima kasih diucapkan kepada semua pihak yang telah menjayakan majlis ini dengan jayanya. Kepada tetamu yang hadir juga diucapkan terima kasih kerana turut sama memeriahkan majlis pada kali ini.

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


Cik Shiraz Punya Blog: Pejabat Pos <b>Paka</b> Main Boikot-Boikot???

Posted: 08 Sep 2012 11:43 AM PDT

Shiraz tak tahu siapa yang salah sekarang ney? Shiraz ke atau pejabat pos paka? Kalau Shiraz yang salah Shiraz minta maaf tapi Shiraz tak rasa Shiraz yang bersalah sekarang ney.. Shiraz pengguna! Shiraz ada hak untuk mempertikaikan mutu perkhidmatan kalau korang bekerja sekadar melepaskan batok di tangga. 
Shiraz tunggu barang dari 27/8/2012 namun satu khabar pun tak terima. Shiraz tunggu kad kuning, hijau, merah, purple dan segala warna bagi menandakan barang ada di pejabat pos tapi satu haram pun takde. Shiraz tunggu panggilan telefon pun sama. Dah macam tunggu bulan jatuh ke riba. Shiraz terpaksa la call kawan bgtaw yang barang tak sampai lagi. Tunggu punya tunggu bulan 9 dah... Kawan Shiraz call Pejabat Pos Terengganu tanya pasal barang tu. Dalam duk tunggu tu, Pejabat Pos Terengganu call Shiraz tanya no tracking ngan no ic. Jelas dan nyatanya, orang pejabat pos cakap dah ada di Paka.
Shiraz bergegas pergi pejabat pos Paka. Tanya no tracking. Diaorang jawab no tu tak sah. Dah pulak...Tak sah kut mana? Masa Shiraz dpt panggilan dari Terengganu no tu ada je kat situ. Dah kat Paka tak sah pulak.. Shiraz terpaksa call balik kawan tanya no tracking. Betul dan sama dengan no yang ada dalam data di Terengganu. Shiraz call balik Terengganu. Barang dah sampai 28/8/2012. Hari ney dah 3/9/2012..
Geram dah Shiraz masa tu... Baru la dapat panggilan dari Pejabat Pos Paka.. Siap marah kita balik kenapa buat aduan di Terengganu.. Malas nak bertekak lagi time tu pergi la pejabat pos Paka.. Dah bagi no ic dngn no tracking, siap sindir kita plak.. Lain kali jangan call Terengganu erk, apa2 masalah datang jumpa kita terus. Dah Shiraz pulak yang kena sindir..Ooo tak boleh jadi..Sape yang salah sekarang ney? Saya tunggu dari 28/8/2012 sampai hari ney tak dapat khabar berita, tunggu kad tak de, call pun tak de.. Tak pe la lain kali jangan call Terengganu.. Itu peristiwa yang berlaku seminggu yang lepas..
Ney kelmarin Shiraz dapat panggilan dari Pejabat Pos Dungun..Diaorang suruh tuntut barang dekat sana.. Kenapa Dungun? Mana Pejabat Pos Paka? Diaorang kata awak tak de kat rumah... Nampak sangat pembohong, 24 jam saya ada kat rumah...Saya check dalam website sepatutnya 4/9/2012 tu barang dah boleh sampai Paka.. Orang pejabat pos Dungun bagitaw mmg sepatutnya dah sampai Paka, tapi orang Paka yang tak terima barang ney...
Okay nampak kan...Diaorang tak nak hantar barang tu dekat rumah Shiraz lagi dah... Padahal baru beberapa hari kejadian pertama tu berlaku dah main boikot2 pulak.. Nampak sangat nak cari pasal ney.. Tak pe la alang-alang dah buat aduan kali pertama hari tu, boleh buat yang kali kedua plak.. Orang Pejabat Pos Paka tak nak hantar barang kat rumah saya lagi dah??? Ape cerita???

Ditulis dengan seikhlas ♥ Sheeszshira Shiraz

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


Gambar Lautan Rakyat Sambut Perdana Menteri <b>Di Besut</b>

Posted: 07 Sep 2012 01:30 AM PDT

1 MALAYSIA: Gambar Lautan Rakyat Sambut Perdana Menteri Di Besut Terengganu....UMNO Semakin Kuat....Alhamdulilah

13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


LAPANGAN TERBANG <b>DI</b> KELANTAN « sejarahkelantan

Posted: 12 Sep 2012 07:14 PM PDT


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Tahukah anda bahawa Kelantan suatu masa dahulu mempunyai 4 buah lapangan terbang?
3 daripadanya dibina oleh British yang ketika itu memerintah Kelantan dan 1 dibina oleh pihak syarikat yang menguruskan ladang di Mengkebang, Kuala Krai.
Mesti ramai antara kita kurang dan hampir tidak tahu akan fakta ini. Memang betul, Kelantan mempunyai 4 lapangan terbang iaitu:
I) Lapangan Terbang Pengkalan Chepa
II) Lapangan Terbang Udara Gong Kedak
III) Lapangan Terbang Bawah Tanah Lalang Luas,
IV) Lapangan Terbang Sasar Mengkebang, Kuala Krai
Lapangan Terbang Pengkalan Chepa , Kota Bharu Kelantan
Lapangan ini telah wujud semenjak sekian lama.  Semasa Perang Dunia ke-2 angkatan Tentera Jepun telah memulakan serangan mereka dengan sasaran utama menawan pengkalan terbang ini. Tujuan utama pembinaanya adalah lebih kepada penerbangan Domestik untuk kegunaan orang kenamaan pada waktu itu. Ini bertepatan kerana ianya dibina berhampiran bandar pemerintahan Kelantan iaitu Kota Bharu.
Kini ianya dipanggil Lapangan Terbang Sultan Ismail dan menjadi lapangan terbang yang utama di Kelantan.
Lapangan Terbang Gong Kedak, Pasir Puteh – Besut
Landasan Kapal Terbang Gong Kedak telah wujud sebelum Perang Dunia Ke Dua lagi. Pada awal tahun 60an, landasan ini masih lagi digunakan oleh pihak Tentera Udara British untuk sesi latihan dan seterusnya pada tahun 70an sehingga 1989, landasan kapal terbang ini digunakan oleh ATM sebagai kawasan latihan khususnya latihan payung terjun. (artikel lanjut di Laman Web Rasmi TUDM)
Asasnya, lapangan terbang ini dibina oleh British untuk tujuan domestik serta perdagangan kerana Pasir Puteh sebelum Perang Dunia adalah sebuah bandar pelabuhan sama seperti di Tumpat dan ianya adalah nadi ekonomi Kelantan pada waktu itu.
British membinanya bagi memudahkan mereka untuk megawal aktiviti perkapalan dan pelabuhan ini disamping itu, ia juga amat strategik untuk pertahanan udara Kelantan dan ini ia juga satu pengkalan yang signifikan untuk pertahanan udara semenanjung Malaysia.
Lapangan Terbang Bawah Tanah Lalang Luas, Machang
Ia dibina khusus untuk kententeraan iaitu sebagai pertahana udara ruang udara Kelantan waktu itu. Lokasi lapangan terbang ini juga strategik kerana ianya berada ditengah-tengah Kelantan. Pada masa tersebut British telah menempatkan  sejumlah pesawat terbang jenis Hudson dan jenis Vickers – Vildebeeste dari pasukan No.1 Squadron Royal Australian Air Force di Lapangan Terbang Pengkalan Chepa, Gong Kedak dan Lalang Luas.
Lapangan Terbang Sasar Mengkebang, Kuala Krai
Pembinaan lapangan terbang ini tidak ketahui umum, dari lokasi pembinaannya boleh kami simpulkan ianya dibina untuk tujuan pemantauan aktiviti ekonomi di kawasan Hulu Kelantan suatu masa dahulu kerana kawasan ini pada tahun 1900 – 1970 an terkenal sebagai kawasan perlombongan emas, pembalakan dan perlandangan getah serta kelapa sawit.
Mengkebang itu sendiri adalah satu kawasan estet yang luas di mana ia meliput hampir keseluruhan Kuala Krai hingga ke Gua Musang. Sukar untuk memantau dari jalan darat dan pemilik estet ini mungkin telah membina landasan ini untuk memantau kawasan yang luas ini dari udara.

http://mp.natlib.govt.nz/detail/?f=tapuhigroupref%24PAColl-7327-1&id=77469&recordNum=0&u=0&t=items&s=da&tc=0&q=&p=0&numResults=20&l=en

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


ROS <b>DI</b> SK LADANG <b>KUALA TERENGGANU</b> - MOHD SYAFIQ A <b>...</b>

Posted: 13 Sep 2012 09:42 AM PDT

Assalamualaikum w.b.t semua. Alhamdulillah, akhirnya post ni siap jugok. Lame doh ambe peram dalam draft. Ekekeke. Kali ni, ambe nok bercerita mengenai pengalaman ambe sepanjang PBS Semester 2 ning. Untuk Pengalaman Berasaskan Sekolah untuk semester ning, ambe buat di Sekolah Kebangsaan Ladang, Kuala Terengganu. Semester sebelum ning, ambe buat dekat Sekolah Kebangsaan Marang.

Mungkin ramai yang tertanya-tanya dekat mana SK Ladang ning. SK Ladang ning terletok di tengah-tengah Bandor Kuala Terengganu. Ianya berdekatan dengan Pantai Peranginan Batu Burok dan jugok Bulatan Ladang. SK Ladang ning dekat-dekat jugok dengan Pusat Membeli Beloh ASTAKA. X nampok lagi? Jangan risau, gambo yang diambil oleh Ustaz Azhar Idrus mungkin bulih memberikan anda gamborang yang lebih jelas. Kredit kepada Ustaz Azhar punye gambo. Comel lote gambo Ustaz ambik! Hihi

@ Digital Mukmin Ustaz Azhar Idrus l SK Ladang Kuala Terengganu l Terengganu Darul Iman
PBS untuk semester ning adalah selepas raya, jadi suasana dekat skoloh pun ala-ala suasana raya. Ekekeke. Hari pertama gi skoloh, ambe dan 2 orang lagi sahabat IPG ambe iaitu Pok Kid dan Zali Oh Zali kene menghadiri perhimpunang. Alhamdulillah, satu pengalaman baru. Dulu kite dengor guru besor cakap, sekarang budok-budok pulok pandang dan dengor kite cakap. wakakaka. PBS kali ning jugok, ambe dapat kawang baru. Sahabat dari IPG Tun Hussein Onn. Nasrul dan Radhi. Kedua-duanya orang Kuala Terengganu dan mengambil kos Bahasa Inggeris.
@ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l Nasrul & Mat Rodhi l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 

Jadi, sepanjang 2-3 hari pertama berada di SK Ladang, ambe dapat banyok pengalaman baru. Ambe sempat mengambil gambo bangunang skoloh, jaga budok2 time PJ, tengok cikgu Pemulihan mengajor dll.
 @ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
  @ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
@ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman  
Ambe dan rakang-rakang ambe jugok sempat untuk pergi masuk ke kelas darjoh 2, 4, 5 dan 6. Alhamdulillah, dapat banyok nasihat berguna dari cikgu-cikgu di situ. Budok-budok pun dok berapa buas. Wakaka.
 @ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
@ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
Selepas abih ambe melihat cikgu Bahasa Inggeris mengajor, ambe dan Pok Kid pergi berjumpa dengan Guru Pemulihan SK Ladang iaitu Puan Hayati. Banyok input tentang subjek Pemulihan yang diberikang oleh Puan Hayati. Ape yang ambe perhati ialah budok-budok kelas pemulihan ini bukannya tidak pandai, tapi mungkin kerana faktor persekitaran. Jadi insyaAllah, sama-sama kita mengubah nasib anak bangsa kita. Hadow ayat. InsyaAllah
 @ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
 @ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
@ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
Kemudian, ambe sempat menolong cikgu untuk jaga budok-budok time PJ. Inilah moment yang paling ambe suke sepanjang ROS ambe. Ambe sempat bermain bolasepak dengan budok-budok. Teringat zaman skoloh rendoh dulu. Wakakaka. Budok-budok lening memang panda main bola dh. Bile tanya budok-budok siapakah idola mereka dalam dunia bolasepak, ramai yang jawab "KITE NOK JADI MACANG MANAF MAMAT DENGAN SAHA" :)
 @ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
 @ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
@ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
Kemudiannya, hari terakhir ROS pulok, ambe sempat mengambil gambo budok-budok. Pantang nampok kamera, posing blake masing-masing. Wakakaka
 @ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l Cikgu Li kite l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
 @ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l Cikgu Kid kite l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
 @ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
 @ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l Cikgu Nasrul kite l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
 @ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
 @ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
 @ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
 @ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
@ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
@ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
@ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l Using Bolt Style l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
 @ SyafiqAGhani Mamat l Kenong 1000D l Pemulihang Best l ROS di SK Ladang Kuala Terengganu Darul Iman 
Terima kasih SK Ladang! InsyaAllah ada masa ambe datang lagi! Terima kasih atas layanan yang ramah dan mesra dari pihak sekolah kepada kami.

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


(GAMBAR) Tanah Runtuh <b>Di Hulu Terengganu</b>, Seorang Maut <b>...</b>

Posted: 15 Sep 2012 07:20 PM PDT

Hasrat seorang pemandu lori untuk melihat kerja mengambil tanah bukit daripada jengkaut dikendali adiknya untuk diisi ke dalam lori bertukar tragedi apabila dia maut tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Kampung Kuala Ping, petang semalam.

Dalam kejadian kira-kira 4.50 petang di kawasan pembinaan menara Telekom itu, mangsa, Mohd Azharul Nizam Daud, 24, dari Kampung Tapah bersama kelindannya, Mohd Hanifah Mohd Nawi, 19 turun daripada lori untuk melihat kerja mengambil tanah dilakukan.

Malangnya, secara tiba-tiba tanah tersebut runtuh hingga menyebabkan mangsa tertimbus dan Mohd Hanifah tertimbus lebih separuh badan, manakala adik mangsa, Mohd Zuraime yang berada di atas jengkaut sempat terjun menyelamatkan diri.

Ketua Operasi Mencari dan Menyelamat dari Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Berang, PBK I Mohd Harun berkata, pihaknya menerima panggilan memaklumkan kejadian jam 4.58 petang dan terus bergegas ke lokasi kejadian menaiki sebuah jentera dengan kekuatan enam anggota.

"Sebaik tiba di lokasi kejadian, kelindan lori berkenaan telahpun berjaya dikeluarkan oleh orang awam termasuk pekerja yang masih belum pulang.

"Kejadian itu menarik perhatian orang ramai kerana lokasi kejadian terletak berhampiran kawasan kampung.

"Operasi mencari dan menyelamat mangsa dilakukan jam 5.20 petang dengan menggunakan jengkaut. Mangsa berjaya ditemui 25 minit kemudian dengan keadaan tertiarap dalam timbunan tanah sedalam kira-kira satu meter," katanya.

Mayat mangsa kemudiannya dihantar ke Hospital Hulu Terengganu untuk bedah siasat.

Difahamkan, kelindan lori yang juga berasal dari Kampung Tapah mengalami kecederaan dengan patah tangan kiri dan dikejarkan ke Hospital Hulu Terengganu untuk menerima rawatan, manakala adik mangsa tidak mengalami kecederaan.

Incoming search terms:

Sign up free email newsletter

Stay Updates with this Blog. Get Free email newsletter updates, Enter your Email here:

Don't forget to confirm your email subcription

Leave a Reply to this Post

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Sep 2012 01:41 AM PDT

Source: The Star Online

Published on 11th February, 2012 by Hanim Adnan and Edy Sarif

SUSTAINABILITY is the key to the continued success of Malaysia's thriving palm oil industry.

Currently, there is a steady trend among palm oil operators to advocate sustainability through optimal usage of natural resources and their biomass waste products.

One such company is Felda Group, Malaysia's largest plantation company, which is leading the way in "green" practices nationwide.

Felda Global's green agenda will be further enhanced going forward, says Felda Global Ventures Holdings Bhd group president Datuk Sabri Ahmad, who is an ardent advocate of sustainability and Blue Ocean strategy.

In June last year, he was elected a panel member of the Global Science and Innovation Advisory Committee (GSIAC), one of only four Malaysians in the select group made up of eminent scientists.

Bek-Nielsen: 'We are looking at reducing 25% of fossil fuel usage annually.'

"Green" may yet prove to be gold for Felda, Sabri tells StarBizWeekrecently.

Felda to date has 12 biogas trapping plants, two power plants, six compost plants, two mini-gasifier plants and one fuel pellet plant all utilising biomass waste as the feedstock.

Sabri says Felda will likely help to further drive the national biomass projects, which are believed to have a potential value of RM100mil.

Given its sprawling plantation assets, Felda has huge stocks of oil palm biomass waste from its estate and milling operations.

Of the 15.3 million tonnes fresh fruit bunches (FFB) which go into Felda mills annually, it amasses 3.36 million tonnes of empty fruit bunches (EFB), 1.83 million tonnes of mesocarp and 760,000 tonnes of palm shells. It gets another 6.1 million tonnes of old palm fronds from harvesting and 3,000 tonnes of oil palm trunks from replanting activities.

Felda Jerangau palm oil mill.

In addition, its mills have palm oil mill effluent (Pome) ponds which can be used to capture biogas which is then scrubbed to generate clean methane. Felda can in fact easily generate an additional income of RM35mil annually from the sale of its biomass such as palm shells and mesocarp fibre alone.

Instead, it chose to pursue renewable energy (RE) projects using the oil palm biomass waste products as feedstock to set up "green" projects which is friendly to the environment while creating additional lucrative income for the group.

In 2004, Felda built the Sahabat biomass power plant in Lahad Datu, Sabah, the first EFB-based Clean Development Mechanism (CDM) project in Malaysia and, also, the first in the world that runs on 100%-treated EFB.

According to Felda Holdings Bhd head of biomass Ahmad Nor Azman Jamin, many rural sites in Sabah are not connected to the national electricity grid.

Sabri says Felda will help to further drive the national biomass projects.

"Our intention is to replace the diesel usage with EFB-resources to generate 7.2MW and also 16 tonnes of steam for Felda Global's operational facilities."

The Sahabat biomass power plant, which can produce up to 55,000 tonnes of carbon emission credits (CERs) per year, has started selling CERs to an European buyer since 2006.

Under the Government's Entry Point Project 5 (for biogas), Felda Global is also planning an additional 49 biogas capturing plants.

Of the 49 biogas plants, 35 have been designated to supply electricity which will be hooked to the national grid, says Nor Azman. He adds: "Currently, we are segregating 12 existing biogas plants, with one in Serting Hilir already hooked to the national grid."

Following the Sahabat power plant, Felda Global and Tenaga Nasional Bhd's joint-venture company, FTJ Bio Power Sdn Bhd, is building a RM120mil electricity generation plant in Jengka, Pahang .

Commencing last December, it will generate 12.5 million watts using purely EFB. The EFB feedstock is accumulated from seven out of the eight palm oil mills owned by Felda Global in Jengka.

In addition, Felda has set up a joint venture with Premium Renewable Energy Group whereby it will self-generate 6MW that the plant needs for its operations by utilising the biogas generated by surrounding mills.

Meanwhile, another staunch advocate of sustainability is United Plantations Bhd.

The Teluk Intan-based efficient oil palm plantation group has set up biomass reciprocating boiler and biogas plants.

The main goal is to supply steam and electricity power to United Plantations' mills and refineries, thus cutting down both on fossil fuel costs and the emissions of CO2, says vice-chairman and executive director (corporate affairs) Datuk Carl Bek-Nielsen.

"We are looking at reducing 25% of fossil fuel usage annually at our plantations in Perak by relying on electricity generated from our biogas plants."

He says it is the group's commitment to reduce its "carbon footprint" and therefore, its greenhouse gas emissions remain a high priority to which new initiatives and important investments will continue going forward.

United Plantations' biomass reciprocating boiler and biogas plant, since their start-up in 2006, have contributed immensely towards mitigating CO2 and methane emissions.

"We envisage that with the various initiatives undertaken since 2006, our group's carbon footprint per tonne of refineed palm oil produced will be reduced by 35% by the end of 2012 compared with the pre-2005 levels," adds Bek-Nielsen.

Currently, United Plantations has three biogas plants in the country.

He says: "Although it is costly to set up a biogas plant, the impact that we receive is really worth it."

The cost of building a biogas plant is about RM7mil and the group has invested RM20mil in its existing three plants.

Within the next one to two years, Bek-Nielsen says, United Plantations is planning to add more biogas plants in Malaysia and Indonesia.

Advertisement

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


Blog Felda: felda kerteh - Google Blog Search

Posted: 18 Jul 2012 12:00 AM PDT

Blog Felda: <b>felda kerteh</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jul 2012 12:00 AM PDT

Wawasan Kita: PSR - Program 3R di <b>Felda Kerteh</b> 5

Posted: 18 Jul 2012 02:09 AM PDT

Satu perbincangan telah dibuat dengan Ketua Peneroka Felda Kerteh 5 Encik Rashid Muhamad di depan kediaman beliau di felda tersebut. Ianya bertujuan bagi merangka satu program Remaja Raikan Ramadhan (3R) yang bakal diadakan di Masjid Felda Kerteh 5 pada 3-4 Ogos 2012.


Program 3R ini ditumpukan kepada para remaja berusia 15 hingga 19 tahun yang bersekolah di dua buah sekolah menengah di sini iaitu SMK Ketengah Jaya dan SMK Semarak B5.

13 di dungun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di dungun - Google Blog Search


Jenazah Hanisah selamat dikebumikan <b>di Dungun</b> pagi tadi

Posted: 07 Sep 2012 10:09 PM PDT

DUNGUN – Jenazah Hanisah Muhd Shah yang terbunuh dalam kemalangan jalan raya di Vladimirskaya, Rusia Ahad lepas, selamat dikebumikan pada 7.55 pagi tadi di tanah perkuburan Islam Syed Yahya di Kampung Molek di sini hari ini.

Suasana pilu menyelubungi anggota keluarga dan jiran serta kenalan yang mula berkumpul sebelum subuh lagi di Masjid Tengku Ampuan Intan Zaharah di kampung tersebut.

Jenazah Hanisah, 22, pelajar tajaan Mara tiba di sini pada 6.53 pagi terus dibawa ke masjid tersebut untuk disembahyangkan selepas solat subuh sebelum terus dikebumikan dengan dihadiri lebih 100 kenalan.

Jenazah sebelum itu tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa (KLIA) 10.05 malam tadi dengan pesawat Emirates Airlines dari Dubai bersama jenazah seorang lagi pelajar Malaysia yang juga mangsa kemalangan sama, Adzreen Dimyati.

Manakala jenazah Adzreen, 22, pelajar tajaan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) disemadikan di tanah perkuburan Islam Presint 20 di Putrajaya 12.40 tengah malam tadi.

Dalam kejadian tersebut, Hanisah dan Adzreen maut manakala lima lagi rakannya yang juga pelajar cedera apabila van yang mereka naiki bertembung dengan sebuah van selepas mereka baru kembali ke negara itu memulakan pelajaran
semesta baru.

Kesemua mereka adalah pelajar tahun 5 Akademi Perubatan Negeri Nizhny Novgorod dan sedang dalam perjalanan dari Moscow ke Nizhny selepas pulang bercuti di Malaysia ketika kemalangan maut itu berlaku.

Sementara itu, bapa Allahyarham Hanisah, Mohd Shah Salleh, 62, berkata mereka redha dengan kehilangan anak bongsu daripada empat beradik itu.

Menurut Muhd Shah pemergian selama-lamanya anak itu ibarat pengorbanan murni kerana menuntut ilmu bagi menabur bakti kepada negara meskipun hasrat anaknya itu tidak kesampaian.

"Sedih memang sedih, namun kami redha dengan ketentuan ini. Saya harap anak bangsa yang lain dapat meneruskan impian Allahyarham untuk berbakti pada negara," katanya kepada pemberita selepas pengebumian jenazah di tanah
perkuburan Islam Syed Yahya di Kampung Molek di sini pagi tadi.

Muhd Shah dan isterinya Rokayah Mohd, 61, yang sebelum itu memberitahu hatinya sangat sedih dan tidak sanggup menatap wajah arwah anaknya Hanisah akhirya berubah fikiran dengan mencium jenazah anaknya untuk kali terakhir sebelum pengebumian itu.

Jelasnya, beliau dan isterinya sebelum itu tidak mahu berbuat demikian kerana mahu menjadikan kenangan manis wajah keceriaan anaknya sepanjang dua bulan bercuti di Kampung serta saat perpisahan di Lapangan Terbang Antarabangsa, Kuala Lumpur (KLIA), pada 2 Sept lalu kekal dalam memori sanubari mereka.

Sementara itu Pengarah Mara di Rusia, Suhaimi Zainuddin serta beberapa pegawainya yang lain turut hadir pada upacara pengebumian itu dan mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham.

Muhd Shah mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak Mara yang menguruskan dan memberikan kerjasama yang baik untuk pengurusan membawa balik jenazah anaknya.



Source : Sinar Harian

13 di kuala berang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala berang - Google Blog Search


DATO&#39; SERI HISHAMUDDIN TUN HUSSEIN <b>DI KUALA BERANG</b>

Posted: 15 Sep 2012 06:33 AM PDT

Sekitar suasana meriah rakyat dan perwakilan Umno Bahagian Hulu Terengganu menyambut kedatangan Naib Presiden Umno, Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein merasmikan mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Hulu Terengganu, hari ini (15 September 2012).

Gambar-gambar oleh ZULKIPLI PUTRA

Dato' Seri Hishamuddin disambut meriah sebaik tiba di Padang Astaka, Kuala Berang, untuk merasmikan mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Hulu Terengganu, pagi tadi.
Majlis menaikkan bendera Umno.
Gimik perasmian memalu gong oleh Naib Presiden Umno.
Apa yang menarik perhatian Dato' Seri Hishamuddin sehingga tersenyum melihat cenderahati yang disampaikan oleh para perwakilan Umno Bahagian Hulu Terengganu.
Anggota JPAM bergambar bersama Naib Presiden Umno, Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein dan para perwakilan Umno Bahagian Hulu Terengganu selepas merasmikan mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Hulu Terengganu, pagi ini.

DIALOG RAKYAT: Apa Jadi Dengan Pembinaan SMK <b>Kuala Berang</b>?

Posted: 14 Sep 2012 11:37 PM PDT

Wartawan Buletin 

HULU TERENGGANU – Rakyat Kuala Berang khususnya dan daerah Hulu Terengganu amnya tertanya-tanya, apakah yang telah menyebabkan pembinaan Sekolah Menengah Kebangsaan Kuala Berang di sini, terbengkalai.

Menurut Setiausaha PAS Kawasan Hulu Terengganu Haji Muhyiddin Rashid, beliau dimaklumkan kontraktor pembinaan sekolah tersebut telah 'cabut lari' kira-kira tiga bulan yang lalu.

"Saya dimaklumkan, kontraktor dan punggah semua barang dan tinggalkan tapak pembinaan tiga bulan yang lalu, kita (PAS) harap ada penjelasan dari pihak berkenaan,

"mengapa pembinaan Sekolah Menengah Kebangsaan Kuala Berang  di atas Lot PT 7274, Hulu Terengganu, Terengganu,"ujarnya.

Haji Muyiddin yang juga Timbalan Pesuruhjaya 2 PAS Negeri Terengganu berkata demikian ketika ditemui selepas program meraikan anak yatim 'Masih Ada Yang Sayang' di sini pada Sabtu 11 Ogos.

13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


I&#39;m bluewendy: <b>Pulau Bidong</b>

Posted: 15 Sep 2012 01:18 AM PDT

Salam sejahtera smua rakyat jelata..
Beta harap smuanya sehat-sehat belaka... Setelah sekian lama beta berangkat ke Pulau Bidong, baru sekarang beta dapat berkongsi cerita dengan tuan hamba smua kisah beta bertemu dengan seorang Putera Raja, bukan Putera Katak okies.. 
Maka, bermulalah kisah pemergian beta selama 2 purnama ke Pulau Bidong itu.. Untuk pengetahuan tuan hamba smua, Pulau Bidong itu terletaknya di wilayah Merang, Terengganu.. Klu tuan hamba nak lebih tau tentang Pulau Bidong ini, beta sarankan tuan hamba smua search kat Google.. ;)
Hatta, purnama yang lepas, beta telah berlayar ke sebuah Pulau yang di beri nama Pulau Bidong.. Di situ, tak de orang wess.. iyelah, Pulau tuh adalah Pulau empunya UMT.. So, beta pon pergi jek lah menjalankan tugas beta yang dimana masa uh, betakan ngah praktikal.. So, pada hari-hari praktikal uh, beta ditugaskan untuk pergi memastikan yang Pulau itu dibersihkan supaya rakyat jelata beta boleh berada di sana dengan aman dan damai..

Maka berangkatlah beta dengan semua dayang-dayang beta, hulubalang dan penasihat beta... Apabila smua barang dan kelengkapan di pungah masuk kedalam bot.. Maka kami pon belayar lah selama 20 minit ke Pulau Bidong itu..


Rindu mereka smuaa.... =(
Penasihat beta merangkap supervisor beta.. =P
Setelah meredah lautan luas, membelah ombak dah melawan angin.. akhirnya kami selamat sampai ke Pulau Bidong itu.. Waaahhhh!! Beta sangat kagum dengan keindahan Alam ciptaan Allah SubhanaAllah Taala ini.. Kerana Pulau Bidong itu ternyata sangat-sangat lah chantek... Air nya yang menghijau kebiruan.. Pasir nya putih bak salji..
Setelah menjamah santapan yang di tapau iaitu Nasi Goreng dan keropok lekor, beta dan smuanya menjalankan tugas untuk membersihkan Pulau tersebut...

Itu daun kering kita kasi blow saja.. hehehe.. senang kerja zaman skang kan.. klu zaman dulu-dulu mai kutip satu2..=.="
Water jet jek smua lumut dan kotoran kat dinding, lantai dan tiang uh.. Smua kuma n lumut pasti dapat di musnahkan.. hehehe.. 
Dan salah seorang hulubalang beta.. yang gagah perkasa memotong smua rumput di Pulau Bidong uh.. =.="
Sempat agi pakcik nih nak posing kan.. layankan jek lah..hehehe
Setelah penat bekerja.. Apa lagi, bersiap sedia untuk bersantaplah smua.. Sepanjang berada di sana, menu-menu santapan smua sedap-sedap.. (^_^) Macam-macam lauk kami masak.. bak kata orang, peroot tak sempat nak lapar, dah kenyang balik dah.. hehehehee..

haaa..salah satu hidangan yang di sajikan.. Sotong celup tepung.. Sedap wooo.. Bila malam plak, kami wat bbq skit, tapi nak wat macam mana, malam uh Pulau uh dilanda ribut plak.. angin punya lah kuat sampai terbang tudung2 periuk..=.="

So, niat nak ber BBQ uh terpaksa dibatalkan.. tapi nasib bek, sempat masak ikan bakar kami.. hehehehe..

Keesokkannya, kami meneruskan keje kami dan bila dah petang uh, maka pulanglah kami ke darat...Sangat rindu darat owh..kerana kat situ line phone semput-semput jek dan wifi dan bekalan elektrik hanya ada pada waktu malam..=.="


PEACE daripada Kapten beta.. hehehe.. Pakcik gedik owhh... Time kaseh sudi menemani kami.. hehehe

Eh, cite sal Putera Raja yang beta jumpa kat Pulau uh.. Yup, sangat hensem.. dan beta hanya mampu bercakap sepatah dua kata jek ngan dia dan hanya mampu bermain mata.. Last-last, beta tak dapat pon no. telepon die, coz beta taknak smua orang dengki ngan beta.. hahaha

Akhir kata, beta ucapkan terima kasih kat korang smua coz, sudi membaca titah kurnia beta yang mengarut mengaban nih.. Pengalaman beta sepanjang menjalani praktikal uh sangat bermakna, coz beta banyak belajar tentang... banyak lah, tak terkira ilmu yang diperolehi uh.. Alhamdulillah...

Dimana pon kita berada, ingat pesan-pesan orang tua dan saling hormat menghormati antara kita.. yang tua di hormati yang muda di sayangi.. OH! Sila sayang saya.. coz saya muda ag..=P

Okies lah, adios korang.. Love u All~

13 di chukai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di chukai - Google Blog Search


Kaum Tionghua <b>Chukai</b> Gembira Menyambut Dua Perayaan

Posted: 18 Sep 2012 06:43 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Majlis tesebut yang dianjurkan oleh Majlis Tindakan DUN (MTD) Chukai telah diadakan pada petang Selasa bermula jam 6.30 petang, 18 September di sebuah restoran di Taman Chukai Utama di bandar Chukai dekat sini ...

13 di kuala besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala besut - Google Blog Search


Kedai emas <b>di Kuala Besut</b> kerugian RM250,000 setelah dipecah <b>...</b>

Posted: 30 Aug 2012 01:46 PM PDT

BESUT: Pencuri memecah masuk sebuah kedai emas di Jalan Semerak, Kuala Besut dan melarikan barangan kemas dianggarkan bernilai RM250,000 semalam.

Ketua Polis Daerah Besut Supt Kamaruddin Zakaria berkata kedai emas itu disedari dipecah masuk pada pukul 7.15 pagi semalam.

"Seorang jiran perniagaan kedai emas itu yang kebetulan mahu memulakan perniagaan ternampak pintu belakang kedai berkenaan ditebuk dan terus memaklumkan kepada anak tuan punya kedai itu," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Beliau berkata polis percaya kejadian pecah masuk itu berlaku antara 9 malam Selasa dan awal pagi Rabu dan modus operandi mungkin dijalankan oleh sekumpulan pencuri.

"Hasil pemeriksaan lanjut mendapati sekeping daripada tingkap bahagian dapur kedai berkenaan turut ditanggalkan dan peti besi yang mengandungi barang kemas di dalam kedai tersebut turut ditebuk oleh suspek," katanya.

Kamaruddin berkata tuan punya kedai yang tinggal di Kandis, Bachok itu menutup perniagaan dengan mengunci pintu kedainya sebelum pulang kira-kira 5 petang semalam.

Katanya setakat ini, belum ada tangkapan dibuat. – Bernama

Artikel ini disiarkan pada : 31/08/2012


Article source: http://www.hmetro.com.my/articles/KedaiemasdiKualaBesutkerugianRM250_000setelahdipecahmasukpencuri/Article/

Kedai emas <b>di Kuala Besut</b> kerugian RM250,000 setelah dipecah <b>...</b>

Posted: 30 Aug 2012 03:10 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]BESUT: Pencuri memecah masuk sebuah kedai emas di Jalan Semerak, Kuala Besut dan melarikan barangan kemas dianggarkan bernilai RM250,000 semalam.
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved