ads

Isnin, 19 September 2011

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


Kemalangan <b>di Paka</b>, Terengganu

Posted: 07 Jun 2011 06:17 PM PDT

Semalam, keluar dari jalan Jerangau-Jabor dari Kuantan masuk simpang menuju ke Paka. Nampaknya jalan dah cantik sangat, seronok bawa laju, kereta pun tak banyak sangat. Saya bawak dalam 130kmj juga situ. Sampai di satu selekoh panjang, tapi macam lurus juga jalan tu, terlihat satu kemalangan. Nampaknya masih baru lagi dan ramai juga orang berhenti.

Suasana hujan renyai-renyai dalam 4.00 petang. Rupanya kereta Toyota Vios berlanggar dengan lori kecil di lorong sebelah kanan. Entah macam mana boleh berlakau, entahlah. Tapi yang saya nampak, lori tu masuk ke lorong sebelah kanan, lorong kereta tu.

Pemandu lori cedera ringan saja manakala pemandu Toyota tu, seorang lelaki berbangsa Cina terperangkap dalam kereta. Orang ramai cuba nak selamat dan  keluarkan pemandu tu sebelum pasukan penyelamat sampai tapi gagal. Sebuah lori lain tolong tarik lori yang rapat dengan kereta tu menggunakan tali dan berjaya.

 Pemandu tu nampak masih selamat dengan hidung dan mulut dia berdarah. Saya nampak, beg udara kiri dan kanan kereta tu berfungsi dengan baik. Stereng rapat ke dada pemandu tu dan kakinya tersepit. Yang menariknya, pemandu tu sempat menggunakan telefon dan menelefon kawannya semasa tersepit tu.

 Tak lama lepas tu, tiba polis, bomba dan ambulan. Kerja-kerja menyelamat dilakukan. Pemandu kereta itu berjaya dikeluarkan dengan selamat dan dibawa ke hospital. Tahniah kepada semua terutama polis, Bomba dan Ambulan juga orang awam yang membantu. Rupanya bukan senang kerja menyelamat macam ni dalam keadaan mencemaskan sebegini.

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


T E G A N U K I TA: Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) buka <b>...</b>

Posted: 18 Sep 2011 05:37 PM PDT

Oleh: Mohammad Ishak


Mohd Yusof menurun tandatangan di plug sebagai tanda perasmian

Penduduk daerah Besut dan Setiu yang ingin berurusan dengan Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) tidak perlu bersusah payah ke Kuala Terengganu kerana pihak terbabit kini membuka pejabat cawangan baru di bandar ini.

Pejabat Wilayah Utara berpusat di bandar ini memberi pelbagai kemudahan kepada orang ramai terutama pertubuhan koperasi yang memerlukan urusan dengan agensi berkenaan.


Sebelum ini, pengurusan SKM di Kuala Terengganu menyebabkan penduduk dua daerah terbabit sering menghadapi masalah kerana terletak jauh dan mengambil masa perjalanan untuk berurusan dengan SKM.

Sementara itu, kesedaran penduduk negeri Terengganu menyertai koperasi semakin meningkat apabila keanggotaan ahli koperasi kini mencapai 241,087 membabitkan modal syer RM172,780 dengan aset bernilai RM360.362 juta sehingga akhir tahun lalu.

Pengerusi Eksekutif Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM), Datuk Mohd Yusof Samsudin, berkata ketika ini ada 450 koperasi ditubuhkan di negeri ini yang menjalankan pelbagai aktiviti bagi menjana ekonomi kepada ahli.

Katanya, pihaknya berharap lebih banyak penubuhan koperasi diwujudkan oleh penduduk termasuk menggalakkan koperasi keluarga dalam usaha membantu pendapatan keluarga terbabit.

Menurutnya,dalam usaha memperbanyakkan koperasi SKM merancang menubuhkan beberapa pejabat cawangan di seluruh negeri ini bagi memudahkan orang ramai yang berminat dapat berhubung secara mudah dengan pejabat cawangan.Terengganu,

Beliau berkata, sebuah pejabat cawangan baru SKM kini mula beroperasi di Bandar Jertih, Terengganu yang akan memberi perkhidmatan kepada penduduk di kawasan utara negeri ini yang meliputi daerah Besut dan Setiu.

Katanya, sehingga ini daerah Besut mempunyai 168 koperasi membabitkan 86,623 anggota dengan asset bernilai RM126.651 juta.

"Menerusi rangkaian pejabat cawangan yang diwujudkan oleh SKM diharap dapat memberi perkhidmatan lebih baik dan pantas kepada pergerakan koperasi," katanya ketika merasmikan pejabat berkenaan.

Hadir sama Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jertih, Datuk Seri Idris Jusoh yang juga Pengerusi Mara dan ADUN Kota Putera,Muhammad Pehimi Yusof.

13 di batu rakit - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di batu rakit - Google Blog Search


1Terengganu.Com: Tanah lot <b>di batu rakit</b> untuk dijual

Posted: 22 Jul 2011 11:20 PM PDT





Tanah lot di Batu Rakit untuk Di Jual.
Keluasan 838 meter persegi.
Tak perlu tambun, sesuai untuk bina rumah.
jalan sudah tar.
Harga RM87k

Berminat hubungi En Mahmud 0199247031 / Ji 0139878735

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


Empat Pencuri sumbat kerbau dalam Perodua MYVI |

Posted: 16 Sep 2011 12:02 AM PDT

No of View :1050

Sekumpulan empat lelaki yang mencuri kerbau bertindak kejam apabila memenggal kepala haiwan dan bahagian badan lain sebelum menjual dagingnya di sekitar Kemaman.

Kumpulan membabitkan lelaki berusia 20-an terbabit yang dipercayai aktif melakukan kegiatan itu sejak awal Ramadan lalu turut bertindak agresif apabila melakukan kekejaman terhadap haiwan berkenaan sebaik ia ditangkap sebelum memasukkan bahagian badan yang dipotong ke dalam kereta.

Namun, kekejaman kumpulan lelaki yang dipercayai sudah mengaut keuntungan besar hasil daripada kegiatan itu berakhir apabila mereka ditahan selepas gagal melarikan diri ketika kenderaan dinaiki dikejar anggota polis, awal pagi semalam.

Kereta Perodua Myvi dinaiki kumpulan terbabit terserempak kenderaan polis yang menjalankan rondaan cegah jenayah di Kampung Padang Kubu, kira-kira jam 1.30 pagi.

Berikutan curiga dengan kenderaan terbabit yang dipercayai sarat dengan muatan, anggota polis mengarahkan kenderaan itu berhenti, namun ia tidak diendahkan sebelum melarikan diri ke Chukai kira-kira 50 kilometer dari tempat kejadian.

Menyedari kenderaan dinaiki diekori polis, kumpulan terbabit melarikan diri melepasi sempadan Kemaman sebelum memasuki Chendor, Pahang.

Bagaimanapun, usaha menahan kumpulan terbabit gagal menyebabkan anggota polis berkenaan mengekori kenderaan itu sebelum kenderaan terbabit yang kehilangan arah tersadai sebaik tiba di kawasan berpaya berhampiran Sungai Baging, Kuantan, kira-kira 20 kilometer dari Chendor.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintendan Abdullah Sani Salat, berkata sebaik tersadai, empat lelaki terbabit cuba melarikan diri sebelum dua daripada mereka ditahan di kawasan berkenaan.

"Pemeriksaan dalam kenderaan itu, kami mendapati beberapa bahagian badan kerbau yang belum dilapah dianggarkan seberat lebih 100 kilogram disembunyikan di tempat duduk belakang dan soal siasat mendapati bahagian badan haiwan berkenaan haiwan yang dicuri di kawasan ladang Ketengah Jaya, di sini," katanya.

Menurutnya, dua lelaki dari Kampung Limbong, Chukai itu disiasat mengikut Seksyen 29(1) Kanun Keseksaan kerana gagal memberi keterangan mengenai barangan dibawa dan dituduh di Mahkamah Majistret Kemaman, di sini, pagi semalam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


Pemuda <b>Kemaman</b> yakin pertahan 4 kerusi <b>di</b> Parlimen <b>Kemaman</b> <b>...</b>

Posted: 13 Sep 2011 02:36 AM PDT

Pemuda Kemaman yakin pertahan 4 kerusi di Parlimen Kemaman

Pemuda Umno Bahagian Kemaman akan turun padang ke setiap kawasan peti undi mulai bulan depan untuk berjumpa dengan semua Ketua Pemuda cawangan sebagai persiapan memantapkan lagi jentera pilihan raya Umno dan Barisan Nasional (BN) di daerah ini.

Ketuanya, Mohd Hisham Zubir berkata, memandangkan pilihan raya umum dijangka akan diadakan sekitar tiga dan empat bulan akan datang, jadi sudah tiba masanya jentera pilihan raya digerakkan.

Menurutnya, menerusi usaha itu setiap jentera Pemuda Umno dapat didekati sebagai persediaan menghadapi pilihan raya umum nanti.

Katanya, ketika ini jumlah keahlian Pemuda Umno bahagian Kemaman yang melebihi 10,000 orang yang merupakan antara keahlian tertinggi di seluruh Malaysia diyakini mampu membantu dalam pertahankan kerusi Umno dan BN di daerah ini.

"Dalam mendekati golongan belia dan pemuda kita ambil peluang melalui program dana bakti remaja dan mendekati kelompok ini kita turut mengambil kira minat orang muda.

"Misalnya kita banyak mengadakan program sukan termasuk futsal, bola sepak, motocross dan sebagainya kerana sukan berkenaan digemari mereka," katanya kepada Sinar Harian pada rumah terbuka Aidilfitri Pemuda Umno Kemaman, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan Umno Geliga Baru yang diadakan di kediamannya di Taman Desa Sri Geliga 2, di sini.

:Sementara itu, menurutnya majlis rumah terbuka itu yang dihadiri ribuan tetamu secara tidak langsung menjadi medium untuk meraikan semua Ketua Pemuda Umno cawangan yang selama ini ikhlas berbakti kepada rakyat.

Selain itu, kehadiran ketua jabatan kerajaan, swasta, syarikat sekitar dan penduduk pada rumah terbuka itu juga terus menghidupkan tradisi rumah terbuka di daerah ini yang masih belum berakhir biarpun 1 Syawal sudah hampir dua minggu berlalu.

Sumber: SH

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Buruh maut tersepit penyodok jentolak

Posted: 20 Mar 2011 11:38 PM PDT

CHUKAI: Seorang buruh kuari di Hulu Jabor dekat Kampung Jabor Perasing Jaya di sini, maut selepas tersepit penyodok jentolak yang digunakan untuk menolak keluar sebuah lori yang terkandas dalam lumpur, petang kelmarin.

Dalam kejadian jam 5.30 petang itu, Abdul Latif Mat Said, 46, dikatakan enggan keluar walaupun sudah diarahkan dengan alasan sudah biasa berada dalam penyodok jentolak ketika jentera itu sedang bekerja.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Deputi Superintendan Abdullah Sani Salat, berkata sebelum kejadian, mangsa dari Kuantan, Pahang tiba di tempat kejadian jam 5.15 petang dan masuk dalam penyodok untuk mengambil minyak diesel yang diletakkan di atas sebuah para yang agak tinggi di kawasan kuari itu.

Beliau berkata, selepas selesai menurunkan minyak diesel, pemandu jentolak terbabit mahu membantu menolak sebuah lori mengangkut batu yang terkandas dalam lopak air berhampiran tapak kuari itu dan meminta mangsa turun daripada penyodok jentolak itu tetapi dia tetap enggan.

"Ketika jentolak berkenaan menolak lori itu, mangsa yang berada dalam penyodok tergelincir dan tersepit antara mata jentolak dan belakang lori itu," katanya.

Abdullah Sani berkata, pemandu jentolak dan pemandu lori serta beberapa pekerja yang berada di situ segera membantu mangsa yang parah di kepala.

Katanya, polis menahan pemandu jentolak berusia 46 tahun bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 304(A) Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara tidak lebih dua tahun atau denda.

Berita Harian
21 Mac 2011

Pekerja kuari maut

KEMAMAN – Niat mahu membantu bertukar tragedi apabila pekerja kuari maut selepas tergelincir lalu jatuh daripada jengkaut ketika menolong pemandu lori yang kenderaannya tersangkut dalam lopak air di Kuari Bukit Ketam, Perasing Jaya, Jabor, petang kelmarin.

Insiden kira-kira jam 5.30 petang itu mengakibatkan mangsa, Abdul Latif Mat Said, 46, meninggal dunia di tempat kejadian selepas mengalami pendarahan di kepala.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Abdullah Sani Salat berkata, mangsa yang ketika itu berada dalam penyodok besi di bahagian hadapan jengkaut tiba-tiba tergelincir ketika dia menolak bahagian belakang lori yang tersangkut dengan mengguna penyodok besi terbabit.

"Kira-kira 15 minit sebelum kejadian, mangsa bersama pemandu jengkaut pergi ke kawasan kuari untuk mengambil tong minyak diesel tetapi ketika tiba di tempat kejadian terdapat lori yang tayarnya tersekat dalam lopak air.

"Justeru, pemandu lori terbabit meminta pertolongan daripada pemandu jengkaut dan mangsa kebetulan lalu di situ menolak lorinya menggunakan kenderaan berat itu manakala pemandu jengkaut itu mengarahkan mangsa yang berada dalam penyodok besi supaya turun," katanya.

Menurutnya, bagaimanapun, mangsa yang berasal dari Pahang dan menetap di Jabor, enggan turun kerana dia mendakwa sudah biasa dengan situasi berkenaan dan perkara itu disaksikan sendiri oleh pemandu serta kelindan lori terbabit.

"Pemandu jengkaut itu tetap mendesak mangsa turun kerana khuatir keselamatannya. Namun selepas lima minit mangsa masih berada dalam penyodok besi dan pemandu terbabit terpaksa menolak walaupun mangsa berada di bahagian hadapan jentera berat itu.

"Ketika menolak, tiba-tiba mangsa tergelincir manakala kepalanya cedera teruk kerana terhentak pada bahagian belakang lori sebelum terjatuh," katanya.

Difahamkan, pemandu jengkaut terus mengangkat lebih tinggi bahagian penyodok besi hadapan dan segera mendapatkan mangsa, bagaimanapun ketika itu mangsa sudah tidak bergerak dan mayat mangsa kemudian dihantar ke Hospital Kemaman untuk bedah siasat," katanya.

Susulan itu, pemandu jengkaut itu kini ditahan mengikut Seksyen 304A Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dijatuhkan hukuman penjara tidak lebih dua tahun atau denda.

Katanya, kejadian berkenaan bersifat secara tidak sengaja, namun pemandu jengkaut terpaksa ditahan untuk siasatan lanjut.

Sinar Harian
21 Mac 2011

13 di wakaf tapai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


Anggota dan pegawai bomba digalak lanjutkan pelajaran <b>...</b>

Posted: 12 Sep 2011 06:25 PM PDT

Posted on September 13, 2011, Tuesday

MARANG: Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) menggalakkan anggota serta pegawainya melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi.

Penolong Ketua Pengarah Bahagian Keselamatan Kebakaran JBPM Datuk Rusmani Muhamad berkata jabatan itu turut menyediakan pinjaman pembelajaran kepada mereka yang berminat menyambung pengajian di peringkat diploma atau ijazah.

"Kita menggalakkan semua anggota dan pegawai menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi kerana ia sekali gus dapat memantapkan pengetahuan sedia ada mereka," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Tamat Latihan Kursus Sijil Sains Kebombaan di Akademi Bomba dan Penyelamat Wakaf Tapai kelmarin.

Sementara itu, beliau berkata JBPM sentiasa bersiap sedia menghadapi kemungkinan banjir pada musim tengkujuh ini.

Rusmani berkata pihaknya akan mengadakan kempen keselamatan bersama beberapa agensi lain seperti Majlis Keselamatan Negara dan polis. — Bernama

13 di kerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kerteh - Google Blog Search


cinta kasih sayang dalam hati: beraya <b>di Kerteh</b>

Posted: 15 Sep 2011 06:13 AM PDT

Sebelum sambung pada cerita raya saya nak selitkan sikit cerita pasal semalam saya & adik beraya di Kerteh. Adik cuti 3 hari mulai dari hari Selasa hingga Khamis pasal UPSR. Awatif sekolah macam biasa. Kalau pergi sorang2 suami tak bagi. Nak ajak Norly takut dia tak selesa. So bila adik cuti  bolehlah bawa dia sebagai peneman pergi jumpa kawan2 & jiran2 lama di Kerteh. 
Mula2 pergi rumah Asmah - rasanya dah hampir 2@3 tahun tak jumpa dia. Tak sempat sangat nak sembang panjang2 pasal kejar masa - nak pergi rumah kawan lain pulak, pastu nak kena pergi Mesra Mall lagi - berjanji ngan budak peneman tu nak beli kereta kontrol.
Lepas pergi rumah Asmah, pergi pulak rumah Lina. Tengok baby baru sambil beraya. Masih dalam pantang lagi, 41 hari!. Tengok baby rasa teringin la pulak! Dukung kejap ambil berkat he..he..
Lepas sembang sikit2 - balik! Si budak peneman tu asyik dok gaduh nak balik. Selagi tak beli kereta kontrol tu pujuk apa pun dah tak jalan! Nak sembang pun tak senang pasal dia dok melekat kat atas riba sambil mulut non stop ajak balik.



p/s:- yang jadi jurugambar pada hari itu ialah budak peneman saya!!

Ribut Bagai Tsunami, Lebih 220 Rumah <b>Di</b> Felda <b>Kerteh</b> 5 Dan <b>...</b>

Posted: 18 Sep 2011 05:25 PM PDT

No of View :399

PENDUDUK Felda Kerteh di Kemaman membersihkan serpihan bumbung yang rosak akibat ribut semalam.

 Lebih 220 buah rumah milik peneroka Felda Kerteh 5 dan Felda Kerteh 6 dekat sini rosak akibat dipukul ribut dan angin kencang kelmarin.

Kejadian pada pukul 4 petang itu berlaku hanya dalam tempoh lima minit.

Sekurang-kurangnya lebih sepuluh batang pokok turut tumbang di sepanjang jalan memasuki ke Felda itu.

Pokok-pokok itu turut merosakkan pelbagai harta benda termasuk beberapa buah kenderaan.

Seorang peneroka, Mekzah Daud, 46, berkata, kejadian itu merupakan yang pertama berlaku di Felda Kerteh sejak lebih 20 tahun dia tinggal di sini.

Katanya, hujan lebat yang turun disertai angin kencang mengingatkan dia kepada kejadian tsunami yang pernah ditonton melalui televisyen apabila rata-rata atap rumah di kampung berkenaan tercabut dan rosak teruk.

"Keadaan ketika itu menakutkan ekoran bunyi bising apabila atap rumah tiba-tiba pecah ditiup angin sehingga menyebabkan air memasuki rumah.

"Ketika itu, saya dan enam orang anak saya terus memasuki sebuah bilik sambil berpelukan kerana bimbang sesuatu yang buruk akan berlaku," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Ibu tunggal, Zawiyah Mohd., 47, pula berkata, kejadian angin kencang itu berlaku dalam tempoh singkat namun kesannya amat menakutkan.

"Rumah di kampung ini terletak berdekatan antara satu sama lain dan saya dapat lihat atap rumah jiran diterbangkan angin," cerita wanita itu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

13 di chukai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di chukai - Google Blog Search


Haji Hanafiah Untuk DUN <b>Chukai</b> | BLOG - BLOG PARTI PAS

Posted: 02 Sep 2011 11:04 AM PDT


'Cah Keting' ritual yang mendarah daging dalam Umno

Posted: 02 Sep 2011 08:59 AM PDT

-Tiga Bahagian tiga orang Menteri Besar Terengganu
Selepas menghadiri majlis buka puasa dan hari raya PEKIDA baru-baru ini, saya diminta komen oleh wartawan akhbar Sinar harian, tentang amalan 'cah keting' dalam Umno Terengganu.

Saya tak tahu apa tujuan wartawan tersebut bertanya saya soalan tersebut. Mungkin kerana kenyataan yang dikeluarkan oleh mantan Ahli Parlimen Kuala Nerus Che Azmi Abdul Rahman mengenai jangkaannya 'cah keting' akan terus berlaku dalam Umno Terengganu.

[Gambar - Awang Tera ADUN Chukai dan Exco Kerajaan Terengganu hadir bersama dalam majlis berbuka puasa dan Hari Raya PEKIDA]

Sebenarnya, Che Azmi bercakap dari hatinya 'speak from his heart', kerana Che Azmi adalah dianggap 'mangsa' dalam 'cah keting' Umno Terengganu menjelang pilihanraya umum 2008. Selain Che Azmi, banyak lagi mangsa yang dimakan oleh 'pemangsa' dalam Umno.

Antaranya, Menteri Besar Terengganu Dato' Seri Haji Ahmad Said (ambil title penuh sementara masih ada) yang juga ADUN Kijal. Semua orang tahu, bekas Menteri Besar, Idris Jusoh mahu menggantikan Ahmad Said dengan orang lain.

Yang sama antara Ahmad Said dengan Idris Jusoh adalah, dua-dua orang 'gedebe' dalam Umno, seorang dari Selatan dan seorang dari utara. Yang bezanya, Ahmad Said lebih lama dari Idris dalam politik Terengganu. Sebab itu walaupun Idris yang merancang segala penipuan pilihanraya dalam tahun 2004, namun Ahmad Said menggantikannya ketika Idris ditendang dari Wisma Darul Iman.

Bagi saya 'cah keting' sudah mendarah daging dalam Umno, bukan setakat amalan dan budaya, tetapi sudh jadi 'ritual'. Sebab itu timbul cerita tentang ahli-ahli Umno ketika mereka 'orang iasa' dan ketika mereka mendaki dan berada di puncak kuasa.

Ahli biasa Umno, suami isteri, apabila bangun dari tidur pada waktu pagi, si isteri akan bertanya kepada suaminya, "Abang, kita nak makan apa pada hari ini?,"

Apabila telah meningkat menjadi pemimpin pertengahan, menjadi kroni kepada pemimpin atasan, mendapat anugerah projek atau konsesi balak, maka si isteri akan bertanya kepada suaminya apabila bangun dari tidur,"Abang kita nak makan di mana hari in?,".

Apabila menjadi pemimpin yang lebih tinggi, peringkat negeri atau peringkat pusat, dipuncak kuasa, ada wang ringgit dan kekayaan, ahli Umno suami isteri sudah tidak tinggal lagi di rumah kampung, tetapi tinggal di banglo ratusan ribu, malah jutaan ringgit.

Maka, ketika itu, si isteri ketika bangun dari tidurnya akan bertanya kepada suami, "Abang kita nak makan siapa pada hari ini?,"

Sebab itu, apabila kita pergi ke Kuala Nerus pada hari ini, pasti terdengar khabar, Dato' Nasir Ibrahim Fikri sedang menggerakkan jenteranya untuk 'mencah keting'  ADUN Seberang Takir. Khabarnya, Naib Presiden Umno Zahid Hamidi terpaksa turun cuba mendamaikan 'pertelagahan' antara Nasir dan Razif.

Nasir bercita-cita untuk mengikut jejak langkah ayahnya, menjadi Menteri Besar Terengganu. Oleh yang demikian, dia perlu mengembalikan nostalgia untuk kembali ke Seberang Takir umpama 'sirih pulang ke gagang'

Tetapi kalau kita ke Hulu Terengganu, lain pula versi 'Menteri Besarnya'. Tengku Putera pula sedang menyiapkan hulubalangnya, untuk bertempur dengan si budak hingusan Rozi Mamat.

Tengku Putera akan menjadi Menteri Besar selepas pilihanraya umum ke-13, oleh itu beliau mesti bertanding di kawasan asalnya, DUN Telemong.

Dalam Majlis berbuka puasa dan hari raya PEKIDA di Chukai, lain pula khabar ceritanya, lain pula Menteri Besarnya.

Ahmad Said pada kali ini sudah hampir pasti tidak akan lagi menjadi Menteri Besar Terengganu. Tempoh sepenggal sejak 2008 sehingga pilihanraya umum ke 13, adalah hanya 'tempoh pinjaman' kepada Mad Said.

Bahkan yang paling hebat, desas desus lama yang pernah dinafikan oleh Mad Said akan menjadi kenyataan, umpama 'impian Idris, yang menjadi realiti'.

Mad Said akan di'cah keting'kan dan dibuang dari negeri Terengganu apabila ada pihak yang sedang mengatur, ADUN Kijal itu akan bertanding di parlimen Kemaman. Makan dengan itu, ahli parlimen masakini, Shabery Cheek akan turun bertanding di DUN Chukai.

Di Kuala Nerus, ritual cah keting Umno adalah Nasir (Botok) akan jadi Menteri Besar. Di Hulu Terengganu, Tengku Putera pula akan menjadi Meneteri Besar.

Maka, di Kemaman pula, ritual 'cah keting' Umno adalah, Shabery Cheek akan menjadi Menteri Besar Terengganu, menggantikan Mad Said!!!

Jatidiri Anak Merdeka 2011 -Sedih

Posted: 31 Aug 2011 12:00 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Begitu juga dengan kos produksi kami yang sangat rendah melalui sokongan peminat-peminat CandidSyndrome yang menjadi hos kami speanjang pengambaran selama 2 hari di Chukai. Sitai bukan satu individu, tetapi satu ikon watak yang ...

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


Sebanyak RM337, 360.00 belum dikutip dari Giant <b>Kijal</b>? | Darul Iman

Posted: 01 Aug 2011 02:26 PM PDT

KUALA TERENGGANU (Buletinonline) – Benarkah sebagaimana didakwa oleh beberapa ahli Majlis Perbandaran Kemaman (MPK), pihak berkuasa tempatan itu belum dapat mengutip sewa dari Giant Kijal Mall?

Sehingga bulan Julai 2011, Giant Kijal telah beroperasi selama 8 bulan apbila mula dibuka pada bulan Disember lalu.

Pada bulan Mei lalu, rakyat Terengganu dikejutkan dengan kemurahan hati Menteri Besar Terengganu Dato' Seri Ahmad Said yang benar-benar ingin melihat sebuah pasaraya dibina dikampungnya.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ladang, Dato' Tengku Hassan Omar telah mengemukakan soalan bertulis yang meminta kerajaan menjelaskan milik siapakah bangunan yang diduduki oleh Giant di Kijal.

Dato' Tengku Hassan turut bertanya berapa kadar sewa bangunan tersebut dan tempoh sewaannya.

Kerajaan Umno-BN Terengganu dalam menjawab soalan tersebut memberitahu bahawa bangunan yang diduki oleh Giant di Kijal adalah milik Majlis Perbandaran Kemaman.

Kadar sewaan bagi sebualan adalah RM 42, 170 dan temph sewaan wajib adalah 3 tahun tambah 3. (3+3).

Dengan itu, sehingga kini sebanyak RM337, 360.00 sewaan yang telah tertunggak yang tidak dapat dikutip oleh MPK.

Pasaraya Giant menurut persetujuan asal dibawah pemerintahan bekas Menteri Besar Idris Jusoh, sepatutnya beroperasi di Mesra Mall Kertih, sebuah pusat beli belah milik anak syarikat Petronas KLCC (Holdings) Sdn Bhd

Bukan sahaja Ahmad tidak hadir merasmikan Mesra Mall tersebut, malah pasaraya Giant turut disekat oleh Ahmad.

Ahmad mungkin melihat kehadiran Giant di Mesra Mall sebagai suatu daya tarikan kepada orang ramai, yang menjadi saingan kepada hasratnya membangunkan sebuah bandar baru di Kijal.

Pembinaan Bandar baru Kijal yang dibiayai oleh Lembaga Tabung Amanah Warisan (LTAWNT) sehingga Mei lalu telah menelan belanja RM153, 776, 166.00

13 di kuala besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala besut - Google Blog Search


Suspek ketiga culik gadis 15 tahun <b>di Kuala Besut</b> berjaya ditahan <b>...</b>

Posted: 20 Aug 2011 07:13 PM PDT

Posted on August 21, 2011, Sunday

BESUT: Seorang pemuda 23 tahun yang merupakan suspek ketiga kes culik gadis berumur 15 tahun di Kampung Alor Peroi, Kuala Besut pada 12 Ogos lalu berjaya ditangkap pagi kelmarin.

Ketua Polis Daerah Besut, Supt Kamaruddin Zakaria berkata, suspek ditangkap ketika sedang tidur di sebuah rumah tidak bernombor di Kampung Gong Manok, Semerak di Kelantan oleh polis pada kira-kira jam 10.30 pagi.

Katanya, suspek cuba melawan dengan menggunakan sebilah parang yang diletakkan di bawah bantal tetapi kecekapan anggota polis dapat memberkasnya selepas berlaku pergelutan.

"Suspek direman selama seminggu bermula semalam," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kampung Raja di sini semalam.

Siasatan mendapati suspek adalah positif dadah dan pernah ditahan kerana terbabit dengan kes jenayah seksual, katanya. Dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 9.15 malam, 12 Ogos lepas, suspek bersama dua individu lain telah melarikan gadis berkenaan di hadapan sebuah kedai runcit di Kampung Alor Peroi, Kuala Besut dengan sebuah kereta Perodua Kancil.

Tindakan pantas bapa gadis berkenaan melaporkan kejadian itu kepada pihak polis telah menemukan gadis berkenaan yang disembunyikan di sebuah rumah tidak bernombor di Kampung Gong Manok, Pasir Putih, Kelantan.

Dua lelaki berumur 25 dan 17 tahun berjaya diberkas tetapi suspek ketiga telah melarikan diri terlebih dahulu sebelum polis sampai.

Dalam perkembangan lain, Kamaruddin berkata, polis percaya empat suspek (lakaran imej) dapat membantu polis menyelesaikan lima kes jenayah jalanan seperti samun dan ragut di sekitar daerah Besut sepanjang bulan Julai dan Ogos yang membabitkan nilai kehilangan barang berjumlah lebih RM20,000.

Katanya, individu yang dikenali melalui lakaran imej dipercayai berumur di bawah 30 tahun dan merupakan penduduk tempatan. — Bernama

Sehubungan itu, beliau meminta kerjasama orang ramai supaya melaporkan segera kepada polis sekiranya kenal atau tahu di mana semua suspek dengan menghubungi IPD Besut di talian 09-6956200 atau mana-mana balai polis. — Bernama

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


pengalaman <b>di</b> jeti batu <b>marang</b> (1) By Bruce Lee | Cerita Seram <b>...</b>

Posted: 01 Sep 2011 06:37 AM PDT

kisah ani terjadi sekitar tahun 1999,kawanku ani tingal di kampung batu marang
jua,kegemaran dorang ani menangkap ikan dan paling dorang suka membintur ketam.malam atu kawanku ani membintur sama peradiannya dijeti kubur batu
marang.waktu atu bulan terang,sampai dorang dijambatan atu dorang pun memasang umpan dan melabuh bintur dorang dalam 15 biji,waktu atu air pasang,selesai dorang melabuh bintur dorang ani bual2 kosong sampai lupakan bintur dorang ani,tiba-tiba dorang kawanku ani terperanjat bila mendapati bintur dorang ani kana bangkit udah dan kana ampai dijeti,becakap tah dorang kawanku ani dalam kehairanan cemana buleh bintur dorang kana bangkit,umpan yang dalam bintur dorang pun kosong tanpa hasil.dalam kehairanan ani kawanku becakap arah adiknya supaya bekamas saja kan balik(siapa pernah kekubur batu marang gerenti tahu dijeti atu ada troley disediakan untuk mengusung jenazah).selesai bepanyap masa dorang kan turun keperahu tiba2 teliat dorang arah troley atu ada mayat berbungkus belimpang.apalagi pecut dorang balik perahu ani pun nda tantu.sekian

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved