ads

Jumaat, 14 September 2012

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


2 Sepupu Maut Disambar Petir <b>Di Marang</b> | MyNewsHub

Posted: 15 Aug 2012 07:11 PM PDT

MARANG – Dua sepupu maut disambar petir di Kampung Pengkalan Berangan, di sini, Rabu.

Tuan Ahmad Salihin Tan Ibrahim, 8, dan Tuan Mohd Azhar Tuan Sulaiman, 9, mati di tempat kejadian.

Kedua-dua murid Sekolah Rendah Kebangsaan Pengkalan Berangan itu dikatakan disambar petir ketika mereka mengikut bapa Ahmad Salihin ke ladang ternakan di Kampung Felda Cadur, kira-kira lima kilometer dari rumah mereka untuk menangkap lembu dan kerbau.

Menurut ibu Ahmad Salihin, Noor Hayati Mohd Noor, 37, suaminya keluar dari rumah kira-kira pukul 1 tengah hari diikuti anak dan anak saudaranya yang baru pulang dari sekolah.

Noor Hayati berkata anaknya dan Mohd Azhar memang rapat dan sentiasa mengikut suaminya Tan Ibrahim Tan Senik, 51, ke ladang untuk menangkap haiwan ternakan itu.

"Semasa mereka keluar rumah cuaca agak baik tapi selepas itu hujan turun dengan lebat beserta ribut dan kilat," katanya.Sementara itu ibu Tuan Mohd Azhar, Tengku Rosmawati Raja Ibrahim, 38, berkata anak keempat dari tujuh beradik itu agak manja kebelakangan ini dan rajin berbanding sebelum ini.

"Walaupun sedih namun saya reda dengan pemergian dua sepupu ini di saat beberapa hari lagi kita nak sambut Hari Raya," katanya yang terkilan kerana anaknya tidak sempat memakai baju Melayu yang dipilihnya sendiri.

Ketua Polis Daerah Marang DSP Ahmad Mazlan Yahaya ketika dihubungi mengesahkan kejadian.

Mayat kedua-dua sepupu itu dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah Kuala Terengganu untuk bedah siasat. – BERNAMA

Iklan Teks:

Berita Berkaitan:

Remaja Lelaki Maut Dipanah Petir

Pelajar KUIM Maut Dipanah Petir

Seorang Pelajar Maut Dipanah Petir

Dua Warga Bangladesh Maut Dipanah Petir

17 Cedera Disambar Kilat Di Kanada

13 Maut Dipanah Petir Selepas Tarawih

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Biaqpila™: Peniaga mati ditembak di depan kedai <b>di Marang</b>

Posted: 27 Aug 2012 03:00 PM PDT

MARANG: Seorang peniaga yang leka bermain dam, mati ditembak dalam satu kejadian di Kampung Bukit Cempedak di sini, malam tadi.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri ACP K.Manoharan berkata kejadian berlaku pada 11.30 malam ketika mangsa, Mat Keya Jusoh, 54, bermain dam dengan seorang rakan yang berusia 51 tahun di depan rumah kedai miliknya.
"Ketika itu, datang sebuah kereta jenis Perodua Viva yang dinaiki tiga lelaki yang mencari lelaki bernama 'Pok Mat' dan kemudian berpura-pura meminta untuk diberikan minuman.

"Bagaimanapun, salah seorang suspek telah melepaskan dua das tembakan dari dalam kereta yang jaraknya kira-kira lima meter sehingga mangsa rebah dan ketiga-tiga suspek terus melarikan diri," katanya kepada pemberita hari ini.

Beliau berkata tembakan itu mengenai rusuk belakang sebelah kanan dan rusuk depan sebelah kiri mangsa, yang dikejarkan ke Hospital Daerah Hulu Terengganu untuk menerima rawatan, sebelum disahkan meninggal dunia tidak lama kemudian.

Manoharan berkata motif sebenar kejadian masih disiasat dan gerakan memburu suspek yang berumur lingkungan 25 dan 30 tahun itu sedang giat dilakukan.

Beliau meminta orang ramai yang mempuyai maklumat berhubung kejadian itu tampil ke balai polis berhampiran bagi membantu siasatan, dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan bagi kesalahan membunuh.

Sementara itu, isteri mangsa, Sepiah Mamat, 53, berkata ketika kejadian, beliau berada di dapur dan sedang menyiapkan kuih untuk jualan.

Sepiah berkata selepas terdengar dua das tembakan yang disangkakan bunyi mercun, beliau mendengar teriakan rakan mangsa yang mengatakan suaminya ditembak.

"Saya, anak dan beberapa orang yang berada di dalam kedai terus meluru keluar dan melihat dia terbaring dan bergegas menghantarnya ke hospital," katanya. - Bernama

HM

KONGSI ARTIKEL INI MELALUI FACEBOOK

myMetroPeniaga mati ditembak di depan kedai <b>di Marang</b>

Posted: 27 Aug 2012 03:20 AM PDT

thumbnail

MELANGKAH era baru penuh cabaran, sektor pendidikan negara juga bergerak seiring bagi menjadikannya lebih proaktif, dinamik, profesional serta menepati standard global.

»

LAGI . BESTARI
  • Dua dalam satu

    ALAM kehidupan pelajar pasti menyeronokkan. Itulah dirasai pelajar Seni Rekaan Fesyen, Kolej Universiti Metropolitan Kuala Lumpur (KLMUC), Kuraisa Banu mengenai kehidupannya di kampus.

  • Sasband kumpul dana

    BERTUJUAN memberi pendedahan kepada pelajar untuk mengaplikasi kemahiran muzik dalam pelbagai bentuk persembahan, satu konsert khas dipersembahkan pasukan Pancaragam SMK Sultanah Asma (SMKSA) (Sasband), baru-baru ini. Konsert bertemakan 'Down the memory lane' itu menarik minat penonton dengan persembahan lagu-lagu klasik pada era 70-an, 80-an, 90-an serta himpunan lagu baru oleh 88 ahli pasukan.

  • Tiga pelajar raih Grand Award

    TIGA pelajar SMK Tanjung Datuk, Pengerang, Johor, iaitu Goh Zheng Yuen,16, Noor Faridah Ali,17, dan Farhan Yahya,16, mencipta kejayaan gemilang apabila mendapat tempat kedua dan membawa pulang anugerah Grand Award dalam Pertandingan Pereka Cipta Muda Peringkat Antarabangsa 2012, baru-baru ini.

thumbnail

LOGO Singa tertera pada model Peugeot memang unik kerana ia mempamerkan kegagahan dan kekuasaan ...

»

LAGI . VROOM
  • Kompak ada tarikan

    INDUSTRI automotif kini berlumba-lumba dalam menghasilkan kenderaan kompak selepas kereta kategori itu mendapat sambutan positif kerana ia dipenuhi karektor pemanduan yang praktikal.

  • Dua model watak baru

    WATAK baru dua model motosikal keluaran Suzuki Assemblers Malaysia Sdn Bhd (Suzuki) memberi gambaran positif mengenai imejnya yang semakin bergaya.

  • Kembali ke era perang

    PERTAMA kali melihatnya, ramai peminat motosikal berkuasa tinggi 'menggaru kepala' kerana langsung tidak menyangka jentera itu jenama tersohor di pasaran dunia sejak 121 tahun lalu.

thumbnail

E-SUKAN atau nama Sukan Elektronik yang dimainkan secara besar-besaran dengan pelbagai segmen ...

»

LAGI . it@METRO
  • Produk Baru: Galaxy Note baru lebih besar

    SAMSUNG memperhebatkan jenama telefon pintarnya dengan memperbaharui Galaxy Note menerusi versi kedua yang bakal diperkenalkan pada suku keempat tahun ini.

  • Produk Baru: Nokia cantik dengan 920

    NOKIA melancarkan gajet panas dengan model terbaru Lumia 920 yang kembali kepada kekuatan mereka iaitu fungsi kamera dengan teknologi PureView dipasang bersama Penstabilan Imej Optikal dan lensa Carl Zeiss.

  • Produk Baru: Kuasa fon telinga

    JENAMA Razer, yang terkemuka di dunia untuk aksessori muzik melancarkan model baru iaitu fon telinga Electra direka untuk menyampaikan kedalaman bunyi bass kuat dan muzik secara langsung dengan lebih jelas.

thumbnail

PEMANDANGAN mempesona di ladang lembu New Zealand memang terkenal di seluruh dunia apatah lagi ...

»

LAGI . SANTAI
  • Cuti belajar bahasa

    BERCUTI sambil belajar bahasa asing cukup menguntungkan, bak kata pepatah 'menyelam sambil minum air'.

  • Jamu selera dilatari KLCC

    SENYUMAN manis yang terukir ketika kaki melangkah ke ruangan lobi cukup menyenangkan hati.

  • Enam pakej cuti berbasikal di Raub

    MENGAYUH basikal sambil menghirup udara segar sesuatu yang mengujakan apatah lagi laluan menarik, menjadikan aktiviti berbasikal bukan sekadar mengayuh tetapi satu percutian.

thumbnail

SUKAR untuk menerima golongan yang sanggup membelakangkan agama serta menolak norma kehidupan waras ...

»

LAGI . AD-DIN
  • Kejayaan tak datang bergolek

    MUSIM peperiksaan datang lagi, bermula dengan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), anda kini semakin berdebar, begitu juga dengan ibu bapa.

  • Jihad rakyat Palestin

    HAMPIR setiap hari, rejim Zionis membunuh, memusnahkan tempat tinggal serta melakukan pelbagai kerosakan lain di bumi Palestin.

  • Ulasan Buku: Panduan atasi kenakalan remaja

    "HAI orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu daripada api neraka yang bahan bakarnya ialah manusia dan batu". (surahal-Tahrim: 6)

thumbnail

DALAM melewati penghujung Syawal tentunya kemeriahan sambutan rumah terbuka Aidilfitri masih ...

»

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


Tinta-tinta Ilmu: Membawa diri ke <b>Pulau Kapas</b>...

Posted: 30 Jun 2012 08:07 AM PDT

5 Jun 2012

Membawa diri ke Pulau Kapas...

Oppss... Jangan salah faham, aku bukan cuba melarikan diri dan bersembunyi di Pulau Kapas tetapi hanya bercuti dan merehatkan diri di Pulau Kapas setelah sekian lama menyumbang jasa dan bakti di sekolahku... Hehe cuti sekolah amat ditunggu oleh aku dan rakan sekerjaku...Cuti pertengahan tahun ini, aku habiskan di kampung halaman dan di Pulau Kapas. 
Pulau Kapas terletak di Terengganu dan merupakan Taman Laut Malaysia yang dilindungi di bawah Akta Perikanan 1985. Taman laut ini ditubuhkan untuk melindungi dan memulihara kepelbagaian habitat dan hidupan marin. Segala aktiviti yang merosakkan terumbu karang dan ekosistem laut adalah dilarang dan salah di sisi undang-undang. Selain Pulau Kapas, Pulau Redang dan Pulau Perhentian juga merupakan kawasan Taman Laut.

Untuk sampai ke Pulau Kapas, aku perlu menunggu bot di jeti Marang. Tidak ku sangka terjumpa rakan sekerjaku, Cikgu Rizal yang bercuti dengan keluarganya di Pulau Kapas jugak. Betapa kecilnya dunia ini. 
Perjalanan lebih kurang setengah jam diperlukan untuk tiba di jeti Pulau Kapas. Inilah pengalaman pertama kali aku menaiki bot di laut... Terasa gelong dilambung ombak. Dari kejauhan aku dapat melihat Pulau Kapas...
Aku menyewa di Resort Mak Cik Gemok untuk sehari semalam sahaja. Makanan dan minuman di Pulau Kapas ini agak mahal, jadi kakak dan abang iparku membawa makan tengahari dan malam. Air mineral memang kena bawa kerana kawasan pulau mempunyai kadar hidrasi yang tinggi. 

Antara kemudahan yang terdapat di Pulau Kapas
Bila dah sampai pantai, aktiviti aku dan adik-adikku ialah bergambar di sekitar Pulau Kapas. Tetapi kakak dan keluarga abang iparku terus terjun kedalam laut selepas menjamu selera. Memang tak sabarlah diorang ni untuk mandi walaupun cuaca panas terik.. 
Aku dan adikku pula mandi laut selepas cuaca agak redup. Lama juga berendam di laut. Aku melakukan aktiviti 'snorkling' walaupun tiada yang menarik pun dekat dasar pinggir pantai kecuali batu karang yang bersepah di dasar laut. Kalau bertuah, dapatlah melihat anak ikan yang berwarna putih macam batu. Sekali-sekala tertelan air masin fuh.. pahitnya tak tergambar rasanya... 


 Menikmati keindahan pantai pada waktu senja..
Langit tidak selalu cerah. Tibalah masanya aku perlu beredar keluar dari laut kerana awan mendung mula berarak dan angin mula bertiup kencang menanda hari hendak hujan.. Apapun aktiviti 'snorkling' ini best macam penyelam profesional plak...
Malamnya, Pulau ini sunyi kerana pulau ini tidak mempunyai penduduk kecuali pelancong yang mengunjungi pulau ini.... Sungguh indah langit malam, dihiasi bintang dan deruan ombak memecah kesunyian malam...
Syukur, alhamdulillah.... Maha Suci Allah yang menjadikan bumi ini sebagai hamparan kepada manusia dan menghiasi langit malam dengan bintang-bintang bergemerlapan....


Antara yang menarik di Pulau Kapas ialah gua kecil, batu karang yang bersepah di tepian pantai

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Sumbang Mahram Yang Aneh <b>Di</b> Zaman Moden Hanya <b>Di Hulu</b> <b>...</b>

Posted: 13 Sep 2012 11:10 PM PDT

September 14, 2012   ·   50 Comments

PAS Fitnah Sumbang Mahram SUK UMNO Hulu Terengganu

Sehari dua lepas media dan blog picisan pro pakatan pembangkang yang sebahagian besarnya terdiri daripada pengikut tegar dan totok kepada Parti Islam SeMalaysia (PAS) telah menyebarkan berita angin kononnya Setiausaha Kerja UMNO Bahagian Hulu Terengganu telah membuntingkan anak tiri sendiri sehingga melahirkan anak.

Sumber yang mereka guna pakai untuk menyebarkan berita tersebut datangnya dari seorang pemimpin PAS, Kamaruzaman Abdullah yang dipanggil oleh totok PAS sebagai USTAZ dan kini adalah Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Terengganu.

Kamaruzaman mendedahkan perkhabaran tersebut dalam ceramahnya di satu program politik anjuran PAS yang diadakan di Kampung Banggol Binjai, Tepoh. Menurutnya berita aib tersebut diperolehinya hasil bisikkan seorang anggota polis semasa dia sedang berhari raya di Balai Polis Kuala Berang.

 "Pagi tadi saya pergi beraya di balai polis Kuala Berang, dia berbisik kepada saya…. Ustaz tahu tak…. ..SUK Bahagian Umno Hulu Terengganu kena tangkap, (sekarang) ada di lokap, beristeri dua orang dah, tapi dia lakukan sumbang mahram dengan anak tirinya. Lepas siasat, betul sungguh beranak doh anak tiri tu."

Penulis percaya ketika pemimpin Dewan Pemuda PAS itu menceritakan kisah bisikan tersebut kepada hadirin berkembang rasa bangga di hatinya kerana menjadi orang pertama dapat menyebarkan berita sedemikian. Itu normallah, berita sensasi dan hot tentulah ada nilainya tersendiri yang seronok untuk dibanggakan lebih-lebih lagi bila melibatkan parti lawan.

Sebelum ini, kisah sumbang mahram dikaitkan dengan seorang pemimpin kanan pembangkang dari Pahang dan penulis percaya kisah sumbang mahram yang di bawa oleh pemimpin PAS ini tentulah ada matlamat disebaliknya sama ada untuk meneutralkan impak negatif sebelumnya atau sekadar untuk mencemar imej lawannya.

Untuk info semua, pemimpin kanan pembangkang itu telahpun dibebaskan selepas ujian DNA diperolehi, manakala darah daging sendiri iaitu anak kandung lelakinya yang baru berusia 14 tahun pula telah didakwa secara rasmi melakukan aktiviti seks sumbang mahram yang menyebabkan kakaknya yang berusia 15 tahun mengandung dan melahirkan anak.

Berbalik pada isu sumbang mahram yang dituduh oleh pemimpin Dewan Pemuda PAS Terengganu itu, sebenarnya bagi penulis ianya agak aneh, pelik  bin ajaib dan cukup unik kerana dengan hanya sumber bisikan pun sudah cukup untuk 'USTAZ' PAS itu mempercayainya sehingga turut mempengaruhi para bloggers PAS PKR yang sudah sedia bebal dan akal sejengkal.

Patutlah banyak sangat fitnah dan adu domba bergentayangan sejak wujud PAS atas muka bumi ini, rupanya sumber bisikan sosek sosek yang tidak tahu hujung pangkal betul atau salah pun sudah jadi rujukan utama pemimpin dan penyokong PAS. Bangang 7 tingkat, tolol berlapi-lapis betul.

Benda luar tabie sedemikian jika betul berlaku membabitkan mana-mana pemimpin UMNO, kami penyokong UMNO takkan sesekali menyokong pemimpin bernafsu binatang sedemikian, yang salah tetap salah dan memang patut disiasat serta dihukum jika sabit kesalahan yang terbukti. Itu jika betul seperti dituduh oleh PAS.

Hakikatnya, Setiausaha Kerja UMNO Hulu Terengganu bukanlah seorang lelaki sebaliknya jawatan tersebut sudah lama disandang oleh seorang wanita. Diulangi, SUK UMNO Hulu Terengganu adalah wanita merangkap seorang perempuan juga dikenali sebagai kaum hawa. 

Persoalan sekarang yang menuntut pemimpin PAS dan para bloggers bebalan PAS serta Keldai PKR jawab ialah, bagaimana mungkin untuk seorang Setiausaha Kerja yang berjantina sama macam mak hangpa semua mampu menyebabkan anak tiri perempuannya mengandung dan melahirkan anak?

Cukup unik, pelik dan maha ajaib bila seorang wanita mampu mengakibatkan anak tiri berjantina sama dengannya mengandung. Amatlah aneh bukan begitu? Dan keanehan paling unik di zaman moden ini hanya berlaku di Hulu Terengganu gara-gara bengap seorang pemimpin PAS.

Kalau ini bukan fitnah, apa agaknya kita nak panggil? Tazkirah agama alagaPAS atau apa?

Bloggers PAS dan PKR pun sama-sama bebal setaraf keldai, disebabkan bebal mereka tak pasal-pasal UMNO Bahagian Hulu Terengganu busuk sekejap namanya dan pembaca pula dapat dosa percuma. Dan tak pasal-pasal juga kakak K***** yang jadi SUK UMNO Hulu Terengganu dapat pahala besar sehari dua ini.

By


13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


Air Terjun Jeram Tanduk <b>Di Kemaman</b> - Interesting Place In <b>...</b>

Posted: 06 Sep 2012 12:04 AM PDT

Very nice spot i never knew there were this lovely place only just 30 km from Bandar Chukai but sadly the place are not develop in other words it like a pristine forest...No toilet or amenities..

Picture tell more than words

^_^

 for More Picture http://tokkapor.blogspot.com/2011/07/rehat-sekejap-air-terjun.html

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


WAN HAIRUL ANUAR kepada DR KHATA <b>JABOR</b>

Posted: 15 Aug 2012 03:29 PM PDT

With Greetings (Dengan ucapan): Pohon saga tangkainya berayun,
Bijinya indah merah menyala,
Menyala seri di tepi paya,
Kami sekeluarga memohon ampun,
Silap dan salah jangan dicela,
Moga berbahagia di Hari Raya.

Salam Aidilfitri,
Ikhlas dari kami sekeluarga:

Wan Hairul Anuar Kamaruddin
Sh. Rabi'atul Adawiyyah Sy Abd Azam
Wan Nur Humairah
Wan Uzair Faaris
Wan Umar Hariz

Reply WAN HAIRUL ANUAR

13 di dungun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di dungun - Google Blog Search


Jenazah Hanisah Selamat Dikebumikan <b>Di Dungun</b> | MyNewsHub

Posted: 07 Sep 2012 08:19 PM PDT

DUNGUN – Jenazah Hanisah Muhd Shah yang terbunuh dalam kemalangan jalan raya di Vladimirskaya, Rusia Ahad lepas, selamat dikebumikan pada 7.55 pagi tadi di tanah perkuburan Islam Syed Yahya di Kampung Molek di sini Sabtu.

Suasana pilu menyelubungi anggota keluarga dan jiran serta kenalan yang mula berkumpul sebelum subuh lagi di Masjid Tengku Ampuan Intan Zaharah di kampung tersebut.

Jenazah Hanisah, 22, pelajar tajaan Mara tiba di sini pada 6.53 pagi terus dibawa ke masjid tersebut untuk disembahyangkan selepas solat subuh sebelum terus dikebumikan dengan dihadiri lebih 100 kenalan.

Jenazah sebelum itu tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa (KLIA) 10.05 malam Jumaat dengan pesawat Emirates Airlines dari Dubai bersama jenazah seorang lagi pelajar Malaysia yang juga mangsa kemalangan sama, Adzreen Dimyati.

Manakala jenazah Adzreen, 22, pelajar tajaan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA)disemadikan di tanah perkuburan Islam Presint 20 di Putrajaya 12.40 tengah malam Jumaat.

Dalam kejadian tersebut, Hanisah dan Adzreen maut manakala lima lagi rakannya yang juga pelajar cedera apabila van yang mereka naiki bertembung dengan sebuah van selepas mereka baru kembali ke negara itu memulakan pelajaran semesta baru.

Kesemua mereka adalah pelajar tahun 5 Akademi Perubatan Negeri Nizhny Novgorod dan sedang dalam perjalanan dari Moscow ke Nizhny selepas pulang bercuti di Malaysia ketika kemalangan maut itu berlaku. – BERNAMA

Iklan Teks:

Berita Berkaitan:

Maut Ketika Tonton Perlawanan Bola Sepak

Dua Maut Makan Kulat Beracun Di Sydney

3 Lemas Ketika Mandi Di Pantai Kota Tinggi

4 Balik Majlis Pengebumian Maut

Ibu Maut, 3 Anak Parah Dalam Kemalangan

Jemaah Islam Maut Diserang Ketika Solat

Lelaki Maut Ditikam Dalam Pergaduhan

Maut Main Pistol Milik Bapa Saudara

Sepasang Kekasih Lemas Terhidu Asap Tilam

Jenazah Saiful Dijangka Tiba Hari Ini

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

NEK HALIMAH PENGUNDI TERTUA <b>DI DUNGUN</b> | blogr.my

Posted: 07 Sep 2012 11:16 PM PDT

NEK HALIMAH PENGUNDI TERTUA DI DUNGUN

6 hari lepas oleh princeduyong di puteraduyong.com/blog

NEK HALIMAH PENGUNDI TERTUA DI DUNGUN Nek Halimah Pengundi Tertua di Dungun Wanita 104 Tahun Mahu Tunai Kewajipan Mengundi "Jika dipanjangkan umur dan dipeliharakan kesihatan, nenek akan terus mengundi," itulah tekad yang diluah seorang pengundi warga emas, Halimah Muda yang berasal dari Kampung Paya Balai Besar, di sini. Faktor usianya yang kini mencecah 104 tahun [...]

13 di wakaf tapai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


Suara Generasi Baru » IKBN <b>Wakaf Tapai</b> Tawar Kursus Kemahiran <b>...</b>

Posted: 30 Jul 2012 02:11 PM PDT

Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Negeri Terengganu telah ditubuhkan pada 2 November 1979 oleh Kerajaan Negeri Terengganu. Penubuhan IKBN ini adalah penting untuk belia lepasan sekolah menerima pendedahan latihan kemahiran.

Selain itu, ia juga adalah bertujuan untuk menampung permintaan tenaga kerja mahir yang terhasil dari usaha-usaha pembangunan yang dijalankan oleh sektor awam dan swasta. Di samping itu, kerajaan negeri juga sedar peluang yang terhad dan latihan yang disediakan untuk lepasan sekolah.

Pengambilan pertama IBN Wakaf Tapai adalah pada 2 November 1979 di mana seramai 70 pelatih dalam tiga jurusan telah terpilih untuk menjalani Kursus Jahitan, Kursus Kimpalan, dan Binaan Bangunan. Pada tahun 1983, dua lagi kursus kemahiran telah diperkenalkan iaitu Kursus Pemasangan Paip dan Pendawaian Elektrik.

Seterusnya pada tahun 1985, corak latihan kemahiran telah ditukar menjadi dua bahagian iaitu 70% untuk Sistem Latihan Bersepadu (Pendekatan Bersepadu) dan 30%  untuk Latihan Pembangunan Manusia.

IKBN Wakaf Tapai telah berjaya melahirkan tenaga kerja mahir yang berdaya saing bagi memenuhi keperluan tenga kerja negara sama ada dalam sektor swasta mahupun sektor awam. Disini para belia ditekankan dengan misi untuk mencipta, memimpin dan menginovasi mereka melalui penyebaran pengetahuan dan disiplin teknikal dan mengangkat elemen vokasional dalam kecemerlangan belia dan pembangunan individu serta melahirkan belia yang berdaya saing dalam perniagaan dan industri sekaligus meningkatkan komitmen kepada aspirasi pembangunan masyarakat dan negara.

Tujuan utama IKBN Wakaf Tapai adalah untuk menyediakan latihan teknikal dan vokasional untuk membolehkan berdikari dan membuka bidang kerja sendiri yang bersesuai dengan kursus dan latihan yang diambil.

Selain itu, IKBN juga memberi nasihat kepada belia untuk meningkatkan peningkatan disiplin selaras dengan aspirasi negara dan turut menyediakan latihan kemahiran untuk meningkatkan kualiti kerja dan individu yang kompetitif

Dis samping itu, ia juga berperanan untuk menyediakan latihan untuk perniagaan dan perdagangan bagi melahirkan usahawan yang progresif menuju Wawasan 2020.

Antara kursus yang ditawarkan oleh IKBN Wakaf Tapai ini adalah Kursus Pemasangan Paip Gas, Kursus Pereka Gaya Rambut, Kursus Jahitan Pakaian Wanita dan Lelaki, Kursus Pemasangan Paip, Kursus Binaan Bangunan, Kursus Pendawaian Elektrik, dan Kursus Kimpalan Arka.

Para belia negara perlu mengambil peluang melengkapkan diri dengan pelbagai kemahiran bagi membolehkan mereka mengisi 3.3 juta peluang pekerjaan yang tersedia menerusi Program Transformasi Ekonomi kerajaan ( GTP ), di mana terdapat 12 sektor industri di bawah Bidang Ekonomi Utama Nagara ( NKEA ) seperti minyak dan gas yang menawarkan peluang pekerjaan kepada para belia.

Dengan perkembangan itu dan peluang kerja yang banyak, istilah  pengangguran di Malaysia sebenarnya tidak wujud iaitu pada kadar hanya dua peratus. Jika rakyat negara ini yang masih menganggur memberikan alasan tiada peluang pekerjaan, mereka sebenarnya tergolong sebagai pemalas dan memilih kerja.



Smk <b>Wakaf Tapai</b>: KEMPEN JALUR GEMILANG DAN AKTIVITI <b>...</b>

Posted: 05 Sep 2012 01:39 AM PDT


 Pada 30 Ogos 2012, Khamis lalu SMK Wakaf Tapai telah mengadakan "Kempen Jalur Gemilang Dan Aktiviti Sempena Bulan Kemerdekaan" bertempat di Dewan Terbuka SMK Wakaf Tapai. Majlis berlangsung pada jam 7.30 pagi (perhimpunan khas).
1. Memupuk dan menyemarakkan semangat patriotisme di dalam jiwa murid-murid.
2. Mencetuskan dan menyemarakkan suasana dan semangat kemerdekaan.
3. Mewujudkan rasa kekitaan dan kerja berpasukan seterusnya mengeratkan perpaduan di semua peringkat.
4. Mewujudkan kerjasama warga sekolah melalui aktiviti bersama.
5. Memberi peluang agar murid-murid menggunakan kreativiti mereka semasa aktiviti dijalankan.

Trip to Akademi BOMBA <b>Wakaf Tapai</b> T&#39;ganu - Blog Archive

Posted: 07 May 2012 04:49 AM PDT

30 April 2012 bersamaan hari Senayan, jam menunjukkan tepat pukul 17:40 sewaktu aku melangkah meninggalkan opis untuk bercuti selama 3 hari je. Malam tu lebih kurang pukul 21:30 aku bertolak balik ke kampung & sampai di rumah mak aku lebih kurang pukul 23:05. Berborak smpi tgh mlm tu perkara biasa tiap kali balik kampung walaupun tak ada topik yg menarik sangat. Bila dh betul2 ngantuk baru masuk tidur. Aku tak malas gantung kelambu & tidur di atas toto je. Padahnya mata aku sekadar mampu lena2 ayam bila tidur aku di ganggu nyamuk2 yg dahaga darah. Adeeiiii gatalnyaaa..
Lebih kurang pukul 3pagi aku terdengar bunyi moto & suara orang bagi salam. Rupa2nya Tokwan Coh yg panggil untuk memaklumkan bahawa anak dia (Senah) meninggal dunia awal pagi tu (Al-Fatihah) & mak aku adalah antara yg terawal diberitahu. Mak aku pergi ziarah & megaji & lepas tu tak tidur sampai pagi. Tidur aku pun tak nyenyak sampai ke pagi walaupun badan letih sangat.

1 Mei 2012: Cuti sempena sambutan Hari Buruh
Pagi2 lagi aku dh bergerak ke Anak Bukit nak beli udang & kacang buncis untuk buat rendang rempah nak cicah dgn pulut. Kacang je yang ada, RM 6:00 sekilo. Aku terus ke Cht Jering, masih tak jumpa udang yang aku nak. Taukey kedai tu kata udang mahal & susah nak dapat sebab cuaca kurang elok. Aku terus ke pasar di Simpang Empat pulak... haaa.. baru jumpa udang kertas (udang putih) bersaiz sedang berharga RM9 sekilo. Aku beli 3 kilo nak padankan dengan kacang buncis kat rumah (dlm 4 kilo).
Agak sibuk hari tu sebab:
Pertama: Mizi belum selesai dengan majlis tahlil unt arwah ayah dia (TokCu Haji Junus)
Kedua: Kalut dengan persiapan unt pengkebumian anak Tokwan Coh
Ketiga: Nak memasak di rumah mak aku unt majlis tahlil & do'a selamat ptg nanti (selepas Asar).

Dipendekkan crita, AlhamdulilLah majlis berjalan lancar dengan bantuan jiran tetangga. Tinggal saki-baki pinggan mangkuk cawan & yg seangkatan dengannya 2-3 lungguk menunggu untuk dicuci.
Aku ambik peluang untuk mengecas tenaga untuk diguna semula malam nanti. Tapi macam malam tadi jugak...lena2 ayam je.. haduiiii.. berat nih.

Jam  menunjukkan pukul 10:45 malam sewaktu abg2 aku sampai dalam rintik2 hujan. Tapi tak basah sangat pun. Sambil sembang2 kosong kami pekena kopi dengan niat untuk mencerahkan biji mata. Almaklum nak memandu lebih 400km nanti. Aku menyibukkan diri dengan menyusun beg2 di dalam kereta.
Tepat jam 11 malam Abg D sebagai pemandu pertama memulakan perjalanan. Tapi hanya mampu menyengkangkan matanya sampai ke Kuak je. Mata dah mula pedih disebabkan kurang tidur.
Abg Sani pulak menyambung tugas sebagai pemandu dari Kuak & berhenti di Batu Melintang lebih kurang pukul 2:45am. Masing2 memesan minuman & aku mengisi perut dengan nasi lemak sejuk & air kopi gano.
Selepas selesai makan minum & berehat, kami pakat-pakat keluar dari kedai & pada masa tu lah ada sorang polis tegur adik aku (Man)... katanya macam pernah tengok. sembang punya sembang rupa2nya si polis tu anak bekas ketua kampung yang berjiran dengan kampung aku. & arwah abg dia pulak sama tua dengan aku. Hmmm... sapa sangka akan berjumpa dgn org kampung di situ. Kebetulan salah sorang dari polis tu adalah bapak sedara kepada penolong pengarah akademi BOMBA di tempat yang kami nak tuju. Tapi sembang kami tak lama sebab masih jauh jarak yg kami perlu tempuh.
Pukul 3:15am giliran aku mengambil alih tugas memandu kereta aku. Bermula dari Batu Melintang & berhenti di satu tempat (aku tak ingat da nama tempat tu), dalam 64KM untuk sampai ke Wakaf Tapai. Abg Sani sekali lagi ambik alih & kali ni khidmat GPS betul2 digunakan. Pukul 6pagi kami berjaya jumpa Akademi BOMBA, tempat yg kami nak tuju & harus sampai sebelum pukul 8pagi.
Next... jari menekan GPS mencari masjid untuk solat subuh.
Haaa.... Di sini baru aku teringat kat pinggang aku ada kamera. Di masjid ni la gambar pertama yg dirakam oleh kamera kompak aku (sesudah solat & sesudah adik aku bersiap kemas).

Gambar bawah: Adik aku yg no7 (Abdul Rahman) dgn mak aku di depan masjid tempat kami bersolat subuh.
Gambar bawah: Man bersama sahabat baru sendang menyemak senarai dokumen
Gambar bawah: Man... siap sedia unt melaporkan diri (dgn tali leher merah yg pihak Akademi bagi). Gambar terakhir sebelum kami tinggalkan Man di situ. Maka terputuslah segala jenis komunikasi selama  2 bulan bermula dari tarikh lapor diri (kecuali kecemasan). No handphone, no ipad, no laptop & yg sewaktu dengannya.

Pukul 10am kami terdengar pengumuman dari pihak pengelola memaklumkan bahawa para ibu-bapa & waris dikehendaki meninggalkan kawasan Akademi BOMBA tu pada pukul 11 pagi. Man tengah sibuk di tengah padang & memang tak sempat nak tungg dah. Tapi sebelum tu kami semua sudah pun sersalaman & berpesan2 di antara Man & kami semua. Jadi kami mengambil keputusan untuk beredar dari Akademi BOMBA tu sebelum pukul 11 pagi.

Alang2 dah sampai ke T'ganu, kami ambik kesempatan unt bersiar2 di kawasan berdekatan.
Taman Tamadun Islam hanya beberapa KM je dari Wakaf Tapai. Jadi tidak ada alasan untuk tidak singgah.

Gambar bawah: Mak aku di depan pintu masuk ke Taman Tamadun Islam
Di depan gerbang masuk ke Masjid Kristal
Gambar bawah: Mak & adik bongsu aku tengah tayang handphone.. dok ejas sudut nak ambik gambar Masjid Kristal
Dari kiri: Abg Long (Abg D), AbgNgah (Abg Sani) & Mak
Haa... yg dok peluk mak dia ni kenai kot?
Gambar bawah: Aku berada betul2 di bawah lampu ni
Gambar bawah: Sabariah & Mak di dalam Masjid
Gambar bawah: Mimbar di dalam Masjid Kristal
Sebahagian dari ukiran khat
Amboi amboiiiii Sabariaaaahhh
Pintu keluar (dari dalam Masjid Kristal)
Whooppsss... tukang ambik gambar tak dan nak duduk
Cukup lah gambar2 ni yer...
Next.... kami menuju ke tempat tempat mengisi perut iaitu Kopok Losong Kak Yah yea yeaaahhh...
20 ketul yg rebus & 20 ketul yg goreng. Air sniri order. AlhamdulilLah kenyang jugak meratah kopok Kak Yah ni. Sedap.. tapi kalu bli bawak balik tak sedap pulak.
Harap mahap.. gambor tak der
Destinasi seterusnya ialah tempat menyoping iaitu Pasar Payang.. harap mahap... (harap mahap gambor tak der..) Beli serba sikit buah tangan unt para waris di kampung. Kami tak lama di Pasar Payang sebab masa pun terlalu suntuk. Lepas solat Zohor terus balik.
Persinggahan seterusnya (dalam perjalan balik) ialah di Masjid (aku tak ingat nama kawasan & nama masjid tu) unt tunaikan solat Asar & tunggu waktu Maghrib. Sesudah Maghrib kami bergerak menuju ke Bukit Bunga di Kelantan unt cuci mata tengok2 apa benda yg berkenan. Tapi tak dak apa yg melekat di hati pun. Aku sekadar mengisi perut dengan bihun sup & horlick panas.
Abg D sekali lagi mengambil tugas memandu balik dari Kelantan. Aku? koma... sedar2 dah sampai depan rumah. Punggah barang & abg2 aku pun balik ek ruamh masing2... tak sembang panjang dah & terus bummmm... lena.
Tamatlah sudah alkisah perjalanan pergi & balik.

13 di chukai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di chukai - Google Blog Search


Ucapan saya Pada Ceramah Perdana <b>Di</b> Geliga haji Muda Pada 6

Posted: 07 Sep 2012 09:52 AM PDT

 

di negeri terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri terengganu - Google Blog Search


Rumah Terbuka Aidil Fitri Persatuan Pelancongan <b>Negeri Terengganu</b>

Posted: 06 Sep 2012 09:04 PM PDT


Di bulan Syawal / September 2012 ini banyak juga jemputan Rumah Terbuka Aidilfitri yang blogger terima antaranya Rumah Terbuka Persatuan Pelancongan Negeri Terengganu yang di adakan di Kompleks Kraft Noor Arfa di Chendering, Kuala Terengganu.

Ia dihadiri oleh penggiat pelancongan samada pengusaha hotel, resort, pemandu pelancong, agensi pelancongan, pengusaha kraft serta mereka yang terlibat dalam industri pelancongan. Malah para pengunjung dan rombongan yang membuat lawatan ke kompleks kraft ini turut sama di raikan dalam majlis ini.

Pelbagai hidangan terutama' Signature Terengganu' iaitu Nasi Dagang, Nasi Minyak Terengganu, Laksa Kuah Lemah, ketupat, tapai pulut dan macam-macam lagi disajikan kepada para tetamu.

Persatuan Pelancongan Negeri Terengganu atau PPNT adalah badan bukan kerajaan @ NGO yang memayungi mereka yang bergiat dalam industri pelancongan samada individu mahupun organisasi. Ia adalah wadah atau medium untuk mereka menyuarakan pandangan serta idea bagi menambahbaik serta meningkatkan lagi industri di negeri Terengganu.

UMNO, BN DAN KERAJAAN <b>NEGERI TERENGGANU DI</b> HATI <b>...</b>

Posted: 12 Sep 2012 10:21 AM PDT


Umno dan Barisan Nasional (BN) Negeri Terengganu sudah berada di landasan siap siaga untuk menghadapi pilihan raya umum (PRU) ke 13.
Sudah tentu sebagai parti yang diberi amanah mentadbir negeri dan pusat, ia akan sentiasa memikirkan sesuatu yang terbaik untuk rakyat dari semasa ke semasa.
Difahamkan manifesto khas atau tambahan peringkat negeri akan diumumkan kepada rakyat Terengganu tidak lama lagi sebagai tambahan kepada pelbagai program pembangunan yang sedang dinikmati rakyat.
Maksud manifesto ialah, satu pernyataan umum atau deklarasi yang digunapakai oleh seseorang atau sebuah parti politik sebagai pernyataan akan perjuangannya, bagi mendapat perhatian pengundi.

Sudah tentu bagi BN, tradisi membela rakyat akan menjadi teras. Walaupun Pas baru berbicara tentang negara kebajikan, tetapi BN dan Umno telah lama berjuang ke arah itu dan rakyat telah dapat menikmati tradisi Umno dan BN itu.
Umno dan BN Terengganu di bawah pimpinan Dato' Seri Haji Ahmad Said seorang pemimpin yang berpengalaman sama ada dalam kerajaan mahupun politik dilihat sedang mendapat sokongan kuat dari rakyat, dari peringkat pegawai kerajaan sehingga ke akar umbi.
Kehadiran rakyat di majlis-majlis BN dan kerajaan hingga puluhan ribu membuktikan sokongan pada pimpinan yang ada.
Gandingan pemimpin yang berjiwa dan berorentasikan rakyat di peringkat pusat dan negeri ini cukup akrab, malah Perdana Menteri sentiasa menyokong pendekatan merakyat di Terengganu dengan beberapa hadir sendiri menyaksikan sokongan padu rakyat kepada kerajaan BN Terengganu masa kini.
Di peringkat pegawai-pegawai tadbir sudah lama merasakan perlantikan Dato' Seri Ahmad Said yang suatu masa dulu pernah menjadi pegawai tadbir negeri sebagai sesuatu yang cukup berharga.
Kedudukan rakan karib mereka itu, terutama bagi pegawai-pegawai yang seangkatan Dato' Seri Ahmad cukup dirasakan suatu pengiktirafan kepada para pegawai berkenaan.
Apatah lagi, sikap Ahmad Said itu tidak berubah, mesra dan tawaduk dengan rakan-rakan seangkatan dulu, sekalipun beliau kini sudah bergelar Menteri Besar atau Ketua Kerajaan.
Gurau sendanya, hilai tawanya dengan kawan-kawan masih seperti dulu dan beliau berasa cukup rapat dengan para pegawai tadbir kerana itu juga institusi yang memulakan beliau sebagai anggota kerajaan.
Sesuatu yang tidak benar kalau ada tohmahan kononnya pegawai-pegawai kerajaan tidak sukakan Menteri Besar itu; suatu anggapan yang jauh dari kebenaran dan hakikat yang sebenar.
Peristiwa kejatuhan BN Terengganu 1999 tidak boleh disamakan sama sekali kerana dahulu isu Menteri Besar terlalu lama dan isu Anwar Ibrahim yang masa itu rakyat masih kabur.
Ahmad Said baru beberapa tahun menjadi Menteri Besar, bukan belasan atau puluhan tahun; justeru itu menyamakan 1999 dengan keadaan sekarang amat tidak logik sama sekali, apatah lagi keakraban Dato' Seri Ahmad dengan para pegawai kerajaan negeri yang kebanyakannya sahabat-sahabat semasa sama-sama menjadi pegawai tadbir di tahun-tahun 80 an.
Sebenarnya, kecemerlangan Terengganu sekarang dengan pelbagai kejayaan dalam pendidikan, sukan, pentadbiran, perumahan dan sebagainya adalah hasil kerjasama rapat yang diberikan oleh para pegawai kerajaan kepada Menteri Besar dan Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri.
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved