ads

Selasa, 16 Ogos 2011

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


raihazi ~: hari kedua kami <b>di marang</b> & kuala terengganu

Posted: 01 Jun 2011 09:49 AM PDT

assalamualaikum..

sampai kuantan 11 lebih tadi.. 11 malam yea bukan 11 pagi :) memandangkan n3 banyak gambar maka sikit aje la yang boleh di taipkan. kena la seimbangkan n3 kan? kalau dah banyak celoteh kena kurangkan gambar, kalau dah berderet gambar xpayah la nak cerita panjang2.. x gitu :p

*read as mama keletihan memangku sofia yang tido sepanjang dalam kereta. asal masuk keta je dia lena.. jadi alasan utk seimbangkan n3 tu bukan alasan utama :D

sofia bergaya dengan tudung baru ayah beli kat pasar payang.. mms kat opah n ummi :)
elok sampai rumah, sofia pun jaga. saya dah susah hati takut dia lewat tido. mama dah ngantuk tahap gaban ni sayang oii.
ha, sebelum terlupa gambar dalam n3 ni memang sengaja disusun macam ni. cerita mengikut gambar adalah dari malam sebaik sampai di kuantan reverse sepetang di masjid terapung dan makan pagi di marang.. sori la kalau menyusahkan readers utk faham cerita :) peacee!

en gie singgah solat asar di masjid terapung ~ cantik pemandangan kat sini. ramai orang datang bersolat dan berehat. kawasan berhampiran ada tempat jual2 baju dan cenderamata.
oleh sebab mama xdibenarkan masuk kawasan masjid atas alasan yang xboleh disangkal sesiapa pun maka kami dua beranak terus mencari toilet. misi nya nak salin cd sofia. sofia berpeluh sakan masa ni. cuaca pun boleh tahan terik walaupun dah lebih 5pm
 
 
 tengah hari sebaik check out kami ke pasar payang di kuala terengganu. mulanya ingat xnak beli apa2 sebab bajet mesti harga mahal time cuti sekolah.. last bila dah jalan2 mula la tangan belek itu ini sambil angkat2 kening kat en gie hehehehehehe
mama dapat tudung saji *jauh2 kau pegi beli tudung saji hahahahahaha* yang cantik sebab ada anyaman, brooch tudung,
sofia dapat tshirt elmo dan tudung bling2
ayah borong makanan :D buah salak, dodol, keropok keping, lagi apa ntah ..
otw balik sempat singgah kelulut beli keropok leko yang sedap. makan panas2 best! terbaikkkk
 
 ni pulak cerita pagi tadi, kami bersarapan dekat je dengan guest house. saya makan nasi lemak berkongsi dengan cik sofia. en gie makan nasi dagang.
lepas makan, en gie dan en roy pegi site siapkan keje. kaum ibu dan anak balik bilik rehat2 tengok tv. hahahahaha best2 nikmat weii perut kenyang lepak diam2 dalam bilik ada air cond. mata layu jer, tapi sibuk belek hadiah sedar2 dah pukul 12 lebih. sofia tido lagi so cepat2 la kemas kain baju. kutip segala apa yang patut. buang sampah. elok je mama nya siap bertudung sofia pun terjaga hihihiihi bagus2!
mandikan sofia yang sibuk tanya ayah.. ayah belum balik la. entah kat site lagi ke xpun dah otw balik. saje malas nak mesej. yang penting siapkan barang2 dulu kalau xnanti lambat check out leceh la plak
sebaik check out kami ke pasar payang. 'memberi' wang kepada peniaga2 yang cantik dan peramah disana huuuhuuhuhu cantik la songket tenun kat situ.. harga pun boleh tahan mahal. padan la dengan hasil tenun yang superb tu
 
 
 
 
sinopsis : sarapan pagi di marang : en gie pegi site di rusila : check out 1+pm : shopping di pasar payang : bertolak balik : solat asar masjid terapung : singgah pantai kelulut beli keropok lekor : makan malam di balok : selamat tiba di kuantan
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di setiu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di setiu - Google Blog Search


Apa Orang Kata: 30000 jayakan PGU-2 <b>di Besut</b>

Posted: 04 Aug 2011 10:02 PM PDT

BESUT: Himpunan Kebangkitan Rakyat Peringkat Zon Utara Besut-Setiu "PAS Ganti Umno" (PGU-2) berjaya menggamit kehadiran para peserta dan pengunjung mencecah lebih 30,000 orang.

Program bermula seawal jam 9.00 pagi dengan kuliah Dhuha oleh penceramah bebas, Ustaz Azhar Idrus menarik minat anak-anak muda dengan kehadiran seramai 5,000 orang.

Pada malam sebelumnya, Ceramah Perbukaan PGU-2 turut dihadiri sekitar 10,000 orang dengan penampilan pemidato Pakatan Rakyat iaitu Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung Parti KeADILan Rakyat (PKR) Malaysia, Saifuddin Nasution Ismail.

Tinjauan pada majlis perasmian oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat pada jam 3.00 petang, pada 19 Mac 2011 lalu melebihi 5,000 orang hadirinnya.

Sejurus selepas ucapan perasmian tersebut "gimik" seorang pemuda menunggang kuda sambil membawa bendera PAS dengan diiringi hampir 20 pemuda mengibarkan panji-panji berkenaan.

Bendera tersebut simbol perjuangan Islam yang diserahkan kepada Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz dan disaksikan oleh Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Setiausaha Agung PAS, Dato' Mustafa Ali, Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato' Harun Taib serta pimpinan Pakatan Rakyat dari KeADILan (PKR) dan DAP.

Kedua-dua 'tok guru' tersebut akhirnya melepaskan belon ke udara dengan diiringi dua kali 'letupan' bunga kertas yang bertaburan mewarnai majlis pelancaran itu.

Pada sebelah petangnya, pidato khas disampaikan oleh Timbalan Ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Azman Shapawi Abd Rani, Ahli Jawatankuasa Muslimat PAS Pusat, Normala Sudirman dan Salebriti, Bob Lokman yang baru menyertai PAS.

Manakala, Ceramah Perdana PGU-2 disampaikan oleh Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali, Timbalan Pengerusi DAP Pusat, Dr Tan Seng Giaw dan Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato' Abu Bakar Chik.

Sempena program himpunan tersebut pihak penganjur turut mengadakan jamuan rakyat dengan mengorbankan 20 ekor lembu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

sepang-kederang: Projek I-SHARP <b>Di Setiu</b>..Indah Khabar Dari Rupa...!!

Posted: 20 May 2011 01:00 AM PDT


Aktiviti pembersihan hutan paya gelam dan pembinaan prasarana ternakan udang i-SHARP oleh pemaju Blue Archipelago Berhad di Kampung Nyatoh, Permaisuri, Setiu mula 'menempiaskan hasil' kepada penduduk di sekitar Kampung Rhu Sepuluh dan kawasan berdekatan apabila populasi kera yang sebelum ini menjadikan kawasan hutan ini sebagai habitat semulajadi mereka mula menunjukkan 'protes' di atas kerakusan tangan-tangan manusia mengorbankan kedamaian alam sekitar yang dihuni mereka sekian lama demi keuntungan projek i-SHARP yang dikatakan akan mencecah ratusan juta ringgit setahun.

Kehilangan habitat asal ditambah lagi dengan kerancakan kerja-kerja pembinaan memaksa populasi kera ini berkeliaran menjadikan kawasan kampung sekitar terutamanya di Kampung Rhu Sepuluh yang mula dilanda fenomena baru yang menganggu keselesaan dan ketenteraman serta rasa bimbang para ibu-bapa terhadap keselamatan anak-anak mereka.

i-BANTAH semalam dimaklumkan penduduk tempatan, projek belum lagi berjalan, udang belum lagi diternak malah meninjau secara umum kerja-kerja pembinaannya, kelihatan masih jauh lagi untuk disiapkan tetapi kumpulan kera 'berkunjung' menjadi tetamu baru yang tidak kami undang bukan setakat mula menganggu kehidupan seharian penduduk malah kami yang sedang sembahyang berjamaah di surau pun turut sama dikunjungi kera-kera yang melompat masuk ke surau.

Ternyata kebimbangan yang berulang kali disuarakan i-BANTAH berkaitan impak alam sekitar dan ekosistem terhadap perlaksanaan projek i-SHARP ini mula menampakkan kenyataannya.

Antara kebimbangan berfakta yang berulang kali disuarakan i-BANTAH, tetapi terus dipandang sepi pihak berwajib:

Kemusnahan Habitat Bagi Hidupan Liar

Hutan Gelam Air Tawar adalah habitat bagi spesis kera serta hidupan liar terancam seperti Tapir (Tapirus indicus), Tenggiling (Manis javanica), Kongkang (Nyticebus coucang), Bangau China (Egretta eulophotes dan Burung Botak Kecil (Leptoptilos javanicus). Spesis hidupan liar terancam seperti tuntung juga menerima impak kerana tuntung bergantung kepada kawasan tersebut untuk bertelur. Jelas! Kera antara yang terawal menunjukkan 'protes'! Pertarungan merebut kepentingan antara alam dan manusia tidak akan berakhir dengan situasi menang-menang. Yang kuat akan menang dan ada yang akan menjadi korban.

Kemusnahan Kawasan Pembiakan Hidupan Laut

Pengaliran sisa buangan (effluent) dari projek i-SHARP yang mengandungi kepekatan garam yang tinggi disebabkan penggunaan air laut sepenuhnya, akan mengubah ekosistem Sungai Chalok dan Sungai Setiu serta Lagun Setiu lalu menjejaskan hidupan di dalamnya. Lagun Setiu di samping merupakan kawasan pembiakan hidupan laut, juga merupakan tempat perlindungan dan asuhan bagi pelbagai hidupan laut seperti ikan, udang, ketam, siput dan kerangan yang menjadi sumber pendapatan nelayan. Tabung Perlindungan Hidupan Liar Dunia (WWF) cawangan Malaysia menyatakan kira-kira 60% anak ikan kerapu dan benih tiram untuk ternakan di Malaysia datangnya dari kawasan Setiu. Tempiasnya belum lagi dirasakan lantaran ternakan udang belum lagi bermula, tetapi ianya akan menyusul. Ketika itu siapa yang akan tampil memikul tanggungjawab terhadap kemusnahan ini?

Air Sungai Menjadi Toksik dan Tercemar

Ubat-ubatan dan baja yang digunakan dalam industri akuakultur mengandungi bahan kimia. Sebahagian daripada bahan kimia ini adalah toksik kepada hidupan laut dan menjurus kepada kemerosotan sumber laut. Selain itu ia akan menyebabkan pencemaran air bawah tanah dan permukaan. Sisa akuakultur yang mengandungi kandungan bahan nutrient, bahan kimia dan ubat-ubatan yang dialirkan ke sungai juga akan menjejaskan kualiti air sungai. Kandungan nutrient daripada najis dan makanan udang yang tidak dimakan menggalakkan pertumbuhan alga (eutrofikasi) yang akan mengurangkan kandungan oksigen di dalam sungai. Kekurangan oksigen di dalam sungai boleh membunuh hidupan di dalamnya.

Sangkar Penternakan Ikan Penduduk Tempatan Terjejas

Terdapat projek akuakultur dalam sangkar dijalankan penduduk setempat di kawasan hilir Sungai Setiu seperti penduduk Kampung Fikri. Sangkar-sangkar akuakultur milik penduduk tempatan ini akan terjejas akibat dari pengaliran air sisa buangan kolam udang seperti pencemaran bahan kimia, penyebaran penyakit serta peningkatan kadar kemasinan air sungai.

Kehilangan Tanah Pertanian

Sebanyak lebih 200 ekar tanah yang diusahakan untuk aktiviti pertanian di Kampung Banggol telah diambil untuk menjalankan projek akuakultur ini. Saguhati antara RM3,000 – RM5,000 yang dibayar untuk satu lot tanah RTB dengan keluasan 2.4 ekar tak banyak memberi makna berbanding kehilangan pergantungan petani kepada hasil pertanian yang dimusnahkan menyebabkan mereka kehilangan sumber pencarian. Walaupun dijanjikan peluang pekerjaan di kawasan projek, tetapi tinjauan Pengerusi i-BANTAH mendapati buat masa ini tenaga kerja dari Indonesia, Bangladesh dan Kemboja masih mendominasi. Janji adalah suatu janji tetapi situasi semasa itu yang dilihat. i-BANTAH tidak menyatakan pemaju berbohong, tetapi mohon diberikan penjelasan.

Banjir

Kawasan yang sedang dibangunkan adalah kawasan paya bertanah rendah yang terdedah kepada kesan pasang surut Sungai Chalok dan dilimpahi air ketika musim banjir. Dari segi ekosistem, kawasan paya bertanah rendah dikategorikan sebagai kawasan takungan air. Lantas, untuk mengelakkan kawasan projek bernilai jutaan ringgit ini ditenggelami air banjir, kerja-kerja tebus guna tanah sedang dilakukan supaya kolam udang berada di aras yang lebih tinggi dari air banjir. Keadaan ini akan menyebabkan aliran air itu beralih ke kawasan yang lebih rendah di sekitar tapak projek dan ini akan menyebabkan air membanjiri kawasan penempatan penduduk sekitar. Tunggulah musim tengkujuh akan datang dan phenomena ini cukup akan menjadi kebimbangan.

Hakisan Tanah dan Pemendapan Tanah

Kegiatan pembersihan tanah dan penambakan tanah serta pembinaan infrastruktur i-SHARP telah dan akan menyebabkan berlakunya hakisan dan pemendapan di Sungai Chalok. Hakisan tanah yang disebabkan oleh aktiviti pembukaan tanah ini meningkatkan pengaliran sedimen ke dalam sungai dan menyebabkan pemendapan di dalam sungai sekaligus mengeruhkan Sungai Chalok.
Masalah Sosial

i-SHARP digembar gemburkan akan menjanjikan sebanyak 1,500 peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan. Peluang pekerjaan sebanyak ini adalah mustahil untuk dijawat penduduk tempatan. Sekiranya peluang-peluang pekerjaan ini tidak dipenuhi, potensi untuk mendapatkan pekerja warganegara asing adalah tinggi. Kenyataannya telah mula terserlah. Jemputlah meninjau di kawasan projek walaupun kita adalah tetamu yang tak diundang tetapi kita adalah rakyat yang berhak mengetahui apa yang sedang berlaku di sekitar kita. Lihatlah siapa yang sedang bekerja. Kebanyakkannya Indonesia, Bangladesh dan Kemboja! Ini akan menyebabkan perubahan struktur sosial tempatan dan adalah tidak mustahil akan berlakunya masalah sosial dan kejutan budaya di kawasan setempat.

Akhirnya, kenapa pentadbiran Menteri Besar Ahmad Said hanya mengembar-gemburkan kemegahan projek yang masih samar kononnya untuk menjadikan Setiu sebagai hub pengeluaran udang terkemuka tetapi membisu dengan kesan negatif yang mula dirasai penduduk.

Lantaran itu, i-BANTAH mengulangi tuntutan ini kepada pihak kerajaan negeri kerana pengurnian ribuan hektar tanah kerajaan kepada pemaju Blue Archipelago Berhad dengan status pajakan selama 30 tahun bukan suatu isu remeh :

1. Kerajaan negeri harus memberi penerangan menyeluruh status sebenar projek ini kepada rakyat termasuk risiko yang bakal dihadapi penduduk.

2. Kerajaan harus mengkaji semula Laporan Kesan Terperinci Alam Sekitar (DEIA) yang dikeluarkan kerana DEIA yang telah dikeluarkan mempunyai banyak keraguan.

Dr Azman Ibrahim
Pengerusi Jawatankuasa Bertindak i-BANTAH
www.drazmanibrahim.com
..

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


SETIU HARI INI: Sehari <b>di Pulau Redang</b>....

Posted: 20 Jun 2011 12:03 AM PDT

Barisan Skuad Sayang bersama Puan Hajah Nik Aini (tiga dari kanan) dan Hajah Wan Maznah (dua dari kanan) bergambar kenangan bersama warga emas (tengah).

BATU RAKIT (PULAU REDANG) 16hb Jun 2011- Skuad Sayang (Pergerakan Wanita Umno Dun Batu Rakit) dan Puan Hajah Nik Aini Nik Soh isteri YB Adun Batu Rakit telah mengadakan satu lawatan ke Pulau Redang dalam Program Skuad Sayang Turun Padang. Skuad yang turut disertai oleh seramai 33 orang ini telah bertolak dari jeti Merang jam 9.00 pagi dan sampai pada jam 10.30. Kehadiran rombongan ini telah disambut oleh Ketua Wanita Umno Cawangan Pulau Redang Puan Remelah Omar.

Program Skuad Sayang Turun Padang ini yang diketuai Hajah Wan Maznah Nong selaku Ketua Penyelaras Pergerakan Wanita Umno Dun Batu Rakit merangkap Ketua Umno Bahagian Setiu juga turut disertai oleh APMT Dun Batu Rakit sebagai pengiring.Antara acara yang telah ditetapkan sepanjang lawatan ini ialah sumbangan bantuan makanan untuk warga emas,perlawanan persahabatan bola jaring dan juga majlis bacaan yassin.

Nik Aini (kiri) menyampaikan hadiah kepada pemain bola jaring.
Seramai 12 orang warga emas dan juga pesakit kronik telah dipilih untuk menerima sumbangan barangan dapur oleh Puan Hajah Nik Aini.Mereka-mereka yang terpilih menerima sumbangan ini amat bersyukur diatas kecaknaan yang telah ditunjukkan oleh Nik Aini dan Skuad Sayang.

Perlawanan persahabatan bola jaring bagi mengisi program lawatan Skuad Sayang ke Pulau Redang.
Majlis bacaan yassin yang diadakan dirumah Ketua Wanita Umno Cawangan Pulau Redang.
Hajah Wan Maznah menyampaikan sumbangan kepada Ketua Wanita Pulau Redang Puan Remelah Omar (dua dari kiri).
Warga Emas (tengah) menerima sumbangan dari Skuad Sayang.
Menghulur bantuan sambil bertanya khabar.
Warga emas tersenyum menerima bantuan makanan dari Nik Aini (kanan).
Nik Aini (kiri) sempat berjenaka bersama warga emas (bertudung hijau).

Cerita dan Gambar: MAZLAN MUSTAFA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Beladau Seri: <b>Pulau Redang</b> Dalam Kenangan 2011 ( Part II <b>...</b>

Posted: 14 Jul 2011 09:54 AM PDT


Kali ini saya  ingin berkongsi dengan Anda tentang landscape yang terdapat di Pulau Redang ini.  Foto ini diambil pada waktu tengahari di tepi pantai dan ianya langsung tidak di edit  kerana saya ingin mengekalkan keadaan semulajadi pada waktu tersebut. Lihatlah betapa cantiknya dan landainya  pantai yang ada di Pulau Redang ini . Terasa bangga jugak bila negara kita mempunyai pantai secantik ini. Tidak hairanlah ramai pelancong dari luar negara suka datang ke Pulau- pulau yang terdapat di negara kita. Kadang saya pernah bertanya kepada pelancong dari negara luar khususnya Eropah . Mereka sanggup tinggal hampir berbulan - bulan di pulau - pulau kat sini kerana sukakan keindahan yang ada di sekeliling pulau . Bagi yang sukakan kedamaian dan ketenangan kat sini adalah tempat yang sesuai untuk Anda dan keluarga berehat. Bagi photographer persendirian, kat sini pun banyak gambar - gambar menarik yang boleh di ambil. Yang paling best adalah semasa shoot mentari terbit dari ufuk timur..Kalau tak percaya ...Jom kita tengok gambar - gambar yang saya snap semasa beberapa hari bersantai di sini ...Jom..Jomm..

 
Foto ni di ambil dari sudut tepi pantai . Chalet yang ada dalam gambar ini adalah kepunyaan Laguna Redang 
Wah..begitu landai sekali pantai yang terdapat di sini . Ianya  adalah selamat untuk kanak - kanak bermandi manda di sini.

Kelihatan Nabihah dengan gaya machonya baru lepas mandi di tepi pantai
  Yezzar...sayalah  juara Prince of the Night bagi tahun 2011. Tak sia - sia saya pakai baju kungfu naga nie...ada aura ...
Foto ni di ambil ketika sebelum matahari terbit. Bihah pun telah bagun awal untuk melihat fenomena matahari terbit yang menunjukkan bermulanya siang..
 Itu dia faiq pun telah bangun dari tidur serta telah sama - sama menunggu saat kemunculan mentari di ufuk timur..Saat - saat sebegini bukan senang untuk kita lihat secara " live " . Ianya memerlukan kesabaran dan pengorbanan untuk bangun seawal pagi ..Jom kita tengok... ( foto ekslusif dari Zuhal Nakhoda - copyright reserved 2011 )
Itu dia mentari telah mula menunjukkan wajahnya dari ufuk timur..
Mentari beransur - ansur menampakkan wajahnya yang sebenar ..
kelihatan mentari mula mengintai di sebalik awan

Dan akhirnya mentari memberi sinar kepada semua makhluk Allah di muka bumi ini atas arahanNYA. Ianya menjadi petanda bagi Ahli - ahli Fikir...Bersyukurlah bumi ini masih lagi diterangi mentari dan esok masih ada ..
sekali sekala bersantai di sini sambil mengadap laut biru  mendamaikan jiwa .
 Antara yang turut serta dalam aktiviti snorkeling ke Taman Laut Pulau Redang ..

Zuhal Nakhoda sempat bersama - sama dengan keluarga  kakitangan firma Khairul Sofian Anuar & Co
( cawangan Dungun ) ..KSA Bagus ! Satu Malaysia satu KSA ..
Penulis merakamkan kenangan bersama keluarga kakitangan KSA ( Terengganu )
Sebagai kenangan , Penulis sempat berfoto bersama keluarga besar Khairul Sofian Anuar & Co di Pulau Redang bagi tahun 2011. Yezzzaarr..KSA ...Best. ! Bos- bos pun semua sporting ..jumpa lagi di tahun hadapan 2012..
Myspace text generator Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


TUDM <b>Gong Kedak</b> Guna Khidmat Pusat Simulasi Pertama <b>Di</b> Rantau Asia <b>...</b>

Posted: 25 Apr 2011 02:24 PM PDT

BESUT, 25 April (Bernama) — Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) kini memiliki sebuah pusat simulasi bagi kegunaan latihan operasi jet pejuang Su-30MKM (Sukhoi) berpusat di Pangkalan Udara TUDM Gong Kedak yang merupakan satu-satunya simulasi latihan seumpamanya di rantau Asia.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata pusat simulasi itu menempatkan dua set sistem yang berupaya menjalankan misi latihan secara online sepertimana dalam persekitaran penerbangan sebenar.

Katanya sistem yang dibangunkan oleh syarikat tempatan HeiTech Padu Berhad (HeiTech) dengan kos perbelanjaan RM258 juta itu mula digunakan sejak awal November lepas.

"Kelebihan sistem ini ialah ia mampu melatih juruterbang dan pegawai sensor persenjataan termasuk krew teknikal dengan menggunakan tahap keupayaan tinggi dalam mensimulasi model penerbangan pesawat, khususnya Sukhoi," katanya pada satu persidangan akhbar selepas merasmikan pusat itu dekat sini Isnin.

Turut hadir, Panglima Tentera Udara, Jen Tan Sri Datuk Seri Rodzali Daud, Pengerusi Eksekutif HeiTech Padu Berhad, Datuk Mohd Hilmey Mohd Taib, Panglima Divisyen 1 TUDM, Mejar Jeneral Ansa dan pegawai-pegawai kanan TUDM.

Dr Ahmad Zahid berkata sistem itu dapat menjimatkan kos perbelanjaan apabila kerajaan tidak perlu lagi menghantar juruterbang berlatih di luar negara seperti yang diamalkan sebelum ini.

Katanya TUDM mendahului negara-negara lain yang mempunyai pesawat Sukhoi di rantau ini dalam melatih juruterbang mereka, di mana negara-negara berkenaan sehingga kini masih terpaksa mengeluarkan belanja yang tinggi untuk menghantar juruterbang mereka berlatih di Russia.

Beliau berkata pusat simulasi itu juga dapat melonjak kemahiran juruterbang dan para pegawai TUDM sesuai dengan kehendak negara untuk melahirkan pasukan yang berkemahiran tinggi dan mempunyai tahap profesionalisme yang tulen serta sentiasa ingin maju.

Menurutnya pusat simulasi itu dibangunkan menerusi inisiatif pembiayaan swasta (PFI) di mana HeiTech Padu Berhad dipertanggungjawabkan untuk mengurus operasi serta penyelengaraan bagi tempoh 10 tahun sehingga tahun 2020.

Beliau berkata sistem simulasi yang dibangunkan itu juga mampu melakukan pemindahan teknologi ke negara-negara yang memerlukan dan ia bukan hanya khusus untuk pesawat tempur semata-mata malah boleh digunakan bagi simulasi pesawat komersial, dan menurutnya sejak dibangunkan pusat simulasi itu sudah melatih 28 juruterbang dan pegawai TUDM.

Selepas perasmian Dr Ahmad Zahidi mencuba alat simulasi itu selama kira-kira 40 minit, dengan diselia oleh para jurulatih penerbangan.

– BERNAMA

Advertisement
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


Articles 20VN | Dream Holidays at <b>Pulau Perhentian</b> Hotel | Pulau <b>...</b>

Posted: 16 Aug 2011 11:49 AM PDT

The Pulau Perhentian Hotel is a special vacation spot for me after watching documentaries on the barrier reef and some movies like Finding Nemo. My fascination with the exquisite beauty of the reefs made this a prefect spot. I was not disappointed to find it all true.

Here at Pulau Perhentian Hotel I could just step out of the room and enter the pleasantly warm waters, it was absolutely wondrous to watch the fish swim around my legs and snorkel my way to the reefs to meet the other gorgeous creatures we share the planet with.

The pleasure of standing and walking in the white beaches is only part of the fun. You can just relax and enjoy the salty ocean air that breezes in to heal and calm your soul. There are many choices of entertainment for the days and nights.

Waters of sapphire blue and clear as glass is like being in another world of news colors and teaming with life. The underwater world is different and fascinating. The hotel is on a small Island off the coast of Malysia, in the South China Sea and is called Perhentian Kecil. You can get there through a village named, Kelantanese of Kuala Besut.

The word - Perhentian means 'a port'; Kecil means 'small' and Besar means 'large'. The large port/Perhentian Besar is separated from the small port/Perhentian Kecil by a narrow strait with a very strong current. In the olden days, these ports used to fall along the trade route of the fishermen and traders from Saim. The atmosphere in the islands are set by their history.

There are not villages on the smaller Islands. They are where the resorts and cottages are located. The beaches on all these Islands have fine pristine sand and on the Island Perhentian Besar, is the best sand of all. Along the south east edge of the coast are the famous Islands of Pasir Panjang, Teluk Pauh, and Teluk Dalam. The sands are great but not as fine as those in Perhentian Besar.

The Pulau Perhentian Hotel is on the beach snuggled amongst the tall lush green palm trees and other rainforest vegetation. The little chalets are made out of the wood and sit on stilts. They are very comfortable, basic but clean and well kept. You will not miss the toilets at home, too. Each room has a queen-sized bed. The bed and bathroom linen is changed every day. They are washed and dried in the sun - these linen carry in the fresh, clean and crisp sunshine indoors. The beds are canopied with a mosquito net; there is a dressing table, cupboard, and a wall fan.

Eat out in a great environment with relaxes atmospheres tailored by nature. The food is wonderful and the cost are affordable. Spending time outside is why people visit Pulau Perhentian Hotel. The Islands are Eco-conscious and turn on the electricity at seven at night and off at seven in the morning. This is a great way to give back to the planet without giving more carbon imprints instead. For great pleasure swimming the barrio reefs and walking the white sands of the sea you will enjoy you stay at the Pulau Hotel. What a great place for families and friends to enjoy together.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di batu rakit - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di batu rakit - Google Blog Search


Guru Liwat Pelajar Sekolah <b>di Batu Rakit</b> Ditahan Reman - Teganuku..

Posted: 11 Aug 2011 07:00 PM PDT


Tidak tahan terus menjadi mangsa liwat gurunya sejak beberapa bulan lalu, seorang pelajar Tingkatan Satu sebuah sekolah menengah berasrama di Batu Rakit di Kuala Terengganu, membuat laporan di Balai Polis Batu Rakit di Kuala Terengganu, petang kelmarin.

Pelajar berusia 13 tahun yang tinggal di asrama sekolah itu dikatakan sering diajak guru berusia 41 tahun itu ke rumahnya di kuarters guru dalam kawasan sekolah untuk diliwat.

Susulan laporan polis dibuat mangsa, polis menahan suspek yang sudah berkahwin di rumahnya jam 4 pagi semalam dan kini direman empat hari.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Asisten Komisioner K Manoharan, berkata pelajar itu mendakwa menjadi mangsa liwat guru yang berasal dari bandar raya ini antara Mac hingga Jun lalu.

"Mangsa mendakwa diliwat tiga kali oleh guru itu antara Mac hingga Jun lalu di rumah guru itu yang terletak dalam kawasan sekolah.

"Susulan laporan polis dibuat mangsa, polis menahan suspek yang sudah berkahwin di rumahnya jam 4 pagi semalam dan kini direman empat hari.

"Kita menyiasat kemungkinan ada pelajar lain menjadi mangsa kerakusan nafsu guru itu," katanya di pejabatnya di sini, semalam.

Manoharan berkata, pelajar itu yang dikatakan berasal dari bandar raya ini dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di Kuala Terengganu, untuk pemeriksaan lanjut.

Beliau berkata, kes disiasat mengikut Seksyen 377 C kerana melakukan seks luar tabii yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


JAWATAN KOSONG TERKINI EXXONMOBIL <b>DI KUALA TERENGGANU</b> | SMART <b>...</b>

Posted: 27 Jul 2011 10:53 PM PDT

Kerja Kosong di ExxonMobil Terkini

ExxonMobil Corporation is the world's largest publicly traded international oil & gas company, having presence in over 200 countries. We are industry leaders in almost every aspect of the energy and petrochemical business. In Malaysia, ExxonMobil Exploration and Production Malaysia Inc. (EMEPMI) has business activities ranging from exploration, development and production of oil and gas. We operate more than 40 offshore platforms in 17 fields off the east coast of Peninsular Malaysia with a Turbo Machinery fleet of over 700,000 horsepower. We produce nearly a fifth of Malaysia's crude oil and condensate and half of Peninsular Malaysia's gas supply.

1. Open Interview

- Visit us at an open interview session to learn more positions in the offshore Terengganu.

Jobs Requirements:

- Certificate or Degree From Technical Institute

Do not forget to bring along your resume!

Date: Jumaat, 29 Julai 2011
Location: Awana Kijal Resort, Kijal, Terengganu
Time: 10.00 pagi – 4.30 petang

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


Teganuku..segalanya <b>di</b> sini..: Pelaburan Korea Selatan,Perancis <b>...</b>

Posted: 13 Aug 2011 07:38 PM PDT


"Bagi pihak rakyat dan kerajaan negeri, saya mengucapkan terima kasih kepada kerajaan pusat dan Perdana Menteri khususnya kerana bersetuju melaksanakan projek kerjasama penting ini yang akan meningkatkan lagi pembangunan ekonomi Terengganu dan ECER secara keseluruhannya," – Menteri Besar

Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said berkata, pelaburan terbaru itu sudah pasti membawa impak positif kepada perkembangan ekonomi hiliran di sekitar kawasan berhampiran seperti Kemaman dan Dungun.

"Bagi pihak rakyat dan kerajaan negeri, saya mengucapkan terima kasih kepada kerajaan pusat dan Perdana Menteri khususnya kerana bersetuju melaksanakan projek kerjasama penting ini yang akan meningkatkan lagi pembangunan ekonomi Terengganu dan ECER secara keseluruhannya," ujarnya.

Usahasama oleh kedua-dua syarikat itu melibatkan pelaburan RM2 bilion di Zon Ekonomi Khas (SEZ) Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) di Taman Polimer Kertih di negeri itu.

Pembinaan loji bio-metionina pertama di dunia dan platformn tiokimia pertama di Asia bernilai RM400 juta itu apabila siap kelak, akan membuka lembaran baharu bagi negeri itu.

"Apabila beroperasi kelak, ia akan membuka 500 peluang pekerjaan di mana 60 peratus dijangka diisi oleh warga kerja yang terdiri daripada anak Terengganu," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas majlis pembahagian wang zakat kepada 131 peneroka Ladang Ketengah Jaya di Kemaman.

Turut hadir, isteri Menteri Besar, To' Puan Seri Norliza Mahmud, Ahli Parlimen Dungun, Matulidi Jusoh dan Pengurus Besar Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah), Datuk Hamzah Ngah.

Dalam majlis itu, Seri Ahmad Said turut menyampaikan sumbangan Hari Raya Aidilfitri kepada 430 peneroka dan pekerja Ladang Ketengah Jaya.

Ahmad berkata, pembinaan loji berkenaan akan bermula tahun hadapan di satu kawasan seluas kira-kira 20 hektar di Kertih.

Apabila beroperasi kelak, katanya ia dijangka menjana kira-kira RM20 bilion dari segi jualan terkumpul menjelang tahun 2020.

Selain pelaburan itu, katanya Terenggnau juga menerima pelaburan RM1.3 bilion dari Peranchis di dalam bidang perikanan kawasan Tasik Kenyir.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di kemasik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemasik - Google Blog Search


Pemuda PAS DUN <b>Kemasik</b>: Pengarah PAS DUN <b>Kemasik di</b> program &#39;PAS <b>...</b>

Posted: 06 Jul 2011 08:48 PM PDT

Kerteh, 7hb. Julai - Pusat Khidmat Masyarakat PAS DUN Kemasik meneruskan misi 'PAS Bersama Mu' membantu golongan yang ditimpa kesusahan walaupun tiada kuasa pemerintahan dan sumber kewangan tetap.

Menurut Pengarah PAS DUN Kemasik, Ustaz Alias Abdul Hamid, program 'PAS Bersama Mu' ini menjadi aktiviti bulanan dan kebanyakkan golongan sasaran ialah mereka yang dalam kesempitan dan kesusahan hidup tetapi diabaikan dan disisihkan oleh kerajaan UMNO/BN disebabkan perbezaan ideologi politik.

Saudara Zakaria Awang, 50 tahun dari Kampung Baru, Kerteh seorang buruh mempunyai lima orang anak dan dua daripadanya mengalami masalah kesihatan.

Anaknya yang sulung, Mohd Alif Ridzuan, 14 tahun mempunyai penyakit sawan manakala anaknya yang kedua, Mohd Azrul Hakim, 13 tahun dikesan mempunyai masalah jantung.

Justeru itu, melalui tabung 'PAS Bersama Mu', Pusat Khidmat Masyarakat PAS DUN Kemasik telah mengunjungi kedua - duanya dan menyampaikan sumbangan kewangan sebanyak RM1,800.00.

Majlis penyampaian sumbangan disempurnakan oleh Pengarah PAS DUN Kemasik, Ustaz Alias Abdul Hamid.

Turut hadir ialah wakil dari akhbar Sinar Harian Kemaman, Ketua Penerangan PAS DUN Kemasik, Mohd Tishaah Hamzah, Bendahari PAS Cawangan Kg. Baru, Kerteh, Ustaz Haji Mohd Mahadi Nawi dan Ahli Jawatankuasa PAS Cawangan Kg. Baru Kerteh, Wan Mohd Faisal Wan Abdullah.

Ustaz Alias mengharapkan kerajaan UMNO/BN tidak mengabaikan golongan ini kerana mereka semua adalah rakyat dan menjadi tnggungjawap kerajaan untuk membantu golongan seperti ini.

'PAS DUN Kemasik hanya mampu membantu setakat yang ada, jika PAS diberi peluang sekali lagi menerajui kerajaan Terengganu insyaallah masalah keciciran seperti ini akan dipastikan tidak akan berlaku', ulasnya lagi.

Beliau seterusnya berkata, 'walaupun tanpa sumber pendapatan yang tetap, sumbangan orang ramai kepada PAS DUN Kemasik akan digunapakai bagi menolong golongan yang kesusahan', katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Tanah Lot Bangunan <b>di</b> Kg <b>Jabor</b> Chukai Kemaman

Posted: 06 Mar 2011 08:54 PM PST

[unable to retrieve full-text content]RM230,000.00. Harga Boleh Dirunding. Lokasi Tanah. Keluasan : 2326 Meter Persegi. Lokasi : Kg Jabur Mak Chili Kemaman. Status Tanah : Bangunan. Tanah Rezab Melayu.

di negeri terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri terengganu - Google Blog Search


Buletin Online: SPR digesa BERSIH kan senarai pemilih <b>negeri</b> <b>...</b>

Posted: 10 Aug 2011 10:27 PM PDT

- DUN Kijal paling ramai pengundi Myanmar yang diberi kad pengenalan
DUNGUN - Pada 21 Julai lalu, dalam satu sidang akhbar yang diadakan di Setiu, PAS telah mendedahkan 44 nama pengundi tempatan yang berkemungkinan mengundi lebih dari sekali.

Menurut Pesuruhjaya PAS Terengganu, Haji Mohd Abdul Wahid Endut, nama-nama 44 orang tersebut terdapat dalam daftar pemilih yang dikeluarkan oleh SPR pada lebih dari saru pusat mengundi.

Wahid berkata, ekoran pendedahan tersebut, pejabat Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) negeri Terengganu menafikan dakwaan PAS dan menyatakan hanya ada dua orang dalam rekod SPR yang memiliki dua kad pengenalan.

"Saya nak tegaskan, kita tak kata seorang ada dua kad pengenalan, satu orang ada satu kad pengenalan tetapi mengundi lebih dari sekali,

"dan ini sampai sekarang dia (SPR) tidak jawab, apa kedudukan 44 orang (tersebut),"jelasnya dalam sidang media disini, Selasa 9 Julai.

Beliau berkata, PAS Terengganu akan meneruskan carian bagi membuktikan bahawa daftar pemilih yang digunapakai oleh SPR sekarang adalah tidak BERSIH.

Sehubungan itu, beliau mendedahkan pula, terdapat kes warganegara asing yang diberi kad pengenalan dengan menggunakan kod 02 iaitu kod bagi negeri Kedah.

"(terdapat) warganegara asing yang telah diberi kad pengenalan, kod 02, negeri Kedah, pusat transitnya di Langkawi,

"orang Myanmar (atau) Burma, (yang) transit di Langkawi di proses kad pengenalan kod 02 lepas itu dihantar untuk mengundi di Trengganu dan di Pahang,"kata Wahid.

Menurutnya, jumlah keseluruhan warga Myanmar yang diberi kad pengenalan untuk mengundi di negeri Terengganu adalah sebanyak 5,006 orang.

Katanya, paling ramai pengundi tersebut terdapat dalam DUN Menteri Besar Terengganu, DUN Kijal dengan tumpuan di Peti Undi Seri Bandi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved