ads

Ahad, 8 September 2013

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


aku dan duniaku: PERCUTIAN <b>DI PULAU KAPAS</b>

Posted: 06 Jun 2013 10:40 PM PDT

Bismillahhirrahmannirrahim.... Salam Sejahtera.
Cuti sekolah kali ini agak panjang, selama 2 minggu. Cuti bermula dari hari Jumaat  (24/5/13) yg kebetulan jatuhnya cuti umum hari wesak. Musim cuti sekolah, ramai yg mengambil kesempatan membuat kenduri walimatul urus. Setiap hujung minggu ada saja jemputan, sehingga ada sampai tiga empat jemputan. Yg mana berhampiran dan kenalan dekat perlu diutamakan.
Pada 2/6/13 (Ahad) aku sekeluarga keluar rumah seawal jam 7.30 pagi untuk ke Kuantan sempena menghadiri satu jemputan perkahwinan, seorang sahabat Mr Hubby mengahwinkan anak mereka. Sebelum bertolak kami singgah di Taman Tun utk bersarapan.
Hari itu cuaca cantik. Langit cerah, panas memancar2. Alhamdulillah, kami selamat sampai ke PDRM Logistik, Alor Akar Kuantan lebih kurang jam 12.30 tengahari.
Macam2 makanan ada dihidangkan.  Keluarga kami diantara tetamu yg terawal sampai.. hehehe.. Epul dan Ako tidak menyempat2 nak bergerak ke Pulau Kapas. Selesai makan, kami pun meminta diri dari tuan rumah walau pun tak sempat menunggu pengantin datang.  
Kami perlu sampai ke Jeti Marang dalam jam 5 petang. Perjalanan dari Kuantan ke Marang mengambil masa lebih kurang 3 jam.  Alhamdulillah, kami sekeluarga bersama keluarga kawan Mr Hubby selamat sampai ke Jeti Marang lebih kurang pukul 4.30 ptg.
Cuaca panas terik. Sementara menunggu ayah berurusan dgn orang bot, dua budak2 ini duduk berehat di but kereta.

Ibu juga tidak melepaskan peluang mahu merakamkan kenangan di Jeti Marang sementara menunggu bot datang... hehehe... Bukan sahaja anak2 malah aku juga tidak sabar2 mahu sampai ke Pulau Kapas utk menikmati suasana dan menghabiskan percutian kami di pulau itu selama 4 hari 3 malam.
Sebaik nampak kelibat bot, perasaan teruja aku membuak2. Ombak kelihatan agak bergelora.  Mungkin sebelah petang deruan ombak kuat dari waktu2 lain kut. Yg peliknya, kami tidak diberi jaket keselamatan utk dipakai. Bahaya betul. Keluarga kawan Mr Hubby mempunyai 3 orang anak2 yg masih kecil. Bot dahlah laju yg amat. Aku menjerit2 setiap kali bot melanggar ombak. Terasa bot melayang2. Memang seramlah masa tu. Anak kawan Mr Hubby yg paling kecil sampai menangis sebab ketakutan. Kesian dia.
Inilah bot laju yg kami naik. Pengalaman yg tak akan aku lupakan. Takut tapi seronok.. hehehe.. Mr Hubby dan anak2 mengejek dan memperli aku sebab menjerit2 sakan. Perjalanan dari Jeti Marang ke Pulau Kapas mengambil masa lebih kurang 10 minit saja tapi rasa mcm 10 jam.. hahaha..
Di sinilah kafeteria Kapas Island Resort sekali gus tempat mendaftar masuk

Dua beradik ini tidak sabar mahu check-in

Ini surau, di sinilah kami ditempatkan kerana semua chalet penuh.. hahaha.. pada mulanya anak2 mengeluh tapi bila dah tidur satu malam di situ, eh macam best pulak. Ruangnya luas dan aircond dia sejuk giler, kata Ako.
Belajar dan sewa peralatan diving juga ada disediakan di sini

Cuaca panas terik sebelah siang

Kami berendam tak hingat sampai tak kesah kulit dimamah terik matahari.. hitam pun hitamlah, yg penting enjoyyyy..



Sepanjang hari kami mandi laut dan bersnokeling juga



Tidak ada aktiviti lain di pulau ini, selain berkubang, makan dan tidur.. hehehe..
Aku, anak2 dan keluarga kawan Mr Hubby


Makanan di sini sangat2 mahal. Percaya atau tidak hanya bersarapan utk 6 org dewasa berharga RM60. Nak tau makan apa? Makan roti bakar je dan air sorang satu dan 3 set telor separuh masak. Makan tengahari kos dalam RM150, begitu  juga untuk makan malam. Makan nasi berlaukkan ikan, tomyam, telur dadar dan sayur. Kalau seminggu duduk sini, memang pengsan.


Hari selasa 4/6/13 adalah hari terakhir kami di Pulau Kapas.  Pukul 11.00 kami menaiki bot dari jeti Pulau Kapas dan selamat sampai ke Jeti Marang 10 minit kemudian.
Laut kelihatan tenang. Bot yg kami naiki tidak seperti sewaktu kami pergi ke Pulau Kapas. Tidak melompat2 dan aku tidak takut langsung walaupun aku berharap bot itu dipandu laju dan melompat2 melawan gelombang ombak seperti pengalaman kelmarin. hahahaha.. 
Selamat tinggal Pulau Kapas.
Kami sekeluarga tidak terus pulang ke KL, sebaliknya kami singgah bermalam di Kuantan. Kami selamat sampai Kuantan dalam jam 4 petang dan terus check in di sebuah hotel ditengah bandar Kuantan.
Petang itu, kami ke Taman Gelora yg letaknya hampir dgn IKIP.  Di situ buat pertama kalinya aku merasa Mee Calong yg dicadangkan oleh seorang kawan Mr Hubby. Rasanya seperti mee sup.  Rupanya mee calong ini begitu popular di sini.
foto ini hasil dari pak gugel ..
Malamnya pula kami menghabiskan masa di Kompleks Teruntum sebelum makan malam di Restoran Mail ikan bakar di Tanjung Lumpur.

Keesokan paginya, sebelum bertolak pulang kami singgah pula di Restoran D'Jelira yg terletak di Peramu. Nasi kerabunya memang sedap, belum pernah aku rasa nasi kerabu sesedap ini di KL. Nasi kerabu yg diletakkan campuran ulaman, sambal campur budu, kelapa sangai, daging salai dan ayam bakar, makan sepinggan kenyang sampai ke petang.
Alhamdulillah, kami sekeluarga selamat sampai di rumah lebih kurang jam 1.30  tengahari.

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


teganuku: Polis - Tiada Mangsa Korban Tanah Runtuh <b>Di Jabor</b>

Posted: 26 Dec 2012 06:50 AM PST

Jalan masuk utama Jabor-Jerangau ke Air Puteh di Kilometer 139 kini sudah boleh digunakan selepas kerja membaik pulih jalan terbabit yang terjejas akibat runtuhan tanah awal pagi ini selesai dijalankan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR).

Lapan buah kereta tertimbus apabila tebing jalan masuk utama Jabor-Jerangau ke Jalan Air Puteh di kilometer 139 di Kemaman  runtuh, berikutan hujan lebat berterusan di kawasan itu, awal hari ini.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Supt Che Suza Che Hitam berkata, jalan tersebut dibuka kira-kira 5 petang ini dan turut terbabit dalam runtuhan tanah itu ialah sebuah lori dan lima kenderaan jenis sedan.


"Tiada kemalangan jiwa dilaporkan dalam kejadian itu dan kini jalan sudah boleh dilalui semua jenis kenderaan," katanya.

Dalam kejadian kira-kira 3.30 pagi ini tebing jalan setinggi 12 meter runtuh dan menimbusi jalan sepanjang 50 meter.

Tebing jalan runtuh kira-kira 3.30 pagi ini lalu menghempap kenderaan-kenderaan terbabit yang diletakkan di kawasan berkenaan.

"Kita khuatir kemungkinan ada orang yang tidur di dalam kereta yang tertimbus itu," katanya sebelum ini.

Che Suza berkata  pihaknya menghubungi Jabatan Kerja Raya (JKR) bagi membantu kerja-kerja membersihkan kawasan yang tertimbus menggunakan jentolak.

Katanya kejadian itu berikutan hujan lebat berterusan menyebabkan pergerakan tanah di kawasan itu.

Menurutnya runtuhan itu dipercayai berpunca daripada hujan lebat sehingga menyebabkan berlaku pergerakan tanah.

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


teganuku: 40 Individu Ditahan Dalam Ops Cantas Khas <b>di Kemaman</b>

Posted: 27 Aug 2013 09:55 PM PDT


Polis Terengganu menahan seramai 40 individu dalam Ops Cantas Khas yang dilakukan seharian di sekitar Kemaman pada Ahad.

Timbalan Ketua Polis Terengganu, Datuk Hamzah Mohd Jamil berkata, daripada jumlah itu, tiga ditahan atas pelbagai kesalahan manakala selebihnya bersabit penyalahgunaan dadah.

Beliau berkata, dalam Ops khas berkenaan, seramai 420 individu diperiksa dan operasi akan diperluaskan ke daerah lain dengan sasaran terhadap bekas banduan, penagih dadah serta individu berisiko tinggi melakukan jenayah.

"Polis juga turut mengadakan sekatan jalan raya, rondaan di kawasan-kawasan panas yang sudah dikenal pasti," katanya selepas majlis serah tugas Ketua Polis Daerah Dungun, Superintendan Dahlan Mohd Noor yang ditukarkan ke cawangan lain.

Hamzah berkata, pihaknya juga mengenal pasti seramai 45 orang bekas tahanan Ordinan Darurat di negeri ini yang telah dibebaskan sejak 10 tahun lalu.

Menurutnya, kesemua individu berkenaan kini dipantau pihak berkuasa bagi memastikan mereka tidak terlibat dalam jenayah berat di negeri ini.

"Kita sudah mengenal pasti kesemua tahanan yang dibebaskan ini dan sebahagian daripada mereka masih menetap di Terengganu dan ada juga sudah meninggalkan negeri ini.

 "Kami masih memantau pergerakan mereka dan mendekati golongan ini dengan memberi nasihat supaya tidak terjebak dengan salah laku jenayah," katanya.

13 di kemasik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemasik - Google Blog Search


Lawatan ke Mesramall dan Pantai <b>Kemasik</b> - SK Paya Bunga ONLine

Posted: 25 Aug 2013 09:44 PM PDT

22 Ogos 2013 - SK Paya Bunga telah mengadakan lawatan ke Kemaman, seramai 35 orang murid yang terdiri daripada murid tahun 4,5 dan 6 serta beberapa orang guru pengiring. Program ini yang diilhamkan oleh Puan Guru Besar di bawah Program Sekolah iaitu Santai Minda.Turut serta 5 orang guru ROSS mengambil kesempatan untuk mengikuti lawatan ini, kebetulan pada hari itu juga hari terakhir mereka yang telah seminggu berada di sekolah ini.
              Rombongan kami bertolak pada jam 8.30 pagi dengan menaiki bas sekolah menuju ke Kerteh, Kemaman dan tiba kira-kira pada jam 10.15 pagi. Murid-murid dibawa menuju ke tempat yang ditujui iaitu Mesra Mall untuk membeli belah dan bermain boling di sana. Kami juga tidak melepaskan peluang untuk pergi ke pantai Kemasik memandangkan Mesra Mall terletak berhampiran dengan pantai itu.Selepas selesai melawat tempat-tempat menarik di sana, kami bertolak pulang dan selamat tiba di SK Paya bunga kira-kira pada jam 6 petang.




13 di wakaf tapai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di wakaf tapai</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Jun 2013 09:32 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di wakaf tapai</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2013 09:37 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Tiga Beranak Maut Dalam Kemalangan <b>Di Wakaf Tapai</b>, Terengganu

Posted: 30 Apr 2013 08:25 AM PDT

Tiga sekeluarga maut dalam kemalangan di kilometer 27 Jalan Kuala Terengganu – Kuala Berang di Wakaf Tapai kira-kira pukul 3.45 pagi tadi.

Kejadian berlaku apabila kenderaan pelbagai guna dipandu Superintendan Ghazali Daud, 49 yang bertugas di unit Agama dan Kaunseling Bukit Aman terbabas.

Akibat insiden itu, isteri Ghazali yang dikenali sebagai Haniza, 40 tahun serta dua anak pasangan itu Ahmad Firdaus Izzudin, 11 dan Nur Aliah Adibah, 10 maut.

Manakala Ghazali serta lima anak iaitu Ahmad Fahmi Izzudin, 12; Nur Aliah Afifah, 7; Nur Aliah Atikah, 6; Aina Yusro,3 dan Akilah Husna, tujuh bulan cedera.

Ketua Polis negeri, Datuk Jamshah Mustapa memberitahu, mangsa yang cedera dihantar ke Hospital Kuala Berang, Hulu Terengganu sebelum dirujuk ke Hospital Sultanah Nur Zahirah di sini untuk rawatan lanjut.

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

Incoming search terms:

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di wakaf tapai</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2013 09:40 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Smk <b>Wakaf Tapai</b>: PROGRAM MAULIDUR RASUL

Posted: 06 Feb 2013 07:15 PM PST

Pada 22 Januari 2013 (Selasa) SMK Wakaf Tapai telah mengadakan ceramah sempena Maulidur Rasul 1434H bertempat di Dewan Saidina Abu Bakar. Tema maulidur rasul tahun ini ialah "Wasatiyyah Tonggok Kesatuan Ummah". Sempena program tersebut, beberapa aktiviti telah dirangka oleh jawatankuasa yang dipertanggungjawabkan iaitu Panitia Pendidikan Islam.  Antara aktiviti yang dijalankan ialah persembahan nasyid, guru-guru dan para pelajar berselawat, penyampaian hadiah kepada pemenang kuiz maulidur rasul, tokoh maulidur rasul dan penyampaian cenderahati kepada penceramah.

Manakala bagi pelajar bukan Islam, mereka telah mengadakan aktiviti di Dewan Terbuka SMK Wakaf Tapai yang diketuai oleh Cikgu Lua Pek Ching.

13 di chukai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di chukai - Google Blog Search


PERGH!!!! CERAMAH DEMI RAKYAT BERSAMA DSAI <b>DI CHUKAI</b> <b>...</b>

Posted: 09 Apr 2013 06:37 PM PDT


Siapa yang percaya kalau ceramah yang dihadiri DSAI sebagai penceramahnya, ceramah itu hambar, sunyi sepi dan lengang maka sahlah dia memiliki otak udang kering.

Bukan nak mengatalah...setakat ini setiap ceramah DSAI sudah pasti ribuan yang hadir.. sama ada dibandar, separa bandar, kampong-kampong tardisional, rancangan Felda,  jauh di pendalaman hatta dikubu kuat UMNO sekali pun.

Kalaulah beliau ini kaki peliwat, pengkhianat nmegara, ejen asing, penipu pembelit seperti ditomah dan difitnah oleh UMNO, mengapa rakyat turun beribu-ribu ditempat beliau mengadakan sesi ceramah?

Apakah UMNO sudah tidak mampu berfikir perkara yang semudah ini?

Ertinya apa?.. Ertinya rakyat sudah muak, bosan dan benci dengan penipuan dan fitnah yang sering dilontarkan oleh UMNO.

Contoh terbaik Ceramah Jelajah Merdeka Rakyat di Chukai, Kemaman, terengganu malam tadi.

Lihat saja jumlah dan angka rakyat tempatan yang hadir... Adakah rakyat selama in i termakan apa jua yang difitnah oleh UMNO terhadap DSAI dan Pakatan rakyat?

Pada malam ceramah tersebut DSAI telah mengumumkan Naib Pengerusi KeADILan Negeri terengganu, Sdr kamaruddin Chik sebagai calon PKR/PR bagi Parlimen Kemaman.

Rakyat sudah cerdik dan bertekad serta bangkit mau melakukan perubahan...Masa untuk UMNO menjadi pembangkang sudah sampai.

INI KALILAH TUKAR....JOM UBAH.... SELAMATKAN MALAYSIA.

13 di bukit besi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di bukit besi</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Sep 2013 01:19 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Sejarah <b>Bukit Besi</b> Bandar Perlombongan | <b>Bukit Besi</b> Blog

Posted: 27 May 2013 05:08 AM PDT

Salam satu Malaysia. Bandar Bukit Besi adalah salah satu bandar kecil yang terdapat di daerah Dungun, Terengganu, Malaysia. Bukit Besi terkenal kerana dahulunya merupakan tempat perlombongan bijih besi dan kawasan yang mempunyai hasil bumi iaitu bijih besi dengan banyaknya. Bagaimana Bukit Besi mendapat nama? Ada pendapat menyatakan, ceritanya bermula dengan penemuan oleh beberapa orang penduduk setempat yang masuk ke hutan untuk mencari rotan. Ketika dalam perjalanan mereka berhenti rehat dan ingin menikmati bekal yang dibawa.

Salah seorang daripada mereka ternampak seketul batu sederhana besar dan sesuai dijadikan tempat duduk. Beliau lalu mengambil keputusan untuk mengangkat batu tersebut. Walau bagaimanapun, niatnya terpaksa dibatalkan apabila batu tersebut ternyata sangat berat. Ada yang cuba untuk mengangkat batu tersebut namun tetap juga gagal. Maka salah seorang daripada mereka mencadangkan menamakan tempat tersebut dengan nama Bukit Besi dan ia kekal sehingga ke hari ini.


Manakala sejarah kegiatan perlombongan bijih besi di Bukit Besi bermula apabila seorang ahli kaji bumi dari Jepun,  Mr. Kuhara datang ke Cemuak, Ulu Dungun pada tahun 1916. Beliau  mendapati terdapat kandungan bijih besi dengan jumlah yang besar di kawasan tersebut. Pada permulaannya, bijih besi diangkut dengan menggunakan kereta tolak daripada Bukit Besi ke Kampung Dendang. Kemudian ia dibawa ke Dungun menggunakan bot. Syarikat Kuhara Mining Ltd yang bertanggungjawab sepenuhnya menjalankan kegiatan melombong bijih secara tidak rasmi semenjak 1927.

Ia kemudian ditukar nama kepada Nippon Mining Company (NMC). 'Mining Lease' telah dikeluarkan dengan rasmi oleh Kerajaan Terengganu kepada NMC pada 13 Januari 1929. Kawasan yang berkeluasan kira-kira 360 hektar, terdiri daripada M.L. 129, M.L. 130, M.L. 131 dan M.L. 132 adalah pecahan daripada M.L. 75, iaitu  kawasan yang telah dikurniakan oleh Sultan Terengganu kepada seorang kerabatnya, Tengku Abu Bakar Tengku Abdul Jalil.


Pada tahun 1930, laluan kereta api Dungun - Bukit Besi telah dapat disiapkan di stesen Che' Lijah. 'Stock Pile' atau Tempat Memunggah Bijih yang pertama juga adalah di Kampung Che' Lijah. Dari situ bijih-bijih besi dimuatkan ke dalam bot untuk dibawa ke Kuala Dungun. Tahun 1935, jumlah penduduk di Bukit Besi telah meningkat sehingga 6,000 orang (termasuk 3,000 pekerja). Pendapatan penduduk Bukit Besi pada masa itu sangat mewah.

Perkhidmatan awam seperti bekalan air, elektrik, kereta api juga disediakan secara percuma. Sebuah terowong yang dikenali sebagai Bukit Tebuk dapat disiapkan dalam tahun 1936. Perjalanan melalui Bukit Tebuk dapat menjimatkan masa. Oleh itu tempat memunggah bijih  dari Che Lijah telah dipindahkan ke Nibong, dan akhirnya dipindahkan pula ke Sura.
Pengeluaran bijih besi oleh NMC mencapai kemuncaknya antara 1936 - 1940. Selepas itu ia mula menurun dan berakhir pada tahun 1945, iaitu selepas Jepun menyerah kalah kepada British dalam Perang Dunia ke II. Tiada aktiviti perlombongan yang dijalankan sekitar 1946 - 1949 kerana keadaan darurat dan tiada permintaan.  Kerajaan British telah menjual harta lombong Bukit Besi kepada Eastern Mining and Metal Company (EMMCO).

EMMCO telah memulakan kegiatannya  secara besar-besaran di awal 1950an, kerana permintaan yang tinggi dari syarikat-syarikat di Jepun. Untuk mendapatkan keuntungan besar dalam masa yang singkat, EMMCO telah menggandakan pengeluaran bijih. Aktiviti pengeluaran dijalankan 24 jam sehari tanpa henti, kecuali hari Jumaat. Jentera-jentera moden juga telah digunakan dalam proses pemecahan batu-batu bijih. Dengan ini, pihak syarikat telah berjaya meningkatkan pengeluaran dan menghasilkan bijih besi yang lebih bermutu, di samping mengaut keuntungan yang berlipat ganda.

Kemuncak pengeluaran ialah antara 1960-1964 di mana jumlah pengeluaran melebihi 2,000,000 tan setahun. Pada 1 Oktober 1970, Lembaga Pengarah EMMCO telah membuat keputusan muktamad untuk menutup lombong Bukit Besi. Terdapat berbagai faktor yang menyebabkan penutupan lombong tersebut walaupun kandungan bijih besi dipercayai masih banyak lagi. Penutupan lombong bijih besi ini telah mempengaruhi ekonomi dan kehidupan penduduk-penduduk Bukit Besi dan Dungun. Ramai daripada mereka telah berhijrah ke tempat-tempat lain untuk mendapatkan pekerjaan baru.

Rujukan Anda:


 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved