ads

Khamis, 30 Jun 2011

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


aizamia3: Disebalik percutian <b>di Marang</b>, Terengganu (part 1)

Posted: 14 Jun 2011 07:03 PM PDT

Kali ni biarlah gambar berbicara..

09 Jun 2011 (Khamis)


Berhenti rehat di Kuantan..

10 Jun 2011 (Jumaat)


Tema geng PTT hubby kali ni - BIRU (psstt: kenapa mesti color biru)


Penginapan di Kuantan.. bersebelahan Hotel Seri Malaysia, Marang


Celebrate birthday 'boss' geng Samurai PTT


Sesi suai-kenal..

psstt: Ada lagi.. tunggu..

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


Teganuku..segalanya <b>di</b> sini..: 20000 dijangka lawat PPP <b>Rantau Abang</b>

Posted: 13 Jun 2011 08:26 AM PDT

Seramai kira-kira 20,000 pengunjung dijangka akan melawat Pusat Penerangan Penyu, Rantau Abang sepanjang tahun ini.

Pengarah Jabatan Perikanan Negeri, Zakaria Ismail berkata biasanya jumlah pengunjung bertambah pada musim cuti sekolah dan musim-musim perayaan.

"Kebanyakan pengunjung yang datang ke pusat itu ialah dari dalam negara dan ada juga pelancong dari luar negara," katanya dihubungi di Kuala Terengganu hari ini.

Beliau herkata, pihaknya telah menempatkan hampir 30 ekor tuntung laut hidup di pusat penerangan itu untuk dilihat pelawat selain replika penyu dan lain lain.

Zakaria berkata, program pendidikan dan kesedaran mengenai penyu kepada murid sekolah, institut pengajian tinggi dan badan bukan kerajaan merupakan aktiviti utama pusat itu.

Katanya, langkah itu penting memandangkan populasi penyu semakin terancam dan mungkin mengalami kepupusan pada masa akan datang.

Beliau berkata, pihaknya juga mengambil inisiatif membawa pengunjung ke santuari penyu untuk melihat penyu bertelur.

Beliau berkata, salah satu lagi aktiviti yang dijalankan di Pusat Penerangan Penyu ialah gotong-royong membersih pantai dan juga melepas anak penyu ke laut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


Pencinta makanan dan trip melancong: Hari kedua <b>di Pulau Redang</b>

Posted: 22 Jun 2011 11:18 PM PDT

Hari kedua di Pulau Redang
selepas Subuh aku tertidur semula
ngantuk, semalam tidur lewat baca novel tapi tak habis juga lagi
Lean dan Fizah dah keluar bersiar-siar di tepi pantai
sarapan pagi untuk memastikan badan ada tenaga untuk menjalankan aktiviti pada hari ini

8.30 pagi bot sudah sampai mengambil aku dan Fizah untuk aktiviti menyelam
Hafis dan Lean tidak mengikut kami kerana mereka ada aktiviti snorkeling di tempat lain
dengan semangat yang berkobar-kobar, kuusung fin kuningku dan mask serta snorkel
wetsuit hitam kuning dan bootie sudah tersarung di badan
kesimpulannya aku sudah bersedia untuk menyelam setelah kali terakhir berbuat demikian pada Disember tahun lepas

kami dibawa ke Redang Reef Resort
Zam, divemaster yang akan membawa kami menyelam memberi barang-barang kelengkapan untuk disiapkan
untuk aku dihulurkan BC dan Regulator serta 'weight'
untuk Fizah, semua barang kecuali mask dan snorkel

setelah siap memasang BC dan regulator pada tank maka kami mengangkut semua barang ke tepi pantai
destinasi pertama, menyelam di tepi pantai
House Reef
selaman pertama sudah membuahkan hasil
nampak sting ray yang duduk melepak di celah batu
melihatkan kami semakin dekat, binatang itu pun melarikan diri

sejuk betul air di Pulau Redang ni
suhu 28 darjah celcius
menggigil aku di dalam air
menyelam hanya sedalam 8.8 meter dan mengambil masa 36 minit

tempat kedua, kami pergi dengan bot
Southern Tip
pelbagai nudibranch dan coral fan yang kelihatan
air tetap sejuk
kali ni lama sikit menyelam daripada tadi iaitu 46 minit dengan kedalaman 20.1 meter

tengahari kami dihantar pulang ke tempat penginapan untuk makan dan berehat
aku sempat melelapkan mata di bilik
konon-kononnya mahu menyimpan tenaga untuk selaman seterusnya

pukul 1.45 petang, bot sampai untuk mengambil kami semula
kali ini Hafis dan Lean serta seorang lagi rakan baru, Feresa yang berasal dari Uzbezkistan mengikut kami kerana mereka tiada apa-apa aktiviti pada petang ini

mereka mengikut kami ke destinasi ketiga iaitu Paku Kecil
di sini kami nampak penyu dan moray eel
sea cucumber pun banyak
tapi penglihatan tak berapa bagus

seperti biasa, mask aku cepat berkabus walaupun sudah macam-macam aku cuba letak
colgate, sabun dan anti-fog
penat jugalah asyik nak buat prosedur 'mask clearing'

destinasi keempat, Hafis, Lean dan Feresa tak ikut kami
mereka tinggal di Redang Reef Resort kerana mahu melakukan aktiviti snorkeling di situ

Zam bawa aku dan Fizah ke Tanjung Mak Cantik
bersama kami ada sekumpulan budak-budak Cina yang buat 'discovery scuba'
tak silap aku ada 6 orang

oleh kerana ramai sangat yang buat discobery scuba,
walaupun divemaster ada ramai tapi Zam tetap sibuk dengan budak-budak tu
maka aku dan Fizah agak terbiar
maka kami ikut sahaja kumpulan beramai-ramai tu kerana Zam sekejap ada di sini, sekejap di sana
nampak penyu lagi di sini

apabila budak-budak discovery scuba itu telah naik, Zam membawa kami meneruskan selaman
hingga akhirnya kami muncul betul-betul di hadapan pantai Redang Reef Resort
pelik juga aku sebab pada awalnya kami pergi dengan menaiki bot
rupa-rupanya kami menyelam mengelilingi tempat itu
kali ini menyelam 53 minit, kedalaman hanya 10.3 meter

yang lebih mengkagumkan aku sendiri, selepas habis selaman meter di tank aku menunjukkan ada baki 125 bar untuk 3 selaman pertama manakala selaman terakhir berbaki 100 bar
maksudnya aku hanya guna 75 bar untuk 3 selaman pertama dan 100 bar untuk selaman keempat

tak sangka berjaya menyelam sebanyak 4 kali pada hari ini
sungguh gembira dengan diri sendiri

satu selaman harganya RM90
kelengkapan penuh dicaj RM50
manakala BC dan regulator dicaj RM30

selesai aktiviti selaman, pulang ke tempat penginapan
Hafis, Lean dan Fizah sambung main bola tampar
aku pula aktiviti kegemaran iaitu bergolek-golek tepi pantai

ketika aku mandi di bilik, mereka sudah menukar kepada aktiviti lain pula
iaitu menimbus orang dengan pasir
mangsa yang kena timbus ialah Fizah
siap bergambar lagi
Feresa pun ikut serta

malam ada barbeque
tapi inilah pertama kali aku pergi pulau, kena masak sendiri untuk BBQ
disediakan ayam, sosej, fishball, ikan
sudah la perut lapar, menunggu di hadapan tempat panggang yang panas ni memang menguji kesabaran
aku kelaparan sebab penat menyelam
alangkah bagusnya kalau datang-datang, terus boleh ambil dan makan

lama juga nak tunggu ayam dan ikan masak
ada orang siap masak semula kerana ayamnya masih berdarah
awal sangat dia angkat agaknya

apalah salahnya sediakan seorang pekerja untuk masakkan BBQ untuk pengunjung
kasihan pengunjung kena buat sendiri
lainlah kalau kami berkhemah sendiri dalam hutan
itu sudah cerita lain
tapi ini pakej berbayar yang kami ambil
selalunya mana-mana pulau yang aku pergi, memang ada pekerja yang akan buatkan BBQ tu

aku makan dua ketul kepak, sepotong ikan, dua batang sosej dan dua biji fishball
yang kelakarnya fishball tu dah selamat masuk mulut masa tunggu makanan yang lain masak

sambil makan kami dihidangkan dengan filem Solomon Kane
aku tak pernah tengok filem ni
ok la filemnya

hujan lebat malam ni
terasa sejuk sangat

selepas habis makan dan menonton Solomon Kane, semua orang dah letih
masuk ke bilik dan tidur
aku masih gigih bertahan untuk menghabiskan pembacaan novel 7 Hari Mencintaiku
akhirnya pukul 1 pagi, selesai juga novel setebal 1048 halaman ini
puas hati dengan jalan cerita dan penamatnya
kalau tak puas hati, mahu aku campakkan ke laut novel ni

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


RAFINAMIMI DOT COM: ENTRI TERAKHIR SEBELUM KE <b>PULAU KAPAS</b>

Posted: 30 Jun 2011 07:07 AM PDT

adohai... kejelsan melanda diri ku ni kak.... best nye dapat g pulau.. jgn lupe bawak ole2 untuk saya yerk :)

akak g jalan tak ajak..huhu
best tak pulau kapas?hehe

selamat bersuka ria ye..
take care..
bawak balik cenderahati banyak2..:)

adoi seronoknya kak..pergi lah kak jgn duk ingat blog aje hahaha

seronoknyaaa . :) semoga semuanya selamat :)

jgn luper update gambar nanti..

belikan apa2 untuk saya..
kapas pun jadi la..
heheh...

Malam ni buat la entry aotupublish..
satu dua entry jadi lah..
asal ada..:)

dah lamanak pegi pulau perhentian..tp belum budget.rasanay kena pegi pulau pangkor dulu kot.hoho..apa pun moga k.mimi n famili slmt pegi n balik..:)

"dah lama berangan nk ke pulau kapas,p.perhentian,p.tioman...asyik2 balik kg ke p.pinang jer..sedih..sobsob..~selamat berangkat yer mimi..take care.."

semoga akak selamat sampai dan balik..enjoylh yer di pulau kapas tu..ayie tak pergi lagi pulau kapas..jgn lupe snap2 lh gmbo..huhu

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


catatanzabidi: <b>KEMAMAN</b> CORNER <b>DI</b> THE MALL

Posted: 08 Jun 2011 09:55 PM PDT


Tanpa disedari setiap petang ramai orang Kemaman lepak di The Mall. Kebetulan petang kelmarin bekas ADUN Kemasik, Datuk Haji Abu Bakar Ali menyertai kami seramai enam orang.

Saya, bekas Ketua Penerangan Pemuda UMNO Bahagian Kemaman bersama bekas Naib Ketua UMNO Bahagian, Datuk Haji Rahim Husin; bekas pengerusi tetap, Tok Mulu Dalam.Orang luar ialah Fakrul Azman Abu Bakar bekas Ketua Pemuda Keadilan terengganu dan bekas Setiausaha Kerja UMNO malaysia, Datuk Mustafa Mat Yasin dan Ketua UMNO Bahagian Rantau Panjang, Abang Abdullah.

Datuk Bakar bukan orang baru dalam politik. Beliau lima penggal menjadi ADUN Kemasik dari tahun 1986,1990,1995,1999 dan 2004. Ketika tsunami melanggar Terengganu pada tahun 1999, beliau menang di Kemasik bersama tiga ADUN lain, Datuk rashid Ngah (Seberang Takir), Datuk Tengku Putera Tengku Awang (Telemong) dan Datuk Rosol Wahid (Ajil).

Itulah kehebatan Datuk Bakar yang tak pernah kalah. Tapi Datuk Bakar tidak dihargai oleh Datuk Seri Idris Jusoh yang menjadi MB dari tahun 2004-2008. Sepatutnya Idris lantiklah beliau sebagai Exco sebaliknya beliau dikekalkan sebagai ADUN.Datuk Bakar adalah pemangku ketua umno bahagian tetapi beliau tewas kepada naib ketua, Datuk Ahmad said dalam perebutan ketua UMNO Bahagian kemaman.

Kini timbul spekulasi siapa bakal menggantikan Ir. Rosli yang ada kes dengan SPRM di Kemasik pada pilihanraya umum akan datang. Tok Mulu Dalam kata Datuk Bakar layak lagi dicalonkan kerana UMNO mahu menang. Katanya, kalau letak YDP Majlis Perbandaran kemaman, Mustaphar Khalid belum tentu menang.

Tok Mulu Dalam menambah jika Datuk Bakar tidak berminat, apa salahnya letakkan anaknya, Fizi. Dia ada kelulusan tapi kalah bertanding jawatan Naib Ketua Pemuda UMNO Bahagian Kemaman pada pemilihan 2008. Dia buat bisnes sendiri dan beliau kecil hati dengan Menteri belia dan sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek yang juga ahli parlimen Kemaman.

Fizi berani menegur menteri yang berasal dari kemasik itu. Fizi mohon projek di bawah kementeriannya pada pilihanraya umum Sarawak baru-baru ini. Sebaliknya Shabery tidak menolong anak Kemaman sebaliknya menolong penyanyi Hattan yang buat projek itu yang mendapat penajaan sampai RM60 juta.

Ramai yang bersungut dengan kelemahan Shabery yang tidak menolong rakyat Kemaman. Baru-baru ini ada kawan lama saya beritahu saya, shabery tanya kenapa saya banyak mengkritiknya dalam blog saya. Yang hairan kenapa dia tak panggil saya. kenapa perlu hantar orang tengah.

Shabery semakin tidak popular maka beliau cadangkan penubuhan Persatuan Anak Kemaman Di rantauan (PAKAR). Shabery arah Haji Mustafa, timbalan ketua cawangan Gong chengal dan juga ahli jawatankuasa UMNO bahagian kemaman melaksanakan PAKAR.

Maka pertemuan pertama PAKAR diadakan di pejabat Shabery pada 24 Mei lalu. menurut sumber, orang Kemaman yang datang seramai 25 orang sahaja daripada ratusan yang hadir. Kenapa majlis ini gagal? Adakah kerana orang kemaman sudah bosan dengan Shabery? Lebih memalukan Shabery bergaul dengan orang kaya yang datang dengan kereta mewah berbanding dengan orang biasa. Adakah kerana orang kaya sahaja yang mengundi Shabery di Kemaman?

Datuk Rahimlah yang bertanggungjawab membawa pulang Shabery ke Kemaman pada tahun 2000 untuk menentang Nazri salleh. Pada tahun 1998, Shabery kalah bertanding jawatan ketua pemuda kepada ahli parlimen Kemaman, Dr. Ramli taib. Ketika itu saya berkempen untuk Shabery, tetapi apa yang saya dapat daripadanya?

Dalam pertandingan berakit ini Datuk Bakar -vs- Datuk Ahmad said, Shabery menentang Nazri Salleh dari pasukan Datuk Bakar bagi jawatan timbalan ketua manakala Datuk Rahim melawan Haji Shabudin Maidin dari pasukan Datuk Bakar bagi jawatan naib ketua bahagian. Rakit Ahmad Said menang. Dua penggal berada di kerusi naib ketua, akhirnya Datuk rahim disingkirkan oleh Wan Ahmad Nizam, setiausaha politik Ahmad Said pada tahun 2008.

Mengulas mengenai Ahmad sabery ini, Tok Mulu Dalam yang tak cukup pencalonan untuk mencabar Shabery pada tahun 2008, berkata Ahmad shabery ada pun tak ada makna. Dia tak ada pun tak ada makna. Tak ada kesan langsung. Oleh itu pucuk pimpinan patut menggantikan calon parlimen Kemaman jika mahu melihat Kemaman maju. Yang maju bukan Kemaman tetapi Shabery yang maju dari setiausaha parlimen kementerian luar terus menjadi menteri penerangan tanpa menjadi timbalan menteri. Hanya satu sahaja manusia yang dapat keistimewaan ini iaitu Shabery.

Shabery jarang balik kawasan. sebab itu Ahmad said menyindir ada wakil rakyat yang jarang balik pengkalan dalam ucapan perasmian UMNO Bahagian Kemaman pada tahun lepas. Mampukah Shabery bertahan? beliau yang menyokong Datuk Seri Ali rustam dalam pertandingan timbalan presiden UMNO kini sudah menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin.Hanya Najib dan Muhyiddin yang tahu nasib Shabery pada pilihanraya umum akan datang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di kemasik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemasik - Google Blog Search


PAS Pekan <b>Kemasik</b>: TEH TARIK BERSAMA PIMPINAN DPPKK <b>DI</b> DUN <b>KEMASIK</b>

Posted: 22 Jun 2011 01:27 AM PDT

Tarikh: 21 JUN 2011

Tempat: Perkarangan Surau Kg. Feri Kemasik

Tentatif:

  • Kuliah Maghrib oleh Ustaz Hisyamudin (Ketua Pemuda Kawasan Kemaman)
  • Solat Isyak berjamaah
  • Ucapan oleh Ustaz Hisyamudin
  • Persembahan video 
  • Cabutan bertuah
  • Pertunjukan teh tarik oleh Ustaz Hisyamudin
  • Makan
  • Bersurai


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di dungun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di dungun - Google Blog Search


Kedai Komputer <b>Di Dungun</b> Terbakar, Iktibarnya Apa?

Posted: 30 Jun 2011 02:30 AM PDT

Pak Sabah (Dungun) – "Apabila saya melihat api daripada bahagian atap, saya mengambil beberapa baldi air, cuba menyimbahnya untuk memadamkan api tersebut namun tidak berhasil.

"Ketika itu saya sudah rebah, habis tenaga, nasib baik ada orang yang membantu saya menyelamatkan diri ikut pintu belakang, jika tidak saya pasti turut rentung."

Demikian cerita cemas seorang pengusaha kedai komputer yang nekad menyimbah air dengan baldi sebaik sahaja melihat api kecil pada siling bangu-nan kedainya.

Namun, tindakan berani itu tidak berhasil apabila api terus marak sebelum memusnahkan kedai komputer yang diusahakannya sejak sekian lama.

Kejadian mencemaskan itu berlaku kira-kira jam 5 petang semalam ketika mangsa, Zulkifli Muda, 49, berada di bilik air rumahnya.

Dalam keadaan berkain pelekat, Zulkifli difahamkan cuba memadamkan api terbabit namun dia terpaksa akur apabila mendapati usahanya itu hanya sia-sia malah api mulai marak sebelum meminta pertolongan jiran berdekatan selepas dia dipercayai mula longlai akibat panik dengan kejadian luar dugaan itu.

Zulkifli yang ditemui berkata, dia mengusahakan perniagaan membaiki dan menjual peralatan komputer di sebuah kedai yang disewanya itu sejak 15 tahun lalu.

Katanya, dia baru mengeluarkan modal kira-kira RM15,000 untuk menambahkan peralatan di kedai terbabit bagi meningkatkan jualan dan keuntungan perniagaannya.

Bagaimanapun, segalanya berkecai apabila keseluruhan peralatan bernilai kira-kira RM200,000 yang berada di premis terbabit gagal diselamatkan.

Ulasan GB

Baru semalam GB tertanya-tanya kenapa mutakhir ini banyak berita maksiat berlaku di Dungun.

GB nyatakan kekhuatiran itu kerana ia bakal mengundang kemurkaan Allah kerana apabila sesuatu kemungkaran itu berlaku maka bala Allah akan turun, tak mengira siapa yang akan terkena.

Ummu Salamah Radiallohu `anha berkata: aku mendengar Rasulullah Sholallohu `alaihi wa sallam bersabda:

"Apabila maksiat sudah merajalela di kalangan umatku, Allah akan menurunkan siksa dari sisi-Nya kepada mereka secara merata…" -HR. Ahmad dll. Hadith Sohih

Pemerintahan UMNO BN Terengganu terus melampaui batas-batas Allah dan terus mengundang kemurkaanNya. Tunggu saat dan ketikanya:

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di wakaf tapai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


Teganuku..segalanya <b>di</b> sini..: Menteri Minta Maaf Insiden Botakkan <b>...</b>

Posted: 25 Jun 2011 05:29 PM PDT


Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Chor Chee Heung hari ini memohon maaf atas insiden seorang pelatih wanita dipotong rambut sehingga botak ketika menjalani latihan di Akademi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Wakaf Tapai, Marang pada 2 Mei lalu.

Beliau mengakui kesilapan tersebut tidak disengajakan oleh kakitangan di akademi itu dan sangat kesal dengan insiden yang menimpa Hizyaty Othman, 28.

Sehubungan itu, beliau mengarahkan JBPM menjalankan siasatan dalaman bagi meneliti perkara tersebut.

"Sebagai menteri yang bertanggungjawab ke atas JBPM, perkara yang berlaku itu amat dikesali. Sekiranya ibu bapa berasa terkilan dengan hal itu, saya mohon maaf.

"Ini kes pertama dan menunjukkan ia mungkin tidak disengajakan. Namun siasatan dalaman akan dilakukan dan jika perlu, kita akan ambil tindakan sewajarnya," katanya kepada pemberita di pejabatnya di Kuala Lumpur semalam.

Hizyaty dari Taman Berjaya, Jalan Pegawai di sini semalam mendakwa, dia terpaksa melupakan impian untuk berkhidmat dengan JBPM kerana sudah serik selepas kepalanya dibotakkan ketika mendaftar masuk ke akademi itu bulan lalu.

Kata Chee Heung, mengikut prosedur latihan, semua pelatih perlu mematuhi peraturan termasuk mengenai pakaian dan rambut kerana mereka berdepan dengan pelbagai cabaran semasa di akademi.

"Rambut pelatih memang perlu digunting tetapi dalam kes itu mungkin pegawai terlibat menggunting rambut terlalu pendek dan lebih daripada sepatutnya sehingga rambut menjadi terlalu pendek seperti botak," katanya.

Katanya, JBPM telah mengutuskan surat kepada keluarga pelatih itu, Othman Long, 63, kira-kira tiga minggu lalu bagi memberi penjelasan berhubung insiden tersebut.

''Saya harap Othman dan keluarga dapat menerima permohonan maaf yang penuh ikhlas daripada saya ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

di negeri terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri terengganu - Google Blog Search


Ucap utama Pengarah Pelajaran <b>Negeri Terengganu di</b> Majlis Taklimat <b>...</b>

Posted: 13 Jun 2011 11:01 AM PDT

KOTA  BHARU - Seramai 87 orang Guru Besar terpilih dari seluruh negeri Terengganu telah mengikuti Taklimat Profesional Guru Besar Terengganu di Perdana Resort ,Kota Bharu mulai 13 hingga 15 Jun 2011.Mereka ini terdiri daripada gabungan barisan Guru Besar yang baru dilantik dan juga kalangan yang telah lama memimpin sekolah. 

Pengarah Pelajaran Negeri Terengganu,En.Razali bin Daud semasa menyampaikan ucap utama  melahirkan rasa bersyukur kerana wujudnya kerjasama yang amat erat antara Majlis Guru Besar Terengganu dengan Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu sehingga program taklimat ini berjaya diadakan. 

Beliau turut merakamkan ucapan tahniah kepada semua peserta kerana terpilih menyertai taklimat ini yang julung kali dirancang oleh MGB pada tahun ini. Seterusnya beliau berasa yakin bahawa semua Guru Besar yang terlibat mengikuti taklimat ini akan menunjukkan kesediaan dan kesanggupan untuk meneruskan kecemerlangan sekolah. 
Pengarah Pelajaran Negeri Terengganu mengajak para Guru Besar membuat pengakuan ikhlas bahawa kerja Guru Besar tidak terlepas daripada menerima kegagalan khususnya pada ketika mula-mula melaksanakan kerja dalam bidang pengurusan. Ini merupakan lumrah kerana tidak ada individu biasa yang dilahirkan lengkap dengan pakej diri sebagai pemimpin. Aspek kepimpinan perlu dipelajari dan dihayati. Konsep yang harus ada pada diri seorang pemimpin ialah 'attitud' yang tepat dan nilai yang positif dalam mencapai hasil produk yang tinggi.
Beliau juga menegaskan bahawa dalam kepimpinan pendidikan di sekolah, pemikiran seorang Guru Besar harus berfokus kepada kepentingan pendidikan negara dan dasar-dasar kerajaan. Sebagaimana sasaran NKRA yang turut dipikul oleh Kementerian Pelajaran Malaysia, Program LINUS semestinya menjadi agenda utama di sekolah. Kedudukan data LINUS Tegar juga membimbangkan kepimpinan di jabatan. Oleh itu Guru Besar perlu memikul Program LINUS ini secara jujur dan bertanggungjawab. Aspek pengajaran guru-guru di dalam bilik darjah (kepimpinan instruksional) perlu dijadikan keutamaan pengurusan di sekolah.
Pengarah Pelajaran juga menjelaskan bahawa  faktor kepimpinan Guru Besar merupakan nadi kecemerlangan sesebuah sekolah. Seorang Guru Besar bukan menjadi 'bos'. Sebaliknya menjadi 'leader' yang ada kuasa untuk mempengaruhi orang lain menuruti visinya dan disegani oleh orang bawahannya. Selain itu, seorang pemimpin juga perlu menjadi pakar rujuk dalam semua aspek kerja di sekolah. Tidak kurang penting ialah pemimpin perlu bijak menguruskan perubahan semasa. Oleh itu, seorang Guru Besar yang baru dilantik hendaklah mendalami aspek kepimpinan. Paling mudah dalam meletakkan asas kepimpinan yang berkesan, Guru Besar perlu mengutamakan tiga aspek berikut:-

a)    Pengurusan sumber manusia – Guru Besar perlu bangunkan kumpulan proaktif. Tangani kumpulan 'alienated' secara berhikmah.

b)    Pengurusan Kewangan – Guru Besar perlu belajar membina kemahiran mengurus kewangan dan akaun secara 'legal'. Contoh paling klasik ialah prosedur pembelian dan pembayaran menggunakan wang kerajaan. Buku Tatacara Pengurusan Kewangan perlu dijadikan rujukan.

c)    Pengurusan Produk – Guru Besar perlu mempertingkatkan 'hasil' daripada kerja buat  tahunan. Contoh yang dikemukakan ialah jabatan mensasarkan Gred Purata Sekolah 2.0, maka sekolah perlu membetulkan sasaran GPS masing-masing agar seiring dengan sasaran jabatan.

Lima Cabaran Tugas Guru Besar

a)    Memperbaiki 'Delivery System' di sekolah bagi melahirkan bangsa Malaysia.

b)    Melahirkan modal insan yang beriman dengan cara membangunkan ketenangan hati dan emosi para pelajar.

c)     Menyediakan pendidikan berkualiti kepada anak-anak dengan menyesuaikan dengan era kecemerlangan. Cemerlang bermaksud melampaui sasaran.

d)    Banyakkan perbincangan bersama Guru Penolong Kanan dan guru-guru kanan mata pelajaran dengan cara mempraktikkan QTT (quality thinking time) bersama mereka.

e)    Usahakan inovasi dalam pemikiran dengan berfikir secara destruktif dan analitikal.

 

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rabu, 29 Jun 2011

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


raihazi ~: hari kedua kami <b>di marang</b> & kuala terengganu

Posted: 01 Jun 2011 09:49 AM PDT

assalamualaikum..

sampai kuantan 11 lebih tadi.. 11 malam yea bukan 11 pagi :) memandangkan n3 banyak gambar maka sikit aje la yang boleh di taipkan. kena la seimbangkan n3 kan? kalau dah banyak celoteh kena kurangkan gambar, kalau dah berderet gambar xpayah la nak cerita panjang2.. x gitu :p

*read as mama keletihan memangku sofia yang tido sepanjang dalam kereta. asal masuk keta je dia lena.. jadi alasan utk seimbangkan n3 tu bukan alasan utama :D

sofia bergaya dengan tudung baru ayah beli kat pasar payang.. mms kat opah n ummi :)

elok sampai rumah, sofia pun jaga. saya dah susah hati takut dia lewat tido. mama dah ngantuk tahap gaban ni sayang oii.

ha, sebelum terlupa gambar dalam n3 ni memang sengaja disusun macam ni. cerita mengikut gambar adalah dari malam sebaik sampai di kuantan reverse sepetang di masjid terapung dan makan pagi di marang.. sori la kalau menyusahkan readers utk faham cerita :) peacee!





en gie singgah solat asar di masjid terapung ~ cantik pemandangan kat sini. ramai orang datang bersolat dan berehat. kawasan berhampiran ada tempat jual2 baju dan cenderamata.

oleh sebab mama xdibenarkan masuk kawasan masjid atas alasan yang xboleh disangkal sesiapa pun maka kami dua beranak terus mencari toilet. misi nya nak salin cd sofia. sofia berpeluh sakan masa ni. cuaca pun boleh tahan terik walaupun dah lebih 5pm

 
 

 tengah hari sebaik check out kami ke pasar payang di kuala terengganu. mulanya ingat xnak beli apa2 sebab bajet mesti harga mahal time cuti sekolah.. last bila dah jalan2 mula la tangan belek itu ini sambil angkat2 kening kat en gie hehehehehehe

mama dapat tudung saji *jauh2 kau pegi beli tudung saji hahahahahaha* yang cantik sebab ada anyaman, brooch tudung,

sofia dapat tshirt elmo dan tudung bling2

ayah borong makanan :D buah salak, dodol, keropok keping, lagi apa ntah ..

otw balik sempat singgah kelulut beli keropok leko yang sedap. makan panas2 best! terbaikkkk

 

 ni pulak cerita pagi tadi, kami bersarapan dekat je dengan guest house. saya makan nasi lemak berkongsi dengan cik sofia. en gie makan nasi dagang.

lepas makan, en gie dan en roy pegi site siapkan keje. kaum ibu dan anak balik bilik rehat2 tengok tv. hahahahaha best2 nikmat weii perut kenyang lepak diam2 dalam bilik ada air cond. mata layu jer, tapi sibuk belek hadiah sedar2 dah pukul 12 lebih. sofia tido lagi so cepat2 la kemas kain baju. kutip segala apa yang patut. buang sampah. elok je mama nya siap bertudung sofia pun terjaga hihihiihi bagus2!

mandikan sofia yang sibuk tanya ayah.. ayah belum balik la. entah kat site lagi ke xpun dah otw balik. saje malas nak mesej. yang penting siapkan barang2 dulu kalau xnanti lambat check out leceh la plak

sebaik check out kami ke pasar payang. 'memberi' wang kepada peniaga2 yang cantik dan peramah disana huuuhuuhuhu cantik la songket tenun kat situ.. harga pun boleh tahan mahal. padan la dengan hasil tenun yang superb tu

 
 
 
 

sinopsis : sarapan pagi di marang : en gie pegi site di rusila : check out 1+pm : shopping di pasar payang : bertolak balik : solat asar masjid terapung : singgah pantai kelulut beli keropok lekor : makan malam di balok : selamat tiba di kuantan

xoxo

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


AZEELIA AZMAN: Ter&#39;eksiden <b>di</b> hari terbuka TUDM <b>Gong Kedak</b> lah pulakk.

Posted: 25 Jun 2011 04:15 AM PDT

Dok syok nengok tibi, tetibe kawan aku msg ah ajak pegi hari terbuka TUDM kat Gong Kedak tu. Berikut adalah conversation antara aku and kawan aku.
AMIR : wei, aku nak gi hari terbuko TUDM. Mu nak gi dok?? Kalu nak gi,derah slaluh.
AKU : gilo ah siap slaluh. Aku nak mandi maye gapo agi. Pukul tigo setengoh ah wei.
AMIR : ahh, ikut ah gilo ko gapo. Aku nak gi kb pulop pete kakre. Mu nak gi, siap slaluh. Derah lah maye nuh. Takyoh mandi lah. Meta jah. Aku tunggu kat petronas highway. Kito gi kot dato' ismail.
AKU : cesss. Holah. Aku derah lah ni.
---------------------------------------------
Aku pom cepat cepat ah pegi semayang semua tu, dan dan pulakkk, rumah aku takde elektrik. Demmm.
Naseb baek ada selendang yg jenis takyah gosok, aku belasah pakai jer lahh selendang tuh.
Siap siap tu, pegi ahh ambek kawan aku, Tihah and Teqa. Janji dgn Amir tunggu kat petronas highway. Berhenti isi minyak japp.
Lepas tu, pegi ahh Gong Kedak tuhh.
Actually nak masuk kot gate depan ah, tapi kena drive sampai Jerteh pulakk. Sebab ayah kawan aku kata, jalan utk gate belakang depa tak bukak.
Kalau kena pegi Jerteh dulu, jauh ahh. Padahal kalau lalu kot gate belakang, setengah jam jer kot dari Pasir Puteh.
Sebab aku malas nak drive jauh jauh, aku test test ahh nak lalu kot gate belakang, mana lahh tahu dia bukak ke kann.
Haaaa. Nengok, dia bukakk nyerrr. Kehkehkeh.
Time sampai tu dekat dekat pukul empat petang dah ahh. Orang time ni, takde ahh ramai sgt. Parking pomm banyak kosong jerr aku nengok.
Aku bajet lepas asar ni, mesti penuh ni parking sini. Huahuahua. Naseb baek awal.

So, kitaorang jenjalan ahh. Hehe. Aku bagi nengok gambar jer lah. Enjoy enjoy. Kehkehkeh.

Besar jugak menatang ni uper nyer. 

Aku engatkan kecik jerr. Haha.

Haaa ni lagi besar.

Pergh. Hantar adik aku pegi sekolah pepagi 

buta naek benda ni syok jugak ehh.

Tadaa. Kat kedai takde jual ke hah menatang ni?? Haha.

Tunggu turn nak naek helikopter ahh pulak. 

eh lupa dah nama dia ape. :D

Dok tunggu tunggu ni, ada ah show payung terjun kann. Pergh. Tinggi gila kott. Aku engatkan rendah jerr dia terjun terjun ni.
Ada pulak budak meroyan menjerit makkkk belon terjun belon terjun. Haha. eksaited bukan maen menjerit nyer.

Ni kat dalam tu. apa benda dah org panggil, aku lupa dah.

Bajet nak ahh jugak amek gambar konon konon bawak heli, nengok nengok takleh masuk ahh.

Ni aku dgn kawan aku, Tihah. 

Aku rasa ni stretcher kot. Haha. kat dalam ni.

Dgn abg yg jaga benda alah tuh. 

Eh abg ke, ke pakcik ahh?? Haha.

Sempat jugak snap kat sini. Huahuahua.

Ohh, abg askar cunnnn. 

Mintak nombor talipon bolehh??? Kehkehkeh.

Panas gila kott. Aku yg dok 

jenjalan ni kerut jerr muka.

Mintak sikit buh kat kete aku, 

agak agak nanti kete speed mcm jet tak??

Itu jelah pic aku boleh share, ada lagi. Tapi byk gambar tak senonoh ahh. Haha. kawan kawan aku semua tu bkn nyer senonoh sgt perangai nyerr.

Lepas round round sekali lagi, masing masing nak balik ahh. Kawan aku, Amir tuh pomm rush nak pegi kb pulak jap lagi.
Pegi kat kete, agrhhh, nengok bumper belakang kete aku calar kot. Demm. Manusia mana yg langgar bontot kete aku ni. Aku parking kat tepi.

Korang nampak tak yg aku tanda bolat merah tuhh.

Tiga kali demmm.

Gasak ahh aku nak menjawab dgn ayah balik nih. Mintak mintak ahh ayah tak perasan kete ni calar. Kehkehkeh.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


e.l<.A & cl.A.u.S: penginapan <b>di</b> kuala <b>besut</b>

Posted: 16 Jun 2011 08:03 AM PDT

entry ini adalah sambungan entry lepas... mesti ada yg pelik, kata gi pulau, tetiba... citer pasal penginapan di kuala besut . pekehey nya ... camni...pakej yg aku amik tu... kene naik kat jeti k.besut... sbb resort kitorang kat p.perhentian... utk ke pulau perhentian, mesti naik jeti kuala besut ye... (ke ada option jeti lain lagi ae) mula2 confuse...kat tenganu ni sgt byk jeti. kat kuala tengganu pun ada jeti.

sebenarnya, short vacation aku ni lebih kpd family vacation. sbb kitorang plan nak bawa both our family ke pulau, tp last minute... my parent in law tak dpt pegi sbb kene jaga nenek, makanya famili belah aku jelah dapat pegi... aku dgn en somi bergerak dari pahang, manakala mama dgn abah gerak dari penang... disebabkan, vacation ni libatkan warga tua, maka aku haruslah sediakan penginapan sebelum bergerak ke pulau. ye lah ... kan ke jauh penang ke tengganu tu, takut derang penat...so sesampai je di besut... kalut cari hotel berdekatan dgn jeti... spy senang nak menapak ke jeti esoknya. mula2 nampak samudera... mmg face laut. tapi dah fully book la pulak. jadi hotel yg menjadi pilihan kalbu adalah.........

ha siap no fon lagi aku bagi...

actually tak la hotel sgt...motel je kot...tp ok la... harga murah... RM 50 per nite. u got wat u paid for...so jgn nak komplen lebih2... mmg tak de hotel lain lagi dah...actually mmg dah book pun 2 minggu sbelum tu... tp niat di hati sampai sana nak la cari hotel lebih selesa sket tp non ado yer... ini je paling dekat dgn jeti. pastu nak park kete pun senang, sebelah hotel ni ja...selama masuk pulau, kete mmg letak situ... 3 hari = RM 21

mereka yg aku sayang sedang menunggu mr wee aka our personal guide
next entry...keadaan di jeti kuala besut...
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


CaHaYa CiNta Ku: HaRi PeRtaMa DaN KeDuA <b>Di PulaU ReDaNg</b>

Posted: 19 May 2011 09:13 PM PDT

Ni citer hari pertama dulu ye.. hari pertama sampai tu kami takde buat aktiviti luar pun.. just berehat2 dlm bilik sambil menghayati keindahan laut biru.. cantek gile pulau redang ni ekk..

Kami laki bini mmg gembira betul le kat sini.. rasa tenanggg je.. tu yg malas nak apdet blog tu.. sbb nak relaks2 je masa ni..

Anak2 aku pun hepi sbb dpt tgk dunia luar kann.. takde la balik2 gi giant, gi jusco, gi playground mcd.. kekekeke.. so kami semua hepi betul masa ni.. cuma yg pelik sket si ica tu la.. dia kuat betul tido masa bercuti.. liat nak bgn tu dah satu hal.. ish3x anak dara ni..

Malam hari pertama sampai kami mkn buffet.. mmg dah complete dlm pakej yg hubby aku ambik.. dah takyah pening2 kepala bab cari mkn.. sume dah siap sedia.. mknn mmg byk..

Hubby aku lak suka betul mkn pengat pisang yg ada kat buffet tu.. anak2 aku suka spageti carbonara.. aku..?? sume aku bedal..

Jap2 aku bgn ambik mknn lain.. pastu bgn lagi pi site mknn lain pulak.. sume aku nak rasa.. dah mcm setahun tak mkn gayanya.. kekekeke.. sbb aku mmg spesis kuat mkn.. mmg untung sape2 yg belanja aku mkn.. tak rugi punya.. hehehe..

Pas mkn lepak balik bilik.. anak2 aku main berkejar2an dlm bilik tu sampai penat.. biar diorang penat sbb nanti boleh tido awal.. sok hari kedua dah ada aktiviti yg menanti..



Dia ni mana boleh berenggang dgn aku sbb masih breastfeed lg kann.. so dia kenalah tido tgh2 antara aku dgn hubby.. maknanya bukanlah honeymoon kan.. wakakaka..



Mcm biasa, akan ada buggy yg jemput kami kat bilik sbb kami ni spesis malas nak menapak jauh2 kalo dgn anak2.. bebudak ni kang cepat letih lak kalo berjalan.. malas nak berdokong2 bagai ni..

ica takpelah sbb dia kecik lg.. malas nak dgr si apis tu merungut penat lah apa lah kann.. dia tu kan byk sgt alasan.. so kami mmg nak ke mana2 mesti mintak buggy yg ambik.. dan anak2 aku mmg suka betul kalo naik buggy..

Lg2 kalo yg bawak buggy tu jenis mesra dgn bebudak, lglah bebudak ni suka.. apis kalau naik buggy dgn Brother Joe, dia mmg suka sgt sbb brother ni bg apis peluang pegang stering.. kengkonon apis ni la yg bwk buggy kann..

Ain pun dpt peluang yg sama, pastu tiap kali nak naik buggy dah jd masalah lak sbb apis dgn ain dok bergaduh berebut2 nak bawak buggy.. cehh.. padahal pegang stering aje pun.. tu pun nak bergaduh.. ish3x.. pening aku tau..

Ica dia tak heran pun sbb dia nak dok dgn aku aje.. pastu ica ni asal dok dgn aku je mesti nak menyusu.. huhuhu.. sabar jelah..

Ohye, masa kami tgh sarapan tu kan.. tetiba dtg sorang Manager resort ni kat kami.. Encik Rizal namanya dan yg buat aku terkejut tu bila dia sebut " haa.. jumpa pun ana suzana " .. aku dgn hubby berpandangan sesama sendiri.. terkejut jap..

Lg terkejut bila dia mention dia baca blog aku dan mengatakan dia mmg mcm dah kenal sgt dgn kami sefamily ni, lg2 bebudak 3 org ni..

Sgt2 tak sangka tau sbb ada yg kenal kami kat sini.. manager lak tu.. kalau manager tu baca entry ni aku nak ucapkan

" Mekasih pada encik Rizal sbb belanja mkn malam kami hari tu.. terkejut sbb cashier tu kata encik Rizal yg belanja.. mekasih byk2 ye.. moga anda sentiasa di murahkan rezeki.. Amin "



Aku pun apa lagi, sibuk make sure hubby tak terteleng2 kat sotong2 tu.. kah kah kah.. tak baik.. dosa... kang ketumbit mata.. ekekekeke

Ada sekali tu ain siap tunjuk lg kat satu minah salleh yg berbikini dan ckp " yekkk tak malu dia pakai mcm tu.." cpt2 aku suruh diam dan turunkan tgn tu..


Sib baik lah minah salleh tu tak paham.. aku tak salahkan ain pun sbb bebudak kan ckp mmg telus.. ikhlas.. kekekke



Ni budak berbaju tido lg..

Mmg semua tak mandi lg pg tu.. kecuali hubby la.. aku dgn anak2 mmg tak mandi.. malas.. cuci2 muka, bersiap pastu terus pi mkn.. bkn org lain tau pun masa tu.. kekeke.. bini sapoo la tu ye..

View tepi pantai..



Pas lepak2 dlm stgh jam kat tepi pantai, kami pun balik bilik balik.. nak mandikan bebudak dan bersiap2 utk aktiviti pas zohor kang..





Dlm pukul 12.30 tghari, buggy dtg jemput kami lg utk pi mkn tghari lak.. mkn style buffet gak.. ain mintak mkn nasi dgn sambal sbb dia suka mkn pedas2 sikit.. sikit je pedasnya.. kalo pedas sgt dia tak mau..







Pas zohor kami pun di guide Encik Hairi utk aktiviti yg sgt2 kami nantikan.. Encik Hairi ni yg jaga kami sepanjang percutian kami di sini.. apa2 saje yg kami perlukan mmg dia yg akan tlg settlekan.. tu hari pampers budak kehabisan pun dia yg tlg uruskan jugak.. dia ni pangkat besar gak kat resort ni.. tp mmg humble orgnya..

Anak2 aku dah mmg mesra betul dgn dia ni.. hehe.. Eh, terbebel panjang lak.. aktiviti kami ptg tu ialah naik boat khas utk pusing2 pulau termasuk pulau perhentian dan pulau lang tgh.. pastu ada aktiviti snorkeling dan memancing.. memang terbaikkk punya aktiviti..







Tak dpt nak bercerita panjang2 dah ni.. anak nak sekolah.. hehe.. so layan gambar jelah dulu ye

















Ni semua gambar kat bahagian atas boat.. yg lain2 kang aku cite kemudian ye.. byk betul gmbr nak di upload.. jumpa lg di next entry..



Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved