ads

Isnin, 10 September 2012

13 di setiu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di setiu - Google Blog Search


Shafie Nor: Suspek kes bunuh warga Indonesia <b>di Setiu</b> serah diri

Posted: 02 Aug 2012 12:17 AM PDT

KUALA TERENGGANU, KHAMIS, 02 Ogos, 2012: Suspek utama kes pembunuhan seorang rakyat Indonesia yang mayatnya ditemui dalam parit di sebuah ladang kelapa sawit di Kampung Tapah, Setiu, Sabtu lalu, tampil menyerah diri awal pagi ini. 
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Asisten Komisioner K Manoharan, berkata suspek seorang warga Thailand menyerah diri di Balai Polis Setiu pada jam 3.30 pagi. 
"Suspek yang berusia 51 tahun itu tampil berbuat demikian hasil maklumat awam dan selepas gambarnya tersebar di akhbar dan televisyen baru-baru ini," katanya kepada pemberita di sini, hari ini. 
Katanya, polis tidak menolak kemungkinan motif pembunuhan disebabkan perasaan cemburu selepas siasatan mendapati mangsa mempunyai hubungan dengan seorang wanita warga asing dikenali sebagai 'Mek Na'. 
Sabtu lalu, mayat lelaki yang hanya dikenali sebagai Heri, 32, ditemui dalam keadaan berulat dalam parit dengan beberapa kesan tetakan di kepala, dahi, kaki dan tapak tangan. 
Suspek kini direman tujuh hari dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh. - BERNAMA

Walkabout dan Majlis Berbuka Puasa <b>di</b> IPD <b>Setiu</b> » Yayasan <b>...</b>

Posted: 25 Aug 2012 08:23 PM PDT

Pada 14 Ogos 2012, YDH SAC Dato' Hamzah Md Jamil, Timbalan Ketua Polis Terengganu telah ke Bazar Ramadhan Sungai Tarom, Setiu untuk menyempurnakan satu program ramah mesra bersama masyarakat atau 'Walkabout' Polis Terengganu. Beliau telah diiringi oleh DSP Rohaizat Abd Ani selaku Ketua Polis Daerah Setiu serta lain-lain pegawai kanan polis.

walkabout_TKP_di_IPD_Setiumelawat_gerai

melawat_gerai_2melawat_gerai_3melawat_gerai_4

Dalam program tersebut YDH Dato' Hamzah sempat memberi nasihat kepada peniaga Bazar Ramadhan serta pengunjung yang hadir tentang langkah keselamatan di musim perayaan di samping memberi risalah pencegahan jenayah kepada mereka. Apa yang lebih menarik, Dato' Hamzah juga berkesempatan membayar Zakat Fitrah di tapak bazar tersebut.

TKP_bayar_zakatbagi_pamplet_pencegahan_jenayah

Program Polis Terengganu di Daerah Setiu diteruskan lagi pada sebelah malamnya dengan Majlis Berbuka Puasa Peringkat Daerah Setiu yang didakan di Dewan IPD Setiu. Hadir sama dalam majlis tersebut ialah Y.Bhg Datin Azaha binti Mohd Amin, Naib Pengerusi PERKEP Kontinjen Terengganu.

bagi_sumbanganbagi_sumbangan_2bagi_sumbangan_3

penyampaian_sumbanganpenyampaian_sumbangan_2

Antara pengisian dalam majlis tersebut termasuklah Penyampaian Sumbangan kepada Pelajar Cemerlang dan Orang Kelainan Upaya, Sumbangan Duit Raya kepada pelajar-pelajar Ma'had Tahfiz, sumbangan kepada petugas-petugas surau dan juga pertunjukan pentomen. Kemuncak majlis adalah Solat Tarawih berjemaah di Surau Ar-Raudah IPD Setiu dan moreh.

persembahansolat_terawihmoreh 

Coretan Mujahid: PGU 5 <b>Di</b> DUN Jabi, <b>Setiu</b> 5 & 6 Okt 12

Posted: 21 Aug 2012 06:31 PM PDT

Petikan : Buletin Online

http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita1/perantau3.jpgKUALA TERENGGANU – Gelombang kebangkitan rakyat khususnya kesedaran anak-anak muda akan terus kekal bersama PAS sehingga tarikh pilihanraya umum ke-13 yang akan datang.

Mengekalkan gelombang tersebut, PAS akan meneruskan program berprestij Himpunan Kebangkitan Rakyat – PAS Ganti Umno (PGU) kali ke lima (PGU05) di kawasan dewan Undangan Negeri (DUN) Jabi Kawasan Parlimen Setiu.

Ketua Dewan Pemuda PAS selaku Pengarah PGU05, Ustaz Mohd Nor Hamzah berkata, ia akan diadakan selama dua hari pada 5 dan 6 hb Oktober depan.

http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita1/perantau2.jpg"Saya mahu mengumkan, InsyaAllah pada bulan Oktober nanti, kita akan mengadakan himpunan besar-besar gabungan pemuda dan muslimat,

"Di waktu yang sama kemuncaknya adalah Himpunan Kebangkitan Rakyat Negeri Terengganu Siri yang ke lima, PAS Ganti Umno (PGU),"ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam Majlis Ramah Mesra Sempena Eidul Fitri berama anak-anak Terengganu di perantauan yang diadakan di Markaz Tarbiah PAS Kuala Terengganu dekat sini pada malam 2 Syawal Isnin, 21 Ogos.

Menurutnya, pengekalan kesedaran politik yang tinggi di kalangan anak-anak muda pada masakini akan dapat menumbangkan kerajaan Umno dan barisan Nasional yang dibina dengan rasuah dan peyalahgunaan kuasa.

http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita1/perantau1.jpg"Saya melihat suasana (kebangkitan) anak-anak muda yang hebat dengan kesedaran politik yang tinggi akan dapat menumbangkan kerajaan (Umno-BN) yag dibina dengan rasuah, penyalahgunaan kuasa, penyelewengan, pembaziran dan segala keruntuhan seluruh aspek,

"InsyaaLlah (akan) tumbang dalam pilihanraya ke -13 (dan) kita bina kerajaan baru yang telus, tulus dan bersih,"tegasnya.

Turut berucap dalam program tahunan PAS Terengganu itu adalah Presiden PAS dato' Seri Tuan guru Abdul Hadi Awang, Timbalan Pesuruhjaya Ustaz Satiful Bahri Mamat, Ketua Dewan Muslimat Puan Safinah Jusoh dan Ketua Dewan Ulamak Dato' Ustaz Husin Awang.

Turut hadir selain seluruh pimpinan PAS Terengganu adalah Setiausaha Agong Dato' Mustafa Ali, AJK PAS Pusat Dato' Ustaz Abu Bakar Chik dan Pengerusi Jawatankuasa Disiplin Dato' Wan Mutalib Embong.

13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


31 Jul 12 : PAT Berbuka Puasa Bersama Warga TUDM <b>di</b> PU <b>Gong</b> <b>...</b>

Posted: 31 Jul 2012 10:58 AM PDT

GONG KEDAK, 31 Jul 12 – Panglima Angkatan Tentera, YBhg Jen Tan Sri Dato' Sri Zulkifeli bin Mohd Zin telah meluangkan masa untuk berbuka puasa bersama warga TUDM di Masjid Pangkalan Udara Gong Kedak. Hadir sama ke majlis berbuka puasa berkenaan adalah Panglima Tentera Udara, YBhg Jen Tan Sri Dato' Sri Rodzali bin Daud TUDM, AKS Tadbir Mej Jen Dato' Mohd Noh bin Mohd Said TUDM, Pengarah Sekretariat Brig Jen Dato' Jamal bin Abu Bakar TUDM dan Komander Pangkalan Brig Jen Mohd Faudzi bin Ahmad TUDM.

Beberapa orang pelajar dari Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Mahmud dan MRSM Kota Raja dari daerah Besut serta Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Ismail dari daerah Pasir Puteh telah diundang khas oleh pihak PU Gong Kedak untuk berbuka puasa bersama PAT.

Dalam majlis itu juga, PAT telah berbesar hati menyampaikan bungkusan raya kepada beberapa buah skuadron di dalam PU Gong Kedak untuk diagihkan kepada anggota-anggota yang akan bertugas pada Hari Raya nanti.

LATAR BELAKANG DAN SEJARAH PANGKALAN UDARA <b>GONG</b> <b>...</b>

Posted: 04 Jul 2012 12:56 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Pangkalan Udara (PU) Gong Kedak ini merupakan sebuah pangkalan yang unik kerana lokasinya yang terletak di dalam dua buah negeri iaitu Kelantan dan Terengganu. Keluasan keseluruhan pangkalan adalah 3,581.54 ...

17 Jul 12 : Lawatan BAKAT Institut Latihan Tentera Udara (ITU) Ke <b>...</b>

Posted: 17 Jul 2012 07:09 AM PDT

IPOH, 16 Jul 12 – Program lawatan BAKAT Institut Latihan Tentera Udara (ITU) ke Pangkalan Udara Gong Kedak yang dianjurkan oleh BAKAT ITU telah dilaksanakan pada 13 hingga 15 Julai 12 yang lalu. Menurut Pengerusi BAKAT ITU Puan Azizah bt Hussin, tujuan lawatan ini adalah untuk mengeratkan lagi hubungan silatulrahim di antara anggota BAKAT ITU dan BAKAT PU Gong Kedak. Sepanjang 2 hari lawatan diadakan, BAKAT ITU telah diberi peluang untuk melawat tempat menarik di sekitar Terengganu dan Kelantan. Di antara tempat menarik yang dilawati adalah di Pusat Tamadun Islam di Kuala Terengganu dan Rantau Panjang di Kelantan.

Bantuan dan kerjasama yang diberikan oleh pihak Pangkalan Udara Gong Kedak dari segi penginapan dan sajian amat dihargai. Terima kasih kepada Komander Pangkalan Udara Gong Kedak dan seluruh warga PU Gong Kedak terutama ahli BAKAT PU Gong Kedak yang membantu menjayakan program lawatan ini.

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


Dengan “hanya RM400″ <b>di Pulau Redang</b> | N9 Kini - Portal Berita <b>...</b>

Posted: 23 Aug 2012 10:12 PM PDT

KENAPA? Masih tak percaya…? Namun itulah yang penulis alami sendiri selama tiga hari dua malam berada di sebuah pulau yang menjadi lokasi snorkeling terbaik di negara ini.

BOLA sepak pantai antara sukan yang boleh disertai pengunjung Pulau Redang, Terengganu.

Sebenarnya sudah lama penulis merancang untuk bercuti ke Pulau Redang, Terengganu. Perancangan awal perlu supaya kamu dapat mengawal serta mengurangkan bajet perbelanjaan kamu sepanjang berada di sana.

Penulis mula bergerak ke Kuala Terengganu dengan menaiki bas dari Shah Alam, Selangor. Lebih jimat menaiki bas awam berbanding menggunakan kenderaan sendiri.

Sesampainya di Kuala Terengganu, penulis diberitahu oleh penduduk tempatan supaya membeli stok makanan terlebih dahulu sebelum bergerak ke pulau bagi menjimatkan perbelanjaan.

Sebaik sahaja diberitahu, penulis dan rakan-rakan pun apa lagi, membuat tindakan drastik untuk memborong stok makanan sampai tak cukup tangan hendak membawanya.

Tunggu punya tunggu, feri pun sampai pada kira-kira pukul 10 pagi. Jarak perjalanan agak jauh, tetapi dek kerana terpesona dengan keindahan alam sepanjang perjalanan, rasa macam seminit dua sahaja.

Setibanya di Pulau Redang, penulis terpaku seketika. Pantainya memang putih, laut yang jernih, memang betul-betul memukau sesiapa sahaja yang melihatnya.

Perjalanan diteruskan, mencari lokasi kediaman yang tersedia dalam pakej percutian penulis.

Dari luar nampak macam calet yang tak berapa 'kelas', tetapi bila tengok di dalam…, boleh tahan juga. Kelengkapan asas semuanya ada. Siap ada penghawa dingin lagi.

Cukup tentang penginapan. Tarikan utama di sini adalah aktiviti snorkeling. Baiklah, penulis akan gabungkan semua pengalaman penulis melakukan snorkeling yang sangat mengujakan ini.

Lokasi pertama snorkeling adalah Pulau Batu Sauh. Kejernihan air laut memang menakjubkan. Belum terjun ke laut lagi sudah nampak warna-warni kehidupan di dasar laut.

Lokasi kedua penulis melakukan snorkeling adalah Taman Tema Marin. Berlainan sedikit dengan lokasi snorkeling sebelum ini. Di sini, hidupan lautnya lebih banyak kerana dipelihara.

Penulis juga berkesempatan untuk berada dekat dengan belut sepanjang 10 kaki. Khuatir digigit belut, penulis hanya menyaksikan sahaja ia lalu di depan mata.

Snorkeling kali ketiga ini lebih menyeronokkan sebab penulis dapat berenang bersama anak ikan yu. Nampak ganas…he…he…he…

Perasaan? Memang takut pada mulanya, tetapi peluang macam ini bukan datang selalu. Mula-mula takut juga hendak pegang walaupun anak ikan yu. Namun, memikirkan peluang hanya datang sekali, penulis sentuh juga ikan yu itu.

Jangan risau tentang keselamatan kerana sekiranya kita patuh pada arahan yang mahir, perkara-peraka yang tidak diingini dapat dielakkan.

Bermalam di Pulau Redang juga menyeronokkan kerana pelbagai aktiviti disediakan termasuk karaoke, BBQ dan persembahan live band.

YANAYONET ツ: Trip <b>di Pulau Redang</b> : Snorkeling

Posted: 02 Aug 2012 10:38 PM PDT

Siapa kata orang tak reti berenang tak boleh snorkeling? siapa kataaaaaaaa?
aku buleh ja. ceh sombong tapi hakikat? mereka yang ada dekat tempat kejadian je yang tahu.
kiranya pengalaman pertama kali masuk air dekat tengah-tengah laut tu memang pengalaman paling teruk aku penah rasa. kalau ada orang rakam keadaan aku masa tu, memang aku gantung diri sekarang jugak tau. punyalah segan T.T
pagi-pagi lagi aku dah tanya diorang tiga 'boleh tak kalau saye tengok je tak snorkeling sama?'
diorang punyalah marah kata aku lah manusia paling rugi dalam dunia sebab datang pulau tapi nak snorkeling bla bla bla. masa tu aku dah macam ayam berak kapur. aku dah la tak reti berenang. lepastu takut ketinggian lepastu takut kedalaman lepastu takut jerung lepastu takut kot kot ada obor-obor, lepastu takut.... ah semua benda nak takut lah senang kata.
lepastu boleh pulak masa tu perut aku memulas macam sengaja nak mainkan perasaan aku.
paham tak perasaan masa kita nervous yang teramat sangat lepas tu perut jadi macamana?
haaaaaaaaaaaa masa nak pergi snorkeling perut aku jadi macam tu lah.
tapi gagahkan diri jugak pakai life jacket, dan pakai semua alat snorkeling. 
Dari kiri, Nuradila Zaid. aku panggil kak dila ataupun kak noi. kak dila ni baik orangnya. dia sekarang kerja dekat singapore. kak dila sepupu kepada kina. seorang yang sangat berani bagi aku sebab dia suka buat benda yang aku rasa aku tak berani pun nak buat, contohnya macam mencari jerung. dia jugak memang jenis suka berjalan sana sini. dah pergi korea dan banyak lagi. paling semangat antara kami berempat. dan kak dila layan dan jaga aku macam adik dia sendiri. sangat sangat sangat baik :)
Sebelah kak dila yang baju warna merah tu nama dia Diana Yusoff. dia ni jenis yang pantang diajak. tapi paling tak tolak kalau bab-bab ajak makan. dia memang kuat makan. tengok pipi lah babe. ramai bagi nama gelaran lepas tengok pipi dia contohnya si donut dan si pipi laici. dia sekarang sedang runsing dan sedang mencari alternatif untuk menguruskan pipi dia :/
Sebelah si baju merah tu Maslinda dan aku panggil kak mas. kak mas menetap di singapore. orangnya baik sangat-sangat. ada satu malam indah aku duduk berdua dengan kak mas. kami dua duduk depan pantai, kesejukan dengan angin pantai, sambil dengar bunyi ombak dan diterangi bulan yang indah, juga bintang yang banyak bertaburan di langit. kak mas luah cerita dia pada aku yang sememangnya aku tak akan cerita pada siapa. bila aku dengar cerita kak mas, aku dapat simpulkan yang dia seorang yang sangat tabah. kalau aku diuji macam dia aku tak tahu aku kuat macam dia atau tidak. kemudian aku pun cerita masalah aku pada dia. masalah yang besar bagi aku. tanpa sedar airmata aku mengalir. suara aku bergetar. aku tarik nafas, aku baring, aku tengok bintang. cuba senyum :)
aku ingat lagi suasana malam indah tu.
masih segar dalam ingatan aku.
Yang sebelah kanan sekali itu kina. nama diberi Sakinah Sidek. kina je yang aku kenal dalam trip kali ni. kenal kina pun dalam facebook. cantik orangnya. cemburu tengok kulit muka dia yang sentiasa bersih. 
nak dijadikan cerita aku join trip ni pun sebab aku cemburu tengok gambar2 kina pergi pulau. lepastu aku comment dia, aku cakap aku cemburu. lepastu dia ajak pergi redang. lepastu aku kata OKAY! lepastu terus jadi. haaaaaaaaaa gitula ceritanya. 
Yang pakai baju macam baju baru keluar penjara ni tuan punya belog. kelakar tau. aku pakai baju belang sepanjang snorkeling. cuaca memang agak panas. balik balik rumah aku tengok badan aku dah macam nyamuk. hitam putih hitam putih selubuh badan. gila kelakar. lama kot. 2 minggu lebih aku kena tunggu supaya belang dekat badan aku ni hilang. aku tak kesah sangat sebab aku ni jenis bertudung dan pakai baju lengan panjang. so yang tengok belang tu housmete aku je pun. kalau kena gelak aku tak kesah, aku boleh gelak sama. hehehe.
Dekat redang aku snorkeling sebanyak tiga kali. ada tiga sesi. maksudnya tiga check point yang berbeza, tiga pulau yang berbeza. hari pertama aku pergi dekat tengah tengah laut. yeeee. dekat tengah-tengah laut.
sumpah menggeletar lutut aku masa tu!
risau mati lemas. hahahaha. sebab aku tak reti berenang kot. logik kalau aku takut.
memang lah bila dah pakai life jacket kita tak kan tenggelam tapi aku peduli apa, bila aku dah takut aku tetap akan takut. 
bila sampai destinasi aku jadi kejong. nak turun ke tak nak. orang lain dah turun laut dah masa tu. lepastu boatman paksa paksa suruh turun jugak. rugi kalau tak turun kata dia. okay fine aku turun jugak. orang lain lompat dari bot, aku turun ikut tangga. ala-ala princess gitu. bila dah sampai bawah aku suruh kakak dua orang tu jaga aku. tapi ada peristiwa kelakar seram yang jadi masa tu. aku sampai bawah aku pegang tangan kina. kina pun lebih kurang macam aku. dia pun buat-buat berani masuk dalam air tu. lepastu......
dia berpaut dekat aku, aku berpaut dekat dia.
last-last aku yang tenggelam. habis tertelan banyak air masa tu. 
haaaaaaaaaa korang jangan gelak. aku kapak sorang-sorang nanti.
lepastu aku diselamatkan. aku panjat tangga tu balik. aku duduk dalam boat.
aku tengok je orang lain bersuka ria snorkeling.
lepastu aku nampak sorang boatman pegang pelampung. 
dekat situ dia suruh orang yang tak reti berenang (macam aku) pegang pelampung tu kemudian dia bawak snorkeling dengan selamat.
boatman yang lain pujuk-pujuk aku pergi turun bawah balik. last-last aku cakap aku nak ikut yang pelampung tu. lepas tu aku kina dengan sorang lagi penakut yang macam kitorang pun snorkeling sambil pegang pelampung. 
tangan pegang pelampung, lepastu terapungkan badan macam mayat, lepastu selamkan diri dalam air sambil tengok coral-coral yang cantik dekat dasar laut. best. masa tu lah aku belajar snorkeling cara betul. cara bernafas dengan betul. sebab aku tak tahu kenapa bila aku masuk air je aku jadi gelabah tahap dewa. sampaikan nak bernafas pun aku tak pandai. macam tercungap-cungap gitu. 
Hari kedua : Pulau Redang marine park 
Aku mengaku gambar dekat atas ni bukan aku dan bukan sahabat-sahabat aku yang tangkap. aku curi dekat google. tapi keadaan dalam gambar tu memang sebijik macam apa yang aku rasa. sumpah best gila snorkeling dekat sini. kita boleh nampak ribuan jenis ikan dekat sini. dekat sini aku kurang sikit cuak sebab dekat sini cetek sikit. cetek tak cetek sangat lah kan. masa ni aku bahagia betul. bahagia tengok ribuan ikan depan mata sambil tersenyum sendiri.
mengada sangat senyum lepastu alat yang aku pakai untuk snorkeling tu masuk air. so air masuk mata masuk hidung. lepastu bila jadi macam tu gelabah aku datang balik. sumpah lawak! tak payah nak bayang sangat macamana aku gelabah dalam air. tak payah. sepak nak?
aku cuba tenangkan diri. lepastu aku sambung tengok ikan-ikan tu sambil pegang roti. banyak ikan-ikan kerumun aku sebab nak makan roti yang ada dekat tangan aku. perasaan masa tu tak dapat digambarkan. memang best gila. dia gigit roti lepastu dia gigit tangan. eeeeeeeeee geram. rasa macam nak picit sekor-sekor je tau. ikan dia pulak kemain lawa.
Lebih kurang macam ni la keadaan aku masa tu. seronok tau. 
ikan dimana saja. kiri kanan depan belakang ada ikan.
Lepastu aku nampak berjuta-juta ikan bilis lalu depan mata. 
rasa macam nak duduk tengah-tengah laluan ikan-ikan tu je tau.
untuk sesi snorkeling yang ketiga aku pergi dekat pulau lain pulak. tengok coral. masa tu aku ingat aku punya cuak dah habis. tapi silap. masa tu bot berhenti tengah laut. lebih dalam dari sesi pertama. aku konon beranikan diri untuk snorkeling. bila aku benam kepala aku dalam air aku terkejut. terus naikkan muka ke atas. lepastu....
lepastu orang lain gelak je. kohaja betul kan? aku cuak kot.
aku cuba lagi beranikan diri untuk snorkeling. masa tu aku ada nampak ikan besar. memang besar betul. seronok rasa. tapi kitorang tak bernasib baik sebab tak nampak jerung. kina pernah pergi pulau perhentian. dia kata masa dekat sana dia nampak jerung besar lalu dekat bawah dia. kiranya nampak jerung depan mata. gila punya best lah kan.
memandangkan aku seronok gila sepanjang trip ke redang kali ni, aku nak share dekat pembaca semua. Makan dekat sana memang super sedap. perkhidmatan dekat sana pun bagus. orang-orang dekat sana baik dan ramah. baru kenal rasa macam dah bertahun kenal. dia layan kita macam family. resort pulak bersih. memang puas hati. 
Pakej 3 hari 2 malam bagi seorang = RM280
(Pakej termasuk feri pergi balik dari jeti Shah Bandar, 
makan pagi tengahari petang malam dan BBQ, 
snorkeling ke tiga pulau yang berbeza)
*kira untung lah tu sebab pakej aku haritu RM325*
Kalau berminat boleh private message dekat FACEBOOK aku.
aku akan terangkan dengan lebih lanjut. 
dekat sana kalau bab-bab makan memang puas hati. perut tak sempat nak lapar.
Okay itu jelah cerita snorkeling aku. 
kepada siapa-siapa yang tak reti berenang macam aku relax je.
semua akan berjalan lancar.
Dan tak lupa kepada YUS yang banyak bantu kami dekat sana. 
terima kasih banyak. jasa baik anda tidak akan kami lupa sampai bila-bila. dia baik sangat. 

AMRAN ajak peminat dating <b>di Pulau Redang</b>

Posted: 20 Jul 2012 02:30 AM PDT

jtablesession::Store Failed
DB function failed with error number 145
Table './manggaon_mangga/jos_session' is marked as crashed and should be repaired SQL=INSERT INTO `jos_session` ( `session_id`,`time`,`username`,`gid`,`guest`,`client_id` ) VALUES ( '0a5d33b2ef3bbff5f5cbdd1e00f08ced','1347329708','','0','1','0' )
Fatal error: Allowed memory size of 262144000 bytes exhausted (tried to allocate 77 bytes) in /home/manggaon/public_html/manggaonline.my/libraries/joomla/error/exception.php on line 117

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Sep 2012 01:06 AM PDT

Source: The Star Online

Published on 11th February, 2012 by Hanim Adnan and Edy Sarif

SUSTAINABILITY is the key to the continued success of Malaysia's thriving palm oil industry.

Currently, there is a steady trend among palm oil operators to advocate sustainability through optimal usage of natural resources and their biomass waste products.

One such company is Felda Group, Malaysia's largest plantation company, which is leading the way in "green" practices nationwide.

Felda Global's green agenda will be further enhanced going forward, says Felda Global Ventures Holdings Bhd group president Datuk Sabri Ahmad, who is an ardent advocate of sustainability and Blue Ocean strategy.

In June last year, he was elected a panel member of the Global Science and Innovation Advisory Committee (GSIAC), one of only four Malaysians in the select group made up of eminent scientists.

Bek-Nielsen: 'We are looking at reducing 25% of fossil fuel usage annually.'

"Green" may yet prove to be gold for Felda, Sabri tells StarBizWeekrecently.

Felda to date has 12 biogas trapping plants, two power plants, six compost plants, two mini-gasifier plants and one fuel pellet plant all utilising biomass waste as the feedstock.

Sabri says Felda will likely help to further drive the national biomass projects, which are believed to have a potential value of RM100mil.

Given its sprawling plantation assets, Felda has huge stocks of oil palm biomass waste from its estate and milling operations.

Of the 15.3 million tonnes fresh fruit bunches (FFB) which go into Felda mills annually, it amasses 3.36 million tonnes of empty fruit bunches (EFB), 1.83 million tonnes of mesocarp and 760,000 tonnes of palm shells. It gets another 6.1 million tonnes of old palm fronds from harvesting and 3,000 tonnes of oil palm trunks from replanting activities.

Felda Jerangau palm oil mill.

In addition, its mills have palm oil mill effluent (Pome) ponds which can be used to capture biogas which is then scrubbed to generate clean methane. Felda can in fact easily generate an additional income of RM35mil annually from the sale of its biomass such as palm shells and mesocarp fibre alone.

Instead, it chose to pursue renewable energy (RE) projects using the oil palm biomass waste products as feedstock to set up "green" projects which is friendly to the environment while creating additional lucrative income for the group.

In 2004, Felda built the Sahabat biomass power plant in Lahad Datu, Sabah, the first EFB-based Clean Development Mechanism (CDM) project in Malaysia and, also, the first in the world that runs on 100%-treated EFB.

According to Felda Holdings Bhd head of biomass Ahmad Nor Azman Jamin, many rural sites in Sabah are not connected to the national electricity grid.

Sabri says Felda will help to further drive the national biomass projects.

"Our intention is to replace the diesel usage with EFB-resources to generate 7.2MW and also 16 tonnes of steam for Felda Global's operational facilities."

The Sahabat biomass power plant, which can produce up to 55,000 tonnes of carbon emission credits (CERs) per year, has started selling CERs to an European buyer since 2006.

Under the Government's Entry Point Project 5 (for biogas), Felda Global is also planning an additional 49 biogas capturing plants.

Of the 49 biogas plants, 35 have been designated to supply electricity which will be hooked to the national grid, says Nor Azman. He adds: "Currently, we are segregating 12 existing biogas plants, with one in Serting Hilir already hooked to the national grid."

Following the Sahabat power plant, Felda Global and Tenaga Nasional Bhd's joint-venture company, FTJ Bio Power Sdn Bhd, is building a RM120mil electricity generation plant in Jengka, Pahang .

Commencing last December, it will generate 12.5 million watts using purely EFB. The EFB feedstock is accumulated from seven out of the eight palm oil mills owned by Felda Global in Jengka.

In addition, Felda has set up a joint venture with Premium Renewable Energy Group whereby it will self-generate 6MW that the plant needs for its operations by utilising the biogas generated by surrounding mills.

Meanwhile, another staunch advocate of sustainability is United Plantations Bhd.

The Teluk Intan-based efficient oil palm plantation group has set up biomass reciprocating boiler and biogas plants.

The main goal is to supply steam and electricity power to United Plantations' mills and refineries, thus cutting down both on fossil fuel costs and the emissions of CO2, says vice-chairman and executive director (corporate affairs) Datuk Carl Bek-Nielsen.

"We are looking at reducing 25% of fossil fuel usage annually at our plantations in Perak by relying on electricity generated from our biogas plants."

He says it is the group's commitment to reduce its "carbon footprint" and therefore, its greenhouse gas emissions remain a high priority to which new initiatives and important investments will continue going forward.

United Plantations' biomass reciprocating boiler and biogas plant, since their start-up in 2006, have contributed immensely towards mitigating CO2 and methane emissions.

"We envisage that with the various initiatives undertaken since 2006, our group's carbon footprint per tonne of refineed palm oil produced will be reduced by 35% by the end of 2012 compared with the pre-2005 levels," adds Bek-Nielsen.

Currently, United Plantations has three biogas plants in the country.

He says: "Although it is costly to set up a biogas plant, the impact that we receive is really worth it."

The cost of building a biogas plant is about RM7mil and the group has invested RM20mil in its existing three plants.

Within the next one to two years, Bek-Nielsen says, United Plantations is planning to add more biogas plants in Malaysia and Indonesia.

Advertisement

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>Di KETENGAH</b> September 2012

Posted: 13 Aug 2012 06:52 PM PDT


Permohonan daripada warganegara Malaysia yang berkelayakan adalah dipelawa bagi memohon jawatan di Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (KETENGAH) dalam Perkhidmatan Kumpulan Sokongan. Keutamaan akan diberi kepada pemohon yang menetap di Negeri Terengganu.


1. JURUTEKNIK KOMPUTER
2. PEMBANTU AM PEJABAT
3. PEKERJA AWAM

Permohonan hendaklah menggunakan Borang LKTT: 1 (Pind. 1/2010) yang boleh diperolehi di Ibu Pejabat Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah, Bandar Al Muktafi Billah Shah, Dungun, Terengganu dan di Pejabat Cawangan Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah Bandar Bukit Besi, Bandar Ketengah Jaya, Bandar Seri Bandi, Bandar Ceneh Baharu dan Pengkalan Gawi, Tasik Kenyir atau dengan memuat turun dari laman sesawang, http://www.ketengah.gov.my

Permohonan hendaklah sampai kepada:-

Pengurus Besar
Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (KETENGAH)
Karung Berkunci No. 3
23409 Bandar Al Muktafi Billah Shah
DUNGUN, TERENGGANU
(Bahagian Khidmat Pengurusan)

tarikh tutup permohonan sebelum atau pada 13 September 2012

Maklumat lanjut jawatan klik sini
Borang permohonan sila klik sini

PSR REMAJA : REMAJA RAIKAN RAMADAN SERENTAK <b>DI</b> DUA <b>...</b>

Posted: 04 Aug 2012 08:18 PM PDT

Alhamdulillah antara program PSR 2012 ialah Remaja Raikan Ramadan (3R) dan sebanyak tiga buah masjid/surau di daerah Kemaman menjadi lokasi program 3R kali ini. Terbaru ialah di Masjid Felda Kerteh 5 di Ketengah Jaya yang melibatkan sekitar 50 orang remaja berumur 13-19 tahun dan juga di Masjid Sultan Ahmad dekat Bandar Chukai yang melibatkan pelajar-pelajar sekolah menengah di bandar ini. Kedua-dua program ini berjalan serentak dan dikendalikan dibawah Jawatankuasa Pembangunan Remaja IKRAM Kemaman di bawah Cikgu Hj Norfizam Said.

Program 3R di Felda Kerteh 5 kali ini istimewa kerana inilah kali pertama program sebegini dilaksanakan IKRAM di kawasan felda di daerah ini. Terdapat tiga buah sekolah menengah di Ketengah Jaya iaitu SMK Rasau, SMK Semarak B5 dan SMK Tetra Jaya. Terdapat juga ahli-ahli IKRAM yang bertugas sebagai guru di sekolah-sekolah ini yang membantu merapatkan lagi hubungan pihak sekolah dengan IKRAM.

Seramai 15 orang fasilitator diketuai Pengarah Program Saudara Khairul Azri telah terlibat menjayakan program ini. Di dalam program ini juga diperkenalkan kelab remaja IKRAMTeens kepada semua peserta. Para peserta begitu teruja dengan pelbagai program yang disediakan. Majlis penutup program telah disempurnakan oleh TYDP IKRAM Kemaman iaitu Ustaz Muzahar Hitam.

Manakala program di Masjid Sultan Ahmad pula diketuai oleh Pengarah Program Sdr Nadhir yang juga Mualim SMIAA Kemaman serta barisan fasilitator dari kalangan mahasiswa universiti yang sedang bercuti. Sekitar 80 orang remaja hadir di program ini. Ianya dirasmikan oleh Pengerusi Tetap IKRAM Kemaman Hj Che Zahari Che Nik.

Pelbagai program disajikan sepanjang program 3R ini. Mudah-mudahan segala usaha ini terus disusuli dengan program-program lanjutan tarbiah di sekolah masing-masing. Kerjasama yang sudah terjalin perlu dimanfaatkan lagi bagi melahirkan generasi kepemimpinan remaja rabbani demi masa depan ummah yang gemilang.

Program 3R yang ketiga akan diadakan di Surau Rantau Petronas dekat Kerteh pada minggu hadapan 10-11 Ogos 2012. Ini adalah program tahun keempat berturut-turut dimana pihak IKRAM (sebelum ini JIM) diberikan kepercayaan mengendalikan program remaja seumpama ini. Mudah-mudahan semuanya berjalan lancar dan diberkati Allah SWT.

Kisah Raya Kami-Versi Vespa - OnE HaPpy FaMilY

Posted: 27 Aug 2012 06:00 PM PDT

Auto N3...cik jue sekarang kat IJN .... appointment farisyah..rutin setahun sekali....
oklah bercerita kisah raya kami...
macam biasa tahun nie turn umah cik jue...
biasanya kalau kat umah cik jue mesti kami balik kampung mak dan ayah cik jue di BESUT terengganu..
tapi tahun ni kami beraya di rumah mak cik jue je...di KETENGAH JAYA je..
sebabnya adik cik jue kan dalam pantang..
kuranglah meriah sikit sebab kami adik beradik je yang ada...
sedara mara semua kat kampung...
tapi cik jue tak kisah pun janji dapat beraya disamping mak ngan ayah itu yang penting...
dan tahun ni cik jue beraya lama sikit kat umah mak sebab tak payah nak balik JB..
jadi kami kumpul kat KL jelah...
oklah..mengenangkan raya tahun nie...
cik jue mengandung..jadi takdelah baju sedondon kami...
pakai je mana yang ada...
tahun depan Insayallah kami berempat...
nanti baru kami raya sakan ok....
pagi raya tue ada kawan adik cik jue ni bawak VESPA datang umah...
apa lagi kami pun sakanlah bergambar dengan VESPA...
hahahaha saja cari kelainan di pagi raya....
oklah jom kita layan gambar kami yang tak berapa nak banyak nie....
(raya tahun nie penyakit M untuk ambil gambar menyerang....)
ni je gambar kami bertiga..farisyah tak nak ambil gambar...
cik poji nak jugak bergambar dengan VESPA...
 ini adik ku jamal dan neida...
dah macam pasangan couple rupanya ...
tempek satu je gambar di orang sebab banyak sangat
ini pulak adikku yang bongsu...
bergambar dengan farisyah....
pun sama banyak sangat gambar diorang..
jadi tempek satu jelah ye...
inilah gambar raya kami versi VESPA merah...
nanti cik jue letak lagi gambar raya kami versi dalam umah pulak ye...
jumpa lagi kat lain N3....


TeriMa KasiH Sudi Baca EnTrY Cik Jue aka Ibu FF

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Kumbang Jingga: Tragedi tinggal anak dalam kereta

Posted: 06 Sep 2012 03:05 AM PDT

DUNGUN: Tindakan seorang bapa meninggalkan anaknya berusia lima tahun dalam kenderaan ketika menunggu bantuan mekanik di seberang jalan mengundang tragedi apabila anaknya yang terjaga daripada tidur terus keluar dari kereta sebelum dirempuh sebuah kereta lain di Kilometer 81.5, Jalan Jerangau-Jabor, dekat Bukit Besi, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 malam itu, Nur Anis Nabila Abdul Ghani, 5, meninggal dunia selepas dilanggar kereta terbabit ketika menuju ke arah bapanya yang berada dalam sebuah kedai makan di seberang jalan.

Bapa mangsa, Abdul Ghani Abdul Rahman, 45, berkata, sebelum kejadian, dia bersama arwah dalam perjalanan dari rumahnya di Bandar Al-Muktaffi Billah Shah, di sini untuk ke rumah ibunya di Manir, Kuala Terengganu.

"Saya bertolak dari rumah jam 9 malam dan setibanya di tempat kejadian 30 minit kemudian, kereta mengalami kerosakan enjin menyebabkan terpaksa berhenti di tepi jalan," katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.

Katanya, dia cuba menghubungi mekanik membaiki keretanya, tetapi gagal berikutan liputan isyarat telefon bimbit di sekitar Bukit Besi mengalami masalah.

"Selepas dua jam berusaha mendapatkan bantuan termasuk melihat jika ada rakan lalu di kawasan itu, saya yang lapar menyeberangi jalan untuk makan di sebuah kedai berdepan tempat saya meletakkan kereta," katanya.

Menurutnya, ketika itu, arwah nyenyak tidur dalam kereta dan tidak sampai hati untuk mengejutkannya.

Katanya, selepas membayar harga makanan dan minuman, dia berjalan keluar dari kedai untuk pergi semula ke keretanya.

"Dalam suasana jalan gelap, saya ternampak kelibat arwah berlari dari arah depan kereta untuk melintas dan belum sempat saya menjerit, sebuah kereta dari arah Kuantan melanggarnya," katanya.

Menurutnya, dia berlari mendapatkan anaknya itu yang terbaring atas jalan raya ketika itu arwah sudah tidak sedarkan diri manakala kepala, mulut dan telinganya berdarah.

"Dengan bantuan pemandu yang melanggar anak, saya membawa arwah ke klinik kesihatan berhampiran untuk rawatan, tetapi arwah disahkan meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke Hospital Dungun, kira-kira jam 12.30 tengah malam," katanya.

Ibu arwah, Mahani Mamat, 35, berkata, sebelum kejadian, arwah yang juga anak bongsu daripada tiga beradik ada mengajaknya ke rumah nenek tidak jauh dari kediaman mereka.

"Selepas pulang sekolah, arwah bersungguh-sungguh mengajak saya ke rumah ibu saya selepas gurunya memaklumkan ada orang meninggal dunia selepas terbabit kemalangan berhampiran rumah neneknya," katanya yang hamil lima bulan.

Katanya, dia bagaimanapun tidak memenuhi permintaan anaknya kerana sibuk dengan kerja rumah selain tiada orang meninggal dunia seperti dinyatakan.

Mahani berkata, dia pelik apabila arwah memberitahunya terdengar orang membaca surah Yasin dalam rumah sedangkan ketika itu tiada sesiapa berbuat demikian.

"Malam itu selepas mendapat tahu bapanya mahu pulang ke rumah nenek sebelah bapa di Manir, arwah hendak ikut sedangkan sebelum ini tidak pernah berbuat demikian jika saya tidak turut-serta," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dungun, Superintendan Dahlan Mohd Noor berkata, pihaknya ada menerima laporan berhubung kejadian itu.

Sumber : Metro

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


Hartanah Untuk Dijual: Banglo Baru <b>di Kijal</b> Kemaman

Posted: 07 Aug 2012 07:31 AM PDT

RUMAH BARU (BUMI-LOT)
Harga : RM388,000.00
Diskaun Hebat Sempena RAMADHAN ini..!!!

HUBUNGI :-
NIZAM 012-928 0890
RODZI 0111-928 0293
ZAIDEE 013-952 3858


LOKASI : Kg Beris Meraga Kijal Kemaman
- Rumah ini terletak kira-kira 150meter sahaja dari jalan utama Kijal-Chukai
- Kemudahan terdekat spt sekolah, masjid, kedai makan, kedai runcit serta hanya
- Hanya 10-15minit ke Pasaraya Giant Kemaman
Keluasan Tanah : 645 meter persegi
Panjang : 36.87meter X Lebar : 17.75meter
Mempunyai laman luar yang agak luas dan selesa
(Lihat salinan geran di bawah)
Keluasan Lantai : 2400 Kaki Persegi
4 bilik tidur (termasuk Master Bedroom)
keseluruhan lantai dipasang TILE
Deposit : 10% dari Harga Jualan
Earnest Deposit : 3% dari Harga Jualan
Baki 7% semasa menandatangani Surat Perjanjian Jualbeli (S&P)
KEMUDAHAN PINJAMAN & URUSAN GUAMAN AKAN DISEDIAKAN
Bagi pembelian melalui pinjaman, sila pastikan anda layak untuk memohon pinjaman dengan institusi kewangan sebelum membuat keputusan untuk membeli sebarang hartanah

Amboi... Hartanah Untuk Dijual : Banglo Baru <b>di Kijal</b> Kemaman Ter

Posted: 30 Aug 2012 12:00 AM PDT

Jenis Iklan:   Sedang Menawarkan

Kawasan Pasaran:   Kuala Lumpur, Putrajaya, Kelantan, Pahang, Terengganu

LOKASI : Kg Beris Meraga Kijal Kemaman

Rumah ini terletak kira-kira 150meter sahaja dari jalan utama Kijal-Chukai
Kemudahan terdekat spt sekolah, masjid, kedai makan, kedai runcit serta hanya
memakan masa 10-15minit ke Pasaraya Giant Kemaman

Keluasan Tanah : 645 meter persegi
Panjang : 36.87meter X Lebar : 17.75meter
Keluasan Lantai : 2400 Kaki Persegi

Mempunyai :-
4 bilik tidur (termasuk Master Bedroom)
3 bilik air
porch utk 2 kereta
ruang tamu
ruang keluarga
ruang makan
dapur

keseluruhan lantai dipasang TILE
Keseluruhan siling Kapur

Rumah Berpagar

NOTA :-
Deposit : 10% dari Harga Jualan
Earnest Deposit : 3% dari Harga Jualan
Baki 7% semasa menandatangani Surat Perjanjian Jualbeli (S&P)

KEMUDAHAN PINJAMAN & URUSAN GUAMAN AKAN DISEDIAKAN
Bagi pembelian melalui pinjaman, sila pastikan anda layak untuk memohon pinjaman dengan institusi kewangan sebelum membuat keputusan untuk membeli sebarang hartanah.

Amboi... 3 UNIT Banglo Setingkat <b>di Kijal</b> Kemaman - RUMAH BARU L

Posted: 21 Aug 2012 11:08 AM PDT

Jenis Iklan:   Sedang Menawarkan

Kawasan Pasaran:   Kuala Lumpur, Putrajaya, Labuan, Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Perak, Perlis, Pulau Pinang, Sabah, Sarawak, Selangor, Terengganu

RUMAH BARU
LOT-Bumiputera

HARGA DARI RM350,000.00

Keterangan lanjut, hubungi:

Rodzi 0111-928 0293

LOKASI : Jalan Tekukur

Kg Beris Meraga
Kijal Kemaman Terengganu

Kemudahan Berdekatan :-
5 minit ke SK Beris Meraga
Masjid Beris Meraga
Awana Kijal Kemaman
Kedai Runcit
Kedai Makan
Stesen Minyak Petronas

HARGA BERBEZA MENGIKUT SAIZ TANAH :-
LUAS 493Meter Persegi : RM350,000.00
LUAS 497Meter Persegi : RM353,000.00
LUAS 505Meter Persegi : RM355,000.00

URUSAN GUAMAN DAN PINJAMAN AKAN DISEDIAKAN

HUBUNGI
RODZI 0111 928 0293

13 di bukit besi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


Kualiti pembinaan R n R <b>di Bukit Besi</b>, Terengganu

Posted: 24 Aug 2012 08:00 AM PDT

::SENYUM SEINDAH SURIA::: Dulunya <b>Bukit Besi</b>

Posted: 06 Aug 2012 05:52 AM PDT

Hye Sume (^_^)v Tiba-tiba terdetik rasa macam nak post mengenai SEJARAH BUKIT BESI.. yang dulunyer sgt terkenal dimata dunia... (^_-) dan untuk pengetahuan anda semua,.. perlombongan bijih besi nie masih lg berlaku tetapi agak kureng berbanding dahulu... Ape2pon.. Ayahku bekerja disini.. pencarian rezeki kami disini... Alhamdulillah.. berkat usaha dan doanya.. samapai jugak aku ke Universiti...
Sejarah Bukit Besi
 
Sejarah Bukit Besi bermula semenjak tahun 1930-an dan terkenalnya Bukit Besi di mata dunia adalah kerana tempat perlombongan bijih besi di Bukit Besi dimana sumber bijih-bijih besi asli terdapat di sekitar kawasan-kawasan Bukit Besi. Sejarah bermula apabila syarikat perlombongan bijih besi yang diusahakan oleh warganegara  Jepun telah memulakan aktiviti perlombongan bijih besi di Bukit Besi semasa Malaya dijajah Jepun.

Hari ini di Bukit Besi, aktiviti perlombongan bijih besi telah bermula semula walaupun tidak sehebat seperti dulu. Kehebatan Jepun menerokai seluruh pelusuk Bukit Besi dengan membina pelbagai kemudahan untuk aktiviti perlombongan masih kekal hingga ke hari ini.

Walaubagaimanapun, kesan-kesan jalan keretapi telah beransur hilang kerana Bukit Besi kini dibangunkan semula untuk penempatan baru serta dilindungi dengan tumbuh-tumbuhan hijau. Kesan-kesan perlombongan serta bangunan-bangunan yang dibina oleh Jepun masih kekal hingga ke hari ini.
Tinggalan Sejarah Bukit Besi yang masih ada
Kronologi Sejarah Bukit Besi
1916 - Ahli Kajibumi Jepun, Mr Kuhara datang ke Dungun membuat Kajian di Chemuak, Hulu Dungun. Hasil kajian menunjukkan wujudnya bijih Besi dalam jumlah yang banyak di kawasan tersebut.
1925 - Syarikat Kuhara Mining Ltd membuka lombong di Machang Setahun
1929 - Kerajaan Terengganu secara rasminya telah mengeluarkan 'Mining Lease' kepada syarikat Kuhara Mining Ltd. Dengan keluasan 1080 ekar.
1930 - Pengurus lombong pertama R . Kunada memulakan tugas dalam bulan April. Jalan kereta api Dungun-Bukit Besi dapat disiapkan di stesen Che Lijah. Beberapa tahun kemudian, berlaku
pemberhentian pekerja kerana kurang permintaan.
1934 - Keadaan pulih semula dan permintaan semakin bertambah. Pekrja yang diberhentikan diambil semula dan pekerja baru ditambah.
1935 - Jumlah penduduk di Bukit Besi meningkat sehingga 6,000 orang (termasuk 3,000 pekerja).
1936 - sebuah terowong di Bukit Tebuk dapat disiapkan. Tempat memunggah bijih dipindahkan dari Che Lijah ke Nibong.
1938 - Pekerja Cina berhenti kerja beramai-ramai kerana wujudnya sentimen anti-Jepun akibat dari peperangan yang berlaku antara Jepun dan China, mengakibatkan syarikat perlombongan hampir lumpuh. Pekerja baru terpaksa dicari, kebanyakannya diambil terus dari India.
1945 - Berakhirnya perusahaan perlombongan bijih besi oleh NMC pada akhir tahun 1945.
1946-1948 - Tiada aktiviti perlombongan kerana tiada permintaan dan darurat.
1948 - Kerajaan British memutuskan untuk menjual harta lombong Bukit Besi kepada Eastern Mining and Metal Berhad (EMMCO) pada bulan Ogos.
1950 - Kegiatan perlombongan oleh EMMCO dijalankan secara besar-besaran, kesan daripada peperangan dan bertambahnya permintaan dari Jepun.
1.10.1970 - Lembaga Pengarah EMMCO membuat keputusan muktamad untuk menutup lombong bijih besi.


(^_^)v Kalo ade sape2 yang berminat untuk melhat tinggalan sejarah nie.. rase2 nyer,.. ada cara untuk melawat.. berhubung la dengn Ketengah BUKIT BESI... sbb kat bukit besi ade galeri sejarah bukit besi... (^_^) xrugi kan kalo kita ambik tahu sejarah.. 

"Sesiapa yang melupakan sejarah pasti mengulanginya" - George Santayana

update! tetiba jumpe plak...
Galeri Sejarah Bukit Besi,
Bandar Bukit Besi, Dungun,
Tel : 09-8337217 / 219 Fax : 09-8337217
Sabtu-Khamis : 9.00pg -4.00ptg
credit to BUKIT BESI BLOG, ALAMI TERENGGANU 

Ribut rosakkan kedai di R&R <b>Bukit Besi</b> | N9 Kini - Portal Berita <b>...</b>

Posted: 28 Aug 2012 10:41 PM PDT

DUNGUN, 29 Ogos – Fenomena pusaran angin kencang selama lima minit menyebabkan lima kedai di kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Bukit Besi di sini, rosak teruk dalam satu kejadian petang semalam.

Pusaran angin yang berlaku pada pukul 4.30 petang itu turut menyebabkan beberapa batang pokok besar yang menjadi tempat kegemaran pengguna jalan raya berteduh, tumbang.

Menurut seorang peniaga kedai runcit, Zainun Awang, 50, angin kencang itu menerbangkan khemah serta kerusi dan meja milik beberapa peniaga makanan di R&R berkenaan.

"Kejadian itu amat pantas disusuli hujan lebat dan mak cik ketika itu sempat melaungkan azan selepas takut menghubungi suami di rumah kerana bimbang menggunakan telefon bimbit akan disambar petir," katanya ketika ditemui Bernama, di sini, hari ini.

 
Beliau bagaimanapun bersyukur kerana ketika kejadian tidak ramai pengunjung ada di R&R terbabit.

 "Ini kejadian ribut kuat pertama yang pernah saya saksikan, malah ribut kuat yang berlaku pada 1995 pun tidak sekuat ini," katanya yang tinggal di Kampung Bukit Besi sejak kecil.

Tinjauan Bernama di tempat kejadian mendapati kesan ribut itu telah dibersihkan dan peniaga berniaga seperti biasa.

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved