ads

Sabtu, 29 Jun 2013

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


ESP buat hazini jatuh cinta dengan Shaklee...pengedar shaklee <b>...</b>

Posted: 25 Jun 2013 04:20 PM PDT

Assalam dan selamat pagi...semalam saya perkenalkan kak jess dari miri...tapi pagi ni saya nak kenalkan hazini pulak sebagai distributor baru anda di kerteh..
Hmmm...serba sedikit pasal zini...mula2 rasa nak join shaklee ni sebab die rasa nak resign suatu hari nanti..hihii..yela..buat pe nak keje kalau boleh buat bisnes dari rumah ye...seronok anak depan mata...kita pon tak payah nak keluar2 penat2...home sweet home..eceh...
Zini ni aura boleh dikatakan kuat jugakla..yela..baru bulan pertama buat sale..dah berdesup orang cari die..itulah dinamakan rezeki...pengalaman zini mula2 yng membuatkan dia jatuh cinta dengan shaklee adalah disebabkan ESP...sorang lagi jatuh cinta sebab ESP..hihui..sb tu la ESP ni my TOP PRODUCT tau..my BEST SELLER la katakan....sebab memang sekali guna...rasa PUAS HATIII sangat..yang belum cuba ESP tu bolehla cuba...
Zini amik ESP unt sahur..katanya tak lapar pon..tak lembik pon seharian...rasa bertenaga....memang pon..ESP mengenyangkan...lagipon ia adalah protin..bagus unt kulit,kesihatan semuanya la..sebab protin kan asas sel...wallaaa...tiba2 rasa nak minum ESP sekarang jugak.hihii..
Ok2...ni citer bab zini..sesiapa nak cuba shaklee di dungun,paka dan kertih.boleh hubungi hazini di 0195257968...
Ubah brand suplimen yang anda makan kerana ia MERUBAH HIDUP anda..shaklee adalah suplimen yang kukuh di dunia suplimen lebih dari 56tahun...ia dijamin 100% berkesan, 100% semulajadi dan 100% mesra alam...
Published with Blogger-droid v2.0.10

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


PANAS!! 3 Penjuru <b>di</b> Kuala <b>Besut</b>.. PKR sedia ketengah calonnya..

Posted: 27 Jun 2013 08:03 PM PDT


Kekosongan kerusi Dun Kuala Besut menarik perhatian parti politik di negeri ini termasuk PKR, apabila kepimpinan parti di peringkat negeri menyatakan kesediaan kemuka calon bertanding.

Kekosongan kerusi itu berikutan kematian penyandangnya, Dr A Rahman Mokhtar, menyaksikan Terengganu sekali lagi menjadi negeri pertama yang akan mengadakan pilihan raya kecil (PRK) selepas PRU13, 5 Mei lalu.

Pengerusi PKR Terengganu, Azan Ismail berkata, PKR mempunyai calon berpotensi untuk bertanding di kawasan tersebut yang sebelum ini ditandingi calon Pas, Napisah Ismail.

"Saya yakin Pas akan pertimbangkan calon daripada PKR. Bagi memperbaiki kedudukan di Terengganu, adalah baik Pas beri pertimbangan calon PKR di situ," katanya.

Dengan kelebihan dua kerusi diperoleh BN berbanding pembangkang pada PRU13 lalu, Azan tidak menolak keadaan itu akan menjadikan kedudukan BN agak genting.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menerima notis rasmi daripada Yang Dipertua Dun Terengganu, Mohd Zuber Embong, berhubung kekosongan kerusi itu.

BN dan PR masing-masing akan berhempas-pulas untuk menang di Dun Kuala Besut. Bagi BN, kekalahannya di Kuala Besut akan meletakkannya seri 16-16 dengan PR.

Selepas PRU13, BN menang 17 kerusi Dun, sementara PR mempunyai 15 kerusi. Azan berkata, perkara itu perlu segera agar urusan pentadbiran portfolio Jawatankuasa Kesihatan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat negeri disandang Allahyarham Dr A Rahman tidak tertangguh.

"Urusan pentadbiran berkaitan portfolio akan tergendala. Jadi, kerajaan negeri dan SPR perlu ambil tindakan segera untuk selesaikan kerana kedudukan sekarang 16-15," katanya ~ SinarHarian

Hmmm.. bagus juga cadangan ni..

Kalau nak teruskan juga aku cadangkan semasa penamaan calon tu calon PKR gunakan AMK untuk menghalang calon PAS dari masuk kedewan untuk penamaan calon macam yang dilakukan oleh Ketua Pemuda PAS di Sungai Acheh hari tu..

Calon PKR datang lewat sikit masa hari penamaan calon tu.. dah tu wakil PKR yang ada dalam dewan tu pura-pura terkejutla bila calon PKR masuk ke dewan..
Lepas tu semasa tempoh berkempen gerakkan semua Wanita PKR untuk turun berkempen dari rumah kerumah sama macam yang dilakukan oleh Ketua Pemuda PAS di Sungai Acheh..

Semasa Wanita berkempen tu, Pengerusi Perhubungan Negeri duduk dalam kereta perhatikan mereka..

Billboard kempen buat besar-besar dah tu dirikan sebelah Billboad Barisan Nasional biar semua pengundi keliru.. ini pun belajar dari apa yang dilakukan oleh Ketua Pemuda PAS di Sungai Acheh juga..

Kalau Presiden larangpun redah saja larangan tu.. teruskan juga sebab gaji bagi ADUN ni leh dari RM4000.00.. banyak tu.. kalau takut nak redah, tak apa.. aku boleh tolong bercakap dengan Presiden..

Takkan kita langgar arahan Presiden tu dikira salah kot??.. Yusni Mat Piah boleh takkan kita tak boleh?

Jika semua tindakan di atas dianggap bertentangan dengan semangat setiakawan dalam Pakatan Rakyat mengapa hingga kini PAS Pulau Pinang masih tidak mengambil sebarang tindakan terhadap Ketua Pemuda nya si Yusni Mat Piah????

Kalau dah lupa apa mamat tu dah buat di Sungai Acheh sila baca di SINI dan berapa harganya lihat di SINI

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2013 03:28 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jun 2013 03:08 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Khasiat Pokok <b>Jerangau</b> dan Cara menggunakannya

Posted: 05 Mar 2013 07:02 AM PST


Jerangau  Dalam Perubatan Tradisional
PENGENALAN
Nama Melayu: Deringu, Jerangau, Jeringau
Nama Lain: Sweet Flag, Sweet Sedge, Myrtle Flag, Calamus, Flagroot, Jerangang, Alwah, Dlingo (Indonesia).
Terdapat 2 jenis 'Jerangau'
a)   Jerangau Merah' dan
Kegunaan biasaAmenorea * Aphrodisiac * Asma *Selsema * Kesesakan * Batuk * Sakit kepala * Kesakitan *Sakit tekak *

Nilai Ubatan : Pengguguran (Abortifacient) * Melegakan Kesakitan (Analgesik) * anti-bakteria * Antioksidan *Aromatik * Artritis * Kanser * mengeluarkan gas usus *diuretik * menggalak haid (Emmenagogue) * Penenangan *Psychedelic * sedatif * Tonik rahim *



Bahagian Digunakanrizom
 
Jerangau ialah tumbuhan yang berdaun wangi dan mempunyai ubi yang lebih wangi. Sehingga ia berkembang sepenuhnya dan menunjukkan bunganya yang hijautersendiri, jerangau (acorus Calamus) menyerupai beratus-ratus tumbuhan hutan yang lain, yang mempunyai daun panjang seperti pedang yang tumbuh dari rizom bercabang.Tumbuhan liar ini menyerupai rumput rampai dan biasanya dijumpai di kawasan berpaya atau berair. Ia boleh tumbuh pada ketinggian melebihi 3 kaki.
Ubi jerangau yang ditandai dengan parut daun di sebelah atas memiliki banyak anak akar yang menuju ke bawah. Jerangau tidak berbatang dan daun-daunnya tumbuh terus dari ubi. Daunnya berwarna hijau kuning dan berbentuk pedang, dengan tepi yang sedikit berombak-ombak berukuran 0.75 inci lebar. Ia juga mempunyai urat daun yang jelas.
Sebagai tumbuhan yang lasak, jerangau mudah ditanam di kebanyakan jenis tanah, asalkan terdapat air dan cahaya matahari yang mencukupi. Hidup dengan baik di kawasan lembab yang menakung air seperti paya, tepi sungai atau kawasan parit. Bunganya berwarna kuning dan hijau, sementara rizomnya berwarna merah muda. Ia boleh ditanam dengan mudah daripada keratan ubi sepanjang 5 sentimeter (2 inci), dengan 3 sentimeter (1 inci lebih) dicucuk ke dalam tanah pada jarak 15-20 sentimeter (6-8 inci) antara satu tumbuhan dengan yang lain.
Jika mendapat peluang untuk berada dekat pada tumbuhan tersebutanda mungkin dapat menghidu akarnya yangdikatakan mempunyai bau seperti lemon yang manis yangmungkin diandaikan bahawa gula-gula di buat dari tumbuhan ini. Ubinya boleh dituai sewaktu jerangau berusia setahun atau sewaktu mencapai 30-40 (12-16 inci) sentimeter tingginya.
Di Malaysia, jerangau ditanam di kedua-dua kawasan rumah orang Melayu dan India untuk digunakan, khususnya secara luaran, sebagai ubat sapuan atau losen. Minyak pati ubinya digunakan secara meluas dalam pengeluaran minyak wangi dan perasa makanan. Mengunyah akar dikatakan dapat menghilangkan bau tembakau.
Seperti kebanyakan tumbuh-tumbuhan lain yang mempunyai senarai panjang sifat penyembuhan terapeutiknya, Jerangau (Calamus) dikatakan telah dibawa keluar dari pergunungan Asia Tengah dan India di mana ia telah ditanam dan digunakan untuk pelbagai tujuan perubatan  Ayurveda dan rawatan Tradisional China. Penyebaran dan kegunaan Calamus keseluruh dunia semenjak dari kurun ke-40an lagi. Hippocrates dari Yunani purba menulis Calamus telah digunakan sebagai kemenyan suci untuk upacara keagamaan bagi kedua-dua Sumeria dan Mesir kuno.
Ia telah sampai ke Eropah, dan digunakan sebagai bahan penyegar di gereja dan sebagai ubat penghalau pepijat. Menjelang abad ke-17, penanaman Calamus telah merebak sampai ke Eropah Tengah dan tidak lama selepas itu, dengan usaha dari peneroka Eropah, ia menempuhi jalan ke pantai Dunia Baru.

Suku-suku asli Amerika Utara mendapati banyak kegunaan perubatan dari akar ini yang dibahawa oleh peneroka Eropah. Mereka memanggil akar tikus kasturi (muskrat root), kerana terdapat bulu-bulu kecil seperti mamalia kesukaan mereka untuk kulit-bulunya. Adalah dipercayai juga bahawa suku kaum berpindah randa ini akan menyemai tumbuh-tumbuhan ini di sepanjang perjalananmereka untuk dituai apabila ia diperlukan, dan sebagai satu cara untuk menarik keluar tikus kasturi, untuk kulit-bulunya yang berharga.

Sejarah penggunaan Calamus sebagai ubat amat panjang dan melampaui 2,000 tahun sejak digunakan oleh bangsa Cina dan bangsa India. Ubi jerangau digunakan sebagaitonik herba untuk memudakan otak dan sistem saraf. Jerangau juga ubat yang terbaik untuk mengatasi kesan buruk alkohol, khususnya pada otak dan hati.
Di Asia Tengah, Acorus Calamus telah digunakan sebagai ubat melebihii dua ribu tahun, menjadi penawar tradisional untuk apa sahaja dari artritis hingga ke masalah saraf. 'Dioscorides', pengamal perubatan klasik Yunani menggunakan asap tumbuhan melalui corong sebagai ubat rawatan batuk. Kaum Cina telah menggunakan akar untuk membantu mengubati pening kepala, pekak dan epilepsi, dan juga telah dikhabarkan menggabungkan jerangau (sweet flag) dengan daun manis (ganja) dan ramuan lain untuk membuat halusinasi (hallucinogenic).

Selain sebagai ubat untuk sakit kepala dan cirit-birit, beberapa suku asli Amerika mengguna pakai sifat  ringan halusinogen tumbuhan ini ke dalam upacara berpuak.  Puak suku asli Amerika utara (Cree) percaya bahawa tumbuhan ini membantu mereka berjalan lebih jauh tanpa menyentuh tanah semasa upacara adat. Puak-puak lain, termasuk Ojibwas dari kawasan Great Lakes, dilaporkan telah menguna tumbuhan ini untuk tujuan rekreasi dan upacara adat.

Sehingga 1916, rizom dari Acorus Calamus yang dikupas kering telah disenaraikan dalam Pharmacopoea Amerika Syarikat sebagai rawatan untuk masalah perut (pedih ulu hati, kembung, dan cirit-birit) dan sehingga ke hari ini ia digunakan di beberapa bahagian di  Eropah sebagai membantu merangsangkan kelenjar air liur dan menghasilkan lebih banyak jus perut. Ia juga masih digunakan dalam Perubatan Ayruveda sebagai cara untuk membantu memulihkan dan meremajakan minda dan badan.

Kini ia tidak lagi disenaraikan sebagai ubat rawatan perubatan oleh pertubuhan perubatan moden, tetapi masih wujud penyelidikan yang mengesahkan ia digunakan sebagai ubat rawatan tradisional. Pengambilan dalam jumlah kecil tumbuhan ini menunjukkan ia membantu mengurangkan keasidandalam perut dan bila diambil dalam jumlah yang besar, ia meningkatkan  keasidan dalam perut, ini menunjukkan keberkesanannya pada ke pelbagaian besar gangguan perut.
Terdapat juga bukti menunjukkan bahawa tumbuhan ini menekan sistem saraf pusat, dan dikaji sebagai satu cara untuk merawat epilepsi. Terdapat juga beberapa bukti saintifik bahawa wap dari tumbuhan ini bertindak sebagai penghalau serangga yang berkesan.
  • Demam / Selsema
  • Kembung Perut
  • Asma
  • Menghentikan Pendarahan Selepas Bersalin
  • Membantu Untuk Pencernaan
  • Mandian Aromaterapi
  • Melegakan Sakit Gigi
  • Membuang Angin Dalam Badan
  • Campuran Untuk Membuat Minyak Wangi
  • Menambah Selera Makan
Dalam perubatan tradisional, ubi yang berusia 2-3 tahun digunakan kerana akar yang lebih tua cenderung menjadi keras dan geronggang. Walaupun ubi yang kering hilang 70% daripada beratnya, ia mempunyai bau dan rasa yang lebih baik. Bagaimanapun, ia merosot jika disimpan terlalu lama.
Jerangau mempunyai sejarah penggunaan yang panjangdalam perubatan tradisi herba Cina dan IndiaIa digunakan secara meluas dalam perubatan herba moden sebagai julap sedatifdiuretik, dan sifat mengeluarkan udara (carminative)Ia digunakan dalam perubatan Ayurveda dan Unani  untuk menangani kesan sampingansemua hallusinasi.  Jerangau adalah salah satu daripadaubat-ubatan yang paling banyak dan kerap digunakan dikalangan masyarakat Chipewyan (Masayarakat  Athapaskanyang tinggal di barat Kanada diantara tasik Great Slave Lake dan Teluk Hudson).
Di kedua-dua akar dan daun jerangau menunjukkan aktivitiantioksidan, aktiviti antimikrobial dan aktiviti insektisid. Jerangau membuktikan ia langkah yang amat berkesan dalam mengawal kutu lembu (cattle tick), Rhipicephalus,(Boophilus) microplus.

Berikut adalah beberapa ciri-ciri nilai Perubatan jerangau :
Ø  Ia memberi kelegaan perut berat dengan melegakankembung perut, Kesakitan perut dan meningkatkanselera makan. Akar jerangau yang dibakar, abu nya dicampur dengan  minyak hambar seperti minyak kelapa tapis atau dibungkus dalam kain dijadikan tuam ke atas perut sebagai rawatan.

Jerangau adalah ubat bernilai untuk cirit-birit kronik.Ia juga berkesan dalam disentri (dysentery) kronik, kerana kehadiran tannin. Diberi secara mencampurkan (Infusi) boleh diberikan kepada kanak-kanak yang menderita dari penyakit ini.

Ø  Dalam rawatan asma, ia mengeluarkan bahan catarrhal dan kahak dari tiub bronkial. Diambil kira-kira 65 centigrams herba ini setiap 2 atau 3 jam.
Ø  Jerangau juga berguna untuk merawat selsema.Sepotong kecil rizom dipanggang dan diserbukkan.Secubit serbuk ini diambil bersama madu memberi kelegaan yang besarUntuk bayi, pes jerangaudicampur kan dengan susu ibu dan disentuhkan pada lidah bayiSatu lagi kaedah yang mudah memberiubat kepada bayi adalah dengan  meratakan sedikit pes pada puting ibu semasa menyusukan anak.
Ø  Ia juga berguna pada merawat ulser mulutSepotong kecil herba disapukan pada lidah dan bahagiankeradangan kulit  untuk mendapat kelegaan.
Ø  Serbuk jerangau  yang dipanggang merupakan ubatrumah yang bernilai bagi kanak-kanak yangmengalami batuk kokol (whooping cough)  (Penyakitmembran mukus pernafasan)Secubit dari serbuk iniboleh diberikan bersama maduSebagaiantispasmodicia menghalang serangan batukmenjadi-jadi. Untuk kanak-kanak  kecil, sukatan pengambilannya juga mesti berkadar kecil.
Ø  Serbuk dari akar pokok jerangau amat berkesan dalam menyingkirkan cacing usus.
Ubi jerangau juga mempunyai keupayaan yang berikut:
  1. Jerangau dapat melegakan demam.
  2. Jerangau dapat melegakan rasa sakit dengan mengurangkan kepekaan otak dan sistem saraf. Mengunyah ubi jerangau juga dapat melegakan sakit gigi. Selain itu, jerangau juga digunakan sebagai ubat sapu untuk merawat penyakit sendi dan sakit saraf.
  3. Jerangau mencegah pembentukan gas di dalam saluran pencernaan dan dengan itu, dapat mengatasi masalah angin (kentut).
  4. Jerangau membaiki selera dan fungsi perut. Dalam dos kecil, ia mengurangkan kemasaman perut, manakala dos yang lebih besar dapat menambahkan perembesan perut dan justeru, digunakan untuk merawat gangguan makan, ketakcernaan, gangguan pundi hempedu serta gangguan pencernaan yang lain, termasuk berak darahkanak-kanak. Bagaimanapun, jika dos terlalu besar, ia boleh mengakibatkan rasa loya atau muntah.
  5. Dalam perubatan tradisional, jerangau juga digunakan untuk merawat cirit-birit.
  6. Jerangau dapat mengatasi perpeluhan berketerlaluan.
  7. Jerangau bertindak sebagai sedatif bagi mengurangkan kerengsaan dan kegegaran.
  8. Jerangau bersifat antiseptik dan justeru, dapat mengurangkan kemungkinan kejangkitan, keracunan darah, dan pembusukan, selain digunakan sebagai ubat sapu untuk merawat letusan kulit.
  1. Jerangau dapat mengurangkan tekanan darah;
  2. Jerangau melarutkan lendir yang pekat serta melegakan kesukaran pernafasan dan justeru, digunakan untuk melegakan bronkitis, sinusitis dan penyakit lelah.
  3. Dalam perubatan tradisional, jerangau juga digunakan untuk merawat barah, konvulsi (menggigil-gigil dan terkejang-kejang), dan sawan babi. Selain itu, perubatan tradisional juga menggunakan akar jerangau untuk merawat kencing manis dan sebagai teh untuk merawat sakit usus.
  1. Jerangau dapat merangsang aliran darah di bahagian pelvis dan justeru, digunakan sebagai afrodisiak. Ia juga digunakan sebagai herba pengguguran.
  2. Jerangau dapat menghapuskan cacing parasit dari tubuh badan, baik dengan menyebabkannya terasa terhuyung-hayang mahupun dengan membunuhnya.

Penggunaan jerangau di Malaysia
Penggunaan jerangau di Malaysia hanya terhad kepada perubatan tradisional dan biasanya disediakan untuk rawatan yang berikut:
  • Jerangau yang direbus bersama-sama halia dan bonglai digunakan untuk merawat demam dan selesema.
  • Jus jerangau digunakan untuk merawat cirit-birit.
  • Tuam yang disediakan daripada jerangau dan cukadigunakan untuk menyapu tubuh badan selepas bersalin.
  • Rebusan ubi jerangau diminum sebagai tonik selepasbersalin.
  • Rebusan akar jerangau diminum untuk menghentikanperdarahan selepas bersalin atau aliran haid yang berlebih-lebihan.
  • Jerangau juga digunakan untuk merawat flatulens(kentut), ketakcernaan, penyakit sendi, dan malaria.
  • Losen yang diperbuat daripada campuran jerangau, halia dan Kaempferia pulchra digunakan untuk merawatpenyakit sendi dan sakit mata merah.
  • Dilaporkan pernah digunakan untuk merawat sakit gigi, sakit kepala, sakit perut dan kencing manis.
UBATAN DAN kEPERCAYAAN Jerangau Merah (Tunggal)
Adalah dipercayai bahawa 'Jerangau Merah' mempunyainilai perubatan yang lebih tinggi  berbanding  'Jerangau Putih'.  Dikatakan Jerangau merah ialah tumbuhan yang cerewet sedikit untuk tumbuh di atas tanah rendah, ia tidak boleh didedahkan dengan terlalu banyak panas matahariIa tumbuh liar di dataran yang menyediakankeadaan cuaca yang sempurna untuk pertumbuhan.
Diantara beberapa perubatan dan kepercayaan masyarakat setempat,  khususnya pada jerangau merah ialah, ia memiliki kuasa penyinkiran dan penyembuhan seperti berikut :
i.   Bagi para peminum arak'Jerangau' amat terkenal sebagai penawar anti-mabuk. Akarnya samadadikunyah  atau hanya sekadar diletakkan diantara gigisemasa sesi minum arak, di jamin si peminum tidak akan merasa mabuk selagi akar jerangau  itu masih di dalam mulut.
ii.  Anti Rasa – dikatakan apabila jerangau merah diletakkan didalam mulut kemudian cili sepedas manapun  dimakan tidak akan merasa pedasnya,
iii.Garam dimakan tidak masin.
iv.    Penawar Racun : Ikan dimasukkan ke dalam air yang dicampurkan dengan racun rumpai dan dibiarkan beberapa minit, ikan tidak mati dan kekal hidup.
v. Anti Buatan Orang : Apa2 buatan orang seperti menyimpan racun dalam cawan, cawan akan pecah. Ini merupakan pelindung diri.
Petua Mengatasi Penyakit Darah Tinggi Dengan Jerangau Merah
Orang dulu-dulu hanya mengunyah dan menghisap air daun jerangau merah bagi mengatasi penyakit darah tinggi. Bagi mereka yang tak sanggup mengunyah daun jerangau merah, mereka boleh menggunakan cara  yang  sama seperti penggunaan daun hempedu ular iaitu:
Daun jerangau  merah diambil sepanjang 3 inci kemudian direndam kedalam air panas yang dimasukkan didalam gelas atau mug. Tutup gelas tersebut kira-kira 3 hingga 5 minit. Kemudian keluarkan daun tersebut dan airnya boleh diminum. Cara meminumnya ialah 3 kali seminggu. Jika penyakit darah tinggi sudah turun berhentilah dari meminumnya, kalau tidak ia akan meyebabkan penyakit darah rendah pulak. Maka perlulah berhati-hati.
Tumbuhan ini boleh menyebabkan keradangan pada kulit atau dermatitis. Beta-Asarone di dalam tumbuhan ini mempunyai kesan karsinogenik.
Buangkan saki baki tumbuhan dari anggota yang terdedah dan basuh dengan sabun dan air. Jika masih terasa gatal, kemerahan atau sakit dapatkan rawatan lanjut dari pegawai perubatan.
Jika terkena mata, lalukan dengan air bersih selama 10 minit
Konstituen: cineole, alfa-pinena, alfa-terpineol, azulene, beta-asarone, camphene, kapur barus, choline, delta-cadinene, elemicin, etanol, eugenol, galangin, limonene, magnesium, menthol, terpines, tanin, zink

Bahan Aktif: Eugenoldan Asarone (2,4,5-trimethoxy-1-propenylbenzene)
Bahan Lain: Monoterpene hydrocarbons, Sequestrine ketones,
Kedua-dua triploid dan tetraploid jerangau mengandungialpha-asarone  fitokimia lain termasuk:
• Beta-asarone
• eugenol
Diploids tidak mengandungi beta-asarone (β-asarone).Satu kajian terbaru menunjukkan bahawa beta-asaroneyang diasingkan daripada minyak jerangau menghalangadipogenesis dalam sel-sel 3T3-L1 dan sekaligusmengurangkan pengumpulan lemak lipid dalam sel.
A. Calamus dan hasil pengeluarannya seperti minyak telah diharamkan pada tahun 1968 sebagai penambahan makanan (food additives)  dan ubat-ubatan oleh Pentadbiran Pemakanan dan Ubatan Amerika Syarikat. pengharaman ini adalah hasil dari kajian makmal yang melibatkan penambahan diet keatas haiwan makmal dalam tempoh masa yang lama dengan pemberian dos tinggi dari bahan kimia terpencil (β-asarone) dari terikan Calamus jammu India.
Haiwan mengalami ketumbuhan tumor, dan tumbuhan itu dilabelkan 
(penyebab kanser) pro-carcinogenic.  Wichtl berkata, "Ia tidak jelas sama ada kesan karsinogenik  yang diperhatikan dalam tikus itu mempunyai  kaitan dengan organisma manusia."
Empat jenis strain Acorus Calamus terdapat secara semula jadi. Diploid, triploid, tetraploid dan hexaploid. Diploids tidak menghasilkan procarcinogenic β-asarone. Diplois diketahui tumbuh semulajadi di Timur Asia (Mongolia dan Tanah-datar siberia Tengah) dan Amerika Utara. Triploid Cytotype mungkin berasal dari rantau Himalaya, sebagai kacukan diantara diploid dan tetraploid cytotypes. Calamus Amerika Utara dikenali sebagai Acorus Calamus var.

Americanus atau hanya sebagai  Acorus Americanus. Seperti diploid strain dari Calamus di bahagian Himalaya, Mongolia, dan Siberia tengah. Diploid strain Amerika Utara tidak mengandungi β-asarone punca bara kanser (pro-carcinogenic).  Kajian menunjukkan bahawa "β-asarone tidak dikesan dalam diploid acorus Amerika Utara [Calamus var. Americanus] ".

Pada hakikatnya  β-asarone bukanlah karsinogen tetapi ia adalah procarcinogen tidak sama sekali hepatotoxic mahupun secara langsung hepatocarcinogenic. Ia mestilah terlebih dahulu menjalani proses  metabolik l'-hydroxylation di dalam hati sebelum mencapai ketoksikan. Cyrochrome P450 dalam  hepatosit (hepatocytes) bertanggungjawab untuk merembeskan enzim hydrolyzing yang menukarkan β-asarone ke dalam struktur epoksida genotoksik.  Walaupun dengan pengaktifan metabolit ini, potensi karsinogen adalah tersangat rendah  disebabkan kerana kerosakan yang pesat pada sisa-sisa epoksida bersama hydrolase yang meninggalkan sebatian ini kaku / lengai (Luo, 1992).  Di samping itu, metabolit utama β- asarone adalah asid 2,4,5-trimethoxyninnamic, punca dari yang bukan karsinogen (Hasheminejad & Caldwell, 1999).


Sumber:herbadantumbuhan.blogspot.com


felda <b>jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 01 Jun 2013 01:18 AM PDT

<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 06 Apr 2013 12:00 AM PDT


<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 22 Mar 2013 12:00 AM PDT


<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 06 Apr 2013 02:05 AM PDT


<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 22 Mar 2013 01:21 AM PDT


<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 10 Sep 2012 12:00 AM PDT


FRIENDLY MATCH : SERI BERANG (1) , <b>FELDA</b> <b>...</b> - SK Seri Berang

Posted: 10 Sep 2012 06:39 PM PDT

DUNGUN (10 September 2012) : Pasukan Tunas Kluster Bola Sepak SK Seri Berang mencatat kemenangan 2-1 ke atas SK Felda Jerangau, di sini semalam dalam siri Perlawanan Persahabatan Bola Sepak Sekolah Rendah. Manakala Pasukan Pelapis tewas 1-5 kepada pasukan tuan rumah.Kedua-dua perlawanan dilangsungkan di Padang Bola Sepak SK Felda Jerangau.

Mengulas keputusan perlawanan berkenaan, Cg. Shahidan Kasim yang bertindak sebagai pengurus pasukan berkata, benteng pertahanan Pasukan Tunas SK Seri Berang  dilihat tidak berfungsi dengan sebaik mungkin  ketika di separuh masa yang pertama. Namun mereka bangkit pada separuh masa kedua dengan meledakkan dua gol selain menggandakan pertahanan daripada diasak oleh jentera lawan. Di perlawanan yang membabitkan Pasukan Pelapis pula, Shahidan tidak menolak faktor kekuatan pasukan tuan rumah khususnya para pemain pertahanan mereka yang dilihat berjaya mematahkan serangan dan percubaan menarik Pasukan Pelapis Bola Sepak SK Seri Berang. 

Pada minggu lepas, kedua-dua pasukan bola sepak Tunas dan Pelapis SK Seri Berang mencatatkan kemenangan bergaya ke atas SK Felda Jerangau Barat dengan keputusan 6-1 (Tunas) dan 3-0 (Pelapis).

Pasukan Bola Sepak Kluster SK Seri Berang sedang melengkapkan takwim program kluster bola sepak sekolah rendah dalam beberapa siri perlawanan persahabatan dengan pasukan terpilih dalam dan luar daerah ini.

Semoga pasukan SK Seri Berang meningkat dalam pencapaian dari masa ke semasa.

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


MariaFirdaus.Com.My: Gambar Percutian <b>Di Pulau Perhentian</b> <b>...</b>

Posted: 25 Jun 2013 01:37 AM PDT

Hari Sabtu yang lepas, saya ke Besut Terengganu untuk membuat lawatan ke tapak projek pembinaan reban ayam daging di sana. 
Projek pembinaan rebana ayam di situ sudah hampir habis. Tinggal 5% sahaja lagi yang perlu disiapkan.
Hari Sabtu malam, saya tidur di rumah sahabat saya. Saudara Okaz di Machang. Seperti biasa, kami bersembang panjang malam itu. Tiba-tiba, datanglah idea yang 'gila' dan tidak dirancang.
"Jom pi 'snorkling' di Pulau Perhentian esok," Okaz mengajak saya.
"Sempat ka? Saya pukul 2 petang dah nak balik Parit Buntar dari Besut," saya membalas.
"Jom, kita sempatkan. Pagi esok lepas Subuh kita terus gerak ke Kuala Besut. Pukul 7.00 dah boleh sampai ke Jeti. Pukul 8, kita terus naik bot," Okaz memberi cadangan.
Bila difikirkan, biar betul. Pukul berapa nak bertolak, pukul berapa nak patah balik. 
Tapi, disebabkan saya dah buat kerja 'gila' macam ni, saya bersetuju. 'Adventurous' la konon.
Kami berdua 'gamble.' Pergi ke Kuala Besut tanpa mengetahui apa perjalanan yang bakal ditempuhi.
Jam 7.00 pagi kami sudah sampai hampir ke Kuala Besut. Okaz beritahu saya bot hanya bermula jam 8.00 pagi.
So, kami singgah untuk bersarapan dahulu. Tiba di kedai makan, kami bersembang dengan orang kampung di situ. Memaklumkan kepada mereka hasrat hati kami untuk ke Pulau Perhentian.
Dan yang lebih best, kami cakap kami nak buat 'Half Day Trip'. 
Mereka gelakkan kami. Kalau nak buat 'half-day trip'. Kenapa tak pergi ke jeti pukul 7.00 pagi tadi.
Kami memaklumkan mereka bahawa kami hanya mahu ke sana untuk snorkling sahaja. Pergi, mandi, 'snorkling' dan balik.
Alhamdulillah, ada seorang 'brother' ni sudi membantu kami. Beliau 'guide' kami untuk ke jeti dengan lebih mudah.
Syukur Alhamdulillah, setiba di jeti, kami terus ke kaunter tiket. Rupa-rupanya, di sana ada berpuluh-puluh syarikat bot yang membawa penumpang dari Kuala Besut ke Pulau Perhentian.
Allah mempermudahkan urusan kami. Lepas beli tiket, jam 7.45 pagi ada sebuah bot yang mahu bertolak. Kami terus menaiki bot. Bot mula bergerak.
Atas bot, saya dan Okaz bersembang. Kami betul-betul buat kerja gila hari ni. 'Gamble' yang keterlaluan. Langsung tak ada apa apa plan. Kami langsung tak bayang Pulau Perhentian tu macam mana.

Bot mula bergerak meninggalkan jeti menuju ke Pulau Perhentian.


Saya dan Okaz di atas bot. Kami asyik menggelengkan kepala atas bot. Tak mempercayai apa yanga kami sedang lakukan. Hehe..


Perjalanan menaiki bot mengambil masa sekitar 30-40 minit.


Semakin hampir ke Pulau Perhentian. Subhanallah. Teramat cantik.


Pakai baju dan seluar biasa saja. Memang tak plan nak pi berjalan pun. Bergambar di jeti Pulau Perhentian.

Subhanallah. Airnya yang amat cantik. Kami berdua amat teruja. Setiba di jeti, kami meminta pertolongan abang driver bot untuk 'adjust' dengan kami untuk kami berdua pi 'snorkling'.


Gambar di belakang kanan tu adalah sekolah. Ada budak-budak yang terpaksa naik bot dari pulau-pulau berhampiran untuk ke sekolah. Tengoklah budak kecik baju putih atas bot tu, so small.. But so brave. Berjalan sendiri meniti tepi bot tu.

"HAI OQAZ" kami menaiki bot kecil untuk ke tempat snorkling.


Kami berdua menyewa bot kecil untuk ke tempat snorkling.


Awal sampai. Orang lain pun tak mandi lagi. Jam 8.30 kami dah tiba di sebuah pulau kecil untuk memulakan aktiviti 'snorkling' kami.


Saya menjalankan aktiviti snorkling di sini. Alhamdulillah. Syukur, dapat menikmati keindahan alam. Ada banyak ikan yang cantik-cantik di sini berwarna biru, hijau, kuning.
Kenangan yang best di sini, Okaz tak tahu ber'snorkling'. Setiap kali turun ke dalam air, dia cakap kenapa air masuk ke dalam mulut dia melalui corong tu. Dia kata corong tu bocor. Saya tunjuk contoh saya snorkling ok aja. 
Tak puas hati, Okaz menyelam sekali lagi. Dan sekali lagi air masuk dalam mulut. Dia kata corong tu bocor. Aduh...
Lepas tu, saya suruh Okaz selam sekali lagi. Masa dia selam, saya tergelak habis. Ada ka selam sampai masuk ke dalam air. Mestilah air tu masuk ikut corong atas tu.
Orang selam muka aje, jangan selam sampai corong tu masuk dalam air... Aduh.... Abang ku sorang ni..
Alhamdulillah, lepas tu.. Semuanya berjalan lancar.


Bestnya 'snorkling'. Last time saya ber'snorkling' pun ketika di pulau di Sabah. Jika dibandingkan, air laut di Sabah lebih cantik berbanding di Terengganu ni. 
Secara keseluruhan, kami ber'snorkling' di 3 tempat. Tempat ni aja yang boleh jejak kaki ke lantai. Lagi 2 tempat, 'snorkling' di air dalam.


Ini tempat ke-empat kami snorkling. Memang best. Air di sini teramat jernih. Cuma ikan pula yang kurang.


Lata Air Berani, Pulau Perhentian.


Masa ni, abang kita ni dah flat. Dah nak muntah. Dah mabuk laut. Atas bot dah flat. Sampai bawah, terus rasa macam nak pengsan. Dan saya Alhamdulillah. Masih 'energetic'. 
Masa ni, saya ajak dia 'snorkling' pun dia dah tak lalu. Nak angkat kaki pun dah tak larat. Dah terlalu 'flat.' 
Rasanya adalah 30 minit Abang Okaz ni terlantar di pantai macam tu. Memang saya tengok muka dia pun dah nak kasihan.


Akhirnya, setelah berehat. Okaz mendapat 'nyawa' kembali. Dia rehat di kolam air tawar di tepi pantai tu. Boleh senyum sikit. Tapi bila ajak mandi dan snorkling, dah angkat tangan.... Jam 11.30 pagi, kami kembali ke jeti untuk bersiap nak balik ke Kuala Besut.

Salah sebuah jeti kecil. Berhampiran Arowan Resort.

  Sekitar jam 11.45, bot tiba dan kami menaiki bot untuk pulang ke Kuala Besut.


Bot memecut laju dengan dua buah enjin yang amat besar. Alhamdulillah. Segalanya selamat.
Jam 12.15 tengah hari. Kami tiba di Kuala Besut. Bagi saya, Alhamdulillah. Ia satu pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Memang best trip ni.
Tapi, bagi Okaz..... "That's it." Dia tak mau pi dah ke sana. Pengalaman mengerikan bagi dia yang flat nak muntah sebab mabuk laut. Padahal air yang bergelora tu tak lah besar sangat.
Syukur Alhamdullillah, saya dapat bertahan.
Insya Allah, lain kali kalau nak berjalan. Boleh bawa Maria dan keluarga. Sian kena tinggal di rumah. Hehe..
Sorry lah... Trip ni tak dirancang pun. Ia terancang secara spontan. 
Jika anda suka dengan entri ini, anda boleh tekan Button Like di bawah ini.

Ada Apa Siti Nordiana, Nubhan <b>Di Pulau Perhentian</b>? - Murai.com.my

Posted: 27 Jun 2013 05:00 AM PDT

gosip | Gosip kita

KL, 27 JUN 2013: Sorrylah kalau Murai Batu ni kepochi ya. Tapi, Murai Batu ada membawa satu perkhabaran mengenai penyanyi Siti Nordiana atau Nana dengan Nubhan yang juga bekas peserta Akademi Fantasia Musim 6 (AF6).

Khabarnya Nana dengan Nubhan telah dilihat bercuti di Pulau Perhentian, Terengganu sekitar pertengahan Jun, baru-baru ini. Amboi? Ada apa dengan Nana dengan Nubhan ni, sampai cuti pun nun jauh di Pantai Timur, Semenanjung Malaysia.

Adakah mereka berdua bercinta? Aww!! Mesti korang ingat Murai Batu ni suka sangat nak spekulasikan? Tapi, kalau betul pun mereka bercinta, apa salahnya? Sebab, kalau tak silap Murai Batu, dua-dua pun sama single. Dan dua-dua pun, orang Nogori. Haa..Memang sesuailahkan...

Apapun, kehadiran diaorang kat sana, bukanlah berdua semata-mata. Sebaliknya, mereka turut ditemani beberapa rakan.

Tapi, sumber abang Diver Murai Batu memberitahu hanya mereka berdua saja yang nampaknya berstatus selebriti. Yang lain-lain tu ala-ala biasa jer. Tapi, tak tahulah pulakkan kalau-kalau ada yang bekerja di belakang tabir industri hiburan.

Yang pasti, diaorang semua nampak happy bercuti kat Pulau Perhentian tu. Nampak gayanya. Murai Batu kena tanya sendiri dengan Nana dan Nubhan, apa betul diaorang ni tengah bercinta.

MURAIBATU: Lega bila tengok asap jerebu semakin berkurangan...

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


teganuku: Bina Masjid Dalam Air <b>Di Pulau</b> Duyong

Posted: 30 Apr 2013 01:22 PM PDT


Kerajaan Negeri akan membina sebuah masjid di dalam air yang penuh dengan ciri keunikan di Pulau Duyong bagi mengimbangi Masjid Kristal di Pulau Wan Man, tahun depan.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata, peruntukan yang dimasukkan dalam perbelanjaan 2004 itu akan dilaksanakan bagi memenuhi keperluan rakyat sebaik sahaja penyusunan kembali kampung bercirikan tradisional itu.

"Gambaran dan lakaran telah kita siapkan dan ia akan dibina dengan ciri unik yang menempatkan masjid dalam air kerana kita ingin mengimbangi Masjid Kristal yang juga terletak berdekatan Pulau Duyong.

"Oleh itu, kita berharap rakyat Bukit Tunggal terus memberikan sokongan bagi memastikan kemenangan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) kerana lebih banyak pembangunan akan dilaksanakan termasuk pembinaan 500 unit rumah serta lapan unit rumah kedai ," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada Program Lawatan Sehari Ke Parlimen Kuala Nerus di Pasar Bukit Tunggal, kelmarin.

Sementara itu, dalam kunjungan ke Pasar Bukit Tunggal itu, Ahmad meluangkan masa kira-kira satu jam beramah mesra dan minum pagi bersama peniaga serta penduduk setempat.

Turut mengiringi, isteri beliau, Toh Puan Seri Norliza Mahmud; calon BN Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd Nasir Ibrahim Fikri dan calon BN Bukit Tunggal, Ismail Nik.

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


Cipan, Tapir & Tenuk (C++): Darurat <b>Di Kemaman</b>

Posted: 23 Jun 2013 05:25 PM PDT

Bhai... Kalu nak tunggu MB Terengganu (Ahmad Said) tue declare Darurat di Kemaman... gua rasa MB Terengganu nak tunggu ada yang mati dulu kot.... Payah.. Payah....

Jadi... gua dengan ini mengambil inisiatif sendiri dengan mengisytiharkan bahawa Kemaman adalah kawasan darurat disebabkan indeks pencemaran udara yang agak teruk.... malah lebih teruk daripada Kuala Lumpur dan hampir sama dengan Pelabuhan Kelang bagi bacaan IPU... bahaya nih... aiyark.. tabley nak bernafas la....

Kepada murid-murid sekolah, sila jangan terlibat dengan aktiviti luar dan kepada sesiapa yang terlibat dengan urusan diluar... sila kurangkan sikit aktiviti...
Kesihatan lu orang sumer adalah keperihatinan gua....

Gua cadangkan sekolah ditutup sementara hari ini sehingga kadar IPU turun kepada dibawah 100 mata dan gua akan arahkan Pejabat Kesihatan Daerah Kemaman untuk mengagihkan secara percuma topeng muka kepada semua pelajar dan juga penduduk Daerah Kemaman.

Gua juga arahkan diujudkan pusat khas menangani masalah kesihan yang berkaitan dengan pencemaran udara dibuka 24jam di Hospital Kemaman dan setiap laporan mesti dihantar kepada gua.

13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


Program Survival Laut & Penghayatan Warisan Edisi Media 2013 <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 28 May 2013 02:18 AM PDT

 

Salam.

Dah lama tak update pasal life aku. Konon kalau aku update ada la ni orang yang nak baca haha. Ah lantaklah nak update jugak sebab apa yang aku nak update nie BEST GILA.

 

Jumaat dengan Sabtu baru ini (24 dan 25 Mei) aku join Program Survival Laut & Penghayatan Warisan Edisi Media 2013 di Pulau Bidong. Aku join pun secara kebetulan bukan dirancang sangat.

 

Amir la yang nak sangat ajak aku pegi. Oleh sebab tidak mahu mengecewakan hati bff, aku ikot la jugak. Ternyata berbaloi jugak la aku join program tu sebab banyak aktiviti menarik kat sana. lagipun aku memang tak pernah sampai lagi di Pulau Bidong. harhar *gelak ramai-ramai*.

 

Sebelum bergerak ke Pulau Bidong, kami singgah dulu di Chagar Hutang, Pulau Redang. Nak tengok penyu. Ini merupakan kali pertama aku pergi sana. Nampak tak semua kali pertama kan haha. Berpeluang juga aku main dengan baby turtle, pun kali pertama jugak. Ambik baby turtle letak atas tapak tangan. Then dia merayap-rayap atas tapak tangan kau. Geli ah jugak skit. Tapi nak kabo la yang baby turtle itu memang sangat comel.

anak penyu

Bila dah habis belajar mengenai hidupan penyu di Chagar Hutang, Pulau Redang kitorang terus bergerak ke Pulau Bidong. Terjumpa pulak bapak penyu sedang asyik berenang tengah-tengah laut. Memang besar dan kacak. lol.

 

Sampai je Pulau Bidong terus bergambar atas buai. haha. Rehat kejap atas buai, main buai laju-laju dengan Aslina, makan-makan, then bersiap untuk aktiviti-aktivit kami di sana. Aktiviti pada petang ini ialah water confident, kayak dan snorkeling.

buai laju laju

pulau bidong       RTM – BERITA HARIAN – BERNAMA

 

Sebelum water confident, kita bergambar dulu dengan banner dan t-shirt spons Program Survival Laut & Penghayatan Warisan Edisi Media 2013.

919370_505666336155609_2096803307_o

Water confident dia gila sangat. Dari pantai kena berenang sampai ke tengah laut (takdelah tengah sangat), naik atas bot, pastu dari atas bot terjun dalam laut balik, then berenang balik ke pantai. Aku dahlah tak tahu berenang. Mujur ada awek mana ntah kasi tali dekat aku. So aku tarik tarik tu jela nak sampai ke bot. Malu gila aku antara peserta yang paling lambat sampai atas bot lol.

water confident  

Lepas dah confident dengan air, kitorang pun main kayak pulak. Tapi tak seronok sangat main kayak sebab boleh kayak sekitar tu je. Aku nak kayak jauh-jauh sikit baru mencabar. heh. Masa tak cukup katanya. Kayak dalam setengah jam, kehulu-kehilir, habis langgar kayak orang then kitorang nak snorkeling pulak. hiks.

aktiviti kayak

Aktiviti snorkeling di Pulau Bidong takdelah ohsem sangat pun. Ala-ala kadar je bagi aku. Masa aku snorkeling aku ada nampak tayar buruk, rumpai laut, batu karang, dengan beberapa ekor ikan yang comel gak ah seploh sen. Takde pun ikan nemo dengan ikan yang ekor menggerbang tu. Sakit mata dan terbelahak masuk air laut tak berbaloi dengan apa yang aku nampak kat dasar laut. dasar betul haha.

Sepatutnya lepas snorkeling ada aktiviti mencandat sotong. Disebabkan aku tak yakin aku boleh keluar mencandat tanpa tak mabuk laut, aku cancel nak pergi mencandat sotong. kakaka. Sudahnya aku lepak je tepi pantai pastu mandi then tidur dalam bilik. Bangun tidur pergi cari makanan dekat kantin. Ada ayam bakar, sotong bakar, udang bakar dengan nasi goreng. Best. Gambar makanan aku tak sempat nak capture pulak.

971252_4747861336985_1485297670_n

Lepas makan sambung tepi pantai sambil gosip. Abang tukang masak cerita pasal kisah seram di Pulau Bidong. Memang seram gilaaaa.. !

Bersambung… aku malas dah taip lol

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved