ads

Rabu, 14 September 2011

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


YB Ahmad Razif Blog&#39;s: Majlis Berbuka Puasa DUN <b>Seberang Takir</b>

Posted: 22 Aug 2011 04:34 PM PDT







Pada 21 Ogos 2011 yang lalu, telah diadakan Majlis Berbuka Puasa dan Penyampaian Sumbangan Kepada Anak-Anak Yatim Peringkat DUN Seberang Takir 2011 bertempat di Padang Bola Kg. Baru, Seberang Takir.

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


<b>RANTAU ABANG</b> - <b>Rantau Abang</b>, Malaysia Travel Blog

Posted: 14 Mar 2011 09:37 PM PDT

Flag of Malaysia  , Terengganu,
Monday, March 14, 2011

OTW BALIK KE KUALA LUMPUR DARI KUALA TRENGGANU SINGGAH SEBENTAR DI RANTAU ABANG DAN BERGAMBAR DI TEPIAN PANTAI NYER...SAMBIL TGK PENYU

At 22km north of Kuala Dungun and 80km south of Kuala Terengganu, it is probably the most talked about tourist spot in Terengganu. There was a time when a great number of giant leatherback turtles came to Rantau Abang to lay their eggs between May and August. (Peak egg laying months are June and July).

Rantau Abang beaches are well-known for its turtles. In fact, the state of Terengganu's penchant to associate itself with turtles started here in Rantau Abang. Nonetheless, this beautiful beach makes up for it. The water is crystal clear and enticing enough for a swim. You could also climb the giant boulder rock, admiring its geological formation of different sedimentary layers throughout millions of years

. Also it provides an amazing bird's eye view of the beach.

For more information on the leatherbacks, there is a Turtle Information Centre managed by the Department of Fisheries at Rantau Abang. The rangers have been patrolling the beaches to ensure safety for the turtles when they come onto shore to lay their eggs. The centre is open every day except Friday and public holidays.

By Car:

From Kuantan, drive north for about 2 hours, passing through the oil town of Kerteh, Paka and Dungun. From Dungun town, head further north for another 5 minutes. You should be passing over the Dungun river bridge. After the bridge, passing by the exit to Teluk Bidara recreational beach, you will see a curve on the road and giant rock boulders which marks the beginning of Rantau Abang beaches on your right.

By Bus:

Buy a bus ticket at Hentian Putra Bus Station, Kuala Lumpur to Dungun, Terengganu.

By Air

There are flights Kuala Terengganu by Malaysia Airlines. From the airport, grab a taxi to Rantau Abang.

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


Travel details to go to <b>Pulau Redang</b> | Halong bay cruise

Posted: 14 Sep 2011 03:35 PM PDT



by Tracy Barb

Redang is based on 45km off Terengganu coast in Malaysia. It has the clean and transparent water and snow soft sand. Tourists enter this stunning island to get pleasure from the snorkelling and scuba diving experience. You can get to through 90 minutes Airplane from Singapore.

Travel through flight from Singapore to Redang:

A getaway waits right after a 1.5hour flight from Singapore to Redang.

Berjaya Air gives flight from Singapore to Redang with great promotional tickets those expenses close to $68. These expenses may increased and go up to $200 in the peak seasons.

All the charges are higher through the peak season. The baggages allowed are ten Kg to twenty Kg based on the fare class.

Please be aware that the travelers to Redang Island have to pay out RM5 marine park price.

As of the existing moment, Tiger Airways, Jetstar, Air Asia and Singapore Airlines have no direct flight to Redang from Singapore.

Environment:

Redang has the tropical local weather like Kuala Lumpur and Tioman. The temperature will be about 30C. The Thunderstorms are frequent and brief.

Rainy Season:

The off time starts in the month of November to February in Redang. It is greatest to prevent your trip if you are a sports lover and adore taking part in water sports.


The island will be gloomy and most of the resorts will be closed throughout this time. Ferry rides are also limited because of the terrible climate and poor waves.

Good season times:

Travelers can enjoy their trip to the fullest if they stop by throughout the month of March to October. This is the peak time with more enjoyments. Travelers take pleasure in the sunbathing and water sport activities.

During my trip to Pulau Perhentian, we had a bad time in the month of May. It was rainy all the day and night. We found very fewer restaurants were opened and struggled with travelling. We could not get into the sea shore. We could not enjoy the trip as we wanted to.

There will be a considerable increase on the rates of everything which includes Air tickets, accommodation etc during these months. It will be during the New Year (January), Chinese New Year (February) and school holidays during the month of June and September).

A brief view on Redang:

Redang is the island that has 9 smaller sized islands in it. It is wealthy in stunning marine life, coral reefs. Travelers can take delight seeing the lightings scene in the night time sky. The seashores are clean and have snow soft sands. The water is clear and ideal for all type of water sports.

In Redang, you can have a safe and wonderful snorkelling tour. It will be more wonderful when you roam around the sea with your family. You can enjoy watching the Coral reef under the sea. You can easily get to see the coral reefs from the front. Also you can see the strange marine species like stingray, different kind of turtles.

Resorts in Redang:

It has numerous attractive beach resorts. One of the popular beach resorts is Laguna Redang. This resort is stretched out towards the seashore.


It is the greatest beach resort in Pulau Redang. It has lovely swimming pool, indoor disco, fitness centre and massage centre. The midnight rock band starts at 8pm and continues till the mid night.

Travelers can eat and be merry. They can take pleasure in all variety of entertainments at this beach resort.


There are many Redang holiday packs are offered to enjoy at this lovely Pulau Redang.

Tracy Barb is a travel writer in GuideGecko. She writes articles related to the air travel, train travel and details about the tourist spots all around the globe. And finally, check the comprehensive information on Perhentian islands travel details.


13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


Persatuan Belia Felda <b>Jerangau</b>: Majlis Penutup PRAGMA 2011

Posted: 25 Jun 2011 06:03 AM PDT

Gambar Kenangan...Semua peserta dan keluarga angkat bergambar kenangan sebelum berangkat pulang
Setiap pertemuan pasti akan berakhir dengan perpisahan. Begitulah juga dengan peserta Program Anak Angkat dan Khidmat Masyarakat (PRAGMA 2011) dari Sekolah Menengah Sains Kuala Terengganu (SESTER) yang berpisah dengan keluarga angkat setelah 3 hari berkampung di Felda Jerangau. Walaupun 3 hari merupakan tempoh yang singkat namun hubungan yang terjalin akan tetap di kenang sebagai satu rantaian pahit manis kehidupan.Majlis penutup telah disempurnakan oleh YB dato' Haji Din bin Adam, ADUN Bukit Besi ini turut dihadiri oleh Penolong Kanan SESTER, En. Jamil bin Sakmim, Timbalan Pengerusi JKKR, En. Ramly bin Ibrahim. Kami warga Felda Jerangau mengucapkan terima kasih di atas kesudian menjadikan kampung kami sebagai destinasi program yang bermakna ini. Besar harapan kami agar program yang murni seperti ini akan terus dapat dijalankan untuk masa-masa yang akan datang

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


BERSANTAI <b>DI PULAU</b> GEMIA - <b>Pulau</b> Gemia, Malaysia Travel Blog

Posted: 16 May 2011 12:00 AM PDT

Flag of Malaysia  , Terengganu,
Monday, May 16, 2011

Selepas bersnokeling di Pulau Kapas, cikgu membawa kami bersnokeling pula Pulau gemia sebelah pulau kapas untuk melihat resort di situ dan juga anak2 penyu. Memang cantik tempat ini. Di sini resortnyer eklusif sikit. Kalau ada duit byk boleh la datang nanti...he he..

Pulau Gemia
Pulau Gemia merupakan pulau persendirian dan terletak hanya 800 meter dari Pulau Kapas. Seperti Pulau Kapas, perjalanan menaiki bot dari Jeti Marang mengambil masa 15-30 minit. Biasanya pelancong yang pergi ke Pulau Kapas akan terus berkunjung ke sini.


Aktiviti yang boleh dilakukan pelancong di Pulau Gemia ini hampir sama dengan aktiviti di Pulau Kapas seperti selam skuba, snorkel, berenang, menyelam, mandi-manda dan memancing.


Oleh kerana pulau ini baru dan bersaiz kecil, ia kurang dikenali pelancong berbanding Pulau Kapas. Suasana di Pulau Gemia agak tenang, sesuai bagi mereka yang inginkan kedamaian dan melihat haiwan hidupan liar. Bagi pengunjung yang bernasib baik akan dapat melihat penyu bertelur di Pulau Gemia ini.


Sekiranya anda ingin ke Pulau Gemia dengan pengangkutan awam dari Kuala Terengganu, anda perlu menaiki bas atau teksi dari hentian bas atau teksi di Kuala Terengganu ke Marang. Dari Jeti Marang, anda boleh menaiki bot biasa atau bot laju untuk ke Pulau Gemia.


Gem Wellness Spa & Island Resort 

Pulau Gemia!! sebuah pulau yang berkeluasan 9ekar berhampiran Pulau Kapas mungkin tidak begitu dikenali berbanding pulau-pulau lain di Terengganu. Pulau Gemia adalah pulau persendirian yang terletak kira-kira 800Meter dari Pulau Kapas dan mengambil masa 15minit perjalanan dari Jeti Marang. Walaupun Pulau Gemia kecil namun banyak keistimewaan yang ada di pulau ini. Pulau Gemia dikelilingi pasir putih bersih, air laut yang sejernih kristal, batu-batu karang yang berwarna warni dan kehidupan marine seperti ikan dan penyu menjadi daya tarikkan utama pulau ini. Pulau ini boleh dianggap sebagai antara pulau yang terindah di Pantai Timur . Dikelilingi hutan dara, bukit batuan dan air laut yang membiru benar-benar memukau pengunjung untuk merasai kedamaian di Pulau Gemia.

Gem Wellness Spa & Island Resort adalah satu-satunya resort yang ada di Pulau Gemia yang sebelum ini dikenali sebagai Gem Island Resort. Resort ini juga menyediakan kemudahan lengkap bagi pengunjung untuk menikmati percutian yang menyeronokkan. Antara aktiviti yang wajib adalah snorkeling, berenang bersama ikan dan melihat keindahan batu karang yang berwarna warni yang cukup menakjubkan. Melepak di beranda resort dan melihat pemandangan indah Pulau Kapas yang tidak jauh dari resort dan dataran Marang yang sayup-sayup kelihatan dari kejauhan. Di bawah beranda pula kedengaran ombak lembut memukul batu dan melihat anak-anak ketam berlari-lari di atas batu setiap kali air ombak menghempas mereka.

Antara perkara yang wajib dilakukkan di resort ini adalah melakukkan SPA. Manjakan diri dengan pelbagai terapi yang disediakan antaranya mandi bunga, terapi tradisional Melayau, sauna herba, Thai terapi, Minyak Spa terapi, aroma terapi, rawatan badan dan urut badan dan kaki. Resort ini menyediakan 4 chalet khas untuk pelanggan mendapatkan rawatan dan terapi dengan selesa dan mendamaikan. Pulau Gemia sememangnya menyediakan segala-galanya untuk mereka yang ingin mencari ketenangan dan lari dari kesibukan kota. Untuk tempahan di sekitar Lembah Klang bolehlah menghubungi talian di bawah.

Gem Wellness Spa & Island Resort
No. 37, Jalan Wan Kadir 2, Taman Tun Dr Ismail, 60000 Kuala Lumpur
Tel : 603-7727 9287 Fax :603-7727 9661

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Kejohanan Kuantan Mountain Bike Challenge 2011 <b>...</b>

Posted: 14 Sep 2011 01:20 AM PDT

Posted by sempoi gile on September - 14 - 2011

 KUANTAN, 14 Sept (Bernama) — Kejohanan Kuantan Mountain Bike Challenge 2011 anjuran Kelab Polis Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang dan Kelab Pemilik Mountain Bike Kuantan pada 25 Sept ini akan disertai 639 pelumba.

Ketua Polis Pahang Datuk Sharifuddin Abd Ghani berkata kejohanan yang julung kalinya diadakan itu dilihat mendapat sambutan yang amat menggalakkan kerana pada mulanya ia hanya dibuka kepada 500 penyertaan sahaja.

"Aktiviti ini diharap dapat dijadikan sebagai acara tahunan yang mampu mengeratkan silaturahim masyarakat dengan polis selain sebagai satu medium untuk menyedarkan masyarakat mengenai kepentingan mengekalkan budaya hidup yang sihat," katanya kepada pemberita di sini Rabu.

Beliau berkata kejohanan itu melibatkan tiga kategori iaitu lelaki terbuka berumur 13 hingga 45 tahun, wanita terbuka untuk mereka berusia 13 tahun ke atas dan veteran yang berumur 46 tahun ke atas.

Katanya jarak kayuhan peserta adalah 35 kilometer, bermula dari Kompleks Logistik Alor Akar di sini ke Semambu menghala ke Jabor dan berpatah semula ke tempat permulaan.

– BERNAMA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


Arkib Rakam Dan Dokumentasi <b>Pulau Bidong</b> | Darul Iman

Posted: 02 Aug 2011 05:08 PM PDT

KUALA TERENGGANU, 2 Ogos (Bernama) — Arkib Negara Cawangan Terengganu menyiapkan rakaman dan dokumentasi Pulau Bidong, di Laut China Selatan untuk simpanan dan rujukan generasi akan datang.

Pengarah Arkib Negara Cawangan Terengganu Mohd Nasir Ismail berkata penggambaran yang mengambil masa dua hari mulai 29 Jun lepas sangat mencabar kerana pulau yang penuh dengan sejarah itu berbukit serta dipenuhi semak samun.

"Gugusan Pulau Bidong mengandungi enam pulau dan rakaman dibuat meliputi dari arah laut dan daratan yang curam serta semak dengan tumbuhan meliar.

"Apa yang menarik tentang pulau itu ialah mengenai peninggalan sejarah silam kepada negara khususnya Terengganu apabila ia dijadikan penempatan pelarian Vietnam selama lebih 15 tahun bermula 1975 hingga 1991," katanya ketika ditemui Bernama di sini Selasa.

Mohd Nasir berkata pulau milik kerajaan Terengganu itu pernah dipinjamkan kepada kerajaan persekutuan pada Ogos 1978 dan diwartakan sebagai penempatan kem pelarian di bawah kawalselia serta pengurusan Pesuruhjaya Tinggi Bagi Orang Pelarian Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNHCR) dan Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia (PBSM).

Mohd Nasir berkata apabila kumpulan terakhir pelarian Vietnam keluar dari pulau itu pada 1991, Pulau Bidong diserah kembali kepada kerajaan negeri tetapi terus ditutup kepada orang ramai sehingga tahun 1999.

Beliau berkata sejarah pulau yang tidak berpenghuni itu hampir dua dekad berlalu dan kini hanya kelihatan sisa-sisa runtuhan binaan seperti rumah panjang, sekolah, kedai, klinik dan bengkel.

Bangunan usang lain yang masih kelihatan ialah tokong, gereja, kubur di mana sebahagian binaan konkrit seperti ukuran dan replika patung kelihatan masih utuh, namun kurang jelas kerana diseliputi semak samun yang meliar.

Mohd Nasir berkata pendokumentasian pulau itu melibatkan empat krew dari Arkib sendiri yang diketuai Penolong Pengarah Seksyen Pengurusan dan Pengembangan Wan Hussin Wan Mohd dengan kerjasama jabatan Perikanan Negeri Terengganu.

Beliau berkata Arkib juga bercadang meneruskan kerja mendokumentasikan pulau-pulau lain di sekitar perairan negeri itu seperti Pulau Kapas, Pulau Perhentian, Pulau Tenggol, Pulau Lang Tengah, Pulau Gemia dan tempat-tempat strategik di sepanjang jajaran pantai Terengganu.

Rakaman yang akan dibuat dari semasa ke semasa itu sebagai satu langkah mengumpul koleksi bahan arkib sebelum aktiviti pembangunan menjarah ke kawasan berkenaan, katanya.

– BERNAMA

13 di kuala besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala besut - Google Blog Search


exora&#39;s writting: JJCM <b>di KUALA BESUT</b>

Posted: 26 Jul 2011 05:25 AM PDT

Selamat malam...

Hari ni saya nak sambung story
pasal KUALA BESUT lagi
tentang makanan2 nya
sungguh tertarik, menarik dan pasti akan tabikkk...

Saya nak cerita pasal makan pagi dulu yer
biasalaa macam org2 KELANTAN gak ler
pagi2 dah cari nasi...

nasi kerabu, nasi dagang, nasi minyak, nasi lemak,
nasi berlauk dan nasi berlauk tu pulak 
ada pelbagai pilihan lauknyer
gulai ikan kering, gulai ikan ayo (tongkol),
gulai daging, gulai ayam, ayam masak merah
n mcm2 lagi laa...itu biasa la kan
ada satu nasi lagi..jarang kedengaran
hehehe...tapi ada kat sini
Uollz pernah dengar x nasi kawin?
dulu, masa mula2 bertandang ke rumah my hubby
ada satu pagi, ayah mertua saya balik dari membeli sarapan
lalu dia memberitahu kami
"makan la yer, ada nasi lemak, nasi berlauk n nasi kawin"
melopong saya seketika...terfikir-fikir
nasi pun kawin jgk yer, hehe
bila adik ipar saya makan...oic...rupanya nasi berlauk + nasi minyak
sebelum ni saya x pernah lak jumpa
tapi x tahu la kalau uollz dh biasa dengar kan
nasi lemak pun special gak tau
lauknya ialah ikan tongkol masak sambal
dan ikan tu dah jd mcm ikan sardin rasanya
semua tulang rangup ble d makan
ermm..best x ?

KUALA BESUT juga kaya dengan kuih-muih
semuanya best2...banyak jenis kuih disini
karipap tp intinya ikan, bukan serunding ikan
uollz pernah makan x...sedap tuu, bkn karipap kecik tau
satu lagi yang saya paling suker
'kobeh'...pelik namanya, laaagi sedap
lebih kurang macam murtabak tapi intinya pun ikan  
ada satu kuih tu pulak dari ubi kayu
intinya ikan jugak...tau la tempat tu byk ikan
sbb tu kot byk kuih direka ngan inti ikan
hehehe...tabikkk la
rindu ngan kuih muih di sana

belum lagi cerita pasal roti mak mertua saya
pun sedap gak
lemak manis n lembut jer
dah setanding ngan roti2 kat kedai cina tu
setiap pagi dia membuat lebih kurang
100 pack sehari...untuk dihantar ke kedai berhampiran
satu pack ada 4 biji roti..harganya RM1, murahnyer...
roti ni pun saya x pernah jumpa jgk
intinya sedikit gula...dibakar 
perrrgghhh kalau makan panas2
1 pack tu sekali hadap jer...


belum lagi citer pasal satar n otak2

kerepok keping n kerepok lekor
serta macam2 lagi ada di sana

dan sebab tu juga bila bercuti kat sana
berat badan pasti bertambah...huhuhu


So kalau uollz lalu KUALA BESUT
singgah2 la yer
cari2 makanan yang maveles...
jom..jjcm...


salam exora73...
















13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


~~Blog Surirumah~~: Beraya <b>di Marang</b> Trengganu

Posted: 09 Sep 2011 03:50 PM PDT

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Ok, sambung balik cerita raya yang belum habis. Sempat ke Trengganu hari tu, lawat mak sedara pb yang anaknya accident sebelum puasa kalau tak silap. Dalam perjalanan kami singgah di Pantai Rhu Sepuloh area Penarek atau Permaisuri. Cantiknya pantai dia, rasa macam nak terjun selam terus kedalam airnya yang biru kehijauan.

Hubby cuma berhenti sekejap je, itu pun anak pb dah bukak kasut turun ke gigi air. Ayah dia punyalah marah sebab kawasan situ agak bahaya untuk mandi manda. Budak ni memang tak boleh tengok pantai la......


kalau posing bagi kat dia....

pantainya bersih (setakat yg pb nampak ni)
Perjalanan dari KB ke Trengganu makan masa hampir 3 jam lebih. Dengan tak ingat rumah makcik kat mana, terpaksa anak dia datang ambil kami di depan masjid Marang. Makcik pb ni asalnya orang Johor, kahwin dengan orang Trengganu, jadi pekat loghat dia.
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved