ads

Khamis, 29 November 2012

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


Firdaus Shope: <b>Seberang Takir</b>

Posted: 09 Oct 2012 05:26 PM PDT

Sudah tiga hari berada di Seberang Takir, Terengganu. Jika dilihat pada nama, mungkin tiada apa-apa. Sama sahaja dengan nama-nama tempat lain. Begitulah pandangan kita seandainya kita hanya melihat dengan mata fizikal sahaja. 
Bezanya tidak banyak barangkali. Namun, nikmat berada di tempat-tempat berbeza adalah di antara nikmat yang tidak mampu saya dustakan. Seolah-olah Tuhan mahu membuka mata fizikal saya untuk melihat tempat lain agar untuk disyukuri.
Sebahagian daripada kita, mungkin telah tiba di pelbagai tempat. Di dalam mahupun di luar negara. Pasti cerita-cerita menarik ada padanya. Di situ jugalah pengalaman-pengalaman baharu diperolehi. Benarlah kata pepatah, "Jauh berjalan, banyak pengalaman."
Berada di Seberang Takir dengan misi membangunkan potensi diri serta memandaikan ummah, bukan calang-calang misi. Visi dan misi yang amat dituntut oleh agama sendiri. Tidakkah Tuhan sentiasa menyuruh agar kita melakukan kebaikan dan perubahan? Kebaikan dan perubahan tidak mampu dicapai seandainya kita selesa dengan keadaan yang ada pada hari ini. Jika hari ini sudah satu kebaikan yang telah kita lakukan, kita tidak boleh berasa cukup dengan satu kebaikan tersebut. Kita digalakkan untuk menambah kebaikan tersebut kepada dua, tiga dan seterusnya. 
Analoginya mudah sahaja, kebaikan tersebut tidak mampu ditambah seandainya tidak disertai dengan perubahan. Perubahan sendiri membawa maksud tidak statik, anjal, sifatnya dinamik dan pelbagai lagi. Mudah kata ia perlu 'bergerak.'
Visi besar untuk memandaikan ummah tidak akan tercapai jika diri sendiri tidak mahu berubah dan bergerak. Ummah yang hebat ialah ummah yang lengkap dan dipenuhi dengan kebaikan. Kita tidak senang jika di sekeliling kita dipenuhi dengan keburukan serta kejahatan, bukan? 
Di Seberang Takir inilah titik tolak untuk melakukan perubahan. Perubahan perlu disertai dengan niat yang betul dan baik, disusuli dengan pelan bertindak yang bagus dan akhir sekali mulakan bertindak penuh komited. Sesekali jangan lupa untuk terus berdoa agar segala usaha yang dijalankan disertai dengan 'berkat' dan 'rahmat-Nya.'
Pengalaman berada di Seberang Takir pasti menjadi memori terindah dan ia pasti sukar dilupakan kerana selain pengalaman makan nasi dagang ikan 'tongkol' dan berada di Teluk Ketapang pada waktu petang, saya dianugerahkan pengalaman bertemu dengan insan-insan hebat yang mempunyai visi besar untuk memandaikan ummah.
Semoga visi serta misi tiga hari di Seberang Takir mampu mencipta kebaikan untuk diri dan ummah. Sesungguhnya nikmat berada di sini adalah nikmat untuk disyukuri, bukan untuk dipersiakan.
Seberang Takir, saya pasti kembali lagi!

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


97. rafeah buang - kenangan <b>di</b>-<b>rantau abang</b> - classicmalaya <b>...</b>

Posted: 24 Jun 2012 05:29 AM PDT

  • TIADA CHINTA SEJATI
  • BUNGA MADU KU
  • KENANGAN DI-RANTAU ABANG
  • MANUSIA SAMA SAJA

PENYU OH PENYU <b>DI RANTAU ABANG</b> (PELEPASAN ANAK <b>...</b>

Posted: 03 Oct 2012 11:27 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]1 week ago 1 comments lestarismktd2 3 oktober 2012 11 29 ptg lawatan ke rantau abang telah dijalankan pada 15 julai 2012 reply load more classic laman utama ronda riadah megaride 2012 di bandar dato onn oct 11 em ...

13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


Kisah Terowong Rahsia Lebih 100km <b>di</b> PALEKBANG, Kelantan <b>...</b>

Posted: 29 Nov 2012 06:21 AM PST

SUMBER: FB I (love) Kelantan

1.

Isu Palekbang Tumpat sedang hangat diperkatakan di Kelantan ketika ini . Dikhabarkan, seorang kontraktor bersama rakan-rakan mereka menjumpai 'satu terowong' rahsia disana ketika kerja-kerja pembinaan disana.

Bomba, orang ramai, polis mula memenuhi tempat kejadian ? Terowong apa yang dijumpai tersebut , yang pasti ia amat berkait dengan sejarah Melayu Kelantan. Nantikan update dari kami di I ♥ KELANTAN.

Ada sesiapa orang Palekbang Tumpat atau sekitarnya disini ? Mari pakat kongsi sejaroh atau mitos ore tua pasal isu terowong ni.



2.

Dikhabarkan, seluruh kawasan terlibat di Palekbang ditutup rapi oleh pihak polis sekarang ini. Semua kawasan dipagar. Polis dan beberapa jabatan kerajaan mula berkampung disini sejak kelmarin kerana ia amat penting dalam menjaga kerahsiaan tempat ini. Berikut merupakan mitos mengenai terowong ini.

- terowong rahsia yang sangat panjang merentasi Sungai Kelantan
- kubu bawah tanah Tentera Jepun 
- Kota Purba Raja siam + harta karun 
- Tempat simpanan emas Kerajaan Melayu Purba 

Isu Palekbang semakin panas. Nantikan update dari kami untuk seterusnya.



3.

Lokasi : Palekbang, Tumpat

Cerita yang dikupas sebelum ini ada yang sangsi mengenai penemuan terowong di Palekbang. Bagi mereka yang sangsi, inilah pintu masuk terowong yang dijumpai oleh kontraktor tersebut.

Namun buat masa ini, pihak Bomba Malaysia menyedut keluar air didalam terowong tersebut kerana pihak arkeologi hanya dapat memasuki sebahagian saja daripa


da laluan terowong ini ekoran ditenggelami air.

Terowong ini dikatakan bersambung sehingga ke Tak Bai, Thailand sehingga Lapangan Terbang Bawah Tanah Lalang Luas. Jika dilihat, struktur konkrit yang digunakan di terowong in kemungkinan digunakan oleh tentera Jepun ketika menyerang Tanah Melayu suatu ketika dulu. Kemungkinan besar terowong ini adalah terowong purba, tentera Jepun hanya menggunakan terowong ini. Panjang terowong ini dikatakan hampir 100KM.





FB Kelab Pencinta Sejarah Kelantan


Terowong Bawah Tanah yang dipercaya dijumpai oleh kontraktor ini adalah kawasan "pat dahat"..dimana terowong ini digunakan oleh sebilangan tentera jepun untuk menyerang tanah melayu kelantan..melalui bawah terowong ini juga, tentera jepun membawa segala peralatan perang dan radar serta harta untuk ke sesebuah markas. Tetapi tentera jepun bukan keseluruhan melalui kawasan "pat dahat" itu..pada masa
 ini kawasan dan persekitaran terowong seluas "pintu rumah" dan keadaan geografi pada tahun 1930-1945 tidak seperti hari ini. KPSK menggambarkan "pat dahat" daripada sumber yang pernah bekerja di lapangan terbang Lalang Luas, Machang dan Gong Kedak. Jadi apa yang kita lihat hari ini mungkin bukan pintu utama nak masuk ke dalam terowong. Sebab ada yang pernah masuk dalam terowong seperti ini di Gong Kedak pada tahun 1970an akhirnya keluar dalam keadaan mendukacitakan.


sebab ambo pernah kato di KPSK bahawa suatu ketika dahulu Kelantan ni pernah berlaku satu peristiwa di mana "ghaibnya" kerajaan Chermin, "ghaibya" kerajaan Cik Siti Wan Kembang, "ghaibnya" kerajaan Raja Kumar di Pulau Sabar ( sejajar dengan Palekbang hari ini, lokasi sudah jadi Sungai Kelantan separuhnya ) adalah kesinambungan gapo berlaku hari ini..Palekbang hari ini adalah asalnya separuh Kerajaan Kelantan Purba..Kerajaan Raja Kumar di Pulau Sabar dan segala harta jepun di bawa dari markas utama dan sementara Siam ke Tanah Melayu xkan bawok naik kapal laut..mesti melalui darat..ko guana..??? tepuk amai amai belalang kupu kupu..tepuk ramai ramai nanti antara kita dapat tahu.

Jadi xhairanlah kalu Palekbang ni ada kontraktor napok lubang dale air..dan dalam lubang tuh penuh dengan air..dan bomba pun sedup nak suruh kering air, nak masuk dale lubang nak cari "pade bola", logik ko akal dale terowong ada pade bola..semuanya bare mistik belako..lagumana kalu lube ni ada arus sapa ko Kuala Takbai..????xkan nak suruh kering air dale tuh, amik masa belako tuh..kemungkinan kebangkitan kerajaan 2 raja bersaudara akan timbul dale masa terdekat..



FB This is Kota Bharu



Kawasan larangan di Palekbang dimana tempat dikatakan terdapat penemuan sesuatu yang misteri di tapak bersejarah bekas pelabuhan Palekbang. Kelihatan kerja-kerja membersih giat dijalankan oleh beberapa orang petugas . Sementara di kawasan lapang berhampiran pam pasir Hj. Manaf kelihatan lebih sepuluh orang berkhemah dan mungkin sedang merancang sesuatu.

terdapat sebuah lubang yang kelihatan agak dalam seperti sebuah telaga lama atau terowong yang sebelum ini mungkin tertimbus .

Apapun tempat tu dapat dilihat dengan mata sendiri petang ni. Yang perlu dikorek bukan sekadar terowong tetapi juga sejarah masa silam Palekbang yang suatu ketika dulu dikhabarkan pernah menjadi sebuah bandar pelabuhan.





Cerita dari BLOG 



http://ammaraliff.blogspot.com/2012/11/kisah-terowong-rahsia-100km-di.html


Kisah Terowong Rahsia Lebih 100km di PALEKBANG, Kelantan


Kami merupakan pejuang sejarah Kelantan Purba. Berdasarkan kajian kami dan dibantu dengan sumber luar seperti hasil penulisan saudari SRIKANDI, kami menceritakan semula sejarah purba negeri Kelantan bermula pada zaman Lemuria, Atlantis, hinggalah ke zaman Long Yunus di Kelantan.
Beberapa hari lalu, sahabat saya yang merupakan penyelidik bebas sejarah Kelantan ada bertanya: Apa yang awak tahu pasal Sungai Kelantan. ..... saya anggap ianya cuma soalan biasa

Sehinggalah semalam, Shah Paskal membuat posting berkenaan penemuan emas dan terowong rahsia di Palekbang, Kelantan. Saya cepat2 menghubungi rakan di Kota Bharu meminta beliau pergi ke lokasi.


Apa yang saya temui memanglah satu sejarah besar...... ianya bakal mengubah sejarah yang kita sedia tahu.


Saya memerlukan keberanian untuk menulisnya. .....


-----------------------------------------------------------

Bermula dengan aduan oleh kontraktor yang membina jambatan baru di depan Tesco KB. 

Kenapa tak siap2 jambatan ini?


Ada tiang yang 'bermasalah'.....


Tidak jauh dari situ ada kapal korek yang menyedut pasir di Sungai Kelantan. ... mereka menemui sesuatu.


Sesuatu yang pernah diceritakan oleh orang tua tetapi tidak dipedulikan hinggalah 3 hari lalu, tiba2 kawasan itu dikepung oleh tentera. .....


Ada 2 bahagian:


- zaman purba

- zaman moden

telah banyak kali berlaku kejadian di mana mangsa lemas di sungai seoleh2 ghaib dan mayatnya timbul di tempat lain. Jika anda tanya orang Kelantan, mereka mesti pernah mendengar. seolah-oleh ada terowong dalam sungai tersebut. Tetapi orang kampung cuma cakap: antu air kot atau penunggu. Ini bukan jawapan yang kita nak dengar.


saya penat. ... biarlah saya tulis ala Shah Paskal dulu. ..

1) Palekbang merupakan suatu lokasi di Tumpat tetapi bertentangan dengan Bandar Kota Bharu. Dipisahkan oleh Sungai Kelantan. Di sinilah terletaknya Kg Laut, famous dengan Masjid Kg Laut yang dibina oleh Wali Songo (Wali 9).



2) Telah dijumpai pintu masuk ke 'ruang bawah tanah'yang luas. Lokasi di belakang Balai Polis Palekbang.


3) Cerita orang tua-tua ada menyatakan terowong ini amat panjang. Pihak penjajah British tahu mengenai terowong ini namun tiada apa2 tindakan.


4) Tentera Jepun yang datang sebagai spy telah mendapat tahu mengenai terowong ini. Mereka menggunakannnya sebelum Perang Dunia II.


5) Orang Jepun pada masa itu agak ramai di Tumpat kerana orang Jepun mengusahakan lombong bijih besi di TEMANGAN. Bijih ini dieksport ke JEPUN melalui pelabuhan di PANTAI SRI 7. Sebenarnya ini merupakan sebahagian daripada pengintipan Jepun sebelum Perang Dunia II.


6) Kita dikhabarkan bahawa EMAS dan PERALATAN PERANG telah dijumpai di lokasi tersebut.


7) Apa yang manarik berkenaan EMAS tersebut, ada pihak syak bahawa askar Jepun telah menemui kota purba di hulu Kelantan. Mungkin emas itu merupakan harta karun yang cuba diseludup pulang ke Jepun tetapi gagal.


8) Terdapat lombong emas di anak sungai Kelantan di hulu Kelantan sejak zaman British lagi.


9) Kawasan ini dikenali dengan nama Tanah Merah sejak zaman purba lagi, kerana kaya dengan emas.



-----------------------------------------------------------

Penemuan sebuah Piramid di sempadan Kelantan-Pahang dalam kawasan Taman Negara telah memberi kami clue berkenaan Kelantan Purba. Piramid itu milik Kelantan, tetapi kami tertanya-tanya, BAGAIMANA MEREKA MASUK KE DALAM HUTAN? MANA JALANNYA?? Sudah tentu untuk ke sana, perlu datang dari hilir iaitu KOTA BHARU sekarang ini. .....


Baca sambungannya di  SINI.

Sekian dulu perkongsian dari saya. Sumber sy ambik dr forum2 yang telah diadakan. 
Insyallah akan saya kongsi lebih banyak bersama anda, di lain POST.






erowong Bawah Tanah yang dipercaya dijumpai oleh kontraktor ini adalah kawasan "pat dahat"..dimana terowong ini digunakan oleh sebilangan tentera jepun untuk menyerang tanah melayu kelantan..melalui bawah terowong ini juga, tentera jepun membawa segala peralatan perang dan radar serta harta untuk ke sesebuah markas. Tetapi tentera jepun bukan keseluruhan melalui kawasan "pat dahat" itu..pada masa


 ini kawasan dan persekitaran terowong seluas "pintu rumah" dan keadaan geografi pada tahun 1930-1945 tidak seperti hari ini. KPSK menggambarkan "pat dahat" daripada sumber yang pernah bekerja di lapangan terbang Lalang Luas, Machang dan Gong Kedak. Jadi apa yang kita lihat hari ini mungkin bukan pintu utama nak masuk ke dalam terowong. Sebab ada yang pernah masuk dalam terowong seperti ini di Gong Kedak pada tahun 1970an akhirnya keluar dalam keadaan mendukacitakan.
 

Hari ini (29.11.2012),
Pihak Bomba telah menyedut air dale terowong itu mendapati air itu mengandungi serbok buat bom..oghe kata belerey..oghe kata kabat..ini bermakna terowong ini bukan sebarangan terowong ia adalah terowong purba.

Kerajaan Purba yang digempar gempurkan adalah kerajaan purba Raja Kelantan Purba Pertama iaitu Raja Kumar. Raja Kumar ini menetap di Pulau Sabar. Kenapa Pulau Sabar ini hilang di tengah tengah diantara Palekbang dan Kampung Cina..sesungguhnya Sungai Kelantan ini mempunyai 3 aliran berbeza. Betapa luasnya.

Misteri Apa Yang Ada <b>Di</b> Palekbang? - ! SUFFER8ZINE TERRITORY !

Posted: 29 Nov 2012 05:45 AM PST


Sejak semalam iaitu 28.11.2012 telah kecoh diserata forum mengenai penemuan 1 terowong bawah tanah yang dikatakan sepanjang 100 batu di kawasan Palekbang di Tumpat, Kelantan. Adakah ini mitos atau benar? Jika benar pastinya sejarah akan berubah.

Berikut adalah sedikit sebanyak komen atau update yang aku dapat dari beberapa buat forum dan facebook serta kenalan-kenalan. Update akan aku lakukan dari masa kesemasa. :

# Pihak tentera dan polis sedang mengepung satu kawasan di dalam hutan dekat Palekbang, Tumpat, Kelantan.

# Kawasan telah dikepung sejak 2 hari lepas.

# Bomba sedang menyedut air.

# Satelit kaji bumi untuk membuat imbasan x-tray ke kawasan terbabit dijangka akan melalui kawasan itu pada hari ini.

# "menurut org2 kt situ, bnda ni kena dirahsiakan dulu wat smentara waktu.
sementara pihak2 berkuasa yg berkenaan sdg menyiasat.
alah.. ala2 pyramid melayu style lah. bukak sikit2 je.
yang pasti, pihak arkeologi, muzeum n antikuiti, sejarah, kerajaan negeri dan tntunya pihak keselamatan sdg berkampung dikawasan tsbt saat ini.
namun tiada pihak media.
kwsan yg telibat sedang dipagar pihak berkuasa bg mengelak pencerobohan. lokasinya bukanlah dlm hutan rimba or pedalaman krn tiada hutan di tumpat. ia terletak di tebing sungai, strategically located close to KB city. Terdapat rangkaian terowong bawah tanah yang kompleks sehingga berKM2 ke….. …
dan ada…..
menunggu keputusan imbasan satellite yg sah."

# "Dgr cerita penemuan emas yamashita kat sana... Admin blog shahpaskal jgk yg buat pengesahan"

# "cerita yg ambo dengar.... katanya la... seorang cina duk tanam cerucuk buat jambatan... tetiba muncul seekor buaya putih,,, then buaya putih ghoyat ko dia...
"cukup2 la duk tanam cerucuk kat sini.... berenti lah... pasal kat bawah ada "kubu" ... lama...."
itulah berita yang hamba dengar... dan tidak dapat dipastikan kesahihan cerita tersebut...."

# "merekA TERJUMPA PIRAMId xde laaa harta bilion punnn"

# "Pihak kerajaan telah menjumpai terowong panjang di Palekbang, Tumpat, Kelantan yang berisi emas dan peralatan perang milik Jepun. Ini merupakan tinggalan terbesar selepas Perang Dunia Kedua di Malaysia yang diumum terus kepada awam."

# "Ambo gi kelih ptg td mmg rmai situ..bomba dok sedut air x abih2 lg,polis,jabatan miniral & geosains (betul ko ejo nih) pn ado.x kurang jgk rmai ore kg dok tgk. Terowong tu sbenarnyo menghala ko sempadan thailand.dulu puok2 ni wt seludup brg dll..loni musm boh,hujan xbrenti jd terowong tu penuh dgn air..sebelum ni ore x jupo lg terowong tu sapa la kontraktor jupo..nnti ambo update lg…"

# "so,emangnyer confirmla terowong..so mmg xder la pyramid? xde la peninggalan srivijaya? xde la emas yamashita? cuma terowong seludup beras jew?frust..."

# "so..versi rasminya, itu terowong seludup beras? bila nak kluar teori konspirashit, kerajaan malaysia menyembunyikan fakta sebenar berkenaan penemuan terowong tersebut? bahwa mmg ada dijumpai sesuatu di dalam itu tapi terpaksa di"gelap"kan beritanya demi KESELAMATAN negara?"

# "Ini mungkin penemuan terhebat dalam sejarah tetapi unit propaganda akan cover up. .... mungkin akan declare 'hanya sebuah terowong kosong'sedangkan isinya dah ghaib kena angkut dek. ...... (aku tak berani tulis nanti masuk ISA)"

# "sebenarnya sejak last week ada orang tetiba sangat berminat mengenai topik ISTANA PURBA RAJA SIAM DI TUMPAT, KELANTAN. .....kita anggap cuma isu terpencil dan tak ambil berat. ........ sehinggalah kita dapat info bahawa tentera dah sampai ke Palekbang, Tumpat. ......"

# "Bomba sedut air tak habis2 lagi sejak 2 hari lepas. - Boleh bayangkan besar mana tempat bawah tanah itu???

# "lokasi terowong ini ialah di seberang Bandar Kota Bharu sahaja. Facing area between Kg Cina-Hotel River View"

# "kalau betul mungkin terowong zaman jepun dan polis dan tentera yg menutup kawasan tuh utk keselamatan mungkin takut ada bom2 peninggalan zaman jepun......"

# "saya bagi clue:
Jepun hantar spy ke Kelantan sebelum Perang Dunia II.
Jepun dapat tahu bahawa dahulukala di tengah2 Sungai Kelantan ada sebuah pulau yang merupakan pusat pentadbiran.
Kawasan itu juga merupakan kota purba. ...........
Pernah didengar cerita orang mati lemas ditelan pusar air. ...... tapi mayat jumpa di tempat lain yang jaraknya 100km. .... seperti ada terowong. ......
Askar Jepun terdesak, mereka sanggup cari kota purba/terowong rahsia tinggalan kerajaan purba untuk dijadikan bunker/markas bawah tanah.
KONTRAKTOR JAMBATAN SULTAN YAHYA PETRA DEPAN TESCO mengadu sukar untuk piling beberapa batang tiang sehingga menyebabkan tiang di seberang Pasir Pekan tidak siappppppp. ........
Tidak jauh daripadanya, kontraktor mengorek pasir pula menjumpai sesuatu. ...."

# "anda takkan percaya bahawa apa yang dijumpai di Kelantan ini akan menyebabkan chapter tambahan Perang Dunia ke 2 akan terbongkar dan mat salleh dari selluruh dunia akan datang ke Kelantan. ..... CNN pon akan ke Kelantan. tapi saya takkan tulis banyak. kalau nak tahu, pergi sendiri ke Kelantan"

# "Ceritanya jadi amat panjang apabila penjajah British tahu berkenaan terowong yang amat panjang dibina oleh tamadun purba, dan tahu pasal Piramid di sempadan Kelantan-Pahang tetapi mereka merahsiakannya. ..... Askar Jepun pula menggunakan terowong ini semasa Perang Dunia II dan menyorok emas dan senjata mereka di dalam terowong ini. ......."

# "abang ipar aku ada pergi td….bukan piramid melayu la….penemuan kubu dan terowong jepun masa diorang serang tanah melayu…..ditutup sebab dah jd tempat arkeologi…..tempat tu dijumpai sebab berdasarkan peta yg dibawa dari jepun…..dan satu lagi penemuan penting adalah lapangan terbang zaman jepun pun dah dijumpai di wilayah gua musang.
peta dari jepun? peta asal? benarkah ini?"

# "dgr cerita diorg ada jumpa terowong rahsia Jepun heading towards Thailand. A very long tunnel. Waiting for satellite imaging confirmation."

# "berita terbaru..unit cawangan khas telah menagkap ejen pihak negara luar kerana cuba mengorek rahsia ini…"

# "palekbang sebahagian kelantan purba..raja masa tu x silap raja kumar.."

# "Setakat loni (7.56pm)..kawase tuh dikawal ketat puok2 tentera & polis..org kg xleh masuk lgsung doh kawase tuh…napok banyok jgk 'sb' dok bkeliarn tgh2 ore ramai..ambo x raso demo nih jupo stakat terowong emas & kota lamo..mungkin jupo benda lain lg slain tu hok lg misteri…sbb tghari td napok tigo empat butir land rover cermin gelap masuk situ siap dgn escort lg..pahtu napok skuad pkaian putih dgn topeng gas (chemical clothing) masuk situ…ambo update smula.."

# "menurut kata saing ambo... kawasan palekbang tu merupakan kwsn kubu tentera jepon mase mula2 dtg tanah melayu dulu selepas mereka mendarat d pantai sabak n then baru pwgi palekbang... masih ade saki baki tinggalan tentera jepon yg ade... antarany perigi lame dan bubu pthanan... yg keadaan menjadi kecohnya sbb ade pihak muzium dtg utk mengkaji tmpt tu... mereka telah menemui terowong didalam perigi yg mane sblom ini tidak dketahui umum.. pnduduk kg pon xtau dalam perigi tu ade trowong... dalam trowong tu mereka mjumpai tinggalan perang seperti senjata dan peluru... mgkn sbb tu la askar n polis dpanggil..."

# "rasanya dah takde ape kot..kalau ada bom ngan peluru pun rasanya askar dan polis dah setelkan..dah takde askar yang jaga tempat tu hari ni..yang ada pun ahli arkeologi yang nak kaji kesan peninggalan sejarah tempat tu..yang kata jumpa emas bagai tu tak kot.."

# "terowong ni panjangnye 100km menghubungkan kg takbai thailand."

# "Terowong Bawah Tanah yang dipercaya dijumpai oleh kontraktor ini adalah kawasan "pat dahat"..dimana terowong ini digunakan oleh sebilangan tentera jepun untuk menyerang tanah melayu kelantan..melalui bawah terowong ini juga, tentera jepun membawa segala peralatan perang dan radar serta harta untuk ke sesebuah markas. Tetapi tentera jepun bukan keseluruhan melalui kawasan "pat dahat" itu..pada masa ini kawasan dan persekitaran terowong seluas "pintu rumah" dan keadaan geografi pada tahun 1930-1945 tidak seperti hari ini. KPSK menggambarkan "pat dahat" daripada sumber yang pernah bekerja di lapangan terbang Lalang Luas, Machang dan Gong Kedak. Jadi apa yang kita lihat hari ini mungkin bukan pintu utama nak masuk ke dalam terowong. Sebab ada yang pernah masuk dalam terowong seperti ini di Gong Kedak pada tahun 1970an akhirnya keluar dalam keadaan mendukacitakan."

# "Pihak Bomba telah menyedut air dale terowong itu mendapati air itu mengandungi serbok buat bom..oghe kata belerey..oghe kata kabat..ini bermakna terowong ini bukan sebarangan terowong ia adalah terowong purba.."

# "bermula dengan aduan oleh kontraktor yang membina jambatan baru di depan Tesco KB.
Kenapa tak siap2 jambatan ini?
Ada tiang yang 'bermasalah'.....
Tidak jauh dari situ ada kapal korek yang menyedut pasir di Sungai Kelantan. ... mereka menemui sesuatu.
Sesuatu yang pernah diceritakan oleh orang tua tetapi tidak dipedulikan hinggalah 3 hari lalu, tiba2 kawasan itu dikepung oleh tentera. .....
Ada 2 bahagian:
- zaman purba
- zaman moden
telah banyak kali berlaku kejadian di mana mangsa lemas di sungai seoleh2 ghaib dan mayatnya timbul di tempat lain. Jika anda tanya orang Kelantan, mereka mesti pernah mendengar. seolah-oleh ada terowong dalam sungai tersebut. Tetapi orang kampung cuma cakap: antu air kot atau penunggu. Ini bukan jawapan yang kita nak dengar.

1) Palekbang merupakan suatu lokasi di Tumpat tetapi bertentangan dengan Bandar Kota Bharu. Dipisahkan oleh Sungai Kelantan. Di sinilah terletaknya Kg Laut, famous dengan Masjid Kg Laut yang dibina oleh Wali Songo (Wali 9).

2) Telah dijumpai pintu masuk ke 'ruang bawah tanah'yang luas. Lokasi di belakang Balai Polis Palekbang.

3) Cerita orang tua-tua ada menyatakan terowong ini amat panjang. Pihak penjajah British tahu mengenai terowong ini namun tiada apa2 tindakan.

4) Tentera Jepun yang datang sebagai spy telah mendapat tahu mengenai terowong ini. Mereka menggunakannnya sebelum Perang Dunia II.

5) Orang Jepun pada masa itu agak ramai di Tumpat kerana orang Jepun mengusahakan lombong bijih besi di TEMANGAN. Bijih ini dieksport ke JEPUN melalui pelabuhan di PANTAI SRI 7. Sebenarnya ini merupakan sebahagian daripada pengintipan Jepun sebelum Perang Dunia II.

6) Kita dikhabarkan bahawa EMAS dan PERALATAN PERANG telah dijumpai di lokasi tersebut.

7) Apa yang manarik berkenaan EMAS tersebut, ada pihak syak bahawa askar Jepun telah menemui kota purba di hulu Kelantan. Mungkin emas itu merupakan harta karun yang cuba diseludup pulang ke Jepun tetapi gagal.

8) Terdapat lombong emas di anak sungai Kelantan di hulu Kelantan sejak zaman British lagi.

9) Kawasan ini dikenali dengan nama Tanah Merah sejak zaman purba lagi, kerana kaya dengan emas."

# Namun buat masa ini, pihak Bomba Malaysia menyedut keluar air didalam terowong tersebut kerana pihak arkeologi hanya dapat memasuki sebahagian saja daripada laluan terowong ini ekoran ditenggelami air.


# Terowong ini dikatakan bersambung sehingga ke Tak Bai, Thailand sehingga Lapangan Terbang Bawah Tanah Lalang Luas. Jika dilihat, struktur konkrit yang digunakan di terowong in kemungkinan digunakan oleh tentera Jepun ketika menyerang Tanah Melayu suatu ketika dulu. Kemungkinan besar terowong ini adalah terowong purba, tentera Jepun hanya menggunakan terowong ini. Panjang terowong ini dikatakan hampir 100KM.

# "Kewujudan terowong ini amatlah rahsia hingga tiada bukti yang dapat dinyatakan pada masa kini. Namun, cerita dari mulut ke mulut telah diketahui hingga ke generasi ini dan hari ini, kami telah digegarkan dengan maklumat seperti yang terkandung dalam pautan di atas."

# "Mengikut sumber kami, terowong ini amat panjang dan ianya dikatakan mencecah 100 batu dengan setiap 10 batu akan bepecah 4 (sama seperti di trafic light)."

# "Terowong ini bermula dari arah pantai (Palekbang) hinggalah ke kawasan Nenggiri, terowong ini dibayangkan telah wujud lama sebelum Perang Dunia Kedua dan lebih lama dari itu kerana ia didakwa telah wujud ketika bumi Kelantan ini tinggi dari aras laut."

# "Perkara ini tersebar, ekoran Kontraktor yang sedang menjalankan pembinaan telah menemui satu struktur bawah tanah yang meragukan hingga mereka telah memangil Bomba untuk menyedut air dari satu tempat pembinaan mereka. Dari sini, Bomba telah memaklumkan kepada pihak tentera dan polis kerana apa yang mereka temui adalah diluar bidang kuasa mereka."

# "Sumber kami di Palekbang menyatakan bahawa, struktur dalam tanah tersebut mengandungi bahan letupan (belerang) dalam kuantiti yang banyak dan ianya didakwa adalah tinggalan Perang Dunia ke-2. Sumber kami yang lain pula menyatakan bahawa mereka yang mempunyai "pas keselamatan" sahaja boleh memasuki kawasan ini."

# "Apa yang ditemui dikawasan tersebut memang kami tidak ketahui lagi. Hingga saat ini ianya masih dibawah kawalan pihak ATM."


# "teringat satu cerita yg keluar kat akhbar suatu ketika dulu... kisah pakcik yg duk tepi sungai kelantan yg kerapkali dipanggil oleh pasukan penyelamat kalau ada mangsa lemas... pakcik ini ada kebolehan menyelam berjam2 lamanya tanpa bantuan alat pernafasan...
pakcik ni kata... kat bawah sungai kelantan ada "gua" ... so adakah gua yang dimaksudkan ialah terowong2 yg tersebut...."

# "mungkin terowong penyeludupan senjata kot. tue smpi jet melintas takut ada serangan balas dari penyeludup senjata besar-besaran.
nie hipotesis aku jer nie"

# "kawe ore tupat..demo nih jupo kota lamo zame rj thai dulu skali dgn harta mah hok trtimbus..dijangka kn harta brnilai billion ringgit.."

# "Pihak kerajaan telah menjumpai terowong panjang di Palekbang, Tumpat, Kelantan yang berisi emas dan peralatan perang milik Jepun. Ini merupakan tinggalan terbesar selepas Perang Dunia Kedua di Malaysia yang diumum terus kepada awam."

# "rupanya kubu jepun yg ada senjata dgn emas..dulu jepun mendarat dekat kelantan dlu,lepas tu buat kubu,letak supply senjata dan emas2 penduduk kampung,lepas tu terus serang ke arah singapura...dan akhirnya jepun menyerah bila hiroshima dan nagasaki di bom...dan tinggalah kubu2 yg ada emas dan senjata terbiar begitu saja..."

# "Mengikut cakap org kampung sana, geologi dah identified tempat tu mempunyai plutonium dan uranium... sebab tu taknak expose pada public"

# "benda ni memang dirahsiakan ke ape..pelik aku..biasanya apa yang jadi kat kelantan ni cepat je merebak macam virus zombie..aku lepak kedai kopi balik subuh tadi takde pulak orang kampung aku tahu pasal berita ni..aku duk kubang kerian je pun.."

# "Dgr citer kwsn tempat simpanan bom Tentera jepun, kalau meletup boleh hilang kwsn palekbang dlm PETA malaysia"

# "peninggalan
-bangkai kapal jepun
-emas jepun
-bom (berkemungkinan)
* masih mengumpul bukti sahih. benda ni masih menjadi rahsia... org kampung pn masih ramai yg xtau..."

# "xslp ade ak dgr sorg hamba Allah bgtau smlm ade hasil bumi br jumpa kt Palekbang.TGNA da p smbhyg hajat"

# "aku baru gi tempat tu td takleh masuk askar duk jaga org kg di larang bercakp pasal tu"

# "menurut kata saing ambo... kawasan palekbang tu merupakan kwsn kubu tentera jepon mase mula2 dtg tanah melayu dulu selepas mereka mendarat d pantai sabak n then baru pwgi palekbang... masih ade saki baki tinggalan tentera jepon yg ade... antarany perigi lame dan bubu pthanan... yg keadaan menjadi kecohnya sbb ade pihak muzium dtg utk mengkaji tmpt tu... mereka telah menemui terowong didalam perigi yg mane sblom ini tidak dketahui umum.. pnduduk kg pon xtau dalam perigi tu ade trowong... dalam trowong tu mereka mjumpai tinggalan perang seperti senjata dan peluru... mgkn sbb tu la askar n polis dpanggil...."

# "nak masuk pun tak padat..apatah lagi nak snap gambar...klu ada yg bawak camera ke situ time2 mcm nie, mmg kena ngepp la dgn abg2 polis n sojar kt situ..."

# "sapa yg buat rumor tipu ada emas ni?
kan ke cakap banyak jumpa bomb dan dinamit lama.
Prosedur defuse detonation sedang dijalankan."

# "Woh...Dekat Umah kawe dah ni..Dulu tempat ni adalah tempat Ambik pasir.. pasir dari sungai kelate diturunkan kat tu... Dulu2 kalau nak cari duit syiling lama..memang banyak kawsan tu..sbbnya situ ore korek pasir dan timbun tempat tu.. tapi dah lama..
skrng ni rasanya tak ada apa2 activiti...
Tu jambatan Kereta Api palekbang.. masih pakai smpai skrng since laluan ke Tumpat..."

# "Tak dgr lak berita pasal benda nih..Mgkin penemuan Kubu2 lama Jepun kot..sbb situ memang kubu2 jepun dan juga Quaters Kereta Api tanah Melayu...Sbb masa 60an - 80an situ Last Kepala keter api ditukar dan patah balik..Means Palekbang ni paling Last....itu jerlah sejarah dpt ambe ambik dari tok2 ambe"

# "Ore kata ada peninggalan jepon bwh tanah. Bom pon ada".
ni rumors la sbb bukan dia pun masuk dlm. apa2 pun kita tak tau lah betul ke tak. kadang2 benda2 gini (kalau benda ni benar), pihak berkuasa pun payah nak bukak cerita."

# "kalau ikut dari struktur binaan mmg ada kaitan dgn kubu,mungkin jepun gunakan basement bawah tanah yg mmg sudah wujud tu sebagai kubu..tp mmg mustahil jepun nak buat base bawah tanah sebesar tu dalm masa yg singkat."

# "Pihak tentera tak benarkan ambik gambar. Kalau nak juga ambil gambar, boleh cuba ambil dari River View Hotel atau Menara PKINK"

# "hari ni Perigi oghe kampung duk sangka mempunyai radius kawalan hampir 400m sekeliling.."

# "kat palekbng name tempat pasir haji manaf..tepi sungai,berhantu tempat nie,ramai dh ore tgk hantu jpon mlm2."

# "Pihak berkuasa telah meluaskan kawalan sehingga jarak setengah kilometer daripada lokasi pintu masuk ke 'lubang' misteri"

### last update 10.25 am. Sumber dari pelbagai forum, facebook, twitter dan blog. akan update dari masa kesemasa. Sila refresh.

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


GARAMLADA : Mengapa kos lebuhraya <b>Jabor</b> jadi RM5bilion?

Posted: 11 Nov 2011 02:14 AM PST

KUALA LUMPUR: Kerajaan digesa menjelaskan isu berhubung bagaimana kos pembinaan lebuhraya Jabor di Kemaman menelan kos tinggi sehingga melebihi RM2bilion daripada kos asal. Ketua pembangkang, Dato'Seri Anwar Ibrahim berkata, kos asal pembinaan lebuhraya yang termasuk dalam projek Lebuh raya Pantai Timur (LPT) itu hanya bernilai RM3bilion, tetapi kini menjadi RM5 bilion. Anwar berkata demikian semasa berbahas di Parlimen pada 2 November lalu.

Lebih malang lagi, projek gagal disiapkan mengikut tarikh yang ditetapkan iaitu pada tahun lalu walaupun pembinaannya bermula tahun 2007, katanya yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh.

Kegagalan menyiapkan lebuh raya tersebut dibebankan lagi dengan masalah yang bakal dihadapi dengan persoalan siapa yang akan mengutip tol dan syarikat pemegang konsesi. Beliau mahu kerajaan mendedahkan pihak mana yang bertanggungjawab menyebabkan kelewatan dan peningkatan kos tersebut.

Selain itu beliau mendakwa semua masalah membabitkan kos dan kelewatan penyiapan LPT di Jabor adalah kerana kelemahan Jabatan Kerja Raya dan kementerian terbabit.

Selain itu beliau yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh turut mempersoalkan projek membina jambatan di atas daratan di Kemaman, Trengganu dengan kos RM174 juta yang melebihi RM70 juta dari harga sebenar.

Kata Anwar, ia merupakan satu projek elit Umno/BN yang membina jambatan di daratan dan kosnya pula amat tinggi serta melebihi kos sebenar.

Beliau turut membidas sikap para pemimpin Umno yang lebih mementingkan diri daripada memikirkan derita rakyat dengan membuat cadangan untuk menaikan elaun wakil—wakil rakyat.

Sehingga kini, katanya kemiskinan tegar di kalangan rakyat masih belum diatasi, tetapi para pemimpin Umno sanggup membuat cadangan untuk menaikkan elaun wakil-wakil rakyat tanpa memikirkan derita rakyat.

Sumber berita: Harakah

Komen aku: Umno memang lebih naga daripada naga! Kalau tak buat begitu Umno tak akan kaya- pasti miskin papa! Serang PAS pun boleh diguna duit zakat, inikan pula duit buat lebuhraya!
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved