ads

Ahad, 5 Mei 2013

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


kamisokongpas | O |: DUN <b>PAKA</b> BERTUKAR MENJADI MEDAN <b>...</b>

Posted: 25 Apr 2013 02:58 AM PDT

Dalam PRU ke-12 pada tahun 2008, DUN Paka dalam Parlimen Dungun menyaksikan calon PAS, Ustaz Satiful Bahri Mamat tewas tipis dengan majoriti 344 undi di tangan calon Barisan Nasional, Zakaria @ Ariffin bin Abdullah (Pok Ya). Walaupun memenangi kebanyakan Daerah Mengundi di kawasan perindustrian petroleum tersebut, PAS terpaksa akur apabila keputusan di Daerah Mengundi di kawasan-kawasan FELDA Kerteh menyaksikan PAS gagal memenangi DUN tersebut.

Walaubagaimanapun, mood pengundi di DUN Paka nyata banyak berubah dalam PRU kali ini. DUN Paka dianggap sebagai sebuah kerusi wajib menang sekiranya PAS bercita-cita kembali berkuasa di Wisma Darul Iman. Ternyata gerak kerja PAS di DUN Paka dalam tempoh beberapa tahun kebelakangan ini nampak lebih tersusun dan bersemangat. Ditambah dengan perlantikan calon PAS DUN Paka, Ustaz Saiful sebagai Timbalan Pesuruhjaya I PAS Terengganu, jentera parti dilihat optimis untuk menumbangkan calon BN di DUN Paka iaitu Datuk Matulidi Jusoh (bekas Ahli Parlimen Dungun).


Sebagai anak jati Dungun dan sebahagian daripada masyarakat di Paka, penulis yakin dan optimis dengan kemampuan PAS menguasai DUN Paka dalam PRU kali ini. Antara faktor yang meyakinkan penulis termasuklah persiapan jentera parti sejak daripada Program PAS Ganti UMNO di Dataran PGU Paka akhir tahun 2012, krisis penyandang DUN Paka yang dilihat gagal sebagai seorang ADUN serta kes rampasan tanah Sekolah Rendah Islam (SRI) Darul Bayan sebelum ini.

Berbalik kepada kesungguhan jentera PAS di Terengganu, pelbagai kreativiti telah ditunjukkan oleh para petugas di sepanjang jalan utama di antara Kemaman-Dungun. Antaranya termasuklah:

 

 


 
 


Nampaknya, PAS di kawasan Dungun dan Kemaman sudah bersiap sedia at all cost bagi menentang UMNO. Siap dengan armada tentera darat, laut dan udara, termasuklah bahagian penjara di Paya Berenjut, Kemaman.

Akan tetapi, UMNO juga nampaknya tidak mahu mengalah bersama-sama replika mereka:

Kesimpulannya, perang PRU di Terengganu tidak pernah mengecewakan! Kadangkala, anak-anak perantauan ini merindui suasana perang di Terengganu. Satu medan pertempuran kreativiti yang seimbang!

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


(VIDEO) Peragut Teruk Dibelasah <b>Di Kemaman</b> - OneNewsHub

Posted: 18 Apr 2013 07:00 AM PDT

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

13 di wakaf tapai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di wakaf tapai</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Apr 2013 09:21 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di wakaf tapai</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Mar 2013 09:17 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di wakaf tapai</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jan 2013 09:28 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Homestay Kuala Berang, Ajil, <b>Wakaf Tapai</b>, Marang

Posted: 22 Jan 2013 05:13 AM PST

HOMESTAY   WAKAF TAPAI / BUKIT PAYUNG , MARANG / AJIL / KUALA BERANG
(TAMAN TAPAI INDAH).

Hubungi  013-9953389 / 01119983281 ( mohd Azwan) atau  013-9255701  (Cik Som)

Untuk penginapan murah dan selesa di Terengganu - sekitar Ajil , Wakaf Tapai dan Bukit Payung
RM 110.00 untuk malam ke- 2 hingga  malam ke -5

RM 90.00   malam ke- 6 dan ke atas.

- 2 buah bilik kelamin (double bed) dan  1   bilik single.
- ada air-cond, televisyen, cerek elektrik, rice cooker, peti ais dll


1. 1KM - IKBN,  AKADEMI BOMBA DAN PENYELAMAT (WAKAF TAPAI)

2. 8KM - KUALA BERANG
3. 16 KM - AIR TERJUN SEKAYU, PULAU KAPAS
4. 23 KM - KUALA TERENGGANU, TASIK KENYIR
5. 6 KM ke Kolej Islam Sains Terengganu (KIST) 

6. 8 KM ke Politeknik Hulu Terengganu 
7. 18 KM ke MRSM Kuala Berang
8. 18 KM Ke Sek. Men. Sains Hulu Terengganu
9.  Taman ini terletak di tengah pekan Wakaf Tapai- ada pasar malam, pasar tani, pasar raya Xiri, kedai runcit, kedai makan, sekolah rendah dan menengah


                       Plastik tilam tak sempat bukak lagi dah snap gambar. Plastik akan dibuka kemudian ye....

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di wakaf tapai</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jan 2013 09:52 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

homestay <b>di wakaf tapai</b> dan ajil - Homestay wakaf Tapai dan Ajil

Posted: 15 Dec 2012 08:35 AM PST

[unable to retrieve full-text content]homestay di wakaf tapai dan ajil. HOMESTAY TAMAN TAPAI INDAH ( WAKAF TAPAI DAN AJIL). Untuk penginapan murah dan selesa di Terengganu - sekitar Ajil dan Wakaf Tapai. RM 120.00 untuk 1 malam. RM 110.00 ...

Bila Si Ayam Berkokok: FRAM <b>Wakaf Tapai</b> Terengganu

Posted: 15 Dec 2012 09:44 AM PST

dalam masa 4 jam perjalanan dari USM
aku berkelana ke negeri orang
huhu pergi ke Akademi Bomba dan Penyelamat
disebabkan jadual kiteorang yang berubah
jadi first2 kiteorang pergi ke lab dulu belajar buat analisis
tapi cam da tau je sebab da penah belajar sebelum ni
kiteorang semua pergi kat JBPM yang betul2 kat sebelah pasar payang tu
masa sampai situ berbulu mata tgk durian berlambak gilaaa!
D24 Musang king semua ada
tapi disebabkan kiteorang nak praktikal 
bajet cam hampa la tak dpat pergi
tapi last2 dapat gak jejak kaki ke sana
siap Dr Fahmi belanja makan durian lagi uollsss
da puas berdurian dan cari hadiah utk dia
gerak terus ke Wakaf Tapai
mmg rushing giler sebab since jadual dah berubah
kiteorang tak dapat di sambut dgn sebetulnya
tapi takpe kiteorang sume steady jek
dari dengar lecture, sampai lah ke siasat tempat kebakaran
tup tup dah 4 hari kat sana
mmg penat dan gembira tu semua ada
malas nak cerita, sebab byk sangat perasaan nye
huhu yang penting aku da rasa pergi bomba
ini menandakan aku da nak abes tahun tiga

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di wakaf tapai</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Mar 2013 09:40 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di wakaf tapai</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jan 2013 09:52 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

homestay <b>di wakaf tapai</b> dan ajil - Homestay wakaf Tapai dan Ajil

Posted: 15 Dec 2012 08:35 AM PST

[unable to retrieve full-text content]homestay di wakaf tapai dan ajil. HOMESTAY TAMAN TAPAI INDAH ( WAKAF TAPAI DAN AJIL). Untuk penginapan murah dan selesa di Terengganu - sekitar Ajil dan Wakaf Tapai. RM 120.00 untuk 1 malam. RM 110.00 ...

Bila Si Ayam Berkokok: FRAM <b>Wakaf Tapai</b> Terengganu

Posted: 15 Dec 2012 09:44 AM PST

dalam masa 4 jam perjalanan dari USM
aku berkelana ke negeri orang
huhu pergi ke Akademi Bomba dan Penyelamat
disebabkan jadual kiteorang yang berubah
jadi first2 kiteorang pergi ke lab dulu belajar buat analisis
tapi cam da tau je sebab da penah belajar sebelum ni
kiteorang semua pergi kat JBPM yang betul2 kat sebelah pasar payang tu
masa sampai situ berbulu mata tgk durian berlambak gilaaa!
D24 Musang king semua ada
tapi disebabkan kiteorang nak praktikal 
bajet cam hampa la tak dpat pergi
tapi last2 dapat gak jejak kaki ke sana
siap Dr Fahmi belanja makan durian lagi uollsss
da puas berdurian dan cari hadiah utk dia
gerak terus ke Wakaf Tapai
mmg rushing giler sebab since jadual dah berubah
kiteorang tak dapat di sambut dgn sebetulnya
tapi takpe kiteorang sume steady jek
dari dengar lecture, sampai lah ke siasat tempat kebakaran
tup tup dah 4 hari kat sana
mmg penat dan gembira tu semua ada
malas nak cerita, sebab byk sangat perasaan nye
huhu yang penting aku da rasa pergi bomba
ini menandakan aku da nak abes tahun tiga

Anak tak kenang jasa, sanggup pukul OKU dengan kerusi | The <b>...</b>

Posted: 14 Mar 2013 01:22 AM PDT


OKU kena pukul oleh anakMARANG  -  Seperti dirasuk, seorang anak berusia 20an, sanggup membelasah bapa sendiri dengan kerusi tanpa belas kasihan di hadapan ibunya.

Kejadian berlaku selepas kedua orang tuanya itu tidak memberi wang seperti dimintanya.

Akibat kejadian itu, Sulong Yaacob, 72, menerima 12 jahitan pada dua jari tangan kanan, selain lebam di bawah mata dan menerima rawatan di Klinik Kesihatan Wakaf Tapai, di sini kelmarin.

Sebelum kejadian kira-kira jam 8 pagi itu, mangsa yang juga OKU kerana tangan kirinya cacat, bertengkar dengan anak lelakinya apabila si anak mendesak sambil memarahi isterinya, Fatimah Yusof ketika meminta wang.

Bagaimanapun, isteri mangsa, seorang tukang sapu di sebuah pusat kemahiran di Wakaf Tapai itu gagal memenuhi permintaan anak lelakinya, walaupun wang diminta hanya beberapa ringgit sahaja tidak mempunyai wang.

Sulong yang tinggal di Lubuk Bayas, Pengkalan Berangan berkata, anak lelakinya itu kemudiannya naik berang, dan secara tiba-tiba mengangkat kerusi kayu lalu mencederakannya sebelum keluar dari rumah serta menyembunyikan diri di kampung itu.

"Macam mana isteri pak cik nak beri dia pitih (wang), mana kami nak dapatkan pitih setiap hari, nak guna untuk tujuan salah pula. Pak cik lama dah tak kerja, isteri pula hanya tukang sapu.

"Gaji isteri hanya RM400 sebulan. Pak cik pula hanya dapat bantuan bulanan JKM sebanyak RM200 sebulan. Jumlah RM600 itu hanya cukup buat beli barang dapur saja," katanya.

Lebih menyedihkan warga emas itu, anak lelakinya kerap bertindak kasar terhadap dia dan isterinya, menyebabkan isterinya tidak tahan dan mengambil keputusan membuat laporan polis agar kejadian itu tidak berulang.

"Hanya dia yang berperangai seperti itu. Pak cik rasa, dia sanggup pukul bapa sendiri kerana terdesak mendapatkan barang salah," katanya yang telah berkahwin sebanyak 11 kali, dan mempunyai 10 anak.

Ketua Polis Daerah Marang, Deputi Superintendan Ahmad Mazlan Yahaya ketika dihubungi Sinar Harian semalam, mengesahkan menerima laporan itu dan berkata, suspek kini sedang diburu. Kes disiasat di bawah Seksyen 324 Kanun Keseksaan.  -  SH


13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


<b>Pulau Bidong</b> | DrPlaces

Posted: 21 Sep 2010 04:48 PM PDT

"kembali ke Pulau Bidong membuatkan aku terkenang sekali lagi kisah lampau dimana betapa bertuahnya kami yang berjaya mengharungi perjalanan yang jauh dan memenatkan didalam sebuat bot yang bocor sepanjang 10.5 meter yang memuatkan 61 orang pelarian perang. Masih aku terbayang seorang lelaki melayu berkain sarung dan berkulit gelap yang kami temui di laut memberikan kami makanan dan minuman untuk kami meneruskan perjalanan. Mereka adalah pahlawan dan malaikat didalam hatiku. Aku tidak pernah akan melupakan wajahnya seumur hidupku. Didalam lawatan aku kali ini mengingatkan aku betapa baiknya layanan diberikan kepada kami ketika itu dipulau ini. Itu adalah perasaan yang sangat indah untuk dikenang seumur hidup di pulau yang menjadi rumah sementaraku" – Daniel Nguyen

Itulah antara luahan hati seorang pelarian perang Vietnam selepas kembali melawat pulau yang pernah menjadi rumah dan syurga baginya pada satu ketika dahulu. Sebuah pulau yang memberi begitu banyak harapan dan dugaan untuk masa depan mereka.

Nama Pulau Bidong tidak segah pulau-pulau yang lain di Terengganu, namun ia kaya dengan warisan dan tinggalan sejarah pelarian perang  dari Vietnam ketika Vietnam diserang oleh Amerika Syarikat pada tahun 1975. Sewajarnya, tinggalan sejarah ini dikekalkan dan dipeliharan sebaiknya.  Ini kerana, kebanyakkan bekas pelarian perang tersebut kembali semula ke pulau ini untuk melihat dan mengenang kembali memori suka duka yang pernah mereka alami selama menduduki pulau ini. Tidak kurang juga yang berkunjung ke sini semata-mata untuk melawat pusara keluarga, sanak saudara dan sahabat handai yang menghembuskan nafas terakhir mereka di sini.

Sejarah kedatangan pelarian perang Vietnam ke pulau ini bermula sekitar tahun 1975 dimana bot pertama yang mendarat disini bersama 47 pelarian. Selepas daripada itu bot demi bot sampai di pulau  ini sehingga mencecah kepada angka 250,000 pelarian sepanjang tahun 1975 hingga 1991. Pulau ini dengan rasminya dibuka sebagai kem pelarian pada tanggal 8 ogos 1978. Pada asasnya Pulau Bidong boleh memuatkan sekitar 4,500 orang pelarian, tetapi pernah di catatkan pulau ini pernah memuatkan hampir 40,000 pelarian pada satu-satu masa. . Saya sendiri tidak dapat membayangkan suasana ketika itu. Sebab itu Pulau Bidong turut juga dikenali sebagai Mini Saigon.

Tinggalan-tinggalan seperti sekolah, rumah-rumah, gereja, tokong sudah kelihatan semakin uzur di makan waktu. Selepas pulau ini ditutup dengan rasmi sebagai kem pelarian perang Vietnam pada 30 Oktober 1991, pulau ini dibiarkan begitu sahaja dan menjadi tempat para nelayan tempatan untuk berteduh dari ombak atau ribut ketika di laut.

Saya menjejakkan kaki ke pulau ini untuk pertama kali pada tahun 2007 dengan tujuan untuk merakam gambar-gambar tinggalan pelarian Vietnam. Ketika itu, satu jeti kayu yang panjang masih wujud tetapi sayangnya sudah tidak digunakan lagi dan, kebanyakan bangunan juga sudah mulai roboh. Kawasan sekitarnya ditumbuhi pokok-pokok dan semak samun. Di sebelah dalamnya pula masih terdapat tinggalan tangki-tangki air yang bersaiz agak besar bagi menampung keperluan pelarian ketika itu. Beberapa monumen atau tugu peringatan telah didirikan oleh pelarian bagi mengenang jasa-jasa dan budi baik rakyat Malaysia yang bertugas di pulau itu. Kita juga akan dapat melihat ratusan plat simen yang ditulis nama-nama pelarian. Saya sendiri pun tidak pasti samaada nama-nama mereka yang telah mati atau nama– nama mereka yang pernah tinggal di pulau ini.

Kunjungan terakhir saya ke pulau ini adalah pada pertengahan tahun 2009. Ketika itu pembinaan jeti bagi memudahkan pengunjung ke pulau ini sedang giat dijalankan dan kini telah siap sepenuhnya. Kerajaan Negeri Terengganu telah memutuskan supaya tiada sebarang pembangunan chalet atau resort di pulau ini untuk tujuan pelancongan agar khazanah tinggalan pelarian perang ini terpelihara. Namun begitu saya merasakan usaha-usaha dari pihak yang berwajib adalah perlu bagi menyelia dan membangunkan pulau ini untuk menarik lebih ramai pelancong datang melawat dan melihat sendiri suasananya. Kemudahan seperti tandas dan tempat berehat, laluan pejalan kaki yang lebih baik dan pelbagai lagi perlu disediakan. Mungkin juga boleh diwujudkan muzium mini bagi memaparkan gambar-gambar atau dokumen-dokumen memorial  yang boleh memberi informasi kepada para pengunjung mengenai sejarah pulau ini.

Untuk sampai ke pulau ini, anda perlu menaiki bot dari jeti Merang dimana ianya terletak kira-kira 39 kilometer dari bandar Kuala Terengganu.Perkhidmatan bot untuk disewa ada disediakan di sini. Biasanya harga sewa bot ditawarkan sehingga RM500.00 untuk perjalanan pergi balik menggunakan bot laju yang boleh memuatkan sekitar 10 orang penumpang. Di satu sudut pulau ini juga terletaknya Stesen Penyelidikan Universiti Malaysia Terengganu ( UMT ) bagi menjalankan kajian terhadap marin biologi dan sebagainya.

Sehingga kini, Pulau Bidong lebih terkenal dengan dunia bawah airnya di kalangan penyelam skuba berbanding dengan nilai-nilai sejarah yang wujud di pulau ini.

Informasi :

Untuk mendapatkan perkhidmatan bot ke  Pulau Bidong anda boleh menghubungi Abang Zul ( Norul Boat Services ) di talian 019 – 9852259

Attractions

13 di kuala besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala besut - Google Blog Search


TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT: PRU 13 : Foto Terbaik !!! Flashmob <b>...</b>

Posted: 03 May 2013 04:41 AM PDT

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved