ads

Rabu, 9 Mei 2012

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


487 : Program Beronok-Ronok <b>Di Paka</b> Terengganu Dan Kuantan <b>...</b>

Posted: 08 May 2012 09:32 PM PDT

Program beronok-ronok geng buaya telah lama dirancang dan ditunda. Akhirnya berjaya juga dilaksanakan dari 4 hingga 6 April yang lepas. Tidak seperti yang dijanjikan, kami meninggalkan Kuala Lumpur menuju ke Lebuhraya Karak lebih kurang pukul 8.30 pagi. Perjalanan dengan dua buah kenderaan santai sahaja dan kami telah berhenti Hentian Sebelah Lancang untuk bersarapan pagi bihun goreng hasil air tangan Lina. Sedap dan penak bihun goreng Lina, dimakan pula dengan keropok. Kenyang kami pagi tu. Perjalanan diteruskan selepas itu.

Destinasi pertama kami untuk Program Beronok-Ronok ini adalah Bukit Gambang Water Park. First time aku sampai di sini, sebelum ni dengar2 orang cerita sahaja. Bayaran masuk untuk seorang adalah RM20++. Bukit Gambang Water Park adalah money free zone di mana takde duit yang digunakan untuk menyewa kemudahan yang ade. Kite kene beli macam topup la untuk menyewa atau membeli makanan di dalam. Kemudahan asas di dalam seperti tandas dan bilik mandi semuanya ok dan bersih serta selesa. Kemudahan locker juga bole disewa disamping pelampung, jacket keselamatan, gazebo dan sebagainya. Terpulang lah pada kehendak masing2. Wang topup yang tidak digunakan, bole dituntut semula.


Kami mencuba semua slide yang ada, walaupon aku tak larat nak mendaki tangga naek ke atas. Kami berendam di kolam besar, Coco Beach kot namanya, siap dengan ombak2 rindu lagi di kolam itu. Puas bermain air dan berendam, kami meninggalkan Bukit Gambang Water Park lebih kurang pukul 3 petang.

Kami menuju ke bandar Kuantan. Pusing2 mencari tempat makan. Tak tahu maner tempat yang best untuk makan2 di bandar Kuantan ni. Perut sudah lama lapar, jam pun sudah hampir pukul 5 petang. Satu yang membosankan di bandar Kuantan ni adalah traffik lightnya. Setiap simpang mesti ade traffik light, pastu kalau berenti paling kurang 5 minit, siap bole tido lah wa cakap lu. Itu satu, kalau 10 traffik light cam ne? Perjalanan yang dekat pon jadi lama dan membosankan. Tak masuk traffik jem nye lagi. Ape2 pon, sabar je lah. Akhirnya kami berenti di sebuah restoran untuk makan tengahari pada pukul 5 itu.

Selesai makan, perjalanan diteruskan menuju Terengganu menuju ke rumah sahabat Siti di Felda Kerteh, Paka, Dungun Terengganu. Mengikut perancangannya, kami akan bermalam di rumah Siti. Kami tiba di tempat yang dituju lebih kurang pukul 9.00 malam. Aman damai kejiranan di sini, walaupon rumah dekat2 tapi terasa sunyi dan indah saja malam tu.

Malam itu kami telah dijamu oleh tuan rumah dengan nasi dagang hasil air tangan ibu sahabat kami tuh. Berselera sungguh aku, bukan senang nak dpt nasi dagang yang lazat dan penak seperti ini. Bertambah gak lah... hehehe. Takde ape2 aktiviti yg dilakukan malam itu, tidor awal.. keletihan mungkin...



13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


Pengenalan - Kubu British <b>Di</b> Pesisir Pantai Bachok, Kelantan

Posted: 31 Jul 2011 11:59 PM PDT

 Peperangan Dunia Ke-II yang berlaku pada tahun 1941 - 1945 dahulu telah banyak meninggalkan   kesan yang negatif di kalangan masyarakat Melayu pada zaman ini. Golongan veteran pada hari masih belum dapat melupakan kisah pada zaman penjajahan ini.

Kubu-kubu yang terdapat di daerah Bachok itu telah dibina oleh tentera British yang bertujuan untuk menentang kemaraan tentera Jepun dalam Perang Dunia Ke-II. Semasa pendaratan Jepun yang pertama, telah menyebabkan berlakunya pertempuran yang amat sengit di kalangan tentera British dan tentera Jepun dalam sejarah Tanah Melayu. 

Tentera Jepun telah menyerang Tanah Melayu iaitu Kelantan semasa penduduk kampung sedang nyenyak tidur dan dikatakan ada juga penduduk kampung yang sedang berhibur dengan berdikir bersama tentera British pada tengah malam itu, 8 Disember 1941.

Tentera British yang berbangsa India (Punjab) telah ditugaskan untuk berkawal di pesisir pantai Kelantan bagi menghadapi sebarang ancaman yang mungkin akan dihadapi dengan kental. Mereka berusaha untuk mempertahankan Kelantan dan menjaga lapangan di Pengkalan Chepa, Machang dan di Gong Kedak, Pasir Puteh daripada jatuh ke tangan pihak musuh. Pembinaan kubu yang rapi sesuai dengan kedudukan pertahanan yang strategik sedikit sebanyak telah dapat memperlahankan pergerakan musuh untuk terus memasuki Kelantan dengan cepat.

Menurut sejarah, penggunaan kubu-kubu sebagai alat untuk mempertahankan diri dari pihak musuh sedikit sebanyak dapat memperlambatkan pergerakan pihak musuh dari menawan Tanah Melayu pada waktu itu. Pantai Kuala Pak Amat merupakan salah satu lokasi yang penting dalam sejarah perang, ini kerana pantai itu telah menjadi tempat pendaratan yang pertama Tentera Jepun di Tanah Melayu. Namun sebelum berlakunya perang dunia yang ke-II yang lalu, Pihak Tentera British telah membina kubu-kubu kebal (Pillbox) ini bagi tujuan untuk mempertahankan pantai serta Tanah Melayu ketika itu daripada serangan dari pihak musuh.

        Kubu Kebal British di Kelantan; (Salleh Mohd Akib, 1995: 24)
Pada awal tahun 1940 pembinaan kubu-kubu kebal (Pillbox) ini semakin banyak dibina di pesisir pantai dan pesisir sungai serta di beberapa kawasan strategik yang lain seperti di Lapangan Terbang Kota Bharu, Machang serta di Gong Kedak, Pasir Puteh.
Pasukan tentera Jepun yang telah menyerang Tanah Melayu khususnya di Kota Bharu telah mengalami kesusahan yang teruk bagi mendarat di Kelantan ini kerana ianya adalah disebabkan oleh pertahanan di darat yang kuat terutama dari kubu-kubu kebal (Pillboxes) tentera British. Dalam 'CITATION FORCE' ada menyatakan;
            "....Kota Bharu Airfield was 4 km behind this coast position upon passing through the coconut grove, the huge airfield greeted our eyes. The surroundings were heavily protected with barbed wire entanglements and pillboxes were constructed in the first line (coast line) position and a strong defence zone".
(....Landasan Terbang Kota Bharu terletak 4 km di pendalaman dari arah pantai setelah melintasi dusun kelapa, maka terbentanglah landasan terbang yang besar itu di hadapan mata kita. Kawasan sekitarnya dipertahankan dengan rapi sekali oleh pagar-pagar kawat berduri dan kubu-kubu kebal yang dibina di barisan hadapan (sepanjang pantai) dan juga oleh satu zon pertahanan yang kuat). Malay Campaign (Ryuichi Yokoyana; 1941 – 1942; Japanese Secret Account of the Bloody Landing Against the British Force at Kota Bharu)
                       
        Kubu Kebal British di Kelantan; (Salleh Mohd Akib, 1995: 24)
Kubu-kubu kebal ini telah diperbuat daripada simen yang konkrit bagi mempertahankan struktur binaannya daripada cepat rosak. Ianya boleh memuatkan lebih kurang seramai 9 hingga 12 orang tentera di dalam setiap kubu.
Kubu-kubu kebal yang dibina ini mempunyai lubang-lubang khas pada setiap penjuru bagi tujuan untuk memerhatikan dan menembak musuh yang menghampiri setiap kawasan yang mempunyai kubu-kubu kebal ini. Terdapat lebih kurang 25 buah kubu-kubu kebal (Pillbox) telah dibina namun sebahagian besarnya telah banyak ditenggelami air kerana disebabkan oleh hakisan pantai yang berlaku pada setiap tahun.

          
               

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


Apo2 Yolah: Tempat-tempat menarik <b>di Kuala Terengganu</b> Part 2

Posted: 09 Apr 2012 04:50 PM PDT

Kito teruskan perjalanan di tempat menarik sekitar Kuala Terengganu. Lokasi seterusnya yang sompek atok singgah ialah Taman Tamadun Islam.
Ha, macam biaso pose cantek dulu....nah
Ok, let start bebeh. Taman Tamadun Islam ni menempatkan monumen Islam di seluruh dunio. Terlotak di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu, taman ini seluas 23 hektar dan menompatkan 21 replika bangunan berkaitan sejarah Islam dunia.
Antaro replika atau monumen Islam yang terdapat di sini adalah
  1. Masjid Negara (Malaysia)
  2. Dome of Rock (Palestin)
  3. Masjidil Haram (Arab Saudi)
  4. Al-Hambra Citael (Spain)
  5. Taj Mahal (India)
  6. Mimbar Kalyan (Uzbekistan)
  7. Makam Abu Nasr (Afghanistan)
  8. Mimbar Berputar Samarra (Iraq)
  9. Masjid Mohd Ali (Kaherah)
  10. Masjid Besar Qairawan (Tunisia)
  11. Masjid Besar Agedez (Nigeria)
  12. Aleppo Citael (Syria)
  13. Masjid Kul Syarif (Russia)
  14. Mimbar Xian (China)

Waktu operasi pado 10 pagi sampai ke 7 malam (Senayan hinggo Komeh), 9 pagi sampai ke 7 malam (Jemahat n Sabtu). Kemasukan akhir pao jam 6.15 potang.
Taman ni ditutup pado hari Selasa kecuali Cuti Sekolah dan Cuti Umum. Yuran masuk sekitar RM15 hengget dewasa, kanak-kanak rm5 hengget klu tak silap.

Ha, Ikon bagi Taman Tamadun Islam ni ialah Masjid Kristal, yang menjadik mercu tanda baru bagi Kuala Terengganu. Masjid unik ni dipebuek dari kristal kaca dan besi yang telah dibuka secara rasminya oleh Seri Paduka baginda YdPA Tuanku Mizan Zainal Abidin pao 8 Februari 2008.


So amacam? welcome to Terengganu   =)

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


<b>Jerangau</b> Merah | Iklan & Promosi Percuma untuk rakyat Malaysia

Posted: 02 May 2012 01:50 AM PDT

Description

Membekal Jerangau Merah
(Asli dari Sarawak)

dbiorimba@gmail.com

PENGENALAN

Keluarga: Araceae
Nama Melayu: Deringu, Jerangau, Jeringau
Nama Lain: Sweet Flag, Sweet Sedge, Myrtle Flag, Calamus, Flagroot, Jerangang, Alwah, Dlingo (Indonesia).
Terdapat 2 jenis 'Jerangau'
a) Jerangau Merah' dan
b) Jerangau Putih'.
Kegunaan biasa: Amenorea * Aphrodisiac * Asma * Selsema * Kesesakan * Batuk * Sakit kepala * Kesakitan * Sakit tekak *

Nilai Ubatan : Pengguguran (Abortifacient) * Melegakan Kesakitan (Analgesik) * anti-bakteria * Antioksidan * Aromatik * Artritis * Kanser * mengeluarkan gas usus * diuretik * menggalak haid (Emmenagogue) * Penenangan * Psychedelic * sedatif * Tonik rahim *

Bahagian Digunakan: rizom
Perihal tumbuhan

Jerangau ialah tumbuhan yang berdaun wangi dan mempunyai ubi yang lebih wangi. Sehingga ia berkembang sepenuhnya dan menunjukkan bunganya yang hijau tersendiri, jerangau (acorus Calamus) menyerupai beratus-ratus tumbuhan hutan yang lain, yang mempunyai daun panjang seperti pedang yang tumbuh dari rizom bercabang. Tumbuhan liar ini menyerupai rumput rampai dan biasanya dijumpai di kawasan berpaya atau berair. Ia boleh tumbuh pada ketinggian melebihi 3 kaki.
Ubi jerangau yang ditandai dengan parut daun di sebelah atas memiliki banyak anak akar yang menuju ke bawah. Jerangau tidak berbatang dan daun-daunnya tumbuh terus dari ubi. Daunnya berwarna hijau kuning dan berbentuk pedang, dengan tepi yang sedikit berombak-ombak berukuran 0.75 inci lebar. Ia juga mempunyai urat daun yang jelas.
Sebagai tumbuhan yang lasak, jerangau mudah ditanam di kebanyakan jenis tanah, asalkan terdapat air dan cahaya matahari yang mencukupi. Hidup dengan baik di kawasan lembab yang menakung air seperti paya, tepi sungai atau kawasan parit. Bunganya berwarna kuning dan hijau, sementara rizomnya berwarna merah muda. Ia boleh ditanam dengan mudah daripada keratan ubi sepanjang 5 sentimeter (2 inci), dengan 3 sentimeter (1 inci lebih) dicucuk ke dalam tanah pada jarak 15-20 sentimeter (6-8 inci) antara satu tumbuhan dengan yang lain.
Jika mendapat peluang untuk berada dekat pada tumbuhan tersebut, anda mungkin dapat menghidu akarnya yang dikatakan mempunyai bau seperti lemon yang manis yang mungkin diandaikan bahawa gula-gula di buat dari tumbuhan ini. Ubinya boleh dituai sewaktu jerangau berusia setahun atau sewaktu mencapai 30-40 (12-16 inci) sentimeter tingginya.
Di Malaysia, jerangau ditanam di kedua-dua kawasan rumah orang Melayu dan India untuk digunakan, khususnya secara luaran, sebagai ubat sapuan atau losen. Minyak pati ubinya digunakan secara meluas dalam pengeluaran minyak wangi dan perasa makanan. Mengunyah akar dikatakan dapat menghilangkan bau tembakau.

SEJARAH
Seperti kebanyakan tumbuh-tumbuhan lain yang mempunyai senarai panjang sifat penyembuhan terapeutiknya, Jerangau (Calamus) dikatakan telah dibawa keluar dari pergunungan Asia Tengah dan India di mana ia telah ditanam dan digunakan untuk pelbagai tujuan perubatan Ayurveda dan rawatan Tradisional China. Penyebaran dan kegunaan Calamus keseluruh dunia semenjak dari kurun ke-40an lagi. Hippocrates dari Yunani purba menulis Calamus telah digunakan sebagai kemenyan suci untuk upacara keagamaan bagi kedua-dua Sumeria dan Mesir kuno.
Ia telah sampai ke Eropah, dan digunakan sebagai bahan penyegar di gereja dan sebagai ubat penghalau pepijat. Menjelang abad ke-17, penanaman Calamus telah merebak sampai ke Eropah Tengah dan tidak lama selepas itu, dengan usaha dari peneroka Eropah, ia menempuhi jalan ke pantai Dunia Baru.

Suku-suku asli Amerika Utara mendapati banyak kegunaan perubatan dari akar ini yang dibahawa oleh peneroka Eropah. Mereka memanggil akar tikus kasturi (muskrat root), kerana terdapat bulu-bulu kecil seperti mamalia kesukaan mereka untuk kulit-bulunya. Adalah dipercayai juga bahawa suku kaum berpindah randa ini akan menyemai tumbuh-tumbuhan ini di sepanjang perjalananmereka untuk dituai apabila ia diperlukan, dan sebagai satu cara untuk menarik keluar tikus kasturi, untuk kulit-bulunya yang berharga.

KEGUNAAN PERUBATAN
Sejarah penggunaan Calamus sebagai ubat amat panjang dan melampaui 2,000 tahun sejak digunakan oleh bangsa Cina dan bangsa India. Ubi jerangau digunakan sebagai tonik herba untuk memudakan otak dan sistem saraf. Jerangau juga ubat yang terbaik untuk mengatasi kesan buruk alkohol, khususnya pada otak dan hati.
Di Asia Tengah, Acorus Calamus telah digunakan sebagai ubat melebihii dua ribu tahun, menjadi penawar tradisional untuk apa sahaja dari artritis hingga ke masalah saraf. 'Dioscorides', pengamal perubatan klasik Yunani menggunakan asap tumbuhan melalui corong sebagai ubat rawatan batuk. Kaum Cina telah menggunakan akar untuk membantu mengubati pening kepala, pekak dan epilepsi, dan juga telah dikhabarkan menggabungkan jerangau (sweet flag) dengan daun manis (ganja) dan ramuan lain untuk membuat halusinasi (hallucinogenic).

Selain sebagai ubat untuk sakit kepala dan cirit-birit, beberapa suku asli Amerika mengguna pakai sifat ringan halusinogen tumbuhan ini ke dalam upacara berpuak. Puak suku asli Amerika utara (Cree) percaya bahawa tumbuhan ini membantu mereka berjalan lebih jauh tanpa menyentuh tanah semasa upacara adat. Puak-puak lain, termasuk Ojibwas dari kawasan Great Lakes, dilaporkan telah menguna tumbuhan ini untuk tujuan rekreasi dan upacara adat.

Sehingga 1916, rizom dari Acorus Calamus yang dikupas kering telah disenaraikan dalam Pharmacopoea Amerika Syarikat sebagai rawatan untuk masalah perut (pedih ulu hati, kembung, dan cirit-birit) dan sehingga ke hari ini ia digunakan di beberapa bahagian di Eropah sebagai membantu merangsangkan kelenjar air liur dan menghasilkan lebih banyak jus perut. Ia juga masih digunakan dalam Perubatan Ayruveda sebagai cara untuk membantu memulihkan dan meremajakan minda dan badan.
Kini ia tidak lagi disenaraikan sebagai ubat rawatan perubatan oleh pertubuhan perubatan moden, tetapi masih wujud penyelidikan yang mengesahkan ia digunakan sebagai ubat rawatan tradisional. Pengambilan dalam jumlah kecil tumbuhan ini menunjukkan ia membantu mengurangkan keasidandalam perut dan bila diambil dalam jumlah yang besar, ia meningkatkan keasidan dalam perut, ini menunjukkan keberkesanannya pada ke pelbagaian besar gangguan perut.
Terdapat juga bukti menunjukkan bahawa tumbuhan ini menekan sistem saraf pusat, dan dikaji sebagai satu cara untuk merawat epilepsi. Terdapat juga beberapa bukti saintifik bahawa wap dari tumbuhan ini bertindak sebagai penghalau serangga yang berkesan.

Demam / Selsema
Kembung Perut
Asma
Menghentikan Pendarahan Selepas Bersalin
Membantu Untuk Pencernaan
Mandian Aromaterapi
Melegakan Sakit Gigi
Membuang Angin Dalam Badan
Campuran Untuk Membuat Minyak Wangi
Menambah Selera Makan

Ubat herba

Dalam perubatan tradisional, ubi yang berusia 2-3 tahun digunakan kerana akar yang lebih tua cenderung menjadi keras dan geronggang. Walaupun ubi yang kering hilang 70% daripada beratnya, ia mempunyai bau dan rasa yang lebih baik. Bagaimanapun, ia merosot jika disimpan terlalu lama.
Jerangau mempunyai sejarah penggunaan yang panjang dalam perubatan tradisi herba Cina dan India. Ia digunakan secara meluas dalam perubatan herba moden sebagai julap sedatif, diuretik, dan sifat mengeluarkan udara (carminative). Ia digunakan dalam perubatan Ayurveda dan Unani untuk menangani kesan sampingan semua hallusinasi. Jerangau adalah salah satu daripada ubat-ubatan yang paling banyak dan kerap digunakan di kalangan masyarakat Chipewyan (Masayarakat Athapaskan yang tinggal di barat Kanada diantara tasik Great Slave Lake dan Teluk Hudson).
Di kedua-dua akar dan daun jerangau menunjukkan aktiviti antioksidan, aktiviti antimikrobial dan aktiviti insektisid. Jerangau membuktikan ia langkah yang amat berkesan dalam mengawal kutu lembu (cattle tick), Rhipicephalus, (Boophilus) microplus.

Keupayaan ubi jerangau

Berikut adalah beberapa ciri-ciri nilai Perubatan jerangau :

Ø Ia memberi kelegaan perut berat dengan melegakan kembung perut, Kesakitan perut dan meningkatkan selera makan. Akar jerangau yang dibakar, abu nya dicampur dengan minyak hambar seperti minyak kelapa tapis atau dibungkus dalam kain dijadikan tuam ke atas perut sebagai rawatan.

Jerangau adalah ubat bernilai untuk cirit-birit kronik. Ia juga berkesan dalam disentri (dysentery) kronik, kerana kehadiran tannin. Diberi secara mencampurkan (Infusi) boleh diberikan kepada kanak-kanak yang menderita dari penyakit ini.
Ø Dalam rawatan asma, ia mengeluarkan bahan catarrhal dan kahak dari tiub bronkial. Diambil kira-kira 65 centigrams herba ini setiap 2 atau 3 jam.
Ø Jerangau juga berguna untuk merawat selsema. Sepotong kecil rizom dipanggang dan diserbukkan. Secubit serbuk ini diambil bersama madu memberi kelegaan yang besar. Untuk bayi, pes jerangau dicampur kan dengan susu ibu dan disentuhkan pada lidah bayi. Satu lagi kaedah yang mudah memberi ubat kepada bayi adalah dengan meratakan sedikit pes pada puting ibu semasa menyusukan anak.
Ø Ia juga berguna pada merawat ulser mulut, Sepotong kecil herba disapukan pada lidah dan bahagian keradangan kulit untuk mendapat kelegaan.
Ø Serbuk jerangau yang dipanggang merupakan ubat rumah yang bernilai bagi kanak-kanak yang mengalami batuk kokol (whooping cough) (Penyakit membran mukus pernafasan). Secubit dari serbuk ini boleh diberikan bersama madu. Sebagai antispasmodic, ia menghalang serangan batuk menjadi-jadi. Untuk kanak-kanak kecil, sukatan pengambilannya juga mesti berkadar kecil.
Ø Serbuk dari akar pokok jerangau amat berkesan dalam menyingkirkan cacing usus.
Ubi jerangau juga mempunyai keupayaan yang berikut:
Penyakit ringan:
Jerangau dapat melegakan demam.
Jerangau dapat melegakan rasa sakit dengan mengurangkan kepekaan otak dan sistem saraf. Mengunyah ubi jerangau juga dapat melegakan sakit gigi. Selain itu, jerangau juga digunakan sebagai ubat sapu untuk merawat penyakit sendi dan sakit saraf.
Jerangau mencegah pembentukan gas di dalam saluran pencernaan dan dengan itu, dapat mengatasi masalah angin (kentut).
Jerangau membaiki selera dan fungsi perut. Dalam dos kecil, ia mengurangkan kemasaman perut, manakala dos yang lebih besar dapat menambahkan perembesan perut dan justeru, digunakan untuk merawat gangguan makan, ketakcernaan, gangguan pundi hempedu serta gangguan pencernaan yang lain, termasuk berak darah kanak-kanak. Bagaimanapun, jika dos terlalu besar, ia boleh mengakibatkan rasa loya atau muntah.
Dalam perubatan tradisional, jerangau juga digunakan untuk merawat cirit-birit.
Jerangau dapat mengatasi perpeluhan berketerlaluan.
Jerangau bertindak sebagai sedatif bagi mengurangkan kerengsaan dan kegegaran.
Jerangau bersifat antiseptik dan justeru, dapat mengurangkan kemungkinan kejangkitan, keracunan darah, dan pembusukan, selain digunakan sebagai ubat sapu untuk merawat letusan kulit.
Penyakit teruk:
Jerangau dapat mengurangkan tekanan darah;
Jerangau melarutkan lendir yang pekat serta melegakan kesukaran pernafasan dan justeru, digunakan untuk melegakan bronkitis, sinusitis dan penyakit lelah.
Dalam perubatan tradisional, jerangau juga digunakan untuk merawat barah, konvulsi (menggigil-gigil dan terkejang-kejang), dan sawan babi. Selain itu, perubatan tradisional juga menggunakan akar jerangau untuk merawat kencing manis dan sebagai teh untuk merawat sakit usus.
Lain-lain:
Jerangau dapat merangsang aliran darah di bahagian pelvis dan justeru, digunakan sebagai afrodisiak. Ia juga digunakan sebagai herba pengguguran.
Jerangau dapat menghapuskan cacing parasit dari tubuh badan, baik dengan menyebabkannya terasa terhuyung-hayang mahupun dengan membunuhnya.

Penggunaan jerangau di Malaysia
Penggunaan jerangau di Malaysia hanya terhad kepada perubatan tradisional dan biasanya disediakan untuk rawatan yang berikut:
Jerangau yang direbus bersama-sama halia dan bonglai digunakan untuk merawat demam dan selesema.
Jus jerangau digunakan untuk merawat cirit-birit.
Tuam yang disediakan daripada jerangau dan cuka digunakan untuk menyapu tubuh badan selepas bersalin.
Rebusan ubi jerangau diminum sebagai tonik selepas bersalin.
Rebusan akar jerangau diminum untuk menghentikan perdarahan selepas bersalin atau aliran haid yang berlebih-lebihan.
Jerangau juga digunakan untuk merawat flatulens (kentut), ketakcernaan, penyakit sendi, dan malaria.
Losen yang diperbuat daripada campuran jerangau, halia dan Kaempferia pulchra digunakan untuk merawat penyakit sendi dan sakit mata merah.
Dilaporkan pernah digunakan untuk merawat sakit gigi, sakit kepala, sakit perut dan kencing manis.

UBATAN DAN kEPERCAYAAN Jerangau Merah (Tunggal)

Adalah dipercayai bahawa 'Jerangau Merah' mempunyai nilai perubatan yang lebih tinggi berbanding 'Jerangau Putih'. Dikatakan Jerangau merah ialah tumbuhan yang cerewet sedikit untuk tumbuh di atas tanah rendah, ia tidak boleh didedahkan dengan terlalu banyak panas matahari. Ia tumbuh liar di dataran yang menyediakan keadaan cuaca yang sempurna untuk pertumbuhan.
Diantara beberapa perubatan dan kepercayaan masyarakat setempat, khususnya pada jerangau merah ialah, ia memiliki kuasa penyinkiran dan penyembuhan seperti berikut :
i. Bagi para peminum arak, 'Jerangau' amat terkenal sebagai penawar anti-mabuk. Akarnya samada dikunyah atau hanya sekadar diletakkan diantara gigi semasa sesi minum arak, di jamin si peminum tidak akan merasa mabuk selagi akar jerangau itu masih di dalam mulut.
ii. Anti Rasa – dikatakan apabila jerangau merah diletakkan didalam mulut kemudian cili sepedas manapun dimakan tidak akan merasa pedasnya,
iii.Garam dimakan tidak masin.
iv. Penawar Racun : Ikan dimasukkan ke dalam air yang dicampurkan dengan racun rumpai dan dibiarkan beberapa minit, ikan tidak mati dan kekal hidup.
v. Anti Buatan Orang : Apa2 buatan orang seperti menyimpan racun dalam cawan, cawan akan pecah. Ini merupakan pelindung diri.
Petua Mengatasi Penyakit Darah Tinggi Dengan Jerangau Merah

JerangauMerah

Orang dulu-dulu hanya mengunyah dan menghisap air daun jerangau merah bagi mengatasi penyakit darah tinggi. Bagi mereka yang tak sanggup mengunyah daun jerangau merah, mereka boleh menggunakan cara yang sama seperti penggunaan daun hempedu ular iaitu:
Daun jerangau merah diambil sepanjang 3 inci kemudian direndam kedalam air panas yang dimasukkan didalam gelas atau mug. Tutup gelas tersebut kira-kira 3 hingga 5 minit. Kemudian keluarkan daun tersebut dan airnya boleh diminum. Cara meminumnya ialah 3 kali seminggu. Jika penyakit darah tinggi sudah turun berhentilah dari meminumnya, kalau tidak ia akan meyebabkan penyakit darah rendah pulak. Maka perlulah berhati-hati.

Kesan Keracunan
Tumbuhan ini boleh menyebabkan keradangan pada kulit atau dermatitis. Beta-Asarone di dalam tumbuhan ini mempunyai kesan karsinogenik.
Rawatan kecemasan
Buangkan saki baki tumbuhan dari anggota yang terdedah dan basuh dengan sabun dan air. Jika masih terasa gatal, kemerahan atau sakit dapatkan rawatan lanjut dari pegawai perubatan.
Jika terkena mata, lalukan dengan air bersih selama 10 minit

FITOKIMIA
Konstituen: cineole, alfa-pinena, alfa-terpineol, azulene, beta-asarone, camphene, kapur barus, choline, delta-cadinene, elemicin, etanol, eugenol, galangin, limonene, magnesium, menthol, terpines, tanin, zink

Keracunan
Bahagian Beracun: Rizom
Bahan Aktif: Eugenoldan Asarone (2,4,5-trimethoxy-1-propenylbenzene)

Bahan Lain: Monoterpene hydrocarbons, Sequestrine ketones,
Kedua-dua triploid dan tetraploid jerangau mengandungi alpha-asarone fitokimia lain termasuk:
• Beta-asarone
• eugenol
Diploids tidak mengandungi beta-asarone (β-asarone). Satu kajian terbaru menunjukkan bahawa beta-asarone yang diasingkan daripada minyak jerangau menghalang adipogenesis dalam sel-sel 3T3-L1 dan sekaligus mengurangkan pengumpulan lemak lipid dalam sel.
Peraturan-peraturan
A. Calamus dan hasil pengeluarannya seperti minyak telah diharamkan pada tahun 1968 sebagai penambahan makanan (food additives) dan ubat-ubatan oleh Pentadbiran Pemakanan dan Ubatan Amerika Syarikat. pengharaman ini adalah hasil dari kajian makmal yang melibatkan penambahan diet keatas haiwan makmal dalam tempoh masa yang lama dengan pemberian dos tinggi dari bahan kimia terpencil (β-asarone) dari terikan Calamus jammu India.
Haiwan mengalami ketumbuhan tumor, dan tumbuhan itu dilabelkan
(penyebab kanser) pro-carcinogenic. Wichtl berkata, "Ia tidak jelas sama ada kesan karsinogenik yang diperhatikan dalam tikus itu mempunyai kaitan dengan organisma manusia."
Empat jenis strain Acorus Calamus terdapat secara semula jadi. Diploid, triploid, tetraploid dan hexaploid. Diploids tidak menghasilkan procarcinogenic β-asarone. Diplois diketahui tumbuh semulajadi di Timur Asia (Mongolia dan Tanah-datar siberia Tengah) dan Amerika Utara. Triploid Cytotype mungkin berasal dari rantau Himalaya, sebagai kacukan diantara diploid dan tetraploid cytotypes. Calamus Amerika Utara dikenali sebagai Acorus Calamus var.

Americanus atau hanya sebagai Acorus Americanus. Seperti diploid strain dari Calamus di bahagian Himalaya, Mongolia, dan Siberia tengah. Diploid strain Amerika Utara tidak mengandungi β-asarone punca bara kanser (pro-carcinogenic). Kajian menunjukkan bahawa "β-asarone tidak dikesan dalam diploid acorus Amerika Utara [Calamus var. Americanus] ".
Pada hakikatnya β-asarone bukanlah karsinogen tetapi ia adalah procarcinogen tidak sama sekali hepatotoxic maupun secara langsung hepatocarcinogenic. Ia mestilah terlebih dahulu menjalani proses metabolik l'-hydroxylation di dalam hati sebelum mencapai ketoksikan. Cyrochrome P450 dalam hepatosit (hepatocytes) bertanggungjawab untuk merembeskan enzim hydrolyzing yang menukarkan β-asarone ke dalam struktur epoksida genotoksik. Walaupun dengan pengaktifan metabolit ini, potensi karsinogen adalah tersangat rendah disebabkan kerana kerosakan yang pesat pada sisa-sisa epoksida bersama hydrolase yang meninggalkan sebatian ini kaku / lengai (Luo, 1992). Di samping itu, metabolit utama β- asarone adalah asid 2,4,5-trimethoxyninnamic, punca dari yang bukan karsinogen (Hasheminejad & Caldwell, 1999).

Ad Reference ID: 2594fa0f278d0ec1

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Qatar Ad: Re: [tentangqatar] GPS <b>di</b> Qatar

Posted: 09 May 2012 07:37 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Kalo upgrade Garmin di Lingawi Souq Al Jabor seberang Swiss Bell Hotel. Kalo bahasa mestinya settingnya bisa pilih English atau Arabic. aya waktu beli juga sempat 'ngamuk' nggak tahu cara settingnya akhirnya balik ke ...

Asam Garam 2 PUTERI: Taiping...Bandar Warisan

Posted: 08 May 2012 08:17 PM PDT


Assalamualaikum semua..
Kali ni saya nak cerita pasal Bandar Taiping di Perak ni yang juga dikenali sebagai Bandar Warisan. Banyak sejarah yang tersebunyi dari pengetahuan orang ramai akan kisahnya. Di sini saya ambil kesempatan ceritakan serba sedikit tentang Bandar Taiping ni kay. Sejarahnya, warisannya dan kehebatannya di mata saya. Harap-harap lepas ni uolls suma pun akan lebih mengenali Bandar Taiping ni kay...

*********************************************


Bandar Taiping merupakan ibu kota bagi daerah Larut, Matang dan Selama. Taiping terletak di koordinat 4.8° Utara dan 104.7° Timur. Sebelum 1937, Taiping merupakan ibu negeri Perak. Nama lama Taiping ialah Klian Pauh. Klian bermaksud lombong. Pauh pula ialah sejenis buah mangga bersaiz kecil.

Ianya ditukarkan kepada Taiping yang bermaksud AMAN atau DAMAI dalam bahasa Hakka (bahasa atau dialek yang di bawah keluarga Bahasa Cina). Ianya berikutan tercetusnya pertelingkahan antara puak-puak pendatang negara China yang melakukan aktiviti perlombongan bijih timah di daerah Larut iaitu puak Ghee Hin dan puak Hai San, yang begitu ramai di Kelian Pauh ketika itu. Persatuan kongsi gelap dari dua puak ini telah bertelingkah kerana lombong bijih timah dan jalan air. Setelah mendapat kata sepakat untuk berdamai, Taiping telah dipilih sebagai nama baru bagi bandar di daerah Larut ini.


Dalam tahun-tahun 1880an bandar Taiping telah dibangunkan oleh penjajah Inggeris kerana daerah ini kaya dengan sumber hasil bijih timahnya di sekitar Sungai Larut. Sebelum kedatangan British, daerah ini (pada masa dahulunya dikenali sebagai Jajahan Larut) telah ditadbir oleh Menteri Larut iaitu Dato' Long Jaafar yang telah diberi kuasa oleh Sultan Perak pada ketika dulu untuk mentadbir jajahan ini. Long Jaafar telah membina pusat pentadbirannya di Bukit Gantang dan menjadikan Kuala Sungai Limau di Trong sebagai pelabuhan utama Jajahan Larut.
Pada tahun 1874 setelah British menjajah negeri Perak sejurus Perjanjian Pangkor ditandatangani di Pangkor, Jajahan Larut telah ditadbir oleh Kapten Speedy sebagai Penolong Residen British. Dan Sir James W.W. Birch menjadi Residen Inggeris yang pertama di Perak pada ketika itu. Melalui perjanjian ini telah memberi kebenaran untuk Inggeris mencampuri urusan negeri Perak, satu kesilapan yang telah dilakukan oleh Raja Abdullah dan membuka kepada campur tangan Inggeris secara rasmi dalam urusan negeri Melayu. Perjanjian ini telah ditandatangani di atas kapal HMS Pluto yang berlabuh di Selat Dinding, iaitu di kawasan perairan di antara Lumut dan Pulau Pangkor. Nanti kalau ada masa saya ceritakan lebih lanjut tentang ini Insyaallah :).



1880an ibu negeri Perak dipindah dari Bandar Baru ke bandar Taiping setelah J.W.W Birch dibunuh oleh Dato' Maharaja Lela di Pasir Salak pada tahun 1875 bersama rakan-rakannya iaitu Datuk Sagor, Siputum, Pandak Endut, Laksamana Mohamad Amin, Ngah Ibrahim, Ngah Jabor dan lain-lain. Beliau dibunuh di Pasir Salak pada 2 November 1875. Ini berikutan dengan sikap J.W.W Birch yang mentadbir negeri tanpa mengambil tahu peraturan kerajaan negeri yang telah lama diamalkan. Beliau juga tidak berusaha belajar adat resam orang Melayu dan Raja-raja Melayu. Kerani Melayunya, Mat Arshad, turut terbunuh dalam peristiwa tersebut.

Dengan penubuhan Taiping sebagai ibu negeri Perak ketika itu banyak kemudahan telah dibina dan hasil binaan dan kemudahan ini adalah yang pertama di Malaysia. Malah, bandar ini sering diberi jolokan "yang pertama" di sidang penulisan bercetak mahupun elektronik. Ini antara kemudahan yang terbina di Taiping ketika itu:-


1.  Antaranya adalah kemudahan jalan kereta api yang menghubungkan Bandar Taiping ke Pelabuhan Kuala Sepetang (Port Weld) bermula dari tahun 1882 dan siap di dalam tahun 1885, dengan nilai kos sebanyak ₤7000, yang dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri Perak ketika itu. Landasan keretapi pertama ini dirasmikan oleh Residen Perak ketika itu, Sir Hugh Low. Tujuan pembinaan adalah sebagai kemudahan pengangkutan tenaga buruh lombong bijih timah dan sebagai medium pengangkutan untuk pengeluaran bijih timah dari Taiping untuk dieksport.
2.  Hospital Taiping, dikenali sebelum sebagai Hospital Yeng Wah, terletak di Jalan Taming Sari, dibina pada tahun 1880. Hospital yang diiktiraf sebagai yang tertua di Malaysia mencatat sejarah kerana menjadi hospital pertama dilengkapi dengan kemudahan x-ray selepas beberapa bulan diperkenalkan kepada umum oleh penciptanya Prof. W.C Roentgen.

3.  Bangunan Telegraf di bandar ini dibina pada 1876 dengan satu talian telegraf sepanjang 43.2 km telah dipasang merentangi hutan dari kediaman Residen British di Kuala Kangsar sehingga bangunan pejabat pembantu Residen di Taiping.

4.  Bukit Larut atau Maxwell Hill yang mempunyai ketinggian 1,200m, dibuka oleh Pembantu Residen British ketika itu, William Edward Maxwell pada tahun 1884 dan kawasan ini merupakan stesen perhentian di kawasan tinggi tertua di Malaysia. Ianya juga merupakan kawasan reakreasi Tanah Tinggi di negeri Perak. Ia dinamakan Bukit Maxwell besemperna residen British berkenaan.


5.  Muzium Perak, Taiping merupakan muzium tertua dan pertama di Semenanjung Malaysia yang ditubuhkan sejak tahun 1883. Idea penubuhannya diasaskan oleh Sir Hugh low, Residen Inggeris di Perak ketika itu. Kurator muzium yang pertama adalah Leonard Wray Jr iaitu seorang ahli botani dan geologi.

6.  Dibina dalam tahun 1879, Penjara Taiping merupakan satu badan institusi kemanusian yang menghukum, menahan dan memasung pesalah tingkahlaku pertama di Negeri-negeri Bersekutu dan Tidak Bersekutu serta di Malaysia. Cetusan penjara ini bermula dengan Taiping Goal dan yang terbesar ketika itu.
7.  Sekolah King Edward VII merupakan sekolah Bahasa Inggeris pertama dibangunkan pada tahun 1883. Ia dinamakan bersempena King Edward VII, Putera Wales dari United Kingdom, dimana, ketika penubuhan sekolah King Edward VII ini, Tanah Melayu dibawah naungan pemerintahanya.

8.  Taman Tasik Taiping merupakan kawasan rekreasi bekas lombong bijih timah yang tertua di Malaysia. Taman tasik ini dibuka pada tahun 1880. Zoo Taiping terletak di taman tasik ini. Keluasan taman tasik di Taiping ini, mencapai hingga 62 hektar.




9.  Zoo Taiping atau Taman Mergastua Sultan Idris Shah merupakan satu-satunya zoo yang terletak di sebelah utara Semenanjung Malaysia. Zoo tertua di Malaysia ini dirasmikan pada 7 Mac 1964. Dengan kawasan seluas 34 ekar ini, Zoo Taiping telah memulakan satu pembaharuan dengan memperkenalkan pameran haiwan dengan menggunakan konsep terbuka dengan mengutamakan habitat asal haiwan yang dipamerkan.

Mengikut bancian yang dijalankan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia pada tahun 2010, taburan penduduk di bandar ini adalah seramai 212,562 orang.

Taiping terletak di atas muka bumi yang tinggi terutamanya di bahagian Bukit Larut. Gunung Hijau (1448 meter) adalah gunung tertinggi di sini. Bandar merupakan tempat paling kerap menerima hujan yang lebat, hampir 320 hari setahun. Lantaran itu muka buminya basah terutama di Taman Tasik Taiping. Hujan yang diterima ialah jenis hujan bukit iaitu dari Banjaran Bintang di sebelah Timur. Namun begitu Taiping tidaklah dilanda banjir kecuali kawasan paya bakau di sebelah Barat.


Di Taiping ini, Daerah Larut, Matang dan Selama ditadbir dan diurus oleh 2 pihak berkuasa tempatan iaitu:
  • Majlis Perbandaran Taiping yang ditubuhkan pada 1 September 1979 bagi beberapa kawasan di dalam pentadbiran Larut dan Matang. Dengan gabungan dari lapan Lembaga Pengurusan Kerajaan Tempatan, majlis perbandaran ini mentadbir kawasan seluas 186.46 km ia mentakbir 12 mukim.
  • Majlis Daerah Selama bagi kawasan Selama yang mula beroperasi pada sekitar awal tahun 1950-an. Ia lebih diketahui sebagai Lembaga Bandaran Selama, pada tahun 1952, yang berpengaruh dibawah kuasa Local Authorities Election Ordinance. Kemudiannya, nama Lembaga Bandaran telah bertukar kepada Majlis Tempatan dalam tahun 1953. Majlis Tempatan ini mentadbir kawasan Kampung Baru (perkampungan Melayu) dan Local Council (perkampungan Cina). Permecahan ini berlaku hasil tercetusnya darurat ketika tahun berkenaan. Pemecahan pentadbiran ini masih dibawah Local Council Ordinance. Pengisytiharaan Majlis Daerah Selama berlaku pada 1 Disember , 1979 dengan pergabungan Penguasa-Penguasa Tempatan dari 8 kawasan.


Bandar Taiping ini juga merupakan kawasan pembentukan pasukan keselamatan terawal di Malaysia oleh British. 1880an Ngah Ibrahim selaku Menteri Larut terpaksa setuju menerima Kapten Speedy mengawasi kongsi gelap Ghee Hin di Larut kerana pasukan keselamatan yang ditubuhkan oleh Ngah Ibrahim tidak berkesan.

Hasil rundingan, Kapten Tristam Speedy telah ke utara india iaitu di kawasan Punjab untuk mengambil rekrut dari kalangan Sikh untuk menjadi polis, tentera dan pengawal. Pasukan ini berpusat di Taiping dan kebanyakan mereka orang Sikh ini menganggotai :

  • Pasukan Perak Armed Police (PAP) 1877-1884
  • First Battalion Perak Sikhs (FBPS) 1884-1896
  • Malay States Guides (MSG) 1896-1919

Tahun 1937 Taiping tidak lagi menjadi ibu negeri Perak. Ipoh dipilih sebagai ibu negeri kerana terletak di tengah-tengah negeri Perak.



So itu je la takat ni serba sedikit kisah Bandar Taiping ni. So berbanggalah orang-orang Taiping hehheh....Sebenarnya banyak lagi kisah Taiping yang pernah saya baca dan bagaimana Ipoh mengambil tempat Taiping sebagai ibu negeri. Malah Taiping ni nyaris nak jadi Ibu Kota Malaysia tau. Tapi dah tak berapa ingat pula. Insyaallah lain kali kalau ingat atau saya jumpa dimana-mana saya akan ceritakan semula kisahnya.


Saya harap sangat agar pihak berkuasa tempatan ni lebih kekalkan semua aspek sejarah di Taiping ni. Memang ada kuatkuasa tu tapi saya teringin sangat agar Taiping ni macam bandar warisan dunia lain seperti Rom yang kekalkan sejarahnya. Huh cita-cita heheheh tapi tak salah kan ;)))) Semoga dengan itu lebih ramai pelancong akan datang ke sini. Kay itu cuma harapan dan pandangan saya tapi harap-harap ianya terlaksana aaamiin. Kay semua....see you soon :)


Rujukan : http://ms.wikipedia.org/wiki/Bandar_Taiping

13 di kuala berang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala berang - Google Blog Search


Merepek Lagi Meroyan-royan - Sebongkah Batu <b>di Kuala Berang</b>

Posted: 08 May 2012 10:07 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Sebongkah Batu Di Kuala Berang - Dr Faisal Tehrani Semalam semasa bertemu aqis (sahabat saya) dalam halaqah, dia sempat membawa novel yang ak cari tak jumpa2 kt pwtc. alhamdulillah novel ini walaupun nipis ...
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved