ads

Isnin, 2 September 2013

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


Bercuti <b>di Pulau Redang</b> (3H 2 M) | Kembara Sufi Travel & Tours <b>...</b>

Posted: 17 Jul 2013 06:24 AM PDT

Jom melancong ke "Pulau Redang, Terengganu" bersama KEMBARA SUFI TRAVEL & TOURS SDN. BHD! Harga yang kami nyatakan diatas ialah harga FULL PACKAGE. Termasuk segala makan minum, penginapan di hotel 4 bintang dan bas dari KL – Terengganu.

Murah Pulau Redang

Destinasi: PULAU REDANG, TERENGGANU
Tempoh Masa: 3 HARI 2 MALAM
Sebut Harga: (HUBUNGI KAMI)

HARI PERTAMA
  • Berlepas dari Kuala Lumpur dengan bas yang disediakan.
  • Berjumpa dengan wakil kami dan terus dibawa ke Jeti Merang untuk menaiki bot pada pukul 9.30 pagi.
  • Tiba di Redang Bay Resort.
  • Check in resort dan makan tengahari di resort.
  • Petang anda akan dibawa untuk Snorkelling.
  • Balik ke hotel dan makan malam di resort.
HARI KEDUA
  • Sarapan pagi di resort.
  • Jam 9.30 pagi anda akan dibawa untuk Snorkelling.
  • Makan tengahari di resort.
  • Pada 2.30 petang anda akan dibawa untuk aktiviti Snorkelling.
  • Balik ke hotel dan makan malam di resort.
HARI KETIGA
  • Sarapan pagi di resort.
  • Aturcara adalah bebas.
  • Check out resort jam 12.00 tengahari.
  • Pada jam 3.00 petang anda akan dibawa ke Jeti untuk menaiki bot ke Jeti Merang.
  • Kemudian anda akan terus pulang ke destinasi dengan selamatnya.
PACKAGE INCLUDE:
  • Bas persiaran dari Kuala Lumpur (tanpa pemandu pelancong)
  • Penginapan 2 malam mengikut pilihan resort di atas.
  • 2 hala tiket bot dari Jeti Merang – Pulau Redang – Jeti Merang.
  • Segala lawatan yang diaturkan mengikut aturcara lawatan.
  • Makanan disediakan di restoran mengikut aturcara lawatan (2 SP / 2 MT / 2 MM)
  • 2 trip bot snorkeling dan 1 snorkelling di Redang Bay Resort termasuk tiket masuk.
PACKAGE EXCLUDED:
  • Jaket keselamatan @ RM15.00, normal mask dan snorkel @RM15.00 setiap satu item pada satu masa.
  • Power mask @RM30.00 setiap satu pada satu masa.
  • Perlindungan Insurans.
  • Segala perkhidmatan tambahan di hotel/tempat-tempat lawatan.

DOWNLOAD JADUAL PERJALANAN: Klik Sini!

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


PAPA GOMO: PAS Kalah Teruk <b>Di</b> PRK Kuala <b>Besut</b>

Posted: 24 Jul 2013 06:00 PM PDT

Calon Barisan Nasional (BN), Tengku Zaihan Che Ku Abdul Rahman menang pada  Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut dengan majoriti  2,592 undi.

Keputusan pilihan raya itu sekaligus menyaksikan jumlah majoriti meningkat berbanding jumlah majoriti pada pilihan raya yang lalu.

Keputusan tersebut telah diumumkan oleh pegawai pilihan raya di Dewan Majlis Daerah Besut sebentar tadi.

Turut hadir mendengar pengumuman PRK kali ini ialah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yaasin yang juga Pengarah PRK Kuala Besut.

Turut kelihatan Menteri Beesar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said , Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim serta Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan.

Tengku Zaihan memperolehi undian sebanyak 8, 288 manakala Che Long mendapat sebanyak 5, 696 undian.

PRK DUN Kuala Besut menyaksikan pertembungan di antara calon BN, Tengku Zaihan Che Ku Abdul Rahman dengan calon Pas, Endot@Azlan Yusof.

Pada pilihan raya lalu, Dr. A. Rahman mempertahankan kerusi yang disandangnya sejak 2008 dengan majoriti 2,434 undi mengatasi calon Pas, Napisah Ismail.

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


Kenangan belayar # 10: Tiba <b>di Pulau Kapas</b> ~ Warta Shubhi

Posted: 03 Jul 2013 06:00 PM PDT

Singgahan akhir kami belayar adalah di Pulau Kapas. Sehari sebelum menuju ke Pulau Kapas laut bergelora sampai tak mampu berdiri atau berjalan walaupun 5 minit. Gagah berdiri membuatkan aku senak perut meloya dan pening nak muntah. Rasa nak keluarkan semua isi perut walaupun tak ada apa dalam perut sebab tak lalu nak makan.

Macam mana nak makan?, baru bayangkan makanan sahaja dah rasa nak muntah. Itu namanya mabuk laut. Seksa rasanya mabuk laut ini membuatkan aku hanya habiskan masa tidur dan tidur. Bangun dengan lemah hanya untuk tunaikan solat. Kena tunaikan cepat-cepat sebab terasa meloya nak muntah bila berdiri lama sikit.

Peluang untuk ke Pulau Kapas membuatkan aku seronok sebab tak pernah ke sana selama ini. Bila kapten kata kita singgah menyorok dari gelombang laut sebentar di Pulau Kapas, lega rasanya. Bila sampai, bot kecil yang sentiasa tersangkut atas kapal diturunkan.

Kapal tak boleh singgah dekap ke jeti di Pulau Kapas, jadi kena guna bot kecil tersebut. Kami turunkan ramai-ramai bot itu dan kemudiannya terus naik beramai-ramai untuk ke sana. Pulau kapas tak besar sangat keluasannya. Tak ada perkampungan di situ, hanyalah pusat peranginan yang dipenuhi oleh beberapa resort persendirian.

Apa yang aku rindu sangat adalah minum teh tarik di daratan. Jadi sebaik saja sampai ke darat, terus singgah di sebuah resort dan restoran kepunyaan seorang rakan kepada Kapten Kapal. Kami relaks makan kacang goreng dan minum teh tarik...wah sedap dan lega melepaskan rindu minum teyh tarik.

Oklah jugak walaupun tak sepuas rasa minum teh tarik di kedai mamak. Tak ada kedai mamak di Pulau Kapas, kalau ada mamakpun pergi ke sana, mereka tak akan buka restoran di situ sebab bukannya satu kawasan yang ada ramai orang.


Mamak hanya akan buka restoran di kawasan yang penuh sesak dengan orang ramai. Mereka sanggup sewa kedai yang mahal harga sewanya kerana yakin pulangannya lumayan.

Berbeza pula dengan orang Melayu, mereka akan buka restoran di kawasan tersorok dan tak ada orang. Alasannya adalah kerana harga sewa murah. Selepas buka 6 atau 7 bulan, tutup kedai sebab tak ada orang pergi....

Ini aku lampirkan beberapa keping gambar yang dirakam di Pulau Kapas. Ada banyak lagi gambar pemandangan di pulau tersebut yang akan aku paparkan selepas ini.

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


Jurukimpal maut dipukul <b>di Kuala Terengganu</b> ABN News | BM

Posted: 14 Aug 2013 01:48 AM PDT

KUALA TERENGGANU – Seorang jurukimpal maut selepas lima hari dirawat di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) akibat dipukul sekumpulan lelaki di Kampung Pak Katak di sini.

Mohd Azrul Ali, 25, disahkan mati pada pukul 5.15 petang semalam akibat kecederaan parah di kepala.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Terengganu, Asisten Komisioner K. Manoharan berkata, jurukimpal itu dipukul sekumpulan lelaki kira-kira pukul 4 pagi Khamis lepas ketika dia bersama sekumpulan rakannya menunggang motosikal melalui kawasan itu.

"Satu kumpulan motosikal yang lain menghampiri mereka dan secara tiba-tiba ada individu tidak diketahui dari arah mana membaling mercun ke arah kumpulan motosikal itu.

"Tidak puas hati dengan kejadian itu, kumpulan motosikal terbabit menyerang dan memukul mangsa kerana menyangkakan kumpulan mangsa yang membaling mercun itu," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Beliau berkata, polis percaya mangsa diserang dan dipukul beramai-ramai menggunakan topi keledar.

Sehubungan itu, Manoharan berkata polis menahan 15 individu terdiri daripada kedua-dua kumpulan motosikal itu untuk membantu siasatan.

"Kesemua lelaki yang berumur antara 18 dan 25 tahun itu ditahan di sekitar Kuala Terengganu bermula semalam," katanya.

Orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian itu diminta tampil atau menghubungi balai polis berhampiran untuk membantu siasatan. – Bernama

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


Syarikat tidak berwibawa dapat tanah 200 ekar <b>di Pulau Perhentian</b>

Posted: 19 Jul 2013 01:01 AM PDT

BESUT: PAS mempersoal tindakan Kerajaan Negeri Terengganu yang memberikan tanah seluas 200 ekar di Pulau Perhentian kepada sebuah syarikat yang 'tidak berwibawa'.

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa berkata, syarikat tersebut pula hanya dikenakan bayaran premium rendah hanya sebanyak RM21,000.

Lebih menyedihkan katanya, syarikat tersebut telah menjual pula tanah-tanah strategik di pesisir pantai itu kepada pihak ketiga.

"Ini lebih kepada buat untung atas angin. Kenapa jual kepada pihak ketiga. Kalau ianya sebuah syarikat yang berwibawa, sepatutnya dia majukanlah.

"Orang kampung duduk bertahun-tahun, permohonan mereka untuk mendapatkan tanah dibekukan, namun syarikat ini dapat mudah-mudah," katanya.

Beliau mendedahkan perkara itu pada sidang media di Markas Besar PAS PRK Kula Besut di sini semalam.

Sehubungan itu, beliau meminta penjelasan Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said berhubung pendedahan tersebut.

Pada sidang media sama, Husam yang juga pengarah Jawatankuasa Induk PAS bagi PRK Kuala Besut turut mendedahkan bahawa seperti terdapat usaha untuk mengambil tanah dari penduduk di pulau tersebut.

Beliau mendakwa mendapat maklumat berhubung kerja-kerja mengukur 40 lot tanah di kawasan tersebut.

Menurutnya tanah-tanah tersebut dikatakan untuk projek pengindahan Pulau Perhentian dan berkemungkinan penduduk di situ akan dipindahkan ke tempat lain.

Oleh yang demikian katanya, jika PAS menang pada PRK Kuala Besut ini, ianya akan menguatkan suara PAS di dewan undangan negeri dengan kedudukan 16:16 sekaligus boleh membantah tindakan mengambil tanah dari penduduk ini.

13 di batu rakit - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di batu rakit - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Jul 2013 03:11 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jul 2013 03:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jul 2013 03:24 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jul 2013 03:32 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

KHIDMAT SOSIAL PELAJAR KUIN <b>DI</b> BATU <b>...</b> - <b>BATU RAKIT</b> KINI

Posted: 10 Jun 2013 10:48 AM PDT

KHIDMAT SOSIAL PELAJAR KUIN DI BATU RAKIT
 Para pelajar KUIN bergambar kenangan bersama Adun Batu Rakit
PANTAI- 10/6/2013 Seramai 70 orang pelajar dari Pusat Pengajian Asasi Kolej Universiti Insaniah (KUIN) Kedah telah hadir di Kampung Pantai Batu Rakit untuk menjayakan program khidmat sosial. Program yang dinamakan Gotong Royong JKKK Pantai dan Tanjung Batu Rakit bersama Kolej Universiti Insaniah Kedah telah dirasmikan oleh Adun Batu Rakit YB Haji Bazlan Abd Rahman.
 Menadah doa memohon diberkati Allah program yang dijalankan
 Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah KUIN Nur Fadlina Mat Dali menyampaikan cenderahati kepada Adun Batu Rakit Haji Bazlan Abd Rahman.
Program gotong royong ini meliputi kawasan Masjid As-Salam,sekitar persisiran pantai dan juga di Tanah Perkuburan Kampung Kubur. Selain dari penduduk kampung yang hadir bersama,anggota-anggota APMT turut juga menjayakan program ini.
 Penduduk kampung Pantai dan Tanjung turut bersama gotong royong di Tanah Perkuburan Kampung Kubur
Siswazah Kuin sedang mengecat nisan
 Semasa menyampaikan ucapan alu-aluan,Adun Batu Rakit YB Haji Bazlan Abd Rahman mengucapkan terima kasih kepada pihak KUIN keran sudi mengadakan program khidmat sosial di Dun Batu Rakit.Beliau berharap agar program seumpama ini akan terus dijalankan selepas program yang pertama ini.Beliau turut memaklumkan akan sentiasa memberikan kerjasama demi melihat program seumpama ini berjalan lancar.
Membersihkan persisiran pantai dan sekitar taman rekreasi
 Membersihkan kawasan Masjid As-Salam.
Anggota APMT turut bersama menjayakan program gotong royong
Program yang bermula jam 10.00 pagi ini selepas kelewatan hampir dua jam,dimulakan dengan sesi ramah mesra para siswazah bersama Adun Batu Rakit sebelum dibawa ke tempat-tempat yang telah ditentukan untuk gotong royong.
Cerita dan Gambar oleh: Mazlan Mustafa

My family memories: 1D1N at <b>Batu Rakit</b> Terengganu

Posted: 09 Jun 2013 08:33 PM PDT

Assalamualaikum semua..

Hari ni ahkak dah kerja & anak2 dah mula bersekolah setelah cuti 2 minggu, cukup la tu kan.. dok rumah pun lagi pening kepala mak abah dibuatnya. Walaupun dah besar2 tapi sebenarnya dah besarlah lagi susah kita nak menjaganya. nak suruh buat kerja-kerja rumah skit, mesti nak kena mentioned nama, klau idak tak bergerak la kerja yang disuruh tu, itu ler perangai anak2 perempuan ku semua. Setiap hari nak disuruh..huhuhuhu....okeylah ahkak nak citer pasal percutian ahkak selama 4 hari, itu pun dah last  minit, minggu terakhir persekolahan. Bukan x nak ambil cuti minggu pertama cuti sekolah, tapi sebenarnya percutian kali ni bak kata orang sambil menyelam minum air. Ahkak ke Kuala Terengganu cuti kali ini. Itu pun ada kenduri kahwain anak sepupu side my hubby. Nak sangat menghadiri kenduri kali ni sebab weols pun dah lama tak ke Terengganu tapi yang sebenarnya weols suka perkampongan kat sana, dulu pernah pergi, itu pun dah 5 tahun dulu, teringat-ingat masa pergi dulu, weols kesejukan tidur malam dengan angin ribut tepi pantai.. best sgt2 weols rasa masa tu. Tu yang cakap ngan En. hubby, jom la kita g sana, boleh kite jalan2 sekali. Kunjungan weols ke sana bukanlah weols sefamily jer, tapi disertai dengan 2 SIL family beserta MIL ahkak sekali.

Kat sana weols duduk di Batu Rakit View, terletak dekat sangat dengan rumah sepupu yang buat kerja kawin tu. Best sangat2 chalet kat sini. Nanti ahkak uplioad gambar yer..Ok jom intai-intai

pemandangan waktu pagi di Batu Rakit View
Pantai yang cantik untuk mandi manda
Chalet yg weols booking, boleh 3 family muat
Check-out sudah, terus g rumah kenduri pulak, tu yang memasing berbaju Muslimah..hehehe

KHIDMAT SOSIAL PELAJAR KUIN <b>DI</b> BATU <b>...</b> - <b>BATU RAKIT</b> KINI

Posted: 10 Jun 2013 10:48 AM PDT

KHIDMAT SOSIAL PELAJAR KUIN DI BATU RAKIT
 Para pelajar KUIN bergambar kenangan bersama Adun Batu Rakit
PANTAI- 10/6/2013 Seramai 70 orang pelajar dari Pusat Pengajian Asasi Kolej Universiti Insaniah (KUIN) Kedah telah hadir di Kampung Pantai Batu Rakit untuk menjayakan program khidmat sosial. Program yang dinamakan Gotong Royong JKKK Pantai dan Tanjung Batu Rakit bersama Kolej Universiti Insaniah Kedah telah dirasmikan oleh Adun Batu Rakit YB Haji Bazlan Abd Rahman.
 Menadah doa memohon diberkati Allah program yang dijalankan
 Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah KUIN Nur Fadlina Mat Dali menyampaikan cenderahati kepada Adun Batu Rakit Haji Bazlan Abd Rahman.
Program gotong royong ini meliputi kawasan Masjid As-Salam,sekitar persisiran pantai dan juga di Tanah Perkuburan Kampung Kubur. Selain dari penduduk kampung yang hadir bersama,anggota-anggota APMT turut juga menjayakan program ini.
 Penduduk kampung Pantai dan Tanjung turut bersama gotong royong di Tanah Perkuburan Kampung Kubur
Siswazah Kuin sedang mengecat nisan
 Semasa menyampaikan ucapan alu-aluan,Adun Batu Rakit YB Haji Bazlan Abd Rahman mengucapkan terima kasih kepada pihak KUIN keran sudi mengadakan program khidmat sosial di Dun Batu Rakit.Beliau berharap agar program seumpama ini akan terus dijalankan selepas program yang pertama ini.Beliau turut memaklumkan akan sentiasa memberikan kerjasama demi melihat program seumpama ini berjalan lancar.
Membersihkan persisiran pantai dan sekitar taman rekreasi
 Membersihkan kawasan Masjid As-Salam.
Anggota APMT turut bersama menjayakan program gotong royong
Program yang bermula jam 10.00 pagi ini selepas kelewatan hampir dua jam,dimulakan dengan sesi ramah mesra para siswazah bersama Adun Batu Rakit sebelum dibawa ke tempat-tempat yang telah ditentukan untuk gotong royong.
Cerita dan Gambar oleh: Mazlan Mustafa

13 di jerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerteh - Google Blog Search


Jamu Perut <b>Di</b> Medan Selera Keropok Lekor Losong <b>Jerteh</b> | Syira

Posted: 22 Aug 2013 10:34 PM PDT

Bismillahirrahmanirrahim dan Assalamualaikum..

Sebelum ini suami selalu juga singgah beli keropok lekor, tapi sungguh, keropok lekornya tidak berapa kena dengan selera syira. Tetap mahu makan keropok Lekor 008 di Kelulut Marang sana juga. haha. Medan Keropol Lekor Losong ini kalau dari jerteh, kedudukannya di sebelah kanan selepas sampai Ketara, kalau dari Terengganu ia berada di sebelah kiri. Kawasan kedainya yang besar memang tidak sukar untuk dicari. Berada di tepi jalan sahaja.


Walaupun ramai yang sedang menunggu pesanan, nampaknya pesanan yang sampai kepada kami tidak mengambil masa yang lama. Hampir semua meja yang ada penuh dengan pelanggan. Barangkali sedap kot. Itulah getus hati kecil syira.


Senarai menu minuman dan makanan yang dilabelkan besar. Kalau lapar dan dahaga boleh kata semuanya terliur. Haha.. Restoren ini mengunakan konsep terbuka, jadi memang tidak panas dan amat mengasyikkan bila angin bertiup sepoi-sepoi bahasa menemani kami makan malam.
Keutara, kebarat, ketimur mahupun keselatan, usah di tanya masakan panas apa yang dipilih, kerana menu syira dan suami tidak pernah berubah. Nasi putih, tomyam ayam, daging masak merah dan di tambah dengan telur dadar, memang kenyang dimakan bersama.


Inilah cara makan syira. Tidak perlu kuah mahupun sayur. Cukup dengan sedikit lauk dan nasi, memang sudah kena dengan selera sendiri. Makan dua tiga suap sahaja, nasi yang lain bagi pada suami. Badan sudah penat. Selera makan tidak kemari orang kata.
Secara keseluruhannya, makanan dan air memang okeh. Kuah tomyam memang syira hirup sampai licin. Pedas tak ingat. Sesuai dengan harga iaitu Rm45.00 untuk 4 orang makan bersama air. Kira kategori jimat sudah ni.

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau wan man</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jul 2013 11:10 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau wan man</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 11:10 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Ke Taman Tamaddun Islam <b>Pulau Wan Man</b> - Kendatipun sekadar <b>...</b>

Posted: 21 Jun 2013 02:02 AM PDT

Sejak mula dibuka kepada orang ramai pada Februari 2008, aku tidak berkesempatan mengunjunginya. Namun pernah mengunjungi beberapa binaan lain berdekatan yang juga terletak di Pulau Wan Man Kuala Terengganu seperti Masjid Kristal dan Dewan Konvensyen. Keseluruhan projek bernilai RM249.3 bagi menjadikan Pulau Wan Man yang sebelumnya merupakan pulau yang dipenuhi pokok nipah itu telah menimbulkan pelbagai kontraversi sejak ianya mula dibina.

Kontraversi ini meliputi daripada isu pembaziran lantaran perbelanjanaan pembinaan sepatutunya digunakan untuk perkara lain yang lebih utama dan dimanfaati rakyat, perlantikan kontraktor luar, isu penduduk tempatan dipinggirkan dalam sub-kontrak pembinaan dan perasmian Masjid Kristal yang sepatutunya dilakukan oleh Sultan.Namun aku berkesempatan singgah dan masuk ke Taman Tamaddun Islam Pulau Wan Man pada 6 Jun 2013. Tiket masuk untuk dewasa RM20, termasuk baucer RM2 untuk membeli cenderahati di kedai cenderahati dan makanan di gerai makanan di luar Taman. Selain daripada tiket, kami diberikan buku passport dengan cop sebagai bukti lawatan dan tawaran istimewa untuk lawatan kedua dan ketiga. Buku tersebut juga mengandungi keterangan mengenai monumen yang terdapat dalam taman ini.

Taman Tamadun Islam ( TTI ) ini dikatakan merupakan taman tema bercirikan Islam yang pertama dan satu-satunya di dunia dari segi kesenian rekabentuk serta kebudayaan menerusi 21 buah monumen yang dibangunkan. Ianya menonjolkan keunggulan islam dalam pelbagai seni bina khususnya didalam pembuatan masjid.

Semua monumen yang dibangunkan didalam taman tema ini adalah mengikut skala 1:8 daripada saiz asal. Di sesetengah monumen terdapat pameran serta dewan tayangan video bagi memberi maklumat lanjut kepada pengunjung.Terdapat kemudahan seperti trem, basikal dan buggy sedia untuk disewa bagi memudahkan perjalanan dalam di taman ini. Tidak pasti berapa kadar sewaannya. Tapi aku memilih untuk berjalan kaki sahaja.Bermula dengan monumen masjid Masjid Xian dari China yang unik binaannya. Ini binaan yang menempatkan ruang solat atau sekadar menaranya sahaja ?Diikuti dengan monument berbentuk Masjid Negara Malaysia. Aku begitu impress. Macam betul-betul saja kalau ambik gambar dekat.Seterusnya Masjid Kuddus Mina dari Indonesia yang nampak tradisional atau klasik. Terasa macam ada masjid lama di Malaysia seakan-akan binaan ini. Masjid Sultan Omar Syarif dari Brunei mengingatkan aku kepada kunjungan ke sana. Cuma warnanya tidak seputih yang asal dan kubah emasnya tidak berwarna seperti emas berkilau.Apabila sampai ke monumen Taj Mahal dari India, baru aku perasan betapa kurangnya kerja penyelenggaraan dilakukan ke atas monument yang terdapat di sini. Cat yang sudah luntur dan warna keputihan Taj Mahal mulai pudar dan tidak nampak menarik apabila berada pada jarak dekat.Bagiku yang paling menakjubkan ialah Kubah As Sakhra dari Palestina. Daripada jauh sudah kelihatan keunikan kubah kuningnya.Masuk ke dalamnya, terasa macam real atau betul-betul. Corak dinding, tiang, tingkap dan silingnya sungguh menarik. Ini ditambah dengan replika batu tergantung yang terdapat ditengah-tengah binaan di bawah kubah.
Masjid Nabawi dan Masjidil Haram dari Arab Saudi agak mengecewakan sedikit, walaupun marmar binaan seperti real. Banyak bahagian yang sudah rosak serta pecah dan berdasarkan khemah yang dipasang, berkemungkinan juga kerja pembaikpulih sedang dan telah lama dilakukan.Agaknya kalau dibesarkan sedikit skala, boleh pengunjung merasai nak tawaf dan saie. Ruang pameran Masjidil Haram di bahagian bawah juga ditutup Keunikan Masjid Al Hambra dari Spanyol nampak cantik dan jelas digambarkan dari monumen yang dihasilkan.Berikut adalah beberapa monument lain yang menghiasi TTI.
Melihat kepada beberapa bentuk monumen yang juga merujuk kepada binaan sebenar di negara masing-masing, timbul persoalan. Apakah binaan tersebut yang bercirikan senibina Islam ataupun ciri rekabentuk bangsa atau negara berkenaan yang diapplykan kepada bangunan yang dihungkaitkan dengan kegunaan umat Islam khususnya untuk beribadah ?Apa yang perlu dilakukan oleh pengurusan TTI ini menyelenggara dan memastikan monumen dalam keadaan baik, cat tidak lusuh, dinding binaan tidak menggelupas serta warnanya tidak pudar. Apakah sengaja dibiarkan bagi melambangkan begitu juga binaan yang sebenar di negera-negara berkenaan ?Di akhir lawatan kami singgah di kedai cenderahati bagi membeli tanda kenangan berkunjung ke di taman tema dan terus keluar daripada kompleks TTI menuju ke bazaar makanan.

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau wan man</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Feb 2013 11:38 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Suara Pemikir: Antara MASJID Tercantik <b>Di</b> MALAYSIA (5 Gambar)

Posted: 19 Feb 2013 05:52 AM PST

Masjid Kristal , Kuala Terengganu
Terletak dalam kawasan pelancongan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Terengganu.
Dibuka pada 08 februari 2008 , dibina daripada kaca dan keluli, masjid pintar pertama di Malaysia dan mempunyai keluasan 2,146 meter persegi. Masjid ini boleh memuatkan 700 jemaah pada satu-satu masa dan dilengkapi dengan prasarana teknologi maklumat dan liputan WiFi yang membolehkan pengunjung menggunakan kemudahan akses internet bagi membaca al-Quran elektronik.
Masjid Bandaraya Kota Kinabalu
Terletak di Bandar Kota Kinabalu dan dibuka dengan rasminya pada tanggal 2 Februari 2000 berikutan pengisytiharaan Kota Kinabalu sebagai sebuah bandar raya.
Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
Masjid Wilayah Persekutuan ini dibina di antara tahun 1997 dan tahun 2001. Masjid ini terletak di tanah berukuran 33 ekar bersebelahan dengan Kompleks Pejabat Kerajaan di Jalan Duta dan boleh memuatkan seramai 17,000 jemaah dalam satu masa.
Pembinaan masjid ini bermula pada 1997 dan disiapkan dua tahun kemudian pada 1999. Masjid ini terletak bersebelahan dengan Perdana Putra, pejabat Perdana Menteri Malaysia dan bersebelahan dengan Tasik Putrajaya.
Masjid Ubudiah , Kuala Kangsar , perak.
Masjid Ubudiah ialah sebuah masjid di Bukit Chandan, Kuala Kangsar, Perak yang dianggap salah satu masjid terindah di Malaysia . Masjid Ubudiah dirasmikan pembukaannya oleh Sultan Jalil Karamatullah Shah pada tahun1917. Masjid ini telah siap dibina dan dibuka dengan rasminya oleh Sultan Abdul Jalil Karamatullah Shah (1916-1918.), Sultan yang ke-29, pada tahun 1917.
Gambar-gambar ni aku cari kat gugel dan sejarahnya dari wikipedia . Dalam 5 Masjid ni , Masjid Kristal dan Masjid Putra je yang aku dah pegi . Pemandangan di kedua Masjid ni sangat indah kalau waktu senja :) Indah sangat :) kan ..

Taman Tamadun Islam <b>di</b> Kuala Terengganu: Review? | Cuti Malaysia

Posted: 28 May 2013 05:02 PM PDT

Bercuti Terengganu Taman Tamadun Islam

Satu lagi tempat jalan-jalan menarik di Kuala Terengganu  ialah Taman Tamadun Islam. Lokasinya ialah di Pulau Wan Man, dalam daerah Losong bersebelahan Muzium Negeri Terengganu. Taman Tamadun Islam yang pertama diMalaysia ini dibina berlatar belakangkan sungai Terengganu. Cantik betul pemandangan di sini, paling best sebab berangin.

Hendak ke Taman Tamadun Islam, jika inginkan kelainan bolehlah mencuba naik bas Bandar yang unik tu. Boleh ambil dari Taman Shahbandar Kuala Terengganu. Dengan bayaran hanya RM1, bas Bandar ni akan terus membawa anda ke Muzium Negeri dan seterusnya ke Taman Tamadun Islam. Suka tengok bas ni, klasik!

bas bandar taman tamadun islam

  • Lokasi: Pulau Wan Man, Kuala Terengganu (Bersebelahan Muzium Negeri)
  • Waktu Operasi: 10 am – 7pm Setiap Hari
  • Bayaran Masuk Taman Tamadun Islam: Percuma
  • Bayaran Masuk Taman Monumen Islam: RM20 Dewasa / RM15 Kanak2 7-12 Thn / PERCUMA Kanak2 Bwh 7 Thn
  • Bayaran Terengganu River Cruise: RM20 Dewasa / RM15 Kanak2 7-12 Thn / PERCUMA Kanak2 Bwh 7 Thn
  • Menarik di Taman Tamadun Islam: Masjid Kristal, Taman Monumen, River Cruise

Untuk lebih detail pakej yang disediakan sila rujuk sini;

Tiket Taman Tamadun Islam

Dalam Taman Tamadun Islam inilah terletaknya Masjid Kristal dan Taman Monumen Islam serta Terengganu River Cruise. Ini ialah Masjid Kristal atau masjid terapung. Cantik kan, rekabentuknya memang lain dari yang lain. Masjid Kristal juga merupakan salah satu ikon Negeri Terengganu.

Masjid Kristal di Taman Tamadun Islam

Dari Masjid Kristal Cuti Malaysia ke Taman Monumen. Masuk ke sini, anda diberi Passport atau buku paduan perjalanan, baucer Kedai Cenderamata dan baucer F&B di kafenya.

Taman Monumen do Taman Tamadun Islam

Bagi Cuti Malaysia, boleh dikatakan tempat ni ala ala Taman Tema Islam dimana 21 replika mercu tanda Islam terpilih dari seluruh dunia dibina di sini. Memang cukup menarik kerana berpeluang mengenali mercu tanda negara negara Islam seluruh dunia. Untuk gambaran apa yang ada di sini, boleh rujuk peta interaksi Taman Tamadun Islam ni.

Taman Tamadun Islam

Di sini antara monumen paling menarik termasuklah Taj Mahal di India, Dome of Rock (Kubah As Sakhra) di Palestin, Kincir Air,  Masjid Sulaimen Turki dan Menara Kalyan dari Uzbekistan. Antara monumen ini, disediakan mini Muzium dan tayangan video yang menerangkan tentang monumen tersebut dengan lebih terperinci. Terdapat juga monumen yang anda boleh masuk ke dalamnya. Cuti Malaysia aritu berpeluanglah masuk ke Kubah As Sakhra atau lebih dikenali sebagai Dome of Rock. Kalau anda pernah dengar kisah sebiji batu yang ingin mengikut Rasulullah ke langit pada kejadian Isra Mikraj tapi tak diizinkan lalu batu itu kekal terapung hingga kini. Di kubah AsSakhra inilah terletaknya batu terapung ini.

Untuk menjelajah Tamadun Islam, ada disediakan beberapa pilihan kenderaan untuk anda, dari basikal untuk seorang hinggalah basikal untuk 6 orang. Ada juga tram dan buggy. Semuanya berlainan harga. Cuti Malaysia bawa budak-budak lebih senang menggunakan tram dengan bayaran RM3 seorang dewasa.  Diakhir lawatan jangan lupa guna baucer Kedai Cenderahati dan membasahkan tekak di CafĂ© Taman Tamadun.

Selain Masjid Kristal dan Taman Monumen Islam, di sini juga ada disediakan perkhidamatan Cruise Sungai Terengganu. Time Cuti Malaysia selesai jalan-jalan di Taman Monumen dah lewat petang, Cruise pun dah tutup. Lain kali datang lagi mesti cuba hee..

Layan dulu beberapa gambar Cuti Malaysia di Taman Tamadun Islam;

Gambar Taman Tamadun Islam

Sememangnya banyak tempat jalan menarik di Terengganu. Jom Cuti Cuti Malaysia Terengganu 2013!

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved