ads

Khamis, 3 Oktober 2013

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


&#39;Orang minyak&#39; <b>di Marang</b> berjaya ditangkap — KL-TODAY.COM

Posted: 24 Sep 2013 07:28 PM PDT

Seorang lelaki dipercayai ada hubung kait dengan kes serangan 'orang minyak' yang berlaku di sekitar Bukit Payung dan Padang Midin, Kuala Terengganu diberkas di persimpangan jalan Kampung Machang Lada, di sini, semalam.Lelaki berusia 42 tahun disyaki kurang siuman itu ditahan sekumpulan ahli Rakan Muda (Crime Awareness Team) selepas didapati berkeliaran dalam keadaan separuh bogel di persimpangan jalan berkenaan.

Sebelum diberkas kira-kira jam 2.45 pagi, ahli Rakan Muda terbabit diketuai jurulatihnya, Mohd Sukri Embong, 45, terserempak dengan lelaki berkenaan ketika membuat rondaan.

"Lelaki itu berjalan di hadapan kami.  Sebaik sahaja melihatnya dalam keadaan separuh bogel ala 'orang minyak', kami segera menahannya dan kemudiannya terus menghubungi polis.

"Beberapa minit selepas itu, dua anggota polis tiba dan kami menyerahkannya kepada anggota terbabit untuk tindakan lanjut," kata Mohd Sukri.

Pada 15 September lalu, Sinar Harian melaporkan seorang pelajar berumur 17 tahun mendakwa lelaki separuh bogel memakai topeng 'zorro' telah menceroboh biliknya.

Mangsa yang tinggal di Kampung Tok Renek mendakwa, selepas tersedar dari tidur dia melihat lelaki berkenaan berada di atas badannya dan semasa cuba menjerit, suspek segera menutup mulutnya selepas memasukan cecair seperti minyak.

Bagaimanapun dalam kejadian kira-kira jam 3.30 pagi itu, lelaki terbabit yang tidak memakai seluar itu tidak sempat berbuat apa-apa apabila bapa mangsa menyergahnya lalu melarikan diri bersama telefon bimbit milik mangsa.

Berikutan kejadian itu, pelbagai pihak termasuk NGO melakukan rondaan bagi membantu polis mengesan suspek.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Marang, Deputi Superintendan Ahmad Mazlan Yahaya ketika dihubungi semalam, mengesahkan penangkapan suspek berusia 42 tahun itu.

Difahamkan lelaki terbabit telah diserahkan kepada pihak hospital untuk tindakan lanjut selepas disahkan tidak siuman.

Dalam pada itu, pasukan rondaan Rakan Muda termasuk Belia Bestari (BBest) Kampung Padang Midin, Kuala Terengganu serta NGO lain akan terus melakukan rondaan di kawasan kampung berkenaan walaupun kes itu dianggap selesai.

- Sinar Harian

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


MommieSafiyyahBlog: Pengedar Shaklee Kemaman - COD Bukit <b>...</b>

Posted: 24 Sep 2013 02:03 AM PDT

Anda ingin mendapatkan supplement Shaklee daripada mencari pengedar Shaklee Kemaman, Terengganu secara COD ?? COD Bukit Kuang, Cukai, Binjai, Cheneh, Kemasik, Kerteh, Paka?
Boleh dapatkannya hari ini daripada pengedar Shaklee di Kemaman, COD di kawasan Bukit Kuang, Cukai, Binjai, Cheneh, Kemasik, Kerteh, Paka daripada Puan Norfaziela Mohd Noor. Beliau sentiasa bersedia untuk memberikan konsultasi berterusan kepada anda. 
NAMA: Norfaziela Mohd Noor (Puan Ziela)
EMAIL: zielaamin83@gmail.com
COD AREA: bukit kuang,cukai,binjai,cheneh,kemasik,kerteh,paka
Ingin turut serta menjadi pengedar, DAFTAR SEKARANG.
Hubungi pengedar Shaklee Kemaman kami hari ini! Beliau juga membuat penghantaran ke seluruh negara!

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


Ditahan Jual Nasi Bungkus <b>Di Besut</b> - MyNewsHub

Posted: 02 Aug 2013 02:07 PM PDT


BESUT – Dua individu termasuk seorang wanita ditangkap kerana tidak berpuasa dan makan secara terbuka di tempat awam pada bulan Ramadan serta menjual makanan kepada orang Islam tidak berpuasa, kelmarin.

Pegawai Agama Daerah, Azmi Tengah berkata, ibu tunggal berusia 40-an itu diberkas di rumahnya di Kampung Gertak Seratus, Kuala Besut oleh sepasukan anggota Penguat kuasa Syariah Pejabat Agama Daerah Besut setelah mendapat maklumat orang awam.

Menurutnya, dalam serbuan kira-kira jam 11.30 pagi itu, wanita terbabit dipercayai sedang menjual nasi bungkus kepada beberapa pelanggan di rumahnya.

"Bagaimanapun, penguat kuasa gagal memberkas pelanggan yang melarikan diri selepas menyedari kehadiran penguat kuasa, sementara wanita terbabit ditangkap dan sebanyak 10 bungkus nasi turut dirampas," katanya.

Menurut Azmi, pihaknya telah melakukan intipan selama beberapa hari sebelum menyerbu rumah wanita terbabit.

Katanya, wanita berkenaan akan didakwa di bawah Seksyen 19(a) Enakmen Kesalahan Jenayah Syarie (takzir) negeri Terengganu kerana tidak menghormati bulan puasa (menjual makanan kepada orang Islam yang tidak berpuasa).

Sementara itu katanya, dalam operasi yang turut disertai Penguat kuasa Majlis Daerah Besut itu, pihaknya menahan seorang lelaki beragama Islam berusia 56 tahun di dalam sebuah kedai milik lelaki bukan Islam pada jam 10 pagi, hari yang sama.

"Lelaki terbabit ditahan selepas anggota penguat kuasa yang menyerbu kedai tersebut mendapati dia menghisap rokok di situ dan akan didakwa di bawah Seksyen 19 (b) enakmen yang sama kerana tidak berpuasa," katanya.

Azmi berkata, tangkapan tersebut yang pertama sepanjang Ramadan ini dan pihaknya akan melakukan pemeriksaan serta pemantauan secara berterusan bagi menjaga kesucian Islam.

Dalam operasi berkenaan, sebanyak 10 premis membabitkan premis perniagaan dan rumah termasuk sebuah rumah di Kampung Pangkalan Sentul, Jertih diperiksa. – Sinar harian Online

Anda mungkin juga meminati:


PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


Kenangan belayar # 10: Tiba <b>di Pulau Kapas</b> ~ Wartashubhi

Posted: 03 Jul 2013 06:00 PM PDT

Singgahan akhir kami belayar adalah di Pulau Kapas. Sehari sebelum menuju ke Pulau Kapas laut bergelora sampai tak mampu berdiri atau berjalan walaupun 5 minit. Gagah berdiri membuatkan aku senak perut meloya dan pening nak muntah. Rasa nak keluarkan semua isi perut walaupun tak ada apa dalam perut sebab tak lalu nak makan.

Macam mana nak makan?, baru bayangkan makanan sahaja dah rasa nak muntah. Itu namanya mabuk laut. Seksa rasanya mabuk laut ini membuatkan aku hanya habiskan masa tidur dan tidur. Bangun dengan lemah hanya untuk tunaikan solat. Kena tunaikan cepat-cepat sebab terasa meloya nak muntah bila berdiri lama sikit.

Peluang untuk ke Pulau Kapas membuatkan aku seronok sebab tak pernah ke sana selama ini. Bila kapten kata kita singgah menyorok dari gelombang laut sebentar di Pulau Kapas, lega rasanya. Bila sampai, bot kecil yang sentiasa tersangkut atas kapal diturunkan.

Kapal tak boleh singgah dekap ke jeti di Pulau Kapas, jadi kena guna bot kecil tersebut. Kami turunkan ramai-ramai bot itu dan kemudiannya terus naik beramai-ramai untuk ke sana. Pulau kapas tak besar sangat keluasannya. Tak ada perkampungan di situ, hanyalah pusat peranginan yang dipenuhi oleh beberapa resort persendirian.

Apa yang aku rindu sangat adalah minum teh tarik di daratan. Jadi sebaik saja sampai ke darat, terus singgah di sebuah resort dan restoran kepunyaan seorang rakan kepada Kapten Kapal. Kami relaks makan kacang goreng dan minum teh tarik...wah sedap dan lega melepaskan rindu minum teyh tarik.

Oklah jugak walaupun tak sepuas rasa minum teh tarik di kedai mamak. Tak ada kedai mamak di Pulau Kapas, kalau ada mamakpun pergi ke sana, mereka tak akan buka restoran di situ sebab bukannya satu kawasan yang ada ramai orang.


Mamak hanya akan buka restoran di kawasan yang penuh sesak dengan orang ramai. Mereka sanggup sewa kedai yang mahal harga sewanya kerana yakin pulangannya lumayan.

Berbeza pula dengan orang Melayu, mereka akan buka restoran di kawasan tersorok dan tak ada orang. Alasannya adalah kerana harga sewa murah. Selepas buka 6 atau 7 bulan, tutup kedai sebab tak ada orang pergi....

Ini aku lampirkan beberapa keping gambar yang dirakam di Pulau Kapas. Ada banyak lagi gambar pemandangan di pulau tersebut yang akan aku paparkan selepas ini.

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2013 12:00 AM PDT


<b>felda jerangau</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 07 Jul 2013 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2013 12:00 AM PDT


SK <b>FELDA JERANGAU</b> BARAT: MAJLIS ANUGERAH <b>...</b>

Posted: 07 Jul 2013 02:08 AM PDT

Khamis 4 Julai 2013 Telah berlangsung majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2012 di Dewan Majlis Daerah Hulu Terengganu. Majlis berjalan dengan lancar namun sedikit keruan kerana Pegawai Pendidikan Daerah Hulu Terengganu tidak dapat hadir bersama walaupun itu adalah tarikh keramat yang beliau sendiri memilihnya untuk majlis ini.Namun manusia hanya mampu merancang Tuhan menentukan segalannya. 

Bagi SK Felda Jerangau Barat, dua guru yang menerima APC tahun lepas ialah Cg Noorazlinda Bt Mohd Tajuddin dan Ustazah Nazimah Bt Muda. Setinggi-tinggi tahniah dan penghargaan kepada beliau di atas penganugerahan tersebut. Sesungguhnya ia sudah pasti memberi dorongan dan semangat kepada mereka untuk terus berbakti kepada sekolah dan murid-murid dengan penuh komited dan dedikasi lagi pada masa-masa akan datang, begitu juga ia akan memberi semangat dan perangsang kepada rakan-rakan guru dan kakitangan sekolah untuk terus menjejak langkah dengan berusaha lebih gigih dan melakukankerja buat dengan penuh keihklasan demi anak didik dan skfjb.

Oleh yang demikian kepada guru-guru yang lain tidak seharusnya merasakan mereka yang tidak terpilih adalah tidak komited, tidak bagus, malas dan tidak memberi apa-apa sumbangan kepada sekolah, malahan jadikan ini semua sebagai dorongan yang kuat dan cuba sedaya upaya untuk melakukan tugasa dengan lebih tekun dan apa yang lebih penting ialah niat kita bukan semata-mata untuk menerima anugerah tetapi jadikan ia sebagai tanggungjawab yang mesti kita laksanakan dengan sebaik mungkin. Kalau pun tidak menerima anugerah manusia di muka dunia ini tetapi sudah pasti anugerah Illahi yang lebih bermakna akan diterima di akhirat nanti.

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


2 Gambar Ancaman BOM <b>di</b> Bangunan Yayasan, <b>Kuala Terengganu</b>

Posted: 01 Oct 2013 01:58 AM PDT

Satu panggilan ancaman BOM telah diterima oleh Pihak Polis Kuala Terengganu  pada jam 1.55 Petang tadi yang bertempat di Bangunan Yayasan, Kuala Terengganu, bersebelahan dengan IPK Kuala Terengganu. Pihak polis telah menghantar anggota dan jentera ke tempat berkenaan dan menggunakan robot pengesan BOM seperti dalam gambar. Ancaman BOM tersebut adalah pertama kali berlaku di Negeri Terengganu. -TTO

3 Hari 2 Malam <b>Di</b> Felda Residence <b>Kuala Terengganu</b> | Bro <b>...</b>

Posted: 09 Sep 2013 06:01 PM PDT

Blogger Trip Kuala Terengganu

Bercuti 3 hari 2 malam di Kuala Terengganu terasa kurang meriah tanpa kenalan. Terutama kenalan yang lebih ariff dengan kawasan sekitar Kuala Terengganu.

Lari kejab dari kekalutan Kuala Lumpur mencari ketenangan di Kuala Terengganu. Walaupun dua-duanya adalah Kuala. Tetapi, banyak perbezaannya.

Bertemankan Deq Noor - rakan blogger yang selalu turun ke sana untuk melihat tapak projek kendaliannya. Siezuka – rakan blogger yang memang kampung halamannya di sana, kami memulakan perjalanan dari Kuala Lumpur sekitar pukul 8.30 pagi.

Kami tiba dan check in di Hotel Felda Residence Kuala Terengganu pada pukul 3 lebih.

Masing-masing laju-laju terus masuk bilik, penat sangat duduk berjam-jam dalam kereta sepanjang-panjang perjalanan.

Jendela Rindu Gadis Kuala Terengganu

Aksi blogger Siezuka di jendela.

Tengah terindu pada siapa la tue ek. Ada rezeki nanti kita berjumpa juga dengan si ehem siezuka nie. Bila tue, tidak dapat dipastikan :)

Bilik yang Bro ambil Premier Deluxe untuk duduk bersama isteri. Bilik yang Bro ambil boleh nampak 2 pemandangan – Riverside dan juga pekan.

Internet juga disediakan dan sedikit pun tidak menghampakan Bro untuk online sepanjang malam buat kerja.

Suite @ Felda Residence Kuala Terengganu

Anda juga boleh mencuba bilik Suite, Executive Suite & Premier Suite. Jika anda inginkan bilik yang lebih luas dan ingin tinggal bersama keluarga anda.

20130910-141944.jpg

Ruang tamu yang terdapat dalam salah satu Suite yang disediakan. Agak selesa untuk menonton tv bersama keluarga.

20130910-141934.jpg

20130910-141919.jpg
Yang ini untuk premier Suite, ruang tamunya menghubungkan beberapa bilik bagi memudahkan anda memantau anak-anak anda.

Amat sesuai jika anda ingin duduk sekali bersama keluarga terutama bagi mereka yang memiliki keluarga besar dan ingin menginap sekali.

Breakfast dengan gadis ayu comel

Sarapan pagi disini disajikan dengan nasi dagang. Agak culture shock sekejab di situ, sebab awal pagi dah perkena nasi dagang.

Hari kedua disini, Bro banyak luangkan masa temani si comel-comel ini pergi shopping dekat Pasar Payang. Sumpah Bro tak nak dah ikut dorang pergi shopping.

Dan juga melawati beberapa lokasi pelancongan yang menarik sekitar Kuala Terengganu.

Jarak Pusat Pusat Pelancongan Dari Felda Residence :-

  1. Chinatown – 1 km
  2. Pasar Payang (Central Market) – 3 km
  3. Terengganu Planetarium – 3 km
  4. Keropok lekor (Losong Village) – 3 km
  5. Istana Maziah (Maziah Palace) – 4 km
  6. Bukit Puteri – 4 km
  7. Dataran Syahbandar – 4 km
  8. Terengganu Equestrian & Taman Rekreasi – 4 km
  9. Masjid Tengku Tengah Zaharah (Masjid Terapung) – 4 km
  10. Pantai Batu Buruk – 5 km
  11. Terengganu State Museum Complex – 5 km
  12. Taman Tamadun Islam (Taman Tamadun Islam) – 8 km; dengan bot, 1 km
  13. Pulau Duyung (Bot Tradisional Membuat & Monsoon Cup venue) – 10 km; dengan bot, 1 km
  14. Terengganu Endurance Dunia 4WD Park – 35 km

Felda Residence Kuala Terengganu
Jalan Hiliran
20300 Kuala Terengganu
Terengganu Darul Iman
Malaysia

Kalau korang nak jimat, book awal terutama bila mereka buat promosi. Boleh tempah bilik secara online.

Info lanjut anda boleh layari laman web – Felda Residence Kuala Terengganu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di ketengah jaya</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jul 2013 01:24 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Jengka 19: Utusan Online - Timur

Posted: 23 Jul 2013 01:08 AM PDT


Ketengah bina 300 rumah

Posted: 22 Jul 2013 10:35 AM PDT

Oleh SITI AIRUNNISA ALAUI
pengarang@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU 22 Julai - Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) merancang membina sebanyak 300 buah rumah pelbagai jenis dengan kos RM50 juta bagi memberi peluang penduduk di wilayahnya memiliki dan mendiami kediaman selesa bermula akhir tahun ini dan tahun depan.

Pengurus Besarnya, Wan Mat Amin Wan Daud berkata, pembinaan rumah terbabit akan dilaksanakan anak-anak syarikat Ketengah bagi memenuhi permintaan penduduk di wilayah itu yang semakin meningkat ketika ini.

Katanya, pada tahun ini sahaja sebanyak 188 buah rumah pelbagai jenis siap dibina yang mana sebanyak 123 unit dibina Ketengah dan 65 unit lagi dibina anak syarikatnya.

"Daripada jumlah itu, sebanyak 44 buah rumah kos rendah dibina di Al-Muktafi Billah Shah (AMBS), 35 buah di Ceneh Baharu; sembilan buah rumah kos sederhana di Bukit Besi, AMBS dan Ceneh Baharu serta tujuh buah rumah kos sederhana di Ketengah Jaya dan 10 buah di AMBS dengan melibatkan peruntukkan sebanyak RM9.2 juta," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Dalam pada itu, beliau berkata, selain projek perumahan tersebut, anak-anak syarikat Ketengah di bawah Ketengah Properties membina sebanyak 26 buah rumah jenis sebuah di AMBS, Bukit Besi dan Ketengah Jaya.

Tambahnya, selain itu, turut dibina adalah sebanyak 19 buah unit rumah jenis banglo setingkat dengan kos RM2.2 juta manakala Ketengah Jaya Sdn. Bhd. pula dalam proses pembinaan 20 buah rumah berkembar di Bandar Seri Bandi.

"Kita merancang membangunkan projek perumahan di wilayah ini sehingga 2015 dan menjangkakan sebanyak 150 buah unit rumah lagi akan dibina dengan kos RM1.5 juta," katanya.

Ujarnya, perancangan itu selari dengan pertambahan penduduk dan peningkatan golongan muda di wilayah itu yang memerlukan perumahan untuk membina keluarga masing-masing.

Katanya, perkara itu juga sebagai menyokong perkembangan terkini yang berlaku di wilayah Ketengah seperti pembukaan kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) Bukit Besi, Kolej Ketengah, Mara Ketengah International College, Kompleks Penjara dan sebagainya.

"Sehingga kini, sebanyak 3,940 buah rumah telah dibina di wilayah Ketengah dan pembinaan rumah juga dibina bercampur bagi menepati permintaan golongan tertentu seperti peniaga, guru dan pensyarah," jelasnya.

Maggi, Grand Puteri agih bubur lambuk resipi sendiri

Posted: 22 Jul 2013 10:35 AM PDT

Wan Mohd. Ariffin Wan Mustafa (kiri) bersama wakil penaja mengagihkan bubur lambuk kepada orang ramai di hadapan Hotel Grand Puteri, Kuala Terengganu, semalam.

KUALA TERENGGANU 22 Julai - Maggi dengan kerjasama Hotel Grand Puteri mengagihkan bubur lambuk kepada orang ramai di sini hari ini sebagai sebahagian daripada pendekatan memeriahkan sambutan Ramadan dengan kegiatan kebajikan.

Melalui program yang turut melihatkan penyertaan bersama Utusan Malaysia, hampir 1,000 bekas bubur lambuk disediakan dan dijadikan bekalan berbuka oleh orang ramai yang tidak melepaskan peluang merasai keenakannya.

Wakil Unit Persampelan Maggi Pantai Timur, Hamzah Mat Din berkata, program itu merupakan sebahagian daripada program tanggungjawab sosial korporat (CSR) mereka.

"Bubur lambuk yang kita edarkan hari ini memang istimewa kerana selain resipi sendiri menggunakan produk Maggi, kita juga menggunakan daging dan udang kering berbanding ikan di samping tidak menggunakan sayur-sayuran.

"Kami juga memberikan sampel produk Maggi Mi Goreng, Maggi Magic Meals dan Maggi Cukup Rasa kepada orang ramai dalam program ini," katanya ketika ditemui dalam program itu.

Jelasnya, sebanyak empat kakitangan unit itu terlibat menghasilkan bubur lambuk berkenaan selain dibantu kakitangan Hotel Grand Puteri dan Utusan Malaysia.

Sebelum ini katanya, Maggi turut menganjurkan program sama di pasar raya Mydin Mall manakala program seterusnya di Kedai Xiri Wakaf Tapai di sini esok.

Sementara itu, Pengurus Hotel Grand Puteri, Wan Mohd. Ariffin Wan Mustafa berkata, kerjasama pertama dengan Maggi itu memberi peluang kepada mereka menyumbang kepada orang ramai sempena Ramadan.

Usaha itu, katanya, selari dengan langkah yang diambil mereka dalam memperkenal pelbagai produk sempena Ramadan dan Syawal yang bakal menjelang tiba.

"Walaupun masih baru, sambutan terhadap produk yang kita tawarkan amat menggalakkan dan dijangka akan terus meningkat," katanya.

Tambah beliau, Hotel Grand Puteri menawarkan pelbagai produk menarik sepanjang musim perayaan antaranya Pakej Penginapan Balik Kampung bermula RM138 yang ditawarkan sehingga 30 Syawal, Pakej Rumah Terbuka (RM40 seorang) dan promosi steambot (RM19 seorang).

"Salah satu kelebihan hotel ini juga adalah kita mempunyai ruang dewan mesyuarat yang luas dan boleh memuatkan sehingga 250 orang menjadikannya amat sesuai sebagai venue majlis rumah terbuka," katanya.

Projek tiada kaitan pembangkang

Posted: 22 Jul 2013 10:35 AM PDT

Oleh Wan Zulkifli Wan Yaacob
pengarang@utusan.com.my

KETUA Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Musa Aman (kanan) bersalaman dengan penduduk dalam Majlis Berbuka Puasa di Masjid Al-Jamhuriah Kuala Besut, semalam. - UTUSAN/SAIFUDIN MOHD. NOR

BESUT 22 Julai - Segala pengumuman tentang projek pembangunan untuk rakyat di kawasan Kuala Besut merupakan perancangan yang telah dibuat sejak sekian lama dan bukannya atas desakan pembangkang.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, projek seperti benteng pemecah ombak di muara sungai, empangan dan pembinaan sekolah sememangnya sudah diputuskan, cuma menunggu masa untuk pelaksanaannya.

"Segala perancangan kerajaan tak ada kena-mengena dengan pembangkang. Tanpa desakan pembangkang pun, kita masih buat demi kepentingan rakyat," jelas beliau.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas lawatan kerja ke Pasar Tani Kuala Besut, di sini hari ini. Yang turut hadir ialah Pengerusi FAMA, Tan Sri Badruddin Amiruldin.

Ismail Sabri diminta mengulas kononnya segala projek pembangunan di Kuala Besut yang diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan pemimpin Pusat yang lain adalah atas desakan pembangkang.

Menurut beliau, dari segi pelaksanaan projek-projek terbabit akan mengambil masa termasuk kelulusan.

Katanya, lakaran projek bukannya boleh siap dalam dua minggu dan kajian perlu disiapkan bertahun-tahun.

"Bukan boleh buat pemecah ombak dalam masa seminggu, pilihan raya diumumkan minggu lepas, sedangkan pelan dan kajian sudah lama seperti berapa panjang pemecah ombak.

"Agaknya pembangkang ingat buat pemecah ombak macam nak buat batas padi di sawah, buat sesuka hati dalam seminggu," katanya.

Selain itu, beliau berkata, peluang Barisan Nasional (BN) untuk mencapai kemenangan pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut adalah cerah kerana pengundi di situ memahami kemenangan pembangkang tidak akan memberi makna.

"Lebih baik beri kemenangan kepada BN dan kestabilan kepada kerajaan negeri. Kita nak kekalkan kerajaan BN di Terengganu supaya projek pembangunan yang diumumkan dapat dilaksanakan," katanya.

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di ketengah jaya</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Aug 2013 01:32 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di ketengah jaya</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 01:29 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di ketengah jaya</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Mar 2013 02:39 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

HOT U......!!! BILA sahTIPU NAK SAMAN??? - Angin Laut China <b>...</b>

Posted: 28 Feb 2013 06:44 AM PST


JANJI PAS DAN WANG LESAP DI KETENGAH JAYA-KAMI TUNGGU SAMAN DARI SATIPUL!!!

"Umno semakin terdesak. Fitnah d wujudkn dgn tuduhn bahawa saya sebg bekas Adun 1999-2004, Jsr, Pas caw Ketengah Jaya maupun Tetuan Azman Wan Helmi & Associate terlibat merembat Rm1.4j duit anak generasi kedua bg Tanah Gen 2 Felda Ktgh jaya.Bahkn Tn Guru Hj Hadi juga d tuduh sama. Saya sudah berbincang & pihak lawyer akn mengambil tindakn saman dlm masa terdekat. "

Petikan di atas adalah yang ditulis oleh Satipul dalam FBnya….. .(sepatut FB Satipul Bahri tapi jadi FB Saipul Bahri…..itu nama sebenar pun mahu tipu juga ke….hahaha)Para pembuat report isu kerajaan Pas seleweng duit janji tanah di Mukim Rassau (Ketengah Jaya) dan Mukim Kuala Paka, sedia pada bila-bila masa untuk berdepan dengan saman pihak Satipul, bekas Adun Paka itu.

Beliau memang terlibat bersama JSR, Tetuan Azman Wan Helmi dan Menteri Besar Haji Hadi waktu itu yang datang membahagikan nombor-nombor lot di Padang Astaka Ketengah Jaya.

Bahkan menurut seorang yang terbabit Fauziah binti Mamat, salah seorang yang terbabit memberitahu temuduga di adakan di Pejabat YB Satipul sendiri ketika itu Ahli Dewan Undangan Negeri Paka, no 55, Tebing Tembah, 23100 Paka Dungun pada 1 Julai 2002 jam 11.00 pagi. (sila rujuk lampiran surat panggilan temuduga)Oleh itu, Satipul yang juga Timbalan Pesuruhjaya Pas Terengganu sekarang ini janganlah sekadar membuat UGUTAN nak saman……SILA KEMUKAN SAMAN SEGERA WAHAI SATIPUL.

Baca seterusnya di SINI

Ngeri! Telinga Kanan Tertusuk Besi

Posted: 09 Mar 2013 06:30 PM PST


Kepala mangsa turut tertusuk besi stereng selepas keretanya merempuh sebatang pokok.

FELDA KERTEH 5 – Seorang pemuda nyaris rentung apabila kereta yang dipandunya terbakar selepas merempuh sebatang pokok dekat sini.

Dalam nahas kira-kira jam 6.30 petang terbabit, Mohd Abaidillah Zainuddin, 25, turut terpaksa menahan kesakitan kerana tersepit di tempat duduk pemandu dengan bahagian belakang telinga kanan tertusuk besi stereng.

Bagaimanapun, tindakan pantas Pasukan Bomba Sukarela (PBS) Bandar Ketengah Jaya yang segera sampai ke tempat kejadian dan memadamkan kebakaran berjaya menyelamatkan mangsa.

Pengerusi PBS Bandar Ketengah Jaya, Ramli Mat berkata, pihaknya hanya mengambil masa selama tiga minit untuk memadamkan kebakaran di bahagian bonet kereta jenis Proton Saga yang dinaiki mangsa.

"Sejurus menerima laporan mengenai kemalangan itu, enam anggota PBS Bandar Ketengah Jaya segera bergegas ke tempat kejadian dan ketika tiba di lokasi kejadian, mangsa mengerang kesakitan di tempat duduk pemandu dengan bahagian depan keretanya remuk teruk dan melekat pada pokok.

"Ketika itu bonet kereta turut terbakar dan kebakaran itu segera dipadamkan. Namun keadaan kereta yang remuk menyulitkan kami untuk mengeluarkan mangsa," katanya.

Menurutnya, masa selama 30 minit diambil bagi mengeluarkan mangsa sebelum dikejarkan ke Hospital Kemaman bagi mendapatkan rawatan lanjut.

Ekoran kejadian itu, mangsa mengalami kecederaan patah tangan dan paha selain mengalami kecederaan di kepala ekoran stereng pecah dan besi stereng menusuk kepala mangsa.


Ngeri! Telinga Kanan Tertusuk Besi 10 out of 10 based on 10 ratings. 10 user reviews.

Pendedahan Penyelewengan Kerajaan Lalu: TIADA <b>...</b> - teganuki ta

Posted: 17 Mar 2013 10:01 PM PDT

Oleh: Pengarang Teganukita


Tiada sebarang bayaran yang patut dibayar oleh pemohon atau peserta yang memohon dan berjaya sebagai peserta Rancangan Tanah Berkelompok (RTB) yang diuruskan oleh Pentadbiran Tanah Daerah masing-masing atau Pejabat Tanah di daerah masing-masing.

Jika sekiranya ia dikenakan bayaran beratus-ratus ringgit atau ribuan ringgit oleh pihak tertentu bagi mendapatkan tanah RTB itu, ia adalah di luar arahan dan pengetahuan Pentadbir atau Pejabat Tanah Daerah.

Pihak Pejabat Tanah tidak tahu menahu perkara punggutan duit oleh pihak terbabit.

Demikian dijelaskan oleh seorang Pentadbir Tanah Daerah di Terengganu ketika diminta mengulas laporan polis yang yang dibuat oleh pemohon salah satu RTB di Balai Polis Ketengah Jaya pada 22 Februari lalu.


Menurut Salinan Repot KETENGAH JAYA/000172/13 pada 22 Februari 2013 jam 4.34 petang, pengadu Muhamad Rosdi bin Fauzi dari Felda Ketengah Jaya Dungun menyatakan: "Pada 11/02/2004 Kami Generasi Kedua Felda telah ditawarkan Tanah Rancangan Berkelompok di Kawasan Pembangunan Lima Bandar Ketengah Jaya, Mukim Rasau, Daeran Dungun oleh Kerajaan Terengganu pada waktu itu (1999-2004).

Pada 17/02/2004 satu majlis diadakan di Padang Astaka Ketengah Jaya,setiap peserta telah diminta bayaran maksimum sebanyak RM1, 300.00. Duit ini dibayar kepada akaun sebuah syarikat guaman yang dilantik sebelum 01 Mac 2004.

Jumlah peserta yang terlibat adalah seramai 1080 orang.

Kami telah dijanjikan akan memperolehi geran tanah tersebut. Pihak yang berkenaan telah menghilangkan diri tanpa mengembalikan semula duit kami.

Saya mewakili kesemua peserta menuntut kembali duit dari pihak yang telah menjanjikan tanah tersebut. Pihak kami juga mendesak supaya kes ini disiasat dengan kadar segera oleh pihak polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

Ini kerana kami rasa sangat tertipu oleh kepimpinan pada waktu itu. Inilah pengaduan saya".

Menurut Pentadbir Tanah itu, bayaran syarat-syarat Lesen Menduduki Sementara ialah RM10 setahun sahaja dan bayaran pendaftaran atau buka fail hanyalah dikenakan RM5 (Seksyen 67 dan 68 Kanun Tanah Negara).

Katanya, apabila seseorang diluluskan permohonan, kelulusan LMS hanya diberi bagi tempoh tiga tahun sahaja sebagai tempoh percubaan. Pertimbangan kemudian akan diberikan sama ada hendak diberikan hak milik kekal atau pun tidak.

"Segala hal berkaitan pentadbiran tanah adalah mengikut Kanun Tanah Negara, jadi kalau di luar perkara berkaitan, ia adalah dibuat tanpa pengetahuan Pentadbir Tanah," tegasnya.

 

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


Rawatan Khas <b>Di Kemaman</b>, dan Kerteh Jaya, Terengganu

Posted: 26 Aug 2013 06:58 AM PDT

Bismillahi Rahmani Rahim.\
بسم الله الرحمن الرحيم 

Assalamualaikum wbt./ 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran kehadrat Allah swt, Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad saw, ahli keluarga baginda, para sahabat, ikutan. Tidak lupa juga buat imam mazhab kami, As-Syafie, guru-guru kami, terutama Syeikh Wahid bin Abdussalam Bali, dan kepada kedua ibu bapa kami serta serta seluruh ummat Islam.

Atas permintaan rakyat di negeri Terengganu, khususnya mereka yang tinggal di Kemaman dan di Felda Kerteh Jaya, InsyaAllah, pihak pusat Rawatan Islam At-Tobibi akan mengadakan sesi rawatan seperti mana berikut:
Tarikh : 06 September 2013 (Jumaat)
Tempat : Surau As-Soliheen, Taman Desa Solehah, Kg. Mak Chili Paya, 24000 Kemaman, Terengganu.
Tarikh : 07 September 2013 (Sabtu)
Masa :  9.30 am - 6.00pm
Tempat : Sekolah Rendah Agama Kerteh Jaya, Felda Kerteh Jaya, Kerteh, Terengganu.
Insya Allah, bagi mereka yang mengalami masalah kesihatan yang berkaitan dengan penyekit misteri, gangguan makhluk halus, saka, santau dan sebagainya, serta penyakit hospital seperti kanser, darah tinggi, kencing manis, dan sebagainya lagi. Bagi mereka yang belum mendapat zuriat setelah berkahwin beberapa tahun juga diminta datang pada hari tersebut untuk mendapatkan rawatan.
Bagi sesiapa yang berminat untuk hadir pada hari dan tarikh tersebut diminta untuk membuat tempahan awal iaitu dengan sms nama dan alamat kepada 013-9609268 / 013-2898296 (Ust Shamsuri Safie) 019-4601205 (Ust Rozlan Daud). Sebarang pertanyaan lanjut berkenaan dengan rawatan perdana, boleh hubungi nombor di atas.
"Berbakti Untuk Keharmonian Ummah"

13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau bidong</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Sep 2013 09:08 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

T E G A N U K I TA: TMT Merdekaraya Dive 2013 <b>di Pulau Bidong</b>

Posted: 26 Aug 2013 09:06 PM PDT

Oleh: Aida Abd Rahman
Gambar oleh Zulkipli Putra

Kerajaan negeri menerusi Sekretariat Tahun Melawat Terengganu (TMT) 2013 akan menganjurkan
program `TMT Merdekaraya Dive 2013' di Pulau Bidong, pada 30 Ogos hingga 1 September ini.

 Program julung kali dengan kerjasama Yayasan Coral Malaysia dilaksanakan sempena ulang tahun Kemerdekaan Malaysia ke-56 pada 31 Ogos ini dan sambutan Hari Raya Aidilfitri.

Ketua Sekretariat TMT 2013, Encik Ahmad Fathil Abd Ghani, berkata peserta program bakal menaik dan mengibarkan Jalur Gemilang serta merakam sambutan hari raya di daratan dan dasar laut Pulau Bidong.


"Program bertujuan meraikan sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia ke-56 dengan menghargai dan memulihara khazanah laut dan darat negara.

"Pada masa yang sama acara itu akan mempromosikan TMT menerusi program konservasi, sekali gus dapat membersih kawasan pantai dan jeti Pulau Bidong yang tidak berpenghuni sejak sekian lama," katanya.

Encik Ahmad Fathil berkata, program ini juga dapat memerkukuh dan mempromosi nilai serta semangat konservasi di kalangan rakyat terutama golongan muda. Menurutnya, kesinambungan dari acara itu pihaknya juga mahu menyediakan forum untuk membincang dan mencambah minda bagi tujuan pembangunan pelancongan di pulau bersejarah itu.

Katanya, peserta dan media dari luar Terengganu dijangka akan bertolak dari Kuala Lumpur sejak 30 Ogos dan sebaik tiba keesokannya, mereka akan berkumpul di Jeti Merang, Setiu sebelum berlepas ke Pulau Bidong, kira-kira jam 11 pagi.

"Kesemua media dan peserta akan mengikuti aktiviti yang disediakan urusetia sebaik sampai di pulau itu seperti dialog, kerja membersih darat dan dasar laut, program mengibar Jalur Gemilang dan bendera TMT serta jamuan merdekaraya.

"Sementera majlis perasmian penutup dijangka akan disempurnakan Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Rakit, Haji Bazlan Abd Rahman yang mewaikili Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan Kebudayaan, Komunikasi dan Multimedia negeri, sebelum program tamat kira-kira lima jam kemudian dan semua peserta kembali ke jeti Merang," katanya


AWAS !!! Kencing Tikus <b>di Pulau Bidong</b> Terengganu

Posted: 14 Jun 2013 02:45 AM PDT

KUALA TERENGGANU: Kematian seorang kakitangan Universiti Malaysia Terengganu (UMT) 8 Jun lalu setelah menyertai aktiviti di Pulau Bidong di sini, disahkan akibat jangkitan virus kencing tikus (Leptospirosis). 

Perkara itu disahkan Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu hari ini setelah hasil ujian lanjut yang dijalankan di Institut Penyelidikan Perubatan Malaysia mendapati keputusan darah Ahmadi Abdul Ghawi, 47, positif virus itu. 

Pengarah Kesihatan Terengganu, Datuk Dr Anwa Sulaiman, berkata sehubungan itu jabatan telah menjalankan ujian terhadap anggota keluarga lelaki itu dan mereka yang berhubungan dengannya. 

"Ujian dibuat ke atas 63 orang termasuk mereka yang telah bersama menyertai aktiviti di Pulau Bidong dan hasilnya mendapati mereka tidak dijangkiti penyakit itu dan berada dalam keadaan sihat," katanya dalam kenyataan di sini hari ini. 

Beliau berkata berikutan pengesahan itu, jabatan mengambil langkah menutup sementara Pusat Penyelidikan UMT di Pulau Bidong untuk pembersihan dan semua aktiviti hendaklah diberhentikan sehingga keputusan sampel persekitaraan yang diambil diketahui. 

Dr Anwa berkata jabatan turut menasihatkan nelayan yang singgah di Pulau Bidong agar tidak menggunakan kemudahan yang ada di pulau itu. 

Jabatan juga telah mengambil langkah-langkah pencegahan dan kawalan awal virus itu di Pulau Bidong termasuk melakukan penilaian risiko persekitaran yang meliputi tempat penyediaan makanan, stor makanan, pengurusan sisa makanan dan sampah yang boleh mengundang kehadiran tikus. 
"Di samping itu, penilaian juga dibuat atas kemudahan sanitasi yang disediakan seperti tandas dan bilik mandi serta pengurusan air di permukaan dan sisa air limbah. 

"Sebanyak 16 sampel persekitaran iaitu 11 sampel sumber air dan lima sampel tanah telah diambil dan keputusan persampelan dijangka diperoleh selepas dua minggu lagi," katanya. 

Beliau turut menasihatkan orang ramai yang pekerjaan mereka terdedah kepada air atau tanah yang tercemar agar memakai pakaian perlindungan kalis air seperti but getah dan sarung tangan, menutup luka-luka kulit dengan balutan kalis air, mencuci dengan air bersih selepas pendedahan dan mendapatkan rawatan perubatan dengan segera jika mengalami gejala. 

Orang ramai juga dinasihat menjaga rumah dan premis mereka agar bebas daripada tikus dan pembawa-pembawa kuman yang lain, manakala bagi mereka yang mempunyai haiwan peliharaan, vaksin leptospirosis boleh diberikan, katanya. - BERNAMA

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau bidong</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Sep 2013 09:01 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Program Survival Laut dan Penghayatan Warisan Edisi Media <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 30 May 2013 07:36 PM PDT

 

Salam.

 

Kepada anda diluar sana yang belum baca lagi part satu entri ini sila baca dulu ok. Hari ke-2 kami di Pulau Bidong sangat ohsem. Ada aktiviti memancing di laut dalam dan aktiviti jungle trekking dan lawatan ke tapak penempatan warga Vietnam yang pernah menetap di situ beberapa tahun lalu. Seriously aku baru tahu Pulau Bidong mempunyai sejarahnya yang tersendiri. Pulau Bidong pernah menjadi penempatan warga Vietnam.Sampai sekarang ada lagi peninggalan mereka macam kubur, tapak bangunan dan patung.

 

kaki pancing

Aku nak tahu tak masa aktiviti memancing tu aku mabuk laut. haha gelakkan diri sendiri. Sah-sah la ikan pun tak dapat. Firstime aku join aktiviti macamnie beb. Mula-mula memang ilek-ilek lagi memancing dengan seronok sekali. Then mula la aku rasa pening dan loya. Nak muntah pun ada. Aku bagi pancing aku dekat orang lain. Aku baring terus atas kapal. kahkah. =p

 

Tengok gambar kat atas seronok Amir dapat ikan. Sekali dapat bukan seekor tapi dua ekor kau. Aku paling kagum dengan Aslina la sebab dia dapat ikan kemain banyak. Ada la dalam 5 ekor kalau tak salah kan Aslina ? Aku tak tahu la Aslina tu pakai umpan apa. Papepun, aktiviti memancing akan jadi lagi seronok kalau aku tak mabuk laut then dapat ikan 10 ekor. heh.

 

Lepas dapat ikan 15 ekor, masa memancing pun dah tamat. Kitorang dibawa ke melawat tapak peninggalan warga Vietnam yang pernah menetap di Pulau Bidong berpuluh-puluh tahun yang lepas. Masa tu aku belum lagi dilahirkan. Kau nak tahu cerita disebalik penempatan warga Vietnam nie kau tanya Amir. Story yang dia buat pasal Penempatan Vietnam masuk paper haritu. Kemain eksaited lagi dia.

 

Pulau Bidong

Hutan belakang kitorang itulah tapak penempatan warga Vietnam. Korang nampak tak mercu tanda tinggi belakang kitorang tu yang sebelah kanan ? Haa, itulah antara binaan diorang yang masih teguh sehingga sekarang. Aku ada bergambar dekat situ tapi Amir tak kasi pun gambar tu dekat aku. Biasalah aku pakai kamera ehsan orang je. Takde kamera sendiri. Kakak paling kanan dalam gambar diatas merupakan kakak angkat Aslina dan Amir. Cantik angat kakak angkat korang. aherher.

Pulau Bidong

 

Kalau korang nak tahu, pasir dekat gambar bawah nie halus gila. Semangat aku turun bawah semata-mata nak pergi sentuh pasir halus itu. Pantai dia pun sangat CANTIK. Air jernih bukan main lagi. ALLAHUAKHBAR !  Dapat snorkeling sini memang best nie. aha.

Pulau Bidong

Jungle trekking kat Pulau Bidong nie boleh tahan letih dia. Tempat kitorang berhenti masa jungle trekking yang ada pokok menjalar besar macam buai tu sangat unik. Aslina dengan Amir siap bergambar lagi situ. Tapi gambar tu takde. Sedeh kan. Semua gambar takde nak tunjuk dekat korang. Pasnie kalau nak pergi program wajib bawak kamera sendiri. =p

 

Pulau Bidong

Bersama geng media prima Kuala Lumpur dan Bernama Kuala Lumpur sebelum berangkat pulang ke jeti Marang. Korang sangat sporting. Kenal 2 hari pun dah boleh bergurau macam kenal 2 tahun tau. Siap janji nak belanja aku lagi tu kalau aku pergi Kuala Lumpur kan Raffi. Harap Raffi baca blog aku lol. Biasalah sporting. Nama pun orang media kan. =p

 

Harap tahun depan boleh join lagi program nie. Dengar kata setiap tahun diadakan program camnie dekat Pulau Bidong sana. Terima kasih urusetia program yang cantik kacak bergaya tu sebab incharge kitorang sepanjang program.

 

Aslina suka sangat dengan abang urusetia yang pakai t-shirt 7 dalam gambar bawah ini. Kan Aslina ? Haha. Tahniah buat Nik yang dah habis praktikal di Bernama. Semoga cepat-cepat dapat kerja. Panjang umur kita jumpa lagi.

Pulau Bidong

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved