ads

Sabtu, 29 Disember 2012

13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


ASAL USUL HANTU TENTERA JEPUN | Military of Malaysia

Posted: 29 Dec 2012 01:32 AM PST

SATU LAGI ARTIKEL DARI SAHABAT SAYA, FAISAL   9W2WBT
SALAM  SEJAHTERA….
Bertemu lagi kita di dalam membicarakan tentang sejarah bangsa Malaysia yang makin lama makin dirasakan pupus oleh saya kerana kejahilan anak muda kita  yang tidak mahu mempelajari sejarah negara dan gagalnya orang orang lama kita mengajar teladan yang baik yang diterima hasil daripada susah payah di "sabun"  dan di  "lempang" mukanya oleh "si katik" tentera Jepun.

Dalam mempersoalkan kisah yang berlaku hampir  70 tahun yang lampau, saya pada kali ini ingin mengimbas kembali beberapa kisah yang saya dapat dari arwah datuk saya dan juga beberapa kisah dari kawan kawan saya yang mengkaji tentang imperialis jepun ini.

Banyak persoalan timbul dari kisah kisah ini, tetapi apa yang saya ingin highlight pada kali ini ialah resort -resort terakhir para pelancong timur yang tidak diundang ini dan dimanakah lokasi lokasi sebenar resort terakhir mereka ini.

Saya rasa terpanggil untuk berkongsi kisah kisah ini dengan tuan tuan pembaca setia blog Military of Malaysia agar sejarah bangsa tidak hilang dan beberapa perkara mistik yang patut dikaji kesahihannya.

Penulisan saya ini bercampur antara sejarah dan alam mistik. Saya pasti ada beberapa fakta disni yang tuan tuan pernah merasai, mendengar dan juga melalui pengalaman tersebut.

Di dalam pencarian saya mengenai emas emas di semenanjung, tidak dapat lari dari soalan " Bro.. hang tau tak pasal emas yamashita?'  Kat mana boleh jumpa? Betul ke ada emas ni? Kenapa tak pernah jumpa walau disebut sebut? Siapa yang jaga?

Saya merujuk kepada beberapa artikel Tn Hj. Shah Paskal berkenaan "penjaga penjaga setia"  yang disebut sebut  dan ada askar askar kita dan orang awam berjumpa secara tak sengaja dengan mereka ini.

1.       Semasa tentera jepun mendarat di pertama kali di Pantai Kuala Pak Amat jam 4.ooam 8 Disember 1941, berkekuatan 3 batalion tentera jepun menjejak kaki mereka di pantai tersebut yang diketuai oleh Leftenan Kolonel Nakamura. Dianggarkan seramai 5600 askar jepun berjaya dalam misi tersebut walau ditentang hebat dari tentera British bangsa India  dari pasukan 3/17 th Dogras (Dogra Regiment).

2.       Pasukan kedua mendarat diketuai oleh Mejar Kausi dan pasukan ketiga diketuai oleh Mejar Jeneral Hiroshi Takumi dan Kolonel Yashio Nasu agak lewat sikit kerana diserang oleh kapal terbang British Australia jenis Hudson dari pasukan No. 1 Squadron RAAF (Royal Australian Air Force) dari airport Kota Baharu Pengkalan Chepa dan jenis Vickers Vildebeeste yang tiba dari base Gong Kedak dan Base Lalangluas di Machang.

3.       Ok, sekarang ni persoalan saya ialah, betapa ramai askar jepun mendarat..dan terbunuh, pernah atau tidak tuan tuan pembaca blog MOM ini mengetahui di mana lokasi mereka di simpan atau di istirehatkan di resort-resort (bunker) yang mereka bina?  Silap silap ada yang kecut perut atau seram bila dah tahu di mana mereka 'berehat' setelah perang. He He He He…

hantu jepun Head of Dead Japanese Soldier Hanging from Tree
4.       Ok itu klue nya… persoalan seterusnya ialah.. pernah atau tidak rakan rakan blog ni yang terserempak dengan hantu Jepun?  Kenapa hantu hantu ini sering kali dikatkan dengan kawasan atau tapak tentera Jepun tinggal?  Mungkin ada yang kata saya ni mengarutlah,, bohong lah, tipu lah, mana ada hantu jepun…

5.       Tapi kalau saya bagitau bahawa orang jepun juga amat percaya akan kuasa roh / mistik ?  Tak faham? Boleh rujuk artikel sejenis batu yang di simpan di bawah reservoir di negara selatan oleh Tn. Hj Admin kita…

6.       Ok saya jelaskan. , tentera jepun sememangnya amat kuat pegangan kerohanian mereka. Mereka percaya bahawa mereka pasti akan hidup kembali dan akan berada semula di tempat mereka terbunuh. Sebab itu mereka sanggup hara kiri… (Agama Shinto)

Ada juga, mayat asker Jepun yang jadi makanan kawan sendiri

Ada juga, mayat asker Jepun yang jadi makanan kawan sendiri

7.       Oleh itu, mayat mayat askar mereka yang jumlah yang ramai itu sebenarnya tiada dikuburkan.  Sebenarnya mereka itu di bakar bersama dengan tanah tanah liat dan dijadikan batu bata untuk membina bangunan dan juga markas mereka. Campuran batu bata ini boleh di lihat hampir setiap monumen atau bangunan yang diduduki oleh Jepun.

8.       Kenapa?  Mereka percaya bahawa roh roh askar ini akan sentiasa bersama menjaga bangunan itu dan tidak keterlaluan jika saya bagitahu mereka juga penjaga emas yamashita.

WWII-in-the-Pacific-Dead-Japanese-Soldiers-on-a-Tarawa-Beach

9.       Itu sebab jika ada tapak tapak sekolah lama yang didirikan bangunan baru seperti asrama pelajar, sering kali diganggu oleh askar yang sedang kawad lah, ronda lah,, bawa rantai lah, takde kepala lah… sehinggakan orang kampung juga membicarakannya dengan mengatakan itu kawasan Jepun, kubur Jepun, kem Jepun dan sebagainya.

10.   Hospital tempat saya bertugas dahulu juga sentiasa diganggu oleh tentera yang tak balik kampung ni. Itu resort mereka.  Saya ada juga terbaca dari artikel MOM ni yang mengatakan batu satu bangunan yang mempunyai darah dan tulang. Saya lupa artikel yang mana. Tapi itu menjawap persoalan artikel tersebut bagaimana darah dan tulang di dalam batu bata bangunan tersebut.  Harap admin bagitau artikel yang mana.

11.   Apabila membicarakan tentang emas yamashita pula, semasa jepun menjajah kita, semua harta emas ini dilebur dan dibawa balik ke Jepun. Itu sebab jepun punya duit, nilainya amat kuat kuasa beli dia fasal stok emas yang dirampas. Tetapi bagaimana pula dengan emas yang gagal dibawa balik kerana perang tamat?

jepun-mampus jepun+bunker

12.   Mereka menggali tergesa gesa dan menanam semua emas tersebut di lokasi yang mereka duduk tetapi ia di "jaga" oleh penjaga penjaga setia ini.  Bagi orang biasa. Mengarutlah cerita ni… tapi bagi "goldhunter"  di negara kita ni, perkara biasa .

13.   Cuba tuan tuan fikir… soal nampak hantu Jepun, di mana mana di bicarakan orang. Ada yang pernah jumpa dan ada yang pernah dirasuk dan sebagainya. Di mana lokasi kejadian tu? Tentulah di kawasan mereka duduk dan kem-kem mereka. Tapi di mana?  Pecahkanlah batu bangunan tu.. ambil dan lihat kemungkinan ada tulang yang bercampur dengan batu bata itu.  Itulah penjaga setia mereka.

jepang

Artikel ini adalah artikel yang dicampur dari pengalaman saya, arwah datuk datuk saya, dan para pengkaji sejarah Jepun.

Terpulang untuk mempercayai atau tidak tetapi kalau sebut hantu Jepun semua orang tahu.

Mana kubur?  Itu bangunan Jepun laa… ada berani tidur dalam bangunan dia malam malam?
Siang hari pun berkawad di Memorial Perang Jepun di Batu Maung, Pulau Pinang, apa lagi pada waktu malam (pengalaman saya itu). Lintang pukang kami cabut lari gara gara mencari emas Yamashita.

Sekian dari Faisal 9W2WBT

Banjir: Jalan-jalan yang ditutup <b>di</b> Terengganu | Dungun Online <b>...</b>

Posted: 26 Dec 2012 12:28 AM PST

KUALA TERENGGANU 26 Dis. – Laluan di 22 lokasi melibatkan enam jalan Persekutuan dan 16 jalan negeri di tujuh daerah di negeri ini dinaiki air dan sebahagian besar ditutup kepada semua kenderaan hari ini.

Jalan yang ditutup kepada semua kenderaan kerana dinaiki air antara 0.5 meter hingga 2 meter termasuklah Jalan Bukit Diman-Felda Tersat,

Jalan Utama Mengkawang-Tersat, Hulu terengganu.

Dua lagi jalan utama yang ditutup ialah Jalan Gong Kedak di Besut, Jalan Felda Neram 1 dan Jalan Cukai-Air Puteh di Kemaman.

Jalan-jalan negeri terlibat ialah Jalan Permaisuri-Hulu Seladang di Setiu,

Jalan Matang/Nibong/Kuala Telemong, Jalan Kg. Kejil-Kg. Bukit Perah, Jalan Batu 24/Pengkalan Ajal, Jalan Kuala Berang-Ajil di Hulu Terengganu.

Juga Jalan Jerteh/Pasir Akar-Keruak, Jalan Jabi/Oh/Pasir Akar Besut,

Jalan Tepus-Kuala Jengai di Dungun; Jalan Teladas, Jalan Kemasik/Air Jernih/ Ibok/Paman di Kemaman.

Lain-lain ialah Jalan Kerteh-Batu Putih, Jalan Kijal/Chengal Besar/Pondok Limau dan Jalan Pelatoh (Kg. Pelatoh) di Kemaman. – UTUSAN

Update: Jalan Bukit Besi-Dungun

image

. – 1DUNGUN.COM

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Banjir semakin pulih <b>di</b> Pahang, Kelantan dan <b>Terengganu</b> <b>...</b>

Posted: 28 Dec 2012 04:16 PM PST

Posted on December 29, 2012, Saturday

KUALA LUMPUR: Keadaan banjir di Pahang, Kelantan dan Terenganu semakin pulih dengan jumlah mangsa yang dipindahkan terus menurun, pagi semalam.

Menurut portal rasmi kerajaan negeri berkenaan, jumlah terkini mangsa yang dipindahkan ialah 22,093 orang berbanding 23,235 malam kelmarin.

Seramai 410 mangsa dicatat pagi ini di Pahang berbanding 435 orang malam kelmarin, sementara Kelantan merekodkan 6,457 orang berbanding 7,000 orang malam tadi dan di Terengganu, seramai 15,226 mangsa berbanding 15,800 orang.

Di PAHANG, Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Ibu Pejabat Polis Kontinjen negeri berkata seramai 366 mangsa daripada 91 keluarga dari enam buah kampung ditempatkan di daerah Kuantan iaitu di SK Galing, Balai Raya Kampung Soi, Balai Raya Kampung Pahang dan SMK Gudang Rasau.

"Manakala, baki 44 orang daripada sembilan keluarga ditempatkan di SK Sinar Mutiara di daerah Pekan," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Katanya, semua jalan utama di negeri itu boleh dilalui oleh semua kenderaan dan tiada kemalangan jiwa dilaporkan di Pahang sehingga kini.

Di KELANTAN, seramai 6,457 mangsa banjir dari lebih 2,000 keluarga ditempatkan di 24 pusat pemindahan iaitu di Pasir Mas (3,775 orang), Tumpat (2,467), Kota Baharu (197) dan Pasir Puteh (18).

Menurut portal rasmi kerajaan negeri, selain Sungai Golok, semua paras air sungai utama yang lain telah susut ke paras normal.

Portal itu juga melaporkan bahawa tiada kemalangan jiwa dilaporkan di Kelantan dan cuaca pada pagi semalam adalah cerah.

Zon bebas cukai di pekan Rantau Panjang dilaporkan masih lagi digenangi air dan sebahagian besar peniaga di zon itu masih menutup perniagaan mereka.

Di TERENGGANU, semua pusat penempatan di daerah Besut telah ditutup dan semua mangsa banjir dibenarkan pulang lewat petang semalam berikutan air telah surut.

Jurucakap Majlis Keselamatan Negeri (MKN) berkata baki mangsa terakhir di Besut yang dibenarkan pulang semalam adalah 31 orang dari 5 keluarga.

Beliau berkata banjir di daerah lain seperti Setiu, Kuala Terengganu, Marang dan Hulu Terengganu kian surut kecuali daerah Kemaman dan Dungun yang sebaliknya bertambah buruk.

Sehingga 8 pagi semalam, Kemaman mencatatkan mangsa tertinggi yang dipindahkan iaitu seramai 11,106 membabitkan 2,563 keluarga dan Dungun 4,120 orang (1,021 keluarga).

Sementara keadaan di daerah lain beransur baik dan mangsa yang berada di pusat penempatan semakin kurang dengan Kuala Terengganu (987 orang), Setiu (96), Hulu Terengganu (77) dan Marang (27) orang.

Sehingga kini, 68 pusat penempatan banjir masih beroperasi iaitu di Dungun (36), Marang (satu), Kemaman (21), Kuala Terengganu (enam) dan masing-masing dua di Hulu Terengganu dan Marang. — Bernama

Dalam pada itu, Jalan Felda Neram di Kemaman ditutup kepada semua kenderaan kerana tanah runtuh dan Jalan Tepus ke Kuala Jengai, Dungun iaitu Km 14 juga ditutup pagi ini kerana dinaiki air.

Banjir di Terengganu telah meragut lima nyawa setakat ini. — Bernama

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

13 di batu rakit - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di batu rakit - Google Blog Search


PAS DUN <b>BATU RAKIT</b>: SEKITAR KHATAN PERDANA <b>BATU RAKIT</b>

Posted: 17 Nov 2012 05:46 AM PST


17 NOVEMBER 2012 - Badan Kebajikan Batu Rakit terus berbakti kepada rakyat di Dun Batu Rakit. Majlis Khatan Perdana 2012 ini telah disertai 60 orang peserta. Kehadiran peserta kali amat membanggakan walaupun pada masa yang sama umno juga mengadakan majlis khatan. Mengikut Tn.Hj. Shamsuddin Wahab selaku Pengerusi Badan Kebajikan Batu Rakit majlis khatan ini merupakan salah satu cara yang sedang dipraktikkan oleh PAS untuk melaksanakan Negara Berkebajikan. Paling utama PAS bukan sahaja sebuah parti politik tetapi juga merupakan satu badan kebajikan yang berkhidmat untuk keselesaan rakyat. Tn.Hj Ghani Ambak (bekas MP Parlimen Setiu) dalam ucapan perasmian amat yakin PAS adalah sebuah parti atau jemaah ISLAM yang benar-benar menepati kehendak ISLAM. Beliau mengucapkan tahniah kepada MTD Batu Rakit kerana berjaya membentuk satu gerakan kebajikan yang menepati ajaran ISLAM. Beliau amat berharap agar terus dapat bersama-sama rakyat di Batu Rakit untuk membantu selagi berdaya.

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


Off to Kelantan……. Banjir <b>di Jerangau</b>….. | "The longest journey <b>...</b>

Posted: 28 Dec 2012 04:54 PM PST

Seperti biasa lah kan, apa yang kita rancang selalunya tidak menjadi. Sob sob. Tengahari, after breakfast pada 25hb yang lepas aku dan Mish menggigihkan diri drive ke Rantau Panjang, Kelantan, walaupun hujan sendu di Jerangau melanda tanpa henti. Bila masuk sempadan Kelantan aje, matahari terus bersinar indah gittew, cuaca daripada mendung+hujan ke cerah+mengalukan kedatangan kami. ceewah..

Tapi bila dah sampai di jalan nak masuk ke Rantau Abang tu plak, Sg Golok melimpah limpah ke jalanraya. Harem sgt. Terpaksa berpatah balik ke Kota Bharu sahaja. Shopping lite2 di Wakaf Che' Yeh ajor.

28762_4216624973911_49098265_n

Kat sini banyak jual barangan berasaskan kain2, baju2, tudung2 paling banyak, seluar jeans etc. Dapatlah aku beli sepasang jeans dan sehelai throw yang comel. Klo nk shopping untuk raya memang murah2 dan berbaloi2 la shopping sini, cuma barangan jualan kurang bervariasi. lol. Dari jam 7.30pm smpai jam 9pm aje pusing2 kt situ. Then, balik ke Jerangau.*hajat x kesampaian nk shopping di Sg. Golok

Bila dah sampai kawasan Jerangau, adalah kat simpang nk masuk ke rumah Mish, banjir sendu melanda kawasan kampung tu. Terkezutt mak. * first jadi mangsa banjir. Nasib baik penduduk kampung dah setup post pengawal dan buat sebaran kt simpang tu, klo tidak tenggelam Isabella I ols. hehe.

So, aku sgt2 stress dan resah, sbb xde bantuan yang datang. Aku ingat ade la balai raya ke, sekolah ke yang dijadikan tempat pemindahan mangsa banjir, tp non ado. Mish lagi resah, esok keje katanya. lol. Aku hairan gak dengan bantuan kat sini, takde sape pon nak tolong mangsa banjir. Mana PBT? bomba ke? ahli RELA? erk.. Mana Dato'? lol

Dah putus asa, tunggu punya tunggu dari pukul 12.30am sampai jam 4.30am, banjir x surut2+bantuan x kunjung tiba, pergilah kami ulang alik ke masjid kepam dan Bandar Dungun, breakfast then, off carik masjid wangi lepak dan tidor sampai jam 1pm. So,daripada duduk melongok macam orang bodoh, kami pun ikut laluan masuk simpang lain, tetapi kena melalui Kuala Terengganu which was almost 3 jam perjalanan.

Bila dah sampai umah Mish, heaven sgt, terus capai towel dan mandi. Pastu terus ke alam mimpi…………….lol

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


Video Pelajar Perempuan <b>Ketengah Jaya</b> Bergaduh <b>Di</b> Surau <b>...</b>

Posted: 17 Oct 2012 01:40 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Video Pelajar Perempuan Ketengah Jaya Bergaduh Di Surau. Uploaded by admin on October 17, 2012 at 4:40 pm ... Masukkan Nama & Email Anda Di Bawah Untuk Download Percuma Serta-Merta. Koleksi Doa. Nama : Email: 0 subscribers ...

13 di ajil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ajil - Google Blog Search


teganuku: Bandar Baru Bakal &#39;Hidupkan&#39; Semula Ekonomi <b>Di Ajil</b>

Posted: 17 Oct 2012 10:14 AM PDT

Bandar Baharu Ajil yang sedang dalam pembinaan dijangka mampu 'menghidupkan' semula aktiviti ekonomi di pekan itu yang dikatakan suram sejak Lebuhraya Pantai Timur (LPT) mula beroperasi akhir tahun lalu.

Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Ajil Datuk Rosol Wahid berkata ada peniaga mengadu perniagaan mereka merosot hingga 40 peratus apabila jalan alternatif Jerangau-Jabor tidak lagi menjadi pilihan utama pengguna yang lebih selesa menggunakan LPT.

"Bandar Baharu Ajil yang menelan belanja RM4 juta akan menjadi pusat sehenti yang menempatkan 70 lot kedai dua tingkat, medan selera, stesen bas dan teksi dijangka siap awal 2014," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan Tabung Amanah Masyarakat Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) di Kampung Landas di Hulu Terengganu, semalam.

Bandar Baharu Ajil itu kelak dijangka mampu menarik pelabur ke pekan ini, katanya.

Mengenai penempatan Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) di Bukit Ara, Rosol berkata ia adalah penempatan tersusun yang mampu menampung 100 keluarga.

Pengurus Besar Ketengah Wan Mat Amin Wan Daud berkata Ketengah memperuntukkan sebanyak RM800,000 kepada 3,416 penduduk wilayah itu yang layak menerima bantuan pada tahun ini.

"Tahun ini menyaksikan peningkatan sumbangan ke dalam tabung berkenaan sebanyak RM100,000 berbanding RM700,000 yang kita serahkan kepada orang miskin pada tahun lalu.

"Sumbangan ini adalah hasil keuntungan anak-anak syarikat Ketengah dengan sumbangan terbesar adalah dari syarikat perladangan milik kami," katanya.

 Pada majlis itu, seramai 81 penduduk miskin menerima RM300 setiap orang manakala 245 anak yatim dan pelajar miskin pula menerima RM100 atau RM200 seorang.

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


Kristal Yang Indah <b>di Pulau Wan Man</b> - terengganu yang kukenali

Posted: 29 Sep 2010 06:53 AM PDT

Keunikan 76 – Kenali Masjid Kristal Terengganu (sambungan TTI)
Masjid yang terkenal di negeri Terengganu ini terletak di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu.  Mercu tanda yang menjadi ikon bagi Taman Tamadun Islam (TTI) ini diperbuat daripada kristal kaca dan keluli menjadikannya unit dan istimewa.
Ia dibuka secara rasminya oleh Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 8 Februari 2008.
Bandar Kuala Terengganu yang diisytiharkan sebagai bandaraya pada 1 Januari sebelum itu diserikan lagi dengan perasmian Masjid ini.  Keindahannya telah menarik perhatian pelancong tempatan dan luar negara untuk datang ke negeri Terengganu, Malaysia ini.
Masjid yang mempunyai keluasan 2,146 meter persegi boleh memuatkan 700 jemaah pada satu-satu masa ini merupakan masjid pintar pertama di Malaysia.  Ia dilengkapi dengan kemudahan untuk mengakses internet dengan liputan WIFI bagi membolehkan pembacaan al Quran elektronik.
Masjid yang cantik di bahagian luar dan dalam ini mempunyai kombinasi warna yang harmoni iaitu putih dengan warna kristal keemasan disulami permaidani merah lembut menutupi bahagian lantainya.
Tidak dapat hendak digambarkan dengan jelas hanya dengan kata-kata dan tulisan, melainkan anda datang ke sini dan melihat sendiri apa yang penulis ingin gambarkan. 
Foto-foto yang sempat dirakamkan ini mungkin boleh menterjemahkan sedikit sebanyak apa yang penulis ingin katakan.  Mari kita lihat……………..
Pelajar SMAASZA (anak didik) bergambar di hadapan Masjid Kristal
Info Penting
Cara untuk datang ke sini
- Bas Cas Ligas (Bas Bandar) yang berlepas dari Taman Shahbandar
Kuala Terengganu setiap hari
seawal jam 6 pagi hingga 10 malam.
- Teksi bagi yang datang dari Lapangan Terbang Sultan Mahmud atau
Stesyen Teksi di Kuala Terengganu
- Bot Penambang yang bertolak dari Jeti Shahbandar Kuala Terengganu
 Untuk Pertanyaan boleh hubungi
TTI Management Sdn. Bhd
Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man,
Losong Panglima Perang, 21000 Kuala Terengganu, Malaysia
Tel : 609 6278888    Fax : 609 6309020
Web : www.tti.com.my

CUTI-CUTI KE PULAU WAN MAN
BAWA KELUARGA MELIHAT KEINDAHAN SENIBINA
MASJID KRISTAL 

13 di wakaf tapai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


homestay <b>di wakaf tapai</b> dan ajil - Homestay wakaf Tapai dan Ajil

Posted: 15 Dec 2012 08:35 AM PST

[unable to retrieve full-text content]homestay di wakaf tapai dan ajil. HOMESTAY TAMAN TAPAI INDAH ( WAKAF TAPAI DAN AJIL). Untuk penginapan murah dan selesa di Terengganu - sekitar Ajil dan Wakaf Tapai. RM 120.00 untuk 1 malam. RM 110.00 ...

13 di kuala berang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala berang - Google Blog Search




ronda-ronda kuala lumpur - sekolah kebangsaan <b>kuala berang</b>

Posted: 20 Nov 2012 03:07 AM PST

Bermula pada 1 Oktober 2012 hingga 4 Oktober 2012, seramai 42 orang murid gabungan tahun 6 dan tahun 4 telah bersama mengikuti Lawatan Sambil Belajar ke Kuala Lumpur anjuran Unit Kaunseling SK Kuala Berang.
Mengikuti pakej lawatan di bawah kendalian Keretapi Tanah Melayu Berhad, lawatan ini menjadi sesuatu yang amat rileks dan santai.  Pegawai KTMB yang mengendalikan SK Kuala Berang iaitu Encik Anuar bin Abdullah memudahkan dan melicinkan perjalanan lawatan apatah lagi dengan 'tourist guide' yang cukup sporting dan peramah iaitu Encik Suraji.  Seronok bersama mereka di sepanjang lawatan.
Kami bertolak dari SK Kuala Berang menaiki bas ke Stesen Keretapi Tanah Merah pada jam 2.30 petang.  Keretapi bertolak dari Stesen KTMB Tanah Merah jam 7.45 malam dan tiba di KL Sentral jam 8.00 pagi.  Pengalaman menyeronokkan buat murid-murid yang pertama kali menaiki keretapi.
Perjalanan pulang bermula dengan menaiki keretapi di KL Sentral jam 7.30 malam dan tiba di Stesen KTMB Tanah Merah jam 11.30 pagi.  Alhamdulillah, perjalanan yang panjang yang terpaksa ditempuhi ini berakhir dengan selamat berkat izin Allah s.w.t.
Sesungguhnya, SK Kuala Berang amat berbesar hati menerima layanan yang amat memuaskan daripada KTMB juga daripada penaja-penaja yang telah menaja semua makanan sepanjang kami berada di Kuala Lumpur iaitu Kementerian Belia dan Sukan, Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian Pelajaran.






Encik Suraji - tourist guide

13 di chukai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di chukai - Google Blog Search


4 Beranak Rentung Bertembung Bas Ekspres <b>Di Chukai</b> – Terbakor <b>...</b>

Posted: 24 Dec 2012 01:12 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Sangat menyayat hati melihat keadaan semua mangsa yang rentung, termasuk hancur seluruh badan.

Errah Najwa: Char Kuey Teow Sedap <b>di</b> Bandar <b>Chukai</b>, Kemaman

Posted: 08 Dec 2012 11:28 PM PST

Assalamualaikum

Kedai ni tak tahu lah dah berapa lama menapak dekat Chukai ni. Aku dah perasan lama dah cuma keinginan aku nak pergi sini tak pernah ada. Aku susah sikit kalau dah suka kedai tu, kedai tu jelah aku makan. Nak tukar tu tunggu aku jumpa kedai yang lagi sedap.

Balik tempoh hari, i dan family pergi pekena Char Kuey Teow. Plan awal nak makan steamboat, pergi-pergi kedai tutup. Lepas tu gerak lagi ke bandar nak pergi kedai nyamuk (Warung Nasi Lemak Mak Ani or Bawah Lembah namanya) yang femes amos di Chukai ni tapi malang sekali kedainya pun tutup jugak. Asal semua kedai aku nak pergi makan ni tutup haaa. Dahlah aku mengidam giler kat Mee Sup dia yang sedap pedas amat tu.
Entah camana jalan lagi depan singgahlah kedai Char Kuey Teow ni, dekat simpang nak masuk Mak Chili sederet dengan Klinik Wan Maihan kalau tak silap.

Sejak sebulan belakangan ni, aku buang tebiat hari-hari mau pekena sirap ais. No more Milo ais, Neslo Ais, Teh Ais dalam kamus hidup aku sejak sebulan ni. Tak tau kenapa maybe sirap dapat hilangkan dahaga kot. Aku ni hari-hari kuat minum air, so salah satu air yang tak muak ialah Sirap Ais. Nikmat yer nak nak time tu tengah haus amat.
Ok, berbalik pada menu utama. Dah nama kedai ni, Restoran Char Kuey Teow ko jangan mimpi lah nak order nasi goreng lauk tomyam ke apa-apa lah. Yang ada only Char Kuey Teow. That's it.! Tuh abang-abang ni nak siapkan order kami.
Char Kuey Teow ni kan buat satu-satu. So, nak siap nya tunggu turn lah yer. Mari kita isi masa senggang dengan berpoyo-poyo depan camera handphone cikaro.
Ini Char Kuey Teow Kerang sahaja-sahaja. Memula sampai ingat yang aku lah ni. Aku nak pegang dah sudu tu, sekali pelayan dia cakap maaf silap. Rupanya meja lain. Diambilnya balik. Tapi sempat jugak aku snap sekeping even blur. 
Sampai jugak akhirnya. Memang sedap. Sampai sekarang aku boleh rasa kesedapannya. Lagi pulak tengok gambar ni, bekeroncong perut aku. Udang dia tok sah cakap lah, banyak ok. Kerang dia plak besar-besar. Tak kedekut bahan-bahan cuma aku tak tahu lah pulak harganya berapa. Lupa nak tanya abah.
Mau lagi...............!!!!!!!!!!Balik kampung nanti pasti terjah lagi.
Abah. Radix dan segala mak nenek 3 in 1 dan seumpama dengannya tak boleh dipisahkan. Padahal dekat rumah dah berlambak pergi kedai pun itu jugak yang dipesan. Najwa pulak pesen tak makan makanan yang pelik. Pelik hape pun aku tak tau. 
Lagi sekali. Bila aku nak makan niha.
Adik bujang gue yang masih di bawah umur. Haha, baru 18 nih. Kerja pun dah good, gaji pun ada good cuma mood bergambar dia ni bila nak good nih. Dia pantang betul aku snap gambar dia time makan.
Budak Najwa yang tahu makan Nasi Ayam je kerjanya. Manala nak makan kuey teow segala ni. Jadi, terpaksalah order burger ayam 2. Lagi satu untuk adik i lagi sorang. Kalau kuat makan itulah orangnya. Cehh, sedap je aku mengata orang, diri sendiri tak sedar.

di negeri terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri terengganu - Google Blog Search


teganuku: Kerosakan Bumbung Masjid <b>Negeri Terengganu</b> Dalam <b>...</b>

Posted: 22 Dec 2012 01:28 AM PST


Kerosakan struktur bumbung yang menyebabkan kebocoran di Masjid Negeri Terengganu iaitu Masjid Sultan Zainal Abidin di Kuala Terengganu kini dalam perhatian kerajaan negeri.

Pengerusi Lembaga Pengurusan masjid itu Wan Nawawi Wan Ismail berkata Anggota Jawatankuasa (AJK) telah menyerahkan laporan kerosakan itu kepada pihak kerajaan negeri dan berharap masalah itu dapat diselesaikan secepat mungkin.


"Kita harap masalah ini dapat diatasi pada tahun depan supaya jemaah yang datang ke sini dapat melakukan ibadah mereka dengan selesa," katanya kepada Bernama selepas merasmikan Program Penutup Jilul Quran kelmarin.

Wan Nawawi yang juga Pegawai Daerah Kuala Terengganu berkata masalah kebocoran bertambah teruk jika berlaku hujan lebat, terutama ketika musim tengkujuh sekarang.

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved