ads

Jumaat, 26 Ogos 2011

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


<b>Rantau Abang</b> | Berita Harian Online

Posted: 04 Mar 2011 04:50 AM PST

var _gaq = _gaq || []; _gaq.push(['_setAccount', 'UA-15063139-1']); _gaq.push(['_trackPageview']);

(function() { var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s); })();

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


Nipah cruise <b>di Seberang Takir</b> | Darul Iman

Posted: 20 Apr 2011 08:32 PM PDT

Oleh FAUZI MOHD – utusanterengganu@utusan.com.my

Pembinaan jeti memudahkan pengunjung menyusuri sungai di Seberang Takir. – utusan/AZLAN BAHRUM

KUALA TERENGGANU 20 April – Seberang Takir lebih dikenali sebagai kawasan penempatan nelayan, keropok lekor dan juga tanah kelahiran penyair ternama Terengganu, Allahyarham J.M Aziz.

Ia dipisahkan dengan pusat bandar raya oleh Sungai Terengganu namun, penduduknya dihubungkan dengan jambatan dan juga bot penambang.

Rimbunan pohon-pohon nipah meliar melatari tebing, mencorakkan alam semula jadinya dan tumbuhan itu lazimnya mampu menyumbang ke arah kegiatan sosio ekonomi tradisional.

Tumbuhan itu boleh digunakan untuk menghasilkan atap nipah, tikar, nira dan rokok daun dan ia menjadi habitat semula jadi pelbagai spesies hidupan lain seperti ikan, ketam, biawak, tuntung dan kera.

Tentunya, Seberang Takir boleh dieksploit sebagai salah satu daya tarikan pelancong dan sehubungan itu, bagi memangkin potensinya dan menarik penglibatan masyarakat setempat, usaha yang lebih meyakinkan diambil.

Sebuah taman rekreasi dan jeti Tebing Tinggi diwujudkan untuk kemudahan dan keselesaan yang sudah siap dibina oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) dengan kos RM290,000.

Perasmian kedua-dua kemudahan itu disempurnakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seberang Takir, Ahmad Razif Abdul Rahman, kelmarin.

Ahmad Razif berkata, beliau mengambil inisiatif untuk membangunkan satu produk pelancongan yang dilihat 'mundur' tetapi sebenarnya cukup berpotensi termasuk bagi kegiatan menyusuri kawasan hutan nipah dengan bot pengusaha setempat.

"Langkah memperkenalkan keunikan hutan nipah serta pendedahan terhadap kepentingannya bertujuan memperkenalkan pilihan destinasi berbeza bagi mereka yang suka aktiviti rekreasi dan lasak.

"Dengan memasukkan aktiviti 'nipah cruise', ia mampu memberi pulangan kepada masyarakat setempat melalui perjalanan sejauh lebih satu kilometer," katanya.

Taman dan jeti yang dibangunkan telah menukarkan kawasan yang dahulunya dikatakan tempat terpencil kepada lokasi pelancongan dan riadah.

Taman di pinggir jeti itu turut dilengkapi dengan jeti, parkir, gerai dan kawasan lapang yang sesuai untuk pelbagai aktiviti masyarakat setempat.

Dalam pada itu, beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri mempelawa agensi pelancongan, pengusaha penginapan dan inap desa menjadikan lokasi itu sebagai produk baru untuk dikunjungi.

Katanya, pelbagai produk pelancongan boleh diterokai di sepanjang laluan teduhan nipah itu seperti demonstrasi dan penjualan produk berasaskan nipah di samping makanan hasil laut.

Ia bagi memberi peluang kepada pengunjung melihat aktiviti harian masyarakat terdahulu seperti menganyam atap daun nipah, membuat manisan dari air nira serta memproses daun rokok.

Tambah Ahmad Razif, kerajaan negeri turut menambah peruntukan sebanyak RM700,000 lagi bagi membina dua buah restoren terapung berhampiran taman berkenaan sedikit masa lagi.

Apabila siap kelak katanya, pengunjung diberi pilihan untuk menikmati makanan laut seperti sotong, udang dan ikan bakar di atas bot sambil menyusuri sungai itu.

Di samping itu, pihak Jabatan Pengaliran dan Saliran negeri turut memperuntukkan RM100,000 bagi membina laluan pejalan kaki yang lebih selesa dan selamat untuk kanak-kanak.

"Masyarakat setempat perlu menghargai keindahan alam semula jadi yang masih belum tercemar dan inilah cara terbaik untuk kita lakukan agar ia mampu menjadi tatapan generasi akan datang.

"Begitu juga dengan aktiviti ternakan ketam nipah turut boleh dikomersialkan menjadi tarikan pelancongan serta pakej memancing, berkayak dan mendayung sampan tradisional," ujarnya.

Advertisement

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


Bicara Hatiku...: kerja kebajikan <b>di PAKA</b>, trg

Posted: 01 Jul 2011 05:55 AM PDT




salam hai kwn3...

pada tanggal 30.6 hari khmis..ktorg k rumah en rosdin utk bt kerja kebajikan. seperti biasa, rumah y benar2 terpilih dan layak akan diberi sumbangan..
seperti mknn harian, klgkapan rumah,membina tandas baru dan bilik air, dan mmbt tngga.
alhamdulillah dengan kerjasama bersama rakan2 yang sgup meluangkan masa kerja kbajikan selesai sblm matahari terpacak ats kepala..

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


faraa&#39;s blog.,.: Berbuka <b>di Besut</b>....

Posted: 21 Aug 2011 10:58 PM PDT

Bismillahirahmanirahim... Assalamualaikum..
aaahahaha~
baru2 ni, aku g berbuka pose d besut..
kali ni jauh sket.. saje nak jenguk2 set2 besut guane cter..
trimas la kat mazirah ngn faiz c0z jemput aku ngn fida dri jauh..
perjalanan yg sgt ser0n0k.. lagi2 kat blakang l0ri. sron0k sgt..huh..
m0od mcm blik raye je..
asyik2 tunjuk dua jari..b0ring~
lain kali tunjuk 3,4,5,6,7 la pulak..
xp0n 1..
satuuu~!!
ahahaha..
ini lak0nan semata-mata..haha~
lg2 yg sengih lebar ngat tuh..
kerjaaaa!!!...kerjaaa!!..
tahan nafsu... tahan..!!
pengguna yg bijak..
ehh,bukaannn..
ni pengguna wat bij0ookkk nih..
bhahaha~
 pegawai kesihatan..
0tw balik nmpk ni..
cantik.. masjid kayu..xsiap lg ni..
mcm istana zaman silam..
Allahuakhbar.... Allahuakhbar..
j0ommm, serang..!!
melantak habis-habisan..
Alhamdulillah..byk sgt rezeki berbuka kali ni..
hee~ suke!!
=D
ni kace la punyer pasal..
xpasal2 ak makan batu..
nseb baik ak xtelan..
ada ke patut batu campur ngn chewing gum..
aku ni p0n 1, xreti beza..
ingat ade chewing gum bentuk terbaru..
hahaha~
lepas 'traweh'...chihihi~
maen UNO la plak..
asyik ak je kalah..
da brape kali game..ak jgk kalah..       
huhu~
baru je nak lelap,ade plak 0rg ajak mkn pelam..
fuhh..
cerah balik mata sambil tgk cter rapunzel..
lalala~
feeling brun0 mars jap..
~angry bird~
okey.. mekaseh la kat k0rg berdua n lain2..
hmm, da ehem2 xkasi tau p0n..
ak ase, ak la yg last tau pasal k0rang..
c0ngret la ye..
sm0ga bahagia n hepi always..
amin..
=D
back t0 marang..

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Apr 2011 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Apr 2011 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Apr 2011 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Apr 2011 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda jerangau</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Apr 2011 12:00 AM PDT


Persatuan Belia <b>Felda Jerangau</b>: Pertandingan Memancing Terbuka <b>...</b>

Posted: 27 Apr 2011 01:19 AM PDT

Pada 22 April yang lalu telah berlangsungnya Pertandingan Memancing Terbuka FELDA Jerangau anjuran Persatuan Belia (MBFM) Felda Jerangau bertempat di kolam ikan Pok Kob dengan disertai lebih 70 orang peserta. Peserta yang terlibat adalah daripada kampung-kampung sekitar FELDA Jerangau. Turut mengambil bahagian adalah beliawanis yang bersama-sama memeriahkan acara. Yang lebih membanggakan ada peserta yang membawa anak-anak untuk turut sama beriadah. Pertandingan ini turut dimeriahkan lagi dengan acara meneka biji betik yang menawarkan hadiah sebuah basikal beserta hamper. Ikan terberat yang berjaya dinaikkan seberat 3.5 kg. Penyampaian hadiah telah disempurnakan oleh YB Dato' Haji Din bin Adam, Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Bukit Besi. Turut sama memeriahkan adalah Pengurus dan Penolong Pengurus FELDA Jerangau serta Pengerusi JKKK FELDA Jerangau 'A'. Acara ini turut disokong oleh Pejabat JKKR FELDA Jerangau, Pejabat Khidmat Masyarakat Dun Bukit Besi, Pejabat Khidmat Masyarakat Parlimen Dungun Serta Ketua UMNO Bahagian. Diharap pada masa yang akan datang Persatuan Belia (MBFM) FELDA Jerangau terus mendapat sokongan daripada semua pihak agar harapan untuk melihat persatuan ini maju akan terus subur.

Galeri Gambar klik disini

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Persatuan Belia <b>Felda Jerangau</b>: Temu Mesra Warga <b>FELDA Jerangau</b> <b>...</b>

Posted: 27 Apr 2011 12:11 AM PDT

PERIHATIN...Pengurus Besar FELDA Wilayah Terengganu bersama Pengurus Rancangan FELDA Jerangau meluangkan masa melawat warga FELDA Jerangau

Pada 2 Mac 2011 yang lalu Pengurus Besar FELDA Wilayah Terengganu Tuan Haji Malib telah meluangkan masa melawat ke beberapa buah rumah warga FELDA Jerangau bersempena Program Temu Mesra Warga FELDA Jerangau Bersama Pengurus Besar FELDA Wilayah Terengganu. Pada sebelah pagi Pengurus Besar bersama-sama Pengurus Rancangan FELDA Jerangau dan kakitangan beserta Jawatankuasa Persatuan Belia (MBFM) FELDA Jerangau telah meluangkan masa untuk bersama-sama warga felda bagi bertanya khabar serta menyampaikan hamper bagi mereka yang mangalami sakit kronik. Pada sebelah petang pula telah diadakan program dialog bagi merungkaikan persoalan yang telah sekian lama berlegar di fikiran warga felda. Program ini telah berlangsung dengan jayanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


Panggilan Bom Palsu <b>Di</b> Kompleks Mahkamah <b>Kuala Terengganu</b> <b>...</b>

Posted: 23 Aug 2011 10:39 PM PDT

Panggilan Palsu Bom Di Kompleks Mahkamah Kuala Terengganu

Gara-gara satu panggilan palsu mendakwa ada bom, prosiding di Kompleks Mahkamah Kuala Terengganu terpaksa ditangguhkan hampir satu jam, pagi tadi. Panggilan dibuat individu tidak dikenali kira-kira jam 10 pagi tadi.

Menurut Timbalan Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, Superintenden Abdul Halim Mohd Ishak, panggilan dibuat ke Bilik Gerakan Ibu Pejabat Polis Kontinjen Negeri mendakwa bom diletakkan di tingkat sembilan bangunan mahkamah.

bom palsu di kompleks mahkamahMaklumat kemudian disalurkan kepada anggota polis yang bertugas di kompleks mahkamah dan operator Mahkamah Tinggi. Sebagai langkah keselamatan selain mengelak kejadian tidak diingini, semua perbicaraan yang sedang berlangsung ditangguhkan.

Kakitangan mahkamah dan orang ramai yang sedang berurusan di mahkamah kemudian dikerah mengosongkan bangunan dan berkumpul di luar bangunan. Unit Pengesan Bom Dan Forensik segera dikejarkan ke lokasi. Turut dipanggil, pasukan bomba dan penyelamat. Selepas pemeriksaan hampir satu jam, tiada objek letupan ditemui.

Polis kemudian mengesahkan bangunan mahkamah selamat dan kembali beroperasi seperti biasa. Siasatan mendapati panggilan dibuat dari satu nombor telefon bimbit yang didaftarkan di negara jiran. – TV3

from your own site.

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


&#39;TAHAP SERATOS&#39;: SEKITAR SUASANA <b>DI PULAU KAPAS</b>..

Posted: 03 Jul 2011 04:15 AM PDT

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


Rozelia Aisya Abd Razak: Perkhemahan 2011 <b>di</b> SMK <b>Ketengah Jaya</b>

Posted: 24 Jun 2011 08:11 PM PDT






























































 ini pulak adalah pasukan pertahanan awam.pasukan ini baru ditubuh pada tahun ini.













































 mesti seronok dapat tidur dengan kawan-kawan,tapi malam pertama memang tak dapat tidurlah sebab nak bersembang je kijenya..hahaha













kesimpulannya,aktiviti seperti ini haruslah diteruskan kerana dapat melahirkan generasi yang berdisiplin,mahir,cekap dan berdikari,serta semangat berpasukan sewaktu berkhemah ni la.semoga saya dapat jadi cikgu dan turut membantu pelajar dalam menjalani perkhemahan.amin...

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


PERJALANAN BERMULA - Kuala Lumpur, Malaysia Travel Blog

Posted: 14 May 2011 12:00 AM PDT

Flag of Malaysia  , Wilayah Persekutuan,
Saturday, May 14, 2011

Perjalanan bermula dengan berkonvoi 4 kereta daripada TOL Gombak ke Cherating melalui Lebuhraya Karak. Family aku dan Manja satu kereta, Hana dan Fuziah serta suami satu kereta, Family Hairy satu kereta dan Family Anwar satu kereta. Kami meneruskan perjalanan dan singgah sebentar di temerloh untuk berehat. Selepas itu terus ke Cherating.

Panduan Perjalanan Ke Terengganu_Kenderaan SendiriMemandu bersama rakan-rakan atau keluarga tersayang melancong ke Negeri Terengganu adalah merupakan satu pengalaman menarik. Kehijauan hutan, air terjun, pemandangan indah di pantai dan keramahan penduduk Negeri Terengganu pasti meninggalkan suatu memori indah dalam hidup. 


Dari Kuala Lumpur.

1) Laluan 1. 

Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak.
(60 Km…Dari Kuala Lumpur ke Karak).
Lebuhraya Pantai Timur. 
(169 Km…Dari Karak ke Kuantan, Pahang).
Jalan Kuantan-Kuala Terengganu
(53 Km…Dari Kuantan ke Kemaman, Trg).
Jalan Kemaman-Kuala Terengganu. 
(157 Km…Dari Kemaman-Kerteh-Dungun-Marang-Kuala Terengganu).

2) Laluan 2.

Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak.
(60 Km…Dari Kuala Lumpur ke Karak).
Lebuhraya Pantai Timur.
(169 Km…Dari Karak ke Kuantan, Pahang).
Jalan Persekutuan Jabor-Jerangau. 
(180 Km…Jabor-Jerangau-Ajil-Kuala Berang-Kuala Terengganu).


Dari Johor Bahru, Johor.

1) Jalan pesisir.

Johor Bahru-Kota Tinggi-Mersing-Rompin-Pekan-Kuantan-Kemaman-Kerteh-Dungun-Marang-Kuala Terengganu.

2) Lebuhraya Utara Selatan.

i) Johor Bahru-Ayer Hitam-Kluang-Jemaluang-Mersing-Rompin-Pekan-Kuantan-Kemaman-Kerteh-Dungun-Marang-Kuala Terengganu.

ii) Johor Bahru-Yong Peng-Labis-Segamat-Bandar Muadzam Shah-Gambang-Kuantan/Pelabuhan Kuantan-Kemaman-Kerteh-Dungun-Marang-Kuala Terengganu.


Dari Kuantan, Pahang.

1) Jalan pesisir.

Kuantan-Kemaman-Kerteh-Dungun-Marang-Kuala Terengganu.

2) Jalan Persekutuan Jabor-Jerangau.

Kuantan-Cheneh Baru-Jerangau-Ajil-Kuala Berang-Kuala Terengganu.

Dari Utara & Pantai Barat (Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak).

Lebuhraya Butterworth-Kulim (Butterworth-Kulim-Baling-Gerik)-Lebuhraya Timur Barat (Gerik-Jeli)-Jeli-Tanah Merah-Machang-Pasir Puteh-Besut/Jerteh-Setiu-Kuala Terengganu.

13 di kemasik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemasik - Google Blog Search


SANTAI <b>DI</b> PANTAI <b>KEMASIK</b> , TRENGGANU - Kemasek, Malaysia <b>...</b>

Posted: 14 May 2011 12:00 AM PDT

Flag of Malaysia  , Terengganu,
Saturday, May 14, 2011

Setelah penat di Kijal kami bersantai pula di Pantai Kemasik untuk bergambar dan juga minum petang di sana..

Pantai Kemasik
Pantai Kemasik di Daerah Kemaman terletak 19 km dari Bandar Chukai di Kemaman iaitu kira-kira 20 minit perjalanan. Pemandangan yang indah, pantai yang bersih, air yang jernih, pasir berwarna keemasan dan bukit berbatu menjadi tarikan utama pengunjung untuk datang ke Pantai Kemasik.


Pantai Kemasik sering menjadi tumpuan penduduk tempatan terutama pada hujung minggu dan hari kelepasan. Berhampiran Pantai Kemasik juga terdapat sebuah perkampungan nelayan. Kepada yang meminati bidang fotografi, Pantai Kemasik menawarkan keindahan tersendiri yang sukar ditemui di pantai lain.


Di pantai ini juga terdapat beberapai gerai berhampiran untuk kemudahan pengunjung yang datang ke Pantai Kemasik. Tandas Awam dan tempat letak kereta juga dibina di Pantai Kemasik.


Antara aktiviti yang boleh dilakukan di Pantai Kemasik ialah berkelah, mengambil gambar, mandi-manda, berjoging, berjalan-jalan, bermain bolasepak pantai dan bola tampar.


Bagaimana untuk Ke Pantai Kemasik


Jika anda datang dari Kuala Terengganu, anda boleh menggunakan jalan persisiran pantai untuk ke Pantai Kemasik. Jarak perjalanan dari Bandar Kuala Terengganu ke Kemasik ialah 137 km, kira-kira 2 jam perjalanan. Dari Kuala Terengganu, anda akan melalui Marang-Dungun-Paka-Kerteh-Kemasik. 


Sekiranya anda dari Kuantan, anda perlu menuju ke Bandar Chukai di Kemaman. Dari Kemaman, anda perlu mengikut jalan persisiran pantai Chukai-Kijal-Kemasik.

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


Ahli Perniagaan Maut Dalam Kemalangan <b>Di Kemaman</b> | Darul Iman

Posted: 24 Aug 2011 03:40 AM PDT

KUALA TERENGGANU, 24 Ogos (Bernama) — Seorang ahli perniagaan berpangkat Datuk maut setelah kenderaan pacuan empot roda yang dipandunya terlibat dalam kemalangan di Km 134 Jalan Kuala Terengganu-Kuantan, Kemaman pagi Rabu.

Datuk Abu Bakar Kamar @ Kamar, 61, yang merupakan ahli perniagaan dalam bidang pengangkutan dan berasal dari Dungun maut di tempat kejadian yang berlaku kira-kira 11 pagi.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Supt Abdullah Sani Salat berkata kejadian berlaku apabila kenderaan mangsa yang datang dari arah Kuala Terengganu-Kuantan dipercayai bergesel dengan sebuah kereta Proton Wira.

Ekoran pergeseran itu, kenderaan mangsa masuk ke laluan bertentangan sebelum bertembung dan merempuh sebuah kereta Porsche yang berada di belakang kereta Proton Wira tersebut.

"Akibat dari pertembungan itu, mangsa mengalami kecederaan parah di bahagian kepala dan meninggal dunia di tempat kejadian.

"Lelaki yang memandu kereta Porsche turut tercedera berikutan keretanya terhumban ke dalam semak di tepi jalan.

"Empat lelaki yang berada di dalam kereta Proton Wira tidak mengalami sebarang kecederaan," kata Abdullah Sani ketika dihubungi.

Mayat mangsa telah dihantar ke Hospital Kemaman.

– BERNAMA

Advertisement

13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


Halaman Gambar Menarik, Pelik, Artis Panas & Macam-Macam Lagi <b>...</b>

Posted: 13 Aug 2011 10:01 PM PDT


Bersama Presiden Coral Malaysia, Jamhariah Jaafar (tiga dari kiri) dan sebahagian daripada peserta 'Merdeka Dive' di Pulau Bidong, Terengganu.

SEHINGGA hari ini, jelitawan Fauziah Latiff tidak dapat melupakan siri penyelaman 'Merdeka Dive' di Pulau Bidong, Terengganu pada 28 hingga 31 Julai lalu.

Misi perjalanan yang disifatkan cukup berbeza berbanding sebelumnya. Apabila fokus kali ini lebih kepada tanggungjawab mengibarkan Jalur Gemilang di Galeri Dasar Laut Pulau Bidong.

Untuk tujuan itu, duta Persatuan Pemuliharaan Terumbu Karang Malaysia (Coral Malaysia) ini merealisasikan impian tersebut bersama 60 ahli lain termasuk Presidennya, Jamhariah Jaafar.

Mereka menyelam bersama sehingga 15 meter kedalaman sebelum tiba ke lokasi sasaran. Persiapan dan latihan dilakukan pada hari Jumaat (29 Julai) sebelum upacara rasmi pada keesokan harinya.

Menariknya, penghormatan rasmi dilakukan penuh adat dan tertib. Seperti di perhimpunan sekolah ada seorang konduktor di hadapan bertindak mengetuai nyanyian lagu kebangsaan iaitu Negaraku.

Sementara, ahli Coral Malaysia yang lain dikehendaki beratur di hadapannya sebelum upacara naik bendera dilakukan oleh wanita yang mudah disapa Jee ini.

"Biarpun masing-masing tidak mendengar nyanyian Negaraku kerana memakai alat pernafasan, tapi bunyi buih yang keluar dari corong itu sudah memadai.

"Saya yang duduk di hadapan mereka pula sedaya upaya memasang telinga memastikan dendangan Negaraku seiring dengan perbuatan menarik tali Jalur Gemilang," ceritanya sewaktu bertemu di pejabat Broadway Acre yang terletak di Ara Damansara, Petaling Jaya baru-baru ini.

Seiring dengan itu, gerak badan Jee cukup bersemangat bercerita perincian kenangan penuh makna di lokasi yang turut meletakkan enam replika warisan Terengganu di situ.

Ia terdiri dari replika Gerbang Negeri Terengganu, Batu Bersurat, tepak sirih, tengkolok, keris dan perahu payang selain tambahan lori dan bas.

Pulau Bidong terletak di Timur Laut perairan Terengganu iaitu kira-kira 30 batu nautika dari Kuala Terengganu. Pulau Bidong juga dikenali sebagai 'syurga bagi penyelam skuba' disebabkan keadaannya yang bebas daripada pembangunan melampau.

Program selama empat hari itu turut mendapat sokongan penuh dari pihak Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dan Tourism Malaysia sepanjang berada di sana.

"Kami menyelam semata-mata untuk menyatakan rasa cinta terhadap negara. Tidak kira sama ada di daratan atau lautan. Meskipun tak besar, tapi sudah memadai.

"Sambil menyelam skuba, menjalankan aktiviti pemuliharaan terumbu karang, dapat juga menyatakan rasa bangga menjadi warganegara Malaysia," sambungnya lagi.

Kepuasan diri

Mengulas tentang kepuasan menyelam skuba, wanita ini melemparkan senyuman menawan. Duta produk kecantikan SK-II itu memberitahu dia cukup mementingkan soal pengalaman berbanding kepuasan sendiri.

Banyak perkara yang menyebabkan dia berfikir di kala perseorangan di lautan yang cukup meluas itu.

"Jika anda rasa sudah cukup besar jika di atas darat, cuba rasakan situasi ketika menyelam ke dasar laut. Di situ, anda akan terasa kecil, bersendirian dan tiada sesiapa yang akan menolong andai berlaku kecemasan.

"Begitu juga dengan kehidupan. Buat apa nak berbangga dengan kemewahan dan apa sahaja di bumi. Sebab bila tiba masanya, anda akan pergi berseorangan menghadap-Nya," dedahnya tentang apa yang dialami setiap kali berada di alam marin.

Pada masa yang sama, Jee memberitahu bahawa keinsafan timbul setiap kali dia memulakan aktiviti menyelam sejak tahun 2000.

Perincian tentang kehidupan sebenar meningkatkan tahap kesedaran tentang alam semulajadi seperti mana yang dirasai tatkala ini.

Semua aktiviti Coral Malaysia boleh diketahui menerusi laman web http://coralmalaysia.com.

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


Lawatan ke Santuari Penyu <b>Rantau Abang</b> dan Zoo Mini <b>di</b>

Posted: 20 Jul 2011 06:22 PM PDT

" "Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada ibu bapanya; ibunya mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (daripada awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada ibu bapamu dan (ingatlah), kepada Akulah tempat kembali (untuk menerima balasan). Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau menyekutukan Aku (Allah) dengan sesuatu yang engkau – dengan akal fikiranmu – tidak mengetahui sungguh adanya, maka janganlah engkau taat kepada mereka dan bergaul dengan mereka di dunia dengan cara baik. Dan turutlah jalan orang yang rujuk kembali kepadaKu (dengan tauhid dan amal-amal yang salih). Kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semua, maka Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu kerjakan." (Surah Luqman ayat 14-15)'

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved