ads

Khamis, 5 Julai 2012

13 di setiu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di setiu - Google Blog Search


3 maut, 4 cedera nahas <b>di Setiu</b> | Inimajalah dot com

Posted: 09 Jun 2012 02:16 AM PDT

Who's Online

7 visitors online now

Kategori

Arkib

© 2009 - 2012 inimajalah.com.my

Penyiaran semula kandungan web ini adalah dibenarkan dengan hakcipta tertakluk di bawah Creative Commons berdasarkan syarat seperti di sini.

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


Kolokium Kepimpinan Mahasiswi Nasional (KKPN) <b>di</b> ILIM, <b>Besut</b>.

Posted: 05 Jul 2012 08:21 AM PDT



Alang alang masih panas lepas tulis satu entri, baik aku teruskan saja dengan entri yang seterusnya.hehe. kemungkinan hujung minggu ni aku ada hal sedikit.kang nanti tertangguh-tangguh lagi. Ada pula nanti yang menghantar mesej menanyakan kapan mahu update blog :p sungguh aku tak lupa, internet kat rumah ni lambat macam siput. siput jalan pun laju lagi.
Minggu lepas buat sekian kalinya, aku menjejakkan kaki ke Terengganu Darul Iman setelah kira-kira 13 tahun kami pindah keluar dari Terengganu. Tak ingat dah duduk kat area mana tapi yang pasti tadika aku kat depan rumah aje ehehe :) Tujuan ke tranung kali ni bukan untuk melancong atau mengimbas nostalgia lalu, tapi sebenarnya untuk hadiri Kolokium Kepimpinan Mahasiswi Nasional (KKPN) yang diadakan di besut.  Waktu nok kelik tu adola jalang-jalang sikit, beli ole-ole. ß jangan tiru bahasa ni.bahasa hentam ajelah namenya.
Kolokium ni istimewanya dihadiri oleh kaum hawa saja, dengan seorang ustaz daripada jakim sebagai pengiring dan juga pengarah program. Sangat bebas dan den sangat sangat suko hehe.Kolokium ni jugak sambungan kepada aktiviti pkpim yang dulu penah buat di morib, iaitu kem res-q. Kalu dulu aku, fatin, firas dengan tiqah antara yang senior kat kem res-q, tapi kali ni mintak maafla, barangkali kalu kalian semua ikut serta, kita antara yang paling junior sekali dalam program. Ahaa.. silap besar dulu aku berangan nak jadi fasi.
Tapi tak apa, soal umur tak menjadi masalah. Asalkan kita hormat orang lain, dan yakin pada diri sendiri, kita mungkin bahkan bisa menjadi ketua. Sebabkan aku dah kenal beberapa orang kakak fasi, aku tak dela jadi malu-malu kucing sangat. Lebih-lebih lagi semuanya kaum hawa, ni la masanya untuk ku bina keyakinan diri supaya mantep! ;)
Kami bertolak pada malam khamis, berkumpul semua di kl sentral. Dan sampai di ILIM, besut kira-kira jam tujuh setengah pagi gitu.Subhanallah, tempat nya sungguh nyaman dan indah sekali! Dahla dekat dengan pantai. Allah maha mengetahui bahawa hambaNya seorang ini sangat cinta pada pantai!
A'la kulli hal, aku sangat berpuas hati sepanjang kolokium ini dijalankan, iaitu selama 3 hari dua malam. Aku timba pelbagai ilmu baru daripada penceramah-penceramah jemputan yang bukan calang-calang orangnya. Antaranya, Ustazah Zawiah Hasan-Mursyidah Rancangan Ustazah Pilihan Astro Oasis, Ustazah Normadiha Daud-Pensyarah UNISZA dan penulis buku, dan seorang lagi Ir En Khairunnizam (kalau tak silap)-Engineer IT.
Ada satu perkara lagi yang aku tak kan lupa selamanya. Pada hari yang kedua, selepas BBQ, biasalah, malam tu adalah malam kemuncak. Malam yang dipanggil sebagai culture night.Seakan tahu kemampuan kami, kumpulan aku (kump 5) diberi tugasan bertajuk: Sajak berirama- Wanita dan Bunga. Sajak??! aku mana pernah bersajak, inikan pula nak mengarangnya. Suruh menyanyi boleh tahan lagi :p Aduh sakit perut dibuatnya.Tempoh persediaan sudah lah singkat. Terus dalam pikiran aku terlintas seorang sahabat baik semasa di smap kajang dulu. Yaa… naimah! Seorang yang sangat hebat dalam bidang sastera begini!
Terus aku hantar mesej meminta pertolongan, dan siapa sangka, selang beberapa jam, satu mesej panjang masuk ke dalam inbox.Terkebil-kebil mataku membaca..
Tatkala alis mataku merenung
Pada sebuah citra nan indah
Jiwaku bagai dinaungi awan cinta
Terpaku..pada keindahan sang debunga
Duhan sebaik hiasan dunia
Dirimu persis kuntuman mawar
Indah dipandang, namun sukar disentuh
Dilingkari duri-duri keimanan
Dilitupi kelopak ketaqwaan
Dan disemai baja keredhaan
Bukan mudah untuk dihampiri
Apatah lagi untuk dimiliki
Kerana..tidak mudah meraih cintamu
Sesukar mencantas dahan ketaatan
Hanya, hanya pemuda yang cintakan Tuhannya
Bisa memiliki sekuntum mawar berduri
Subhanallah.subhanallah, ana sangat kagum dengan anti naimah! Dengan sajak yang anti nukilkan ini, dengan bangga ana bentangkan hasilnya pada kumpulan. Ada sedikit rangkap lagi yang ana tambah kerana bukan ana sorang saja yang baca, tapi setiap seorang dalam kumpulan ana turut mengambil bahagian. Alhamdulillah, terima kasih sahabatku cinta! ;)
Haa..terasa panjang pulak celoteh kali ni. Melepaskan gian agaknye.
Untuk setiap perkara yang Kau telah aturkan padaku, terima kasih yaAllah, aku sangat sangat menghargainya dan juga sangat sangat bersyukur terhadapnya. I luv u soo much :)
p/s: Fatin, ana bukan nak buat anti rase jeles, tapi serius ana rase program kali ni memang lagi bes daripada yang dulu kita pergi. Nama pun untuk mahasiswi makanya memang cocoklah aktivitinya dengan kita.hehe. Tapi jangan risau, memang betul ada hikmahnya. Hari ahad tu kami sampai malam dalam pukul 10 macam tu. Ana pun terpaksa tumpang bilik kakak uia dulu sebelum balik rumah keesokannya. Bayangkan kalu anti ikut, terkejar-kerjarla nak gi daftar 2 julai tu :D Ada apa-apa maklumat lagi, pasti ana akan informkan k! :)
surau yang tersergam indah.dikelilingi bukit dan pantai..tempat yang pasti akan dirindui!


semasa sesi tadabbur alam :)


di mana bisa ku cari ketenangan seperti yang ku rasakan saat ini.




 kak dyll yang menghandle aktiviti yang dinamakan semut gila
inilah ustazah zawiah, kalau sebelum ini hanya jumpa di kaca tv untuk forum perdana, kali ini siap berpeluang bertentang mata pula dengannya :)


kumpulan 5-semasa persediaan untuk latihan sajak :p


ini pula ustazah normadiah.subhanallah teknik penyampaian ceramahnya sungguh hebat.walaupun slotnya pada waktu tengahari, tiada seorang pun yang mengantuk.mana taknya, bahasa t'ganu nya sungguh pekat! tak kering gusi kami ketawo :D


penceramah dan bakal penceramah.ameen ameen. 


taklimat untuk praktikal komuniksi dakwah
berdoa sebelum memulakan perjalanan-menemu bual masyarakat luar


semasa proses interview-berrmacam ragam, berrrmacam pendapat




berpeluang untuk solat dan membaca mathurat di tepi pantai.subhanallah, pengalaman yang cukup berharga, cukup menginsafkan.




antara persembahan bidan terjun he he


rupanya hari ini hari lahir kak tikun.fasi kami yang tersayang ;D




bersama orang atasan kolokium


Kak rosita dari usim. kak ita punya ilmu agama yang sangat mantap! Sepanjang kolokium,dialah penghuluwati.Ditakdirkan pula aku sebagai roomatenya. yaAllah,,aku sangat-sangat bersyukur!.kak ita orang sabah, dan aku byk belajar benda baru darinya.trima qasih bah!


KKPN anjuran JAKIM & PKPIM berakhir dengan penuh nostalgia yang indah :) :)

Aku sentiasa berdoa supaya Allah menjadikan aku baik. Aku sentiasa berdoa agar Allah menempatkan aku bersama orang yang baik-baik. Dan yang pasti dan selamanya, aku sentiasa berdoa agar Allah mengampunkan dosa lamaku yang hina. Ameen. Ameen ya rabb..
"Setiap urusan ada masanya. Aku ikhlaskan tangan Tuhan membimbingku meraih seluruh impian ini."

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


Program Perkasakan Ibu Tunggal <b>Di Kuala Terengganu</b> Sabtu Ini <b>...</b>

Posted: 12 Jun 2012 03:23 PM PDT

KUALA TERENGGANU, 12 Jun (Bernama) — Yayasan Pembangunan Keluarga (YPK) Terengganu akan menganjurkan program penerangan khusus untuk ibu tunggal mengenai pelbagai bantuan dan program kerajaan untuk membantu dan memperkasakan golongan itu di sini Sabtu ini.

Pengarah YPK negeri Mohd Shafaruddin Mustaffa berkata mengikut statistik di Terengganu terdapat seramai 21,873 orang ibu tunggal sama ada akibat perceraian dan kematian suami.

"Ini tidak mengambil kira jumlah wanita yang menghadapi masalah lain seperti tidak menerima nafkah dari suami, ditinggalkan atau digantung tidak bertali," katanya kepada pemberita di sini Selasa.

Katanya pada program itu, Karisma Selendang Biru Semarak Kasih, yang bertujuan memperkukuhkan kerjasama dan silaturahim antara ibu tunggal dan para pemimpin negeri akan dilancarkan. Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said dijangka hadir.

– BERNAMA

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


SK <b>KETENGAH JAYA</b> II

Posted: 25 Jun 2012 12:39 AM PDT

esok Pra sekolah dan PKIBP akan pergi berkunjung ke Zoo Kemaman. tunggu gambar akan diupload kemudian.......

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Penjenayah Mati Ditembak | Kamaluddin&#39;s Blog

Posted: 20 May 2012 01:43 AM PDT

- May 20, 2012 16:43:08.

Seorang lelaki yang diburu polis kerana terbabit dalam pelbagai jenayah termasuk kes bunuh di Taman Melawati, ibu negara baru-baru ini, mati ditembak di Lebuh Raya Pantai Timur, LPT awal pagi tadi.

Dalam kejadian di susur masuk tol Jabor itu, seorang anggota polis Unit Peronda Lebuh Raya LPT turut cedera terkena tembakan.

DATUK SHARIFUDIN ABDUL GHANI/KETUA POLIS PAHANG
"Suspek ini apa yang ada pada dia adalah sejenis pistol semi auto 9mm jenis Bareta dan juga lesen memandu, alamatnya di bandar Sentul."

Suspek dikenali sebagai Chang Hong Kim, 39 tahun dari Bandar Sentul, Kuala Lumpur.

Dia sebelum itu bertindak menembak dua anggota polis yang memeriksa keretanya di susur masuk tol Lanchang menghala ke Kuantan.

Tembakan itu bagaimanapun tersasar.

Dia kemudian merampas kenderaan polis dan bertindak melarikan diri.

Sebuah kereta peronda lebuh raya yang kebetulan melalui kawasan kejadian bertindak mengejar suspek.

Ketika tiba di KM 113.6, suspek sekali lagi merampas sebuah kereta Waja dan melarikan diri ke arah tol Jabor.

Suspek bagaimanapun berpatah balik arah Kuala Lumpur selepas menyedari polis membuat sekatan di tol Jabor.

Sebaik tiba di KM 249.2, penjenayah berkenaan menghentikan kenderaan dan melepaskan tembakan bertalu-talu ke arah polis.

Seorang anggota polis, Lans Koperal Mohd Jarizan Md Jid cedera di tangan kanan akibat terkena tembakan.

Suspek yang turut terkena tembakan di lengan kanan, disahkan meninggal dunia sebaik tiba di Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan.


Kongsi / Share Laman Sosial/Social Network

13 di chukai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di chukai - Google Blog Search


keluargaku: TAN SRI ABDUL KADIR SHEIKH FADZIR <b>DI CHUKAI</b>

Posted: 04 May 2012 09:35 PM PDT

 Selepas solat Jumaat Tan Sri mengambil masa 10 minit untuk menyatakan keperluan Bersih dalam pilihanraya di Malaysia dan ketirisan dalam pemerintahan BN.  Perlunya rakyat menolak BN dalam PRU13 nanti.
 4 Mei 2012 Jumaat jam 5 petang diperkarangan Pejabat PAS kawasan Kemaman. Hi Tea bersama Tan Sri Abdul kadir 
 Dari kiri Ustaz Alias, Tuan Haji Ismail pengerusi Hi Tea, Tan Sri dan Tuan Haji Hanafiah. 
 Ucapan ringkas daripada Ustaz Azman Sapawi yang memberi maklumat terkini tentang perkembangan hijrah artis dan ahli sukan kepada PAS. Terima kasih juga ucapan Ustaz Azman yang memberi arah tujuan PAS dalam gabungan Pakatan Rakyat dan ikrar setia PAS dalam memperjuangan Islam di Malaysia melalui Pilihanraya secara demokrasi. Sekiranya DAP tidak ingin HUDUD, DAP boleh keluar dalam Pakatan Rakyat.
 Dalam ucapan ini, Tan Sri memberi pujian kepada Tokoh UMNO lama yang katanya betul-betul berkhidmat untuk rakyat. Dan juga kepada ahli bawahan UMNO yang tidak tahu menahu tentang politik atasan. Bagi Tan Sri, ahli UMNO bawahan tidak berdosa. Oleh itu perlulah Pakatan Rakyat mengajak dan membawa mereka-mereka ini kepada kumpulan PR untuk menumbangkan kerajaan BN pada PRU13 nanti.  Kepada yang belum lagi mendengar ucapannya silalah hadir untuk lebih jelas lagi apa yang hendak disampaikan. Selepas itu fikir-fikirkanlah apa yang patut anda lakukan. Jangan cepat melatah....
Sekitar Hi Tea bersama Tan Sri Abdul Kadir.

di negeri terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri terengganu - Google Blog Search


<b>Terengganu</b> tempatkan pegawai agama <b>di</b> klinik kesihatan

Posted: 18 Jun 2012 09:10 AM PDT

Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) akan menempatkan pegawai agama di klinik kesihatan di seluruh negeri ini bagi memberi bimbingan dan khidmat nasihat daripada aspek keagamaan kepada ibu hamil dan orang ramai.

Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri Khazan Che Mat berkata, program dinamakan Booth Skuad Khidmat Nasihat Ibu Hamil dan Khidmat Nasihat Awam itu dijalankan dengan kerjasama Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu.

"Melalui program itu pegawai-pegawai agama ditempatkan di klinik-klinik kesihatan di seluruh negeri Terengganu bagi membimbing dan tunjuk ajar serta menanam kesedaran beragama di kalangan mereka.

"Kita harap dengan adanya program ini ia akan memberi peluang kepada masyarakat khususnya ibu-ibu muda mendapat bimbingan terbaik sebagai persiapan menyambut cahaya mata," katanya ketika melancarkan program itu di Kuala Terengganu hari ini.

Khazan berkata, buat permulaan program itu akan dilaksanakan di lapan pusat kesihatan daerah bermula 1 Julai ini, sebelum diperluaskan di semua 42 klinik kesihatan di negeri ini.

"Sekiranya mendapat sambutan baik di kalangan masyarakat, program itu akan diperluaskan di klinik-klinik desa pula," katanya.

- Bernama

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved