ads

Khamis, 31 Mei 2012

13 di setiu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di setiu - Google Blog Search


Pengalaman PRU Yang Lepas Sandaran UMNO <b>Setiu</b> Pertahankan

Posted: 16 Apr 2012 02:21 AM PDT

Kategori Dari Bahagian

Pengalaman PRU Yang Lepas Sandaran UMNO Setiu Pertahankan Kawasan

Oleh : Azman Abas

SETIU, 16 April – Pengalaman mengharungi pilihan raya umum dengan penuh konsisten sebelum ini bakal dijadikan pengalaman yang cukup bermakna bagi UMNO Setiu untuk berdepan pilihan raya umum ke-13 akan datang.

Ketua UMNO Bahagian Setiu Datuk Mohd Jidin Shafie berkata pihaknya bukanlah bongkak dan angkuh dengan kedudukan tersebut tetapi bercakap atas landasan dan realiti yang sebenar di bahagian berkenaan.

Menurut beliau pola penduduk serta pengundi bahagian berkenaan yang terdiri daripada gabungan pelbagai latar belakang seperti nelayan, petani, orang pantai serta kakitangan kerajaan dan lain-lain kumpulan penduduk yang beryukur dengan apa yang dilaksakan oleh kerajaan hari ini memberi kelebihan kepada mereka.

"Alhamdulillah… penduduk Setiu bersyukur dengan apa yang dibuat serta seiring dengan pelbagai perancangan yang dibuat oleh kerajaan negeri yang ditunjangi oleh BN. Maknanya di sini mereka melihat dan bijak menilai apa yang telah kita laksanakan.

"Jadi mereka membalasnya dengan memberikan undi serta kepercayaan kepada kita untuk menjadi mata dan telinga kepada mereka di segenap kawasan dan ceruk kampung. Dengan kombinasi keempat-empat ADUN iaitu Jabi, Permaisuri, Langkap dan Batu Rakit  yang giat turun padang dan melaksanakan tanggungjawab, penduduk merasakan mereka terbela.

"Atas dasar berkenaan, saya cukup yakin BN akan terus bertapak di Setiu dan terus mendapat kepercayaan pengundi kelak," katanya dalam temubual ekslusif bersama UMNO-Online di sini.

Setiu mempunyai empat Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu Permaisuri, Langkap, Jabi dan Batu Rakit. Kesemua empat DUN dan Parlimen dimenangi BN pada pilihan raya umum yang lalu.

Mohd Jidin yang juga Ahli Parlimen Setiu seterusnya menambah konsep mengalah dan mendengar memberi kelebihan kepada BN kawasan berkenaan untuk terus mendapat tempat dihati rakyat.

"Masalah yang timbul kita cari jalan penyelesaian sebaik mungkin dan kita selalu peka dengan apa yang dihadapi oleh penduduk setempat.

"Sebagai contoh di DUN Jabi pada pilihan raya umum 2004, ramai orang mengatakan BN akan kalah teruk tetapi kita menang dengan majoriti 1,000 lebih…Dan pada pilihan raya umum yang lalu kita terus mempertahankan Jabi dengan majoriti 800 lebih…

"Jadi saya melihat kelebihan BN Setiu yang sentiasa dekat dengan hati rakyat memberi kelebihan keapda kita berbanding pembangkang yang hanya nampak muka sekali-sekala sahaja," katanya. -MediaUMNO

Berita Bertarikh 16 April 2012 Pada 5:21 PM

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


Loji Petronas <b>Di Paka</b> Meletup ! | wootmedia.MY

Posted: 10 May 2012 12:16 PM PDT

Nak tahu sifat tersembunyi dalam diri anda ?

kilang petronas meletup

Loji Petronas Di Paka Meletup – Seramai 10 orang cedera setelah Loji Pemprosesan Gas 3 milik Petronas di Paka,Terengganu meletup pada pukul 3 petang semalam. Empat daripada 10 mangsa tersebut mengalami kebakaran peringkat 4

Bomba berjaya memadamkan kebakaran selama 20 minit.Mangsa mangsa yang cedera di hantar ke Hospital Dungun.Punca letupan masih belum dikenal pasti  -wootmedia

Tagged , ,

13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


Buletin Online: 18 Sukhoi <b>Di Gong Kedak</b>, Tidak Pernah Terbang <b>...</b>

Posted: 28 Jul 2010 05:29 AM PDT

BESUT - Lapan belas buah jet pejuang Sukhoi yang diletakkan di Kem Tentera Udara DiRaja Malaysia (TUDM) Gong Kedak tidak pernah terbang sekaligus kerana mengalami masalah alat ganti.

Sumber dari pangkalan TUDM itu berkata, penerbangan jet pejuang yang dibeli dari Rusia itu tidak pernah mencapai sasaran yang ditetapkan sebanyak 70%.

"Hanya sekitar 40% sahaja dari 18 jet pejuang itu yang terbang pada satu-satu masa,"katanya, yang meminta identitinya dirahsiakan atas sebab-sebab keselamatan

Menurutnya, keajaan Malaysia melalui dua buah syarikat konsultan telah membeli pesawat tersebut dari Rusia, namun perolehan alat gantinya adalah dari pengeluar negara  lain.

Oleh itu, beliau berkata ia seringkali menimbulkan masalah kepada penyelenggaraan jet pejuang itu.

Beliau turut mendedahkan, dua buah syarikat konsultan tersebut mendapat 'komisyen' tidak kurang dari 15% ketika pembeliannya dibuat.

TUDM menandatangani perjanjian untuk membeli 18 Su-30MKM bulan Mei 2003, selepas melihat secara dekat penggunaan pesawat tersebut oleh kerajaan India. 

Dua pesawat pertama Sukhoi Su-30MKMs secara rasmi diserahkan kepada Malaysia di Irkutsk, Rusia pada 23 Mei 2007, dan kemudian tiba di pengkalan udara Gong kedak pada 21 Jun.

Malaysia mempunyai 18 Su-30MKMs dalam perkhidmatan, namun dilaporkan mempunyai masalah dengan sokongan Rusia untuk alat ganti pesawat tersebut dan terpaksa memperolehinya dari pihak lain.

Pada bulan September 2010, TUDM akan mengambil alih operasi pesawat tersebut setelah kontrak dua tahun bantuan teknikal, kejuruteraan dan penerbangan dari India dan Rusia tamat.

Pembelian Sukhoi menjadi kontroversi kerana kerajaan Malaysia membayar 18 buah Sukhoi dengan harga US$900 juta, (US$50 juta sebuah) sedangkan India membeli 40 Sukhoi dengan harga US$1.6 bilion, (US$40 juta sebuah) manakala Vietnam membeli 4 buah Sukhoi dengan harga US$100 juta. (US$25 juta sebuah).

Berita berkaitan;

Sukhoi Pula Tidak Boleh Terbang

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


<b>Pulau Perhentian</b> Kecil – Part I | adimanPhotorawks

Posted: 21 May 2012 06:58 PM PDT

Cita-cita dihati hendak pergi mencandat sotong. Tetapi, impian murni menangkap dan lalu memeluk sotong dengan penuh kasih sayang hanya menjadi aktiviti percutian pulau-pulau sahaja. Kecewa tak terkata kerana perancangan lebih setahun dibuang ke longkang dan terus ke laut dan dimakan ikan buntal dan diberak cirit oleh ikan buntal tersebut. Renyuk hati dimamah rasa tak puas hati akibat pelbagai kejadian tahpape. Walaubagaimanapun, bersyukur sajalah sebab dapat juga bergembira bermain air laut yang masinnya Ya Allah! <- lama gila tak mandi laut baru ingat balik rasa masin air laut. Haha.

Lokasi percutian(cewah) kali ini adalah di Pulau Perhentian Kecil bersama kawan-kawan dari Takaful Ikhlas selama 3 hari 2 malam. Kalau nak pakej perlindungan takaful, bole kontek gua. Haha.

Total 38 photos.

Di Jeti Besut pon ada eklan budak kene culik ni. Dah selamat dah pun. Tapi in a way, aku tertanya-tanya apa nasib budak-budak lain yang kene culik. Adakah akan ada poster-poster macam ni di serata pelusuk negara? Hey apa serius pulak ni? Mari berjoget, kita kan nak ke pulau~~

2. Di jeti, tiada apa yang menarik boleh dilakukan selain duduk menunggu feri/bot laju untuk ke Pulau Perhentian Kecil. Kalau bosan mungkin boleh menari tiang. Tapi disini tiang konkrit besar tak sesuai untuk dikepit-kepit.

3. Amboi ceria sungguh bila nak pegi naik feri. Spek itam mesti pakai. Pelancong la katakan. Senang nak usha orang. Haha.

4. Perjalanan akan mengambil masa selama lebih kurang sejam. Bole tahan jauh la. Sambil tu, semua orang diberi pakai jeket keselamatan just in case feri kona lipat nak elak penyu lalu terbalik. Sebab cengkerang penyu kan keras kalau kene bot nanti meletup bot. Bahaya.

5. Senja Bay Resort. Itulah destinasi gua. Pergh air biru sedikit kehijauan sungguh sedap mata memandang. Tak sabar nak lepak tepi pantai huuu.

6. Check in dan letak barang di bilik masing-masing. Bilik dia so-so la. Ekon ada, water heater kene topup.

7. Pantai dimana gua stay. View dari kafe Senja Bay. Bole skodeng minah saleh dari sini. Tapi pakai spek itam dulu. Hehehe.

8. Housekeeping oleh Sandy si tupai yang hidup didalam laut.

9. Kompom teksi ni tak pakai meter.

10. Aktiviti hari pertama, kelauuuuuuuuuuuut! Naik bot nelayan untuk mencandat sotong. Bertolak seawal pukul 3 petang dan mindset dah set untuk balik keesokkan harinya. OK ini adalah gambar sauh.

11. Didalam bot nelayan. Pon pon pon. <- bunyi enjin. Tahpape. Perancangan awal nak duduk kat sini. Tapi tak dapat sebab dah penuh. Jahatnya sapa yang penuhkan tempat itu.

12. Didalam bot nelayan. Pon pon pon. Oleh kerana disini tidak penuh maka kami pergi memenuhkan tempat ini. Jahatnya kami. Haha.

13. Semua lelaki gagah pergi menjadi nelayan takak ikang. Gagah le sangat.

14. Gua tatau kenapa gua suka sangat dengan sauh ni.

15. Setiap bot ada salur air macam ni. Gua nak tanye tekong bot tu, air dari mana? Bot bocor ke? haha. Tapi tekong ni hampeh gila tak friendly bodo nak mampus aku bayar la wei! Haha emo.

16. Sekejap sahaja sudah berasa bosan gilababi. Hendak menari tiang tapi... ditengah laut. Kelak dilanda tsunami padan muka. Simpan saja niat itu. Gambar: Tidur manja diatas peha Suhaimi. (Dua-dua sudah berkahwin tapi inilah hubungan terlarang mereka kerana jauh berada di laut. HAHAHAHA)

17. Abe Izhar. Orang lain lepak di tempat teduh. Dia sorang sunbathing. Panasnya hari tu ya Allah tak terperi lom panas neraka lagi tu.

18. Tiba di tempat memancing. Maka kalutlah kaki pancing memasang bendalah pencing depa. Aku tengok je la sebab dok hau mende.

19. Tunggula. Selamanya.

20. Tetibe je tekong yang tak best ni bentikan bot, campak sauh. Adakah disini mau candat sotong? Dafuq? Semua mula berasa semacam.

21. Mereka pon tunjuk skill memancing ikang.

22. Dalam banyak-banyak ikan, si buntal jugak la yang nak makan umpan. Comelnya rasa nak peluk.

23. Ikan kerisi hampir mati tercekik kuaci. Gua dah pesan, "Lu tu ikan kerisi, takde gigi. Mana leh makan kuaci. Lu lansi lu cekik kuaci!"

24. Maka senja pon tiba. Dalam kes ni bukan di Senja Bay tapi di lautan tak dalam sebab nampak pulau dekat saja. Haha bongok.

25. Tak pasti samada termenung mengenangkan nasib ditipu atau mengenangkan nasib kail tidak disebat ikan.

26. Horeeey dapat dua ekor ikan yang pointless. "Horeeeey, mampus kita" Kata ikan.

27. Teori ikan yang segar adalah ikan yang matanya tidak merah. Tapi apakejadahnya ini ikan baru 5 menet mampus dah merah mata macam naga? PULANGKAN DUIT KAMI! KAMI MAHU IKAN SEGAR!!!! Kesimpulan: Ini adalah kesemua tangkapan kami. Pulang dengan kecewa kerana tiada sotong. TIADA SOTONG! Generator bot rosak, takleh pasang spotlight untuk menyuluh sotong. Babi betol. Eh mencarut lak. Hahaha.

28. Keesokkan harinya mengubat duka lara dengan pergi snorkeling. Kejelitaan masih perlu dipelihara. Bukan hanya gadis mahu melawa, Suhaimi juga menepek sunblock lotion setelah dinasihati makcik-makcik di sebelah sana. Haha. Wajah semakin berseri-seri dan nampak gebu. Kerana kecantikkan adalah hak milik setiap insan.

29. Punya la ramai geng kitorang. Terpaksa naik dua bot. Ini bot yang chill. Satu lagi bot geng tak chill. Haha.

30. Tadi gambar penduduk row belakang. Ni pulak gambar row depan VIP seat. Haha.

31. Sunblock dah pakai. Suhaimi bersedia untuk menyelam. Eh, snorkeling.

32. Bot yang tidak chill. Geng kasih ibu dan ayah dan tidak dibenarkan membuat lawak lucah.

33. Speedboat 150 horse power. Air naik merecik sampai ke bulan.

34. Lighthouse kata abang bot. Kat sini banyak gila ikan kebulur.

35. Suhaimi cuba melakukan sesuatu.

36. Sesuatu yang berani!(Walaupun nampak raut muka yang cuak) Pergh memang berani. Oleh sebab ini adalah aksi berani, gua pon terjun juga. Percayalah. Kalau nampak pasti gua akan digilai gadis-gadis kerana keberanian hati waja gua. Cuma dilema photographer, tiada siapa yang mengambil gambar gua sebagai bukti.

37. Gua dah cakap.. Ikan kat sini jinak lagi kebulur. Tapi takle blah, bagi makan biskut mahal.

38. Sambil tengok ikan tu makan, kita bole makan sama. Biskut mahal tu. Rugi la tengok je ikan makan dengan berselera. Nom nom nom.

Bersambung part II…

Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Pulau Perhentian Kecil - Part I, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Related posts:

  1. Pulau Perhentian Kecil – Part II
  2. Bandung + Jakarta: Jalan-jalan cari pasal – Part I
Tags: , , ,

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Hidroelektrik <b>Hulu Terengganu</b> | Darul Iman

Posted: 17 May 2012 06:30 PM PDT

Oleh RADHUAN HUSSAIN utusanterengganu@utusan.com.my

Tapak Lokasi Pelencongan Sungai Terengganu untuk Projek Hidroelektrik Hulu Terengganu di Hulu Terengganu. – UTUSAN/Shaifudin Mohd. Nor

HULU TERENGGANU 16 Mei – Mungkin tidak ramai menyedari di sebalik keheningan belantara di satu lokasi berhampiran laluan utama menghala ke Gua Musang dekat sini, kerja-kerja pembinaan bagi menyiapkan projek Hidroelektrik Hulu Terengganu sedang giat dijalankan.

Untuk ke lokasi, perjalanan sejauh kira-kira 160 kilometer perlu ditempuhi yang mengambil masa selama hampir dua jam dari bandar Kuala Terengganu.

Dari simpang jalan utama ke Gua Musang, laluan berliku, berlumpur yang merentasi beberapa bukit sejauh kira-kira dua kilometer ke dalam, terpaksa diredahi dengan menaiki kenderaan pacuan empat roda yang disediakan.

Pelbagai jenis jentera berat bertungkus-lumus melakukan kerja siang dan malam sejak projek yang menelan belanja kira-kira RM1.6 bilion itu dimulakan dua tahun lalu. Ia dijangka siap sepenuhnya penghujung 2015.

Deruman enjin jentera dan beratus tenaga kerja dengan sebahagian besarnya warganegara China kelihatan komited bagi memastikan projek yang mampu membekalkan elektrik negara siap mengikut jadual.

Setiba di lokasi, suatu panorama mengasyikkan terakam, yang kedudukannya hampir dengan dua buah terowong gergasi dengan setiap satu berukuran 398 meter panjang dan bergaris pusat 9.2 meter yang siap dibina di dasar Empangan Puah itu.

Pada waktu itu, dasar atau lantai saluran berlekuk di sekitar dua terowong berkenaan masih kering sebelum mula digenangi air sejurus kerja lencongan Sungai Terengganu di kawasan itu dilakukan bagi tujuan menakung air untuk proses penjanaan hidro.

Majlis Pelencongan Sungai Terengganu untuk Projek Hidroelektrik Hulu Terengganu itu telah disempurnakan Presiden merangkap Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Datuk Seri Che Khalib Mohamad Noh, di sini baru – baru ini.

Beliau melakukan gimik perasmian dengan menekan 'butang letupan' sebelum air sungai dialirkan dan beransur-ansur memenuhi takungan di situ.

Turut hadir Pengarah Eksekutif merangkap Ketua Pegawai Operasi TNB, Datuk Ir. Azman Mohd.; Naib Presiden TNB, Datuk Ir. Mohd. Nazri Shahruddin dan Pengurus Besar TNB Terengganu, Md. Yuslan Mohd. Yusof.

Hadir sama Pengarah Urusan Loh & Loh Constructions Sdn. Bhd., Jason Loh; Pengarah Urusan Sinohydro Corporation Ltd., Che Wei Li dan Pengarah Projek Perunding HTJV, Travis Smith.

Che Khalib berkata, majlis tersebut dilangsungkan bagi meraikan kejayaan melencongkan Sungai Terengganu melalui dua terowong berkenaan hasil usahasama syarikat Loh & Loh Constructions Sdn. Bhd., dan Sinohydro Corporation Ltd.

Menurutnya, sebaik siap sepenuhnya kelak, projek hidro tersebut mampu membekalkan 250 megawatt (MW) untuk seluruh negara.

Malah, beliau turut memberi jaminan projek berkenaan bukan sahaja mampu menampung keperluan bekalan elektrik negara tetapi merupakan suatu projek penambahbaikan dalam membantu mengelak berlaku banjir di kawasan-kawasan tertentu.

"Apabila projek hidroelektrik ini (Hulu Terengganu) dan projek Hidro Elektrik Ulu Jelai di Pahang siap nanti, ia akan meningkatkan lagi bekalan tenaga hidro ke seluruh negara," katanya.

Che Khalib turut berpuas hati dengan kerja-kerja pembinaan bagi menyiapkan projek Hidroelektrik Hulu Terengganu itu tanpa memusnahkan ekosistem dan persekitaran.

Beliau seterusnya menangkis dakwaan pihak tertentu termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO) kononnya projek pembinaan hidro seumpama itu dilaksanakan turut menjejaskan serta merosakkan alam sekitar.

Beliau berkata, sehingga ini prestasi projek itu hampir mencapai 20 peratus siap dan berjalan mengikut jadual iaitu jangkaan takungan air bermula pada November 2014.

Katanya, projek yang melibatkan kawasan takungan air seluas 6,130 hektar itu apabila siap kelak mampu menjana 250MW kuasa elektrik.

"Projek itu akan melibatkan takungan air di Tasik Puah seluas 6,000 hektar dan Tasik Tembat seluas 130 hektar," katanya.

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


PENGHUNI GUA: SCUBA <b>DI</b> PULAU PENUNJUK <b>KIJAL</b> <b>...</b>

Posted: 30 May 2012 08:06 PM PDT

Blog ini dibuka pada 26 Dis 2008. Blog ini merupakan pemerhati bebas dan tiada kaitan dengan mana-mana kelompok. Tidak ada sesiapa yang boleh mempengaruhi otak dan pemikiran Penghuni Gua. Visinya jelas : Keselamatan negara tercinta. Semuga semua spesis yang melayari blog ini akan mendapat sedikit pengetahuan dari pendapat, artikel, kertas kerja, komen dan gambar yang dipaparkan. Komen kesat yang dihantar oleh pelayar juga akan disiarkan. Tujuannya agar semua pelayar yang lain dapat mengetahui hati dan perangai pelayar tersebut. Salam persahabatan.

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved