ads

Sabtu, 11 Februari 2012

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


Memori sekuntum rindu...: <b>Pulau Kapas</b> BEST !!

Posted: 11 Feb 2012 08:10 AM PST

Kali ni nak cerita pasal Pulau Kapas..
Terengganu ni kan mmg bersebelahan dengan laut..
kalau x ade laut,x ade la pulau kan..
baru je lg tuan puteri Nusy pergi picnic dgn family..
dlm bulan 6 thn lepas..hehe..(dah lame ek?)
mmg cantik sgt pemandangan kat Pulau Kapas.. =)
kat Pulau Kapas ni ade jumpa tapak kaki penyu tau..hehe..
xtipu pun..cume xtaula ade telur penyu ke tak..
kalu ada pun dah xleh mkn telur penyu ni..
sbb penyu kan dah hampir pupus..
masa kecik2 dulu suke sgtla mkn telur penyu ni...sedappp...
saje je nk bagi terliur kan..hehe..jgn mkn tau..peace! (^_^)v
ni Pulau Gemia..just sebelah Pulau Kapas tu jer..
cantik kan?dalam air tu bleh nampak 
hidupan bawah air..batu karang pun cantik2..
ada jumpa anak ikan yu kat situ jgk..naseb baik anak..kalu bapak
ngeriii jugak..mau hilang kaki nnti..hehe..
ps: jom bercuti di pulau2 kat Ganu ni..senyum sokmo! =)

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


SEKTOR PENGURUSAN SEKOLAH: Pemantauan <b>di</b> SMK <b>Jerangau</b>

Posted: 08 Jan 2012 12:37 AM PST

5 Januari 2012 - Pemantauan awal persekolahan sesi 2012 telah berjaya dilaksanakan di SMK Jerangau. Secara keseluruhannya, pihak pengurusan sekolah telah bersiap sedia menghadapi sesi persekolahan tersebut. Kesemua touch point YAB Menteri Pelajaran telah berjaya dipatuhi. Walaupun keadaan geografi sekolah yang luas, pihak pengurusan berjaya memanfaat keseluruhan kawasan tersebut. Pelbagai bilik khas, sudut dan ruang-ruang tertentu direka khas untuk kemudahan murid di sekolah tersebut. Tahniah diucapkan.

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


i&#39;ts friday [holiday] but i&#39;m working!... - It&#39;s My Life

Posted: 10 Feb 2012 06:51 PM PST

semalam morning2 dah kena bangun coz nak bawak anak2 team volleyball.
diaorang ada game on FRIDAY [kat ganu friday is holiday!!]
KEJOHANAN BOLA TAMPAR DAERAH..
so as one of voleyball teacher, I kena la pegi.
habis sunburn muka dah la dah sedia gelap, makin gelap jadinya ...hehe 
sehari suntuk dok di padang SMK Ketengah Jaya.
Biasalah..antara tugas-tugas khas seorang GURU!!

sampai rumah jam 7++, azan tengah berkumandang!
1 hari anak2 duduk ngan ayahnya...
balik rumah...mandi..solat...tidur!!
 
(^_^) ~ TODAY'S LIFE ::: WRITTEN WITH LOVE ~ (^_^)

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Anwar persoal kos Lebuhraya <b>Jabor</b> RM5 bilion - KeadilanDaily <b>...</b>

Posted: 02 Nov 2011 03:54 AM PDT

KUALA LUMPUR 2 Nov: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersoalkan pembinaan Lebuhraya Jabor di Kemaman, Terengganu yang menelan kos tinggi sehingga melebihi RM2 bilion daripada kos asal.

Anwar berkata, kos asal pembinaan lebuhraya yang termasuk dalam projek Lebuhraya Pantai Timur (LPT) itu hanya bernilai RM3 bilion, tetapi kini  menjadi RM5 bilion.

Menurut beliau, perkara itu tidak sepatut berlaku kerana ia melibatkan wang rakyat yang sepatutnya digunakan dengan cara yang betul.

"Siapakah yang bertanggungjawab dalam hal ini. Kenapa kejadian ini berlaku? Ini merupakan kelemahan JKR dan kementerian terbabit perlu bertanggungjawab dalam hal ini," katanya ketika berucap pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Katanya, projek tersebut yang dibina sejak 2007  dan sepatutnya siap tahun lalu, sehingga kini masih gagal disiapkan.

Ia katanya, belum lagi mengambil kira persoalan tol dan syarikat pemegang konsesi.

"Sehingga sekarang, kita masih belum tahu siapakah yang akan mengendalikan tol dan siapakah yang akan memegang konsesinya," katanya yang juga Ketua Umum KEADILAN.

Selain itu, beliau yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh turut mempersoalkan projek membina jambatan di atas daratan di Kemaman, Terengganu dengan kos RM174 juta yang melebihi RM70 juta dari harga sebenar.

"Ini merupakan satu projek pelik Umno BN yang membina jambatan di daratan dan dan kosnya pula amat tinggi serta melebihi kos sebenar," katanya, lapor Harakah Daily

Beliau turut membidas sikap para pemimpin Umno yang lebih mementingkan diri daripada memikirkan derita rakyat dengan membuat cadangan untuk menaikkan elaun wakil-wakil rakyat.

Sehingga kini, katanya, kemiskinan tegar di kalangan rakyat masih belum diatasi, tetapi para pemimpin Umno sanggup membuat cadangan untuk menaikkan elaun wakil-wakil rakyat tanpa memikirkan derita rakyat.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=22541

13 di wakaf tapai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


PONDOK AL HUDA , <b>WAKAF TAPAI</b>, TERENGGANU <b>...</b>

Posted: 27 Jan 2012 10:19 AM PST

Pondok  Al-Huda merupakah sebuah tempat pengajian agama yang menjadi wadah dakwah dan pendidikan kearah penghayatan   Islam di kalangan masyarakat.
Pondok Al-Huda mula diasaskan oleh Hjh. Fatimah Bt. Hj. Abdul Rahman pada tahun 2004,  merupakan bekas seorang  guru Pelawat Agama yang  bersara setelah berkhidmat dengan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Terengganu selama 28 tahun.  Beliau telah mewakafkan tanah seluas 3.5 ekar persegi bagi tujuan pembinaan pondok bertempat di Kg. Lubuk Perah, Wakaf Tapai, Marang, Terengganu.  Jarak pondok ini daripada Kuala Terengganu ialah kira-kira 25 km.
Berperanan sebagai pusat pengajian dan bimbingan agama yang dapat  mendidik  dan membina masyarakat muslimin yang bertaqwa melalui pemantapan ilmu dan amal  yang menepati kehendak syariat.

o   Menjadi tempat pengajian bagi warga tua dan anak-anak
     pelajar mempelajari ilmu agama dengan mendalam.
o   Memberi bimbingan dan pendidikan agama dalam
      amalan  kehidupan bersyariat.
o   Membantu mendidik syakhsiah anak-anak pelajar
      mengikut ajaran Islam.

13 di kerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kerteh - Google Blog Search


Sh0ck037: Cinta ku Tertinggal <b>di Kerteh</b> (Explorace)

Posted: 07 Feb 2012 09:56 AM PST

Seperti yang dijanjikan, post yang sebelum ni ( Cinta ku Tertinggal di Kerteh ) mesti dihabiskan. 
30 Januari 2012, hari keenam program JuM-Desa 2012. Hari yang menghimpunkan dua aktiviti yang mencabar semangat kerjasama antara peserta untuk mencapai objektif mereka iaitu Explorace pada sebelah pagi diikuti dengan Persembahan Kebudayaan pada sebelah malam.
Bermula dengan Explorace, kami dibahagikan kepada 8 kumpulan yang diberi nama berdasarkan nama-nama ikan iaitu ikan kembung, buntal, ayer, merah, cencaru, parang, sebelah dan sardin. Ak diserapkan sebagai ahli ikan Parang. Sebelum memulakan aktiviti, kami ditugaskan untuk mencipta bendera dan cheers kumpulan. Berkat kerjasama, kami berjaya melakar satu bendera yang mantap ber'moto' kan, Tetak! Parang! Tetak!. Agak ganas la. Haha. Kami hanya dibenarkan untuk membawa sebuah handphone dan sebuah kamera. Kemudian, Explorace pun bermula.
Sinopsis perjalanan laluan Explorace kumpulan ikan Parang...
Tugas kami yang pertama ialah di Warung Pak Munawwir (kalau x silap la..), sebuah kedai makan yang berwarna merah jambu. Kami telah ditugaskan untuk menjual 6 air kotak dengan minimum harga RM10. Nasib la ada kedai makan betul2 depan checkpoint kami, jadi kami berjaya menjual 3 air kotak dengan harga RM5 kepada 2 orang pengunjung di sana tanpa perlu membuang banyak masa. Nice~
Checkpoint kedua kami ialah di Dewan Sivik. Kami telah diarahkan untuk membawa 2 buah botol air menggunakan 2 utas tali, sambil berjalan itik! Nasib tak kena 'guling-guling macam tenggiling'. Haha. Walaupun terdapat pecanggahan syarat-dan-peraturan oleh urusetia pada mulanya, kami berjaya melakukan task kami mengikut masa yang telah ditetapkan setelah 3 kali percubaan, banyak bergantung hasil daripada pengalaman ketua kumpulan kami, Awal. Ke checkpoint yang ketiga!
Kemudian, kami bergerak menuju ke surau kampung untuk meneruskan Explorace kami. Semasa berlari-lari anak, seorang brader menegur kami, bertanyakan tujuan kami disini. Kami jawab secara tergesa-gesa dan blah. Di surau, tugasan kami banyak bergantung kepada kreativiti individu sebenarnya. Kami dibahagikan kepada 3 kumpulan yang mana setiap ahli didalam kumpulan mestilah memilih untuk menjadi (pura-pura) bisu, pekak dan buta. Aku memilih untuk menjadi pekak, sebab senang. Buat-buat pekak, padahal dengar jugak kan. Haha. Si buta ditutup matanya dengan kain dan urusetia menyatakan satu barang dimana mereka perlu melukiskan di atas kertas. Kemudian, si bisu akan melihat dan men'tafsir' kan kepada si pekak. Simple! Haha. Alhamdulillah, ternyata budak2 kumpulan parang bagus2, task ketiga siap! Barang-barangnya ialah dompet, ayam dan cermin.
Kami meneruskan perjalanan ke tugasan yang seterusnya, iaitu di sebuah rumah usang (katanya lah kan). Di situ, kami ditemukan dengan seorang atuk tua yang sedang lunch di luar rumah. Servis bertukar tangan. Nak dijadikan cerita, beberapa orang ahli kami di 'ajak' oleh atuk itu untuk lunch bersama. Kemudian, 2 orang ahli kami diberi peluang untuk masuk ke rumah usang itu, untuk mencari surat. Pot pet pot pet. Mereka pun masuk dan keluar dengan perasaan serba resah. Ada nenek tengah lunch jugak, katanya. Haha. Surat dibuka, sudoku pun keluar. Alaa, kacang la! Hee. Alhamdulillah, siap jugak, nasib xde limit masa. Bye2 atuk!
Untuk checkpoint yang seterusnya, kami perlu ke jeti Kuala Kerteh. Jauh la! Ketika kami sedang berjalan bersama-sama, kami melintasi Dewan Sivik dan terlintas sekali lagi brader yang jumpa mula2 tadi tu. Dia siap sound, lebih kurang macam ni la "Korang ni berlari-lari xde keje lain ke nak buat??" Apekehei bro? Lintas ak dalam hati. Kami pun ignore dan blah. Haha. Setibanya di jeti, kami diberi tugasan untuk membuat layang-layang. Aiseh, layang-layang jea ke? Senang betul urusetia bagi task. Cewah. Last-last kumpulan kitorang kena penalti. Haa, berlagak sangat tadi kan. Haha. Ter'design' layang-layang terbalik. Adeh. Melepak la kitorang 5 minit dekat situ sambil minum 100plus yang disediakan. Sempat posing gambar lagi masa penalti tu. Haha.

Selesai jea penalti, kitorang bertungkus-lumus pergi checkpoint yang seterusnya, dekat pantai! Mula-mula dapat klu, dah ada yang nak pergi masjid dah, nasib la ada siswi-siswi yang memang minat drama melayu ni. Setibanya kami di pantai, ak terlihat satu kumpulan yang sedang berkumpul dan fokus mengasingkan bola biru dengan bola oren dalam satu balang. Alamak, tak kan kena tunggu diorang siap kot, memang buang masa la kan. Setelah mendengar penjelasan dari urusetia, barulah kami faham tugas kami dekat pantai, gali pasir untuk mencari 4 klu yang seterusnya! Ehem, saja nak cakap, kumpulan yang tadi kena penalti. Hee. Masa juga menyebelahi kumpulan kami kerana kami berjaya mencari botol yang mempunyai klu seterusnya. Ke checkpoint yang terakhir! Di padang permainan tepi masjid. Mak aii..jaohnya!

Semua jadi bersemangat memandangkan hanya tinggal satu lagi tugasan sebelum balik ke tempat permulaan dan selesaikan puzzle yang diberikan. Setibanya kami di padang permainan, kami disuruh untuk menyarung kain batik dan menyanyi serta menari! Aduh, ni yang lemah ni. Nak kena menari lagu Korea pulak tu. Anti2. Haha. Segan nak cerita pengalaman tarian. Kemudian setelah menyanyi dan menari, kami disuruh untuk menutup mata dan meneka sebanyak 9 bahan-bahan yang telah digunakan semasa permainan Musang Berjanggut tempoh hari. Pening jugak la nak bau dan teka kan. Alhamdulillah, ahli kumpulan Parang memang serba boleh. Semua bahan berjaya diteka dengan betul.


Lari ke tempat permulaan! Memang tak dinafikan, masa ni memang syok lagi-lagi bila melintasi kumpulan-kumpulan lain yang masih sibuk menyelesaikan task mereka. Haha. Jangan marah kawan-kawan.

Setibanya di balai belia, ada antara ahli kami yang sibuk (dan menyibuk...) menyiapkan puzzle yang diberikan. Alhamdulillah, segalanya selesai seperti yang dirancang. Barang-barang telah pun dikembalikan oleh pihak urusetia. Klik! One last shoot sebelum kami menghabiskan perjalanan Explorace kami. Habis!

Sedang dalam perjalanan balik rumah keluarga angkat, ak dan beberapa rakan peserta melalui satu rumah yang sedang organize makan-makan. Lalu dengan penuh pura-pura, akhirnya ada satu suara yang mengajak kami menjamu selera. Misi tercapai! Haha. Burp~


Antara gambar-gambar semasa aktiviti Explorace...


Cinta ku Tertinggal di Kerteh (Malam Kebudayaan dan Majlis Penutup)......coming soon

13 di chukai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di chukai - Google Blog Search


Himpunan Tolak Umno; Himpunan Akhir Warga <b>Chukai</b> Sebelum <b>...</b>

Posted: 30 Jan 2012 03:37 PM PST

KEMAMAN – PAS Chukai merancang mengadakan satu himpunan besar-besaran, lanjutan dari program mega berprestij, Himpunan Kebangkitan Rakyat PAS Ganti Umno (PGU).


Penolong Setiausaha PAS Terengganu , Haji Hanafiah Mat@Ramly berkata tiga siri program PGU yang bermula di Chukai pada Januari tahun lalu telah berjaya menghimpunkan lebih 100,000 rakyat Terengganu.

"Ia bermula dengan program PAS Ganti Umno (PGU) yang di lancarkan di Kemaman (15 Januari) tahun lepas telah menghasilkan satu gelombang,

"seluruh rakyat  pelbagai lapisan memberikan sokongan terbuka kepada perjuangan PAS,"ujarnya ketika ditemui.

Menurutnya, selepas itu program PGU telah diadakan di kawasan Besut pada 18 dan 19 Mac dan berjaya melepasi sasaran menghimpunkan 30,000 rakyat.

Beliau berkata, program PGU kali ketiga pada 14 dan 15 Oktober di Pantai Pandak Chendering, dalam kawasan Kuala Terengganu merupakan kemuncak himpunan apabila lebih 50,000 orang berkunjung.

[Gambar - Hj Hanafiah (depan, 4 dari kiri) bersama program 'Gateh Pemuda' sempena Sambutan Ulang Tahun Ke-60 PAS Peringkat Kawasan Kemaman pada Jumaat 27 Januari]

Oleh itu, kata belia, pelbagai pihak termasuk agensi risikan kerajaan Umno/BN melaporkan kebangkitan rakyat melalui program PGU akan menumbangkan Umno/BN pada pilihanraya umum ke-13 (PRU-13) akan datang.

Justeru, beliau yang juga Pengarah Majlis Tindakan DUN (MTD) Chukai merancang untuk mengadakan satu himpunan besar-besaran menjelang PRU-13.

"hasil kejayaan itu (PGU), (laporan) agensi risikan kerajaan (Umno/BN) melihat, gelombang inilah akan menjatuhkan Umno dalam pilihan raya ke-13,

"mengambil kesempatan (manfaat) dari gelombang yang sedang berlaku (marak), PAS DUN Chukai sekali lagi akan menghimpunkan warga DUN Chukai khasnya, dan warga Kemaman umumnya,

"bagi menyatakan, inilah masanya untuk kita berhimpun untuk menolak Umno dan Barisan Nasional,"jelasnya.

Menurutnya, PAS Chukai merancang mengadakan 'Himpunan Tolak Umno' (HTU) itu pada awal bulan Mac, saat-saat akhir menjelang PRU-13.

Katanya, HTU akan diadakan di lokasi  yang sama di mana program PGU kali Pertama di adakan iaitu di dataran Tok Guru, Kampung Geliga.

Oleh yang demikian, dengan persekitaran dan suasana politik masa kini, beliau yakin semua pihak mahukan PAS mengambil alih pemerintahan negeri Terengganu.

"saya yakin dan percaya, (berdasarkan) situasi dan persekitaran (politik) pada hari ini, kawan-kawan dari parti-parti Pakatan Rakyat, kawan-kawan dari NGO dan orang-orang yang tidak berparti,

"akan memberikan kerjasama, bukan sahaja kepada Himpunan Tolak Umno, malah akan menolak Umno dan memberikan peluang PAS Terengganu memerintah buat kali ketiga,"tegasnya.

Komen:

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


jengkeng: Kompleks tekstil <b>di Kijal</b> terbesar di pantai Timur

Posted: 07 Feb 2012 05:29 AM PST

Kosmo


KEMAMAN – Kompleks tekstil, yang terbesar di kawasan pantai timur dan bernilai kira-kira RM40.7 juta di Kijal di sini, dijangka beroperasi Mac ini.
Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata, kompleks itu yang menjadi mercu tanda Bandar Baru Kijal disasar untuk menjadi lokasi pengusaha tekstil dari dalam dan luar negara untuk memasarkan produk mereka.

"Setiap premis dikenakan sewa RM3,500 seunit. Kawasan itu bakal menjadi tumpuan pemborong dan peruncit kain di seluruh negara termasuk pengusaha tempatan untuk bertapak," katanya selepas meninjau projek berkenaan hari ini.

Selain menempatkan kompleks, projek di kawasan seluas 160 hektar itu melibatkan komponen lain dengan kos kira-kira RM143 juta, antaranya rumah kedai, kompleks Mara dan tapak pendaratan kering kastam.
Ahmad berkata, projek itu mampu menjana ekonomi di Kijal khususnya menerusi peluang pekerjaan dan perniagaan.
"Ia akan menjadi pusat peniagaan seperti yang terdapat di Nilai Tiga, Negeri Sembilan dan Jalan Masjid India, Kuala Lumpur," katanya. – BERNAMA

13 di bukit besi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


Makro (<b>Bukit Besi</b> – Tahfiz Al-Mizan) AbuSyafiyyah

Posted: 29 Jan 2012 01:27 AM PST

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved