ads

Sabtu, 29 Mac 2014

13 di setiu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di setiu - Google Blog Search


Dua maut, dua parah kemalangan tiga kenderaan <b>di Setiu</b> <b>...</b>

Posted: 23 Mar 2014 08:18 PM PDT

Setiu – Dua maut, dua parah dan seorang cedera ringan dalam kemalangan membabitkan tiga kenderaan iaitu kereta, van dan MPV di Km52.9, Jalan Kuala Terengganu-Kota Baharu, berhampiran Kampung Sungai Lerek, di sini malam tadi.

Ketua Polis Daerah Setiu Deputi Superintendan Abd Rahman Raja Mohamad berkata dalam kejadian kira-kira 11 malam itu, pemandu kereta Proton Iswara Che Hassan Deraman, 60, dari Tumpat, Kelantan meninggal dunia di tempat kejadian.

Katanya penumpang kereta itu Waehamah Nurisaem, 47, dari Bantak Bai, Narathiwat, Thailand meninggal dunia dalam perjalanan ke Hospital Setiu.

Dua yang cedera parah ialah penumpang van Tuan Kamariah Tuan Besar, 54, dan anaknya Nini Nuraini Rosmawadi, 23, manakala seorang lagi anaknya Nurfatini, 17, hanya mengalami kecederaan ringan, katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Katanya suami Tuan Kamariah yang memandu van, Rosmawadi Ghazali, 51, pengajar di Pusat Latihan Perhutanan di Kuala Terengganu, isteri Che Hassan, Che Gayah Kasim dan pemandu MPV Normala Mat Noh dan suami serta dua penumpang tidak mengalami sebarang kecederaan.

Beliau berkata mayat mangsa dihantar ke Hospital Setiu untuk bedah siasat manakala mangsa yang cedera juga dirawat di hospital sama. -bernama

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


Suspek Rosakkan Al-Quran <b>Di Besut</b> Berjaya Ditahan

Posted: 04 Mar 2014 09:17 PM PST


KUALA TERENGGANU: Polis menahan seorang lelaki yang dipercayai bertanggungjawab terhadap kejadian membaling Al-Quran di sebuah masjid di Besut.
Lelaki yang dipercayai pesakit mental itu didakwa bertanggungjawab membaling kitab suci umat Islam ke dalam tandas dalam kejadian pada awal pagi Selasa.
Ketua Polis Terengganu Datuk Jamshah Mustapa berkata, lelaki berusia 27 tahun itu ditahan di Besut pada pukul 5 petang Selasa berdasarkan imej yang diperolehi daripada rakaman kamera litar tertutup (CCTV).
"Dengan penangkapan lelaki terbabit kita menganggap kes ini selesai dan kami berharap ia juga akan menghentikan spekulasi tidak berasas di media sosial oleh kumpulan-kumpulan yang ingin menghasut kebencian," kata Jamshah pada sidang akhbar.Mstar

13 di batu rakit - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di batu rakit - Google Blog Search


T E G A N U K I TA: Pameran TATIUC <b>di Batu Rakit</b> berjaya.

Posted: 26 Mar 2014 05:45 AM PDT

TERTARIK...Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Rakit, Bazlan Abdul Rahman tertarik melihat bahan pameran di sebuah gerai ketika melawat pameran anjuran Kolej Universiti TATI (TATIUC) yang diadakan di Wakaf Catur, Maras, Batu Rakit.

Pameran selama tiga hari bermula 24hb dan berakhir hari ini itu memberi banyak info mengenai peluang belajar dan kejayaan yang terdapat di Kolej Universiti milik kerajaan negeri itu.


"Saya harap orang ramai terutamanya pelajar yang mengunjungi pameran ini mendapat banyak manfaat daripada pelbagai aktiviti dan pemeran yang diadakan.Selain itu, pameran ini juga dapat memupuk hubungan silaturrahim antara penduduk dan warga TATIUC," katanya.

Bazlan yang juga Pengerusi TATIUC itu, berkata beliau mengucapkan terima kasih kepada TATIUC kerana menjayakan program itu dan mengharapkan program seumpama itu dapat diadakan di tempat-tempat lain pula selepas ini.

"Program ini berjaya menarik seramai kira-kira 100 penduduk penduduk dan pelajar hadir untuk melihat pameran dan mendengar info dari di lima gerai yang disediakan. Terima kasih kepada TATIUC kerana mengadakan program ini di Batu Rakit." katanya.-Aminudin Ismail.

 

Petronas Lancar Pusat Latihan Minyak & Gas Canggih <b>Di Batu Rakit</b>

Posted: 27 Mar 2014 12:13 PM PDT


KUALA TERENGGANU (28 Mac 2014) - Petroliam Nasional Bhd (Petronas) semalam melancarkan kemudahan latihan bersepadu terbaharunya di kawasan Institut Teknologi Petroleum Petronas (INSTEP) dekat Batu Rakit di Kuala Terengganu.

Dikenali sebagai Pusat Latihan Minyak dan Gas Bersepadu Instep (IIOGTC), ia terdiri daripada loji latihan huluan dan hiliran sektor minyak dan gas yang dibina dengan bentuk dan fungsi yang sama dengan loji sebenar melibatkan kos pembinaan sebanyak RM250 juta.

Naib Presiden Bahagian Pengurusan Sumber Manusia Petronas Raiha Azni Abdul Rahman berkata selain itu, IIOGTC turut dilengkapi pelantar gerudi, simulator penggerudian dan bengkel kejuruteraan.

"Ini adalah satu-satunya pusat latihan minyak dan gas yang canggih yang menempatkan semua teknologi yang diperlukan untuk pembelajaran akademik dan praktikal untuk pelatih di Instep bagi memenuhi keperluan industri.

 "IIOGTC dibangunkan untuk melengkapkan pelatih Instep dan pegawai Petronas dengan pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan dalam persekitaran yang lebih sesuai dan selamat," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis perasmian IIOGTC yang disempurnakan Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said. Turut hadir Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin dan Presiden merangkap Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Petronas, Tan Sri Shamsul Azhar Abbas.

Sebelum ini, pelatih di INSTEP menjalani latihan amali di pelantar minyak di tengah laut bagi melihat sendiri proses di loji, namun kini mereka hanya perlu menjalani latihan di IIOGTC sahaja.

Raiha Azni berkata selain itu, kemudahan ini akan turut dibuka kepada penggiat industri minyak dan gas, sama ada dari dalam atau luar negara, yang mahu meningkatkan kemahiran jurutera dan juruteknik syarikat mereka.

"INSTEP yang ditubuhkan sejak 33 tahun lepas, kini telah melatih lebih 10,000 tenaga kerja teknikal yang mahir bagi memenuhi keperluan industri minyak dan gas di seluruh dunia.

"Malah, INSTEP juga menerima pelajar dari luar negara seperti Sudan, Papua New Guinea, Iraq dan Myanmar yang mengikuti pelbagai kursus teknikal di sini. Syarikat minyak dan gas seperti Talisman, Shell dan Exxon umpamanya juga menghantar pekerjanya menjalani latihan bagi meningkatkan kemahiran di sini," katanya.

Sementara itu, Shamsul Azhar dalam ucapannya berkata pelancaran IIOGTC ini merupakan satu pencapaian yang membanggakan bagi INSTEP  sejak ditubuhkan pada tahun 1981.


"Ini adalah antara pelaburan penting Petronas dalam bidang pembangunan modal insan yang bertujuan melahirkan pekerja berkemahiran tinggi untuk menyokong perkembangan pesat industri minyak dan gas di Malaysia," katanya.

Antara program teknologi petroleum yang ditawarkan di Instep ialah Makmal Analitis, Proses Pengeluaran, Elektrikal, Instrumentasi dan Mekanikal.

Terletak kira-kira 30 minit dari Lapangan Terbang Sultan Mahmud, Kuala Terengganu, Instep juga menyediakan kemudahan asrama untuk 1,600 pelatih pada satu-satu masa, kompleks sukan, kafeteria, masjid, dewan kuliah dan loji latihan yang sama seperti operasi sebenar Petronas di lautan.

Sementara itu, Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin berkata, Malaysia masih kekurangan tenaga mahir dalam sektor tertentu, terutama industri minyak dan gas, menyebabkan syarikat bersaing mendapatkan pekerja mahir yang terhad jumlahnya bagi menyempurnakan projek Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP).

Katanya, kekurangan tenaga mahir menyebabkan kerajaan tidak dapat memacukan sektor-sektor tertentu yang memerlukan pekerja berkemahiran tinggi, terutama aspek teknikal dan vokasional.


 "Sebab itulah kerajaan, terutama RMK-11 yang disediakan oleh Unit Perancang Ekonomi (EPU), banyak menekankan aspek vokasional dan teknikal.

"Sekiranya kita tidak dapat memenuhi lompong yang ada (bidang pekerja mahir), kita akan menghadapi masalah untuk membangunkan industri dan sektor yang telah dikenal pasti sebagai sektor penting untuk Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA)," katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran INSTEP  semalam.

Khairy berkata kerajaan komited mewujudkan sasaran peluang pekerjaan sebanyak 3.3 juta di negara ini dengan kebanyakan pekerjaan baharu dalam bidang yang bersifat kompetitif dan teknikal menjelang 2020.

"Kalau kita tidak sediakan bekalan (tenaga mahir), maka kita akan terpaksa membawa masuk tenaga mahir dari luar dan ini akan merugikan kita.

"Ini kerana tahun depan akan bermulanya Komuniti Ekonomi Asean yang membuka peluang untuk pekerja mahir berpindah dari satu negara ke negara lain di Asean.

Oleh itu, kita perlulah rebut peluang ini dan menyediakan anak muda kita dalam bidang industri tersebut," katanya.


Sementara itu, Ahmad Said yang tertarik dengan cara pengendalian latihan INSTEP berkata kerajaan negeri akan menaja dan menghantar anak Terengganu menjalani latihan dalam bidang industri minyak dan gas yang dilihat berpotensi besar dalam industri.

"Kita akan tengok keperluan dan kemampuan, dan akan berbincang mengenai kos yang terlibat. Unit Perancangan Ekonomi Negeri (UPEN) akan berbincang dengan INSTEP.

"Kerajaan Terengganu bersedia membiayai kos supaya lebih ramai golongan muda diberi latihan dalam bidang minyak dan gas," katanya.

Kerajaan negeri komited membangunkan bidang pendidikan di negeri ini dengan setiap tahun kira-kira RM300 juta diperuntukkan untuk tujuan itu.

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


Budak 3 tahun maut, ibu bapa parah dalam kemalangan <b>di</b> Jalan <b>...</b>

Posted: 25 Mar 2014 07:15 PM PDT

Keadaan kereta mangsa selepas terbabit kemalangan di Jalan Jerangau-Jabor.

"Lepas dengar bunyi letupan kuat seperti tayar lori pecah, saya segera keluar dari kedai dan lihat mangsa tiga beranak tersepit di dalam kenderaan yang remuk teruk," kata pemilik restoran, Ishak Abdul Rahman, 51, yang menjadi saksi nahas mengorbankan seorang kanak-kanak, malam kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.30 malam di Kilometer 139.4 Jalan Jerangau-Jabor, Air Putih di hadapan restoran milik Ishak itu, kenderaan pelbagai guna (MPV) jenis Nissan Grand Livina yang dipandu Hasmizi Che Lah, 30, seorang guru di sebuah sekolah di Temerloh, Pahang merempuh sebuah treler balak tanpa muatan.

Perlanggaran kuat itu mengakibatkan mangsa tiga beranak tersepit dan anaknya, Nur Aina Marissa, 3, yang diriba isterinya meninggal dunia sebaik tiba di Klinik Kesihatan Air Putih.

Hasmizi dan isterinya, Norafzalumi Ghazali, 30, yang bekerja sebagai jururawat di Temerloh pula mengalami kecederaan parah dikeluarkan orang awam sebelum pasukan bomba dan penyelamat dari Balai Cheneh tiba.

Ishak berkata, ketika keluar menjenguk, orang ramai sudah mengerumuni MPV dan lori berkenaan serta cuba mengeluarkan mangsa dari dalam kenderaan yang hancur.

"Jadi saya tolong kawal lalu lintas dan masa itu saya dengar suara isteri pemandu mengerang kesakitan. Walaupun cedera parah, pemandu dan isterinya masih sedarkan diri ketika orang ramai cuba keluarkan mereka dari kereta.

"Lepas kira-kira 20 minit bertungkus-lumus barulah kedua-duanya dapat dikeluarkan. Semasa dikeluarkan, saya lihat tulang kaki mangsa wanita terkeluar," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintendan Che Suza Che Hitam berkata, ketika kejadian, Hasmizi sekeluarga dalam perjalanan pulang dari bercuti di kampungnya di Bachok, Kelantan menuju ke Kuantan.

Menurutnya, sebuah treler dipandu lelaki berusia 67 tahun yang datang dari arah sama secara tiba-tiba membuat pusingan U di lokasi kejadian menyebabkan mangsa tidak sempat mengelak lalu melanggar treler berkenaan.

"Pegawai perubatan mengesahkan anak pemandu meninggal dunia sebaik tiba di klinik.

"Guru terbabit dan isterinya pula dikejarkan ke Hospital Kemaman untuk mendapatkan rawatan lanjut," katanya.

Kata Che Suza, mayat anak pasangan itu kemudian dihantar ke hospital sama untuk bedah siasat sebelum dituntut waris kira-kira jam 11 pagi semalam untuk dikebumikan di kampung halaman ibunya di Kampung Kubang Pak Amin, Pasir Mas, Kelantan.

Sementara itu, Hasmizi yang patah paha dan isterinya yang patah kaki dihantar mendapatkan rawatan susulan di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) Kuantan, Pahang, pada jam 7 pagi semalam.-Sinar harian

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


Usrah Keluarga ISMA cetus kesepakatan masyarakat <b>di Kemaman</b> <b>...</b>

Posted: 15 Feb 2014 07:14 PM PST

IMG-20140207-WA0016

CHUKAI - Program Usrah Keluarga anjuran Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Kemaman baru-baru ini berjaya mengumpulkan keluarga daripada pelbagai latar belakang sekaligus telah membuktikan bahawa dakwah ISMA diterima di kalangan masyarakat Islam di sini.

"Potensi masyarakat di Kemaman untuk menerima perkembangan dakwah ISMA kini jelas kelihatan apabila sambutan yang diterima daripada keluarga-keluarga yang telah didekati ISMA Kemaman adalah amat memberangsangkan," tegas Puan Norlydiawati Dzulkifli selaku Ketua Biro Keluarga dan Masyarakat (BKM) ISMA Kemaman.

Sambung Norlydiawati lagi, "Melalui Usrah Keluarga anjuran BKM ini, lebih daripada 70 orang peserta telah berjaya dikumpulkan atas dasar persaudaraan Islam dan kehadiran mereka berjaya diisi dengan pelbagai aktiviti yang telah digariskan oleh ISMA dan sangat bermanfaat."

"Maklum balas yang diterima daripada peserta program amat memberangsangkan dan para peserta begitu berminat untuk mengenali ISMA dengan lebih mendalam," jelas Norlydiawati.

Aktiviti-aktiviti yang diadakan serentak semasa Usrah Keluarga kali ini termasuk sesi berkenalan dan perkongsian pengalaman di kalangan wanita, aktiviti riadah sukan di kalangan peserta lelaki dan slot pengurusan diri untuk anak-anak dengan konsep santai berkelah di tepi pantai menunjukkan program sebegini mampu mengikat hubungan sesama peserta yang berpanjangan.

Secara tidak langsung, pertemuan ini telah menjadi titik tolak untuk para peserta wanita berbincang dan bertukar pendapat dan pengalaman tentang usaha menjana ekonomi mengikut kepakaran masing-masing.

Hasrat Norlydiawati agar Usrah Keluarga anjuran BKM akan tetap berperanan besar membuka mata ahli ISMA untuk lebih ramai masyarakat mengenali dan menyertai agenda pembangunan umat Islam di ISMA.

Walaupun program ini dibuka hanya kepada ahli ISMA dan keluarga terdekat, namun mana-mana individu boleh menyertai keahlian ISMA dengan mengisi borang keahlian di www.ismaweb.net/ahli atau menghubungi talian hotline ISMA Kemaman 018-966 1500.

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Budak 3 tahun maut, ibu bapa parah dalam kemalangan <b>di</b> Jalan <b>...</b>

Posted: 25 Mar 2014 07:15 PM PDT

Keadaan kereta mangsa selepas terbabit kemalangan di Jalan Jerangau-Jabor.

"Lepas dengar bunyi letupan kuat seperti tayar lori pecah, saya segera keluar dari kedai dan lihat mangsa tiga beranak tersepit di dalam kenderaan yang remuk teruk," kata pemilik restoran, Ishak Abdul Rahman, 51, yang menjadi saksi nahas mengorbankan seorang kanak-kanak, malam kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.30 malam di Kilometer 139.4 Jalan Jerangau-Jabor, Air Putih di hadapan restoran milik Ishak itu, kenderaan pelbagai guna (MPV) jenis Nissan Grand Livina yang dipandu Hasmizi Che Lah, 30, seorang guru di sebuah sekolah di Temerloh, Pahang merempuh sebuah treler balak tanpa muatan.

Perlanggaran kuat itu mengakibatkan mangsa tiga beranak tersepit dan anaknya, Nur Aina Marissa, 3, yang diriba isterinya meninggal dunia sebaik tiba di Klinik Kesihatan Air Putih.

Hasmizi dan isterinya, Norafzalumi Ghazali, 30, yang bekerja sebagai jururawat di Temerloh pula mengalami kecederaan parah dikeluarkan orang awam sebelum pasukan bomba dan penyelamat dari Balai Cheneh tiba.

Ishak berkata, ketika keluar menjenguk, orang ramai sudah mengerumuni MPV dan lori berkenaan serta cuba mengeluarkan mangsa dari dalam kenderaan yang hancur.

"Jadi saya tolong kawal lalu lintas dan masa itu saya dengar suara isteri pemandu mengerang kesakitan. Walaupun cedera parah, pemandu dan isterinya masih sedarkan diri ketika orang ramai cuba keluarkan mereka dari kereta.

"Lepas kira-kira 20 minit bertungkus-lumus barulah kedua-duanya dapat dikeluarkan. Semasa dikeluarkan, saya lihat tulang kaki mangsa wanita terkeluar," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintendan Che Suza Che Hitam berkata, ketika kejadian, Hasmizi sekeluarga dalam perjalanan pulang dari bercuti di kampungnya di Bachok, Kelantan menuju ke Kuantan.

Menurutnya, sebuah treler dipandu lelaki berusia 67 tahun yang datang dari arah sama secara tiba-tiba membuat pusingan U di lokasi kejadian menyebabkan mangsa tidak sempat mengelak lalu melanggar treler berkenaan.

"Pegawai perubatan mengesahkan anak pemandu meninggal dunia sebaik tiba di klinik.

"Guru terbabit dan isterinya pula dikejarkan ke Hospital Kemaman untuk mendapatkan rawatan lanjut," katanya.

Kata Che Suza, mayat anak pasangan itu kemudian dihantar ke hospital sama untuk bedah siasat sebelum dituntut waris kira-kira jam 11 pagi semalam untuk dikebumikan di kampung halaman ibunya di Kampung Kubang Pak Amin, Pasir Mas, Kelantan.

Sementara itu, Hasmizi yang patah paha dan isterinya yang patah kaki dihantar mendapatkan rawatan susulan di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) Kuantan, Pahang, pada jam 7 pagi semalam.-Sinar harian

13 di kuala berang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala berang - Google Blog Search


Review Sebongkah Batu <b>Di Kuala Berang</b> ~ Don&#39;t worry, be happy :)

Posted: 06 Feb 2014 10:05 PM PST

3 words
Informative, sinical, irresistable.

Kalau memang ada bajet RM700 ribu buat satu dokumentari islamik tentang Sebongkah Batu di Kuala Berang, agaknya berjayakah ianya dilakukan? Novel ini bolehlah nak kata novel sejarah. Sejarah tentang teori kedatangan Islam di Tanah Melayu bertitik tolak dari sebongkah batu bersurat yang kita belajar dalam buku sejarah PMR. Banyak fakta yang dirujuk dan setiap teori itu diulas dalam bentuk argument. Sadly, everything is new to me. So I didn't know which is true or which part wholly fabricated to support Syiah idealism. As 'they' quoted in media.Walaupun penjelasannya jelas, tetap aku tak boleh justifikasikan dengan jelas semasa membaca tang mana yang mempromosikan syiah tu? Tiada satu ayat pun yang menggalak pada syiah (yang aku faham). Salah sila betulkan.

Kalau yang namanya sejarah pasti ada bias di mana-mana. Setiap bacaan perlu ada persoalan dan aku rasa perlu baca lebih banyak untuk memahami karya FT ini. Terutamanya teori kedatangan Islam.  Ada cerita tentang Wali Songo. Oh, aku dah boleh hafal senarai gelaran wali-wali songo itu tau! Tak penting pun untuk aku yang baru nak belajar sejarah Islam ni, kiranya satu pencapaian yang baik dan boleh dapat C+ kalau ambil subjek sejarah Islam nanti.

Nota kaki-tangan
1. Buku ini diharamkan penjualannya oleh JAKIM pada tahun 2011. (Eleh, senang je dapat! haha, lepas lama jugak mencari di kedai. Thanks GR friend, kak Rynn )Penjelasan kenapa buku ini diharamkan lama dulu oleh blogger suarajaga. (dan tak tahu betul ke tidak kan?)

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved