ads

Rabu, 2 Mei 2012

13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


Pengenalan - Kubu British <b>Di</b> Pesisir Pantai Bachok, Kelantan

Posted: 31 Jul 2011 11:59 PM PDT

 Peperangan Dunia Ke-II yang berlaku pada tahun 1941 - 1945 dahulu telah banyak meninggalkan   kesan yang negatif di kalangan masyarakat Melayu pada zaman ini. Golongan veteran pada hari masih belum dapat melupakan kisah pada zaman penjajahan ini.

Kubu-kubu yang terdapat di daerah Bachok itu telah dibina oleh tentera British yang bertujuan untuk menentang kemaraan tentera Jepun dalam Perang Dunia Ke-II. Semasa pendaratan Jepun yang pertama, telah menyebabkan berlakunya pertempuran yang amat sengit di kalangan tentera British dan tentera Jepun dalam sejarah Tanah Melayu. 

Tentera Jepun telah menyerang Tanah Melayu iaitu Kelantan semasa penduduk kampung sedang nyenyak tidur dan dikatakan ada juga penduduk kampung yang sedang berhibur dengan berdikir bersama tentera British pada tengah malam itu, 8 Disember 1941.

Tentera British yang berbangsa India (Punjab) telah ditugaskan untuk berkawal di pesisir pantai Kelantan bagi menghadapi sebarang ancaman yang mungkin akan dihadapi dengan kental. Mereka berusaha untuk mempertahankan Kelantan dan menjaga lapangan di Pengkalan Chepa, Machang dan di Gong Kedak, Pasir Puteh daripada jatuh ke tangan pihak musuh. Pembinaan kubu yang rapi sesuai dengan kedudukan pertahanan yang strategik sedikit sebanyak telah dapat memperlahankan pergerakan musuh untuk terus memasuki Kelantan dengan cepat.

Menurut sejarah, penggunaan kubu-kubu sebagai alat untuk mempertahankan diri dari pihak musuh sedikit sebanyak dapat memperlambatkan pergerakan pihak musuh dari menawan Tanah Melayu pada waktu itu. Pantai Kuala Pak Amat merupakan salah satu lokasi yang penting dalam sejarah perang, ini kerana pantai itu telah menjadi tempat pendaratan yang pertama Tentera Jepun di Tanah Melayu. Namun sebelum berlakunya perang dunia yang ke-II yang lalu, Pihak Tentera British telah membina kubu-kubu kebal (Pillbox) ini bagi tujuan untuk mempertahankan pantai serta Tanah Melayu ketika itu daripada serangan dari pihak musuh.

        Kubu Kebal British di Kelantan; (Salleh Mohd Akib, 1995: 24)
Pada awal tahun 1940 pembinaan kubu-kubu kebal (Pillbox) ini semakin banyak dibina di pesisir pantai dan pesisir sungai serta di beberapa kawasan strategik yang lain seperti di Lapangan Terbang Kota Bharu, Machang serta di Gong Kedak, Pasir Puteh.
Pasukan tentera Jepun yang telah menyerang Tanah Melayu khususnya di Kota Bharu telah mengalami kesusahan yang teruk bagi mendarat di Kelantan ini kerana ianya adalah disebabkan oleh pertahanan di darat yang kuat terutama dari kubu-kubu kebal (Pillboxes) tentera British. Dalam 'CITATION FORCE' ada menyatakan;
            "....Kota Bharu Airfield was 4 km behind this coast position upon passing through the coconut grove, the huge airfield greeted our eyes. The surroundings were heavily protected with barbed wire entanglements and pillboxes were constructed in the first line (coast line) position and a strong defence zone".
(....Landasan Terbang Kota Bharu terletak 4 km di pendalaman dari arah pantai setelah melintasi dusun kelapa, maka terbentanglah landasan terbang yang besar itu di hadapan mata kita. Kawasan sekitarnya dipertahankan dengan rapi sekali oleh pagar-pagar kawat berduri dan kubu-kubu kebal yang dibina di barisan hadapan (sepanjang pantai) dan juga oleh satu zon pertahanan yang kuat). Malay Campaign (Ryuichi Yokoyana; 1941 – 1942; Japanese Secret Account of the Bloody Landing Against the British Force at Kota Bharu)
                       
        Kubu Kebal British di Kelantan; (Salleh Mohd Akib, 1995: 24)
Kubu-kubu kebal ini telah diperbuat daripada simen yang konkrit bagi mempertahankan struktur binaannya daripada cepat rosak. Ianya boleh memuatkan lebih kurang seramai 9 hingga 12 orang tentera di dalam setiap kubu.
Kubu-kubu kebal yang dibina ini mempunyai lubang-lubang khas pada setiap penjuru bagi tujuan untuk memerhatikan dan menembak musuh yang menghampiri setiap kawasan yang mempunyai kubu-kubu kebal ini. Terdapat lebih kurang 25 buah kubu-kubu kebal (Pillbox) telah dibina namun sebahagian besarnya telah banyak ditenggelami air kerana disebabkan oleh hakisan pantai yang berlaku pada setiap tahun.

          
               

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


Fasha Sandha Honeymoon <b>Di Pulau Redang</b> - Belajar Seo <b>...</b>

Posted: 01 May 2012 10:57 AM PDT

Fasha Sandha honeymoon di Pulau Redang?? Pasangan pengantin baru, Fasha Sandha dan Jejai memilih untuk berbulan madu di dalam negara iaitu di Pulau Redang.

hoeymoon fasha sandha

Fasha dan Jejai telah selamat menjadi suami isteri dengan dua kali lafaz pada 28 April 2012 dalam majlis tertutup. Bagi anda yang mahu menonton video perkahwinan pasangan ini, boleh ke entry kami yang bertajuk Video Perkahwinan Fasha Sandha.

Fasha memilih Pulau Redang berdasarkan keindahan panorama kawasan itu yang tidak pernah dikunjunginya sebelum ini.

"Kami akan bercuti di dalam Malaysia sahaja untuk meraikan bulan madu. Saya mahu ke Pulau Redang kerana ia sebuah pulau yang sangat cantik.

"Secara kebetulan, saya tidak pernah sampai ke pulau itu sebelum ini. Jadi, tiada masalah untuk bercuti dalam negara sahaja," katanya yang merancang untuk pergi berbulan madu pada awal Mei ini.

Jejai tiada halangan untuk saya terus berlakon selepas ini. Malah, saya tidak akan membataskan kerjaya lakonan cuma saya akan tahu sendiri tanggungjawab dan batas-batas seorang isteri.

"Setiap tawaran lakonan yang saya terima akan kami bincangkan bersama terlebih dahulu," katanya yang bersedia untuk bergelar ibu pada bila-bila masa sahaja.

Majlis resepsi perkahwinan mereka dijangka berlangsung pada hujung Mei ini di Perlis. Cool juga Fasha Sandha memilih Pulang Redang untuk honeymoon.

Advertistment

Rating: 10.0/10 (2 votes cast)
Rating: +2 (from 2 votes)
Fasha Sandha Honeymoon Di Pulau Redang, 10.0 out of 10 based on 2 ratings

10 Artikel Pilihan Ramai...

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


Being Hildaladida: <b>Pulau Kapas</b> Day Trip (Part I)

Posted: 02 May 2012 08:53 AM PDT

Terengganu have always been famed for its beautiful islands with dazzling clean and white sandy beaches and crystal clear waters; simply breathtaking. Thus, how can I afford to miss the chance to visit one of the islands during my stay in KT. Due to budget and time constrain, we chose to visit Pulau Kapas, a smaller and less crowded island compared to the other well known islands such as Pulau Redang and Pulau Perhentian. We were obviously in dire need of pure peace and relaxation after a few hectic weeks in the hospital and some drama going in the house. Pulau Kapas would be more often visited by the locals compared to tourists due to easy accessibility and they would normally go for a day trip.

Thank goodness it was already April (post monsoon season) that time, so it is said to be safe to visit the island yet the weather had to go against us that day. During our entire stay in KT, it never rain but it just had to rain on that lovely morning when we were heading to the island by taxi. Taxi normally costs RM25-RM30, less than 30 mins drive from the town or you can directly take a taxi from the airport at the same price as well. Once we arrived at the Marang Jetty, the taxi driver brought us directly to one of the agents, Mak Cik Gemuk Beach Resort (I suppose he knows them). There is actually a row of shops with different agents so you'll get to choose which agent that offers you the best price and etc. Then off we rushed to the jetty cause the speedboat was about to leave already and we were so lucky to bumped into our colleagues, students from KKM in the same boat. Only 6km away, it takes 10 minutes by speedboat to reach the island or 30 minutes by slow boat. Due to the bad weather and strong waves, the speedboat ride was terrible! Even worse than a roller coaster, I felt that my heart almost fell off.




There are about 9 main resorts in Pulau Kapas altogether; Turtle Valley Chalet, The Light House, Duta Puri Island Resort, Kapas Island Resort, Kapas Beach Chalet, Makcik Gemok Beach Resort, Qimy Chalet, Kapas Garden Resort and Harmony Camp Site. Chalet, dorm and room rates ranges from RM20 to RM300 per night.

Once arrived we were greeted by Amir, the man who's in charge of Makcik Gemok Resort and we were asked to wait for the weather to settle first before heading to Long Beach for snorkelling. It was raining at the other side from we came from. Since there was still plenty of time to kill, we kept calm and camwhored!




















...Abrupt ending IKR cause I need to pack. So I guess I'll continue the rest of the story on the next post since this post is quite lengthy already, I've been on it since 2 hours ago O_O Anyway, stay tuned then!

xx

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


love_alvas: TUTTI FRUTTI <b>DI KUALA TERENGGANU</b>

Posted: 13 Apr 2012 09:06 PM PDT

Salam semua.. Hari Rabu 11hb kita kan cuti.. jadi kesempatan itu di ambil untuk pergi ke Tutti Frutti kat Kuala Terengganu yang baru buka.. cawangan terbaru la ni.. hihi.. terpanggil-panggil sebenarnya ke Tutti Frutti ni.. dah semua duk canang "BEST"..."BEST"..."BEST"... jadi Tertanya-tnya la jugak kan.. best sangat ke.. actually saya ni memang la pengemar Aiskrim.. jadi bila dah di buka kat Terengganu ni.. Memang nak rasa sangat-sangat la.. So, Rabu baru ni dapat la merasa... ni pun sebab kawan yang nak belanja.. kih3.. lau tak, memang tak pergi lagi la.. tengah kering ler.. duit habis beli kain je.. almaklumla... lambat-lambat nanti takde yang nak terima tempahan lak..
So, Berbalik pada Tutti Frutti ni, Memang Ramai la orang yang serbu kedai ni.. dahsyat.. setiap masa ada je yang masuk.. hmm.. tak tahu la maybe baru-baru je kot.. sebab mahal kan.. Saya ni pun amik bekas yang kecik je.. hihihi.. tapi isi penuh la.. nak rasa je pun..
Tinggi tu.. kawan punya amik takde la sampai macam ni..
perisa Vanila + Coklat menjadi pilihan.. :)
harga lupa.. orang belanja kan.. lupa la..
makan-makan... gunung tadi dah takde dah.. hihihi..
nampak? ramai kan.. berebut-rebut..
bergambar kenangan dengan rakan sekerja.. Ros..
yang belanja tu tak masuk gambar.. hihihi..

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Titisan Hatiku Sejuta Rasa: Home Sweet Home again

Posted: 16 Apr 2012 10:53 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Home Sweet Home again. Perjalanan kali ini seperti biasa. Kereta tidak banyak sangat, sangkut sekejap aja di Jabor-Jerangau dek susah nak memotong lori tanker. Kereta banyak beratur di belakangnya. Kalau nak potong ...

13 di wakaf tapai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


Kayuh Tapu…. « 9W2BPM

Posted: 02 May 2012 08:58 AM PDT

May 2, 2012 at 11:58 pm

Image

Image

Image

1 Mei… Cuti….. Apalagi ajak geng-geng kayuh basikal. Kali ni berempat, destinasi Bkt Payung, Labuhraya…. pelan awal hingga ke Telemong, tapi sebelum sampai destinasi, turun di susur sebelum Sg, Terengganu, menuju ke Hulu Terengganu. Melalui Kg. Pantai Ali hingga ke SMK Tapu, menyusuri laluan kampung, kelapa sawit, getah…. laluan berbukit…. best…. Kali kedua melalui laluan ini. Keluar di Wakaf Tapai dan balik ke Bukit Payung semula…. Jarak perjalanan sejauh 42km…. letih….

Entry filed under: Uncategorized. Tags: .

13 di kerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kerteh - Google Blog Search


Wawasan Kita: Gotong Royong Bersih Bilik Gerakan IKRAM <b>di Kerteh</b>

Posted: 15 Apr 2012 01:00 PM PDT

Alhamdulillah satu program gotong royong membersihkan bilik gerakan IKRAM Kemaman di Sg Mat Ekar, Kerteh telah dijayakan pada hari Sabtu 7 April yang lalu. Terima kasih kepada anak-anak muda kita. Semoga usaha-usaha dakwah semakin giat lagi dengan kewujudan bilik gerakan baru ini.

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved