ads

Sabtu, 2 Februari 2013

13 di marang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di marang - Google Blog Search


Apa Kejadahnya @Anwar Cabar Bertanding <b>Di Marang</b>??

Posted: 20 Nov 2012 07:44 PM PST

Kalau ada pertandingan siapa paling banyak mencabar, ia pasti sudah dimenangi oleh Anwar Ibrahim. Sikap Anwar yang suka mencabar sudah menjadi satu lawak basi bagi rakyat Malaysia.

Asal ada peluang, beliau akan mencabar dan sasarannya pastilah Perdana Menteri kerana percaya itu saja tarafnya. Namun begitu, beliau tidak pula ingin mencabar atau menyahut cabaran Nallakarupan, Umie Hafilda atau Ezam Md Nor yang menjadi kunci segala pertuduhan ke atasnya.

Antara cabaran Anwar terhadap Dato' Seri Najib ialah debat isu PTPTN, debat bajet, debat isu Melayu, dan yang terbaru ialah beliau mencabar agar Dato' Seri Najib bertanding di Marang iaitu kawasan Presiden PAS, Hadi Awang.

Persoalannya, apa ke jadahnya Dato' Seri Najib hendak bertanding di Marang? Sedangkan beliau adalah orang Pekan, dan telah lama berbakti di Pekan.

Lainlah seperti pemimpin pembangkang yang ikut suka hati bertanding di mana saja kerana mereka percaya rakyat memilih pemimpin berdasarkan kekerapan ceramah dan kefasihan berpidato dan bukannya berdasarkan khidmat, bakti serta kebolehan bekerja.

Jika ini tidak benar, tidak mungkin Hadi Awang tiba-tiba membuat kenyataan ingin bertanding di Pekan. Sekali lagi, apa ke jadahnya, Hadi nak bertanding di Pekan? Atas dasar apa beliau ingin bertanding di kawasan orang? Apakah jasa beliau kepada rakyat Pekan, sedangkan di Marang juga beliau tidak ada jasa?

Setelah sekian lama, kita semakin arif tentang taktik dan perangai Anwar iaitu beliau akan mencabar seseorang atas perkara yang tidak masuk akal, remeh atau tidak logik yang mana ia pasti akan ditolak. Taktik ini tidak lain tidak bukan ialah untuk menunjuk hebat tanpa perlu berbuat apa-apa.

Selain itu, beliau juga akan menggunakan isu cabaran ini apabila sudah benar-benar ketandusan isu dan namanya hampir tenggelam.

Mungkin beliau benar-benar berpegang kepada prinsip selebriti iaitu lebih baik menimbulkan publisiti murah daripada tiada publisiti langsung. Namun, dalam isu mencabar Dato' Seri Najib bertanding di Marang ini, tindakan ini bukan lagi dilihat sebagai satu publisiti murah, tetapi bodoh.

Kelihatan seolah-olah Anwar bercakap hanya kerana ingin mengambil perhatian orang ramai walaupun sebenarnya tiada apa untuk dicakapkan.

Strategi saling menukar tempat bertanding ini juga kononnya untuk memperlihatkan yang Hadi Awang bukan diktator. Walhal, Hadi Awang bukan diktator sudah pun diketahui ramai.

Justeru, jika beliau merasa yang beliau perlu membuktikannya, tentulah pelik sekali. Sedangkan semua orang tahu yang beliau hanyalah pak turut kepada DAP dan juga Anwar Ibrahim, iaitu diktator yang sebenar-benarnya.

Hadi juga pasti tahu yang beliau akan malu jika kalah di Marang, tetapi tidak akan malu jika kalah di Pekan. Mungkinkah ini cara untuk mengelak dari malu atau cara halus pihak tertentu untuk menamatkan terus riwayat politik beliau?

Apapun, Hadi Awang bukanlah watak signifikan di dalam Pakatan Rakyat. Hadi tidak punya karisma dan kaliber sebagai pemimpin. Malah, dalam mesyuarat, Hadi hanya memberi ucapan pembukaan sebelum melepaskan tanggungjawab pengerusi kepada orang lain.

Maka, kita tertanya-tanya, apakah permainan Anwar dalam isu ini? Siapakah sebenarnya sasarannya? Najib atau Hadi? Atau sekadar melepaskan 'gian' untuk bercakap walaupun tiada isu?

Ataupun kerana terdesak ingin mengalih asakan media mengenai fahaman liberalisasinya yang berbangkit akibat keceluparan mulut anaknya, Nurul Izzah yang membenarkan umat Islam murtad?
Cr. Meor Suleiman Fariss

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


Keropok Lekor <b>Seberang Takir</b> | shakiddo.com

Posted: 30 Nov 2012 06:40 AM PST

Mang! mu balik kampung ke? Kiring kepok lekor sket.. Untung aku ada teammate member Bukit Payung, Terengganu. Seronok kalo kirim mengirim nih kan? Member aku, Abdul Rahman, daddy kepada seorang baby 6 bulan yang comel.

Pagi-pagi dah tanya aku, "mu nak brape paket? hok banyok ikang ke, banyok sagu?" tanya Mang.

"hok banyok ikang laa mang, buleh makang waktu petang".. jawab aku.

Haaaa.. empat peket aku terus sambar. Memang sedap laaa kalau isi ikan banyak. Dari banyak sagu atau tepung. Cuma sekarang stail frozen supaya boleh tahan lama untuk yang banyak ikan. oh yea, keropok lekor yang ni dari Seberang Takir. Yang dari Bukit Tok Beng pun ada.

Ada juga yang suka banyak sagunya. Ikut selera memasing deh. Hmmmm… rebus boleh. goreng pun boleh. sedap weeyhhhh… cicah petang-petang..

Ada bloggers dari Terengganu??

Jupe mung di nung…!! =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


pusat santuari penyu <b>rantau abang</b>,terengganu - alam realiti...

Posted: 11 Nov 2012 05:54 AM PST


Pusat Santuari Penyu ini terletak di Rantau Abang, Dungun. Di Pusat Santuari Penyu, pelancong boleh melihat dan mempelajari lebih lanjut mengenai haiwan ini dan mengetahui tempat terbaik untuk melihat penyu bertelur. Majlis Penasihat Santuari Penyu Negeri Terengganu bertanggungjawab bagi segala bentuk perlindungan, pemuliharaan dan pengurusan penyu di Negeri Terengganu Darul Iman.


Mengikut statistik, Pusat Penerangan Penyu telah dikunjungi seramai 8,116 orang pada tahun 2008. Manakala pada tahun lepas seramai 9,979 pelancong melawat pusat penerangan itu iaitu 8,959 pelawat tempatan dan 1,020 pelawat luar negara.


Menurut Jabatan Perikanan Malaysia, jumlah pendaratan Penyu Belimbing di Pantai Rantau Abang semakin menurun dari tahun ke tahun di mana pada tahun 2003, sebanyak 14 pendaratan dilakukan manakala pada 2004 (5), 2005 (1), 2006 (5) dan tiada pendaratan pada 2007.

Namun sehingga Jun 2008, terdapat dua pendaratan dilakukan Penyu Belimbing di pantai tersebut. Manakala bagi Penyu Agar pula, jumlah pendaratan pada 2003 adalah 1,479, 2004 (2,118), 2005 (1,037), 2006 (2,371) dan 2007 (2,047).

Jumlah pendaratan Penyu Karah juga semakin berkurangan iaitu 2003 (6), 2004 (9), 2005 (8), 2006 (4) dan 2007 (18), manakala tiada langsung pendaratan Penyu Lipas dari tahun 2003 hingga 2007. Melihat kepada rekod jabatan itu mengenai jumlah pendaratan penyu di negeri itu sahaja sudah mampu mencetuskan perasaan resah bahawa haiwan itu sedang mengalami ancaman kepupusan yang kritikal.


Bagaimana Untuk Ke Rantau Abang....

Sekiranya anda ingin ke Rantau Abang dari Kuala Terengganu, anda boleh menaiki bas ke Dungun dari Hentian Bas MBKT. Perjalanan akan mengambil masa lebih kurang 1 jam 15 minit dari Bandar Kuala Terengganu. Sekiranya anda dari Bandar Dungun, anda boleh menaiki bas ke Kuala Terengganu dari Hentian Bas di Dungun. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 15 minit dari Bandar Dungun.

Anda juga boleh datang ke Rantau Abang dengan teksi. Sila rujuk senarai Perhentian Teksi di Kuala Terengganu. Jarak perjalanan dari Kuala Terengganu ke Rantau Abang ialah 62km.

Dari Kuala Lumpur, anda boleh menggunakan Lebuhraya Pantai Timur (LPT) menghala ke Kuantan. Cari arah perjalanan ke Kuala Terengganu atau Kemaman. Selepas tiba di Kemaman, cari arah papan tanda untuk ke Dungun. Jarak perjalanan di antara Kuala Lumpur dan Rantau Abang ialah lebih kurang 420 km.

Sekiranya anda dari Pulau Pinang, anda boleh menggunakan Lebuhraya Timur-Barat menghala ke Kota Bharu. Dari Kota Bharu, anda perlu mencari arah perjalanan ke Besut dan seterusnya ke Kuala Terengganu. Jarak perjalanan dari Pulau Pinang ke Rantau Abang ialah lebih kurang 892km.

Dari Johor, anda boleh menggunakan Lebuhraya Utara-Selatan dan keluar di Plaza Tol Yong Peng. Dari Yong Peng, ambil lebuh raya ke Labis dan Segamat. Dari Segamat, anda boleh menuju ke Kuantan, Kemaman dan seterusnya Dungun.


Info Penyu

Pengenalan

Penyu telah wujud sejak lebih 100 juta tahun yang lalu yang dipercayai sezaman dengan zaman dinasour. Ianya adalah haiwan vertebrata dalam kelas reptilia di bawah Order Chelonia yang tergolong bersama dengan ular, cicak, kura-kura, labi-labi dan tuntung. Penyu juga mempunyai kulit yang bersisik, bernafas melalui paru-paru, suhu badan yang sama dengan suhu persekitaran, bertelur dan adalah haiwan marin.

Walaupun ia boleh menyelam dan berada dalam air untuk sekian lama, tetapi ia mestilah timbul kepermukaan air untuk bernafas. Penyu merupakan spesies yang hidup lama dan mengambil masa di antara 20 hingga 50 tahun untuk matang mengikut spesies. Kini ke empat-empat spesies penyu ini sedang terancam dan besar kemungkinan akan mengalami kepupusan.


Kitaran Hidup

Penyu pada amnya mempunyai satu kitaran hayat yang sama. Penyu Betina akan mengawan dengan Penyu Jantan di laut sebelum naik bertelur ke pantai. Penyu Betina akan mendarat di pantai pada waktu malam untuk bertelur. Tempoh masa bertelur adalah berbeza mengikut jenis penyu, kebiasaanya adalah 1–3 jam. Selepas musim bertelur, penyu itu akan berhijrah ke kawasan makan asalnya yang jauh. Seekor Penyu Betina boleh bertelur di antara 4-6 kali di sepanjang musim bertelur. Biasanya selang masa di antara satu masa peneluran dengan yang lain ialah 8–15 hari bergantung kepada jenis penyu. Kemudian selepas 2-8 tahun, penyu-penyu tadi akan berhijrah semula untuk bertelur di pantai yang sama tempat ia bertelur. Kebanyakan Penyu Betina tidak bertelur dua tahun berturut-turut. Telur yang dihasil akan ditinggalkan dan tidak dijaga.


Tempoh pengeraman dan jantina anak-anak penyu adalah dipengaruhi oleh suhu pasir di mana suhu yang panas (30°C ke atas) akan menghasilkan anak Penyu Betina dan suhu sejuk (26–278°C) menghasilkan anak Penyu Jantan. Telur penyu akan menetas dalam tempoh 2 bulan dan bergantung kepada jenis penyu dan suhu pengeraman. Anak-anak penyu yang menetas akan keluar dari sarang pada waktu malam dan terus menuju ke laut mengikut cahaya bulan. Pada peringkat ini, anak-anak penyu dikatakan mengalami proses "imprinting" yang membolehkan anak penyu tersebut kembali semula ke pantai tempat kelahirannya apabila dewasa kelak.


Ada ahli saintis meramalkan sebanyak 1,000 hingga 10,000 telur diperlukan untuk mendapatkan seekor Penyu Betina atau seekor Penyu Jantan dewasa yang berjaya mencapai ke peringkat dewasa dalam masa 20 hingga 50 tahun.

Jenis-Jenis Penyu

Penyu Belimbing

Penyu Belimbing ialah spesies penyu yang terbesar di antara jenis-jenis penyu yang terdapat di dunia. Kini spesies penyu ini semakin pupus. Inilah satu-satunya jenis penyu yang tidak bertempurung keras, di mana karapasnya (cengkerang) adalah lembut dengan mempunyai tujuh jaluran panjang yang memanjang dari bahagian kepala hingga ke ekor. Ia boleh membesar sepanjang 2 meter dan mencapai berat sehingga 600 kg. Penyu ini menghabiskan hampir keseluruhan hayatnya di dalam laut lepas dan berkebolehan untuk menyelam sedalam 400 m hingga 1,200 m.


Penyu ini mudah dikenali kerana cengkerangnya yang menyerupai seperti buah belimbing. Warna badannya adalah kehitaman dan bertompok-tompok putih. Bahagian atas mulutnya yang melengkung adalah untuk memudahkannya menangkap obor-obor yang merupakan makanan utamanya. Ianya menghasilkan telur antara 60–120 biji pada suatu masa. Musim bertelurnya adalah Mac hingga Ogos. Di Malaysia, tempat utama penyu ini naik ke pantai untuk bertelur adalah di Rantau Abang, Terengganu dan terdapat juga di Paka dan di Pahang. Telurnya berwarna putih dan berkulit lembut dengan ukuran garis pusat 5–6.5 sm.

Penyu Agar

Penyu Agar juga dikenali sebagai "penyu hijau" mengikut warna lemak dalam badannya yang berwarna hijau. Warna penyu ini adalah coklat buah zaitun atau coklat tua atau kehitaman. Penyu ini boleh membesar sehingga lebih 1 meter dengan berat badannya di antara 135–270 kg. Makanan utamanya adalah rumpai laut dan rumpair. Musim bertelurnya adalah di antara April–September dan menghasilkan 100–140 biji setiap kali bertelur. Penyu ini terdapat di Negeri Terengganu, Pahang, Perak, Kedah, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak. Telurnya adalah berwarna putih dan berkulit lembut dengan ukuran garis pusat lebih kurang 5.0 sm.

Penyu Karah / Sisik

Penyu ini juga dikenali sebagai Penyu Sisik. Ianya mempunyai karapas yang keras dan nampak seperti sisik-sisik yang bertindih. Warna badannya adalah coklat, bersaiz sederhana dan boleh membesar sehingga 70–90 sm dengan berat badannya di antara 35–75 kg. Bentuk paruh mulutnya yang menyerupai paruh helang. Makanan utamanya adalah span dan karangan lembut yang terdapat di kawasan Terumbu Karang.

Spesies penyu ini kebanyakannnya terdapat di kawasan Terumbu Karang. Musim bertelurnya adalah Mac–Jun dengan purata bertelur sehingga 130 biji. Penyu ini terdapat di negeri Terengganu, Pahang, Melaka , Johor, Sabah dan Sarawak. Telurnya adalah berwarna putih dengan kulit yang lembut dan berukuran garis pusat lebih kurang 5.0 sm.

Penyu Lipas

Penyu Lipas adalah penyu yang terkecil di antara empat jenis penyu yang terdapat di Malaysia. Ianya boleh membesar sehingga 6.0–6.5 sm dengan berat yang biasanya di antara 35–50 kg. Warna badannya adalah gelap atau coklat buah zaitun dan bahagian bawahnya berwarna putih. Makanan utamanya adalah udang, obor-obor, ketam dan siput. Musim bertelurnya adalah dari Mac–Jun dan menghasilkan purata telur 100 biji setiap kali bertelur. Telurnya adalah berwarna putih, berkulit lembut dan bergaris pusat lebih kurang 4.0 sm. Penyu ini terdapat di Pulau Pinang, Pahang dan Terengganu. Kini bilangan spesies penyu ini yang mendarat untuk bertelur di pantai-pantai Malaysia adalah semakin berkurangan dan diancam kepupusan.

13 di setiu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di setiu - Google Blog Search


(Gambar ) Detik cemas banjir <b>di Setiu</b> <b>...</b> - suraukini

Posted: 25 Dec 2012 05:31 PM PST

Seorang pemuda Khairi Said, 27, yang sedang menunggang motosikal mengalami detik cemas apabila nyaris dihanyutkan arus deras ketika melalui Jalan Permaisuri- Penarik di Kampung Tasik di Setiu, Terengganu, Selasa.
Beliau yang bertekad meredah banjir untuk ke tempat kerja gagal mengawal motosikalnya, lalu dihanyutkan arus deras di kawasan sawah terbiar berhampiran Sungai Setiu. Kejadian berlaku sungguh pantas dan orang ramai yang berada dikawasan itu yang menyedari kejadian tersebut turut membantu mangsa.
Jurufoto BERNAMA Arjasneh Ahmad yang kebetulan berada di situ sempat merakamkan detik - detik cemas itu. Kelihatan Khairi juga turut dihanyutkan arus deras setelah usahanya untuk menyelamatkan motosikal miliknya gagal. -foto BERNAMA

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


Jauh Perjalanan Luas Pengalaman: Foto sekitar PGU 6.0 <b>di Paka</b> <b>...</b>

Posted: 30 Dec 2012 04:27 PM PST












Live Stream Himpunan Kebangkitan Rakyat dan PGU <b>di Paka</b> <b>...</b>

Posted: 14 Dec 2012 08:03 AM PST

Live Stream Himpunan Kebangkitan Rakyat dan PGU di Paka Terengganu ~ Gedung Rakyat

Boleh lihat di sini:-

Siri Jelajah Himpunan Kebangkitan Rakyat bergabung dengan Himpunan PAS Ganti UMNO di Terengganu. Selamat Menonton

Pogram PGU akan bermula malam ini pukul 9 Pm.
 
boleh lihat di sini:-
 
HKR dan PGU di Paka - Live Stream
 
 

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


Black Mentor Komen Bawa Kekasih Bercuti <b>di Pulau Redang</b>

Posted: 01 Oct 2012 06:00 PM PDT

cik izyan | 10/02/2012 |

Sisipan BpoP minggu lalu ada memaparkan satu berita yang mengejutkan juga, mengenai Black Mentor yang dikatakan khalwat atau bersekedudukan dengan seorang wanita di sebuah resort dan cerita itu disampaikan oleh staff yang bekerja di sana kepada penulis paling pedas, Zubir.

Namun Black mempertahankan dakwaan itu dengan mengatakan dia mengakui pergi bercuti di Pulau Redang namun bukan bulan lalu, ianya pada awal tahun ini dan ditemani oleh tiga orang rakan yang lain. Dan ini komentar sekali lagi Black melalui portal GUA terhadap dakwaan sisipan BpoP berkenaan.

"Saya mengaku pergi bercuti bersama teman wanita ke Pulau Redang pada Januari lalu. Tetapi, saya nafikan duduk sebilik dengan teman wanita seperti yang didakwa dalam ruangan gosip sebuah akhbar. Bahkan, kami juga tidak pergi secara berdua-duaan. Sebaliknya percutian itu disertai oleh tiga orang rakan lain. Jadi, kami pergi berlima iaitu tiga orang perempuan, dan dua orang lelaki.

Ketika percutian selama tiga hari dua malam itu, memang ada masa-masanya saya luangkan masa dengan teman wanita sahaja tanpa kehadiran rakan-rakan lain. Tetapi bukan seperti yang digembar-gemburkan. Sebagai manusia biasa, saya juga ada keinginan untuk menghabiskan masa dengan teman wanita. Oleh itu, tidak hairanlah kalau ada pihak yang mendakwa nampak saya berdua sahaja, tidak ada kawan-kawan lain.

Saya sangat terkilan apabila penulis ruangan gosip itu mempersoalkan tentang agama saya. Tolonglah! saya ada emak dan ayah yang mendidik saya dengan baik. Untuk pengetahuan penulis itu, saya dulu bersekolah di sekolah agama dan sudah pasti saya tahu hukum-hakam agama. Saya tahu batas-batas sebagai seorang Islam. Saya tidak akan buat perkara yang tidak senonoh. Sebagai manusia biasa, memang saya tidak sempurna dan tidak lepas daripada melakukan kesilapan, tetapi tolong jangan melebihi batas. Saya sanggup bergaduh kalau soal agama,"

views | Tag: , , , , , ,

13 di besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di besut - Google Blog Search


MummYosH: <b>Di Besut</b>

Posted: 27 Jan 2013 12:28 AM PST

pantang cuti yg dekat2 kompom la kami anak beranak akan amek cuti utk blk kg.payah nk dpt cuti mcm ni..alang2 dpt peluang harus la balik kg..kali ni, turn di besut umah my mil..blk kg pon sebok jugak, berjln ke umah sedara mara, umah ipar2..mmg tak lekat kat umah sgt..bbdk2 ni sonok dapat main dn sepupu spapat..yg plg besh depa leh main pasir kot..gasak la korang..kalu da blk ipoh, mmg tak jupe pasir la..lembu ng kmbing pon payah nk juper...hhaha..

okler chow..lately sgt mls nk update blog sbb mls nk uplod gambo...huh...!

13 di batu rakit - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di batu rakit - Google Blog Search


teganuku: Mayat Terdampar <b>Di</b> Pantai <b>Batu Rakit</b>

Posted: 15 Jan 2013 07:43 AM PST

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


2 NGO <b>Kuala Terengganu</b> Bantah Himpunan <b>di</b> Stadium Merdeka.

Posted: 11 Jan 2013 01:33 AM PST

alt

 

KUALA TERENGGANU 11 Jan. - Persatuan Generasi Prihatin & Persatuan Penarik Beca yang dihadiri seramai 40 orang di Kuala Terengganu hari ini berhimpun secara aman bagi membantah penganjuran 'Himpunan Kebangkitan Rakyat' HKR KL112 yang bakal diadakan esok di Kuala Lumpur.

 

Menurut Mohd Fadzlong Bin Yusof  "perhimpunan aman yang diadakan ini adalah untuk membantah himpunan esok yang mana boleh mencetuskan insiden tidak diingini sepertimana demo bersih 3.0 yang lalu".

 

Beliau juga mengesa agar rakyat tidak memberikan sokongan kepada himpunan KL112 esok yang bakal memberikan kesan negatif kepada imej Negara serta mengundang huru hara.

 

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


Permata Wangi: Pelajar Sekolah Gaduh <b>Di</b> Surau <b>Ketengah Jaya</b>

Posted: 15 Jul 2009 07:11 AM PDT

Kerana cantik dan bijak, dua pelajar perempuan yang juga sahabat baik dihasut supaya bertumbuk di sebuah surau di Ketengah Jaya, Dungun 18 Jun lalu.

Aksi bergasak pelajar tingkatan satu berpakaian seragam itu dirakam menggunakan kamera telefon bimbit dan bukan sahaja tersebar di kalangan pelajar tetapi boleh ditonton di laman web perkongsian YouTube.

Rakaman 30 minit itu bermula dengan tiga remaja perempuan tingkatan dua dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Ketengah Jaya, Dungun di sini melahirkan rasa tidak puas hati terhadap dua pelajar yang dikatakan menjadi kesukaan ramai.

Dua pelajar cantik dan bijak itu masing-masing pelajar tingkatan satu. Seorang dari SMK Ketengah Jaya manakala seorang lagi dari SMK Rasau Kerteh, Kemaman.

Rakaman seterusnya menunjukkan tiga pelajar senior itu membuli dan memukul pelajar dari Rasau Kerteh kerana dia didakwa bercakap besar. Pihak polis telah pun memanggil enam orang pelajar tersebut untuk memberi keterangan. Difahamkan juga pihak sekolah telah pun menggantung pembelajaran beberapa orang pelajar yang terbabit.

Tiga pelajar itu turut memaki hamun gadis berkenaan dalam dialek Terengganu. Mereka turut menampar, menarik tudung dan rambut selain menendang pelajar dari Rasau Kerteh itu beberapa kali.

Rakaman kemudian menunjukkan pergaduhan melibatkan dua sahabat baik itu selepas mereka dihasut oleh ketiga-tiga pelajar senior itu.

Aksi tarik rambut dan sepak terajang antara dua sahabat itu bukan sahaja disorak oleh tiga pelajar itu malah dirakam.- KOSMO

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


TEBING RUNTUH <b>DI</b> JALAN JERANGAU-<b>JABOR</b>, 8 KENDERAAN <b>...</b>

Posted: 26 Dec 2012 01:12 AM PST

MO,KEMAMAN,26/12/2012 — Lapan buah kereta tertimbus apabila tebing jalan masuk utama Jabor-Jerangau ke Jalan Air Puteh di kilometer 139 di sini runtuh, berikutan hujan lebat berterusan di kawasan itu, awal hari ini.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Superintenden Che Suza Che Hitam berkata, tebing jalan setinggi 12 meter itu runtuh kira-kira 3.30 pagi tadi lalu menghempap kenderaan-kenderaan terbabit yang diletakkan di kawasan berkenaan.

"Kita khuatir kemungkinan ada orang yang tidur di dalam kereta yang tertimbus itu," katanya ketika dihubungi pemberita di sini, hari ini.

Che Suza berkata, jalan itu tertimbus sepanjang kira-kira 50 meter dan pihaknya telah menghubungi Jabatan Kerja Raya (JKR) bagi membantu kerja-kerja membersihkan kawasan yang tertimbus menggunakan jentolak.

Katanya, kejadian itu berikutan hujan lebat berterusan menyebabkan pergerakan tanah di kawasan itu. — BERNAMA

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


T E G A N U K I TA: Bantuan khas awal persekolahan mula diagih <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 17 Jan 2013 03:30 PM PST

Oleh: Nurul Aziela Mohd Saberi 

Seramai 900 penerima daripada murid Tahun 1 hingga Tahun 6 dari Sekolah Kebangsaan Pusat Kemaman menerima Bantuan Khas Awal Persekolahan RM100 semalam.

Bantuan diserahkan oleh Setiausaha UMNO Bahagian Kemaman, Encik Rosli Ahmad yang mewakili Ketua Wanita UMNO Kemaman, YB Senator Hajah Rohani Abdullah kepada ibu bapa pelajar dan sekaligus merupakan kumpulan pertama yang menerima bantuan di Parlimen Kemaman.

Rosli Ahmad yang juga Peyelia KEMAS Daerah Kemaman berkata, Kerajaan Pusat sudah menunaikan janjinya untuk meneruskan lagi bantuan itu sepertimana yang diumumkan dalam Belanjawan 2013 baru-baru ini.

Beliau berkata Bantuan Khas Awal Persekolahan RM100 terbukti mampu meringankan beban ibu bapa yang berpendapatan rendah kerana memerlukan perbelanjaan yang banyak di awal persekolahan.

Mungkin bagi sesetengah mereka RM100 hanya jumlah yang kecil namun bagi mereka yang kurang berkemampuan dan mempunyai ramai anak memasuki alam persekolahan, jumlah itu banyak membantu terutama membeli peralatan tulis dan pakaian sekolah.

Suri rumah Maziah Ibrahim, 49 yang mempunyai 4 orang anak yang masih bersekolah berasa sangat bersyukur dan berterima kasih kepada Kerajaan Pusat atas bantuan yang diberikan ini.

"Wang yang diterima ini akan disimpan dalam akaun bank masing-masing untuk simpanan mereka kelak dan akan digunakan apabila diperlukan untuk persekolahan mereka," katanya selepas menemani anaknya semalam.


13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


Masjid Kristal <b>di Pulau Wan Man</b> | Keindahan Terengganu

Posted: 30 Aug 2010 09:29 AM PDT

Masjid Kristal merupakan sebuah masjid yang terletak dalam kawasan pelancongan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Terengganu. Ia memberikan pendidikan dan hiburan informatif tentang destinasi Islam dunia. Taman seluas 23 hektar ini adalah sebahagian daripada projek untuk membangunkan Kuala Terengganu sebagai bandar tebingan sungai. Taman Tamadun Islam ini terbahagi kepada dua zon: Kompleks Taman Tamadun Islam dan Zon Awam.
Masjid Kristal telah dirasmikan oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi. Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin bersama-sama Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah telah berkenan berangkat ke Majlis Perasmian Masjid Kristal di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu pada 8 Februari 2008 jam 6.00 petang.

Taman Tamadun Islam adalah taman tema pertama yang mengiktiraf senibina Islam. Kompleks ini menempatkan 21 replika bangunan berkaitan sejarah Islam dunia.
Tarikan utama di sini termasuk Masjid Negara (Malaysia), Dome of the Rock (Palestin), Masjidil Haram (Arab Saudi), Al-Hambra  Citadel (Spain) dan Taj Mahal (India).

Terdapat juga Mimbar Kalyan (Uzbekistan), Makam Abu Nasr (Afghanistan), Mimbar Berputar Samarra (Iraq), Masjid Mohd Ali (Kaherah), Masjid Besar Qairawan (Tunisia), Masjid Besar Agadez (Nigeria), Aleppo Citadel (Syria), Masjid Kul Syarif (Russia) dan Mimbar Xian, China.


Masjid ini dibina daripada kaca dan keluli, masjid pintar pertama di Malaysia dan mempunyai keluasan 2,146 meter persegi. Masjid ini boleh memuatkan 700 jemaah pada satu-satu masa dan dilengkapi dengan prasarana teknologi maklumat dan liputan WiFi yang membolehkan pengunjung menggunakan kemudahan akses internet bagi membaca Al Quran elektronik.

Ikon bagi Taman Tamadun Islam ialah Masjid Kristal, yang menjadi mercu tanda baru bagi Kuala Terengganu.


13 di dungun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


Homestay Ajil, <b>Wakaf Tapai</b>, Kuala Berang, Marang

Posted: 11 Jan 2013 11:57 PM PST

HOMESTAY   WAKAF TAPAI / BUKIT PAYUNG , MARANG / AJIL / KUALA BERANG
(TAMAN TAPAI INDAH).

Hubungi  013-9953389 / 01119983281 ( mohd Azwan) atau  013-9255701  (Cik Som)

Untuk penginapan murah dan selesa di Terengganu - sekitar Ajil , Wakaf Tapai dan Bukit Payung
RM 110.00 untuk malam ke- 2 hingga  malam ke -5

RM 90.00   malam ke- 6 dan ke atas.

- 2 buah bilik kelamin (double bed) dan  1   bilik single.
- ada air-cond, televisyen, cerek elektrik, rice cooker, peti ais dll


1. 1KM - IKBN,  AKADEMI BOMBA DAN PENYELAMAT (WAKAF TAPAI)

2. 8KM - KUALA BERANG
3. 16 KM - AIR TERJUN SEKAYU, PULAU KAPAS
4. 23 KM - KUALA TERENGGANU, TASIK KENYIR
5. 6 KM ke Kolej Islam Sains Terengganu (KIST) 

6. 8 KM ke Politeknik Hulu Terengganu 
7. 18 KM ke MRSM Kuala Berang
8. 18 KM Ke Sek. Men. Sains Hulu Terengganu
9.  Taman ini terletak di tengah pekan Wakaf Tapai- ada pasar malam, pasar tani, pasar raya Xiri, kedai runcit, kedai makan, sekolah rendah dan menengah


                       Plastik tilam tak sempat bukak lagi dah snap gambar. Plastik akan dibuka kemudian ye....









                                       












13 di kuala berang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala berang - Google Blog Search


ronda-ronda kuala lumpur - sekolah kebangsaan <b>kuala berang</b>

Posted: 20 Nov 2012 03:07 AM PST

Bermula pada 1 Oktober 2012 hingga 4 Oktober 2012, seramai 42 orang murid gabungan tahun 6 dan tahun 4 telah bersama mengikuti Lawatan Sambil Belajar ke Kuala Lumpur anjuran Unit Kaunseling SK Kuala Berang.
Mengikuti pakej lawatan di bawah kendalian Keretapi Tanah Melayu Berhad, lawatan ini menjadi sesuatu yang amat rileks dan santai.  Pegawai KTMB yang mengendalikan SK Kuala Berang iaitu Encik Anuar bin Abdullah memudahkan dan melicinkan perjalanan lawatan apatah lagi dengan 'tourist guide' yang cukup sporting dan peramah iaitu Encik Suraji.  Seronok bersama mereka di sepanjang lawatan.
Kami bertolak dari SK Kuala Berang menaiki bas ke Stesen Keretapi Tanah Merah pada jam 2.30 petang.  Keretapi bertolak dari Stesen KTMB Tanah Merah jam 7.45 malam dan tiba di KL Sentral jam 8.00 pagi.  Pengalaman menyeronokkan buat murid-murid yang pertama kali menaiki keretapi.
Perjalanan pulang bermula dengan menaiki keretapi di KL Sentral jam 7.30 malam dan tiba di Stesen KTMB Tanah Merah jam 11.30 pagi.  Alhamdulillah, perjalanan yang panjang yang terpaksa ditempuhi ini berakhir dengan selamat berkat izin Allah s.w.t.
Sesungguhnya, SK Kuala Berang amat berbesar hati menerima layanan yang amat memuaskan daripada KTMB juga daripada penaja-penaja yang telah menaja semua makanan sepanjang kami berada di Kuala Lumpur iaitu Kementerian Belia dan Sukan, Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian Pelajaran.




13 di chukai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di chukai - Google Blog Search


Errah Najwa: Char Kuey Teow Sedap <b>di</b> Bandar <b>Chukai</b>, Kemaman

Posted: 08 Dec 2012 11:28 PM PST

Assalamualaikum

Kedai ni tak tahu lah dah berapa lama menapak dekat Chukai ni. Aku dah perasan lama dah cuma keinginan aku nak pergi sini tak pernah ada. Aku susah sikit kalau dah suka kedai tu, kedai tu jelah aku makan. Nak tukar tu tunggu aku jumpa kedai yang lagi sedap.

Balik tempoh hari, i dan family pergi pekena Char Kuey Teow. Plan awal nak makan steamboat, pergi-pergi kedai tutup. Lepas tu gerak lagi ke bandar nak pergi kedai nyamuk (Warung Nasi Lemak Mak Ani or Bawah Lembah namanya) yang femes amos di Chukai ni tapi malang sekali kedainya pun tutup jugak. Asal semua kedai aku nak pergi makan ni tutup haaa. Dahlah aku mengidam giler kat Mee Sup dia yang sedap pedas amat tu.
Entah camana jalan lagi depan singgahlah kedai Char Kuey Teow ni, dekat simpang nak masuk Mak Chili sederet dengan Klinik Wan Maihan kalau tak silap.

Sejak sebulan belakangan ni, aku buang tebiat hari-hari mau pekena sirap ais. No more Milo ais, Neslo Ais, Teh Ais dalam kamus hidup aku sejak sebulan ni. Tak tau kenapa maybe sirap dapat hilangkan dahaga kot. Aku ni hari-hari kuat minum air, so salah satu air yang tak muak ialah Sirap Ais. Nikmat yer nak nak time tu tengah haus amat.
Ok, berbalik pada menu utama. Dah nama kedai ni, Restoran Char Kuey Teow ko jangan mimpi lah nak order nasi goreng lauk tomyam ke apa-apa lah. Yang ada only Char Kuey Teow. That's it.! Tuh abang-abang ni nak siapkan order kami.
Char Kuey Teow ni kan buat satu-satu. So, nak siap nya tunggu turn lah yer. Mari kita isi masa senggang dengan berpoyo-poyo depan camera handphone cikaro.
Ini Char Kuey Teow Kerang sahaja-sahaja. Memula sampai ingat yang aku lah ni. Aku nak pegang dah sudu tu, sekali pelayan dia cakap maaf silap. Rupanya meja lain. Diambilnya balik. Tapi sempat jugak aku snap sekeping even blur. 
Sampai jugak akhirnya. Memang sedap. Sampai sekarang aku boleh rasa kesedapannya. Lagi pulak tengok gambar ni, bekeroncong perut aku. Udang dia tok sah cakap lah, banyak ok. Kerang dia plak besar-besar. Tak kedekut bahan-bahan cuma aku tak tahu lah pulak harganya berapa. Lupa nak tanya abah.
Mau lagi...............!!!!!!!!!!Balik kampung nanti pasti terjah lagi.
Abah. Radix dan segala mak nenek 3 in 1 dan seumpama dengannya tak boleh dipisahkan. Padahal dekat rumah dah berlambak pergi kedai pun itu jugak yang dipesan. Najwa pulak pesen tak makan makanan yang pelik. Pelik hape pun aku tak tau. 
Lagi sekali. Bila aku nak makan niha.
Adik bujang gue yang masih di bawah umur. Haha, baru 18 nih. Kerja pun dah good, gaji pun ada good cuma mood bergambar dia ni bila nak good nih. Dia pantang betul aku snap gambar dia time makan.
Budak Najwa yang tahu makan Nasi Ayam je kerjanya. Manala nak makan kuey teow segala ni. Jadi, terpaksalah order burger ayam 2. Lagi satu untuk adik i lagi sorang. Kalau kuat makan itulah orangnya. Cehh, sedap je aku mengata orang, diri sendiri tak sedar.
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved