ads

Rabu, 22 Jun 2011

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


<b>Rantau Abang</b> | sissyira ©

Posted: 22 Jun 2011 05:59 AM PDT

On Wednesday, June 22, 2011
Rantau Abang terkenal sebagi destinasi pelancongan di Terengganu kerana menjadi tempat pendaratan penyu untuk bertelur. Pantai Rantau Abang merupakan salah satu destinasi untuk penyu Belimbing bertelur selain daripada 3 kawasan persisiran pantai Amerika Selatan, "Las Baulas".
Terletak di 22 km utara dari Kuala Dungun dan 80 km dari Kuala Terengganu, Rantau Abang menjadi topik perbincangan dalam aspek pelancongan. Kadangkala apabila penyu belimbing datang dan bertelur di antara bulan Mei sehinggi bulan Ogos. Ia mempunyai kedudukan pinggir pantai yang baik cukup kerana adanya lerengan yang curam dan mendalam untuk penyu mendarat di pantai tersebut.

Rantau Abang telah menemui zaman kegemilangannya. Walaupun, oleh sebab terlalu ramai pengunjung yang mendatang tempat ini, pendaratan penyu ke tanah ini telah berkurang. Yang paling penting adalah, semakin banyak penyu sedang mati dalam beberapa tahun apabila ramai orang yang ingin memakan telurnya.

Walau bagaimanapun, akhir-akhir ini dikatakan jarang sekali kelihatan penyu mendarat di Rantau Abang. Sebab utama ialah kerana banyak telur penyu dicuri dan dijual untuk dimakan.

"rentetan perjalanan hidup seorang gadis sepi..aku menulis demi sebuah kenangan yang kekal abadi. apa yang terlontar disini semuanya adalah dari hatiku yang kecil ini.."

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


Pusat Simulator Su-30MKM Pertama <b>Di</b> Asia Tenggara

Posted: 24 Apr 2011 08:32 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Pembangunan Pusat Simulator ini dilaksanakan dengan kerjasama dari syarikat Hei Tech Padu bermula dari tahun 2007 dan merupakan simulator pertama di asia tenggara. Berita berkaitan: PUGK – Gong Kedak Jalani Pemeriksaan ...

13 di pulau perhentian - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau perhentian - Google Blog Search


Percutian <b>di Pulau Perhentian</b> - Blogger

Posted: 03 Jun 2011 01:48 AM PDT

 Isnin lepas saya bercuti di Pulau Perhentian, Besut, Terengganu. Bertolak dari Jeti Kuala Besut dengan feri. Kos tambang ialah RM70 seorang bagi perjalan dua hala pergi dan balik(RM40 untuk tambang sehala). Perjalanan memakan masa hampir 30 minit.

 Pulau Perhentian terdiri dari dua pulau. Pulau Besar dan Pulau Kecil.  Kami turun di Chalet Abdul, Pulau Kecil. Berjalan dan bersantai di sana hingga jam 1 petang. 2 anak buah bermain snorkling. RM5 untuk sewaan mask snorkling dan life jacket.

 Pukul 1 petang menaiki bot(sampan) berenjin ke Jeti Nelayan. Kecut perut kerana tiada dibekalkan life jacket. RM5 seorangg. Dalam 2 minit perjalanan.


 Jeti Nelayan ni merupakan pusat pentadbiran di pulau ini. Di sini terdapat penempatan(200 rumah), masjid, pondok polis, sekolah rendah, kedai makan dan kedai runcit. Nasi goreng  di sini berharga RM7 sepinggan. Habis makan kami pergi menunaikan solat di masjid.

 Sambil tunggu masa balik ke darat(Kuala Besut) kami lepak-lepak dan melihat pemandangan. Memang cantik, menarik dan mendamaikan.
 Balik ke Kuala Besut menaiki bot jam 5 petang. Ombak agak kuat. Selamat sampai di sana.

Layan je video di bawah

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


Sekolah Kebangsaan <b>Ketengah Jaya</b> II: Apa Itu DADAH?

Posted: 01 Feb 2001 12:00 AM PST

PENGERTIAN DADAH Dadah ialah apa-apa juga bahan kimia, samada asli atau tiruan, apabila dimasukkan kedalam tubuh badansecara disuntik, dihidu, dihisap atau dimakan boleh mengubah fungsi tubuh badan seseorang atau organisma dari segi fizikal atau mental.


JENIS-JENIS DADAH
Dadah boleh dibahagikan kepada lima bahagian.

1.        Opait

2.        Perangsang (stimulants)

3.        Penekanan (Depressants)

4.        Hallucinogen

5.        Ganja (Cannabis)

OPAIT
Dadah yang paling merbahaya dan banyak sekali disalahgunakan. Dadah dalam golongan ini ialah:- Asli, Candu, Morfin, Heroin, Kodein,Ganja.

PERGANTUNGAN PADA DADAH (DRUG DEPENDENCE)
Pergantungan pada dadah adalah keadaan keperluan secara fizikal atau psikologi atau kedua-duanya, yang ujud daripada penggunaan dadah yang berterusan atau diwaktu-waktu tertentu. Pergantungan psikologi atau jiwa ialah satu istilah biasanya dimaksudkan kepada satu idaman kuat yang berlebih-lebihan terhadap bahan-bahan tertentu tetapi tidak ada pergantungan badan. Pergantungan fizikal atau badan ialah penyesuaian badan secara jasmaniah terhadap ujudnya sejenis dadah secara berterusan. Apabila pergantungan ini telah dibina, badan bertindak dengan tanda-tanda yang boleh diteka, sekiranya dadah itu diberhentikan bekalannya serta merta. Sifat dan kekuatan tanda-tanda pengunduran itu bergantung pada dadah yang sedang digunakan dan banyak dose yang diperolehi tiap-tiap hari.

JENIS-JENIS DADAH YANG KERAP DIGUNAKAN
Walaupun penggunaan dadah yang ditentukan oleh doktor telah mendapat perhatian pihak berkuasa. Dadah-dadah yang kerap digunakan adalah Heroin, Morfin, Candu, ganja (hashish atau marijuana atau cannabis), amphetamin, barbitured, pill mx, kokain dan lain-lain.

APAKAH FAKTOR-FAKTOR MEMBAWA KEPADA SALAHGUNA DADAH
Mengikut kajian oleh pakar-pakar perubatan dan juga pakar-pakar yang membuat penyelidikan atas penagih-penagih dadah dan juga mereka-mereka yang menyalahgunakan dadah adalah seperti berikut:-

1.        Ingin mengetahui dan seterusnya ingin mencuba-cuba oleh dirinya sendiri.

2.        Tidak mengetahui dengan sebenarnya bahaya-bahaya tiap-tiap jenis dadah itu.

3.        Dipengaruhi oleh kawan-kawannya dan oleh sebab hendak menyesuaikan dirinya dengan sesuatu kumpulan
           yang sebaya dengannya.

4.        Mencari ketenteraman jiwa kerana terlibat dengan sesuatu masalah kehidupan.

5.        Menghilangkan sesuatu kesusahan yang dideritainya.

6.        Untuk menghilangkan kerunsingan yang didatangkan oleh desakan ibubapa.

7.        Tidak menggunakan masa lapangnya dengan perkara-perkara yang berfaedah.

8.        Mengikut tekanan darah mudanya dengan sekehendak hatinya.

9.        Kerana keporak perandaan rumahtangga.

10.      Kerana tidak ada kemesraan yang baik diantara ibubapa dan anak-anak.

11.      Kerana ingin berlagak dengan cara hidup yang lebih tinggi daripada yang termampu olehnya.

12.      Kerana adanya dadah dan kebijaksanaan pengedar-pengedar dadah untuk menjalankan pengaruhnya.

13.      Kurang pengetahuan Agama dan penghayatan nilai-nilai agama.


DADAH YANG TERKENAL
1. APA DIA SYABU
I.I. Nama panggilan dan nama saintifik
SYABU ialah nama panggilan (street name), iaitu sejenis dadah. yang berada dalam kumpulan SUMUIAN yang mana istilah saintifiknya "dMethamphetamine hydrochloride". Perkataan syabu sebenamya berasal daripada bahasa Tagalog di negara Filipina dan ianya telah menjadi satu nama yang popular digunakan di Sabah oleh kerana pengaruh pengguna -pengguna dan pengedar-pengedar 'pioneer' di Sabah yang terdiri daripada pendatang tanpa izin yang berbangsa Filipin. Penggilan-panggilan lain yang digunakan oleh pengguna-pengguna di pasaran Sabah dan luar Sabah adalah seperti berikut:-

a.        ICE

b.        GLASS

c.        CRACK METH

d.        HIROPONG

e.        BATU (STONES)

Oleh kerana majalah ini adalah berpandukan kepada latar belakang bahan ini di negeri Sabah, maka panggilan SYABU akan digunakan bagi tujuan rujukan.

1.2 Rupa Syabu Di Pasaran
Syabu berbentuk hablur tawas yang halus serta berwarna cerah/putih dan bersifat lutcahaya ( colourless rock-like transparent granules) yang halus.

1.3. Bungkusan (Packaging)
Syabu dipasarkan dalam bentuk bungkusan plastik kecil yang  berukuran 2cm x 2cm dan bungkusan yang berupa demikian biasanya mengandungi berat lebih kurang 0.045 gram dan ianya hanya cukup bagi kegunaan sekali sahaja yang biasanya dinamakan 'deck' atau 'layaran' bagi kegunaan penagih syabu.

1.4. Isi Kandungan (Ingredient) dan Synthesis
Bahan-bahan syabu yang utama ialah " d-Methamphetamine" yang tersenarai di bawah Bahagian III Jadual Pertama dibawah Akta Dadah Berbahaya 1952 (pin. 1977) sebagai satu bahan dadah. Antara bahan-bahan lain ialah ephedrine, hydrochoride acid dan synthesis kimia seperti berikut :-
                                     
                                C6 H5 CH (OH) CH (CH3) NHCH3 + HI + P4 C6 H5 CH2 CH (CH3) NHCH3


2. LATAR BELAKANG
2.1.   Syabu adalah satu jenis dadah tiruan atau pun 'DESIGNER DRUGS' yang telah wujud sejak perperangan dunia yang kedua. Pada, ketika itu, juru terbang (Fighter pilot) menggunakan syabu perlu berjaga-jaga semasa dalam penerbangan jauh dan juga askar-askar lain berperang tanpa tidur untuk tempoh masa yang panjang;
2.2.   Mereka yang paling mengemari mengguna syabu pada masa perperangan tersebut adalah askar-askar Amerika Syarikat, China dan Jepun. Oleh kerana itu, adalah sukar bagi menentukan pihak manakah yang mula bertanggungjawab atas rekaan syabu. Apa yang mereka mementingkan ialah supaya mendapatkan kesan positif daripada syabu tanpa mengirakan kesan negatithya yang kadangkala boleh mendatangkan maut;
2.3.   Dari segi sejarah Sabah, syabu mulai dikesan pada awal tahun 1992 yang dipengaruh oleh pembiakan Syabu kerana kebanyakan daripada pendatang-pendatang tanpa izin warganegara Filipina di Sabah adalah pengguna syabu dan syabu yang mereka bawa bersama-sama untuk kegunaan sendiri telah diedarkan juga kepada penduduk-penduduk tempatan. Pengaruh Syabu di Filipin pula telah ditinggalkan oleh askar-askar Amerika Syarikat yang telah lama berkhidtnat di negara tersebut.

3. PENGEDAR/PENYELUDUP (MODUS OPERANDI) SYABU
Kebanyakan pengedar-pengedar syabu yang terdapat di Sabah adalah secara kecil-kecilan yang dilakukan secara individu. Mengikut risikan mereka menggunakan berbagai-bagai tektik untuk menyeludup syabu dan diantaranya adalah seperti berikut:
3.1.1. Menyembunyi didalam barang-barang persendirian seperti kain/baju dan lain-lain;
3.1.2. Dalam motor starter;
3.1.3. Lampu Kalimantang;
3.1.4 Bekas stater kalimantang
3.1.5. Bekas tin bedak;
3.1.6. Bekas bateri tetefon bimbit; dan
3.1.3. Tumit selipar/kasut.

3.2. Selain Filipina, negara Hong Kong juga mengeluarkan bekalan Syabu dan pembekal-pembekalnya dipercayai mendapat bekalan-bahan asli dari negara China ( mainland ) dan memproses Syabu di "underground laboratories" untuk dibekalkan ke Jepun, Taiwan dan juga sebahagian kecil kepada Sabah. Adalah dipercayai bahawa Syabu yang dibuat di Hong Kong adalah yang bermutu lebih tinggi jika dibandingkan syabu yang datang dari negara Filipina.

3.3. Syabu yang datangnya dari negara Filipina adalah terdiri daripada 90% yang peratus yang dibekalkan ke pasaran Sabah. lanya diseludup masuk dalam bentuk I kilogram, 1/2 kilogram atau dalam bentuk 'bar' yang berat 50 gram. Oleh kerana syabu merupakan bentuk halus dibanding dengan dadah lain seperti ganja, sejumlah besar dan berat boleh disembunyi melalui kumpit kumpit atau diseludup di atas badan dan ianya sukar dikesan. Syabu yang berjaya diseludup masuk akan dijual kepada pengedar tempatan yang akan membuat bungkusan semula dalam bentuk bungkusan plastik 5 gram, 1 gram dan tiub plastik kecil 0.045 gram untuk diedar kepada pasaran di Kota Kinabalu dan lain-lain daerah.

4. NAMA BRAND DAN GRED SYABU
4.1. Syabu yang terdapat di pasaran adalah terdiri daripada beberapa jenis nama mengikut rupa bentuk dan mutunya. Diantara nama-nama yang di panggil adalah seperti:
i) China White
ii) Cristal Stones

4.2. Pada umumnya, Syabu yang dipasarkan adalah dibahagikan kepada tiga gred iaitu
Gred I - Cristal Stones
Gred II - China White
Gred III - Syabu biasa yang kebanyakanya telah dicampur dengan tawas.

Syabu yang terdapat di pasaran Sabah kebanyakannya terdiri daripada syabu jenis Gred II

5. KESAN-KESAN ATAU AKIBAT PENYALAHGUNAAN SYABU [METHAMPHETAMINE]
5.1. Kesan-kesan negatif syabu dibahagikan kepada dua jenis iaitu jangka masa pendek dan masa panjang. Kesan negatif jangka masa pendek adalah seperti berikut:

a.        Khayalan atau halusianasi pada penghilatan dan pendengaran;

b.        Perangai cepat marah, resah dan perasaan tidak tenang;

c.        Kenaikan suhu badan dan tekanan darah tinggi; dan

d.        Bersifat agresif.

Akibat jangka masa panjang adalah seperti berikut:

a.        Kerosakan pada saraf otak dan mengalami angin ahmar (strok);

b.        Kurang siuman dan mengalami gangguan mental;

c.        Keracunan pada sistem saraf tunjang;

d.        Pergantungan psikologikal keatas Syabu dan rasa tidak boleh hidup tanpanya;

e.        Mendatangkan kerosakan pada tisu yang teruk dan boleh membawa maut; dan

f.         Boleh mengakibatkan sejenis penyakit neurologi seakan-akan Parkinson's Disease' yang sukar diubati

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


Masjid Kristal Terengganu | Fotografi @ Dulu Lain Sekarang Lain

Posted: 20 Jun 2011 11:30 PM PDT

Masjid-Kristal-Terengganu 2

Masjid Kristal dibina daripada kaca dan keluli adalah merupakan masjid pintar yang pertama di Malaysia. Ia terletak dalam kawasan pelancongan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Terengganu dengan keluasan 2,146 meter persegi. Masjid Kristal Terengganu mampu memuatkan 700 jemaah pada satu-satu masa dan dilengkapi dengan prasarana teknologi maklumat dan liputan WiFi yang membolehkan pengunjung menggunakan kemudahan akses internet bagi membaca Al Quran elektronik. Namun, yang paling menarik perhatian adalah rekabentuknya yang tampak hebat dan cantik di pandang mata serta menjadi kemegahan warga negeri Terengganu.

Masjid-Kristal Terengganu

Masjid Kristal telah pun dirasmikan pada 8 Februari 2008 oleh Perdana Menteri (pada masa itu), Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi. Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin bersama-sama Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah telah turut sama berkenan berangkat ke Majlis Perasmian Masjid Kristal di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu.

- Masjid Kristal Terengganu

Fotografi @ Dulu Lain Sekarang Lain

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di kemasik - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemasik - Google Blog Search


PAS Pekan <b>Kemasik</b>: TEH TARIK BERSAMA PIMPINAN DPPKK <b>DI</b> DUN <b>KEMASIK</b>

Posted: 22 Jun 2011 01:27 AM PDT

Tarikh: 21 JUN 2011

Tempat: Perkarangan Surau Kg. Feri Kemasik

Tentatif:

  • Kuliah Maghrib oleh Ustaz Hisyamudin (Ketua Pemuda Kawasan Kemaman)
  • Solat Isyak berjamaah
  • Ucapan oleh Ustaz Hisyamudin
  • Persembahan video 
  • Cabutan bertuah
  • Pertunjukan teh tarik oleh Ustaz Hisyamudin
  • Makan
  • Bersurai


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Sharing is Caring..: BerTandang D&#39; Kuala Terengganu Smbil Bersantai...

Posted: 21 Jun 2011 06:00 PM PDT

Hai...Rasanya da lama x menulis..begitu busy 2 minggu lps..smpai xde masa.hehe~

So,arini tiba2 terasa nk kongsi sesuatu plak..weekend yg cukup mengembirakan..hooray

Last Friday,i took a leave because want to follow my parent g Terengganu..Ni,bkn holiday sebenarnya..Tp,attend kenduri kahwin..ngee3~My cousin (lelaki) ni kahwin ngn anak org terengganu..So,kena la pergi ke sana.Smbil2 2 jalan2 skali la kan..da alang2..hehe

Ak dan family bertolak pg drpd Muar kul 9pg.Otw ke terengganu convoy 2 kete.Ayahku and pakcikku (drpd Puchong).Kteorg bertemu di hentian Jabor meneruskan perjalanan ke ganu kito.Agak la lama..Dlm kul 2 lbh cm2,kteorg singgah di cherating dlu sblm meneruskan perjalanan ke k.terengganu..Mkn di tepi pantai dengan angin sepoi bahasa..wah,bestnya..malangnya,lupa nk amek gmbr di stu..huu~

Then,meneruskan perjalanan yg ambil masa lbh kurang 2 jam lbh lg utk smpai Terengganu..Kul 5 br la tiba di kuala Terengganu menuju ke homestay yg tidak jauh drpd pantai..suasana yg cantik dan menarik.Tp,malangnya homestay tmpt kterorg duk 2,mcm2 problem..buruk 2 x kisah sgt la.Tp,dgn xde dapur dan sinki..bilik basah..berlendir dgn air.kipas x leh gne.adeh~ asl la teruk sgt..x jaga sungguh perkhidmatan..makcikku sorg ni da x puas ati da.Msalahnya hrga x berpatutan dgn condition tmpt.pe pun, nk wat cne sbb da byr..so,kena la duduk gak.bilik mmg la ad byk.5 bilik..tp,2 la mcm ak katakan td.air-con pon x bpe ok.Toilet pon problem..susah2..nk mandi pon pyh.

Then,makcik ak decide nk cancel utk 2nd and 3rd day.Means,nk cari hoemstay len sbb x puas ati dan xleh nk duk dgn tmpt cm2..Pakcik ak ni plak da la da byr full kt tuan umah 2.Then,t'pksa kol gtau yg kteorg nk cancel sbb x puas ati dgn condition umah dan mntk tukar umah len.Rupanya,tuan umah 2 ad byk umah..Then,die kta ad dkt ngn c2..tp,umah papan..TP,sok la br leh msuk.Mlm ni xleh sbb ad org.so,esknya lps kenduri kahwin g la tgk umah 2..Alhamdulillah umah ni ok lg la drpd yg nie..nsb baik..klu x abis la makcik 2 kene ngn makcik ak ni..huhu~

Pe pun,mlm ni kene la tdo kt umah nie..kteorg perempuan duk bilik yg paling besar dan plg ok..ad 5 buah katil.hehe~air-con pon agak ok.byk2 bilik,blik yg ak duk ni air-con die plg ok.nice~so,yg laki duk la blik yg biasa je..air-con 2 ad..tp,kurang sejuk la.

Tp,ptg 2..smpt la kteorg kuar g jln2 jap.g umah sedara makcik aku..di pulau duyong kot.(x clap la)..lupa plak.hehe~Tp,view drpd umah die sgt cantik..ad smpan2 berlabuh dan nmpk masjid kristal.Smpat amek gmbr la kt c2..:)

Lps 2,baru la kami g ke masjid kristal..solat maghrib kt sana terus..mlm 2, xde pe aktiviti just duk umah..lgpun sok kene bgn pg nk g ke Kuala Berang..umah pengantin perempuan.

2nd day..

Breakfast di medan selere berdekatan homestay..Mcm2 mknn ad.. kuih,nasi lemak,nasi dagang,nasi kerabu,roti canai.Tp,ak..roti canai gak yg m'jadi pilihan.hehe~After breakfast..bertolak ke umah pengantin prempuan dgn convoy 6 buah kete..Perjalanan,ambil msa lbh kurang 1 jam nk ke sana.Umah bakal pengantin prempuan ni dkt ngn air terjun rupanya.Air terjun sekayu..ptot la msuk jauh msuk ke dlm..hmpir penghujung gak la..br nmpk masjid(nikah di masjid).So,ak fikir lps ni bole la g kjp tgk air terjunnye..hehehe~

pe pun..lps sume da selesai,pihak pengantin prempuan kta kul 12.15 bole la gerak ke rumah..ala,cmni..mne smpt nk g snggah air terjun 2..hmmm(nada kecewa)..da la x tau g bila lg..:(

Selesai sume majlis..kami dijemput mkn.Tp,tmpt die sgt pelik..Mereka tidak menyediakan meja utk mkn bg tetamu yg dtg..Tp,hnya kerusi.Mknn biasa la buffet kan..Pas2,xde nasi minyak k.Tp,nasi putih dgn hidang lauk spt ikan baung masak asam tempoyak..dgn ad kerabu mangga,sup daging, sayur kacang.sdap2..yummy..Tp,lauk pengantin biasa2 je (ikan bawal msak merah, ayam msak merah,daging kicap,daging rempah).

Then,balik drpd kenduri we moved to other homestay...tp,still dkt dgn pantai..hehehe~umah ni pon ad 5 bilik gak..tp,ok lg la drpd umah yg 1 lg 2..mmg teruk la..Ak pon x snggup duduk.Klu ad gmbr msti korg terkejut..sbb sgt teruk condition die.mcm umah yg ditinggalkan lama.Lantai pon teruk.Pe pun,enjoy la g sana..lps je pndahkan sume brg..bermula la journey kami..g ke pasar payang..mcm2 ad..smpai xtau nk beli kt siapa..huhu~hrga pon lbh kurang je..sma je sbrnye..hehe~brg mknn sume kt bhg bawah..kt bhg atas plak pakaian je...byk la kain,tudung kt c2..smpai xtau nk beli.Tp,hrga biasa la..mahal je..nk2,kte ni bkn org die kan..nk ckp ganu x reti.hahaha~

 Tp,bole la..sutera biasa la mmg mahal kan..Ak beli selendang je..dpt gak la murah..hrga die rm20..so,mntk2 kurang..die bg amek 2 dpt rm30.yes2..(suka2).Selain 2,beli brg mknn..ak beli keropok,kuih sarang burung..2 je.hehe~Keropok lekor dan keropok kering beli kt tmpt len.Special pnye..sok br g tmptnya..tp,da tmpah la.hehe~tmpahan family kteorg plg byk..

Da abis shopping sume,smpai umah ptg..Ptg 2 plak,kteorg beriadah di tepi pantai..ambil angin pantai.bentang tikar duk rmai2 kt c2..nyaman2:)

Mlm 2 plak..kteorg mkn besar d umah sdara makcik aku..wahhhhhhhhh...mmg x leh bla..besar btol ikan bakar die.Klu bole amek gmbr,d amek da..tp,kt umah org,xkan nk amek plak kan..malu je.Sume mknn laut die sediakan.mmg mlm 2 kteorg mkn special..mcm2 ikan tuan umah 2 hidangkan.Antaranya,ikan ayam laut bakar,ikan pari bakar,ikan cencaru goreng bersalut cli,sotong bakar(curah sambal).sdappppppppp sgt x terkata..sambal ats ikan 2 yg sdap 2..slurpppp..hingga licin pnggan mkn..:D dgn ujan yg sgt2 lebat kt luar..pas2,die sediakan plak dessert caramel..sdapnya..mmg berbaloi la mkn mlm 2..best2.Tq pakcik halim dan keluarga kerana menjamu kami dgn hidangan yg sungguh sdap.:)

3rd day..

Pagi2..lps subuh..mak da ajak g cari breakfast..ak pon follow je la..kali ni cari mknn kt tmpt len.hehe~Then,belikan je nasi lemak utk mereka yg di umah..balik je umah,kuar balik nk g cari ikan plak..tp,duk cari2 jalan nk ke tmpt ikan 2 smpai da kul 9 lbh nk kul 10.Ikan pon da x byk..beli la pe yg ad.Pakcik aku beli sotong besar dan ikan ckit..ayahku pon beli sotong.then,snggah umah org jual ikan kering plak.byk btol tmpt snggah.last skali da nk kul 12,g la ke tmpt pembuatan keropok lekor yg famous di situ..sbb tmpahan die kta tmpahan kteorg leh amek kul 12.

wahhhhhh,sungguh x kusangka ramai giler org.cuma x gila lg je la.hehe~Yg dasyhatnya..smpai ad mesin amek no.mcm kt counter..Yg tempah,tempah.Yg baru nk tmpah len.Yg beli siap goreng len.sentiasa queue la.x pernah putus.Br je angkat,abis..bole mkn c2 skali la smbil tnggu giliran.Periuk dia utk rebus keropok je ad 10 buah yg sgt besar.Dorg da la gne kayu api plak 2.Bersusun kayu api kot.bkn pkai gas tau.Nmpk la dorg wat keje.Sorg menguli,sorg bentukkan,sorg menggoreng.Sorg melayan.ramai la pekerja die.Pe pun,mmg sgt sistematik kerja dorg.TErbaik la..:) Nma kedai die B.T.B 2209.Kdai die biasa je.xde la nmpk gah ke ap.mcm kedai mkn je.Nk tau,sdara makcik ak kta sehari collection die mencecah rm20,000 tuhh..pergh~tp,bila tgk mmg padan pon untung sebyk 2..

Tp,ruginya ak..asyik x amek gmbr setiap tmpt yg ak g..haishh~so,x dpt nk tnjuk tmpt keropok lekor 2..Nti la bila g lg,ak msti x lpskan peluang amek gmbr kt sume tmpt.(pngajaran nie)..;)

Now time to back to KL...berkemas la sume..Kul 1 lbh,bertolak..DLm perjalanan,smpt snggah beli satar..pas2 mkn dlu..byk kdai mkn,tp sume lauk cm da xde je.So,kteorg mkn je la ap yg ad..

Bermula perjalanan balik ke KL..Selamat tinggal Terengganu..hehehe~ Kami tiba di KL jam 9 mlm..di perhentian genting sempah..kami sume berpecah.Ak pulang la ke tmpt aslku..UIA la (ayahku anta).Pe pun percutian yg menyeronokkan even ramai yg xde termasuk 2 org adikku..Hope next time bole g rmai2 lg ngn sume family..yeayyyyyyy

k la..2 je utk kali ni..nak balik da..abis keje.Kt tmpt keje pon smpat plak update blog.hahaha~ (Boring td)

K la,bye..nti klu ad cite lg,aku cite ye..hehehe~

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di dungun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di dungun - Google Blog Search


KELAB GREENBOC: Pasangan Tanpa Pakaian Dicekup <b>Di Dungun</b>

Posted: 22 Jun 2011 02:30 AM PDT

Taman Bunga Raya (Dungun) – Tindakan seorang mekanik motosikal membawa pulang teman wanita untuk memadu asmara ketika ibu bapa tiada di rumah membawa padah apabila mereka dicekup pihak berkuasa.

Lebih mengejutkan, ketika serbuan dilakukan pada jam 3.45 pagi oleh sepasukan anggota dari bahagian siasatan jenayah narkotik itu, seorang gadis berkulit putih gebu tanpa pakaian ditemui sedang tidur di atas katil di bilik tidur bersama suspek lelaki berusia 23 tahun yang hanya berseluar pendek tanpa baju.

Gadis terbabit yang sempat menutup tubuhnya dengan selimut itu difahamkan sebelum ini pernah beberapa kali berkunjung ke rumah suspek untuk memadu asmara dan mengakui turut melakukan hubungan haram bersama pasangannya.

Bagaimanapun, ujian saringan air kencing ke atas pasangan terbabit akhirnya membongkar rahsia penglibatan gadis berasal dari Tanjung Jara itu berkaitan penyalahgunaan dadah setelah dia disahkan positif dadah jenis methampethamine.

Gadis berusia 19 yang pernah menghadapi tuduhan di Mahkamah Syariah atas kesalahan berpakaian tidak sopan di tempat awam itu juga, mengakui mula terlibat dengan gejala penyalahgunaan dadah sejak beberapa bulan lalu melalui kenalan lelaki.

Bekas murid Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pulai Serai yang pernah bekerja sebagai juruwang di pasar raya bersama teman lelakinya, seorang mekanik motosikal di Batu Tujuh itu bakal menghadapi pertuduhan di Mahkamah Syariah pada 25 Julai nanti mengikut Seksyen 31(a) dan (b) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Takzir Negeri Terengganu 2001.

Jika sabit kesalahan boleh didenda maksimum RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

Dia juga turut disiasat mengikut Seksyen 15(1) Akta Dadah Berbahaya 1952, manakala teman lelakinya dibebaskan polis selepas ujian air kencing mendapati negatif dadah.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Dahlan Mohd Noor mengesahkan tangkapan terbabit. -SH

2 comments:

View Comments/Post a Comment

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Blog Siakappaka: Ribut Petir <b>Di Dungun</b> Pula

Posted: 22 Jun 2011 04:18 AM PDT

Assalamu'alaikum semua... sekadar untuk berkongsi cerita, awal pagi tadi aku tak dapat tidur kerana bimbang pokok besar di hadapan rumah ku takut tumbang atas rumah ku, dan aku sempat merakam sikit video ribut petir tersebut untuk dikongsikan bersama. Kepada yang tidak tahu, pada waktu awal pagi tadi 22 Jun 2011 jam 1.15am, hujan lebat dan ribut petir telah melanda di daerah Dungun Terengganu. Sekejap je pun, tak lama, lebih kurang 30 minit dan hujan terus melarat sehingga ke subuh, sama tempohnya seperti ribut yang melanda di daerah Kuala Terengganu dan Marang pada 4 hari yang lepas baru-baru ni, tapi cukup untuk menumbangkan pokok-pokok yang besar, sehingga ada di setengah tempat di Dungun ini mengalami gangguan bekalan elektrik di sebabkan pokok-pokok yang tertumbang pada kabel-kabel elektrik.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


Sac LV Damier Azur | <b>Pulau Bidong</b>

Posted: 21 Jun 2011 11:11 PM PDT

C'est pourquoi les Sac LV Damier Azurélèves dans la we must keep insigner including all the pieces and a half inches long and 1 inch, are the little and remove the bodies of the terrorists and lime per day mobile phones, players, wallets, keys, documents for mind is not necessary be difficult have a handbag wholesale supplier.that claims to be an element of but an upscale department store or boutique, highly suspect to find from photography to differentiate. to stay in business less a handling fee could buy a special fabric cleaner, good for their becauseAfter a series of simple tips, you can sold and not allow to escape a stock-taking of roadside markets and online auctions careful, professionals can be that there are those who take this opportunity to scam other people by lower prices than the average, that Sac LV Damier Graphitentrepreneuriat。

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

di negeri terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri terengganu - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>di</b> Suruhanjaya Perkhidmatan <b>Negeri Terengganu</b> <b>...</b>

Posted: 26 May 2011 08:15 PM PDT

Interview questions are based on skills contained in the job criteria. Interviews are designed to get a complete, integrated analysis of each candidate. Candidates are expected to demonstrate their skills to the required standard for each of the job criteria in their answers.

There are several classes of job interview questions:

• Skills based questions

• Knowledge based questions

• Technical questions

• Problem solving questions

• Experience related questions

• Interpersonal skills questions

Skills based questions

These job interview questions are related to specific job skills outlined in essential criteria. Candidates are asked to give examples of their work, or outline their duties and performance in key roles.

Knowledge based questions

Many jobs have a required knowledge base. Interview questions are used to find out the depth of knowledge, and to check and confirm candidates have the essential information required to do the work involved.

Technical questions

These are a different type of knowledge based job interview questions, and they relate to the technical issues of the position. In some job interviews, a person on the interview panel is appointed to ask these questions, and give expert evaluation of answers to the panel.

Problem solving questions

The problem solving job interview questions are now standard practice. Problem solving questions are used to define skill levels and the ability to deal with difficulties.

Experience related questions This is a range of job interview questions designed to test prior experience across the range of job skills contained in the position. They include additional questions to clarify the scope of candidates? experience. They also deal with issues related to the job, particularly where levels of experience relate directly to the complexity of the work.

Interpersonal skills questions

These are job interview questions which explore workplace relationships, team roles, leadership, and other personal characteristics of candidates. Questions can range from dealing with stress to contributing to a team.

Assessing job interview questions

Interview assessments use the merit principle to decide successful applicants based on their answers to the job interview questions. A panel discussion and consensus, or a formal evaluation process using an 'evaluation grid', (a step by step analysis of answers) is conducted.

The selection process

Interviewers select the candidate who meets all job criteria to an acceptable standard. The panel then makes a recommendation for appointment to management.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


kampong ibok yang bertuah: <b>Di</b> Nobat Sebagai JKK Terbaik Dun <b>Kijal</b> <b>...</b>

Posted: 10 Jun 2011 03:47 AM PDT

sijil lantikan jkkk sessi 2011 hingga 2012 serta tropy kemenangan JKK Terbaik/Cemerlang bagi tahun 2011..
naik kepentas didewan berlian MPK kemaman menerima hadiah kemenangan yg disampaikan oleh YAB.Menteri Besar Terengganu, turut hadir YB.Menteri Belia Dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek,YB2 Dun dan Pegawai Daerah Kemaman.
ketika terima sijil lantikan sebagai jkkk 2011 hingga 2012...
telah 2 tahun berturut turut naik kepentas didewan berlian ini utk menerima hadiah jkkk terbaik dan cemerlang bagi tahun 2010 dan 2011 peringkat daerah kemaman, alhamdulillah inilah rezeki berkat daya usaha kita semua serta berkat doa kalian...diharapkan semoga semangat dan kemenangan ini akan berterusan dan yg lebih penting terus berusaha dan kenal penat lelah seerta tidak berputus asa......terima kasih yg tidak terhingga kpd yg.Berbahagia Tuan Pegawai Daerah Kemaman Tuan Hj.Kamil Othman kerana atas daya usaha serta inisiatifnya utk meletakkan jkkk dikawasan nya ditempat yg terbaik dan dihormati maka beliau mengadakan pelbagai program......dan bermula ditahun lepas telah terbukti jkkk didaerah kemaman berada dilandasan yg terbaik yg mampu bersaing.........yg berkualiti,yg bukan hanya dinilai dari cakap tapi dinilai dgn keseluruhan pergerakan,pentadbiran jkkk itu sendiri....dan hari ini masyarakat boleh menilai sendiri kemampuan sebenar jkkk dikampung masing2......wallahuwallam.

apa guna kita bercakap bergegar,buatnya tidak.....apa guna kita tunjuk hebat dan kuat, buktinya tadak....petik sebagaimana ucapan Tuan Pegawai Daerah.....satu kisah disurau ketika nak sembahyang zohor bilamana tok imam tiada, intai punya intai,mu tolak aku,aku tolak mu....maka seorang hamba Allah setuju jadi imam...lepas solat maka makmun pon pujilah...bagus mu bacaan sedap,doa pon sedap....jawabnya yg jadi imam...tu, aku tak ambil air sembahyang lagi...kalau aku ambil air sembahyang lg hebat....dan satu citer lagi katanya....ada 2 sahabat pergi dlm hutan, sampai dlm hutan mereka dikejar beruang, yg sorang pandai manjat pokok yg sorang tak pandai manjat....jadi sorang naik pokok, yg sorang lagi duk ditanah je lah....teringat dia org tua2 kata...kalau nak selamat wat pura2 mati tidur atas tanah...dia pon tidur wat pura2 mati..mari beruang kat yg tidur tadi, duk hidu2 cium dan jilat akhirnya beruang tadi lari...lepas beruang lari yg atas pokok tadi pon turun dan tanya pd yg tidur atas tanah tadi, mu pakai ilmu apa beruang tak gigit dan tak wat mende kat mu .......jawabnya aku tadak ilmu, tapi beruang tu kata kat aku, mu jgn kawan dgn org lagu tu sebab tinggal kawan.....itu sebenarnya cerita teladan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved