ads

Sabtu, 7 Julai 2012

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


Tinta-tinta Ilmu: Membawa diri ke <b>Pulau Kapas</b>...

Posted: 30 Jun 2012 08:07 AM PDT

5 Jun 2012

Membawa diri ke Pulau Kapas...

Oppss... Jangan salah faham, aku bukan cuba melarikan diri dan bersembunyi di Pulau Kapas tetapi hanya bercuti dan merehatkan diri di Pulau Kapas setelah sekian lama menyumbang jasa dan bakti di sekolahku... Hehe cuti sekolah amat ditunggu oleh aku dan rakan sekerjaku...Cuti pertengahan tahun ini, aku habiskan di kampung halaman dan di Pulau Kapas. 
Pulau Kapas terletak di Terengganu dan merupakan Taman Laut Malaysia yang dilindungi di bawah Akta Perikanan 1985. Taman laut ini ditubuhkan untuk melindungi dan memulihara kepelbagaian habitat dan hidupan marin. Segala aktiviti yang merosakkan terumbu karang dan ekosistem laut adalah dilarang dan salah di sisi undang-undang. Selain Pulau Kapas, Pulau Redang dan Pulau Perhentian juga merupakan kawasan Taman Laut.

Untuk sampai ke Pulau Kapas, aku perlu menunggu bot di jeti Marang. Tidak ku sangka terjumpa rakan sekerjaku, Cikgu Rizal yang bercuti dengan keluarganya di Pulau Kapas jugak. Betapa kecilnya dunia ini. 
Perjalanan lebih kurang setengah jam diperlukan untuk tiba di jeti Pulau Kapas. Inilah pengalaman pertama kali aku menaiki bot di laut... Terasa gelong dilambung ombak. Dari kejauhan aku dapat melihat Pulau Kapas...
Aku menyewa di Resort Mak Cik Gemok untuk sehari semalam sahaja. Makanan dan minuman di Pulau Kapas ini agak mahal, jadi kakak dan abang iparku membawa makan tengahari dan malam. Air mineral memang kena bawa kerana kawasan pulau mempunyai kadar hidrasi yang tinggi. 

Antara kemudahan yang terdapat di Pulau Kapas
Bila dah sampai pantai, aktiviti aku dan adik-adikku ialah bergambar di sekitar Pulau Kapas. Tetapi kakak dan keluarga abang iparku terus terjun kedalam laut selepas menjamu selera. Memang tak sabarlah diorang ni untuk mandi walaupun cuaca panas terik.. 
Aku dan adikku pula mandi laut selepas cuaca agak redup. Lama juga berendam di laut. Aku melakukan aktiviti 'snorkling' walaupun tiada yang menarik pun dekat dasar pinggir pantai kecuali batu karang yang bersepah di dasar laut. Kalau bertuah, dapatlah melihat anak ikan yang berwarna putih macam batu. Sekali-sekala tertelan air masin fuh.. pahitnya tak tergambar rasanya... 


 Menikmati keindahan pantai pada waktu senja..
Langit tidak selalu cerah. Tibalah masanya aku perlu beredar keluar dari laut kerana awan mendung mula berarak dan angin mula bertiup kencang menanda hari hendak hujan.. Apapun aktiviti 'snorkling' ini best macam penyelam profesional plak...
Malamnya, Pulau ini sunyi kerana pulau ini tidak mempunyai penduduk kecuali pelancong yang mengunjungi pulau ini.... Sungguh indah langit malam, dihiasi bintang dan deruan ombak memecah kesunyian malam...
Syukur, alhamdulillah.... Maha Suci Allah yang menjadikan bumi ini sebagai hamparan kepada manusia dan menghiasi langit malam dengan bintang-bintang bergemerlapan....


Antara yang menarik di Pulau Kapas ialah gua kecil, batu karang yang bersepah di tepian pantai

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


Pokok <b>Jerangau</b> Merah - My Forums

Posted: 14 Apr 2012 10:52 PM PDT

Kepada semua ahli, sila pastikan anda periksa email anda untuk klik email pengesahan yang di hantar ke email anda. ** Top Poster untuk setiap minggu akan di anugerahkan taraf VIP selama 2 hari dan 1 iklan termasyuk Top Poster tersebut akan di paparkan pada kedudukan paling teratas.. Gud luck! :-)

13 di wakaf tapai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


Hartanah Terengganu: PROJEK <b>DI WAKAF TAPAI</b>

Posted: 20 Feb 2012 07:34 AM PST


PROJEK DI WAKAF TAPAI
-2 Unit Banglo Setingkat, harga dari RM225,000

13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


Sultan Mizan menyelam <b>di Pulau Bidong</b> | Inimajalah dot com

Posted: 19 Apr 2012 02:12 AM PDT

Who's Online

26 visitors online now

Kategori

Arkib

© 2009 - 2012 inimajalah.com.my

Penyiaran semula kandungan web ini adalah dibenarkan dengan hakcipta tertakluk di bawah Creative Commons berdasarkan syarat seperti di sini.

13 di bukit besi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


Apa Itu Demam Denggi Dan Langkah Mengatasinya | <b - <b>Bukit Besi</b>

Posted: 29 May 2012 07:48 AM PDT

Demam denggi adalah disebabkan oleh sejenis virus denggi. Ia merebak melalui gigitan nyamuk Aedes dan dianggarkan terdapat lebih daripada 100 juta kes penyakit denggi ini di merata dunia setiap tahun.

Tanda – Tanda Dan Symptom Demam Denggi

Bagaimanakah untuk mengetahui anda berkemungkinan menghidap denggi?

Pesakit biasanya akan mengalami tanda-tanda dan gejala ini selepas 5-6 hari gigitan nyamuk seperti:

  • Sakit kepala
  • Demam panas
  • Sakit sendi-sendi
  • Sakit tulang belakang
  • Sakit biji mata
  • Loya dan muntah-muntah
  • Ruam

Komplikasi Denggi

Apakah yang akan berlaku sekiranya anda tidak mendapatkan rawatan? Demam denggi terdiri daripada demam denggi biasa dan demam denggi berdarah yang boleh membawa kepada kematian. Demam denggi berdarah mempunyai tanda-tanda seperti di atas dan juga pendarahan seperti berikut:

  • Pendarahan di bawah kulit, pada hidung atau gusi
  • Mudah lebam
  • Ia boleh diikuti dengan pendarahan seluruh badan yang juga membawa maut

Apakah Rawatan Untuk Demam Denggi

Pada masa ini masih tiada rawatan khas untuk demam denggi. Pesakit yang mengalami tanda-tanda dan menunjukkan gejala-gejala demam denggi hendaklah mendapatkan rawatan dengan kada segera. Pesakit biasanya akan diberikan ubat demam serta dinasihatkan berehat malah digalakkan minum air. Pesakit akan dimasukkan ke dalam wad sekiranya disyaki menghidapi demam denggi berdarah.

Langkah Mengatasi Demam Denggi

Apa yang anda perlu lakukan untuk mencegah demam denggi? Terdapat pelbagai cara untuk mencegah penyakit ini daripada terus merebak dan menular di kawasan anda. Antaranya adalah seperti berikut:

Memastikan tiada tempat untuk pembiakan nyamuk

  • Membuang bekas yang boleh menyebabkan takungan air
  • Membela ikan di dalam kolam ikan untuk mengelakkan jentik-jentik
  • Pastikan saluran atap sentiasa mengalir
  • Pastikan semua pasu bunga dan bekas tadahan air dibuang setiap minggu
  • Pastikan tangki air, bekas tadahan hujan ditutup bersama penutup

Mengambil langkah-langkah melindungi diri untuk menggelakkan gigitan nyamuk seperti:

  • Memakai baju berwarna cerah dan berlengan panjang dan seluar panjang semasa keluar rumah
  • Pasangkan ubat lingkaran nyamuk dan ubat nyamuk elektrik di kawasan tertutup
  • Pastikan tingkap dan pintu sentiasa tertutup
  • Sapukan ubat penghalau nyamuk pada anggota yang terdedah dengan gigitan nyamuk
  • Menggunakan semburan serangga untuk membunuh nyamuk

Petua Demam Denggi

  • Minum air 100 Plus
  • Minum air jus buah Kiwi
  • Jus Tembikai
  • Jus Pegaga
  • Jus daun Betik
  • Jus Kurma
  • Air garam
  • Air buah kelapa
  • Sup ketam

Info dari: http://www.myhealth.gov.my

Nota: Tidak salah mencuba petua pencegahan penyakit ini. Selamat mencuba.

Carian Popular Terkini:
  • kemalangan maut
  • corak inai di tangan
  • kemalangan maut di malAysia
  • punca demam denggi
  • ukiran inai di tangan
  • demam denggi
  • symptom demam denggi
  • langkah mengatasi demam denggi
  • punca-punca demam denggi
  • inai pengantin kaki

Related posts:

  1. Apa Itu Jangkitan Rotavirus
 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved