ads

Rabu, 22 Mei 2013

13 di setiu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di setiu - Google Blog Search


LKIM Terengganu Bina Rumah Nelayan <b>Di Setiu</b> | Terengganu Today

Posted: 22 Jan 2013 12:02 AM PST

Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) cawangan Terengganu sedang mengenal pasti lokasi sesuai di Setiu untuk membina 300 rumah bagi projek penempatan semula nelayan miskin di negeri ini.

Pengarahnya Mohd Saffe Mohd berkata proses rundingan dengan kerajaan negeri dan beberapa jabatan kerajaan berkaitan sedang dijalankan bagi menyediakan rumah yang lebih selesa kepada nelayan.

"LKIM akan sediakan peruntukan untuk membina rumah nelayan manakala penyediaan kemudahan infrastruktur lain akan disediakan kerajaan negeri. Projek ini bertujuan memberi peluang nelayan miskin untuk memiliki rumah sendiri yang lebih selesa," katanya pada sidang media selepas penyerahan elaun sara hidup bulanan kepada 450 nelayan di sini pada Isnin.

Majlis itu disempurnakan Pegawai Pembangunan Parlimen Kuala Terengganu, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh.

Sehingga kini, katanya projek penempatan semula nelayan telah dilaksanakan di Kelantan melibatkan seramai 300 nelayan miskin tegar di Pasir Puteh yang dipindahkan ke kawasan penempatan baharu di Tok Bali, tahun lalu.

Beliau berkata di bawah skim penempatan semula itu, keutamaan akan diberikan kepada nelayan miskin yang belum memiliki rumah sendiri, mendiami rumah yang uzur atau menumpang bersama keluarga.

Katanya kawasan perumahan itu bakal dilengkapi pelbagai kemudahan asas dan nelayan yang ditempatkan di situ juga berpeluang menambah pendapatan dengan mengusahakan perniagaan kecil-kecilan berasaskan ikan.

LKIM juga katanya memperuntukkan sebanyak RM9.5 juta untuk projek khas perumahan nelayan di Terengganu bagi membaiki dan membina 1,068 buah rumah nelayan sepanjang tahun lalu.

"LKIM telah membaiki bahagian rumah yang uzur dengan kos maksimum RM10,000 manakala kos pembinaan rumah baharu di atas tapak sedia ada ialah sebanyak RM40,000 yang diharap dapat membantu nelayan miskin tinggal di rumah lebih selesa," katanya.

– BERNAMA

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Darul Runtuh : Insiden bumbung masjid runtuh <b>di Hulu Terengganu</b>

Posted: 21 May 2013 08:53 AM PDT

Berikut hanyalah sebahagian kecil punca segala masalah yang melibatkan kehilangan wang dan harta negara sejak umno/BN berkuasa lebih setengah abad yang lalu. Namun, jika dikumpul, ianya mencecah ratusan billion Ringgit wang milik Rakyat yang telah diselewengkan oleh kerajaan umno/BN.

1. Skandal PKFZ yang melibatkan duit Rakyat sebanyak RM12.7 billion.

Tun Dr Ling Liong Sik mengaku tidak bersalah di atas dua pendakwaan di bawah Seksyen 418 dan 417 Kanun Keseksaan atas tuduhan memperdayakan Jemaah Menteri berhubung projek bernilai RM12.7 bilion itu. Bekas Presiden MCA ini dituduh memperdayakan Jemaah Menteri untuk bersetuju meluluskan pembelian 999.5 ekar tanah milik koperasi nelayan Melayu di Pulau Indah pada harga RM25 satu kaki persegi dengan kadar faedah 7.5 peratus, iaitu nilai yang jauh lebih tinggi dari nilai sebenar di pasaran. Beliau juga mengeluarkan surat sokongan mengarahkan projek PKFZ ini diserahkan kepada syarikat Kuala Dimensi Sdn Bhd, milik Pengerusi Kelab Penyokong BN, Dato Seri Tiong King Sing.

2. Komisen pembelian kapal selam sebanyak RM500 juta.

  • Harga asal pembelian: €1.14 billion (RM4.52 billion)
  • Kos Senggaraan jangka panjang: €999.15 juta (RM3.964 billion) kepada Perimekar Sdn Bhd bagi kerja-kerja penyelenggaraan jangka panjang kapal selam itu pada tahun 2002.

Permohonan tambahan daripada Kementerian pertahanan pada Sidang Belanjawan 2011

  • RM417 juta untuk membiayai kontrak senggaraan (In Service Support) dua buah kapal selam Scorpene
  • RM56 juta untuk bayaran pendahuluan sewaan perkhidmatan Sistem Submarine Escape Rescue Intervention (SMER-1).
  • Sebelum ini, kerajaan sudah membayar €999.15 juta (RM3.964 billion) - Rujuk di atas.

3. Kerugian pembelian aset oleh Sime Darby RM1.6 billion.

  • Kerugian akibat lebihan kos berjumlah kira-kira RM1.6 bilion, membabitkan projek minyak dan gas Bulhanine dan Maydan Mahzam di Qatar serta projekhidroelektrik Bakun.


4. Menanggung kerugian (bailout) Konsortium Perkapalan Berhad milik Mirzan Mahathir sebanyak RM1.7 billion.

  • MISC (anak syarikat Petronas) telah diarahkan oleh Mahathir (PM ketika itu) untuk membeli aset Konsortium Perkapalan Berhad dengan pembiayaan sebanyakRM1.7 billion bertujuan menyelamatkan syarikat perkapalan milik anak beliau, Mirzan.

5. Kos senggaraan Paya Indah Wetland RM88 juta.

6. Kerugian Pos Malaysia (Transmile) RM5460 juta.


7. Perjanjian pembelian Eurocopter sebanyak RM1.67 billion.

  • Harga ditawarkan oleh Eurocopter Malaysia yang dipilih oleh kerajaan: RM1.67 billion
  • Harga Kelowna Flightcraft untuk helikopter alternatif: RM865 juta (Kerajaan dapat menjimatkan RM805 juta)

8. Kos pembaikan bumbung Stadium Terengganu yang runtuh sebanyak RM292 juta.

9. Kos memperbaiki kerosakan MRR2 sebanyak RM70 juta

10. Akaun bil terlebih bayar Maybank sebanyak RM4 billion.

11. Tumbuk-rusuk (kickbacks) kepada Ng Yen Yen di Kementerian Pelancongan RM10 juta.

12. Kos membeli tiga buah lukisan oleh MAS sebanyak RM1.5 juta.

13. Lebihan bayaran oleh Kementerian Belia dan Sukan sebanyak RM8.4 juta.

14. Perbelanjaan Kompleks Sukan gajah putih di London sebanyak RM70 juta.

15. Baikpulih bangunan MATRADE sebanyak RM120 juta.

16. Kos minyak dan senggaraan jet kegunaan PM sebanyak RM200 juta.

17. Hutang tidak dapat dituntut InventQ sebanyak RM228 juta.

18. Membayar gantirugi pembatalan Jambatan Bengkok sebanyak RM257 juta.

19. Kerugian dalam urusniaga penjualan Augusta sebanyak RM510 juta.


20. Nilai kehilangan pendapatan kerajaan daripada Approved Permit (AP) yang dikeluarkan bagi tempoh setahun sebanyakRM1.8 billion.

21. Senggaraan kapal-kapal selam KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Rzak (akan dijadikan artifak Muzium Negara) sebanyak RM4.1 billion.

22. Pembinaan dan senggaraan PSC Naval Dockyard Lumut sebanyak RM6.75 billion.

23. Dua skandal Bank Bumiputra pada wal 1980-an sebanyak US$1 billion dengan anggaran nilai kerugian pada 2008 sebanyak RM3.2 billion.

24. Kegagalan Maminco dalam percubaan menguasai pasaran timah dunia pada tahun 1980-an dipercayai mengakibatkan kerugian bernilai US$500 juta. (RM1.6 billion)

25. Bertaruh dalam niaga kewangan pasaran hadapan luar negara menyebabkan Bank Negara Malaysia kerugian RM30 billion pada tahun 1990-an.

26. Kerugian Perwaja Steel sebanyak US$800 juta (RM2.56 billion).

27. Menggunakan dana awam sebanyak RM10 billion dalam operasi Valuecap Sdn Bhd untuk melonjakkan nilai harga pasaran saham.

28. Skandal kewangan Bank Islam yang melibatkan kerugian RM700 juta.

29. Penjualan MV Augusta dengan harga €1 (1 Euro) mengakibatkan kerugian sebanyak €75.99 juta (RM348 juta) - sama seperti No. 18?

30. Kehilangan royalti Wang Ehsan Terengganu sebanyak RM7.4 billion (antara tahun 2004 – 2007)

31. Sejak penubuhan Petronas Philharmonic Orchestra selama lebih 10 tahun yang lalu, ia telah menelan perbelanjaan sebanyak RM500 juta denga RM1 juta setahun dibayar sebagai gaji dan imbuhan kepada Ketua Pegawai Eksekutif (CEO).

32. Yuran Penasihat: Mahathir telah dibayar RM180,000, Shahrizat Abdul Jalil (Menteri Kemajuan Wanita) RM404,726 dan Abdul Hamid Othman (Agama) RM549,675 pada setiap tahun.

33. Kerajaan telah membelanjakan RM3.2 billion untuk pelaksanaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sepanjang lima tahun pertama pelaksanaannya. Daripada jumlah tersebut, kerajaan telah membayar RM2.21 billion untuk membeli pelbagai kelengkapan teknologi, maklumat dan komunikasi (ICT) namun tiada sebarang perincian perbelanjaan pernah ditunjukkan.

Kerajaan telah membayar RM6k bagi setiap komputer laptop/notebook yang dapat diperolehi di pasaran dengan harga di bawah RM3k. Beberapa konsortium telah ditubuhkan semata-mata untuk 'mengendali secara atas-angin' pengagihan segala peralatan dan perkakasan berkenaan. Kini, kebanyakan peralatan dan perkakasan telah menjadi milik anak guru-guru yang terlibat dengan PPSMI.

34. Komisen yang telah dibayar kepada dua buah syarikat persendirian yang mengendalikan pembelian kapal selam Scorpene iaitu Perimeker Sdn Bhd dan IMT Defence Sdn Bhd berjumlah RM910 juta. Ada kaitan dengan No. 2.

35. Kerajaan membuat bayaran RM300 juta sebagai ganti rugi yang dibayar kepada Gerbang Perdana kerana pembatalan pembinaan Jambatan Bengkok yang bernilai RM1.1 billion.

36. RM1.3 billion telah dibazirkan dengan pembinaan kemudahan kompleks gajah putih 'Customs, Immigration and Quarantine' (CIQ) apabila projek Jambatan Bengkok dibatalkan.

37. Membelanjakan RM100 juta untuk kerja-kerja baik-pulih dan kebocoran Bangunan Parlimen Malaysia.


38. Program Angkasawan Negara yang menelan belanja – RM40 juta

39. Dianggarkan sebanyak RM500 juta setahun dibelanjakan untuk Latihan Khidmat Negara

40. Menanggung kerugian Eye of Malaysia – RM30 juta dan RM5.7 juta dalam bentuk pemberian tiket percuma.

41. Menanggung kerugian sebanyak RM2.4 juta untuk pembelian dakwat kekal

42. Pada September 2006, Samy Velu mengumumkan bahawa kerajaan telah membayar ganti rugi berjumlah RM38.5 billion kepada 20 buah syarikat pengendali lebuhraya. Sembilan syarikat pengendali tol lebihraya menerima durian runtuh berjumlah RM380 juta daripada kenaikan kadar tol pada tahun 2008 sahaja.

43. Tumbuk-rusuk (kickbacks) sebanyak RM32 juta nilai eksport kayu balak oleh syarikat-syarikat yang berkaitan dengan Ketua Menteri Sarawak dan ahli keluarganya.

44. Dua kali menanggung kerugian (bailout) oleh Malaysia Airline System (MAS) yang berjumlah sebanyak RM7.9 billion. Pada ketika MAS berhadapan dengan kerugian pada saban tahun, sebanyak RM1.5 juta telah dibelanjakan untuk membeli TIGA buah lukisan untuk menghiasi pejabat pengerusi MAS, Munir Majid. (Berkaitan dengan No. 11)

45. Menanggung kerugian (bailout) Sistem Pengangkutan Putra sebanyak RM4.486 billion.


46. Menanggung kerugian (bailout) STAR-LRT sebanyak RM3.256 billion.

47. Menanggung kerugian (bailout) Sistem Pembetungan Kebangsaan bernilai RM192.54 juta.

48. Menanggung kerugian (bailout) Lebuhraya Seremban-Port Dickson sebanyak RM142 juta.

49. Menanggung kerugian (bailout) Penjara Kuching bernilai RM135 juta.

50. Menanggung kerugian (bailout) Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam sebanyakRM8.3 juta.

51. Menanggung kerugian (bailout) Le Tour de Langkawi sebanyak RM3.5 juta.

52. Agihan secara borong ratusan juta saham di Bursa Malaysia dengan berselindung di bawah Dasar Ekonomi Baru (DEB) kepada kroni, kaum keluarga, anak-anak para Menteri dan pemimpin BN yang bernilai berbillion-billion ringgit.


53. Pindah-milik puluhan ribu hektar tanah-tanah komersial dan konsesi pembalakan kepada anak-anak serta kaum keluarga para Menteri dan pemimpin BN yang bernilai berbillion-billion ringgit.

54. Kerugian Petronas sejak tahun 1997 apabila menandatangani perjanjian dengan ENAM PENAMA yang tidak didedahkan dalam dagangan hadapan petroleum negara dengan kadar harga murah untuk jangkamasa yang panjang. Apabila harga bahan petroleum meningkat, Petronas kekal menjual kepada ENAM penama ini pada harga murah yang telah dipersetujui.

Dan manusia yang bertanggungjawab mengatur perjanjian dagangan hadapan yang merugikan Petronas dan Rakyat ini adalah merupakan manusia yang paling lantang bersuara sekarang ini - Mahathir Muhamad. Dan beliau ingin kekal menjadi penasihat Petronas hingga mati bagi melindungi identiti ENAM JAHANAM yang menghisap darah Rakyat melalui keuntungan Petronas.

55. RM5700 untuk membeli seunit jek kereta yang berharga RM50. (*)

56. Kenderaan milik kerajaan meneguk setangki petrol bernilai RM113 dalam tempoh beberapa minit. (*)

57. Platform tiang bendera berharga RM990 dibeli dengan harga RM30,000 (*)

58. Thumb drive berharga RM90 dibeli dengan harga RM480 (*)

59. Kabinet simpanan barang berharga RM1,500 telah dibeli dengan harga RM13,500 (*)

60. Pembelian seunit lampu suluh bernilai RM35 telah dibayar dengan harga RM143. (*)

(*) - yang dinyatakan adalah sebutharga untuk SATU UNIT. Kerajaan membeli dalam bentuk pukal antara puluhan hingga ribuan unit item yang sama.

61. Perbelanjaan kempen 1Malaysia yang dibayar kepada APCO sebanyak RM76.8 juta.

62. Membayar subsidi RM17 billion kepada Penjana Tenaga Bebas (IPP)


63. Cincin berlian bernilai USD24 juta untuk Ro$mah --- kononnya pembelian telah dibatalkan – berapa pula jumlah ganti rugi yang terpaksa rakyat bayar?

64. Satu laman web 1pengguna bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan dibina dan diselenggarakan dengan belanja RM1.4 juta.

65. Projek e-mel 1Malaysia yang menelan belanja RM50 juta.

66. Menggunakan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Danaharta dan Khazanah untuk membeli saham-saham Timedotcom yang tidak laku – kerugian sebanyak RM3.3 billion.

67. Skandal Offshore Petrol Vehicle (PSC-NDSB) – rugi RM6.75 bilion


68. Rosmah sewa bilik hotel RM100,000 satu malam di Burj Al-Arab Dubai!!

69. Rosmah dan Najib sewa penthouse di Hotel Darling di Sydney pada kadar RM65,100untuk sehari semalam.

70. "Lawatan Sambil Belajar" ke Arab Saudi, Oman dan Bangladesh Rosmah and the Gang (FLOM @ First Lady of Malaysia) ditanggung kerajaan berjumlah RM134,317.76.

71. Memperuntukkan dana RM100 juta setahun untuk Rosmah berbelanja dalam projek peribadi 'Permata Negara'nya.

72. Perbelanjaan oleh Rosmah untuk mengendalikan Sidang Kemuncak Wanita Pertama yang melibatkan 15 orang wanita isteri Ketua-ketua Negara yang majoritinya daripada negara-negara Afrika yang menelan belanja RM4.5 juta untuk tempoh TIGA hari.

73. Kos ubah suai Seri Perdana sebanyak RM12.5 juta.


74. Bil elektrik kediaman rasmi PM dan TPM di Seri Perdana sebanyak RM160,000sebulan.

75. Insinerator di Broga, Semenyih, kerajaan BN yang di atas kebodohan mereka tidak mendengar keluhan rakyat, terpaksa membazirkan berbilion ringgit membatalkan projek tersebut. Insinerator yang seberat 1,500 tan dan menggunakan teknologi 'fluidized bed gasification' yang dikatakan terbesar di Asia ditaksirkan menelan belanja RM1.5 bilion (lebih kurang USD395 juta) untuk dibina dan RM200 juta (USD53 juta) bagi kos operasinya setiap tahun.

CHECK-LIST INI AKAN TERUS DIKEMASKINI DARI SEMASA KE SEMASA.

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


tiada cacatnya kepimpinan <b>kuala terengganu</b>...apa sebenarnya <b>...</b>

Posted: 18 May 2013 10:14 PM PDT

Sudah hampir 2 minggu piliharaya berlalu..... selama 2 minggu itu, otak berputar ligat mencari sebab dimana silap kepimpinan di Kuala Terengganu sehingga kena katok 0 - 5. Angin sebagai pemerhati sentiasa mengikut perkembangan pemimpin di Kuala Terengganu. Tiada cacat cela nya. Tiada sebab mengapa rakyat menghukum Kuala Terengganu sebegitu rupa.

Sejak PRK 2009, belajar dari kesilapan lalu kepimpinan UMNO Kuala Terengganu rasanya telah cuba sedaya mungkin untuk mengubati luka setiap rakyat di sini.
Selama 4 tahun itu, kepimpinan keluar masuk kampung mencari mana yang perlu di bantu, mana yang perlu dibaiki, bertemu di kedai-kedai kopi. Jika tidak dapat disampaikan sendiri, di minta wanita, pemuda atau puteriyang tolong hantarkan.

Namun akhirnya pada 5 Mei lalu, rakyat membalas segala kebaikan kepimpinan UMNO dengan kekalahan yang memalukan. Hadiah yang paling buruk dalam sejarah pilihanraya di Kuala Terengganu.
Apa lagi sebenarnya yang dimahukan oleh pengundi di Kuala Terengganu agaknya? 
Persoalan itu Angin utarakan kerana Angin yakin pengundi di sini sedar bahawa pembangkang tidak akan dapat memerintah Terengganu (mungkin jika dapat perintah senario akan berubah). Pengundi juga telah mengalami sendiri bagaimana YB pembangkang yang menang di Batu Buruk, Ladang dan Wakaf Mempelam dalam PRU12 lalu dan YB PAS yang menang dalam PRK 2009 Kuala Terengganu hanya keluar dari kepompongnya semasa ketibaan pilihanraya sahaja.
Mereka tidak bersedia untuk membantu pengundi itu sendiri. Mereka hanya menerima elaun bulanan setiap bulan tanpa membuat apa-apa untuk pengundi.
Apa sebenarnya yang menarik sangat sehingga pengundi begitu ralit dengan memangkah pembangkang? Persoalan itu yang sering bermain difikiran Angin.
Angin cuba mendekati beberapa pengundi di Kuala Terengganu. Angin kenali mereka sebagai pengundi "atas pagar". Bertanya kepada mereka mengapa Barisan Nasional kalah begitu teruk di Kuala Terengganu.
Salah seorang dari mereka mengatakan bahawa Kuala Terengganu menjadi mangsa kepada keadaan. Kuala Terengganu adalah tempat anak muda mencari hiburan dan mencari kawan. Beberapa program yang diadakan oleh pembangkang telah berjaya menarik rakan-rakan sebaya mereka untuk bersama. Contoh yang paling ketara ialah apabila pembangkang mengadakan konvoi bermotor secara beramai-ramai dengan membawa bendera PAS sekeliling bandar. 
"Orang kita memang suka mengikut, bila tengok budok-budok laing duk bowok bendera PAS, dia pun ikut retek, ikut tu sampai ke hari mengundi... nye pakak undi PAS r.... dia dok kite doh YB hok dia pilih kekgi wak keje ke dop, janji dia suke".
Mungkin ada kebenaran dengan apa yang dikatakan oleh pengundi itu. Namun yang lebih menarik ialah jawapan rakan beliau. Katanya PAS menawarkan sesuatu yang sangat luar biasa. Tidak mampu di tawarkan oleh Barisan Nasional. 
"Air percuma, hapus PTPTN, tiada cukai pintu, RM1000 kepada pasangan yang nak berkahwin, wang kepada warga emas, harga minyak turun.... itu kan menarik minat pengundi?. Aku pun nak...semua bleh dapat free..... BN bleh bagi apa? Tak cukup dengan BRIM dan dana raya tu.... rakyat nok lebih lagi... nok tak, sibuk nak bagi duit pada persatuan belia.....siapa yang dapat nikmatnya?... asyik baham ke jawatankuasa dia jer..... lepas tu duk sibuk pasal kenyir nok wat comel..... sape hok boleh untungnya kekgi?? last-last hok sedap kekgi orang kaya doh...bleh gi cuti dinung, orang-orang hok niaga doh....buleh buka niaga situ.... doh kita orang kampung ni bleh mende nya?? chu beri hok sampai terus ke kita ning... baru orang suke".
Pening juga Angin fikirkan apa yang pengundi ini kata...
Namun dari perbualan kami, Angin dapat rasakan memang benar tiada cacat celanya pemimpin UMNO dan Barisan Nasional di Kuala Terengganu. Tidak ada satu pun diantara mereka yang cakap tentang keburukan peribadi kepimpinan di sini. TIDAK ADA!!.
Mungkin benar.... Kuala Terengganu menjadi mangsa keadaan dan pengundi begitu tertarik dengan tawaran yang dibuat oleh pembangkang yang tidak mampu dilakukan oleh Barisan Nasional!!!

13 di batu rakit - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di batu rakit - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 07 May 2013 03:07 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Apr 2013 03:38 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2013 04:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Older Post - teganuku

Posted: 01 Apr 2013 10:19 PM PDT


Polis memburu seorang lelaki yang bertindak agresif merempuh kereta peronda ketika anggota polis terbabit menjalankan Ops Lejang dan kegiatan mencuri motor di Kampung Batu Rakit, awal pagi semalam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, ACP K Manoharan berkata, dalam kejadian pada kira-kira 3.50 pagi itu, kenderaan polis yang sedang meronda di sekitar kawasan berkenaan berjaya mengesan sebuah kereta dalam keadaan mencurigakan sebelum mengekorinya.

Beliau berkata, kereta itu berhenti di sebuah chalet di tepi pantai sebelum seorang lelaki dan seorang wanita keluar menuju ke rumah penginapan berkenaan.

"Curiga dengan tindak-tanduk pasangan itu, pihak polis menghampiri kereta berkenaan dan memperkenalkan diri sebelum pemandu kereta berkenaan mengundurkan kenderaan dan merempuh kereta polis.

"Akibat rempuhan itu, kereta pasukan polis kemek di bahagian kiri penumpang sebelum lelaki itu bertindak memecut kereta dan melanggar pintu hadapan chalet tersebut," katanya kepada pemberita di Kuala Terengganu.

Manoharan berkata suspek kemudian terus melarikan diri menghala Kuala Terengganu dan pihaknya menghubungi balai berhampiran meminta bantuan untuk mengesan suspek.

Beliau berkata, hasil pemeriksaan dalam chalet itu, pihaknya menahan seorang lelaki berusia 33 tahun dan seorang remaja perempuan berusia 21 tahun yang berasal dari Kelantan bagi membantu siasatan.

"Kita percaya suspek yang berusia 20-an itu melarikan diri kerana terlibat dalam kes jenayah dan pengedaran dadah, ini kerana dua rakan suspek itu positif dadah jenis Methamphetamine," katanya.

Manoharan berkata setakat ini, pihaknya memperoleh maklumat lanjut berhubung suspek dan masih mengesan lelaki itu untuk tangkapan.

 Sehubungan itu, beliau meminta orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung kejadian atau individu yang mencurigakan menghubungi balai polis berdekatan.

13 di ketengah jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di ketengah jaya - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di ketengah jaya</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Dec 2012 01:38 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Video Pelajar Perempuan <b>Ketengah Jaya</b> Bergaduh <b>Di</b> Surau | 3gp <b>...</b>

Posted: 09 Dec 2012 03:56 AM PST

Jika ada pencari yang menggunakan Google atau Yahoo dan search beberapa perkataan, blog aku ini akan berada di ranking yang agak tinggi. Pencari-pencari perkataan sebegitu at least ada few hundreds per day. Kesian juga, kerana often enough they will not get what they really wants. Do not blame me, salahkan Google, Yahoo atau apa-apa search engine yang kau gunakan. Ada diantara perkataan yang dicari itu tidak begitu indah, seperti tajuk blogpost ini, mostly information related to sex dan pornography.

~3gpbudaksekolah.com

Description:

default Video Pelajar Perempuan Ketengah Jaya Bergaduh Di Surau

Konvoi Samseng Mazlan Aliman gagal | The Unspinners

Posted: 06 Dec 2012 10:45 PM PST


Sepatutnya hari Jumaat, datanglah masjid awal-awal dan buat iktikaf. Puak-puak PAS di Terengganu  ni lain pula.

Hari ini jugalah mereka nak buat Kembara Oren konon nak selamatkan Felda di Terengganu. Entah apa yang nak diselamatkan apabila semua tempat dah reject si Mazlan Alimin.

Dia orang nak syok sendiri tiada siapa boleh tahan. Ini negara merdeka dan sesiapa bebas untuk bersuara asal tak bawa budaya samseng dan huru harakan keadaan keamanan awam.

Membantu puak-puak PAS bengong ini untuk syok sendiri adalah Satipul Bahri Mamat, Timbalan YDP PAS Dungun yang melepaskan kembara begong di Ketengah Jaya pada pukul 9 pagi.

Tujuan yang disebut adalah untuk memberi penerangan kepada warga Felda tapi sebenarnya membuat fitnah Felda telah menggadai nasib peneroka.


Tengoklah risalah yang dijaja. Ini bukan penerangan tapi penipuan dan budaya politik samseng. Sabar aje lah Tan Sri Isa. Lagi difitnah, lagi banyak pahala Tan Sri dapat.

Konvoi tersebut akan ke Felda Kertih 2, Kertih 3, Jerangau, Bukit Bading dan Tenang.

Mereka canangkan 110 kenderaan akan sertai konvoi tetapi yang ada hanya 25 orang saja. Di pelancaran Ketengah Jaya pun hanya dihadiri 50 org peserta konvoi yang BUKAN pun peneroka.


Dalam masa sama peneroka Felda Ketengah Jaya sendiri hadhir seramai 200 orang peneroka (bkan impot macam PAS) membantah Kembara Oren ini.

Belum start dah gagal. Balik kampung la Mazlan Alimin ... mana mamat ni ada kampung? Kampung sendiri  pun tolak dia!

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


teganuku: Polis - Tiada Mangsa Korban Tanah Runtuh <b>Di Jabor</b>

Posted: 26 Dec 2012 06:50 AM PST

Jalan masuk utama Jabor-Jerangau ke Air Puteh di Kilometer 139 kini sudah boleh digunakan selepas kerja membaik pulih jalan terbabit yang terjejas akibat runtuhan tanah awal pagi ini selesai dijalankan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR).

Lapan buah kereta tertimbus apabila tebing jalan masuk utama Jabor-Jerangau ke Jalan Air Puteh di kilometer 139 di Kemaman  runtuh, berikutan hujan lebat berterusan di kawasan itu, awal hari ini.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Supt Che Suza Che Hitam berkata, jalan tersebut dibuka kira-kira 5 petang ini dan turut terbabit dalam runtuhan tanah itu ialah sebuah lori dan lima kenderaan jenis sedan.


"Tiada kemalangan jiwa dilaporkan dalam kejadian itu dan kini jalan sudah boleh dilalui semua jenis kenderaan," katanya.

Dalam kejadian kira-kira 3.30 pagi ini tebing jalan setinggi 12 meter runtuh dan menimbusi jalan sepanjang 50 meter.

Tebing jalan runtuh kira-kira 3.30 pagi ini lalu menghempap kenderaan-kenderaan terbabit yang diletakkan di kawasan berkenaan.

"Kita khuatir kemungkinan ada orang yang tidur di dalam kereta yang tertimbus itu," katanya sebelum ini.

Che Suza berkata  pihaknya menghubungi Jabatan Kerja Raya (JKR) bagi membantu kerja-kerja membersihkan kawasan yang tertimbus menggunakan jentolak.

Katanya kejadian itu berikutan hujan lebat berterusan menyebabkan pergerakan tanah di kawasan itu.

Menurutnya runtuhan itu dipercayai berpunca daripada hujan lebat sehingga menyebabkan berlaku pergerakan tanah.

13 di jerteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerteh - Google Blog Search


Guru wanita dan nenek disamun tiga lelaki <b>di Jerteh</b> – Bernama <b>...</b>

Posted: 27 Feb 2013 02:28 AM PST

Guru wanita dan nenek disamun tiga lelaki di Jerteh

BESUT – Tiga lelaki, seorang daripadanya bersenjatakan pisau rambo melarikan wang tunai dan barangan kemas daripada seorang guru wanita dan neneknya di sebuah kedai barangan elektrik di Jerteh, di sini semalam.

Ketika kejadian pada pukul 6.20 petang itu, dua wanita berkenaan berada di kedai milik keluarga mereka apabila tiga lelaki memasuki kedai itu dan berpura-pura ingin membeli barangan elektrik.

Seorang daripada lelaki itu mengeluarkan pisau rambo dan meletakkan di leher guru wanita berkenaan dan mengarahkannya menyerahkan wang dan barangan kemas, kata sumber polis.

Beliau berkata, wanita itu menyerahkan wang hasil jualan sebanyak RM1,000 dan lelaki yang tidak berpuas hati dengan jumlah itu meragut rantai leher dan gelang tangan emas yang dipakai guru wanita itu serta sebentuk cincin emas daripada nenek wanita itu.

"Ketiga-tiga suspek melarikan diri dengan kereta Proton Iswara Aeroback tanpa nombor pendaftaran ke arah Kuala Terengganu. Mangsa dilapor mengalami kerugian kira-kira RM5,000," katanya.

Ketua Polis Daerah Besut Supt Kamaruddin Zakaria mengesahkan polis menerima laporan mengenai kejadian itu dan berkata siasatan sedang dijalankan.- Bernama

13 di kuala berang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala berang - Google Blog Search


HANNA RAZ: Hari-hari <b>di Kuala Berang</b> 10

Posted: 26 Apr 2013 12:33 AM PDT

Khamis, 12 April 2012 (hari terakhir praktikum) : Bangun tidur, solat dan balik rumah sewa. Mandi-manda, bertolak ke sekolah.

Hati terkinja-kinja mahu segera pulang ke Batu Rakit. Tapi .. jasad terkira-kira mahu menanti. Malam ini, kami diminta menyertai majlis solat hajat, sesi "rawatan" dan sesi "membasuh rumah berkembar tercinta" itu.

"Tunggu la dulu, pelepas dulu semua benda, baru balik." Kata-kata Kak Wa terngiang-ngiang semula di cuping telinga. Padahal ayat itu aku dengar malam tadi, masa mereka tengah bincang pasal majlis tu.

"Haa .. pelepas dulu. Nanti kang ada yang mengikut awak balik sana, kan susah." Seperti biasa, lidah tak bertulang Kak Yus berjaya membuatkan mulut aku mencebik. Kepakaran yang mungkin dia sendiri tidak sedari!

Suka tak suka, aku hantarkan juga pesanan pada Suraya. Maklumkan situasi tersepit diri ini pada dia, sebab aku akan kembali ke Batu Rakit bersamanya.

Pagi esok ada program memancing..

Oh, elok sangatlah! Kawan-kawanku yang 'bermastautin' di SK Cheting akan menutup kenangan di Kuala Berang ini dengan suatu aktiviti yang sangat tak biasa dilakukan. Bermakna! Dan aku?! Terlebih sangat bermakna 'aktiviti' yang bakal berlangsung malam nanti!

Geng lelaki turut dijemput. Hanya beberapa orang yang bakal menunjukkan muka nanti.

Maghrib sudah melabuhkan tirainya. Aku dan Pah di sini tika ini .. tertunggu-tunggu saat kemuncak .. bersama Da dan buah hatinya, Along, dan Angah serta Ebi (ke Along je yang ada ek? Lupa suda..). Kami dikunci di rumah Kak Wa ini. Secara tak langsung turut membawa makna, "JAGA, AWASI DAN TANGANI DA!!"

Fuhh ..! Mata terasa perit, seperit hati yang tidak sudah-sudah disakiti. Peristiwa yang sama sentiasa berulang-ulang, tapi kenapa sakit itu tetap menyengat??

Lihatlah .. kami ditinggalkan. Diamanatkan menjaga pesakit. Bukankah mereka semua tahu bahawa kami juga sedang 'sakit'??

Da meragam. Kami membatu. Tidak ada sebarang mood mahupun modal untuk menghidupkan suasana bungkam. Setiap dentingan terasa bagai menyamai satu pusingan penuh sebuah jam. Tak suka menunggu macam ni, tau. Rasa macam tunggu giliran untuk masuk interview aje.

Dua buah kereta berhenti berderet di depan rumah. Mata tertoleh ke luar. Encik polis dengan suami Kak Wa. Masanya dah tiba!

Aku bangkit daripada bersandar di lantai dinding. Kaki dihayun ke muka pintu. Sedang jantung berdetak memukul dada. Aku disuruh meloloskan diri ke dalam kereta encik polis. Da dan yang lain-lain dalam kereta suami Kak Wa. Diskriminasi? Aku kira itu demokrasi .. terpimpin barangkali! Entah la ..

Da dan yang lain-lain terus masuk ke rumah sebelah. Untuk sesi "rawatan", kalau tak silap. Aku mengajak Pah ke rumah sewa kami.

"Makan dulu." Selamba aku menuturkan.

Pah teragak-agak. Elok pulak masa tu suara memekik sudah memecah keheningan malam yang sudah merangkak ke jam 10.

"Makanlah dulu. Nanti kalau masuk sana, lambat pulak sudahnya." Masih tak berputus asa menghasut. Atau dalam erti kata lain, elakkan diri, dan .. isi perut yang dari tadi turut terpekik minta diisi.

Aku kira hasutanku berjaya sebab Pah turut mengambil pinggan. Kami mula mencedok nasi. Beberapa pasang mata jemaah yang bercacak memerhati dari depan rumah sebelah tidak aku hiraukan. Korang mesti tak tahu betapa terderanya kami, kan?? Jadi, tengok dan diam saja!

Suapanku tak putus-putus, konon berselera sangat. Padahal deria rasa dan deria bau seakan tak berfungsi kala ini. Tengok saja kuantiti nasi yang aku ambil. Teramatlah menyalahi kebiasaan, tau!

Selesai makan, cepat-cepat basuh tangan dan teguk air. Dah siap semua sekali barulah kami melangkah ke rumah sebelah. Dan orang-orang yang berbaju Melayu serta berbaju kurung yang memenuhi ruang membukakan kami jalan. Waahh .. terasa macam diraikan pulak! Siap semua mata menyoroti langkah kami lagi. Kuikuikui ..

Kaki baru memijak lantai rumah, semua mata memandang kami.

"Haa .. baguslah! Mari, cikgu pulak!" Ustaz Wulan menyapa dengan sepotong ayat yang buat aku membulatkan mata dengan rengkung memanjang.

Langkah kaki terbata-bata. Malas melawan, lagi-lagi dengan semua mata memerhati, aku akur saja. Duduk depan ustaz. Sesi rawatan bermula.

"Ada rasa apa-apa?" Dia bertanya.

"Sakit." Balasku sepatah.

"Sakit sebab kena kuku." Sambungku selamba.

Seluruh isi rumah tergelak. Laa .. dah memang betul pun!

Ustaz pun berlepas tangan tiup-meniup aku.

Pah pula disuruh duduk depannya. Langkah yang dilakukan masa merawat aku diulang. Aku tengok dari tepi. Terasa lucu bila ingat kena tiup macam tu. Tapi, kalau terpaksa nak buat macam mana.

"Malam ni tidur dengan akak." Jiran Kak Wa berbisik di telingaku.

Aku senyum aje. Main-main, ye kak?

Perhatianku teralih daripada wanita berjubah yang bermata kuyu itu. Ustaz Wulan dan seorang kawannya memulakan sesi "membasuh" serta "memagar". Bahan yang digunakan ialah air dan lada hitam. Setiap ruang dinding tak terlepas daripada percikan air dan bahan tersebut. Dan di luar rumah .. aku dapat tahu bahawa Ustaz Wulan memanjat dinding pemisah antara kedua-dua buah rumah ini kerana mahu habiskan sesi "memagar" sehingga kembali ke titik permulaan. Waah ..! Macam mana tu? Dengan kain pelikat, tu ..

Di luar .. seorang lelaki bertongkat menarik perhatianku. Ada dua tiga orang sedang bercakap-cakap dengannya. Aku tertarik untuk menyertai.

"Kayu ni tak ada kuasa. Tapi .. TUHAN Yang Maha Berkuasa menggerakkan ia untuk menunjuk ke mana 'benda' itu pergi."

Keningku terangkat. Persembahan percuma ..

Demonstrasi dimulakan. Mulutnya terkumat-kamit membaca. Kayu kejap di tangan kanan.

"Ke mana dia pegi?"

Tangan kanannya menaik. Lurus menunjuk ke hadapan. Arah rumah-rumah kosong yang gelap gelita di hujung jalan.

"Berapa banyak?"

"Tiga." Dia menjawab sendiri.

"Jauh dah dia pergi?"

Kayu naik tinggi sikit daripada tadi. Mungkin isyarat jauh la kot.

No komen! Tengok bolehlah. Percaya? Hurm .. baik kukuhkan kepercayaan pada benda yang memang wajib dipercayai.

Majlis selesai sekitar 12.30 malam. Beberapa orang mengusik aku dan Pah supaya bermalam di rumah itu.

"Apa kata awak yang tidur sana?" Soalku dengan muka senyum pada si pengusik.

Haah ..! Kan dah berubah muka tu.

Aku tetap kena naik kereta encik polis. Tak kisahlah. Asalkan sampai rumah Kak Wa, dan .. tido.

Sesampai aje, mereka semua turut masuk ke dalam rumah. Berborak-borak. Aku bersandar di dinding. Nak baring, tempat tido memang kat ruang tamu ni. Tak ke malu? Nak join borak .. sorry! Otak dah beku.

Pukul 2 pagi! Hai lah! Encik polis, Kak Yus .. tak nak balik ke??

Di pintu yang memang terbuka luas, terjengul muka jiran Kak Wa yang berbisik dalam majlis tadi.

"Nak pinjam sorang ke, dua-dua ke .. takut duk sorang-sorang."

Lorh ..! Ingatkan main-main je tadi.

Pah tak berapa sihat. Aku biarkan Pah temankan akak tu.

Tapi .. tido sorang sebelah dia?? Erk ..!

Kak Wa masih nak menahan. Aku diminta temankan adik dia. Geramnya hati. Dah awak tu, tak boleh ke temankan adik sendiri?! Mau aje bermulut lancang.

Hati membentak.

"Biarlah dua-dua. Mana boleh berpisah diorang ni." Suami Kak Wa mencelah.

Terima kasih, terima kasih!! Terima kasih sebab memahami!

Kak Wa nak membantah.

"Tak apalah. Awak boleh, kan .. temankan Da?" Hah! Amik kau.

Aku laju kemaskan barang. Seronoknya! Wuhuu..

Masuk rumah akak ni buat mulut aku hampir terlopong. Ruangnya tak adalah luas mana, tapi hiasannya tampak ekslusif. Rasa sayang pulak nak kalih pandangan. Huhu..

Akhirnya .. dapat jugak escape sekejap. Maaf, Kak Wa. Saya tak cukup kuat nak penuhi kehendak Kak Wa. Saya tak sekuat yang Kak Wa harapkan. Dan saya tak mampu menipu diri sendiri demi menggembirakan hati Kak Wa.. Selamat malam ..

Aku jumpa keluarga itu esoknya. Da terpacak di depan tingkap luar rumah, betul-betul di hujung kakiku. Terperanjat besar masa bukak mata.

Akak si pemilik rumah sudah keluar. Ada game rasanya.

Hati berbolak-balik. Pintu dibuka. Da melangkah masuk. Sekejapan, Angah datang memanggil. Angah memerhati mak sedaranya itu dari luar. Aku pulak hanya mampu tersengih. Jantung? Korang bayangkan sendiri bagaimana rasanya berhadapan, hanya berdua .. dengan dia yang kau kenal semasa alam luar sedar. Aku? Rasa macam .. nak cabut lari!

Jahat! Tersangat jahat! Padahal dia datang mengajak aku keluar bersarapan bersama mereka sekeluarga. Penutup kepada pertemuan dan perkenalan yang sebulan ini.

Berdosakah aku?!

Entah .. remain .. undefined!

Suasana di meja makan .. beku tanpa bicara. Hanya anak-anak Kak Wa berbalas kata dengan orang tua mereka. Itupun tentang menu.

Ketara sangat pada pandanganku – kesedihan. Mata Da suram. Kak Wa juga. Sudah merasai bahang perpisahan yang bakal terjadi, barangkali.

Usai makan, kami singgah ke kedai cenderahati. Mereka sekeluarga memilih. Aku pula hanya menoleh, melihat jam di tangan, bersilih ganti dengan orang-orang yang keluar masuk kedai ini. Perlu didefinisikan lagi ertinya? Tak usah! Kerana hati sedang bergolak, tak selari dengan realiti.

Selepas Zohor, kami akan bertolak ke Batu Rakit.

Tanpa disangka-sangka, Kak Wa sekeluarga memutuskan untuk bergerak dahulu. Kalau dah begitu, apa hendak dikata. Hak mereka..

Tangisan mengiringi detik perpisahan. Kolam mata Da pecah. Kak Wa juga. Sendu berlagu, mengalunkan irama kesayuan dalam tutur kata dan biasan pandangan. Hati kecil turut terkesan. TUHAN .. sesungguhnya benar janjiMU, pertemuan pastinya disusuli perpisahan ..

Aku berteleku. Mengimbas kisah yang terlakar di sini.

Ya RABB .. KAU hantarkan ku ke sini .. demi mengajar erti kehidupan yang sebenar. Terima kasih, ya TUHAN. Kini aku mengerti .. hidup yang sebenar, ialah hidup keranaMU, untukMU, dan kepadaMU ..

Setitis air mata kukesat perlahan. Bagaimana pula perjalanan kisahku nanti? Nafas disedut dalam. Hari esok .. masihkah ada?

Hari-hari di Kuala Berang 10. Sekian.

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


UMNO Online - Mangsa Ribut Di Tujuh Kampung <b>Di Kijal</b> Dapat <b>...</b>

Posted: 08 Jun 2012 05:28 AM PDT

Kategori Dari Bahagian

Mangsa Ribut Di Tujuh Kampung Di Kijal Dapat Pembelaan

KEMAMAN, 8 Jun – Penantian 92 mangsa ribut di tujuh kampung di Kijal yang menanggung kerugian berikutan bencana alam itu pada 25 Mei lepas terubat apabila kerajaan negeri Terengganu hari ini tampil menghulurkan bantuan meringankan beban mereka.

Bantuan tersebut meliputi membaik pulih rumah yang rosak serta membina tiga rumah baru di bawah Program Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) yang setiap seunit bernilai RM33,000 bagi menggantikan tiga rumah mangsa yang ranap teruk dalam kejadian itu.

Menteri Besarnya Datuk Seri Ahmad Said berkata setakat ini 84 rumah telah siap dibaik pulih sementara lima lagi masih dalam proses baik pulih.

"Kerja-kerja pembinaan rumah PPRT pula dijangka akan dimulakan minggu depan," katanya kepada pemberita pada Majlis Penyampaian Bantuan Mangsa Ribut dan Penyerahan Baucer Bantu Niaga di Sekolah Kebangsaan (SK) Bukit Anak Dara, dekat sini hari ini.

Bagaimanapun beliau yang juga Ketua UMNO Bahagian Kemaman berkata nilai keseluruhan bantuan yang disalurkan setakat ini masih lagi belum dapat dianggarkan.

Pada majlis berkenaan itu, setiap keluarga mangsa turut menerima bantuan berjumlah RM15,000 daripada Agrobank Terengganu dan RM30,000 daripada Petronas Wilayah Timur.

Agrobank tampil memberikan sumbangan berupa bantuan wang tunai dan pembiayaan membaik pulih rumah yang rosak teruk membabitkan pemberian sebanyak RM1,000 kepada SK Bukit Anak Dara yang turut rosak dilanda ribut, RM500 untuk setiap mangsa yang kehilangan tempat tinggal dan RM250 untuk mangsa yang mengalami kerosakan sederhana.

Bagi Ketua Pegawai Eksekutifnya, Wan Mohd Fadzmi Wan Othman berkata sementara mangsa yang mengalami kerosakan rumah minimum menerima RM100 selain semua mangsa terlibat turut diberikan bantuan dalam bentuk barang keperluan dapur.

Menurutnya, Agrobank berharap bantuan tersebut dapat mengurangkan bebanan yang ditanggung mangsa ribut yang kebanyakan terdiri daripada golongan petani dan nelayan yang merupakan antara kumpulan sasar institusi perbankan mereka.

Semasa kejadian ribut dan puting beliung yang menyerang tujuh kampung di daerah ini dua minggu lalu, Kampung Bukit Anak Dara menjadi kawasan yang paling teruk terjejas apabila 34 rumah rosak teruk diikuti dengan enam kampung lain iaitu Kampung Tengah, Kampung Darat, Kampung Titian Berayun, Kampung Ibai Penunjuk, Kampung Che Wan dan Kampung Teluk Kalong.

Dalam perkembangan lain pada majlis berkenaan, seramai 106 penduduk kawasan Kijal menerima baucer bantu niaga agar penerima dapat memanfaatkan bantuan dalam bentuk peralatan yang diberikan untuk menambah pendapatan keluarga masing-masing.

Berita Bertarikh Pada 8 June 2012 8:28 PM

13 di bukit besi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


Koleksi Bunga Orkid <b>Di Bukit Besi</b> | <b>Bukit Besi</b> Blog

Posted: 25 Apr 2013 08:54 AM PDT

Salam satu Malaysia. Kepada pengemar bunga orkid, anda tentunya mengenali kesemua jenis-jenis orkid bukan? serta tahu menjaga dan menanam bunga yang sangat cantik ini. Tetapi tidak pada saya, saya hanya baru mengenali dan meminati orkid tetapi saya tidak tahu bagaimana untuk menjaga dan menanam orkid dengan baik.

Sejak kecil saya hanya melihat orkid-orkid yang ibu saya tanam secara suka-suka di kawasan rumah tetapi saya tidak pernah mengambil tahu apa itu orkid dan jenis-jenisnya. Tetapi pada hari ini saya sangat teruja untuk mengenali orkid dan berkongsi dengan anda semua yang meminati bunga yang sangat cantik ini melalui sebahagian gambar-gambar koleksi orkid yang diberikan oleh seorang warga Bukit Besi yang amat meminati dan menggemari bunga ini.

Berbagai-bagai jenis bunga orkid boleh didapati di rumah beliau. Sama ada orkid hutan atau orkid luar negara, boleh dilihat disekitar rumah warga Bukit Besi ini. Terima kasih kepada saudara Ahmad Ngah kerana sudi berkongsi gambar-gambar beliau untuk paparan anda semua yang membaca. Jom kita lihat gambar-gambar bunga orkid yang terdapat di Bukit Besi.

Jenis - Jenis Bunga Orkid









Untuk penjelasan terperinci berkenaan dengan kesemua jenis-jenis orkid di atas, anda perlu menghubungi Tuan Ahmad Ngah iaitu tuan empunya taman orkid terbaik dari Bukit Besi. Anda juga boleh mendapatkan maklumat berkenaan dengan tentang bunga orkid di dunia melalui forum Orchirds and Plants Malaysia.

Nota: Ada beberapa jenis bunga orkid yang sangat wangi baunya.

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved