ads

Ahad, 11 September 2011

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


<b>Pulau Redang</b> Tutup Empat Bulan Mulai Oktober

Posted: 07 Sep 2011 01:13 AM PDT

KUALA TERENGGANU – Segala aktiviti pelancongan ke Pulau Redang, sebuah pulau peranginan yang terindah di negeri ini akan ditutup selama empat bulan mulai pertengahan Oktober ini.

Setiausaha Persatuan Pengurusan & Operator Kepulauan Redang Terengganu Lorenz Law berkata ini berikutan musim tengkujuh di Pantai Timur pada waktu itu.

"Segala aktiviti pelancongan akan ditangguh sementara dan semua chalet dan resort juga akan menggunakan tempoh itu untuk menjalankan pengubahsuaian," katanya kepada Bernama Rabu.

Lorenz berkata kesemua 16 resort di Pulau Redang akan menyambung semula operasi mereka selepas 1 Mac 2012. – BERNAMA

13 di hulu terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di hulu terengganu - Google Blog Search


Kedatangan Islam Ke <b>Terengganu</b> . « Aburedza

Posted: 11 Sep 2011 03:40 AM PDT


Batu Bersurat Terangganu adalah bukti kuat berkaitan dengan kedatangan Islam ke Terangganu. Ustaz Siful Bahari, ADUN Paka 1999-2004 ,  dalam blognya menulis mengenai kedatangan Islam ke Terangganu:

Pada 22 Februari 2003 lalu, Kerajaan pimpinan Pas Terengganu telah mengadakan sambutan besar-besaran sempena genapnya usia kedatangan Islam di Terengganu selama 700 tahun berdasarkan tarikh/tanggal yang tercatat di Batu Bersurat yang ditemui di Hulu Terengganu. Penemuan Batu Bersurat itu merakamkan betapa Islam telah ada di Terengganu sebelum 22 Februari 1303 telah mengubah sejarah awal yang menyebut bahawa Islam mula tiba di Malaysia melalui Melaka dalam tahun 1409 Masihi. Hampir semua buku sejarah mengatakan bahawa Islam di negara ini bermula di Melaka tetapi penemuan Batu Bersurat itu menyebut bahawa Islam tiba melalui Terengganu 100 tahun lebih awal iaitu 22 Februari 1303.

Batu bersurat ini merupakan batu yang mempunyai ukiran yang paling tua dan tulisan Jawi pertama ditemui di Malaysia. Batu ini ditemui separuh tenggelam selepas banjir surut di tebing Sungai Tersat di Kuala Berang, Hulu Terengganu pada tahun 1899. Pada Batu Bersurat Terengganu terdapat pula catatan nama Raja Mandalika yang telah memerintah dan melaksanakan syariat Islam.Isi teks batu bersurat ini mengenai undang-undang seorang raja. Catatan yang terkandung pada batu ini menyebut Islam sebagai agama rasmi dan menerangkan hukum-hukum Islam tentang maksiat dan segala kemungkaran. Peri pentingnya Batu bersurat ini akhirnya ia mengambil tapak dibulatan penyu sebagai tanda sejarah kedatangan Islam di Terengganu. Ianya juga cadangan penulis sendiri dalam sidang dewan undangan supaya mengalihkan patung penyu yang bersifat dan digantikan dengan tanda kedatangan Islam ke Terengganu itu. Ia pernah menjadi isu politik UMNO-BN dengan patung penyu ini yang amat dipertahankan oleh puak-puak UMNO-BN.

 Wikipidia pula mencatatkan:

Batu Bersurat Terengganu yang dianggarkan telah berusia lebih kurang 700 tahun ini merupakan batu bersurat yang mempunyai ukiran yang paling tua dan tulisan Jawi pertama ditemui di Malaysia. Ia membuktikan Islam telah sampai ke Terengganu sebelum 1326 atau 1386. Batu ini ditemui separuh tenggelam selepas banjir surut di tebing Sungai Tersat di Kuala Berang, Hulu Terengganu pada tahun 1899.

 Batu ini dikatakan telah disedari oleh Saiyed Husin bin Ghulam Al Bukhari iaitu seorang ahli perniagaan. Saiyed Husin meminta Penghulu Ali dan orang kampung mengangkat dan meletakkannya diatas rakit untuk dibawa ke Kuala Terengganu. Sampai di Kuala Terengganu, batu ini telah di persembahkan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Zainal Abidin III dan kemudian batu itu diletakkan diatas Bukit Puteri.

Pada tahun 1922 Timbalan Penasihat Inggeris di Terengganu Encik H.S. Peterson meminta seorang jurufoto berbangsa Jepun, N.Suzuki mengambil gambar dan dihantar kepada C.O. Blegden untuk dibuat pembacaan. Batu itu telah patah sebahagian disebelah atasnya dan ditulis didalam bahasa Melayu dengan tulisan jawi bertarikh 702 Hijrah.

Pada tahun 1923, batu ini dipinjamkan ke Muzium Singapura sehingga Muzium Negara di Kuala Lumpur siap dibina, batu bersurat tersebut telah dipulangkan ke Kuala Lumpur dari Muzium Raffles Singapura.

Pada 12 Februari 1987, Kerajaan Negeri Terengganu telah menulis surat kepada Jabatan Muzium menyatakan hasrat untuk mendapat kembali Batu Bersurat tersebut untuk dijadikan bahan pameran di Muzium Negeri Terengganu. Pada tahun 1991, Jemaah Menteri telah memutuskan supaya Batu Bersurat dipulangkan kepada Kerajaan Negeri Terengganu

Isi teks batu bersurat ini mengenai undang-undang seorang raja. Catatan yang terkandung pada batu ini menyebut Islam sebagai agama rasmi dan menerangkan hukum-hukum Islam tentang maksiat dan segala kemungkaran. Catatan ini dipercayai sebagai bukti kedatangan agama Islam di Terengganu pada tahun 1303. Batu bersurat ini disimpan di Istana Sultan Terengganu sebelum di pindahkan ke Arkib Negara pada tahun 60-an.

Muka pertama

  1. RasululLah dengan yang arwah santabi mereka
  2. Asa pada Dewata Mulia Raya beri hamba meneguhkan Agama Islam
  3. Dengan benar bicara derma mereka bagi sekalian hamba Dewata Mulia Raya
  4. Di Benuaku ini penentu agama RasululLah sallallahi wassalama raja.
  5. Mandalika yang benar bicara sebelah Dewata Mulia Raya di dalam
  6. Bumi penentu itu fardhu pada sekalian Raja Manda.
  7. Lika Islam menurut setitah Dewata Mulia Raya dengan benar.
  8. Bicara berbajiki benua penentuan itu maka titah Seri Paduka.
  9. Tuhan menduduki Tamra ini di Benua Terengganu adi pertama ada.
  10. Jumaat di bulan Rajab di tahun saratan disasanakala.
  11. Baginda RasululLah telah lalu tujuh ratus dua.

Muka kedua

  1. Keluarga di Benua jauh kan
  2. Datang berikan.keempat orang berpiutang.
  3. Jangan mengambil….(a)mbilhilangkanemas.
  4. Kelima derma barang orang….(mar)dika.
  5. Jangan mengmbil tugas buat temasnya.
  6. Jika ia ambil hilangkan emas.Keenam derma barang.
  7. Orang berbuat bala cara laki-laki perempuan satitah.
  8. Dewata Mulia Raya jika merdeka bujang palu.
  9. Seratus ratun jika merdeka beristeri.
  10. Atawa perempuan bersuami ditanam hinggakan.
  11. Pinggang dihambalang dengan batu matikan.
  12. Jika inkar (bala cara) hambalang jika anak mandalika…..

Muka ketiga

  1. Bujang dandanya sepuluh tengan tiga jika ia………
  2. Menteri Bujang dandanya tujuh tahil se (paha)….
  3. Tengah tiga, jika tetua bujang dandanya lima (tahil….
  4. Tujuh tahil sepaha masuk bandara, jika O (rang)…..
  5. Merdeka. Ketujuh derma barang perempuaan hendaak……….
  6. Tiada dapat bersuami, jika ia berbuat balabicara…………..

Muka keempat

  1. ……….tiada benar dendanya setahil sepaha kesembilan derma.
  2. ……….Seri Paduka Tuhan (Tuan) siapa tiada harta dendanya.
  3. ……….Ke sepuluh derma jika anakku, atawa pemaainku atawa cucuku atawa keluarga ku atawa anak.
  4. ……….tamra ini segala isi tamra barang siapa tiada menurut tamra ini laknat Dewata Mulia raya.
  5. ………..di jadikan Dewata Mulia Raya bagi yang langgar acara tamra ini.

Tarikh tepat bagi penulisan batu bersurat ini tidak dapat ditentukan dengan tepat. Teks pada batu bersurat ini ada menyatakan mengenai tarikh ia ditulis, iaitu "Jumaat di bulan Rejab di tahun saratan di sasanakala Baginda Rasulullah telah lalu tujuh ratus dua". Namun begitu, mesej teks ini agak kabur dan menimbulkan keraguan dalam kalangan sejarawan.

Menurut kajian yang dilakukan oleh Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib Al-Attas, tarikh bagi batu bersurat ini ialah Jumaat, 4 Rejab 702 H, bersamaan dengan 22 Februari 1303 M.

Jika disorot Garis Masa sejarah Islam pada tahun 702 Hijrah, adalah zaman pemerintahan Al-Mustakfi I (1302 – 1340 M) iaitu dari Kekhalifahan Bani Abbasiyah di Kairo.

Raja Mandalika yang tercatit pada batu bersurat tersebut yang penulis boldkannya  pada pandangan penulis ialah seorang Raja dari kerajaan Ayuthia di Thailand, sebuah pemerintahan Islam yang menguasai Thailand pada abad ke empat masihi hingga abad 18 masihi. Ya, sebenarnya pada hemat saya Islam pernah menguasai seluruh Thailand pada abad 14-abad ke 18.

Di Semenanjung Tanah Melayu pula jika di sorot kembali Garis Masa Sejarahnya, kita dapati Negeri Kedah pada masa tersebut telah Islam  dan pemerintahnya ialah Sultan Mahmud Shah I (679H - 721H bersamaan 1280M - 1321M ). Adalah di percayai Kedah telah menerima Islam sebelum tahun 877M lagi, itu pada zaman pemerintahan Al-Mu'tamid ( 870 – 892 M), seorang Khalifah Bani Abbasiyah di Baghdad

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


PROGRAM HPA BAGI SEPTEMBER 2011 <b>DI KUALA TERENGGANU</b>

Posted: 03 Sep 2011 08:31 AM PDT

Assalamualaikum w.b.t

Berikut dimaklumkan Bengkel ESP yang bakal berlangsung

Tajuk Bengkel : KEUSAHAWANAN MLM SYARIAH

Tarikh : 16 September 2011  – Jumaat

Tempat : DEWAN RFC KT

Masa : 8.00 pagi – 5.00 petang

Tajuk Bengkel : PLAN PEMASARAN

Tarikh : 24 September 2011 – Sabtu

Tempat : DEWAN RFC KT

Masa : 8.00 pagi – 5.00 petang

Pendaftaran sudah di buka dan bolehlah mendaftar nama di Cawangan HPA Kuala Terengganu 2 di talian no : 09-6309527 / 012-9293851 (Yat)

Sekian harap maklum. Terima kasih.

Wassalam.

catatan olh s/u hpakt

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Buruh maut tersepit penyodok jentolak

Posted: 20 Mar 2011 11:38 PM PDT

CHUKAI: Seorang buruh kuari di Hulu Jabor dekat Kampung Jabor Perasing Jaya di sini, maut selepas tersepit penyodok jentolak yang digunakan untuk menolak keluar sebuah lori yang terkandas dalam lumpur, petang kelmarin.

Dalam kejadian jam 5.30 petang itu, Abdul Latif Mat Said, 46, dikatakan enggan keluar walaupun sudah diarahkan dengan alasan sudah biasa berada dalam penyodok jentolak ketika jentera itu sedang bekerja.

Ketua Polis Daerah Kemaman, Deputi Superintendan Abdullah Sani Salat, berkata sebelum kejadian, mangsa dari Kuantan, Pahang tiba di tempat kejadian jam 5.15 petang dan masuk dalam penyodok untuk mengambil minyak diesel yang diletakkan di atas sebuah para yang agak tinggi di kawasan kuari itu.

Beliau berkata, selepas selesai menurunkan minyak diesel, pemandu jentolak terbabit mahu membantu menolak sebuah lori mengangkut batu yang terkandas dalam lopak air berhampiran tapak kuari itu dan meminta mangsa turun daripada penyodok jentolak itu tetapi dia tetap enggan.

"Ketika jentolak berkenaan menolak lori itu, mangsa yang berada dalam penyodok tergelincir dan tersepit antara mata jentolak dan belakang lori itu," katanya.

Abdullah Sani berkata, pemandu jentolak dan pemandu lori serta beberapa pekerja yang berada di situ segera membantu mangsa yang parah di kepala.

Katanya, polis menahan pemandu jentolak berusia 46 tahun bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 304(A) Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara tidak lebih dua tahun atau denda.

Berita Harian
21 Mac 2011

Pekerja kuari maut

KEMAMAN – Niat mahu membantu bertukar tragedi apabila pekerja kuari maut selepas tergelincir lalu jatuh daripada jengkaut ketika menolong pemandu lori yang kenderaannya tersangkut dalam lopak air di Kuari Bukit Ketam, Perasing Jaya, Jabor, petang kelmarin.

Insiden kira-kira jam 5.30 petang itu mengakibatkan mangsa, Abdul Latif Mat Said, 46, meninggal dunia di tempat kejadian selepas mengalami pendarahan di kepala.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Abdullah Sani Salat berkata, mangsa yang ketika itu berada dalam penyodok besi di bahagian hadapan jengkaut tiba-tiba tergelincir ketika dia menolak bahagian belakang lori yang tersangkut dengan mengguna penyodok besi terbabit.

"Kira-kira 15 minit sebelum kejadian, mangsa bersama pemandu jengkaut pergi ke kawasan kuari untuk mengambil tong minyak diesel tetapi ketika tiba di tempat kejadian terdapat lori yang tayarnya tersekat dalam lopak air.

"Justeru, pemandu lori terbabit meminta pertolongan daripada pemandu jengkaut dan mangsa kebetulan lalu di situ menolak lorinya menggunakan kenderaan berat itu manakala pemandu jengkaut itu mengarahkan mangsa yang berada dalam penyodok besi supaya turun," katanya.

Menurutnya, bagaimanapun, mangsa yang berasal dari Pahang dan menetap di Jabor, enggan turun kerana dia mendakwa sudah biasa dengan situasi berkenaan dan perkara itu disaksikan sendiri oleh pemandu serta kelindan lori terbabit.

"Pemandu jengkaut itu tetap mendesak mangsa turun kerana khuatir keselamatannya. Namun selepas lima minit mangsa masih berada dalam penyodok besi dan pemandu terbabit terpaksa menolak walaupun mangsa berada di bahagian hadapan jentera berat itu.

"Ketika menolak, tiba-tiba mangsa tergelincir manakala kepalanya cedera teruk kerana terhentak pada bahagian belakang lori sebelum terjatuh," katanya.

Difahamkan, pemandu jengkaut terus mengangkat lebih tinggi bahagian penyodok besi hadapan dan segera mendapatkan mangsa, bagaimanapun ketika itu mangsa sudah tidak bergerak dan mayat mangsa kemudian dihantar ke Hospital Kemaman untuk bedah siasat," katanya.

Susulan itu, pemandu jengkaut itu kini ditahan mengikut Seksyen 304A Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dijatuhkan hukuman penjara tidak lebih dua tahun atau denda.

Katanya, kejadian berkenaan bersifat secara tidak sengaja, namun pemandu jengkaut terpaksa ditahan untuk siasatan lanjut.

Sinar Harian
21 Mac 2011

13 di bukit besi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


$50 million Jungle Mining Project « MMM&#39;s “Everything is Possible”

Posted: 10 Sep 2011 05:05 PM PDT

Bukit Ibam Mine in History

The Straits Times edition Fiday 8th November 1958 reported from Kuala Lumpur that a $50 million iron mining project is to be developed in thick mineral-bearing jungle in south Pahang.

It should begin to produce ore by 1964 and will have sufficient equipment to enable two million tons to be exported every year if there is a demand.

The mine will be on a hill, Bukit Ibam (heights 770 ft.), which lies 110 miles up the winding, twisting Rompin River and then nine miles deep in jungle to the north.

Slash Journey

A major part of the project will be to slash this journey down to 48 miles by a railway line from Bukit Ibam, through jungle, swamp and finally plain, to a new "port" with a long loading jetty, at Menchali, a few miles north of the mouth of the Rompin River.

Results of intensive geological investigations so far show that 17 million tons of high grade iron ore is available in the area.

The project was announced here today by Mr. J.N. McHugh, a director of Rompin Mining Co., a subsidiary of the Eastern Mining and Metals Co. Ltd., which at present owns the great Bukit Besi iron mine 21 miles inland from Dungun, Terengganu.

Mr. McHugh, who is in charge of the project, said it would take at least 3½ years to construct the railway and all necessary buildings.

He added that the company plans to export 800,000 tons of ore in the first year of operations, 1½ million in the second year, and then increase the output to two million tons a year when the demand required it.

Mr. McHugh said: "The development in Rompin is a logical one.  It is very important to Malaya to preserve her position as a major supplier to Japan."

Straits Times 8th November 1958

30 per cent

"At present, Malaya sends Japan about 30 per cent of her annual imports."

He added that advance geological investigation indicated that the Dungun mines would not after 1962 be in position to provide bulk tonnages although they were likely to produce on a small scale for a number of years.

This year, because of the recession in Japan's steel industry, the mine had shipped only 1½ million tons to Japan as compared with 2,250,000 tons last year.

Mr.McHugh and the managing director of Eastern Mining and Metals, Mr. J.P. Diamond, will go to Japan this month to negotiate long term contracts for the purchase of iron ore from Bukit Ibam and for Japan to supply $10 million worth of steel, plant and railway equipment.

The company will raise part of its capital with a British bank and part from "an American source."

Said Mr. McHugh: "No major difficulty is foreseen in financing the project which will be of considerable benefit to Malaya and to the state of Pahang."

"The current recession in the steel and iron industry in Japan may cause some delay, but in view the importance of the development to Malaya and of the discussions held in Tokyo on the occasion of the Malayan goodwill mission's visit to Japan in May this year, it is expected that the Japanese steel industry and the company will be able to work out mutually agreeable terms."

The company has spent $2½ million in the past five years on the geological investigation.

21 years

It holds mining lease for 21 years over 3,000 acres and prospecting licenses and permits over a further 30,000 acres.

The Rompin company will draw many of its professional and skilled Malayan staff from Dungun where over 80 per cent of the workers are Malay.

What royalties will the Pahang Government be able to expect in due course?

Mr. McHugh recalled that the Terengganu Government has in the past sixyears received 416 million in royalties from Dungun mines.

mamadou

0.000000 0.000000

Advertisement

13 di kuala besut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala besut - Google Blog Search


exora&#39;s writting: JJCM <b>di KUALA BESUT</b>

Posted: 26 Jul 2011 05:25 AM PDT

Selamat malam...

Hari ni saya nak sambung story
pasal KUALA BESUT lagi
tentang makanan2 nya
sungguh tertarik, menarik dan pasti akan tabikkk...

Saya nak cerita pasal makan pagi dulu yer
biasalaa macam org2 KELANTAN gak ler
pagi2 dah cari nasi...

nasi kerabu, nasi dagang, nasi minyak, nasi lemak,
nasi berlauk dan nasi berlauk tu pulak 
ada pelbagai pilihan lauknyer
gulai ikan kering, gulai ikan ayo (tongkol),
gulai daging, gulai ayam, ayam masak merah
n mcm2 lagi laa...itu biasa la kan
ada satu nasi lagi..jarang kedengaran
hehehe...tapi ada kat sini
Uollz pernah dengar x nasi kawin?
dulu, masa mula2 bertandang ke rumah my hubby
ada satu pagi, ayah mertua saya balik dari membeli sarapan
lalu dia memberitahu kami
"makan la yer, ada nasi lemak, nasi berlauk n nasi kawin"
melopong saya seketika...terfikir-fikir
nasi pun kawin jgk yer, hehe
bila adik ipar saya makan...oic...rupanya nasi berlauk + nasi minyak
sebelum ni saya x pernah lak jumpa
tapi x tahu la kalau uollz dh biasa dengar kan
nasi lemak pun special gak tau
lauknya ialah ikan tongkol masak sambal
dan ikan tu dah jd mcm ikan sardin rasanya
semua tulang rangup ble d makan
ermm..best x ?

KUALA BESUT juga kaya dengan kuih-muih
semuanya best2...banyak jenis kuih disini
karipap tp intinya ikan, bukan serunding ikan
uollz pernah makan x...sedap tuu, bkn karipap kecik tau
satu lagi yang saya paling suker
'kobeh'...pelik namanya, laaagi sedap
lebih kurang macam murtabak tapi intinya pun ikan  
ada satu kuih tu pulak dari ubi kayu
intinya ikan jugak...tau la tempat tu byk ikan
sbb tu kot byk kuih direka ngan inti ikan
hehehe...tabikkk la
rindu ngan kuih muih di sana

belum lagi cerita pasal roti mak mertua saya
pun sedap gak
lemak manis n lembut jer
dah setanding ngan roti2 kat kedai cina tu
setiap pagi dia membuat lebih kurang
100 pack sehari...untuk dihantar ke kedai berhampiran
satu pack ada 4 biji roti..harganya RM1, murahnyer...
roti ni pun saya x pernah jumpa jgk
intinya sedikit gula...dibakar 
perrrgghhh kalau makan panas2
1 pack tu sekali hadap jer...


belum lagi citer pasal satar n otak2

kerepok keping n kerepok lekor
serta macam2 lagi ada di sana

dan sebab tu juga bila bercuti kat sana
berat badan pasti bertambah...huhuhu


So kalau uollz lalu KUALA BESUT
singgah2 la yer
cari2 makanan yang maveles...
jom..jjcm...


salam exora73...
















 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved