ads

Jumaat, 3 Januari 2014

13 di rantau abang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di rantau abang - Google Blog Search


Sang Penyu <b>Di Rantau Abang</b> - Kaki Travel - Blogger

Posted: 03 Oct 2013 09:49 AM PDT

Rantau Abang, Terengganu 
Syukur alhamdulillah dapat berkenalan dengan sang penyu. Sang Penyu salah satu habitat semulajadi yang hampir pupus. Langkah-langkah yang sewajarnya perlu diambil untuk menangani masalah ini bagi menggelakkan kepupusan.  Rantau Abang adalah kira-kira 60 km dari kuala Terengganu dan kira-kira 20km dari kuala Dungun. Rantau Abang adalah tempat penyu bertelur. Biasanya pada bulan April hingga Ogos adalah musim bertelur di Rantau Abang. Penyu akan mendarat pada waktu tengah malam sehingga pagi. Pantai sepanjang 3 km menjadi pilihan penyu mendarat kerana dikatakan di pantai ini mempunya ibu penyu. 
Pintu Gerbang Rantau Abang

Kami melawat pantai Rantau Abang pada bulan September. Jadi terlepas peluang melihat penyu bertelur. Kami nasihatkan anda melawat pantai ini dari bulan April hingga Ogos untuk melihat aktiviti penyu bertelur. 
Angin bertiup dengan kencangnya

Lawatan kami ke Pusat Konservasi dan Penerangan Penyu Rantau Abang.
Pusat ini mula beroperasi sejak tahun 1985. Pada tahun 1989, Pantai Rantau Abang telah diisytiharkan sebagai Santuari Penyu Rantau Abang. Panjang pantai adalah 14 km dari Kg. Jambu Bongkok hingga Kg.Sungai Kuala Abang.  Pantai ini menerima pendaratan penyu belimbing dan penyu agar. Purata pendaratan adalah kira-kira 30 hingga 50 sarang setahun. Terdapat 4 spesies penyu di Malaysia iaitu Penyu Belimbing(Dermochelys coriacea), Penyu Agar (Chelonia mydas), Penyu Karah (Eretmochelys imbricata) dan Penyu Lipas (Lepidochelys olivacea). Di dunia, kini terdapat 7 spesis penyu dan 4 daripadanya mendarat dan bertelur di pantai Malaysia.






Habitat Penyu yang semakin hari semakin terancam




Penyu Lukisan kanak-kanak


Tuntung Laut hidup antara 70-80 tahun
Tuntung laut tinggal di muara sungai dan bertelur di pantai. Semasa mengawan, tuntung jantan akan bertukar menjadi warna putih dengan jalur merah di sisi matanya dan tuntung betina tidak bertukar warna.
Bunga Kemboja bunga pujaan daku
Kawasan penetasan telur penyu. 
Telur penyu yang dikutip akan ditanam dalam pasir untuk tujuan kajian dan pemeliharaan supaya tidak mati dimakan burung. Telur ini akan di ram selama 60 hari.
Pintu masuk ke Pusat Konservasi dan Penerangan Penyu Rantau Abang
Pusat ini berfungsi sebagai pusat pentadbiran, pengurusan penyu dan penguatkuasaan seluruh negeri Terengganu. Tempat ini adalah tempat mengumpul dan mendapatkan maklumat berkaitan dengan penyu. Pusat ini adalah untuk mendidik masyarakat mengenai kepentingan pemuliharaan penyu dan untuk mendapatkan gambaran umum sebelum melihat penyu sebenar di pantai,
Seekor Tuntung laut (Painted Terrapin) dengan serendah hati merayu agar anda :
i) Jangan makan telur penyu
ii) Jangan musnahkan habitat semulajadi penyu
iii) Hentikan penggunaan peralatan menangkap ikan yang boleh menangkap dan membunuh penyu secara tidak sengaja
iv) Mencegah tumpahan minyak di perairan negara
v) Jangan membuang sampah ke dalam laut
vi) Jangan melakukan aktiviti-aktiviti yang boleh menganggu penyu mendarat untuk bertelur. 
vii) Melaporkan kematian penyu dan kecurian telur penyu kepada Jabatan Perikanan.
PUSAT KONSERVASI DAN PENERANGAN PENYU
NO TEL/ FAX ; 09-844 4169

13 di paka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di paka - Google Blog Search


Pemancing dari <b>Paka</b> Meninggal Dunia <b>Di</b> Dalam Bot - Gi Mari Gi Mari

Posted: 28 Nov 2013 12:26 AM PST

Allahyarham en Shafei Sari 53 tahun dari Paka meninggal dunia dalam boat fiber seorang diri semasa mengail ditengah laut,yb bersama kawan2 menggunakan bot laju utk membawa arwah kepengkalan marin kemaman....


sementara itu Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paka Ustaz Satiful Bahri Mamat mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Shafie Sari, 53, yang ditemui maut dalam bot fiber kira-kira 8 batu nautika dari perairan Kemaman, pagi semalam.
Menurutnya, Shafie yang juga bekas pekerja sebuah syarikat petrokimia di Kerteh adalah kenalan beliau.
Allahyarham Shafie"(Allahyarham Shafie) adalah kenalan saya, saya ucap takziah dan berharap supaya pihak keluarga tabah dalam menghadapi ujian Allah SWT,"ujarnya sebaik mendapat khabar dukacita tersebut.
Bot Shafie dikesan berada di sekitar perairan Kijal kira-kira jam 5.30 pagi melalui GPS
Penemuan bot mangsa kira-kira jam 9.30 pagi itu mengungkap misteri kehilangannya yang dilaporkan tidak pulang ke rumahnya di Kampung Bukit Merah, Paka, Dungun, sejak malam kelmarin selepas keluar menangkap ikan seorang diri.

sumber dari fb:yb Hj Hanafiah Mat

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau redang</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Oct 2013 07:05 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

GAMBAR AMY SEARCH BERCUTI <b>DI PULAU REDANG</b>

Posted: 18 Sep 2013 10:03 PM PDT


AMY SEARCH TENANGKAN FIKIRAN DI PULAU REDANG? | Tak sangka dalam usia yang mencecah 55 tahun, penyanyi rock terkenal tanah air, Amy Search masih aktif melakukan aktiviti-aktiviti luar, apatah lagi untuk menyelam di dasar laut.
Sejak 16 September yang lalu, Amy atau nama sebenarnya Suhaimi Abdul Rahman telah bertolak ke Pulau Redang dipercayai bersama isteri dan anak-anak.
Sepanjang berada di sana, Amy dilihat sering memuat naik foto-fotonya sebelum dan selepas melakukan selaman di samping berkongsi keindahan pemandangan pulau tersebut.
Walaupun Amy dilanda kontroversi berkenaan dirinya yang dikatakan muflis, namun perkara itu sama sekali tidak menjatuhkan semangatnya untuk bercuti dan meluangkan masa dengan alam semulajadi.
Atau mungkin sahaja ini adalah satu cara Amy untuk menenangkan fikirannya, siapa tahu kan?
Bagaimanapun melalui portal Sinar Online, Amy sama sekali menafikan khabar angin tersebut dan enggan mengulas lanjut mengenainya.


13 di gong kedak - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di gong kedak - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di gong kedak</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Oct 2013 07:34 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

fyra punye belog: <b>Di</b> Mess Perwira, PU <b>Gong Kedak</b>

Posted: 18 Jul 2013 11:09 PM PDT

I suka berada di bilik bujang hubby di Mess Perwira, Pangkalan Udara Gong Kedak. Walaupun tak seselesa seperti rumah sewa kami di Kuantan, tapi i seronok berada di sini sebab berada di sisi suami. Beradalah di mana-mana pun asalkan di sisi dia. Bilik kecil yang dilengkapi perabot dan tandas menjadikan kami menjalani kehidupan yang sederhana berdua. Tapi tulah, i tak boleh nak masak sebab takda dapur. Kat sini pun takda masalah makanan sebab dalam Mess sendiri ada sediakan juadah tengahari dan malam (cuma antara rajin tak rajin nak ambil je). Sedap juga makanannya, i dah rasa. Kalau hubby tak posting ke sini, tak merasalah i berjalan ke negeri negeri belah sini.
 Kecik comel je biliknya

Sangat berinspirasi untuk mengupdate blog di sini 
 Waktu sahur selalunya grab je apa yang ada atas meja
Permandangan dari pintu belakang. Hubby parking kereta kat situ, selalu hubby lompat je penghadang tu (i pun sama lompat juga)
Since i ada sini, bilik hubby bersih kemas je sentiasa. Cuba kalau i tak ada? Ayam pun teringin tumpang bertelur agaknya. I tak suka sepah sepah (tapi kereta hubby, i suka sepahkan).
Kat sini makan best, jauh dari kesesakan, banyak pantai, jauh dari annoying people juga. Cuma part tak best i tak boleh nak masak je. 
Nanti balik Kuantan, kite masak sedap sedap untuk sayang, ya? 

pas kempen undi <b>di</b> masjid dan pengkalan tudm <b>gong kedak</b>

Posted: 19 Jul 2013 11:14 AM PDT


Selepas solat jumaat PAS tetap jadikan masjid TUDM Gong Kadik tempat berkempen bermula didalam masjid untuk menarik dan merayu Undi terhadap pengundi tentera yqng akan mengundi pada hari ini sebagai pengundi awal. Petugas dari luar lak tu yang sibawak dari kelantan dan selangor Bukan setakat itu macam biasaler turut memegang poster semacam beruk menjaja kepada anggota yang lalu disitu. Mesireka.bermula dari berjemaah di Masjid dan kemudianya menjaja poster meraih undi ditepi jalan.masuk pintu TUDM. Pelik jugak kerana sebelum ini mereka juga menafikan hak mengundi anggota tentera sebelum ini bila dalam BERSIH yang mahukan undi pos diharamkan dan menuduh undi anggota tentera sebagai penipuan BN sebelum ini
Bagaimana pun sebaik selepas solat jumaat semua anggota yamg berjemaah dimasjid terus beredar meninggalkan masjid yang hanya dipenuhi penyokong atau petugas PAS dari luar yang juga sebagai penyokong kuat PAS. korang tengoklah sapa.yang dalqm gambar nie. Malangnya  anggota TUDM lansung tak beri respon....

ol

RAKYAT MARHAEN: PRK Kuala Besut: Saya nak sembayang <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 19 Jul 2013 01:49 PM PDT

Berikut hanyalah sebahagian kecil punca segala masalah yang melibatkan kehilangan wang dan harta negara sejak umno/BN berkuasa lebih setengah abad yang lalu. Namun, jika dikumpul, ianya mencecah ratusan billion Ringgit wang milik Rakyat yang telah diselewengkan oleh kerajaan umno/BN.

1. Skandal PKFZ yang melibatkan duit Rakyat sebanyak RM12.7 billion.

Tun Dr Ling Liong Sik mengaku tidak bersalah di atas dua pendakwaan di bawah Seksyen 418 dan 417 Kanun Keseksaan atas tuduhan memperdayakan Jemaah Menteri berhubung projek bernilai RM12.7 bilion itu. Bekas Presiden MCA ini dituduh memperdayakan Jemaah Menteri untuk bersetuju meluluskan pembelian 999.5 ekar tanah milik koperasi nelayan Melayu di Pulau Indah pada harga RM25 satu kaki persegi dengan kadar faedah 7.5 peratus, iaitu nilai yang jauh lebih tinggi dari nilai sebenar di pasaran. Beliau juga mengeluarkan surat sokongan mengarahkan projek PKFZ ini diserahkan kepada syarikat Kuala Dimensi Sdn Bhd, milik Pengerusi Kelab Penyokong BN, Dato Seri Tiong King Sing.

2. Komisen pembelian kapal selam sebanyak RM500 juta.

  • Harga asal pembelian: €1.14 billion (RM4.52 billion)
  • Kos Senggaraan jangka panjang: €999.15 juta (RM3.964 billion) kepada Perimekar Sdn Bhd bagi kerja-kerja penyelenggaraan jangka panjang kapal selam itu pada tahun 2002.

Permohonan tambahan daripada Kementerian pertahanan pada Sidang Belanjawan 2011

  • RM417 juta untuk membiayai kontrak senggaraan (In Service Support) dua buah kapal selam Scorpene
  • RM56 juta untuk bayaran pendahuluan sewaan perkhidmatan Sistem Submarine Escape Rescue Intervention (SMER-1).
  • Sebelum ini, kerajaan sudah membayar €999.15 juta (RM3.964 billion) - Rujuk di atas.

3. Kerugian pembelian aset oleh Sime Darby RM1.6 billion.

  • Kerugian akibat lebihan kos berjumlah kira-kira RM1.6 bilion, membabitkan projek minyak dan gas Bulhanine dan Maydan Mahzam di Qatar serta projekhidroelektrik Bakun.


4. Menanggung kerugian (bailout) Konsortium Perkapalan Berhad milik Mirzan Mahathir sebanyak RM1.7 billion.

  • MISC (anak syarikat Petronas) telah diarahkan oleh Mahathir (PM ketika itu) untuk membeli aset Konsortium Perkapalan Berhad dengan pembiayaan sebanyakRM1.7 billion bertujuan menyelamatkan syarikat perkapalan milik anak beliau, Mirzan.

5. Kos senggaraan Paya Indah Wetland RM88 juta.

6. Kerugian Pos Malaysia (Transmile) RM5460 juta.


7. Perjanjian pembelian Eurocopter sebanyak RM1.67 billion.

  • Harga ditawarkan oleh Eurocopter Malaysia yang dipilih oleh kerajaan: RM1.67 billion
  • Harga Kelowna Flightcraft untuk helikopter alternatif: RM865 juta (Kerajaan dapat menjimatkan RM805 juta)

8. Kos pembaikan bumbung Stadium Terengganu yang runtuh sebanyak RM292 juta.

9. Kos memperbaiki kerosakan MRR2 sebanyak RM70 juta

10. Akaun bil terlebih bayar Maybank sebanyak RM4 billion.

11. Tumbuk-rusuk (kickbacks) kepada Ng Yen Yen di Kementerian Pelancongan RM10 juta.

12. Kos membeli tiga buah lukisan oleh MAS sebanyak RM1.5 juta.

13. Lebihan bayaran oleh Kementerian Belia dan Sukan sebanyak RM8.4 juta.

14. Perbelanjaan Kompleks Sukan gajah putih di London sebanyak RM70 juta.

15. Baikpulih bangunan MATRADE sebanyak RM120 juta.

16. Kos minyak dan senggaraan jet kegunaan PM sebanyak RM200 juta.

17. Hutang tidak dapat dituntut InventQ sebanyak RM228 juta.

18. Membayar gantirugi pembatalan Jambatan Bengkok sebanyak RM257 juta.

19. Kerugian dalam urusniaga penjualan Augusta sebanyak RM510 juta.


20. Nilai kehilangan pendapatan kerajaan daripada Approved Permit (AP) yang dikeluarkan bagi tempoh setahun sebanyakRM1.8 billion.

21. Senggaraan kapal-kapal selam KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Rzak (akan dijadikan artifak Muzium Negara) sebanyak RM4.1 billion.

22. Pembinaan dan senggaraan PSC Naval Dockyard Lumut sebanyak RM6.75 billion.

23. Dua skandal Bank Bumiputra pada wal 1980-an sebanyak US$1 billion dengan anggaran nilai kerugian pada 2008 sebanyak RM3.2 billion.

24. Kegagalan Maminco dalam percubaan menguasai pasaran timah dunia pada tahun 1980-an dipercayai mengakibatkan kerugian bernilai US$500 juta. (RM1.6 billion)

25. Bertaruh dalam niaga kewangan pasaran hadapan luar negara menyebabkan Bank Negara Malaysia kerugian RM30 billion pada tahun 1990-an.

26. Kerugian Perwaja Steel sebanyak US$800 juta (RM2.56 billion).

27. Menggunakan dana awam sebanyak RM10 billion dalam operasi Valuecap Sdn Bhd untuk melonjakkan nilai harga pasaran saham.

28. Skandal kewangan Bank Islam yang melibatkan kerugian RM700 juta.

29. Penjualan MV Augusta dengan harga €1 (1 Euro) mengakibatkan kerugian sebanyak €75.99 juta (RM348 juta) - sama seperti No. 18?

30. Kehilangan royalti Wang Ehsan Terengganu sebanyak RM7.4 billion (antara tahun 2004 – 2007)

31. Sejak penubuhan Petronas Philharmonic Orchestra selama lebih 10 tahun yang lalu, ia telah menelan perbelanjaan sebanyak RM500 juta denga RM1 juta setahun dibayar sebagai gaji dan imbuhan kepada Ketua Pegawai Eksekutif (CEO).

32. Yuran Penasihat: Mahathir telah dibayar RM180,000, Shahrizat Abdul Jalil (Menteri Kemajuan Wanita) RM404,726 dan Abdul Hamid Othman (Agama) RM549,675 pada setiap tahun.

33. Kerajaan telah membelanjakan RM3.2 billion untuk pelaksanaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sepanjang lima tahun pertama pelaksanaannya. Daripada jumlah tersebut, kerajaan telah membayar RM2.21 billion untuk membeli pelbagai kelengkapan teknologi, maklumat dan komunikasi (ICT) namun tiada sebarang perincian perbelanjaan pernah ditunjukkan.

Kerajaan telah membayar RM6k bagi setiap komputer laptop/notebook yang dapat diperolehi di pasaran dengan harga di bawah RM3k. Beberapa konsortium telah ditubuhkan semata-mata untuk 'mengendali secara atas-angin' pengagihan segala peralatan dan perkakasan berkenaan. Kini, kebanyakan peralatan dan perkakasan telah menjadi milik anak guru-guru yang terlibat dengan PPSMI.

34. Komisen yang telah dibayar kepada dua buah syarikat persendirian yang mengendalikan pembelian kapal selam Scorpene iaitu Perimeker Sdn Bhd dan IMT Defence Sdn Bhd berjumlah RM910 juta. Ada kaitan dengan No. 2.

35. Kerajaan membuat bayaran RM300 juta sebagai ganti rugi yang dibayar kepada Gerbang Perdana kerana pembatalan pembinaan Jambatan Bengkok yang bernilai RM1.1 billion.

36. RM1.3 billion telah dibazirkan dengan pembinaan kemudahan kompleks gajah putih 'Customs, Immigration and Quarantine' (CIQ) apabila projek Jambatan Bengkok dibatalkan.

37. Membelanjakan RM100 juta untuk kerja-kerja baik-pulih dan kebocoran Bangunan Parlimen Malaysia.


38. Program Angkasawan Negara yang menelan belanja – RM40 juta

39. Dianggarkan sebanyak RM500 juta setahun dibelanjakan untuk Latihan Khidmat Negara

40. Menanggung kerugian Eye of Malaysia – RM30 juta dan RM5.7 juta dalam bentuk pemberian tiket percuma.

41. Menanggung kerugian sebanyak RM2.4 juta untuk pembelian dakwat kekal

42. Pada September 2006, Samy Velu mengumumkan bahawa kerajaan telah membayar ganti rugi berjumlah RM38.5 billion kepada 20 buah syarikat pengendali lebuhraya. Sembilan syarikat pengendali tol lebihraya menerima durian runtuh berjumlah RM380 juta daripada kenaikan kadar tol pada tahun 2008 sahaja.

43. Tumbuk-rusuk (kickbacks) sebanyak RM32 juta nilai eksport kayu balak oleh syarikat-syarikat yang berkaitan dengan Ketua Menteri Sarawak dan ahli keluarganya.

44. Dua kali menanggung kerugian (bailout) oleh Malaysia Airline System (MAS) yang berjumlah sebanyak RM7.9 billion. Pada ketika MAS berhadapan dengan kerugian pada saban tahun, sebanyak RM1.5 juta telah dibelanjakan untuk membeli TIGA buah lukisan untuk menghiasi pejabat pengerusi MAS, Munir Majid. (Berkaitan dengan No. 11)

45. Menanggung kerugian (bailout) Sistem Pengangkutan Putra sebanyak RM4.486 billion.


46. Menanggung kerugian (bailout) STAR-LRT sebanyak RM3.256 billion.

47. Menanggung kerugian (bailout) Sistem Pembetungan Kebangsaan bernilai RM192.54 juta.

48. Menanggung kerugian (bailout) Lebuhraya Seremban-Port Dickson sebanyak RM142 juta.

49. Menanggung kerugian (bailout) Penjara Kuching bernilai RM135 juta.

50. Menanggung kerugian (bailout) Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam sebanyakRM8.3 juta.

51. Menanggung kerugian (bailout) Le Tour de Langkawi sebanyak RM3.5 juta.

52. Agihan secara borong ratusan juta saham di Bursa Malaysia dengan berselindung di bawah Dasar Ekonomi Baru (DEB) kepada kroni, kaum keluarga, anak-anak para Menteri dan pemimpin BN yang bernilai berbillion-billion ringgit.


53. Pindah-milik puluhan ribu hektar tanah-tanah komersial dan konsesi pembalakan kepada anak-anak serta kaum keluarga para Menteri dan pemimpin BN yang bernilai berbillion-billion ringgit.

54. Kerugian Petronas sejak tahun 1997 apabila menandatangani perjanjian dengan ENAM PENAMA yang tidak didedahkan dalam dagangan hadapan petroleum negara dengan kadar harga murah untuk jangkamasa yang panjang. Apabila harga bahan petroleum meningkat, Petronas kekal menjual kepada ENAM penama ini pada harga murah yang telah dipersetujui.

Dan manusia yang bertanggungjawab mengatur perjanjian dagangan hadapan yang merugikan Petronas dan Rakyat ini adalah merupakan manusia yang paling lantang bersuara sekarang ini - Mahathir Muhamad. Dan beliau ingin kekal menjadi penasihat Petronas hingga mati bagi melindungi identiti ENAM JAHANAM yang menghisap darah Rakyat melalui keuntungan Petronas.

55. RM5700 untuk membeli seunit jek kereta yang berharga RM50. (*)

56. Kenderaan milik kerajaan meneguk setangki petrol bernilai RM113 dalam tempoh beberapa minit. (*)

57. Platform tiang bendera berharga RM990 dibeli dengan harga RM30,000 (*)

58. Thumb drive berharga RM90 dibeli dengan harga RM480 (*)

59. Kabinet simpanan barang berharga RM1,500 telah dibeli dengan harga RM13,500 (*)

60. Pembelian seunit lampu suluh bernilai RM35 telah dibayar dengan harga RM143. (*)

(*) - yang dinyatakan adalah sebutharga untuk SATU UNIT. Kerajaan membeli dalam bentuk pukal antara puluhan hingga ribuan unit item yang sama.

61. Perbelanjaan kempen 1Malaysia yang dibayar kepada APCO sebanyak RM76.8 juta.

62. Membayar subsidi RM17 billion kepada Penjana Tenaga Bebas (IPP)


63. Cincin berlian bernilai USD24 juta untuk Ro$mah --- kononnya pembelian telah dibatalkan – berapa pula jumlah ganti rugi yang terpaksa rakyat bayar?

64. Satu laman web 1pengguna bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan dibina dan diselenggarakan dengan belanja RM1.4 juta.

65. Projek e-mel 1Malaysia yang menelan belanja RM50 juta.

66. Menggunakan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Danaharta dan Khazanah untuk membeli saham-saham Timedotcom yang tidak laku – kerugian sebanyak RM3.3 billion.

67. Skandal Offshore Petrol Vehicle (PSC-NDSB) – rugi RM6.75 bilion


68. Rosmah sewa bilik hotel RM100,000 satu malam di Burj Al-Arab Dubai!!

69. Rosmah dan Najib sewa penthouse di Hotel Darling di Sydney pada kadar RM65,100untuk sehari semalam.

70. "Lawatan Sambil Belajar" ke Arab Saudi, Oman dan Bangladesh Rosmah and the Gang (FLOM @ First Lady of Malaysia) ditanggung kerajaan berjumlah RM134,317.76.

71. Memperuntukkan dana RM100 juta setahun untuk Rosmah berbelanja dalam projek peribadi 'Permata Negara'nya.

72. Perbelanjaan oleh Rosmah untuk mengendalikan Sidang Kemuncak Wanita Pertama yang melibatkan 15 orang wanita isteri Ketua-ketua Negara yang majoritinya daripada negara-negara Afrika yang menelan belanja RM4.5 juta untuk tempoh TIGA hari.

73. Kos ubah suai Seri Perdana sebanyak RM12.5 juta.


74. Bil elektrik kediaman rasmi PM dan TPM di Seri Perdana sebanyak RM160,000sebulan.

75. Insinerator di Broga, Semenyih, kerajaan BN yang di atas kebodohan mereka tidak mendengar keluhan rakyat, terpaksa membazirkan berbilion ringgit membatalkan projek tersebut. Insinerator yang seberat 1,500 tan dan menggunakan teknologi 'fluidized bed gasification' yang dikatakan terbesar di Asia ditaksirkan menelan belanja RM1.5 bilion (lebih kurang USD395 juta) untuk dibina dan RM200 juta (USD53 juta) bagi kos operasinya setiap tahun.

CHECK-LIST INI AKAN TERUS DIKEMASKINI DARI SEMASA KE SEMASA.

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


Diana&#39;s : Hotel Murah <b>di Kuala Terengganu</b>

Posted: 28 Dec 2013 08:54 PM PST


Alhamdulillah, akhirnya FD ada juga masa nak post entri tentang trip minggu lepas ke Kuala Terengganu bersama beberapa wakil Blooggers Dot Com. Masa trip tu, kami semua menginap di Sumai Hotel Apartment selama 3 hari 2 malam :)


Antara blogger yang turut serta.

Dalam entri ni FD nak kongsi dengan pembaca pengalaman FD sendiri menginap di Sumai Hotel Apartment selama 3 hari 2 malam tu. Hotel apartment ni antara hotel murah di Kuala Terengganu. Bab harga, kita cerita kemudian. Sebabnya ada pakej special punya untuk pembaca blog FD ni. Kita tengok kelengkapan yang disediakan oleh pihak Sumai Hotel Apartment ini dulu. Oh ya, pekerja Sumai Hotel ni semuanya ramah tau. Mesra alam, gituuu! Hihi :D
Ada macam-macam jenis bilik atau apartment. Yang seronoknya, kita akan rasa seperti berada dirumah sendiri. Dah nama pun apartment, ye tak? :p

Susunan gambar mungkin agak terabur sedikit, tapi takpe, kat hujung entri ni nanti korang boleh refer balik nama-nama bilik ni, okay? ;)

Studio Room
1 katil size Queen + 1 bilik air + ruang tamu + peti sejuk
 Sarapan untuk 2 orang
Harga: RM284.20 nett


Suite Room
2 katil single + 1 bilik air + peti sejuk
Sarapan untuk 2 orang
Harga: RM191.40 nett

Superior Apartment
4 bilik (1 Queen size , 2 Single size , 1 Single size) + 2 bilik air + dapur kecil + peti sejuk +  ruang makan + ruang tamu
Sarapan untuk 4 orang
Harga: RM487.20 nett



Okay, yang last ni special sikit.
Unit Pent House (limited sebab cuma ada beberapa unit sahaja)
Untuk yang plan nak bercuti dengan keluarga yang besar, sangat sangat sesuai! Harga lebih tinggi dari semua bilik atau apartment. Yang penting, harga sangat berbaloi dengan kelengkapan yang ada. Sangat sangat selesa tau! Dapat pulak view yang cantik, keluar kat balkoni je nampak pantai. Awesome! ^_^
Harga sekitar RM1200. Boleh lah share dengan dua tiga family, mungkin? Hihi!

Amacam? Tertarik tak tengok semua gambar ni? Haa, banyak lagi tau facilities yang ada selain penginapan yang selesa ni. Yang penting, FREE Wifi! Swimming pool pun ada tau.
Sumai Hotel terletak di tempat yang strategik. Dekat dengan Pantai Batu Buruk, Hospital Sultanah Nur Zahirah dan juga Masjid Al-Muktafi Billah Shah. Kalau nak bersantai dengan keluarga, boleh pergi ke Pantai Batu Buruk :)

Pemilik Sumai Hotel Apartment ni adalah orang Melayu. Semua pekerja dalam Sumai Hotel ni pun 100% orang Melayu. Bangga lah sebab ada juga orang Melayu yang buka hotel murah di Kuala Terengganu tau ;)


Kita dah di penghujung entri. Macam yang FD bagitau awal-awal tadi. Ada harga special untuk pembaca atau pengikut blog FD. Boleh refer kat bawah ni ye untuk harga bilik. Sememangnya SPECIAL sebab harga MURAH habis dah ni! Tapi harga ni sampai 28th February 2014 je tau! So bookin cepat-cepat sebelum terlepas.


Paling penting, masa nak booking tu bagitau yang korang ni pembaca blog fatindiana dot com


Masih terpahat memori bersama 9 blogger ;)

1 Hotel Apartment Likes Staying @ Home
Families. Group. Business
More info : http://sumaihotel.com/

13 di batu rakit - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di batu rakit - Google Blog Search


Program PDRM bersama Komuniti <b>Batu Rakit</b> Meriah. - teganuki ta

Posted: 21 Dec 2013 01:57 AM PST

Oleh Aminudin Ismail.

BATU RAKIT: Kira-kira 1000 penduduk dan anggota Polis hadir memeriahkan Program Polis Di Raja Malaysia (PDRM) Bersama Komuniti Dun Batu Rakit yang diadakan di Dataran Futsal, Kampung Padang Kemunting, hari ini.

Urusetia program, Zakaria Abdul Rahman berkata, Pelbagai acara diadakan sempena program anjuran Polis Batu Rakit dan pejabat Adun Batu Rakit itu, antaranya ialah Partandingan Futsal, Perlawanan dam aji, Sukaneka, pameran Polis dan JPJ, Pertandingan melukis dan cabutan nombor bertuah.


"Selain itu kita adakan juga pemeriksaan kesihatan percuma, pemeran dari Bomba dan AADK dan lain-lain. Dalam pertandingan Futsal, Kampung Bukit Chempaka menewaskan Polis untuk memenangi kategori lelaki manakala Kampung Bukit Wan menang kategori wanita," katanya.  Dalam pada itu, Ketua Balai Polis Batu Rakit, Sarjan Mejar, Mohd Zain Bakar, berkata program ini adalah program ke empat yang dianjur oleh IPD Kuala Terengganu.

"Pada bulan ini, IPD Kuala Terengganu menganjurkan empat program seumpama ini di beberapa tempat iaitu di Balai Polis Gong Badak, Pondok Polis Seberang Takir, Balai Polis Kuala Terengganu di Kampung Gong Baru.

"Gong Tok Nasek dan Balai Polis Batu Rakit yang diadakan di Kampung Padang Kemunting pada hari ini. Sambutan amat meriah pada hari ini," katanya.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Batu Rakit, Bazlan Abdul Rahman berkata, walaupun hujan namun sambutan dari penduduk kampung amat mengalakan.

"Saya mengucapkan terima kasih kepada semua yang terbabit dengan program yang banyak memberi manfaat kepada masyarakat setempat ini, termasuklah Polis dan JKKK di Batu Rakit.

"Kita akan terus mengadakan program seperti ini pada masa akan datang untuk faedah bersama termasuklah mendedahkan soal-soal keselamatan kepada penduduk di kawasan Batu Rakit ini," katanya.







 

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Oct 2013 03:25 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Sep 2013 03:11 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Sep 2013 03:13 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Sep 2013 03:05 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

KHIDMAT SOSIAL PELAJAR KUIN <b>DI BATU RAKIT</b> <b>...</b> - batu rakit kini

Posted: 10 Jun 2013 10:48 AM PDT

KHIDMAT SOSIAL PELAJAR KUIN DI BATU RAKIT
 Para pelajar KUIN bergambar kenangan bersama Adun Batu Rakit
PANTAI- 10/6/2013 Seramai 70 orang pelajar dari Pusat Pengajian Asasi Kolej Universiti Insaniah (KUIN) Kedah telah hadir di Kampung Pantai Batu Rakit untuk menjayakan program khidmat sosial. Program yang dinamakan Gotong Royong JKKK Pantai dan Tanjung Batu Rakit bersama Kolej Universiti Insaniah Kedah telah dirasmikan oleh Adun Batu Rakit YB Haji Bazlan Abd Rahman.
 Menadah doa memohon diberkati Allah program yang dijalankan
 Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah KUIN Nur Fadlina Mat Dali menyampaikan cenderahati kepada Adun Batu Rakit Haji Bazlan Abd Rahman.
Program gotong royong ini meliputi kawasan Masjid As-Salam,sekitar persisiran pantai dan juga di Tanah Perkuburan Kampung Kubur. Selain dari penduduk kampung yang hadir bersama,anggota-anggota APMT turut juga menjayakan program ini.
 Penduduk kampung Pantai dan Tanjung turut bersama gotong royong di Tanah Perkuburan Kampung Kubur
Siswazah Kuin sedang mengecat nisan
 Semasa menyampaikan ucapan alu-aluan,Adun Batu Rakit YB Haji Bazlan Abd Rahman mengucapkan terima kasih kepada pihak KUIN keran sudi mengadakan program khidmat sosial di Dun Batu Rakit.Beliau berharap agar program seumpama ini akan terus dijalankan selepas program yang pertama ini.Beliau turut memaklumkan akan sentiasa memberikan kerjasama demi melihat program seumpama ini berjalan lancar.
Membersihkan persisiran pantai dan sekitar taman rekreasi
 Membersihkan kawasan Masjid As-Salam.
Anggota APMT turut bersama menjayakan program gotong royong
Program yang bermula jam 10.00 pagi ini selepas kelewatan hampir dua jam,dimulakan dengan sesi ramah mesra para siswazah bersama Adun Batu Rakit sebelum dibawa ke tempat-tempat yang telah ditentukan untuk gotong royong.
Cerita dan Gambar oleh: Mazlan Mustafa

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Sep 2013 03:34 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di batu rakit</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Sep 2013 03:05 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PAS DUN <b>BATU RAKIT</b>: Video: PATI <b>di</b> Sabah Mafia?

Posted: 10 Mar 2013 12:11 AM PST

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau redang</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Dec 2013 07:33 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau redang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Dec 2013 07:13 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Pulau Redang</b> Destinasi Pelancongan Impian - Sekolah4u Dot Com

Posted: 13 Nov 2013 02:31 PM PST

Pulau Redang merupakan salah satu pulau yang paling popular bukan sahaja di Malaysia tetapi di dunia. Terkenal dengan kebiruan airnya, kelembutan dan kehalusan pasir dan juga merupakan salah satu destinasi kesukaan bagi penyelam skuba. Pulau ini terbahagi kepada empat bahagian utama sebagai destinasi pelancongan iaitu Teluk Kalong, Teluk Bakau, Pasir Panjang dan Teluk Dalam. Setiap teluk mempunyai kawasan pantai dan chalet ata u resort. Lokasi paling menjadi tumpuan adalah di Pasir Panjang di mana
terletaknya banyak chalet dan resort sepanjang pantai tersebut. Tidak seperti di Pulau Perhentian, ke semua operator chalet dan resort di sini menggunakan kaedah pakej dan setiap pakej bergantung kepada jenis bilik serta perkhidmatan yang di tawarkan.

2013-10-11_163403

DSC_0814
Terengganu

berjayaredang_location_map2

Hotel dan Resort

Laguna Redang, Redang Kalong, Redang Reef , Ayu Mayang, Redang Holiday, Redang Beach & Sari Pacif ica Resort adalah merupakan antara operator yang menjalankan operasi di Pasir Panjang. Jika anda inginkan suasana yang lebih 'privacy' atau sunyi anda boleh memilih untuk menginap di Redang Mutiara yang terletak di Teluk Kalong atau jika anda mempunyai baget apa salahnya menginap di Berjaya Redang yang terletak diTeluk Dalam, yang pasti biarkan percutian anda itu berbaloi dengan apa yang anda dapat dan belanjakan.

DSC_0504 2013-10-11_163337 DSC_0085

Pengangkutan

Kebanyakan operator akan menggunakan jeti Merang sebagai transit untuk anda ke pulau. Jika anda datang ke Terengganu menggunakan bas kebiasaanya pihak operator akan menyediakan pengangkutan bagi perjalanan daripada Kuala Terengganu ke jeti Merang. Kos pengangkutan biasanya akan di kenakan caj secara berasingan daripada harga pakej, Jika anda menggunakan kenderaan sendiri, anda boleh terus memandu ke Jeti Merang, kebanyakan pelancong yang saya juga yang tidak biasa ke Terenggganu mereka selalunya bertukar antara Jeti Merang dan Jeti Marang. Jeti Merang terletak didalam daerah Setiu manakala Jeti Marang terletak didalam daerah Marang yang menjadi transit bagi mereka yang ingin ke Pulau Kapas dan Gemia. Sekiranya pula anda datang melalui penerbangan, anda boleh memilih untuk mendapatkan perkhidmatan teksi lapangan terbang atau berurusan dengan pihak operator chalet yang anda tempat bagi
tujuan menjemput anda.

DSC_0085 2013-10-11_163316 2013-10-11_163250

Tarikan di Pulau Redang

Antara kelebihan di sini ialah kejernihan airnya. Oleh itu percutian di Redang berdasarkan pakej jadi kebiasaannya anda akan di bawa untuk snorkeling pada petang hari pertama, dan pada hari kedua anda akan di bawa untuk snorkeling lagi sebanyak dua kali dan salah satunya adalah di Taman Laut Pulau Redang yang terletak di Pulau Pinang.Saya akan ceritakan perihal Taman Laut ini dalam artikel yang lain. Anda boleh memilih untuk tidak pergi snorkeling jika sekiranya anda mahu bersantai-santai sambil menikmati keindahan Pulau Redang atau bermain volleyball yang biasanya di sediakan oleh kebanyakan operator chalet. Bagi yang berkulit sensitif pastikan anda membawa bekalan 'sun block' bagi mengelakkan kulit anda bertukar warna.

Pulau Redang_Map

DSC_0496 2013-10-11_163504 2013-10-11_163620

Oleh kerana keadaan pantai di Pulau Redang yang mengadap ke arah timur jadi pada setiap pagi ketika berada di sana anda akan berpeluang melihat matahari terbit. Saya nasihatkan anda tidak melepaskan peluang untuk melihat keindahan ciptaan Ilahi ini. Selewatnya anda perlu berada di pantai sekitar jam 6.45 pagi dan bersedia dengan kamera anda. Carilah tempat yang sesuai bersama rakan-rakan anda dan rakamlah gambar sebagai salah satu kenangan terindah anda di Pulau Redang.

178964_425167564184693_1578250846_n

Bagi mereka yang berminat dengan selam skuba, banyak operator selaman yang boleh anda pilih di sini dan kebanyakan chalet dan resort mempunyai kemudahan ini. Lokasi seperti Mak Cantik, Pulau Paku Besar, Cina Terjun, Tanjung Tokong, Pulau Lima, Pulau Kerengga, Pulau Ekor Tebu dan sebagainya sudah tentu akan menjanjikan pelbagai keindahan dasar laut untuk anda. Bagi mereka yang tidak mempunyai lisen menyelam anda masih dapat lagi melakukan aktiviti ini yang mana ianya di panggil sebagai 'discovery scuba', anda akan di ajar teknik asas menyelam dan di bawa menyelam pada kedalaman tertentu yang akan di temani oleh 'dive master'. Jika anda berani apa salahnya mencuba dan menikmati keindahan dasar laut Pulau Redang. Sudah tentu percutian anda akan lebih bermakna.

Bagi kumpulan untuk sekolah dan juga institusi yang berkaitan dengan Kementerian Pendidikan Malaysia, di Pulau Redang terdapat sebuah pusat kokurikulum yang boleh berfungsi sebagai tempat penginapan, juga mempunyai kemudahan beraktiviti dengan para jurulatih berlesen dan berpengalaman. Kosnya tentu jauh berbeza murahnya jika dibandingkan dengan pakej swasta.

Larangan

Oleh kerana pulau ini diwartakan sebagai salah satu taman laut di Malaysia, larangan umum seperti tidak boleh membawa pulang batu karang, mengganggu hidupan air dan sebagainya mestilah dipatuhi.

Rujukan Visit Terengganu

Ikutilah Tips Percutian Di Pulau Redang

Lihat   JADUAL TAHUN MELAWAT TERENGGANU 2013

Credit to : Outdoor2u

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved