ads

Sabtu, 21 Disember 2013

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


UMNO <b>Seberang Takir</b> korban 11 ekor lembu – BorneoPost Online <b>...</b>

Posted: 16 Oct 2013 02:51 PM PDT

DAGING KORBAN: Ahmad Razif (tengah) melihat beberapa penduduk bergotong-royong melapah daging korban pada majlis Korban Perdana di pekarangan Hotel Tabung Haji di Kuala Terengganu semalam. — Gambar Bernama

KUALA TERENGGANU: UMNO Seberang Takir semalam mengadakan ibadah korban 11 ekor lembu yang di-uruskan komuniti kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Seberang Takir di sini.

Pengerusi Jawatankuasa Sains & Teknologi, Alam Sekitar, Teknologi Hijau dan Air negeri Datuk Ahmad Razif Abd Rahman berkata ini merupakan tahun keenam UMNO Seberang Takir mengadakan ibadah korban, sebahagian daripada daging korban itu untuk diagihkan kepada umat Islam fakir miskin setempat.

"Bagi memudahkan peng-agihan, pihak kita telah meng-agihkan kupon kepada 1,100 fakir miskin dari 22 kampung di DUN ini, setiap kampung puratanya kita pilih 50 orang akan terima daging korban.

"Manakala sebahagian daging lembu korban akan dimasak oleh tukang masak Tabung Haji Hotel & Convention Centre sebagai juadah tengah hari untuk dijamu kepada semua warga DUN Seberang Takir di dewan hotel ini," katanya kepada pemberita selepas majlis korban di hotel itu sempena Aidiladha di sini semalam.

Program yang dianjurkan oleh Ahmad Razif yang juga merangkap ahli Dewan Undangan Negeri Seberang Takir itu turut melibatkan lebih 100 warga tempatan serta petugas Tabung Haji (TH) Hotel & Convention Center Terengganu.

Sementara itu Pengurus Besar TH Hotel & Convention Centre Malizan Zakaria berkata pihaknya akan memberi dan menunaikan komitmen berterusan dalam program korban seumpama ini sebagai Tanggungjawab Sosial Korporatnya (CSR) memandangkan hotel tersebut baru mula beroperasi tahun ini.

Katanya, ibadat korban yang diadakan secara gotong-royong itu bukan sahaja sebagai memenuhi tuntutan agama tetapi untuk mengeratkan hubungan silaturahim. — Bernama

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

13 di setiu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di setiu - Google Blog Search


Belia <b>Setiu</b> bersih sekolah <b>di</b> landa banjir <b>di</b> Kemaman. - teganuki ta

Posted: 17 Dec 2013 11:49 PM PST

Oleh: Aminudin Ismail.

BANDAR PERMAISURI: Seramai 80 belia dan beliawanis dari daerah Setiu menyertai Misi Bantuan Banjir ke Chukai selama dua hari berakhir semalam.

Program anjuran Sahabat Belia Malaysia itu melakukan dua aktiviti besar ketika di Kemaman iaitu membersih bangunan dua buah sekolah dan mengagihkan pakaian terpakai kepada mangsa banjir.

Penyelaras Program, Ammar Sauti berkata, sedar dengan kesusahan yang dialami mangsa banjir di Kemaman, pihaknya mengambil inisiatif mengumpul kira-kira 80 belia dan beliawanis dari beberapa kampung di daerah Setiu untuk melakukan program amal itu.

Dua buah sekolah menengah terbabit dengan banjir di Chukai yang dibersihkan oleh sukarelawan itu ialah SMK Elit Mak Langam dan SMK Chukai.

"Program ini bertujuan untuk menyelami perasaan mangsa banjir di kalangan peserta dan melihat sendiri dengan lebih dekat musibah yang berlaku di daerah Kemaman.

"Selain itu ia juga dapat memberi pendedahan kepada belia untuk menanam sikap tolong menolong serta saling membantu dan mempermudahkan urusan orang yang di dalam kesusahan," katanya.

Program yang dirasmikan pelepasannya oleh Adun Jabi, Mohd Iskandar Jaafar itu mendapat sokongan penuh daripada Majlis Belia Malaysia melalui Setiausaha Agungnya, Mohd Zaidi Aziz serta Pejabat Belia dan Sukan Setiu.

"Terima kasih kepada semua pihak yang menjayakan misi ini termasuklah KBS, MBM, Pejabat Belia dan Sukan Setiu dan YB Iskandar yang menyalurkan sumbangan," katanya sambil mengharapkan misi seumpama itu dapat diteruskan pada masa depan.



 

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


<b>Pulau Redang</b> Destinasi Pelancongan ImpianSekolah4u Dot Com <b>...</b>

Posted: 11 Sep 2010 12:18 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Pulau Redang merupakan salah satu pulau yang paling popular bukan sahaja di Malaysia tetapi di dunia. Terkenal dengan kebiruan airnya, kelembutan dan kehalusan.

13 di kuala terengganu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kuala terengganu - Google Blog Search


hotel apartment murah <b>di kuala terengganu</b> - blog budak pacak

Posted: 18 Dec 2013 11:54 PM PST

[unable to retrieve full-text content]HOTEL APARTMENT MURAH DI KUALA TERENGGANU. Assalamualaikum dan salam sejahtera semua . Nak bercuti di Negeri Terengganu ? Tak tahu lokasi hotel berhampiran tempat menarik ? Tak tahu hotel yang murah ?

13 di batu rakit - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di batu rakit - Google Blog Search


Program PDRM bersama Komuniti <b>Batu Rakit</b> Meriah. - teganuki ta

Posted: 21 Dec 2013 01:57 AM PST

Oleh Aminudin Ismail.

BATU RAKIT: Kira-kira 1000 penduduk dan anggota Polis hadir memeriahkan Program Polis Di Raja Malaysia (PDRM) Bersama Komuniti Dun Batu Rakit yang diadakan di Dataran Futsal, Kampung Padang Kemunting, hari ini.

Urusetia program, Zakaria Abdul Rahman berkata, Pelbagai acara diadakan sempena program anjuran Polis Batu Rakit dan pejabat Adun Batu Rakit itu, antaranya ialah Partandingan Futsal, Perlawanan dam aji, Sukaneka, pameran Polis dan JPJ, Pertandingan melukis dan cabutan nombor bertuah.


"Selain itu kita adakan juga pemeriksaan kesihatan percuma, pemeran dari Bomba dan AADK dan lain-lain. Dalam pertandingan Futsal, Kampung Bukit Chempaka menewaskan Polis untuk memenangi kategori lelaki manakala Kampung Bukit Wan menang kategori wanita," katanya.  Dalam pada itu, Ketua Balai Polis Batu Rakit, Sarjan Mejar, Mohd Zain Bakar, berkata program ini adalah program ke empat yang dianjur oleh IPD Kuala Terengganu.

"Pada bulan ini, IPD Kuala Terengganu menganjurkan empat program seumpama ini di beberapa tempat iaitu di Balai Polis Gong Badak, Pondok Polis Seberang Takir, Balai Polis Kuala Terengganu di Kampung Gong Baru.

"Gong Tok Nasek dan Balai Polis Batu Rakit yang diadakan di Kampung Padang Kemunting pada hari ini. Sambutan amat meriah pada hari ini," katanya.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Batu Rakit, Bazlan Abdul Rahman berkata, walaupun hujan namun sambutan dari penduduk kampung amat mengalakan.

"Saya mengucapkan terima kasih kepada semua yang terbabit dengan program yang banyak memberi manfaat kepada masyarakat setempat ini, termasuklah Polis dan JKKK di Batu Rakit.

"Kita akan terus mengadakan program seperti ini pada masa akan datang untuk faedah bersama termasuklah mendedahkan soal-soal keselamatan kepada penduduk di kawasan Batu Rakit ini," katanya.







 

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


Banjir: TNB tutup 246 pencawang <b>di Kemaman</b> — HarakahDaily

Posted: 05 Dec 2013 04:00 PM PST

KEMAMAN – Tenaga Nasional Berhad (TNB) terpaksa menutup 246 daripada lebih 500 pencawang di daerah ini berikutan banjir yang melanda.

Pengurus Besar TNB Terengganu Ir Saharenam Mukhtar berkata berikutan itu, sebahagian kawasan di Kemaman dan satu di Dungun terputus bekalan elektrik sejak Selasa.

"Penutupan itu membabitkan lebih 11,000 pengguna yang hanya dibuat di pencawang yang terletak di sekitar bandar Cukai, Air Putih, Neram dan Hulu Dungun.

"Kita harap pengguna bersabar kerana pencawang berkenaan akan dibuka semula jika keadaan banjir semakin surut. Ini bagi mengelakkan daripada berlakunya litar pintas," katanya kepada Bernama ketika ditemui pada penyerahan sumbangan bantuan TNB berupa keperluan asas kepada pegawai daerah Kemaman untuk diagihkan kepada mangsa banjir.

Bantuan itu berupa air mineral, beras, lampin pakai buang, minyak masak dan sardin yang diserahkan kepada Pegawai Daerah Kemaman Mohamad Kamil Othman.

TNB meminta orang ramai menghubungi talian aduan di nombor 15454 jika menghadapi kesulitan.

Dalam perkembangan lain, Saharenam turut menyangkal khabar angin mengenai pelepasan air di Tasik Kenyir, Hulu Terengganu yang tersebar luas di media sosial sejak tiga hari lepas.

"Setakat pagi ini, kedalaman di situ mencatat 138 meter. Kedalaman maksimum Kenyir 145 meter. Jadi kalau ikutkan, kita masih lagi boleh menampung air sehingga 6 hingga 7 meter.

"Jadi khabar angin empangan melepaskan air adalah tidak benar sama sekali," katanya. – Bernama


13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau bidong</b> - Google Blog Search

Posted: 29 May 2013 09:30 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Pulau Bidong</b> | DrPlaces

Posted: 21 Sep 2010 04:48 PM PDT

"kembali ke Pulau Bidong membuatkan aku terkenang sekali lagi kisah lampau dimana betapa bertuahnya kami yang berjaya mengharungi perjalanan yang jauh dan memenatkan didalam sebuat bot yang bocor sepanjang 10.5 meter yang memuatkan 61 orang pelarian perang. Masih aku terbayang seorang lelaki melayu berkain sarung dan berkulit gelap yang kami temui di laut memberikan kami makanan dan minuman untuk kami meneruskan perjalanan. Mereka adalah pahlawan dan malaikat didalam hatiku. Aku tidak pernah akan melupakan wajahnya seumur hidupku. Didalam lawatan aku kali ini mengingatkan aku betapa baiknya layanan diberikan kepada kami ketika itu dipulau ini. Itu adalah perasaan yang sangat indah untuk dikenang seumur hidup di pulau yang menjadi rumah sementaraku" – Daniel Nguyen

Itulah antara luahan hati seorang pelarian perang Vietnam selepas kembali melawat pulau yang pernah menjadi rumah dan syurga baginya pada satu ketika dahulu. Sebuah pulau yang memberi begitu banyak harapan dan dugaan untuk masa depan mereka.

Nama Pulau Bidong tidak segah pulau-pulau yang lain di Terengganu, namun ia kaya dengan warisan dan tinggalan sejarah pelarian perang  dari Vietnam ketika Vietnam diserang oleh Amerika Syarikat pada tahun 1975. Sewajarnya, tinggalan sejarah ini dikekalkan dan dipeliharan sebaiknya.  Ini kerana, kebanyakkan bekas pelarian perang tersebut kembali semula ke pulau ini untuk melihat dan mengenang kembali memori suka duka yang pernah mereka alami selama menduduki pulau ini. Tidak kurang juga yang berkunjung ke sini semata-mata untuk melawat pusara keluarga, sanak saudara dan sahabat handai yang menghembuskan nafas terakhir mereka di sini.

Sejarah kedatangan pelarian perang Vietnam ke pulau ini bermula sekitar tahun 1975 dimana bot pertama yang mendarat disini bersama 47 pelarian. Selepas daripada itu bot demi bot sampai di pulau  ini sehingga mencecah kepada angka 250,000 pelarian sepanjang tahun 1975 hingga 1991. Pulau ini dengan rasminya dibuka sebagai kem pelarian pada tanggal 8 ogos 1978. Pada asasnya Pulau Bidong boleh memuatkan sekitar 4,500 orang pelarian, tetapi pernah di catatkan pulau ini pernah memuatkan hampir 40,000 pelarian pada satu-satu masa. . Saya sendiri tidak dapat membayangkan suasana ketika itu. Sebab itu Pulau Bidong turut juga dikenali sebagai Mini Saigon.

Tinggalan-tinggalan seperti sekolah, rumah-rumah, gereja, tokong sudah kelihatan semakin uzur di makan waktu. Selepas pulau ini ditutup dengan rasmi sebagai kem pelarian perang Vietnam pada 30 Oktober 1991, pulau ini dibiarkan begitu sahaja dan menjadi tempat para nelayan tempatan untuk berteduh dari ombak atau ribut ketika di laut.

Saya menjejakkan kaki ke pulau ini untuk pertama kali pada tahun 2007 dengan tujuan untuk merakam gambar-gambar tinggalan pelarian Vietnam. Ketika itu, satu jeti kayu yang panjang masih wujud tetapi sayangnya sudah tidak digunakan lagi dan, kebanyakan bangunan juga sudah mulai roboh. Kawasan sekitarnya ditumbuhi pokok-pokok dan semak samun. Di sebelah dalamnya pula masih terdapat tinggalan tangki-tangki air yang bersaiz agak besar bagi menampung keperluan pelarian ketika itu. Beberapa monumen atau tugu peringatan telah didirikan oleh pelarian bagi mengenang jasa-jasa dan budi baik rakyat Malaysia yang bertugas di pulau itu. Kita juga akan dapat melihat ratusan plat simen yang ditulis nama-nama pelarian. Saya sendiri pun tidak pasti samaada nama-nama mereka yang telah mati atau nama– nama mereka yang pernah tinggal di pulau ini.

Kunjungan terakhir saya ke pulau ini adalah pada pertengahan tahun 2009. Ketika itu pembinaan jeti bagi memudahkan pengunjung ke pulau ini sedang giat dijalankan dan kini telah siap sepenuhnya. Kerajaan Negeri Terengganu telah memutuskan supaya tiada sebarang pembangunan chalet atau resort di pulau ini untuk tujuan pelancongan agar khazanah tinggalan pelarian perang ini terpelihara. Namun begitu saya merasakan usaha-usaha dari pihak yang berwajib adalah perlu bagi menyelia dan membangunkan pulau ini untuk menarik lebih ramai pelancong datang melawat dan melihat sendiri suasananya. Kemudahan seperti tandas dan tempat berehat, laluan pejalan kaki yang lebih baik dan pelbagai lagi perlu disediakan. Mungkin juga boleh diwujudkan muzium mini bagi memaparkan gambar-gambar atau dokumen-dokumen memorial  yang boleh memberi informasi kepada para pengunjung mengenai sejarah pulau ini.

Untuk sampai ke pulau ini, anda perlu menaiki bot dari jeti Merang dimana ianya terletak kira-kira 39 kilometer dari bandar Kuala Terengganu.Perkhidmatan bot untuk disewa ada disediakan di sini. Biasanya harga sewa bot ditawarkan sehingga RM500.00 untuk perjalanan pergi balik menggunakan bot laju yang boleh memuatkan sekitar 10 orang penumpang. Di satu sudut pulau ini juga terletaknya Stesen Penyelidikan Universiti Malaysia Terengganu ( UMT ) bagi menjalankan kajian terhadap marin biologi dan sebagainya.

Sehingga kini, Pulau Bidong lebih terkenal dengan dunia bawah airnya di kalangan penyelam skuba berbanding dengan nilai-nilai sejarah yang wujud di pulau ini.

Informasi :

Untuk mendapatkan perkhidmatan bot ke  Pulau Bidong anda boleh menghubungi Abang Zul ( Norul Boat Services ) di talian 019 – 9852259

Attractions

13 di wakaf tapai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di wakaf tapai</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Dec 2013 09:29 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Modul Bomba <b>di</b> Akademi Bomba <b>Wakaf Tapai</b>, Terengganu

Posted: 28 May 2013 01:16 AM PDT

Baru ada kesempatan nak bercerita pasal modul yang dilalui.
Ini antaranya lah. Banyak lagi gambar, tapi tak mampu nak letak semua. Beribu kut gambar dijana sepanjang tempoh 6 bulan 12 hari tu.
By the way, module ni antara yang banyak meninggalkan kenangan dan kesan.
Sebabnya, kaki aku cedera parah. Tak boleh berjalan tanpa berpaut.
Dan end up nya terpaksa berjalan menggunakan tongkat atau dipapah oleh teman-teman.
Terima kasih kepada aaina kerana meminjamkan tongkat beliau.
Terima kasih tak terhingga kepada kawan-kawan yang sudah bersusah payah sepanjang tempoh aku sakit tu.
Overall, yang boleh aku cakap, module ni kalau lah aku berkesempatan untuk sihat dulu, mungkin antara yang banyak pengalaman baru boleh ditimba.
Tak mengapalah. Allah dah cakap sampai takat itu sahaja yang aku boleh buat, aku redha.
Alhamdulillah, kaki yang cedera itu sudah kembali ke sedia kala. Syukur sangat yang tak terhingga.
Bomba tetap menjadi kenangan yang tak akan mungkin boleh untuk aku ulangi sekali lagi.
Kadang-kadang, peluang datang hanya sekali.
Sekiranya ia datang, cherish the moments to the maximum level.
Jarang peluang datang untuk kali kedua kan?
Amat lah rugi untuk orang yang tak menggunakan peluang yang dah terbentang luas depan mata.

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved