ads

Ahad, 16 Jun 2013

13 di setiu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di setiu - Google Blog Search


Pertubuhan Peladang Melabur Untuk Projek Ubi Vitato <b>Di Setiu</b> <b>...</b>

Posted: 31 Jan 2013 12:08 AM PST

Pertubuhan Peladang Negeri Terengganu (PPNT) akan melabur RM300,000 untuk melaksanakan projek mini estet ubi vitato di daerah Setiu mulai Mac ini.

Pengurus Besarnya, Sawalludin Ahmad berkata peruntukan itu diperoleh dari Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) di bawah program pengeluaran makanan asas.

"Mini estet itu akan dilaksanakan di bekas tapak Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM) seluas 33.5 hektar di Rhu Tapai, Merang, Setiu, yang meliputi pembangunan infrastruktur, kerja pembajakan, gaji pekerja serta imput pertanian," katanya kepada Bernama pada Selasa.

Katanya Jabatan Pertanian Negeri Terengganu (JPNT) telah meluluskan tapak kawasan itu bagi kegunaan PPNT dengan pajakan selama 20 tahun pada kadar RM100 hektar setahun.

Kawasan tersebut amat sesuai untuk ditanam ubi vitato kerana tanahnya dari jenis bris, dengan bentuk muka bumi yang rata dan tidak ditenggelami air pada musim tengkujuh.

Kawasan itu, yang terletak lebih kurang 40 km dari pusat bandar Kuala Terengganu, juga mempunyai kemudahan infrastruktur, bekalan elektrik, jalan ladang serta sistem perparitan yang lengkap.

Sawalludin berkata objektif projek ialah untuk memantapkan dan memperkukuhkan rantaian nilai industri tanaman ubi vitato dari peringkat pengeluaran benih, tanaman sehinggalah pemprosesan.

"Tanaman ini juga akan membekalkan bahan mentah ubi vitato kepada kilang tepung vitato pada harga yang kompetitif serta mewujudkan skim payung atau ladang kontrak kepada para petani di negeri Terengganu," katanya.

Beliau berkata projek itu akan dilaksanakan secara korporat oleh PPNT dan akan diuruskan oleh seorang Pengurus Projek dengan dibantu tiga orang pekerja tetap.

Katanya satu Jawatankuasa Teknikal yang terdiri wakil Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP), Jabatan Pertanian dan MARDI akan memantau perkembangan projek itu supaya mencapai sasaran dan matlamat.

"Penanaman dijangka dapat dimulakan pada Mac ini dan dituai pada Jun 2013. Ia mengambil masa pengeluarannya sekitar tiga bulan," katanya.

Dianggarkan sebanyak dua pusingan tanaman akan dapat dilaksanakan dalam setahun dengan tuaian terakhir pada Oktober. Ini akan dapat mengelakkan penuaian dibuat pada musim tengkujuh yang akan memberi kesan kepada kualiti hasil.

Sawalludin berkata pihaknya menjangka setiap hektar tanaman berkeupayaan mengeluarkan 20 tan metrik ubi vitato dan keseluruhan projek akan mengeluarkan sehingga 400 tan metrik.

Katanya projek itu dijangka menghasilkan pendapatan RM280,000 setahun dan ia akan dipasarkan kepada kilang tepung vitato PPNT, Fama dan pasaran runcit tempatan.

– BERNAMA

13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


Gambar: Neelofa Selam Skuba <b>Di Pulau Redang</b> Bersama Fahrin <b>...</b>

Posted: 06 May 2013 07:00 PM PDT

Ramai yang sedia maklum yang filem adaptasi novel Pilot Cafe kini sedang rancak dalam penggambaran dan bakal habis tidak lama lagi. Pulau Redang menjadi salah satu lokasi penggambaran filem ini.

Peminat hiburan baru baru ini tertarik dengan gambar dan video yang telah di'kirimkan oleh Neelofa melalui akaun Instagram juga Keek beliau yang menunjukkan selebriti ini melakukan aktiviti selam skuba.

Turut kelihatan bersama Neelofa adalah rakan pelakon dalam Pilot Cafe, Fahrin Ahmad dan menurut video yang di'kirim ini merupakan kali pertama Neelofa mencuba aktiviti selam skuba ini.

Lebih menarik, para peminat sebenarnya ramai yang memuji wajah Neelofa yang kekal cantik walaupun tidak mengenakan sebarang make up — maklumlah mahu terjun laut, tidak perlukan wajah cantik. Eh.

13 di jerangau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jerangau - Google Blog Search


Bunglai <b>Jerangau</b> | Tulisanku

Posted: 28 May 2013 07:49 AM PDT

bunglai jerangau
Bunglai

Waktu saya masih kecil dan tinggal dikampung setiap kali ada perempuan yang sedang hamil atau yang baru melahirkan, mereka ini (ibu dan bayi) diwajibkan untuk memakai jimat yang terbuat dari jalinan tumbuhan Bunglai (Bangle) dan Jerangau (Jeringau). Tumbuhan ini punya aroma yang kuat jika disatukan. Mitosnya, rangkaian Bunglai Jerangau yang dibuat seperti gelang ini mampu mengusir dan menghalangi pengaruh roh-roh jahat, gangguan setan (kuntilanak, dll) dari tubuh ibu-ibu hamil maupun bayi dan lingkungan sekitarnya. Selain dengan bunglai jerangau, gunting juga bisa menghalangi para mahluk gaib itu untuk mencari keuntungan dari hadirnya manusia-manusia suci yang baru lahir.

Bau dari Bunglai Jerangau begitu menyengat sampai masuk ke dalam otak dan sugesti yang kuat dengan segala mitos yang sudah diceritakan oleh para orang tua di kampung, tentang adanya tante kunti yang mengintai bayi-bayi yang baru lahir untuk jadi santapan lezat mereka.

Mitos seperti itu sebenarnya sulit dimengerti, benarkah ada kuntilanak dan sebagainya? Juga tumbuhan Bunglai Jerangau yang mampu menjadi jimat untuk mengusir mereka? Kepercayaan ini sepertinya masih ada di kampungku, namun dengan kemajuan jaman dan pengetahuan agama yang semakin bertambah, orang-orang mulai berpikir untuk mengurangi kepercayaan ini. Karena sesungguhnya pelindung diri yang paling kuat dan mampu mengusir setan itu adalah kepercayaan kita kepada Tuhan.

Saat ini saya jarang sekali mencium aroma Bunglai Jerangau, namun setiap kali baunya tercium saya merasa takut dan ingat dengan cerita tentang Kuntilanak. Namun aroma tumbuhan ini juga membuat saya kangen dengan masa kecil, karena ketika mencium aromanya, pikiran saya langsung melesat jauh ke masa lalu, dan mengingatkan saya akan suasana belakang rumah yang rimbun penuh tanaman. Yang paling saya ingat ketika mencium aroma Bunglai Jerangau adalah, adanya sebatang pohon Cengkeh yang dililiti oleh pohon Lada yang daunnya mirip dengan daun Sirih. Aroma di bawah pohon cengkeh itu khas sekali, namun yang paling kuat adalah Bunglai Jerangau yang ditanam tidak jauh dari situ.

Percampuran aroma itu terasa mistis tapi juga menenangkan.

Tulisan ini diikutsertakan pada "Giveaway Cerita di Balik Aroma yang diadakan oleh Kakaakin

Photo :http://tradisionalsehat.blogspot.com/2012/05/khasiat-bangle.html


Sharing is awesome, let's share this article on

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau wan man</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2013 11:06 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG TERENGGANU: 13 <b>di pulau wan man</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Mar 2013 12:48 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

T E G A N U K I TA: JPJ sasar 85 peratus perkhidmatan online

Posted: 10 Mar 2013 12:09 AM PST

Oleh; Esah Abdullah

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mensasarkan peningkatan perkhidmatan secara online kepada 85 peratus menjelang 2015.

Ketua Pengarah JPJ, Dato' Sri Solah Mat Hassan berkata, jabatan menggalakkan orang ramai membuat urusan melalui saluran online berdasarkan persekitaran semasa rakyat mempunyai akses kepada internet.


"Selain daripada saluran altenatif iaitu di kaunter pejabat pos dan secara online melalui e-khidmat selain 15 pejabat JPJ negeri serta 115 buah cawangan di seluruh negara," katanya kepada pemberita di majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) JPJ Malaysia di Taman Tamadun Islam (TTI) Pulau Wan Man, Kuala Terengganu semalam.

Namun begitu katanya, JPJ melihat perkhidmatan melalui kaunter masih diperlukan di kawasan-kawasan terpinggir dan luar bandar yang mempunyai akses perkhidmatan agak terhad.

Menurutnya, JPJ mempunyai dua strategi untuk menambah bilangan pejabat iaitu menaik taraf Stesen Penguatkuasa (SPK) yang sebelum ini hanya melaksanakan aktiviti operasi penguatkuasaan sahaja.

"Tahun lalu kita telah menaik taraf SPK Seri Lalang kepada Pejabat JPJ Cawangan Kluang, Johor yang menyediakan perkhidmatan pendaftaran baru kenderaan persendirian, pengeluaran dan pembaharuan Lesen Memandu serta Lesen Kenderaan Motor (cukai jalan), tukar milik kenderaan dan bayaran saman," katanya.

Katanya, sejak pejabat JPJ cawangan Klaung ini beroperasi pada April tahun lalu, pihaknya berjaya membuat kutipan hasil sebanyak RM10.8 juta.

 Sehubungan itu, usaha penaiktarafan SPK kepada pejabat cawangan merupakan penyumbang kepada peningkatan kutipan hasil jabatan.
 

13 di pulau bidong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau bidong - Google Blog Search


Program Survival Laut & Penghayatan Warisan Edisi Media 2013 <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 28 May 2013 02:18 AM PDT

 

Salam.

Dah lama tak update pasal life aku. Konon kalau aku update ada la ni orang yang nak baca haha. Ah lantaklah nak update jugak sebab apa yang aku nak update nie BEST GILA.

 

Jumaat dengan Sabtu baru ini (24 dan 25 Mei) aku join Program Survival Laut & Penghayatan Warisan Edisi Media 2013 di Pulau Bidong. Aku join pun secara kebetulan bukan dirancang sangat.

 

Amir la yang nak sangat ajak aku pegi. Oleh sebab tidak mahu mengecewakan hati bff, aku ikot la jugak. Ternyata berbaloi jugak la aku join program tu sebab banyak aktiviti menarik kat sana. lagipun aku memang tak pernah sampai lagi di Pulau Bidong. harhar *gelak ramai-ramai*.

 

Sebelum bergerak ke Pulau Bidong, kami singgah dulu di Chagar Hutang, Pulau Redang. Nak tengok penyu. Ini merupakan kali pertama aku pergi sana. Nampak tak semua kali pertama kan haha. Berpeluang juga aku main dengan baby turtle, pun kali pertama jugak. Ambik baby turtle letak atas tapak tangan. Then dia merayap-rayap atas tapak tangan kau. Geli ah jugak skit. Tapi nak kabo la yang baby turtle itu memang sangat comel.

anak penyu

Bila dah habis belajar mengenai hidupan penyu di Chagar Hutang, Pulau Redang kitorang terus bergerak ke Pulau Bidong. Terjumpa pulak bapak penyu sedang asyik berenang tengah-tengah laut. Memang besar dan kacak. lol.

 

Sampai je Pulau Bidong terus bergambar atas buai. haha. Rehat kejap atas buai, main buai laju-laju dengan Aslina, makan-makan, then bersiap untuk aktiviti-aktivit kami di sana. Aktiviti pada petang ini ialah water confident, kayak dan snorkeling.

buai laju laju

pulau bidong       RTM – BERITA HARIAN – BERNAMA

 

Sebelum water confident, kita bergambar dulu dengan banner dan t-shirt spons Program Survival Laut & Penghayatan Warisan Edisi Media 2013.

919370_505666336155609_2096803307_o

Water confident dia gila sangat. Dari pantai kena berenang sampai ke tengah laut (takdelah tengah sangat), naik atas bot, pastu dari atas bot terjun dalam laut balik, then berenang balik ke pantai. Aku dahlah tak tahu berenang. Mujur ada awek mana ntah kasi tali dekat aku. So aku tarik tarik tu jela nak sampai ke bot. Malu gila aku antara peserta yang paling lambat sampai atas bot lol.

water confident  

Lepas dah confident dengan air, kitorang pun main kayak pulak. Tapi tak seronok sangat main kayak sebab boleh kayak sekitar tu je. Aku nak kayak jauh-jauh sikit baru mencabar. heh. Masa tak cukup katanya. Kayak dalam setengah jam, kehulu-kehilir, habis langgar kayak orang then kitorang nak snorkeling pulak. hiks.

aktiviti kayak

Aktiviti snorkeling di Pulau Bidong takdelah ohsem sangat pun. Ala-ala kadar je bagi aku. Masa aku snorkeling aku ada nampak tayar buruk, rumpai laut, batu karang, dengan beberapa ekor ikan yang comel gak ah seploh sen. Takde pun ikan nemo dengan ikan yang ekor menggerbang tu. Sakit mata dan terbelahak masuk air laut tak berbaloi dengan apa yang aku nampak kat dasar laut. dasar betul haha.

Sepatutnya lepas snorkeling ada aktiviti mencandat sotong. Disebabkan aku tak yakin aku boleh keluar mencandat tanpa tak mabuk laut, aku cancel nak pergi mencandat sotong. kakaka. Sudahnya aku lepak je tepi pantai pastu mandi then tidur dalam bilik. Bangun tidur pergi cari makanan dekat kantin. Ada ayam bakar, sotong bakar, udang bakar dengan nasi goreng. Best. Gambar makanan aku tak sempat nak capture pulak.

971252_4747861336985_1485297670_n

Lepas makan sambung tepi pantai sambil gosip. Abang tukang masak cerita pasal kisah seram di Pulau Bidong. Memang seram gilaaaa.. !

Bersambung… aku malas dah taip lol

<b>Pulau Bidong</b> bakal jadi warisan Terengganu | Terengganu Today

Posted: 12 Jun 2013 09:45 PM PDT

Pulau Bidong

Pulau Bidong

Kerajaan Negeri Terengganu bercadang menjadikan Pulau Bidong, yang kaya dengan peninggalan sejarah selain keindahan alam semulajadi dan terumbu karang, sebagai pulau warisan negeri, sekali gus menjadi tarikan pelancongan.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan negeri Datuk Mohd Jidin Shafie berkata pihaknya sedang mengumpul maklumat untuk mengkomersilkan pulau itu yang pernah menjadi tempat pelindungan pelarian Vietnam.

Bagi merealisasikan impian itu, beberapa infrastruktur akan ditambah selain kerja-kerja pembersihan selain memelihara khazanah yang terdapat di pulau itu, katanya kepada Bernama selepas mengadakan lawatan ke pulau-pulau di kawasan Pulau Bidong baru-baru ini.

"Kita akan menjadikannya sebagai pulau pusat rekreasi sejarah selain membolehkan penggiat sejarah meneruskan kajian mereka terhadap peninggalan masyarakat terdahulu," katanya.

Mohd Jidin berkata walaupun pulau berkenaan dibuka untuk kunjungan pelancong namun pihaknya akan memastikan ia dilakukan secara terkawal bagi memastikan warisan peninggalan sejarah terus terpelihara.

Katanya pulau seluas 203 hektar itu mempuyai nilai sejarah yang tinggi dan kerajaan negeri akan melakukan beberapa program pemuliharaan untuk mengekalkan keindahan alam semulajadi di pulau itu.

Selain itu, katanya beberapa kemudahan juga akan ditambah di pulau-pulau untuk nelayan kecil berlindung daripada ombak besar, angin kencang dan ribut. – Bernama

13 di dungun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di dungun - Google Blog Search


Operasi Mencari Mangsa Bot Terbalik <b>Di Dungun</b> Diteruskan - Tv3

Posted: 11 Jun 2013 09:11 PM PDT

Berita Terkini < Kembali ke Berita Terkini

12 Jun 2013, 12:11pm by SITI NORFAIRUZ S. MOHAMED



Perkembangan kejadian bot terbalik di perairan pantai Sura Hujung.

Sehingga kini, operasi mencari seorang lagi mangsa masih diteruskan.

Perkara berkenaan disahkan Ketua Polis Daerah Dungun, Superintenden Dahlan Mohd Noor yang dihubungi TV3 sebentar tadi.

Dalam kejadian jam 4:45 petang semalam, bot dinaiki tiga nelayan, terbalik.

Mohd Mazli Mohamad, 30 tahun, berjaya diselamatkan orang ramai sementara mayat Halim Hurus, 22 tahun, ditemui jam satu pagi tadi.

Seorang lagi mangsa, Mohd Saifuddin Shafie, 18 tahun, masih hilang.


13 di chukai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di chukai - Google Blog Search


BLOG TERENGGANU: 13 <b>di chukai</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jun 2013 07:18 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

YDP MPK DiCabar Letak Jawatan, Bertanding <b>di Chukai</b>

Posted: 08 Apr 2013 12:37 AM PDT

http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita18/MPK%20cabut%20benderab.jpgKEMAMAN - Sudah lebih daripada dua kali pihak Majlis Perbandaran Kemaman (MPK) mengarahkan para penguatkuasaya membuang bendera Parti Islam SeMalaysia (PAS) yang dipasang diatas jambatan Geliga, dekat sini.

Dalam kejadian semalam, Ahad 7 April, Ketua Urusan Ulamak Majlis Tindakan DUN (MTD) Chukai, Ustaz Ali Mohammad [Gambar berkopiah] sendiri telah turun, merayu bagi pihak PAS supaya bendera-bendera tersebut tidak diapa-apakan.

Namun, pihak pegatkuasa MPK tidak mempedulikan rayuan tersebut, bahkan terus mengambil tindakan.

Menurut Pengarah MTD Chukai, Haji Hanafiah Mat, pihaknya dimaklumkan 'kerja kotor' mencabut dan membuang bendera PAS tersebut telah diarahkan sendiri oleh Yang DiPertua MPK, Tuan Haji Mustafar Khalid.

"pihak (penguatkuasa) MPK maklum, kata mereka YDP Kemaman Mustafar Khalid suruh (cabut bendera) dan makluman dari para pegawai MPK, YDP suruh buang sebab YDP dah 'gila' nak jadi calon 'Dulu, Kini dan Selamanya' (Umno),"ujarnya ketika dihubungi.

http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita18/MPK%20cabut%20bendera1.jpgHaji Hanafiah yang juga Penolong Setiausaha Badan Perhubungan PAS Terengganu, tidak berada di dalam kawasan ketika kejadian berlaku semalam kerana beliau menghadiri program Dailog Manifesto PAS Terengganu yang di adakan di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUIZM) di Taman Melewar Kuala Lumpur.

Menurutnya, pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) tidak ada halangan kepada parti-parti politik yang bertanding untuk memasang lambang masing-masing diluar waktu kempen, namun menasihati pihak berkuasa tempatan supaya menggunakan budi bicara secara adil dan saksama.

"Pengarah SPR Terengganu dah kata, tak larang nak pasang bendera luar kempen tapi pihak PBT mesti adil, kalau bendera dacing boleh dipasang mengapa bendera PAS tidak boleh, kalau di tempat lain yang lebih hebat macam jamabatan Sultan Mahmud penuh dengan bendera dacing mengapa bendera PAS di Jambatan geliga nak di kacau,

"sepatutnya Mustafar (YDP MPK) arah cabut bendera Umno kerana bendera 'keris telanjang' tu tak bertanding dalam PRU, nampak sangat Mustafar berat sebelah!,"jelas Hanafiah.

Justeru beliau mencabar supaya Mustafar meletakkan jawatan dan menjelaskan kedudukannya dengan masuk menyertai parti politik serta mencabar YDP MPK itu bertanding di DUN Chukai.

"kalau dah nak ke Umno sangat, letak jawatan.......... isi borang Umno.........masuk Umno dan saya cabar Mustafar bertanding di DUN Chukai,"tegas Hanafiah.

13 di bukit besi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


Sejarah <b>Bukit Besi</b> Bandar Perlombongan | <b>Bukit Besi</b> Blog

Posted: 27 May 2013 05:08 AM PDT

Salam satu Malaysia. Bandar Bukit Besi adalah salah satu bandar kecil yang terdapat di daerah Dungun, Terengganu, Malaysia. Bukit Besi terkenal kerana dahulunya merupakan tempat perlombongan bijih besi dan kawasan yang mempunyai hasil bumi iaitu bijih besi dengan banyaknya. Bagaimana Bukit Besi mendapat nama? Ada pendapat menyatakan, ceritanya bermula dengan penemuan oleh beberapa orang penduduk setempat yang masuk ke hutan untuk mencari rotan. Ketika dalam perjalanan mereka berhenti rehat dan ingin menikmati bekal yang dibawa.

Salah seorang daripada mereka ternampak seketul batu sederhana besar dan sesuai dijadikan tempat duduk. Beliau lalu mengambil keputusan untuk mengangkat batu tersebut. Walau bagaimanapun, niatnya terpaksa dibatalkan apabila batu tersebut ternyata sangat berat. Ada yang cuba untuk mengangkat batu tersebut namun tetap juga gagal. Maka salah seorang daripada mereka mencadangkan menamakan tempat tersebut dengan nama Bukit Besi dan ia kekal sehingga ke hari ini.


Manakala sejarah kegiatan perlombongan bijih besi di Bukit Besi bermula apabila seorang ahli kaji bumi dari Jepun,  Mr. Kuhara datang ke Cemuak, Ulu Dungun pada tahun 1916. Beliau  mendapati terdapat kandungan bijih besi dengan jumlah yang besar di kawasan tersebut. Pada permulaannya, bijih besi diangkut dengan menggunakan kereta tolak daripada Bukit Besi ke Kampung Dendang. Kemudian ia dibawa ke Dungun menggunakan bot. Syarikat Kuhara Mining Ltd yang bertanggungjawab sepenuhnya menjalankan kegiatan melombong bijih secara tidak rasmi semenjak 1927.

Ia kemudian ditukar nama kepada Nippon Mining Company (NMC). 'Mining Lease' telah dikeluarkan dengan rasmi oleh Kerajaan Terengganu kepada NMC pada 13 Januari 1929. Kawasan yang berkeluasan kira-kira 360 hektar, terdiri daripada M.L. 129, M.L. 130, M.L. 131 dan M.L. 132 adalah pecahan daripada M.L. 75, iaitu  kawasan yang telah dikurniakan oleh Sultan Terengganu kepada seorang kerabatnya, Tengku Abu Bakar Tengku Abdul Jalil.


Pada tahun 1930, laluan kereta api Dungun - Bukit Besi telah dapat disiapkan di stesen Che' Lijah. 'Stock Pile' atau Tempat Memunggah Bijih yang pertama juga adalah di Kampung Che' Lijah. Dari situ bijih-bijih besi dimuatkan ke dalam bot untuk dibawa ke Kuala Dungun. Tahun 1935, jumlah penduduk di Bukit Besi telah meningkat sehingga 6,000 orang (termasuk 3,000 pekerja). Pendapatan penduduk Bukit Besi pada masa itu sangat mewah.

Perkhidmatan awam seperti bekalan air, elektrik, kereta api juga disediakan secara percuma. Sebuah terowong yang dikenali sebagai Bukit Tebuk dapat disiapkan dalam tahun 1936. Perjalanan melalui Bukit Tebuk dapat menjimatkan masa. Oleh itu tempat memunggah bijih  dari Che Lijah telah dipindahkan ke Nibong, dan akhirnya dipindahkan pula ke Sura.
Pengeluaran bijih besi oleh NMC mencapai kemuncaknya antara 1936 - 1940. Selepas itu ia mula menurun dan berakhir pada tahun 1945, iaitu selepas Jepun menyerah kalah kepada British dalam Perang Dunia ke II. Tiada aktiviti perlombongan yang dijalankan sekitar 1946 - 1949 kerana keadaan darurat dan tiada permintaan.  Kerajaan British telah menjual harta lombong Bukit Besi kepada Eastern Mining and Metal Company (EMMCO).

EMMCO telah memulakan kegiatannya  secara besar-besaran di awal 1950an, kerana permintaan yang tinggi dari syarikat-syarikat di Jepun. Untuk mendapatkan keuntungan besar dalam masa yang singkat, EMMCO telah menggandakan pengeluaran bijih. Aktiviti pengeluaran dijalankan 24 jam sehari tanpa henti, kecuali hari Jumaat. Jentera-jentera moden juga telah digunakan dalam proses pemecahan batu-batu bijih. Dengan ini, pihak syarikat telah berjaya meningkatkan pengeluaran dan menghasilkan bijih besi yang lebih bermutu, di samping mengaut keuntungan yang berlipat ganda.

Kemuncak pengeluaran ialah antara 1960-1964 di mana jumlah pengeluaran melebihi 2,000,000 tan setahun. Pada 1 Oktober 1970, Lembaga Pengarah EMMCO telah membuat keputusan muktamad untuk menutup lombong Bukit Besi. Terdapat berbagai faktor yang menyebabkan penutupan lombong tersebut walaupun kandungan bijih besi dipercayai masih banyak lagi. Penutupan lombong bijih besi ini telah mempengaruhi ekonomi dan kehidupan penduduk-penduduk Bukit Besi dan Dungun. Ramai daripada mereka telah berhijrah ke tempat-tempat lain untuk mendapatkan pekerjaan baru.

Rujukan Anda:


Koleksi Bunga Orkid <b>Di Bukit Besi</b> | <b>Bukit Besi</b> Blog

Posted: 25 Apr 2013 08:54 AM PDT

Salam satu Malaysia. Kepada pengemar bunga orkid, anda tentunya mengenali kesemua jenis-jenis orkid bukan? serta tahu menjaga dan menanam bunga yang sangat cantik ini. Tetapi tidak pada saya, saya hanya baru mengenali dan meminati orkid tetapi saya tidak tahu bagaimana untuk menjaga dan menanam orkid dengan baik.

Sejak kecil saya hanya melihat orkid-orkid yang ibu saya tanam secara suka-suka di kawasan rumah tetapi saya tidak pernah mengambil tahu apa itu orkid dan jenis-jenisnya. Tetapi pada hari ini saya sangat teruja untuk mengenali orkid dan berkongsi dengan anda semua yang meminati bunga yang sangat cantik ini melalui sebahagian gambar-gambar koleksi orkid yang diberikan oleh seorang warga Bukit Besi yang amat meminati dan menggemari bunga ini.

Berbagai-bagai jenis bunga orkid boleh didapati di rumah beliau. Sama ada orkid hutan atau orkid luar negara, boleh dilihat disekitar rumah warga Bukit Besi ini. Terima kasih kepada saudara Ahmad Ngah kerana sudi berkongsi gambar-gambar beliau untuk paparan anda semua yang membaca. Jom kita lihat gambar-gambar bunga orkid yang terdapat di Bukit Besi.

Jenis - Jenis Bunga Orkid









Untuk penjelasan terperinci berkenaan dengan kesemua jenis-jenis orkid di atas, anda perlu menghubungi Tuan Ahmad Ngah iaitu tuan empunya taman orkid terbaik dari Bukit Besi. Anda juga boleh mendapatkan maklumat berkenaan dengan tentang bunga orkid di dunia melalui forum Orchirds and Plants Malaysia.

Nota: Ada beberapa jenis bunga orkid yang sangat wangi baunya.

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved