ads

Khamis, 11 Oktober 2012

13 di pulau kapas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau kapas - Google Blog Search


<b>Pulau Kapas</b> (7 July 2012) « Miss u….

Posted: 14 Jul 2012 05:11 AM PDT

Salam,

Tak pernah menjejakkan kaki ke pulau kapas. Kali ni kiteorg nekad utk ke pulau kapas walaupun hanya balik hari.

Sedikit kenangan2 manis semasa kiteorg outing ke pulau kapas.

Next pic adalah pic kiteorg kat jetty marang, sebelum menunggu ferry tiba…sempat berposing bersama zek zaidi aka en zali.

Pic kat bawah nie pic atas ferry ngan puan yung…huhuuuu….cute kan cik meyra?

Ni plak pic close-up cik meyra yg cute? cute ker? nak tahu cute ke tak kena tanya cik abg setiawangsa la….hehehe…gurau je jgn marah yer. Naik ferry dapat dok atas sekali sebelah drebar bot. Best je rasa…

Haaa….ni dah sampai ke pulau kapas…sempat gak berposing sebelum layan snorkeling.

Ni plak cik nita ngah berposing . Suka sgt dapat sampai ke pulau kapas. Macam rusa masuk kampung pun ade kiteorg ni…hehhee…

Objek yg menarik utk diambil gambar. Kanak2 mat saleh di pulau kapas. Ni salah satu chalet yg ade kat pulau kapas. Nampak macm pondok buruk je kan? Tapi harga makanan kat sini…pergh..dasat…

Post mortem…..Pulau kapas memang best. Tanya cik meyra….sume pulau dia cakap best sebab dia peminat pantai, pulau dan laut.

@ SaMPai BeRTeMu LaGi PuLaU KaPaS @

~ by meyra79 on July 14, 2012.

13 di pulau wan man - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau wan man - Google Blog Search


Kursus Tajwid Siri 5 - SM Imtiaz Kuala Terengganu

Posted: 03 Oct 2012 12:52 AM PDT

KUALA TERENGGANU,3 Okt : Kursus petang ini adalah lanjutan daripada kursus tajwid siri 4 yang lalu.

Kursus ini telah diadakan di dewan Asyatibi bermula jam 3 petang.

Ianya dihadiri oleh guru dan kakitangan sekolah yang dipimpin oleh Ustaz Azizul b Hasan, Pensyarah dari Institut Quran Terengganu.

Gambar kursus SILA KLIK DI SINI

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


kejoraku bersatu...: Enam sekeluarga maut kemalangan <b>di Kemaman</b>

Posted: 10 Oct 2012 04:40 AM PDT

KEMAMAN: Seorang ibu bersama tiga anaknya adalah antara enam yang maut dalam kemalangan yang membabitkan kereta mereka dan sebuah bas ekspres di KM129.65 Jalan Kuantan-Kuala Terengganu berhampiran Meraga Beris, di sini, awal pagi tadi.
Ibu berkenaan ialah Noran Ali, 39, dan anak perempuannya, Nursyazleen Norizan, 12, Nur Syardiena, 9, dan Nurkhairatul Najiha, 4.

Dua lagi yang maut dalam tragedi kira-kira 4.30 pagi itu ialah saudara mereka iaitu Wan Aspisar Wan Abd Kadir, 43, dan Khairudi Omar, 31, yang memandu
kereta itu.

Dua anak Noran iaitu Nursakinah, 17, dan adiknya Nursyafura, 13, parah dan sedang dirawat di Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan, Pahang (HTAA. Timbalan Ketua Polis Daerah Kemaman, Deputi Superintendan Abdul Marlik Hakim Johar, berkata kemalangan dipercayai berlaku apabila Perodua Viva dinaiki mangsa hilang kawalan sebelum terbabas dan merempuh bas ekspres. - Bernama
Artikel ini disiarkan pada : 2012/10/10

13 di jabor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di jabor - Google Blog Search


Diana&#39;s : 6 Maut Kemalangan Ngeri

Posted: 10 Oct 2012 10:43 PM PDT

CHUKAI: "Ibu memang tak pernah beritahu apabila nak datang rumah saya sebab dia suka buat kejutan. Sungguh saya tak sangka kejutannya kali ini berakhir tragedi." Demikian kata Nursyamira Abdullah, 21, yang kehilangan ibu dan tiga adik tiri akibat kemalangan yang keseluruhannya meragut enam nyawa di Kilometer 129.5, Jalan Kuala Terengganu-Kuantan, Kampung Meraga Beris, Kijal, dekat sini, awal pagi semalam.
Kemalangan jam 4.30 pagi itu berlaku ketika ibu Nursyamira bersama lima adik tirinya serta dua kenalan dalam perjalanan dari rumah mereka di Kampung Gong Pauh, di sini, ke rumah Nursyamira di Kampung Bukit Tunggal, Kuala Terengganu. Bagaimanapun, Perodua Viva yang dinaiki lapan penumpang itu terbabas dan memasuki laluan bertentangan sebelum bertembung sebuah bas ekspres membawa 23 penumpang dari Kota Bharu dalam perjalanan ke Kuantan. Enam yang terbunuh ialah ibu Nursyamira, Noran Ali, 39, tiga adik tirinya, Nurkhairatul Najiha Narizan, 4, Nur Syardieena Afzan, 9, dan Nursyazleen, 12, rakan Noran, Wan Alpisar Wan Abd Kadir, 43, serta Khairudi Omar, 31, yang memandu kereta.

Nota FD: kesian family ni. baru nak pi jumpa anak, dah kemalangan dan kemudian meninggal dunia. teruk juga kereta tu lepas accident. moga roh mereka dicucuri rahmat. amin :)



CINTA ITU MENGASYIKKAN 1: BILA ALLAH BERI UJIAN...MAKA <b>...</b>

Posted: 11 Oct 2012 02:59 AM PDT

CHUKAI: "Ibu memang tak pernah beritahu apabila nak datang rumah saya sebab dia suka buat kejutan. Sungguh saya tak sangka kejutannya kali ini berakhir tragedi."
Demikian kata Nursyamira Abdullah, 21, yang kehilangan ibu dan tiga adik tiri akibat kemalangan yang keseluruhannya meragut enam nyawa di Kilometer 129.5, Jalan Kuala Terengganu-Kuantan, Kampung Meraga Beris, Kijal, dekat sini, awal pagi semalam.
Kemalangan jam 4.30 pagi itu berlaku ketika ibu Nursyamira bersama lima adik tirinya serta dua kenalan dalam perjalanan dari rumah mereka di Kampung Gong Pauh, di sini, ke rumah Nursyamira di Kampung Bukit Tunggal, Kuala Terengganu.

Bagaimanapun, Perodua Viva yang dinaiki lapan penumpang itu terbabas dan memasuki laluan bertentangan sebelum bertembung sebuah bas ekspres membawa 23 penumpang dari Kota Bharu dalam perjalanan ke Kuantan.


Enam yang terbunuh ialah ibu Nursyamira, Noran Ali, 39, tiga adik tirinya, Nurkhairatul Najiha Narizan, 4, Nur Syardieena Afzan, 9, dan Nursyazleen, 12, rakan Noran, Wan Alpisar Wan Abd Kadir, 43, serta Khairudi Omar, 31, yang memandu kereta.
CHUKAI: Hajat Khairudi Omar, 31, untuk membaiki bumbung rumah ibunya yang dipukul ribut tidak kesampaian apabila dia maut dalam kemalangan yang meragut enam nyawa di Kilometer 129.5, Jalan Kuala Terengganu-Kuantan di sini, semalam.
Adik bongsunya, Nor Amylieya 20, berkata abangnya itu berjanji dengan ibunya, Atikah Ali, 60, kelmarin untuk membaiki bumbung rumah mereka di Kampung Gong Pauh, di sini, yang dipukul ribut dalam kejadian pada Jumaat lalu.

"Ketika itu kira-kira jam 3 petang, arwah sedang menggosok bajunya dan ibu ada bertanya hendak ke mana, tetapi abang hanya menjawab 'adalah' kerana sudah menjadi kebiasaan dia tidak memaklumkan kepada kami jika hendak ke mana-mana pun.
"Lagipun arwah memang rapat dengan ahli keluarga Noran Ali yang lebih mesra dipanggil Kak Nor di kalangan kami.

"Cuma arwah abang ada janji dengan ibu yang dia hendak tolong baiki bumbung rumah petang ini (semalam). Malah, ibu pun ada beri wang RM10 kepada arwah untuk beli paku.

"Tetapi apakan daya, hajat arwah untuk membantu kami tidak kesampaian apabila dia terbabit dalam kemalangan itu," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Gong Pauh, di sini, semalam.

Menurut Nor Amylieya, dia dimaklumkan kejadian itu kira-kira jam 7 pagi semalam oleh bapa saudaranya sebelum bergegas ke Hospital Kemaman untuk melihat keadaan arwah.

Jenazah Khairudi dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Jabor Kubur, di sini, selepas solat Zuhur, semalam.

CHUKAI: "Hati saya terasa berat untuk mengambilnya pulang ke rumah seperti ada sesuatu yang menghalang saya," kata Khatombi Yusuf, 51, nenek angkat Nurkhairatul Najiha Narizan, 4, seorang daripada enam mangsa yang maut dalam kemalangan di Kilometer 129.5, Jalan Kuala Terengganu-Kuantan, di sini, semalam.
Khatombi yang tinggal di Kampung Tengah, di sini, berkata, dia menjaga Nurkhairatul Najiha sejak kecil selepas hak jagaan kanak-kanak terbabit diberikan ibunya, Noran Ali, 39, kerana kehidupan wanita terbabit yang mempunyai lapan anak itu agak susah.

"Sejak dia lahir, saya dan anak (Nur Khazimah Ramli) menjaganya manakala Noran jarang berjumpa dengannya, namun Isnin lalu dia datang menjemput anak bongsunya itu untuk dibawa bersiar-siar.
"Semalam (kelmarin), saya pergi ke rumah ibunya di Kampung Gong Pauh untuk menjemputnya semula, tetapi tidak sampai hati apabila melihat kemesraan Nurkhairatul Najiha dengan ibu kandungnya itu," katanya yang ditemui Bilik Forensik Hospital Kemaman, di sini, semalam.

Khatombi berkata, dia tambah tidak tergamak mengambil cucu angkatnya itu apabila kanak-kanak terbabit dilihatnya gembira bermain air bersama adik-beradiknya.

CHUKAI: "Saya tengok budak perempuan yang duduk di tempat duduk belakang kereta itu meraung ketakutan selepas mendapati semua penumpang lain tidak sedarkan diri," kata saksi kemalangan ngeri, Khalid Mamat, 62.
Khalid yang juga pengawal keselamatan di Sekolah Kebangsaan Meraga Beris, Kijal, dekat sini, adalah saksi pertama yang tiba di lokasi kemalangan maut meragut enam nyawa di Kilometer 129.5, Jalan Kuala Terengganu-Kuantan, Kampung Meraga Beris, jam 4.30 pagi semalam.

Menurutnya, kemalangan itu berlaku di hadapan sekolah tempat dia bertugas dan ketika kejadian, dia bersama rakan, Mohd Zulkarnain Mohamad, 23, melakukan rondaan sebelum dikejutkan dengan bunyi dentuman kuat.
"Saya terdengar bunyi brek disusuli dentuman kuat lalu menjenguk ke luar pagar sekolah dan mendapati sebuah kereta Perodua Viva putih melekat di bahagian depan bas ekspres," katanya.

Khalid berkata, dia dan Mohd Zulkarnain berlari ke tempat kejadian kira-kira 10 meter di hadapan sekolah berkenaan dan ketika itu terdengar jeritan seorang wanita meminta tolong dan penumpang depan kenderaan itu mengadu sakit dalam keadaan suara yang lemah.

"Kami berjaya mengeluarkan wanita yang meraung itu dan meletakkannya di tepi jalan sebelum saya bergegas ke sekolah untuk mengambil lampu suluh kerana tidak tahu jumlah sebenar mangsa. Kawasan itu gelap kerana lampu jalan agak jauh," katanya.

Oleh Muhammad Saufi Hassan
saufi@hmetro.com.my
ALOR SETAR: Taktik sindiket pengedaran dadah menggunakan 'kertas karbon' bagi mengelak dikesan mesin pengimbas berjaya dikesan pihak berkuasa selepas seorang wanita warga Thailand ditahan kerana didapati membawa dua bungkusan dadah jenis syabu seberat 2.1 kilogram (kg) bernilai RM400,000 disimpan dalam beg pakaiannya, Isnin lalu.
Suspek berusia 41 tahun itu ditahan kira-kira jam 12 tengah hari di Perhentian Bas Ekspres, Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (KIK), Bukit Kayu Hitam oleh sepasukan anggota Kastam Diraja Malaysia (KDRM) Unit Narkotik Alor Setar sebaik wanita itu melepasi kompleks berkenaan.

Difahamkan, wanita itu turut menggunakan perkhidmatan kereta sewa di Danok, Thailand bagi mengurangkan risiko diberkas pihak berkuasa walaupun dadah berkenaan sudah dibungkus dengan kertas karbon, namun usaha suspek tetap gagal.
Pengarah KDRM Kedah, Datuk Abd Aziz Abdul Latif berkata, siasatan terhadap beg wanita itu menemui dua bungkusan dadah jenis syabu dibalut menggunakan kertas karbon biru yang disimpan di bahagian bawah beg berkenaan.

"Pemeriksaan awal Unit Narkotik KDRM terhadap beg pakaian wanita itu menemui dua bungkusan kertas karbon mengandungi hablur putih dipercayai dadah jenis syabu.

"Kami percaya kertas karbon digunakan memang bertujuan mengelak dikesan mesin pengimbas kerana jika menggunakan kertas itu, paparan pada skrin imbasan akan menjadi gelap tetapi taktik berkenaan sudah diketahui pihak berkuasa," katanya di sini, semalam.

Abd Aziz berkata, bungkusan hablur itu ditemui tersorok di bahagian bawah beg wanita itu selain dilindungi dengan lapisan atas beg dipercayai bertujuan mengaburi pihak berkuasa.

Beliau berkata, suspek ketika itu menaiki bas dari Hatyai, Thailand dikatakan mahu menuju ke Kuala Lumpur bersama-sama beg pakaiannya dipercayai untuk pasaran Lembah Klang.

"Berdasarkan soal siasat dijalankan, wanita itu yang bekerja sebagai tukang urut di Kuala Lumpur mempunyai seorang anak di Thailand dan mengikut rekod pasportnya, suspek sudah empat kali masuk ke negara ini sejak 2006," katanya.

Katanya, wanita itu kini ditahan reman untuk siasatan lanjut dan kes disiasat mengikut Seksyen 39B, Akta Dadah Berbahaya 1952 yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Pada masa sama, kejayaan itu yang ketujuh tahun ini membabitkan cubaan penyeludupan dadah jenis syabu bernilai lebih RM3 juta dari Januari hingga Oktober.

Oleh Salman Hamat
salman@hmetro.com.my
KULAIJAYA: Seorang lelaki dipercayai dibunuh kejam dengan lehernya dikelar sebelum mayat disumbat ke dalam sebuah beg yang kemudian dicampak ke dalam Sungai Skudai, Tampoi Indah, di sini.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Johor, Datuk Dr Hashim Haron berkata, mayat lelaki di dalam beg itu ditemui orang awam kira-kira jam 1 tengah hari Sabtu lalu.
Menurutnya, orang ramai yang melalui kawasan itu terlihat objek mencurigakan di dalam sebuah beg berikutan zipnya terbuka lalu memeriksanya sebelum terkejut apabila mendapati ia mayat manusia.

"Mayat mangsa dibalut dengan tuala sebelum disumbat ke dalam beg berkenaan. Pemeriksaan terhadap mayat itu menemui kesan kelaran pada lehernya dan mayat itu juga sudah kembung apabila ditemui.


"Bedah siasat dijalankan pakar patologi Hospital Sultanah Aminah (HSA) Johor Bahru mengesahkan mangsa mati akibat dibunuh dengan kesan kelaran pada leher selain penemuan kesan parut lama pada tapak tangan kanannya," katanya, di sini, semalam.
Oleh Sharifah Norfaezah Wan Ahmad Makki Mashor
am@hmetro.com.my
KUALA LUMPUR: Tindakan sebuah syarikat pemaju perumahan dan komersial membuat sambungan paip haram di kawasan rumah contoh di Jalan Duta, di sini, sejak 2007 menyebabkan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) berdepan kerugian bernilai RM99,627.30.
Sambungan haram itu dikesan menerusi serbuan Syabas dan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (Span) semalam selepas menerima aduan orang awam yang tinggal berdekatan kawasan terbabit.

Penolong Pengurus Besar Bahagian Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam Syabas, Priscilla Alfred berkata, sambungan sepanjang 50 meter itu dipercayai dilakukan selepas akaun pemaju perumahan di situ ditutup sebaik kerja pembinaan rumah selesai.
Bagaimanapun, disebabkan pemaju memulakan satu lagi projek berhampirannya, sambungan paip dilakukan secara haram dipercayai bagi menyalurkan bekalan air ke empat rumah contoh banglo tiga tingkat serta landskap di sekitarnya.

"Sambungan paip bersaiz 50 milimeter (mm) itu diletakkan mengikut saluran longkang sedalam 1.2 meter di bawah tanah menyebabkan anggaran kerugian yang ditanggung berjumlah RM99,627.30.

"Pada hari ini (semalam), kami memotong sambungan berkenaan bagi mengelakkan lebih banyak kerugian, malah ia sudah menjejaskan tekanan air kepada penduduk sekitar yang mendakwa air semakin perlahan pada 3 Oktober lalu," katanya pada sidang media di lokasi serbuan, semalam.

Sehubungan itu, kata Priscilla, pihaknya mengeluarkan notis untuk menuntut semua jumlah ini supaya dibayar balik kepada Syabas manakala pihak Span mengeluarkan notis bagi mendakwa pemaju dan tindakan denda RM100,000 atau penjara tidak melebihi setahun diambil mengikut Akta Industri Perkhidmatan Air (AIPA) 2006 di bawah Seksyen 123 (1) dan (3). Menurutnya, bagi tempoh 1 Januari hingga 8 Oktober lalu, sebanyak 2,841 aduan berhubung kes kecurian air diterima dan disiasat Syabas dengan 578 daripadanya didapati sahih berbanding 3,775 aduan pada 2011 dengan kesahihan kes sebanyak 534.

"Anggaran keseluruhan kerugian yang ditanggung pada tahun ini bernilai RM5,852,070.87 dan sebanyak 154 kes juga sudah dirujuk kepada pihak Span untuk tujuan pendakwaan. Jumlah ini meningkat daripada tuntutan tahun lalu iaitu sebanyak RM2,824, 039.20," katanya.

Katanya, pihaknya berharap orang awam yang mempunyai maklumat mengenai kegiatan sebegini, mereka boleh menghubungi Pusat Perkhidmatan Pelanggan (Puspel) menerusi talian 1-800-88-5252 beroperasi selama 24 jam atau menghantar khidmat pesanan ringkas ke talian 39222.
JASIN: Lima lelaki dipercayai baru selesai melakukan upacara sembahyang di Pulau Besar dengan menaiki bot penambang tersentak dan gagal meloloskan diri apabila dicekup polis di Jeti Anjung Batu, Umbai di sini, kelmarin, bagi membantu siasatan kes samun di sebuah pusat pameran Honda di Kajang, Selangor, bulan lalu.
Difahamkan, semua suspek berusia antara 20 dan 40 tahun yang datang dari sekitar Lembah Klang itu meletakkan kenderaan di tempat letak kereta di kawasan itu, kira-kira jam 10 pagi.

Sejurus pulang bersembahyang di pulau itu, beberapa suspek terkejut dengan kehadiran pihak berkuasa cuba meloloskan diri namun mereka ditahan bagi membantu siasatan. Pemeriksaan lanjut mendapati dua kereta Honda Accord dikatakan dinaiki mereka mempunyai kaitan dengan kes samun berkenaan. Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Muhd Nur Hisamuddin Hashim berkata, bertindak atas maklumat, sepasukan anggota polis diketuai Asisten Superintendan Jasmani Othman pergi ke jeti itu dan menemui dua kereta mencurigakan, kira-kira jam 4.20 petang kelmarin "Sejurus tiba, polis menjalankan pemeriksaan ke atas kedua-dua kereta Honda Accord berwarna putih dan hitam di tempat letak kereta itu yang didapati tidak mempunyai cukai jalan.
"Hasil semakan kemudian mendapati dua kereta berkenaan turut dipercayai menggunakan nombor pendaftaran palsu," katanya pada sidang media di pejabatnya di sini, semalam.

ALOR SETAR: "Saya ingatkan bungkusan sampah, mujur saya tidak membuangnya kerana beg kertas itu agak berat. Saya tergerak hati melihat kandungannya sebelum terkejut mendapati ada mayat bayi lelaki yang cukup sifat," kata Ishak Chik, 54, siak Masjid Ar-Rahman, Alor Merah, di sini, yang menemui mayat bayi berkenaan, kelmarin.
Dalam kejadian jam 8.45 malam itu, Ishak dikatakan mahu menutup pintu pagar tepi masjid berkenaan dan terkejut melihat bungkusan beg kertas mengandungi mayat bayi lelaki masih bertali pusat dibalut dengan kain putih diletakkan di lantai antara pintu bilik air wanita dan kolam mengambil wuduk.

Difahamkan, suspek yang meletakkan beg itu mengambil peluang ketika penduduk menunaikan solat Isyak sebelum melarikan diri.
Mayat bayi itu yang dipercayai dilahirkan beberapa hari lalu ditinggalkan tanpa sebarang nota atau dokumen.

Ishak berkata, dia yang baru selesai solat bersama jemaah lain mahu menutup pintu pagar tepi masjid seperti kebiasaannya sebelum ini.

"Saya terkejut selepas melihat satu bungkusan mengandungi mayat bayi lelaki dalam beg kertas yang mulanya disangkakan sampah. Mujur saya tidak terus membuang, sebaliknya tergerak untuk membuka dan melihat kandungannya," katanya ketika ditemui di masjid itu, di sini, kelmarin.

"Apabila dibelek terdapat satu bungkusan kain putih. Saya kemudian menyelak kain dan terkejut apabila ternampak muka bayi lelaki yang cukup sifat," katanya ketika ditemui di masjid berkenaan, di sini, kelmarin.

Katanya, dia kemudian memaklumkan kepada imam serta ahli kariah lain sebelum membuat laporan di Pondok Polis Alor Merah, di sini.

"Mayat bayi itu cukup sifat, masih bertali pusat dan berkulit sawo matang dipercayai beragama Islam kerana kemungkinan pihak yang membuangnya mahu ia diuruskan dengan baik," katanya.

"Anggota badan bayi itu kelihatan bersih dan tiada tompokan darah," katanya sambil memberitahu ia kejadian pertama sejak masjid itu dibuka pada 1960.

"Hati saya tersentuh sebaik melihat mayat bayi lelaki yang masih bertali pusat itu. Tindakan mereka yang membuang bayi ini sangat kejam dan tidak berhati perut," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Adzaman Mohd Jan berkata, pihaknya menerima laporan pada jam 10 malam sebelum sepasukan anggota bergegas ke tempat kejadian.

SHAH ALAM: Wanita berusia 28 tahun yang menjadi mangsa dirogol bergilir-gilir 10 lelaki warga Myanmar di Puchong Perdana, Sabtu lalu bukan warga tempatan seperti yang didakwa sebaliknya warga Indonesia yang tidak mempunyai dokumen perjalanan sah manakala 10 lelaki terbabit memegang status pelarian Pesuruhjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Pelarian (UNCHR).
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Adnan Abdullah berkata, wanita terbabit yang bekerja sebagai pencuci rumah kini masih dalam keadaan trauma dan sedang menjalani rawatan.

Harian Metro dalam muka depannya kelmarin melaporkan seorang wanita 'diculik' dua lelaki warga Myanmar ketika menunggu bas untuk ke tempat kerja di Puchong Perdana, Sabtu lalu.
Dalam kejadian kira-kira jam 3 petang itu, mangsa kemudian dibawa ke sebuah flat berhampiran dan di situ ada lapan lagi lelaki warga Myanmar menunggu. Mangsa kemudian diikat dan dirogol secara bergilir-gilir dan dilepaskan kira-kira jam 7 malam sebelum dibawa rakannya membuat laporan di Balai Polis Puchong.

Berdasarkan laporan mangsa, polis menahan tiga lelaki warga Myanmar berusia 20 hingga 30-an di flat berkenaan, Ahad lalu.

Adnan berkata, polis kini memburu tiga lagi rakan suspek dan masih menjalankan siasatan bagi mencari rakaman video perbuatan keji 10 suspek terbabit berikutan dakwaan mangsa yang mengatakan beberapa suspek turut merakamkan perbuatan itu dengan telefon bimbit.

"Kita belum menemui rakaman berkenaan di dalam telefon bimbit milik tiga suspek yang ditahan kerana telefon bimbit yang dimiliki mereka adalah model lama dan tidak mempunyai aplikasi rakaman video," katanya.
Oleh Shalfarina Shahriman
am@hmetro.com.my
MARAN: Seorang warga emas dan cucunya berusia 11 tahun parah selepas Perodua Kancil yang mereka naiki dirempuh sebelum diseret lebih 20 meter oleh lori tangki yang dipandu seorang lelaki dipercayai berada di bawah pengaruh dadah, semalam.
Kejadian di Kilometer 102.8, Jalan Kuantan-Kuala Lumpur, berhampiran Kampung Jengka Batu 13, di sini, menyebabkan warga emas terbabit, Arsad Sidek, 73, patah kedua-dua kaki manakala cucunya, Danial Hakim Zainudin, 11, cedera di muka serta beberapa bahagian badan selepas dirempuh lori yang datang dari arah bertentangan.

Kedua-duanya dirawat di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshah), Temerloh dan dilaporkan stabil.

Pemandu lori berusia 20-an itu tidak cedera dan ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah Maran selepas polis menemui peralatan menghisap syabu di dalam kenderaan berat berkenaan manakala ujian air kencing ke atas pemandu itu juga mendapati dia positif dadah.


Difahamkan, ketika kejadian jam 7.05 pagi itu, Arsad dalam perjalanan menghantar Danial Hakim ke Sekolah Kebangsaan (SK) Kampung Jengka Batu 13 kerana cucunya dijadualkan menduduki peperiksaan akhir tahun yang bermula semalam.
Oleh Rabi 'Atul 'Adawiyah Ismail
rabiatul@hmetro.com.my
SIBU: Dua lelaki dan seorang wanita yang paling dikehendaki polis kerana disyaki menjadi dalang aktiviti pecah rumah di sekitar bandar ini, dicekup dalam keadaan khayal akibat pengaruh dadah ketika asyik melakukan aksi ranjang sesama mereka di sebuah rumah di Jalan Nangka, di sini, semalam.
Serbuan jam 12 tengah hari itu diketuai Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Bahagian Risikan, Deputi Superintendan David Ajek yang menemui pasangan kekasih sedang berasmara, manakala seorang lagi lelaki berbogel dikesan bersembunyi di bawah katil dalam bilik sama.

David berkata, serbuan ke atas rumah itu dilakukan selepas polis mengekori kumpulan terbabit sejak Isnin lalu, sebelum mengenal pasti kedudukan mereka berdasarkan Toyota Wish digunakan ketika melakukan jenayah.

Menurutnya, kumpulan dianggotai dua lelaki dan seorang wanita berusia antara 30 hingga 40 tahun itu dikehendaki polis kerana aktif melakukan jenayah di sekitar bandar ini.


"Dalam sekatan jalan raya Isnin lalu, suspek berjaya meloloskan diri, namun hasil maklumat orang awam dan risikan polis, kelibat suspek berjaya dikesan.
SYDNEY: Sebuah restoran baru Perancis di bandar raya ini berkata, ia akan membuang mangkuk kencing lelaki berbentuk mulut wanita berlipstik dari premis itu ekoran bantahan orang ramai.
Restoran berkenaan, Ananas Bar dan Brasserie juga memohon maaf kerana mencetuskan rasa tidak puas hati di kalangan orang ramai. Menurutnya, mangkuk itu ciptaan artis Belanda, Meike van Schijndel, biasa digunakan di Eropah.

"Kami memohon maaf sekiranya ia menyebabkan rasa tidak puas hati. Kami akan menanggalkannya hari ini," kata jurucakap restoran mewah itu yang dibuka tiga minggu lalu.
Pengulas makanan akhbar Sydney Morning Herald menyifatkan mangkuk kencing itu sebagai 'tidak mengejutkan.' Bagaimanapun, aktivis wanita dan bekas penasihat politik, Anne Summers berkata, rekaan itu menjijikkan.

"Sikap membenci wanita begitu berleluasa dan ini adalah satu contohnya," kata Anne. - DM

13 di wakaf tapai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di wakaf tapai - Google Blog Search


Rumah terbakar: Adun Ajil terkilan 2000 kitab hangus

Posted: 09 Aug 2012 06:37 PM PDT

KUALA BERANG, Hulu Terengganu - "Saya sangat terkilan kerana kehilangan lebih 2,000 kitab dan buku yang saya kumpul sejak 15 tahun lalu, koleksi ini antara barang yang paling saya sayang dan dibeli di luar negara."

Demikian kata Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Ajil, Datuk Rosol Wahid, ketika ditemui di tapak rumahnya yang hangus ketika umat Islam sedang solat Tarawih, malam kelmarin.

Kejadian yang berlaku pada jam 10.15 malam itu memusnahkan hampir 90 peratus struktur rumah berkenaan.

Kata Rosol, ketika kejadian kesemua ahli keluarganya tiada di rumah kerana menunaikan solat Tarawih di Masjid Kampung Gaung manakala beliau berada di Wakaf Tapai, Marang dalam perjalanan pulang selepas menghadiri satu majlis dan menunaikan solat Tarawih di Kuala Terengganu.

Kebakaran tersebut disedari isterinya, Toh Puan Halipah Ahmad yang ternampak kepulan asap dari bahagian dapur rumah sewaktu pulang dari menunaikan solat Tarawih lalu menghubunginya memaklumkan kejadian berkenaan.

"Sebelum itu, isteri menghubungi saya memberitahu ingin ke Kampung Menerong menziarahi orang meninggal.

Namun tidak berapa lama kemudian, sekali lagi beliau menelefon memberitahu rumah kami terbakar.

"Setelah buka pintu, dia lihat api marak dari ruang dapur dan asap berkepul-kepul.

"Saya arahkan dia segera meninggalkan rumah dan jangan hiraukan apa-apa kerana khuatir akan keselamatannya. Nasib baik, ketika kejadian tiada sesiapa di rumah kerana empat anak saya berada di rumah mentua di Kampung Gaung, manakala dua lagi di asrama," katanya.

Dikunjungi rakan

"Rumah ini saya beli daripada pemilik asal pada tahun 2001 lalu dengan harga RM160,000. Kini, dianggarkan harganya mungkin mencecah RM300,000. Walaupun diuji dengan ujian begini, namun saya tetap bersyukur kerana semua ahli keluarga selamat," katanya kepada pemberita, di sini, malam kelmarin.

Sementara itu, tinjauan Sinar Harian ke lokasi kejadian mendapati musibah yang menimpa Adun Ajil ini menarik perhatian penduduk apabila beliau dan keluarga tidak putus-putus menerima kunjungan penduduk termasuk Ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung.

Malah, rakan seperjuangan turut kelihatan Adun Bukit Besi, Dungun, Datuk Din Adam; Adun Kuala Berang, Mohd Zawawi Ismail dan Yang Dipertua Dun, Datuk Tengku Putera Tengku Awang.

Tidak sangka padam kebakaran rumah abang

Sementara itu, anggota bomba dan penyelamat, Kamaruzaman Wahid, berkata dia tidak menyangka terlibat dalam operasi memadam kebakaran di rumah abangnya sendiri.

"Saya tidak sangka operasi malam ini (malam kelmarin) membabitkan rumah abang, saya sangat terkejut dan tergamam seketika bila sampai di tempat kejadian," katanya.

Namun kata Kamaruzaman, dia terpaksa menahan sebak dan sedaya upaya memadam api yang membakar rumah abang sulungnya itu.

"Saya bersyukur kerana kesemua ahli keluarga Abang Long selamat walaupun rumah musnah dalam kebakaran, saya harap Abang Long tabah hadapi ujian ini," katanya.

Api marak dengan cepat 

Komander Operasi dari Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Berang, Mohd Zazuli Badru ketika ditemui pemberita berkata, pihaknya menerima panggilan memaklumkan kejadian tersebut jam 10.19 malam.

Menurutnya, dengan menaiki sebuah jentera dengan kekuatan enam anggota, pihaknya bergegas ke lokasi kejadian dan kemudiannya dibantu lima anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Wakaf Tapai.

"Api marak dengan cepat dan memusnahkan 90 peratus struktur rumah. Kebakaran dapat dikawal jam 11 malam namun punca kejadian dan jumlah sebenar kerugian masih dalam siasatan," katanya.

13 di kijal - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kijal - Google Blog Search


TV3 Stesyen TV Portal Pertama - 6 Maut Kemalangan <b>Di Kijal</b>

Posted: 09 Oct 2012 08:18 PM PDT

10/10/2012 11:18:00

Enam maut selepas sebuah kereta bertembung dengan bas ekspress di Kijal dekat Kemaman.

Dalam kejadian jam 3:50 pagi tadi, dua orang lagi parah.

Kereta Perodua Viva yang dinaiki lapan individu itu dipercayai menghala ke Kuantan.

Ketika tiba di di hadapan Sekolah Meraga, Beris, kereta berkenaan bertembung dengan bas ekspress yang tidak berpenumpang.

Enam mangsa maut di tempat kejadian

Pemandu bas terbabit tak mengalami kecederaan.

Setakat ini, identiti mangsa belum dikenalpasti.

Sebarang maklumat terkini akan dimaklumkan dari semasa ke semasa.

Kemalangan awal pagi <b>di Kijal</b> - BoyzzoNNe Hijau RimBa PaGe

Posted: 10 Oct 2012 02:20 PM PDT


(Atas kiri) Nursyazleen Norizan (atas kanan) Nur Syardiena (bawah kiri) Wan Alpisar Wan Abd Kadir (bawah kanan) Nurkhairatul Najiha
Enam orang dari satu keluarga maut dan dua cedera parah dalam kemalangan membabitkan sebuah kereta dan bas ekspres di Meraga Beris di sini, awal pagi tadi.
Kemalangan berlaku di Kilometer 129.5 Jalan Kuala Terengganu-Kuantan, di kawasan Kampung Meraga Beris kira-kira jam 4.30 pagi.
Keenam-enam mangsa yang maut meninggal dunia di tempat kejadian.
Mangsa yang maut dikenali sebagai Khairudi Omar, 31, iaitu pemandu kereta, Noran Ali, 39, (penumpang hadapan), Nurkhairatul Najiha Narizan, 4, (penumpang hadapan), Nur Syardien Afzan Narizan, 9, Nursyazleen Narizan,12, dan Wan Aspisar Wan Abdul Kadir, 43.
Dua lagi mangsa yang cedera parah, Nursakinah Narizan,17, dan Nursyafura Narizan,13, dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan untuk rawatan lanjut.

Pemandu bas ekspres berkenaan bersama 23 penumpang dalam perjalanan dari Kota Bharu ke Kuantan tidak cedera.

Kereta terbabit, Perodua Myvi dinaiki lapan penumpang, dari arah Kuantan menghala ke Kuala Terengganu, dikatakan masuk ke laluan bertentangan sebelum bertembung dengan bas ekspres.

Timbalan Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Abdul Marlek Hakim Johar berkata kes masih 

(Video) Tragedi awal pagi <b>di Kijal</b>, Kemaman - 6 maut kemalangan <b>...</b>

Posted: 10 Oct 2012 05:52 PM PDT

Ehsan: Youtube dan MetroTV
Bas ekspress yang terlibat dalam kemalangan yang menyebabkan enam orang maut di KM129.65 Jalan Kuantan-Kuala Terengganu di Meraga Beris, Kemaman, Terengganu. - foto BERNAMA

KEMAMAN: Seorang ibu bersama tiga anaknya adalah antara enam yang maut dalam kemalangan yang membabitkan kereta mereka dan sebuah bas ekspres di Km129.65 Jalan Kuantan-Kuala Terengganu berhampiran Meraga Beris di sini awal pagi Rabu.
Ibu tersebut ialah Noran Ali, 39, dan anak-anak perempuannya Nursyazleen Norizan, 12, Nur Syardiena, 9, dan Nurkhairatul Najiha, 4.
Dua lagi yang maut dalam tragedi kira-kira 4.30 pagi itu ialah saudara mara mereka iaitu Wan Aspisar Wan Abd Kadir, 43, dan Khairudi Omar, 31, yang memandu kereta tersebut.
Dua lagi anak Noran iaitu Nursakinah, 17, dan adiknya Nursyafura, 13, cedera parah dan sedang dirawat di Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan, Pahang (HTAA).
Timbalan Ketua Polis Daerah Kemaman, DSP Abdul Marlik Hakim Johar berkata kemalangan dipercayai berlaku apabila kereta Perodua Viva yang dinaiki para mangsa hilang kawalan akibat muatan berlebihan sebelum terbabas dan merempuh bas ekspres berkenaan.
Beliau yang berada di Hospital Kemaman di mana mayat para mangsa ditempatkan berkata rempuhan secara berhadapan itu menyebabkan mangsa maut di tempat kejadian.
Semua mangsa berasal dari Kampung Gong Pauh kecuali Wan Aspisar dari Kampung Bukit Mentok.
"Siasatan awal mendapati kereta itu memasuki laluan bertentangan sebelum berlaku pertembungan dengan bas ekspres berkenaan," kata Abdul Marlik.
Beliau berkata pemandu bas ekspres tersebut bersama 23 penumpang yang sedang dalam perjalanan dari Kota Baharu ke Kuantan tidak mengalami sebarang kecederaan.
Tinjauan Bernama mendapati kawasan kemalangan terletak di laluan yang lurus berhadapan Sekolah Kebangsaan Meraga Beris dan menurut beberapa penduduk, di kawasan tersebut memang sering berlaku kemalangan maut.
Sementara itu suami kepada Noran, Norizan Othman, 49, berkata beliau reda dengan ketentuan Illahi dan menambah jenazah ahli keluarganya akan dikebumi di Tanah Perkuburan Kampung Gong Pauh selepas solat asar.
Beliau juga berkata pihak hospital memberitahu kedua-dua anaknya yang sedang dirawat mengalami kecederaan teruk di kepala dan badan namun berada dalam keadaan stabil.
"Saya hanya akan menziarahi mereka selepas menguruskan urusan pengkebumian adik-adiknya di sini," katanya. - BERNAMA


Share/Bookmark

(Video) Tragedi awal pagi di Kijal, Kemaman - 6 maut kemalangan ngeri termasuk 4 sekeluarga


Nak duit lebih? KLIK SINI

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved