ads

Isnin, 5 September 2011

13 di seberang takir - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di seberang takir - Google Blog Search


Program Dana Bakti Remaja DUN <b>Seberang</b> <b>...</b> - YB Ahmad Razif Blog

Posted: 24 Aug 2011 05:50 PM PDT







13 di pulau redang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di pulau redang - Google Blog Search


Raft the Shubenacadie River Tidal Bore | <b>Redang</b> Island

Posted: 05 Sep 2011 01:23 AM PDT

The Shubenacadie River's Tidal Bore is made by the intense power of the Bay of Fundy tides. As the tide flows up the bay, from its widest point to its narrowest brooks, the water has just one place to go and that's up. At the very head of the bay this advancing tide turns into a wave, varying from just a ripple to a couple feet tall.

As this wave continues into and up the Shubenacadie River it flows in over the outgoing river water and changes the direction of the river. This unique natural phenomena is called the "Tidal Bore" and is only seen in few parts of the world.

There are a few tidal bore tidal bore operations found at the mouth of the Shubenacadie River in Nova Scotia. These outfitters offer tidal bore rafting tours that last around 3 to 4 hours.

After you board a Zodiac with a professional guide the trip typically begins with a ride on the crest of the tidal bore wave for roughly 1/2 mile up river. The tidal bore is the first wave of the in-going tidal surge and this wave may reach 1-11 feet tall depending on tidal and channel conditions.

Once the famous tidal bore passes, several natural sand rapids will appear in its wake. The rapids cover enormous expanses of sand bars along a 10 mile stretch of the Shubenacadie River. Your guide will take you thru numerousness passes of these waves. Following this exciting experience you can relax and savor the beautiful scenery of this captivating area in the 20 minute cruise back to HQ.

If you're interested in experiencing the tidal bore during your trip to the Bay of Fundy, keep in mind that the season runs from May to Sep. This is an experience that will open your eyes to the Bay of Fundy's enormous natural forces.

Find out more about the extreme Bay of Fundy tides at the official Bay of Fundy website http://bayoffundy.com

13 di kemaman - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di kemaman - Google Blog Search


Rakaman ceramah Mat Sabu <b>Di Kemaman</b> « BlogCkChew – Stand <b>...</b>

Posted: 12 Aug 2011 05:51 AM PDT

13 di dungun - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di dungun - Google Blog Search


Pemuda, Warga Emas Maut Kemalangan <b>di Dungun</b> - Teganuku..

Posted: 26 Aug 2011 12:28 PM PDT

Hasrat seorang jurukimpal berbuka puasa bersama keluarga tidak kesampaian setelah dia terbunuh dalam kemalangan di Kilometer 9 Jalan Teluk Lipat, Sura Hujung berhampiran Kelab Golf Desa, di Dungun semalam.

Mangsa Ahmad Sofri Badaruddin, 23, dari Kampung Jalan Bunga Raya, di sini maut di tempat kejadian setelah mengalami kecederaan parah di bahagian dada dan kepala.

Kejadian yang berlaku kira-kira 7 petang apabila kereta yang dipandu mangsa dari arah Kuala Terengganu terbabas lalu masuk ke laluan bertentangan sebelum merempuh sebatang pokok.

Akibat rempuhan itu menyebabkan kereta yang dipandu Ahmad Sofri terputus dua dan mangsa tercampak kira-kira 10 meter dari tempat kejadian. Mayat di hantar ke Hospital Dungun untuk dibedah siasat.

Sementara itu seorang warga emas maut setelah dirempuh oleh sebuah motosikal di Kilometer 90 Jalan Kuala Terengganu-Kuantan berhampiran simpang Durian Mentangau, di pagi semalam.

13 di bukit besi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

13 di bukit besi - Google Blog Search


Yok Rempitan ...: LPT 2 -<b>Bukit Besi</b>- Ajil kini dibuka...

Posted: 02 Sep 2011 03:49 AM PDT


Fuh lega...tak lebih 20 minit  kini boleh sampai Ajil...maksud aku dari hentian rehat simpang Bukit Besi. Dulu ikut jalan persekutuan paling kurang 45 minit nak sampai sana, walaupun jarak tak melebihi 50km..Siapa yang biasa lalu laluan itu pasti tahu dimana tempat yang aku maksudkan. Kalau dulu disimpang tiga ini kalau nak ke Ajil akan ambik kiri, tapi kini belok kanan dan dalam 200 meter akan jumpa jalan susur  ke lebuhraya baru..

Dulu kalau balik ke KT bermula dari simpang tiga Bukit Besi ke simpang tiga Ajil aku rasa  laluan paling  menyampah..sebab..? rasa tak sampai-sampai ..! batu tanda tunjuk jarak ke KT tak pun jauh mana, lebih kurang 78km saja..tapi dia punya rasa jauhh ..pergh boring betul ..! perasaan ini wujud barangkali fizikal dan mental dah penat setelah lebih 6 jam di atas jalan raya...

Berbanding ikut laluan pantai Kemaman-Dungun- KT, aku lebih suka lalu lalauan Jerangau- Jabor. Walaupun jalan tak berapa elok tapi tak banyak berhenti-henti dek kerana banyak sangat gangguan lampu isyarat..Dulu orang takut guna laluan ini sebab sunyi tapi kini tidak lagi..Penempatan baru pun dah banyak disepanjang kiri kanan jalan.

Bila dah dibuka keseluruhan lebuhraya nanti dari Kuantan ke KT mungkin laluan lama ini akan sunyi semula...Kalau dah di buka nanti nak ke Pantai Timur mudah la ..4-5 jam dah boleh sampai KT dari tol Gombak..duit saja la kena sedia untuk bayar tol..tapi kalau tak silap aku sepatutnya laluan selepas Jabor tak dikenakan tol atau kalau dikenakan juga kami harap tak mahal lah ..seingat aku pembinaan lebuhraya dilaluan ini bukan di bina oleh pihak konsesi sebagaimana perancangan asal tapi dibina dibawah kendalian   JKR..itu sebab sepatutnya tol tiada...

Sebab tu kalau korang perasaan lebuhraya yang baru saja di buka tu macam dah lama siap tapi  tol plaza baru saja bermula pembinaannya...Macam baru buat keputusan U saja...! Wallahualam..

 

BLOG TERENGGANU

Copyright 2010 All Rights Reserved